Skola ir sākusies. Vai visiem un visur?
Latvijas skolās strauji sarūk skolēnu skaits – laikā no 2002.gada tas samazinājies vidēji par 11 000 skolēnu katru mācību gadu. Secīgi ik gadu tiek slēgtas skolas, bez darba paliek skolotāji.
Pirmklasnieku skaits ar katru gadu kļūst mazāks Foto: Boriss Koļesņikovs, “LV” |
Tajā pašā laikā izglītības un zinātnes ministre Ina Druviete atzinusi, ka skolu vispār neapmeklē vai reti apmeklē aptuveni pieci procenti bērnu obligātās izglītības vecumā. Daudzi bērni neuzsāk mācības pirmajā klasē, daudzi pamet skolas gaitas, neiegūstot valsts par obligātu noteikto pamatizglītību. Liels ir arī to skolēnu skaits, kas neturpina uzsākto vidējās izglītības apguvi. Līdztekus Izglītības valsts inspekcijas dati liecina, ka par tradicionālu jau ir kļuvis atsevišķu priekšmetu skolotāju trūkums skolās, turklāt arvien pieaug to pedagogu skaits, kas dažādu iemeslu dēļ darbu savā arodā pamet, bet jauno speciālistu pieplūdums ir nepietiekams. Kādi tam visam ir cēloņi?
Bērnu un skolu kļūst mazāk
Kopējais skolēnu skaita
samazinājums, kas vērojams jau kopš deviņdesmitajiem gadiem un
straujāko kritumu sasniedz līdz ar jaunā gadu tūkstoša
iestāšanos, ir tieši saistīts ar demogrāfisko situāciju valstī.
Pamatskolu 2001./2002.mācību gadā sāk absolvēt bērni, kas dzimuši
astoņdesmito gadu vidū un beigās, kad Latvijā bija vērojams
straujš dzimstības palielinājums. Turpretim mācības sākumskolā
uzsāk skolēni, kas dzimuši deviņdesmito gadu viducī – laikā, kad
jaundzimušo skaits bija krietni sarucis. Līdz ar to starpība
starp devīto klašu beidzēju un pirmklasnieku skaitu pērn,
piemēram, bija vairāk nekā 15 000. Izglītības valsts inspekcija
prognozē, ka pirmsskolas vecuma bērnu skaita samazināšanās arī
turpmāk būtiski ietekmēs skolēnu skaitu pamatskolās – laikā līdz
2010.gadam katru gadu tas kļūs par 14 līdz 15 tūkstošiem mazāks.
Tas inspekcijai ļauj secināt, ka saruks arī skolu un skolotāju
skaits.
Šī problēma vissāpīgāk jau tagad jūtama mazajās lauku
pašvaldībās, kur skola ir ne vien izglītības gūšanas iestāde, bet
arī tik nepieciešamās darba vietas, infrastruktūras elements, kas
daudzām ģimenēm liek izšķirties par labu dzīvei tieši konkrētajā
pašvaldībā. Skolas slēgšana parasti tiek pamatota ar nepietiekamu
skolēnu skaitu, ar to, ka tās uzturēšana izmaksā pārāk dārgi. Un
lielākoties tie patiešām ir objektīvi rādītāji.
Pagājušajā mācību gadā 1.septembrī mācības nesākās divās Gulbenes
rajona pamatskolās – Gulbenes pamatskolā un Kalnienas pamatskolā.
Kā pastāstīja Gulbenes rajona izglītības pārvaldes vadītāja Liāna
Jansone, skolu slēgšana bijusi loģisks solis, kas sperts pēc
ilgstošām diskusijām un vairāku gadu situācijas analīzes.
Galvenais iemesls – bērnu trūkums. Gulbenē vienādas
pamatizglītības programmas piedāvātas piecās skolās. Vecākiem ir
tiesības brīvi izvēlēties, kurā skolā bērnus sūtīt. Ja vienā no
skolām neizdodas nokomplektēt 1.klasi ne vienu gadu vien, tad ir
jāizdara secinājumi un jāizšķiras par skolas likteni. Pēc
Gulbenes pamatskolas likvidēšanas nav bijis problēmu ne ar bērnu
izvietošanu citās skolās, ne ar darbu pedagogiem. Kalnienas
gadījums ir līdzīgs – vienā pagastā divas pamatskolas. Ilgstošs
darbs apvienotajās klasēs, kas, kā paskaidroja L.Jansone, ir ļoti
grūti savienojams ar mūsdienu izglītības standartiem, pedagogu
trūkums – tie bija galvenie iemesli skolas slēgšanai.
