APSTIPRINĀTS
Ar SIA "Enefit" valdes lēmumu
2020. gada 3. martā
Norēķinu kārtība
par dabasgāzi
pēdējās garantētās
piegādes pakalpojuma saņēmējiem, kuri nav mājsaimniecības lietotāji
Izdota saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 7. februāra noteikumu Nr. 78
"Dabasgāzes tirdzniecības un lietošanas noteikumi" 158. 3.
apakšpunktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Norēķinu kārtība attiecas uz galalietotājiem, kuri nav mājsaimniecības
lietotāji un kuri pērk dabasgāzi pēdējās garantētās piegādes pakalpojuma
(turpmāk - Pakalpojums) ietvaros Ministru kabineta 2017.gada 7.februāra
noteikumu Nr.78 "Dabasgāzes tirdzniecības un lietošanas noteikumi"
(turpmāk - MK noteikumi Nr. 78) noteiktajos gadījumos un kārtībā (turpmāk -
Lietotāji). Ievērojot to, ka Pakalpojums netiek sniegts mājsaimniecības
lietotājiem, Lietotājs nav un nevar tikt uzskatīts par patērētāju Patērētāju tiesību aizsardzības likuma izpratnē.
2. Pakalpojumu sniedz SIA Enefit (turpmāk - Tirgotājs),
kas saskaņā ar MK Noteikumu Nr. 78 65. 1. apakšpunktu tika izvēlēts no sadales
sistēmas operatora (turpmāk - Sadales sistēmas operators) puses, lai
nodrošinātu Lietotājiem dabasgāzes piegādi Pakalpojuma ietvaros.
3. Pakalpojuma cena tiek noteikta saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 78, kā arī
citiem spēkā esošajiem tiesību aktiem, kas paredz Pakalpojuma cenas veidošanas
kārtību.
4. Pakalpojuma cena norēķinu periodam tiek publicēta Tirgotāja tīmekļvietnē
http://www.enefit.lv/.
5. Maksājumi šīs Tirgotāja apstiprinātās norēķinu kārtības (turpmāk - PGP
Norēķinu kārtība) izpratnē ir maksa par dabasgāzi Pakalpojuma cenas apmērā,
izejas punkta Latvijas lietotāju apgādei izmaksas, maksa par dabasgāzes sadales
sistēmas pakalpojumiem un citiem pakalpojumiem, akcīzes nodoklis un pievienotās
vērtības nodoklis (turpmāk - PVN), kā arī jebkuras citas nodevas, nodokļi un
izdevumi, kas var būt saistīti ar Pakalpojumu. Pakalpojuma cena, Regulatora
un/vai Latvijas sistēmu operatoru noteiktie tarifi, nodevas, kā arī piemērojamie
nodokļi un to likmes var mainīties.
6. Sadales sistēmas operators, saskaņā ar piemērojamiem normatīvajiem
aktiem, piegādā dabasgāzi līdz dabasgāzes apgādes sistēmas piederības robežai,
atbilstoši atļautajai maksimālajai slodzei (t.i. maksimālajai pieļaujamai gāzes
plūsmai stundā). Lietotājs nedrīkst pārsniegt atļauto maksimālo slodzi.
Attiecībās ar Sadales sistēmas operatoru Lietotājs ir atbildīgs par normatīvo
aktu un jebkādu Sadales sistēmas operatora noteikto noteikumu un prasību
ievērošanu, un pienākumu izpildi.
II. Patērētās dabasgāzes uzskaite un norēķini
7. Lietotājiem ir pienākums paziņot Sadales sistēmas operatoram komercuzskaites mēraparātu rādījumus saņemtās dabasgāzes
uzskaitei, ievērojot kārtību un termiņus, kas noteikti Sadales sistēmas operatora
tīmekļa vietnē publicētajā Sadales sistēmas pakalpojumu izmantošanas kārtībā.
8. Norēķinu periods Lietotājiem ir kalendārais mēnesis (turpmāk - Norēķinu
periods). Lietotāji maksājumus par Norēķinu periodā saņemto dabasgāzi, sistēmas
un citiem pakalpojumiem veic 1 (vienu) reizi mēnesī par iepriekšējā (-os) mēnesī (-šos) saņemto Pakalpojumu.
