• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Frakciju viedokļi. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 27.10.2005., Nr. 171 https://www.vestnesis.lv/ta/id/119929

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Kopsavilkumā

Vēl šajā numurā

27.10.2005., Nr. 171

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Frakciju viedokļi

Pēc 2005.gada 20. oktobra sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā

M.Grīnblats
(frakcija “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK):

Šodien beidzās 2006.gada valsts budžeta, kā arī to pavadošo likumu pieņemšana. Valdošā koalīcija demonstrēja dzelžainu ķērienu un neļāva opozīcijai iegūt gandrīz neko, ja neskaita, protams, Tautas saskaņas partiju, kurai droši vien bija kādas īpašas vienošanās ar valdības pārstāvjiem.
Tas, ko mūsu frakcija grib iebilst, – mēs iesniedzām vairākus būtiskus priekšlikumus pavadošajos likumos un pašā budžetā, kuru mērķis būtu veicināt gan aplokšņu algu izskaušanu, gan lielāku aktivitāti uzņēmējdarbības laukā, gan taisnīgāku nodokļu sadalījumu starp uzņēmējiem, kas šobrīd ir 15%, un tiem, kas saņem algu vai pensiju – 25% nodoklis. Tātad viens no šiem būtiskākajiem priekšlikumiem bija iedzīvotāju ienākumu nodokļa samazināšana uz 15%, jo tieši uzņēmumu ienākumu nodokļa samazināšanas pieredze liecina, ka pēdējo trīs gadu laikā šī nodokļa iekasēšana, 2003.gadu salīdzinot ar 2006.gada prognozēm, pieaugusi divas ar pusi reizes, tas katrā gadījumā bijis svētīgi, un to, es domāju, visi uzņem pozitīvi.
Iesniedzām arī priekšlikumu Ministru kabinetam noteikt minimālo algu vismaz 100 latu līmeni, jo Saeima ar likumu deleģējusi iespējas noteikt minimālās algas līmeni tieši valdībai. Tajā pašā laikā uzskatām, ka valdībai būtu jāpilda arī 2003.gadā pieņemtie Ministru kabineta noteikumi, kas paredz septiņu gadu laikā panākt to, ka minimālā alga ir 50% no valstī vidējās algas, un, tā kā vidējā alga šogad prognozēta 246 lati, tad 46%, kas paredzēti 2006.gadā, katrā gadījumā būtu pat nedaudz vairāk par 100 latiem – apmēram 110 lati.
Diemžēl arī par to nenobalsoja. Vēl mēs paredzējām iespēju pedagogu algu palielinājumam vispārizglītojošajās skolās, tajā skaitā arī tiem pedagogiem, kuri apmāca 5 un 6 gadus vecus bērnus, kā arī augstskolām un koledžām šo pieaugumu, kas paredzēts 1.septembrī, uzsākt jau ar 1.janvāri, paredzot tam summāri 13 miljonus latu vienā gadījumā un 13 miljonus latu otrā gadījumā. Tā, protams, nav maza summa, taču kā ieņēmumu avotu minējām tieši pievienotās vērtības nodokli. Šie 26 miljoni nozīmētu PVN prognozes palielināšanu apmēram par 3%, par ko esam droši, ka nākamajā gadā šāds pieaugums arī būs, jo pēdējo gadu laikā budžeta pārskata ieņēmumu daļā vienmēr ir par 100 miljoniem uz augšu, un PVN, protams, veido vienu no vislielākajām daļām valsts budžetā.
Esam iesnieguši priekšlikumus arī atsevišķu pašvaldību, kā arī nacionālo karavīru, nacionālo partizānu un politiski represēto atbalstam. Jāsaka, ka mūsu priekšlikumi tika noraidīti, tomēr līdzīgi koalīcijas frakciju priekšlikumi tika atbalstīti. Līdz ar to esam apmierināti, ka vismaz pievērsām uzmanību, ka tradicionālais atbalsts šīm sabiedriskajām organizācijām jāturpina, un vismaz par to esam priecīgi, ka tas tiek turpināts.
Tāpat esam pārliecināti, ka nākamā gada laikā šī diskusija par 15% ienākumu nodokli atjaunosies, un agri vai vēlu arī valdības partijas nāks ar iniciatīvu ieviest likumā šo izmaiņu.