Tomēr Gulbenes izglītības nodaļas vadītāja atzina – lai cik
loģiska un pamatota būtu skolu slēgšana, psiholoģiski tas ir ļoti
smags process. “Skola jau nav tikai izglītības iestāde, tā rada
gaisotni, veido vidi vietā, kurā atrodas. Un cilvēkiem bieži vien
nav tik svarīgi, vai skola atrodas tuvāk vai tālāk, bet lai tā
būtu vispār. Kur tās nav, kļūst klusāks ne tikai fiziskā nozīmē.”
Vienlīdz svarīgs ir arī ekonomiskais aspekts – skolas darbinieki
nes pagasta kasē nodokļus, stabilu ienākumu saņēmēji veicina
apgrozījumu tirdzniecības vietās, ļauj attīstīties dažādu
pakalpojumu piedāvājumam. Tāpēc Gulbenes rajonā skolas cenšas
saglabāt un tām palīdzēt, cik vien iespējams. “Arī tagad mums ir
divas pagastu skolas, kur deviņās klasēs mācās 60 bērnu, bet gan
pagastu vadītāji, gan izglītības pārvalde dara visu, lai skolas
pastāvētu un strādātu,” skaidroja L.Jansone.
|
Kur pazūd skolēni
Skolēnu kopējais skaits samazinās.
Bet arvien vairāk kļūst to, kuriem būtu jāmācās, bet kuri skolu
neapmeklē. Katru gadu 1.septembrī vairāki tūkstoši bērnu
izglītības iestādēs neierodas. Pērn tādi bija 4453, šogad jau
5642. Lielākoties skolēnu neierašanās iemesli skolotājiem nav
zināmi. Turklāt valstī nav arī skaidras un vienotas uzskaites par
to, cik bērnu obligātās izglītības vecumā skolu neapmeklē,
vienīgi aptuvenas aplēses, ka tādu ir aptuveni pieci
procenti.
Izglītības likums paredz, ka obligātās izglītības iegūšanas
iespējas savā teritorijā dzīvojošajiem bērniem ir jānodrošina
pašvaldībai. Pašvaldības to arī dara – dibina un uztur skolas,
labāk vai sliktāk organizē skolēnu nokļūšanu izglītības iestādēs.
Savu iespēju robežās rūpējas par tiem skolēniem, kuri paši un
kuru vecāki ir ieinteresēti izglītības procesā. Taču ir bērni,
kuri vienkārši nevēlas nākt uz skolu, ir bērni, kuru ģimenes
dzīvo teju naturālās saimniecības apstākļos un kuru vecākiem
objektīvi nav iespēju nodrošināt bērnus ar visu skolai
nepieciešamo. Tāpat ir bērni, kuru vecākiem ir vienalga, ko dara
viņu atvases, jo pašus nomoka dažādas atkarības problēmas… Pēc
likuma šādos gadījumos par bērna tiesībām un arī pienākumu
izglītoties būtu jāiestājas bāriņtiesai, bērnu tiesību
aizsardzības speciālistiem. Situācija, kā tiek risināti šādi
problēmgadījumi, ir krasi atšķirīga mazās lauku pašvaldībās un
lielajās pilsētās.
Alūksnes rajona Ilzenes pamatskolas skolotāja un vienlaikus
Ilzenes pagasta deputāte Agita Līdumniece “Latvijas Vēstnesim”
pastāstīja, ka pagasta skolas vecuma bērni esot gan skolotāju,
gan bāriņtiesas, gan iedzīvotāju cieši uzraudzīti. Pārredzamību
un visu problēmu risinājumu nodrošinot cieša visu atbildīgo
institūciju sadarbība. Rezultātā Ilzenes pamatskolā neattaisnoti
stundu kavējumi esot retums. Skolu apmeklē visi pagasta bērni
obligātās izglītības vecumā, arī tie, kuru sadzīves un materiālie
apstākļi ne tuvu nav spoži, skolā var ne tikai mācīties, bet arī
kārtīgi paēst, jo maksa par pusdienām ir simboliska. A.Līdumniece
uzskata, ka gadījumos, kad mazajās lauku pašvaldībās bērni
neapmeklē skolu, vainojama galvenokārt atbildīgo institūciju
nolaidība un neizdarība. “Jā, šos jautājumus risināt ir morāli
sarežģīti, jo laukos visi cits citu pazīst. Bet tāpēc arī
problēmas ir pamanāmas un ir vieglāk uz tām reaģēt, ja vien ir
vēlēšanās to darīt.”