9. Maksājumus par Lietotāju Norēķinu periodā saņemto dabasgāzi un sistēmas
pakalpojumiem Tirgotājs aprēķina, ņemot vērā Sadales sistēmas operatora sniegto
informāciju par Lietotāju dabasgāzes patēriņu un sistēmas pakalpojumu tarifiem.
Ja Lietotājam ir vairāki dabasgāzes izlietošanas mērķi akcīzes nodokļa
piemērošanai, Lietotājam ir pienākums nākamā mēneša pirmajā darba dienā
iesniegt Tirgotājam uz elektroniskā pasta adresi: gaze@enefit.lv vai
www.enefit.lv/dabasgazes-akcizes-atskaite informāciju par Norēķinu periodā
saņemtās dabasgāzes sadalījumu.
10. Tirgotājs 5 (piecu) darba dienu laikā pēc informācijas saņemšanas no
Sadales sistēmas operatora par Lietotāja Norēķinu periodā saņemto dabasgāzes
daudzumu vai dabasgāzes patēriņa apjoma prognozi un sadales pakalpojumu
izmaksām nosūta Lietotājam rēķinu par Lietotāja
saņemto dabasgāzi, sistēmas un citiem pakalpojumiem.
11. Rēķini tiek nosūtīti uz Lietotāja elektroniskā pasta adresi vai, ja tā
nav zināma, tad pa pastu uz Lietotāja juridisko vai fiziskās personas
saimnieciskās darbības veikšanas adresi.
12. Maksājumus par Norēķinu periodā saņemto dabasgāzi, sistēmas un citiem
pakalpojumiem, saskaņā ar Tirgotāja rēķinu, Lietotājam ir jāveic 10 (desmit)
dienu laikā no rēķina nosūtīšanas datuma. Ja apmaksas termiņa pēdējā diena
iekrīt nedēļas brīvdienā vai valsts svētku dienā, kas Latvijas Republikā
noteikta par brīvdienu, pēdējā samaksas diena ir tai sekojošā nākamā darba diena.
13. Ja Lietotājs pēc Norēķinu perioda beigām, līdz nākamā mēneša 8.
(astotajai) kalendārajai dienai nav saņēmis rēķinu, Lietotājam ir pienākums
sazināties ar Tirgotāju un rakstveidā informēt par
rēķina nesaņemšanas faktu. Rēķina nesaņemšana neatbrīvo Lietotāju no pienākuma
veikt norēķinus noteiktajā termiņā.
14. Ja Lietotājs rēķinā ir konstatējis kļūdu, Lietotājs 5 (piecu) darba
dienu laikā no rēķina izrakstīšanas dienas rakstveidā
paziņo par to Tirgotājam. Tirgotājs 5 (piecu) darba dienu laikā pēc rakstveida
iesnieguma saņemšanas paziņo Lietotājam veiktās pārbaudes rezultātus un, ja
nepieciešams, veic izmaiņas attiecīgajā rēķinā. Iesniegums par iespējamo kļūdu
rēķinā neatbrīvo Lietotāju no pienākuma noteiktajā termiņā veikt maksājumu.
15. Ja Tirgotājs ir konstatējis, ka komercuzskaites
mēraparāta rādījumi attiecīgajā Norēķinu periodā (-os)
atšķiras no iepriekš paziņotajiem vai aprēķinātajiem rādījumiem, Tirgotājs veic
korekciju, kuru iekļauj nākamajā rēķinā vai labo iepriekš izrakstīto rēķinu.
16. Par katru veicamā maksājuma kavējuma dienu Lietotājs maksā Tirgotājam
nokavējuma procentus par kavētiem norēķiniem 0,15% (nulle, komats, piecpadsmit
procenti) dienā (turpmāk - Nokavējuma procenti) no nesamaksātās summas.