V.Agešins
(Tautas saskaņas partijas frakcija):

Šodien Tautas saskaņas partijas deputāti atbalstīja valsts budžeta pieņemšanu otrajā, galīgajā lasījumā, jo tika atbalstīti vairāki mūsu partijas priekšlikumi. Minēšu tikai dažus piemērus.
Daugavpils 3.vidusskolai datoru klases tehniskā aprīkojuma iegādei – 10 000 latu; Jēkabpils pilsētas doktorāta izveidošanai pilsētas labajā krastā – 10 000 latu; Liepājas internātskolai datoru klases tehniskā aprīkojuma iegādei – 2300 lati; Liepājas Puškina 2.vidusskolas durvju nomaiņai – 2420 lati; Liepājas 3.pamatskolai datoru klases tehniskā aprīkojuma iegādei – 2500 latu; Liepājas 11.vidusskolas durvju nomaiņai – 2500 latu; Zilupes pilsētas pirmsskolas izglītības iestādei energoefektivitātes uzlabošanai – 9000 latu; Rēzeknes pilsētas pašvaldības Rēzeknes sporta aģentūrai stadiona rekonstrukcijai – 31 000 latu un Dzelzavas speciālajai internātskolai pacēlāja ierīkošanai, inventāra un aprīkojuma iegādei – 5000 latu, kā arī Strazdumuižas internātskolai attīstības centram vājredzīgiem un neredzīgiem bērniem – 5000 latu, un tā tālāk.
Un līdz ar to Tautas saskaņas partija pieņēma lēmumu atbalstīt budžetu, un es aicinātu Latvijas iedzīvotājus droši vērsties pie Tautas saskaņas partijas deputātiem, lai mēs kopā arī turpmāk varētu ietekmēt valsts budžetu.

J.Sokolovskis
(politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” frakcija):

Atšķirībā no Tautas saskaņas partijas, kura, būdama opozīcijā, saņēma 90 000 latu, apvienība “Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” tomēr nevarēja atbalstīt šo budžetu, jo pirmām kārtām mūs neapmierina, ka ļoti liela daļa no šī budžeta ir izdalīta aizsardzībai un NATO vajadzībām – tas ir apmēram 182 miljoni latu. Varat iedomāties, ko par šo naudu var izdarīt – kā palielināt algas vai pabalstus bērniem un cik daudz problēmu atrisināt tautsaimniecībā. Bet diemžēl tomēr ir tāds lēmums, ka katru gadu mēs palielinām – un būtiski palielinām – izdevumus aizsardzībai, bet sociālā joma diemžēl paliek otrajā plānā.
Mūsu frakcija valsts budžetam izvirzīja ļoti daudz priekšlikumu, tomēr neviens priekšlikums netika pieņemts. Gribu precizēt vienu priekšlikumu.
Tieši mēs piedāvājām izdalīt papildus 15 miljonus latu mājokļu programmai, jo tagad ļoti aktuāls ir denacionalizēto namu īrnieku problēmu saasinājums. Diemžēl tās naudas, kuru beidzot izdalīja valdība, to 5 miljonu latu nepietiek, lai principā atrisinātu šo sasāpējušo jautājumu. Daudz runāts par to, ka būs jauna programma, būs pabalsti tiem, kuri atstās savus dzīvokļus denacionalizētajos namos, bet reāli pēc šiem cipariem iznāk, ka apmēram tikai 400 ģimeņu varēs izmantot šo iespēju, bet pārējiem budžeta finansējuma pietrūks. Mūsu priekšlikums tika noraidīts, un līdz ar to visas valdošās partijas un tie, kuri to atbalstīja, uzņēmās atbildību arī to cilvēku priekšā, kuri dzīvo denacionalizētajos namos un kuru problēma nebūs atrisināta arī nākamajā gadā.
Mēs izvirzījām arī priekšlikumu palielināt algu skolotājiem. Šodien skolotāji piketēja pie Saeimas. Viņiem šoreiz neatļāva kā agrāk, rīkojot sapulces netālu pie Saeimas, pat tuvoties Saeimas ēkai un viņi pulcējās diezgan tālu. Tādēļ šodien viņu pikets nebija pamanīts, un mūsu priekšlikums netika pieņemts.
Noraidīja arī dažus sociālas ievirzes priekšlikumus, tai skaitā – izdalīt līdzekļus arī zinātnei. Kā mēs zinām, ārzemju investori uzskata Latviju par zemu algotu darbinieku paradīzi, un līdz ar to investīcijas tiek nevis zinātnei, bet gan uz tā rēķina, ka darbiniekiem var maksāt mazāk. Diemžēl mēs nevarējām atbalstīt šo budžetu un balsojām pret.