Ilzenes pagastā ir mazāk par pustūkstoti iedzīvotāju, te
skolasbērnus pamanīt un saskaitīt ir viegli. Pavisam cita
situācija vērojama lielajās pilsētās. Rīgas pilsētas Kurzemes
rajonā vien ir 131 tūkstotis iedzīvotāju, šeit pazudušo skolēnu
meklēšana ir daudz sarežģītāka. Kā pastāstīja Rīgas Kurzemes
rajona skolu valdes bērnu tiesību aizsardzības speciāliste
Valentīna Kujevda, arī Rīgā tiek apzināti tie skolēni, kuriem
skolā būtu jāiet, bet kuru tur nav. Lai iegūtu informāciju par
sava rajona obligātās izglītības vecuma bērniem, tiek veidoti
saraksti no Iedzīvotāju reģistra. Tie tiek salīdzināti ar
izglītības iestāžu audzēkņu reģistriem. Ja bērnu tur nav, bērnu
tiesību aizsardzības speciālisti sadarbībā ar sociālajiem
darbiniekiem, pašvaldības policiju dodas bērnus meklēt. Tas
notiek pārsvarā vasaras mēnešos, kad šim darbam tiek piesaistīti
tobrīd brīvie mājskolotāji. Taču, kā atzina V.Kujevda, skolēnu
meklēšana ir ļoti sarežģīts un smags process vairāku iemeslu pēc.
Pirmkārt, kļūdainas ir ziņas no Iedzīvotāju reģistra. Viņas
praksē ir bijuši gadījumi, kad tiek meklēti bērni, kuri jau pirms
vairākiem gadiem kopā ar vecākiem izceļojuši uz ārvalstīm, bērni
ar smagu garīgo atpalicību, kas atrodas speciālās iestādēs, pat
bērns, kurš, izrādījies, ir miris. Par Iedzīvotāju reģistra
nepilnībām V.Kujevda runājusi daudzos un dažādos līmeņos, bet
trīs gadu laikā, kamēr speciāliste izmanto šā valsts nozīmes
reģistra pakalpojumus, situācija maz mainījusies. Arī iedzīvotāju
attieksme pret skolēnu apzinātājiem nereti esot ļoti negatīva.
Lielas problēmas sagādājot cilvēku izlikšana no dzīvokļiem.
“Daudzi mūsu uzmanības lokā esošie bērni kopā ar savām ģimenēm
dzīvo kā bomži dārza mājiņās, viņiem nav deklarētas dzīvesvietas.
Taču arī šādās situācijās mēs cenšamies bērniem nodrošināt
iespēju izglītoties,” skaidroja V.Kujevda. Rīgas Kurzemes rajonā
jau sešus gadus darbojas sociālās korekcijas klase, bērnu
izglītībā tiek iesaistīti arī mājskolotāji. Tomēr bērnu, kuri
dažādu iemeslu dēļ nemācās, ir daudz, un situācija kopumā mainās
lēni.
Skolēns ir, izglītības nav
Pēdējos gados Latvijas izglītības sistēmā aktualizējusies vēl kāda problēma. Liels skaits devītās klases absolventu atestātu – dokumentu, kas apliecina pamata izglītības apguvi, – nesaņem. Zināšanas ir nepietiekamas… Atestāta vietā tiek izsniegta liecība, kas stipri ierobežo tālākas izglītības iespējas. Nav izpildīta arī valsts prasība par obligātās izglītības ieguvi. Pagājušā mācību gada beigās 9.klasi ar liecību beidza 2440 skolēnu. Tas ir teju par tūkstoti mazāk nekā gadu iepriekš, bet iezīmējas cita negatīva tendence – vairāk kļūst to liecību saņēmēju, kuri apliecinājuši, ka tālāk izglītoties neturpinās. Vai šiem jauniešiem, kas ar retiem izņēmumiem vēl nav sasnieguši pilngadības slieksni, izdosies atrast darbu, tas atkarīgs no darba devējiem un viņu prasībām. Kas vainīgs – Latvijas izglītības sistēma, kas ražo “brāķi”, skolēns, kas objektīvu vai subjektīvu apstākļu pēc nevar iekļauties šajā sistēmā, vai sabiedrības un valsts nespēja tikt galā ar reāli esošu problēmu?
Liena Pilsētniece, “LV”