• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Finanšu un kapitāla tirgus komisija
Finanšu un kapitāla tirgus komisija publicē normatīvos noteikumus, ieteikumus un lēmumus, kā arī informāciju par kredītiestādes noguldītājiem garantētās atlīdzības izmaksas veidu un kārtību, laiku un vietu.
TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas 2016. gada 6. jūlija noteikumi Nr. 118 "Normatīvie noteikumi par alternatīvajiem snieguma rādītājiem". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 12.07.2016., Nr. 132 https://www.vestnesis.lv/op/2016/132.6

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Finanšu un kapitāla tirgus komisijas normatīvie noteikumi Nr. 119

Uzraudzības finanšu pārskatu sagatavošanas normatīvie noteikumi

Vēl šajā numurā

12.07.2016., Nr. 132

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Finanšu un kapitāla tirgus komisija

Veids: noteikumi

Numurs: 118

Pieņemts: 06.07.2016.

OP numurs: 2016/132.6

2016/132.6
RĪKI

Finanšu un kapitāla tirgus komisijas noteikumi: Šajā laidienā 5 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi

Finanšu un kapitāla tirgus komisijas normatīvie noteikumi Nr. 118

Rīgā 2016. gada 6. jūlijā

(Finanšu un kapitāla tirgus komisijas
padomes sēdes protokols Nr. 23 14. p.)

Normatīvie noteikumi par alternatīvajiem snieguma rādītājiem

Izdoti saskaņā ar Finanšu instrumentu tirgus
likuma 4.2 pantu

I. Vispārīgie jautājumi

1. "Normatīvie noteikumi par alternatīvajiem snieguma rādītājiem" (turpmāk – Noteikumi) ir saistoši visiem emitentiem, kuru vērtspapīrus ir atļauts tirgot regulētajā tirgū, un par prospektā iekļauto informāciju atbildīgajām personām.

2. Noteikumi nosaka prasības alternatīvo snieguma rādītāju (turpmāk arī – ASR) atklāšanai prospektos un obligātajā informācijā.

3. Noteikumi neattiecas uz ASR:

3.1. ko atklāj finanšu pārskatos;

3.2. ko atklāj saskaņā ar spēkā esošajiem tiesību aktiem, izņemot piemērojamās finanšu pārskatu sagatavošanas pamatnostādnes attiecībā uz vadības ziņojumiem vai starpperiodu vadības ziņojumiem, ar kurām nosaka konkrētas prasības attiecībā uz šādu rādītāju noteikšanu. Līdz ar to Noteikumi neattiecas uz prospektos iekļautajiem rādītājiem, piemēram, pro forma finanšu informāciju, saistīto pušu darījumiem, peļņas prognozēm, peļņas aprēķiniem, paziņojumiem par apgrozāmo kapitālu un kapitalizāciju, kā arī parādsaistībām, uz kurām attiecas prospekta režīma konkrētās prasības, un uz prudenciālajiem pasākumiem, tostarp pasākumiem, kas definēti Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 26. jūnija Regulā Nr. 575/2013 par prudenciālajām prasībām attiecībā uz kredītiestādēm un ieguldījumu brokeru sabiedrībām, Kredītiestāžu likumā un Finanšu instrumentu tirgus likumā.

4. Noteikumos lietotie termini:

4.1. atbildīgās personas – personas, kuras atbild par prospektā iekļauto informāciju saskaņā ar Finanšu instrumentu tirgus likuma 46. pantu;

4.2. finanšu pārskatu sagatavošanas pamatnostādnes – Starptautiskie Finanšu pārskatu standarti, kas pieņemti Eiropas Savienībā saskaņā ar Regulu (EK) Nr. 1606/2002 par starptautisko grāmatvedības standartu piemērošanu, vai Latvijas tiesību aktos noteiktās prasības finanšu pārskatu sagatavošanai;

4.3. finanšu pārskati – gada un starpperiodu finanšu pārskati un papildu periodiska finanšu informācija, kas sagatavota saskaņā ar piemērojamajām finanšu pārskatu sagatavošanas pamatnostādnēm un ko emitenti vai atbildīgās personas atklāj saskaņā ar Finanšu instrumentu tirgus likumu;