J.Šmits
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):

Šodien Saeimā tika izskatīts un pieņemts 2006.gada valsts budžeta projekts.
Latvijas Pirmās partijas frakcija īpaši gandarīta par to, ka izdevies lielā mērā atbalstīt mūsu galveno programmatisko prioritāti – bērnus un ģimeni.
Pateicoties Latvijas Pirmās partijas pūlēm, šogad jau ir ievērojami paaugstināts bērna piedzimšanas pabalsts – no 196 līdz 296 latiem. Ar mūsu partijas atbalstu valsts sociālā nodrošinājuma pabalsts no nākamā gada 1.janvāra tiks paaugstināts no 35 līdz 45 latiem.
Latvijas Pirmā partija ir veicinājusi arī jauna sociālā pabalsta – bērnu invalīdu kopšanas pabalsta – ieviešanu, un tādējādi persona, kas kopj bērnu invalīdu, kopā ar visām citām piemaksām saņems 100 latus mēnesī.
Kas vēl ir jauns? Pēc Latvijas Pirmās partijas iniciatīvām skolām nākamgad piešķirti 55 tūkstoši latu, bet citiem bērnu un jauniešu pasākumiem – 44 tūkstoši latu. Savukārt kultūras pasākumiem ir atvēlēti 72,5 tūkstoši latu.
Latvijas Pirmā partija rūpējas arī par sportistiem. Pateicoties mūsu partijas atbalstam, sporta pasākumiem, to skaitā arī jauniešu sportam, piešķirti 90 tūkstoši latu.
Kas ir pats svarīgākais? Mūsu partija, būdama kristīgās pasaules uzskatā balstīta partija, ir nodrošinājusi arī 85 tūkstošus latu lielu atbalstu baznīcām. Ar mūsu partijas atbalstu līdzekļus saņēmušas vairāk nekā 50 baznīcas. Tas nozīmē, ka daudzi dažādu kristīgo konfesiju mūsu dzimtenes dievnami tiks atjaunoti un iegūs skaistu ārējo veidolu.
Latvijas Pirmo partiju iepriecina arī tas, ka nākamajā gadā līdz 90 latiem tiks palielināta minimālā alga.
Ko vēl ievērojamu šodien pieņēma Saeima? Proti, mēs atbalstījām darba algas palielinājumu kultūras jomas un veselības aprūpes sistēmas darbiniekiem, kā arī tiesnešiem un iekšlietu sistēmā strādājošajiem, to skaitā arī policistiem. Tieši policistu algām ir paredzēti 12 miljoni latu. Vienīgi žēl, ka Tautas partijas finanšu ministrs nevēlējās piešķirt šim nolūkam lielāku summu.
Latvijas Pirmā partija ir domājusi arī par pensionāriem un ir atbalstījusi grozījumus likumā “Par valsts pensijām”, paredzot, ka mazo pensiju saņēmējiem no nākamā gada būs ikmēneša piemaksa pie vecuma pensijas par darba stāžu.
Jāatzīmē arī tas, ka mūsu partija ir veltījusi daudz uzmanības autoceļu būvniecības un remonta jautājumiem, un jāatzīst, ka no 2006.gada valsts budžetā autoceļu remontiem paredzēta ievērojama naudas summa. Valsts autoceļu fondam papildus ir paredzēti vairāk nekā 30,8 miljoni latu. Latvijas Pirmā partija uzskata, ka liels ieguvums ir tas, ka liela daļa no šīs summas tiks novirzīta 1. un 2.kategorijas ceļu remontiem.
Latvijas Pirmā partija tur un arī turpmāk turēs savus tautai dotos solījumus: “Vīrs un vārds!”