Galvenais parāds ietver nokavēto maksājumu par dabasgāzi, sistēmas un citiem
pakalpojumiem, akcīzes nodokli un PVN. Tirgotājs aprēķina nokavējuma procentus
vienu reizi mēnesī, iekļaujot tos kopā ar citu informāciju rēķinā par nākamo
Norēķinu periodu.
17. Ja Lietotājs PGP Norēķinu kārtībā noteiktajā termiņā nav veicis
Maksājumu, Tirgotājs sākot ar nākamo darba dienu, pēc rēķinā norādītā samaksas
termiņa beigām ir tiesīgs nosūtīt brīdinājumu (turpmāk - Brīdinājums) par
dabasgāzes piegādes pārtraukšanu MK noteikumu Nr. 78 noteiktajā kārtībā, kā arī
kavēto maksājumu atgūšanu var nodot parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam.
Izdevumus, kas Tirgotājam rodas saistībā ar kavēto maksājumu atgūšanu un
Sadales sistēmas operatora noteikto maksu par dabasgāzes piegādes pārtraukšanu
un atjaunošanu sedz Lietotājs. Brīdinājumā Tirgotājs norāda termiņu kavēto
maksājumu veikšanai, kas nav mazāks par 5 (piecām) darba dienām un pēc kura
tiks veikta dabasgāzes piegādes Lietotājam pārtraukšana, ja kavētie maksājumi
iepriekš minētajā termiņā nav veikti. Nodrošinājuma pilna vai daļēja
izmantošana no Tirgotāja puses neietekmē tiesības pārtraukt dabasgāzes piegādi
Lietotājam.
18. Ja Lietotājs Brīdinājumā noteiktajā termiņā neveic kavēto maksājumu,
Tirgotājs ir tiesīgs pieprasīt Sadales sistēmas operatoram pārtraukt dabasgāzes
piegādi MK Noteikumu Nr. 78 noteiktajā kārtībā. Dabasgāzes piegāde Lietotājam
tiek atjaunota 5 (piecu) darba dienu laikā pēc kavēto maksājumu un visu
izdevumu, kas Tirgotājam rodas saistībā ar kavēto maksājumu atgūšanu, samaksas
un drošības depozīta iemaksas vai tā atjaunošanas.
19. Tirgotājam ir tiesības bez Lietotāja iepriekšējas piekrišanas cedēt vai
ieķīlāt no Pakalpojuma izrietošos Tirgotāja prasījumus.
III. Nodrošinājums
21. Tirgotājs MK Noteikumos Nr. 78 un/vai citos normatīvajos aktos noteiktajos
gadījumos ir tiesīgs Lietotājam pieprasīt un Lietotājam ir pienākums Tirgotāja
noteiktajā termiņā iesniegt līgumsaistību pienācīgas izpildes nodrošinājumu.
Tirgotājs ir tiesīgs brīvi izvēlēties nodrošinājuma veidu un līdzekļus,
ievērojot tiesību aktos noteiktos ierobežojumus. Tirgotājs ir tiesīgs īstenot
šajā sadaļā noteiktās tiesības normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos, it
īpaši, bet ne tikai, ja:
a) Lietotājs nav ievērojis Tirgotāja apstiprināto PGP Norēķinu kārtību un
kavējis maksājumus par saņemto dabasgāzi;
b) Lietotājs tiek likvidēts vai reorganizēts un saskaņā ar reorganizācijas
plānu tiks likvidēts;
c) Lietotājam ierosināts tiesiskās aizsardzības process, ārpustiesas
tiesiskās aizsardzības process vai pasludināts maksātnespējas process.
22. Ja īstenojas MK noteikumos Nr. 78 un/vai citos normatīvajos aktos
noteiktie gadījumi, tad Tirgotājs ir tiesīgs pieprasīt, lai Lietotājs iemaksātu
drošības depozītu kā līgumsaistību pienācīgās izpildes nodrošinājumu. Esošajiem
Lietotājiem drošības depozīta apmērs tiek noteikts maksājuma par pēdējo
Norēķinu periodu, reizinot to ar koeficientu 3 (trīs), apmērā.