4.4. obligātā informācija – visa informācija, kas emitentam vai jebkurai citai personai, kas lūgusi vērtspapīru iekļaušanu regulētā tirgū bez emitenta piekrišanas, ir jāatklāj saskaņā ar Finanšu instrumentu tirgus likumu un Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 16. aprīļa Regulu Nr. 596/2014 par tirgus ļaunprātīgu izmantošanu (tirgus ļaunprātīgas izmantošanas regula) un ar ko atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/6/EK un Komisijas Direktīvas 2003/124/EK, 2003/125/EK un 2004/72/EK (Dokuments attiecas uz EEZ), piemēram, vadības ziņojumi gada vai pusgada pārskatos vai starpperiodu vadības ziņojumi.

II. Alternatīvo snieguma rādītāju atklāšanas principi

5. Noteikumu izpratnē:

5.1. ASR ir vēsturiskie vai nākotnes finanšu darbības rādītāji, finanšu stāvoklis vai naudas plūsmas, kas tiek aprēķinātas, pamatojoties uz finanšu pārskatos, kas sagatavoti saskaņā ar piemērojamajām finanšu pārskatu sagatavošanas pamatnostādnēm, iekļautajiem rādītājiem, pievienojot vai atņemot summas no skaitļiem, kas sniegti finanšu pārskatos, piemēram, pamatdarbības ieņēmumi, skaidras naudas ienākumi, peļņa pirms vienreizējiem maksājumiem, peļņa pirms procentiem, nodokļiem, nolietojums un amortizācija, neto parāds un līdzīgi rādītāji, kas apzīmē finanšu pārskatu posteņu korekcijas;

5.2. par ASR nav uzskatāmi:

5.2.1. rādītāji, ko definē vai nosaka ar piemērojamajām finanšu pārskatu sagatavošanas pamatnostādnēm, piemēram, ieņēmumi, peļņa vai zaudējumi, peļņa uz akciju;

5.2.2. fiziskie un nefinanšu rādītāji, piemēram, nodarbināto skaits, abonentu skaits, apgrozījums uz kvadrātmetru vai sociālie un vides rādītāji, piemēram, siltumnīcefekta gāzu emisija, darbaspēka iedalījums pēc līguma veida vai ģeogrāfiskās atrašanās vietas;

5.2.3. informācija par lielākajiem akcionāriem, pašu akciju iegūšanu vai atsavināšanu un balsstiesību kopējo skaitu;

5.2.4. informācija, kas paskaidro līguma noteikumu vai tiesību aktu prasību ievērošanu, piemēram, kreditēšanas nosacījumi vai direktoru vai vadītāju atalgojuma aprēķina pamatojums.

6. Emitents vai atbildīgās personas definē ASR un to komponentes, norādot izmantotos aprēķinu principus un iekļaujot informāciju par visām izmantotajām būtiskajām hipotēzēm un pieņēmumiem, un norāda, vai ASR attiecas uz pagātnes vai nākotnes pārskata perioda (paredzamajiem) rādītājiem.

7. ASR apzīmējumos, lai izvairītos no maldinošu ziņu sniegšanas lietotājiem, neizmanto pārmērīgi optimistiskus vai pozitīvus apzīmējumus, piemēram, "garantētā peļņa" vai "aizsargātā atdeve", un neizmanto apzīmējumus, virsrakstus un aprakstus, kas ir tādi paši vai līdzīgi tiem, kas definēti piemērojamajās finanšu pārskatu sagatavošanas pamatnostādnēs.

8. Atklājot ASR, sniedz atsauci uz vistiešāk attiecināmo posteni, starpsummu vai kopsummu attiecīgā perioda finanšu pārskatos, kuri izmantoti konkrētā ASR aprēķināšanā. Ja atsauci nav iespējams sniegt, jo postenis tieši neizriet no finanšu pārskatiem, kā, piemēram, peļņas aplēses, nākotnes prognozes vai peļņas prognozes, sniedz skaidrojumu par šāda ASR konsekvenci ar grāmatvedības politiku, kuru piemēro finanšu pārskatos, kas sagatavoti saskaņā ar piemērojamajām finanšu pārskatu sagatavošanas pamatnostādnēm.