Ē.Zunda
(Tautas partijas frakcija):

Šīsdienas svarīgākais notikums Saeimā ir, protams, valsts budžeta 2006.gadam pieņemšana. Saeimas sēdē ļoti pārliecinoši par to nobalsoja ar 75 balsu pārsvaru no kopējā Saeimas deputātu skaita.
Runājot par budžetu, jāsaka, ka bija iesniegti ļoti daudzi priekšlikumi – par budžetu un to pavadošo dokumentu paketi kopā bija iesniegti apmēram 1040 priekšlikumi un no tiem ļoti liels skaits tika arī atbalstīti – apmēram 850 priekšlikumi. 2006.gada valsts budžets atspoguļo sabalansētību starp Latvijas tautsaimniecības straujo attīstību un valdības iespējām budžeta ietvaros realizēt vairākas valstiski būtiskas sociālās programmas un veikt algu paaugstināšanu daudzos sektoros.
2006.gada budžets vērsts uz nepieciešamību nodrošināt sociāli ekonomisko izaugsmi, arī katra iedzīvotāja labklājības pieaugumu, pakāpeniski palielinot minimālās algas, pabalstu un pensiju apmērus, kā arī iedzīvotāju ienākumu nodokļu neapliekamo minimumu un nodokļu atvieglojumu par apgādībā esošām personām.
Par to jau ir daudz runāts, bet gribas vēlreiz atgādināt, ka papildus nākamā gada budžetā pensiju izmaksām paredzēti 83 miljoni, pedagogu darba algu samaksai – 33 miljoni, iekšlietu sistēmā strādājošiem – 12 miljoni un tiesu sistēmai – 6,4 miljoni latu.
Ir arī daudzas citas nozīmīgas programmas, kas attiecas uz veselību, ceļu uzturēšanu un attīstīšanu un zinātni. Lai arī arodbiedrības valdībai gandrīz vienmēr pārmet to, ka, budžetu plānojot, tas ir pārāk pesimistisks, šoreiz gribas teikt, ka noticis ir pretējais, un 2006.gada valsts ieņēmumu prognoze ir ļoti optimistiska. Šis optimisms uzliek daudz lielāku slodzi Valsts ieņēmumu dienestam, jo tagad tam jārūpējas, lai tiktu iekasēti nodokļi, kas ir par 559 miljoniem latu vairāk nekā pagājušajā, proti, šajā gadā nodokļi ir par 18% vairāk. Agrāk teica, ka 400 miljoni būtu vēlamā summa, ko būtu jāiekasē papildus, mēs uz nākamo gadu esam uzņēmušies vairāk – jau 559 miljonus latu.
2006.gada budžeta projekts paredz arī budžeta ieņēmumus 3,23 miljardu latu apmērā un izdevumus 3,35 miljardu latu apmērā. Tādējādi budžeta deficīts ir 1,5% apmērā.
Ļoti nedaudz par likumprojektiem, kas pavadīja budžetu. Lielāko tiesu tie ir saistīti ar nodokļiem, un šādas būtiskas izmaiņas ieviestas ar šīsdienas balsojumu. Turpmāk par ziedojumiem Latvijas Kultūras fondam, Latvijas Olimpiskajai komitejai, Latvijas Bērnu fondam uzņēmumu ienākumu nodokļu atlaides būs tiesības piemērot uzņēmumiem, kas sniedz sabiedriskos pakalpojumus un kur cenas regulē pakalpojumu regulators.
Gribētos atzīmēt arī to, ka notikusi iedzīvotāju ienākumu nodokļu sadale par labu pašvaldībām. Tagad proporcija būs 75 pret 25. Šogad tā bija 73 pret 27.
Tāpat arī paaugstināsies neapliekamais pensiju minimums. Turpmāk tas būs 100 lati mēnesī.
Aktīva diskusija izraisījās arī par iedzīvotāju ienākumu nodokli. No vienas puses teica, ka tas ir jāsamazina līdz 15%, otri, kreisā pozīcija, teica, ka jāievieš progresīvais nodoklis. Tautas partija ir par to, ka mūsu pienākums nav cīnīties pret augstiem iedzīvotāju nodokļiem, ieņēmumiem, bet mums ir pienākums rūpēties, lai vairāk būtu turīgu cilvēku, un tāpēc mēs esam par to, ka šī diskusija jāturpina arī pēc budžeta pieņemšanas, jo esam pārliecinājušies, ka mazāki nodokļi veicina lielākus valsts ieņēmumus kopumā.