23. Tirgotājs ir tiesīgs brīvi izlietot drošības depozītu, lai dzēstu
Lietotāja neizpildītās saistības.
24. Ja Lietotājs ir iemaksājis Tirgotājam drošības depozītu, tad Lietotājam
ir pienākums atjaunot drošības depozītu pilnā apmērā, ja no tā ir dzēstas
Lietotāja neizpildītās saistības. Drošības depozīts tiek atjaunots 5 (piecu)
darba dienu laikā pēc Tirgotāja rakstiska pieprasījuma, atjaunot drošības
depozītu, saņemšanas.
IV. Maksājumi
25. Lietotājs veic maksājumus, naudu pārskaitot uz kādu no Tirgotāja
izrakstītajā rēķinā norādītajiem norēķinu kontiem.
26. Par samaksas dienu tiek uzskatīta diena, kurā nauda ir ieskaitīta
Tirgotāja norēķinu kontā. Izdevumus par naudas pārskaitīšanu sedz Lietotājs.
27. No Lietotāja saņemto summu Tirgotājs vispirms attiecina uz nokavējuma
procentu dzēšanu, tad atlikušo maksājuma summu Tirgotājs attiecina uz parādu
par Pakalpojumu un citu blakus saistību dzēšanai, tai skaitā, dzēšot izdevumus,
kas radušies saistībā ar parāda piedziņu. Ja no Lietotāja saņemtā maksājuma
summas visas parādsaistības un maksājums par Norēķinu periodu ir dzēsts,
atlikumu Tirgotājs ieskaita kā avansa maksājumu.
28. Lietotājam ir tiesības veikt avansa maksājumus maksājuma uzdevumā
norādot savu klienta numuru.
V. Lietotāja personas datu apstrāde
32. Šīs sadaļas noteikumi attiecas uz tiem Lietotājiem, kuri ir fiziskās
personas, bet nav mājsaimniecības.
33. Lietotāja personas datu pārzinis ir Tirgotājs SIA Enefit,
reģ. Nr. 40003824046, juridiskā adrese: Vesetas iela
7, Rīga, LV-1013, tālr. +371 6000 0056.
34. Lietotāja personas dati var tikt vākti no Lietotāja un no ārējiem
avotiem, piemēram, publiskajiem un privātajiem reģistriem vai trešajām
personām.
35. Lietotāja personas datu apstrāde ir nepieciešama Pakalpojuma sniegšanai.
Lietotāja personas datu apstrāde notiek ar mērķi pārbaudīt Lietotāja
identitāti, nodrošināt Pakalpojuma pienācīgu sniegšanu, nodrošināt Lietotāja
finanšu un juridisko pienākumu izpildi un nodibināt, īstenot un aizstāvēt
Tirgotāja prasījuma tiesības.
36. Lietotāja personas datu apstrādes juridiskie pamati - (i) normatīvie
akti, tajā skaitā, bet ne tikai, Enerģētikas likums un MK Noteikumi (ii) šī PGP
Norēķinu kārtība par dabasgāzi pēdējās garantētās piegādes pakalpojuma
saņēmējiem, kuri nav mājsaimniecības lietotāji un (iii) pārziņa un pārziņa
grupas uzņēmumu leģitīmo interešu (Pakalpojuma) nodrošināšana.
37. Lietotāja personas datu saņēmēju kategorijas - (i) Sadales sistēmas
operators un Sadales sistēmas operatora apakšuzņēmēji un citi piesaistītie
speciālisti Pakalpojuma nodrošināšanai; (ii) pārziņa grupas uzņēmumi
(Pakalpojuma nodrošināšanai, prasījuma tiesību īstenošanai un aizstāvībai);
(iii) parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzēji, advokāti un citas personas, kas
nodarbojas ar aktīvu atgūšanu un/vai parādu piedziņu tiesas un/vai ārpustiesas ceļā (parāda atgūšanas nolūkā); (iv)
pakalpojumu sniedzēji Tirgotāja saimnieciskās darbības nodrošināšanai
(piemēram, IT, grāmatvedības pakalpojumu sniedzēji u.c.), (v) institūcijas
(tajā skaitā, bet ne tikai zvērināti tiesu izpildītāji, zvērināta notāra
biroji, nodokļu pārvaldes, uzraudzības iestādes un finanšu izmeklēšanas
iestādes, tiesībsargājošās iestādes) un (vi) citas
personas, kas ir saistītas ar Pakalpojuma sniegšanu.