9. Ja ASR var tieši identificēt no finanšu pārskatiem, atsauču lietošana nav nepieciešama. Tas attiecas, piemēram, uz ASR, kas ir starpsumma vai kopsumma, kura uzrādīta finanšu pārskatos.

10. Ja finanšu pārskati par attiecīgo periodu vēl nav publicēti, atsauci par ASR sniedz uz vistiešāk attiecināmo posteni, starpsummu vai kopsummu, kas tiks ietverta finanšu pārskatos, kad tie tiks publicēti.

11. Atklājot ASR, to papildina ar salīdzināmo informāciju par atbilstošo iepriekšējo periodu. Ja ASR attiecas uz prognozēm vai aplēsēm, salīdzināmo informāciju aprēķina, izmantojot jaunāko pieejamo pagātnes informāciju. Emitents vai atbildīgās personas sniedz atsauces attiecībā uz visu sniegto salīdzināmo informāciju. Ja salīdzināmo informāciju nav iespējams sniegt, paskaidro, kāpēc nav iespējams sniegt salīdzināmo informāciju.

12. Lai lietotāji varētu izprast ASR nozīmi un ticamību, emitents vai atbildīgās personas paskaidro, kāpēc tās uzskata, ka ASR sniedz noderīgu informāciju par finansiālo stāvokli, naudas plūsmu vai finanšu rādītājiem, kā arī norāda, kādiem mērķiem tiek izmantots konkrētais ASR.

13. Prospektos ietvertos ASR konsekventi izmanto finanšu periodos, uz kuriem attiecas prospekts. Emitents vai atbildīgās personas nodrošina, ka ASR definīcija un aprēķināšana ir konsekventa laika gaitā. Izņēmuma gadījumos, ja emitents vai atbildīgās personas nolemj koriģēt ASR definējumu, emitents vai atbildīgās personas:

13.1. izskaidro izmaiņas;

13.2. paskaidro iemeslus, kāpēc šīs izmaiņas rada ticamu un noderīgāku informāciju par finansiālo darbību;

13.3. sniedz koriģētus salīdzināmos datus.

14. Ja emitents pārtrauc atklāt kādu ASR, tas paskaidro iemeslu, kādēļ tiek uzskatīts, ka šis ASR vairs nesniedz noderīgu informāciju.

15. Ja kāds ASR tiek aizstāts ar citu, emitents paskaidro, kāpēc jaunais ASR sniedz ticamu un noderīgāku informāciju, salīdzinot ar iepriekš izmantoto ASR.

16. Izņemot prospektus, uz kuriem attiecas Finanšu instrumentu tirgus likuma 44.2 pantā norādītie atsevišķie atsauces iekļaušanas noteikumi, Noteikumos izklāstītos informācijas atklāšanas principus var aizstāt ar tiešu atsauci uz citiem publicētajiem dokumentiem, kas satur šādu informāciju par ASR un kas ir viegli un ērti pieejami lietotājiem. Šajā gadījumā atbilstību Noteikumiem novērtē, lasot dokumentus kopā. Tomēr, izmantojot attiecīgās atsauces, nedrīkst pārkāpt šādus principus:

16.1. jānodrošina attiecīgā ASR salīdzināmā informācija par atbilstošo iepriekšējo periodu;

16.2. atsaucēm jānovirza lietotāji uz informāciju, kas pieprasīta Noteikumos. Šādai atsaucei jābūt precīzai, norādot konkrētu lappusi, dokumenta iedaļu vai nodaļu, kur šo informāciju var izlasīt.

III. Noslēguma jautājums

17. Noteikumus piemēro obligātajai informācijai un prospektiem, kas publicēti, sākot no Noteikumu spēkā stāšanās dienas.

Finanšu un kapitāla tirgus komisijas priekšsēdētājs P.Putniņš

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!