A.Golubovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):

Atskatoties uz šīsdienas sēdi, gribu vērst uzmanību uz diviem jautājumiem.
Šodien valdošā koalīcija nenodeva komisijām likumprojektu “Par pārstrādāto Eiropas sociālo hartu un paskaidrojošo pielikumu”, kurā mēs gribējām ratificēt Eiropas sociālo hartu, kurā doti virzieni, kādā veidā nodrošināt mūsu iedzīvotājiem sociālo labklājību. Diemžēl likumprojekts netika virzīts izskatīšanai komisijā un sociālā labklājība mums ir vēl tālu.
Kā otro gribu uzsvērt tādu jautājumu, ka šodien Saeimā pieņēma likumu par valsts budžetu nākamajam gadam un to pavadošos dokumentus. Mūsu frakcija piedāvāja ieviest progresīvo nodokli ne tikai fiziskajām personām, bet arī uzņēmumiem. Tas netika pieņemts. Mēs piedāvājām budžetā palielināt darba algas skolotājiem, policistiem, kā arī paaugstināt pensijas, bet mūsu priekšlikumi netika atbalstīti. Kaut gan drusciņ paaugstinātas ir darba algas, tomēr paaugstinājums nenodrošina pat segumu tam, kā pašreiz tiek paceltas cenas un kāda valstī ir inflācija.
Tā kā neviens mūsu priekšlikums netika atbalstīts un šajā budžetā galvenais uzsvars ir tieši uz militāro budžetu, varu to nosaukt tikai kā pirmskara budžetu. Mūsu frakcija nebalsoja par valsts budžetu – mēs nobalsojām pret.

K.Šadurskis
(frakcija “Jaunais laiks”):

Šodien Saeima gandrīz pēc 12 stundu garas sēdes ir pieņēmusi nākamā gada valsts budžeta likumu un to pavadošos likumus.
Sēdē bija gan nopietns darbs, gan jautri brīži, par ko parūpējās mūsu opozīcija, bet kopumā rezultāts, šķiet, ir labs. Nākamā gada budžets ir sabalansēts tādā ziņā, ka tur ir gan investīcijas pašvaldībām, gan zinātnei un pētniecībai, gan inovācijām. Tātad, tas ir, no vienas puses, gan attīstības budžets, gan arī, no otras puses, patēriņa budžets, jo ļoti daudzām strādājošo kategorijām ir nopietni algas paaugstinājumi.
Tādējādi, es domāju, ka rezultāts ir sasniegts. Varu apsveikt Latvijas tautu ar nākamā gada budžetu. Protams, ir nopietni jāstrādā, jo ieņēmumu prognozes ir augstas, un gan Valsts ieņēmumu dienestam, gan citām struktūrām būs ļoti nopietni jānodarbojas ar nodokļu iekasēšanu un uzņēmējdarbībai labvēlīgas vides radīšanu, lai mums palielinātos nodokļu bāze, un tad jau arī rezultāti būs. Protams, ne tik spoži, kā teica daži kolēģi, labos darbus uzskaitot, tad jau tur laikam būtu kādi trīs budžeti kopā. Bet kopumā, es domāju, ka budžets ir labs. Tas ir pamats nākamā gada darbam, un es domāju, ka mēs diezgan optimistiski varam skatīties nākotnē.

Saeimas preses dienests

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!