38. Lietotāja personas dati tiek apstrādāti Eiropas Savienībā/Eiropas
Ekonomiskajā zonā (ES/EEZ). Lietotāja personas datu nodošana un apstrāde ārpus
ES/EEZ var notikt, ja tam ir tiesisks pamatojumus, piemēram, piedziņas vēršanai
uz Lietotāja mantu, kas atrodas ārpus ES/EEZ.
39. Lietotāja personas datu glabāšanas laiks - 3 (trīs) mēneši pēc no
normatīvo aktu izrietošo prasījumu noilguma termiņa iestāšanās.
40. Lietotājam ir tiesības prasīt piekļuvi saviem personas datiem, to
labošanu, dzēšanu, apstrādes ierobežošanu, tiesības iebilst pret datu apstrādi,
kā arī tiesības uz datu pārnesamību.
41. Lietotājam saistībā ar savu personas datu apstrādi ir tiesības iesniegt
sūdzību uzraudzības iestādei - Datu valsts inspekcijai.
42. Tirgotājs ir tiesīgs vienpusēji grozīt Lietotāja personas datu apstrādes
principus normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, paziņojot Lietotājam par
attiecīgajiem grozījumiem savā tīmekļa vietnē vai nosūtot informāciju uz
e-pastu.
VI. Strīdu izšķiršana
42. Visas pretenzijas un jautājumi, kas saistīti ar dabasgāzes tirdzniecību,
tiek risināti Latvijas Republikā spēkā esošajos normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā. Lietotājam ir tiesības iesniegt pretenzijas, norādes uz Tirgotāja kļūdām,
kā arī uzdot Tirgotājam jautājumus, telefoniski sazinoties ar Tirgotāju pa
tālruni +371 6000 0056, nosūtot e-pastu uz Tirgotāja elektroniskā pasta
adresi: gaze@enefit.lv vai nosūtot rakstisku iesniegumu uz Tirgotāja juridisko
adresi. Tirgotājs izvērtē saņemto informāciju un sniedz atbildi Latvijas
Republikas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
43. Visi strīdi un domstarpības starp Tirgotāju un Lietotāju, tajā skaitā,
bet ne tikai, par Pakalpojuma sniegšanu un tā apmaksu un/vai ar dabasgāzes
tirdzniecību saistītiem zaudējumiem, kas nodarīti Tirgotājam, izšķir Latvijas
Republikas vispārējās jurisdikcijas tiesa Latvijas Republikas normatīvajos
aktos noteiktajā kārtībā.
44. Tiesvedības procesa uzsākšanas un prasības apmierināšanas gadījumā,
Lietotājam papildus Tirgotāja prasījuma pamatsummai un Nokavējuma procentiem ir
pienākums atlīdzināt arī ar parāda atgūšanu saistītos izdevumus, tajā skaitā
samaksāto valsts nodevu un izdevumus, kas saistībā ar lietas vešanu ir radušies
Tirgotājam, apmaksājot zvērinātu advokātu rēķinus.
VII. Noslēguma jautājumi
45. PGP Norēķinu kārtība stājas spēkā 2020. gada 1. maijā.
46. Visas Tirgotāja un Lietotāja attiecības regulē Latvijas Republikā spēkā
esošie normatīvie akti.
47. Tirgotājs ir tiesīgs vienpusēji grozīt šo PGP Norēķinu kārtību.
Tirgotājs publicē PGP Norēķinu kārtības grozījumus vienu mēnesi pirms attiecīgo
grozījumu spēkā stāšanās.
48. Ja šī PGP Norēķinu kārtībā ir pretrunā ar spēkā esošo normatīvo aktu
pavēlošām tiesību normām, tad piemērojamas ir spēkā esošās tiesību normas.