Zīmola apoloģija
Ar gandarījumu jāsecina, ka
latviešu valodā nostiprinājies jauns, stilīgs, pašu veidots vārds
“zīmols”. Angliskā “brenda” aizstājējvārds kļuvis par nozīmīgu
jēdzienu ne tikai reklāmas biznesā – 21. gadsimta kultūra nav
iedomājama bez diskusijām par lielajām starptautiskajām
kompānijām, antiglobālistiem un manipulāciju ar masu apziņu.
Jaunie mākslinieki labprāt pievēršas parafrāzēm par patērētāju
kultūru, un mūsdienu filozofi uzsver globalizācijas un
komercializācijas nozīmi mūsdienu kultūrā.
Tāpēc likumsakarīgi, ka pasaulslavenā reklāmas speci-ālista
Volija Olinsa grāmata “Par zīmolu” Latvijā izdota mākslas un
dzejas grāmatu apgādā “Neputns” – zīmolu sistēmas attīstība
pasaulē pēdējo pusotra simta gadu laikā savdabīgā veidā atklāj šā
laikmeta cilvēces vēsturi, un mūsdienu zīmolvedības principu
izvērtējums daudz ko pasaka par visu mūsdienu sabiedrību. “Valsts
loma sarūk, privātā iniciatīva izvēršas, un cilvēki kļūst arvien
skeptiskāk noskaņoti pret tādām vispāratzītām institūcijām kā
policija, mediķa profesija vai politika. Zīmoli, kas ir vitāli,
individuāli, prot pielāgoties un šķiet iemiesojam šo jauno
tendenci, izrādās pievilcīgi,” raksta V.Olinss.
Kā īsti definēt zīmolu? Latviešu reklāmas speciālista Ērika
Stendzenieka sarakstītajā emocionālajā, sirsnīgajā pēcvārdā
zīmoli definēti kā “psiholoģiski koncepti, kas mājo sabiedrības
apziņā”. Pretēji Latvijas slavenāko produktu (Rīgas melnais
balzams, šokolādes sieriņš “Kārums”) mierpilnajai eksistencei,
pasaules slavenākie zīmoli popularitāti un ilgu produkta mūžu
nodrošina, asociējot savu produktu ar zināmai patērētāju grupai
tīkamiem tēliem, vērtībām, dzīves stilu.
V.Olinsa grāmata zināmā mērā rakstīta kā atbilde anti-globālistu
ideoloģijai, kas kritizē starptautisko kompāniju zīmolus kā
“smadzeņu skalošanas” un ekspluatācijas simbolus. Uz to V.Olinss
atbild, ka mūsdienās zīmolvedība ir iespiedusies arī izglītības,
sporta, modes, tūrisma, mākslas, teātra, literatūras jomā,
reģionālajā un nacionālajā apziņā, respektīvi, jebkurā iedomājamā
sfērā – arī vides aizsardzības kustības “Greenpeace”,
Sarkanā Krusta un “Amnesty International” vārdi ir kļuvuši
par zīmoliem, un to komunikācija ar sabiedrību notiek pēc tādiem
pašiem principiem kā citu zīmolu nesējiem, tātad cīnīties ar
zīmoliem nozīmētu cīnīties pret mūsdienu cilvēka domāšanu.
Turklāt pasaulē, kurā valda milzīga konkurence un racionāla
izvēle ir kļuvusi gandrīz neiespējama, zīmoli, kā uzskata
V.Olinss, nozīmē “skaidrību, pārliecību, patstāvību, statusu,
piederību – visu to, kas ļauj cilvēkiem kaut kādā veidā
pašnoteikties. Zīmoli nozīmē identitāti”.
Grāmatas divpadsmit nodaļās V.Olinss rāda gan zīmolu attīstības
vēsturi kopš 19. gadsimta septiņdesmitajiem gadiem, kad
iekārdināšanas kampaņas palīdzēja pārdot nekvalitatīvas ātrā
noieta patēriņa preces jeb “pilnīgu draņķi – nedaudz uzbudinošu,
aromātisku un pievilcīgu”, gan analizē mūsdienu zīmolvedības
situāciju, kurā pasaule pārorientējas no precēm uz pakalpojumiem
un kurā zīmols ir sekmīga uzņēmuma kodols.
Kad lasītājs izceļojies pa transkontinentālo zīmolu vēsturi,
tagadni un nākotni, Ē.Stendzenieka pēcvārds tam atgādina, ka
zīmols nav tikai agresīva, nogurdinoša un demagoģiska propaganda
– pievilcīgs zīmols ir radīts saskaņā ar cilvēka vēlmēm un
iespējām, un tā radītājam tas nozīmē hobiju, dzīvesveidu un
misiju. Šāds zīmols iekaro savu patērētāju ar uzticamību un
intimitāti, jo neuzskata klientu tikai par “peļņu nesošu vienību”
vien. Kad mainīsies Latvijas reklāmas situācija un sabiedrība
vairs nebūs jāuzpērk tikai ar produktu loterijām un atlaidēm,
iespējams, arī zīmoli mūsu acīs iegūs cilvēcīgākus vaibstus un
“nopirks” mūs ar vecajām, labajām lietām – mīlestību, draudzību,
sirsnību.
Mg.art. Kārlis Verdiņš