Frakciju viedokļi
Pēc 2005.gada 20. oktobra
sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
M.Grīnblats
(frakcija “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK):
Šodien beidzās 2006.gada valsts
budžeta, kā arī to pavadošo likumu pieņemšana. Valdošā koalīcija
demonstrēja dzelžainu ķērienu un neļāva opozīcijai iegūt gandrīz
neko, ja neskaita, protams, Tautas saskaņas partiju, kurai droši
vien bija kādas īpašas vienošanās ar valdības pārstāvjiem.
Tas, ko mūsu frakcija grib iebilst, – mēs iesniedzām
vairākus būtiskus priekšlikumus pavadošajos likumos un pašā
budžetā, kuru mērķis būtu veicināt gan aplokšņu algu izskaušanu,
gan lielāku aktivitāti uzņēmējdarbības laukā, gan taisnīgāku
nodokļu sadalījumu starp uzņēmējiem, kas šobrīd ir 15%, un tiem,
kas saņem algu vai pensiju – 25% nodoklis. Tātad viens no
šiem būtiskākajiem priekšlikumiem bija iedzīvotāju ienākumu
nodokļa samazināšana uz 15%, jo tieši uzņēmumu ienākumu nodokļa
samazināšanas pieredze liecina, ka pēdējo trīs gadu laikā šī
nodokļa iekasēšana, 2003.gadu salīdzinot ar 2006.gada prognozēm,
pieaugusi divas ar pusi reizes, tas katrā gadījumā bijis svētīgi,
un to, es domāju, visi uzņem pozitīvi.
Iesniedzām arī priekšlikumu Ministru kabinetam noteikt minimālo
algu vismaz 100 latu līmeni, jo Saeima ar likumu deleģējusi
iespējas noteikt minimālās algas līmeni tieši valdībai. Tajā pašā
laikā uzskatām, ka valdībai būtu jāpilda arī 2003.gadā pieņemtie
Ministru kabineta noteikumi, kas paredz septiņu gadu laikā panākt
to, ka minimālā alga ir 50% no valstī vidējās algas, un, tā kā
vidējā alga šogad prognozēta 246 lati, tad 46%, kas paredzēti
2006.gadā, katrā gadījumā būtu pat nedaudz vairāk par 100
latiem – apmēram 110 lati.
Diemžēl arī par to nenobalsoja. Vēl mēs paredzējām iespēju
pedagogu algu palielinājumam vispārizglītojošajās skolās, tajā
skaitā arī tiem pedagogiem, kuri apmāca 5 un 6 gadus vecus
bērnus, kā arī augstskolām un koledžām šo pieaugumu, kas
paredzēts 1.septembrī, uzsākt jau ar 1.janvāri, paredzot tam
summāri 13 miljonus latu vienā gadījumā un 13 miljonus latu otrā
gadījumā. Tā, protams, nav maza summa, taču kā ieņēmumu avotu
minējām tieši pievienotās vērtības nodokli. Šie 26 miljoni
nozīmētu PVN prognozes palielināšanu apmēram par 3%, par ko esam
droši, ka nākamajā gadā šāds pieaugums arī būs, jo pēdējo gadu
laikā budžeta pārskata ieņēmumu daļā vienmēr ir par 100 miljoniem
uz augšu, un PVN, protams, veido vienu no vislielākajām daļām
valsts budžetā.
Esam iesnieguši priekšlikumus arī atsevišķu pašvaldību, kā arī
nacionālo karavīru, nacionālo partizānu un politiski represēto
atbalstam. Jāsaka, ka mūsu priekšlikumi tika noraidīti, tomēr
līdzīgi koalīcijas frakciju priekšlikumi tika atbalstīti. Līdz ar
to esam apmierināti, ka vismaz pievērsām uzmanību, ka
tradicionālais atbalsts šīm sabiedriskajām organizācijām
jāturpina, un vismaz par to esam priecīgi, ka tas tiek
turpināts.
Tāpat esam pārliecināti, ka nākamā gada laikā šī diskusija par
15% ienākumu nodokli atjaunosies, un agri vai vēlu arī valdības
partijas nāks ar iniciatīvu ieviest likumā šo izmaiņu.
V.Agešins
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Šodien Tautas saskaņas partijas
deputāti atbalstīja valsts budžeta pieņemšanu otrajā, galīgajā
lasījumā, jo tika atbalstīti vairāki mūsu partijas priekšlikumi.
Minēšu tikai dažus piemērus.
Daugavpils 3.vidusskolai datoru klases tehniskā aprīkojuma
iegādei – 10 000 latu; Jēkabpils pilsētas doktorāta
izveidošanai pilsētas labajā krastā – 10 000 latu; Liepājas
internātskolai datoru klases tehniskā aprīkojuma iegādei –
2300 lati; Liepājas Puškina 2.vidusskolas durvju nomaiņai –
2420 lati; Liepājas 3.pamatskolai datoru klases tehniskā
aprīkojuma iegādei – 2500 latu; Liepājas 11.vidusskolas
durvju nomaiņai – 2500 latu; Zilupes pilsētas pirmsskolas
izglītības iestādei energoefektivitātes uzlabošanai – 9000
latu; Rēzeknes pilsētas pašvaldības Rēzeknes sporta aģentūrai
stadiona rekonstrukcijai – 31 000 latu un Dzelzavas
speciālajai internātskolai pacēlāja ierīkošanai, inventāra un
aprīkojuma iegādei – 5000 latu, kā arī Strazdumuižas
internātskolai attīstības centram vājredzīgiem un neredzīgiem
bērniem – 5000 latu, un tā tālāk.
Un līdz ar to Tautas saskaņas partija pieņēma lēmumu atbalstīt
budžetu, un es aicinātu Latvijas iedzīvotājus droši vērsties pie
Tautas saskaņas partijas deputātiem, lai mēs kopā arī turpmāk
varētu ietekmēt valsts budžetu.
J.Sokolovskis
(politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā
Latvijā” frakcija):
Atšķirībā no Tautas saskaņas
partijas, kura, būdama opozīcijā, saņēma 90 000 latu,
apvienība “Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” tomēr nevarēja
atbalstīt šo budžetu, jo pirmām kārtām mūs neapmierina, ka ļoti
liela daļa no šī budžeta ir izdalīta aizsardzībai un NATO
vajadzībām – tas ir apmēram 182 miljoni latu. Varat
iedomāties, ko par šo naudu var izdarīt – kā palielināt
algas vai pabalstus bērniem un cik daudz problēmu atrisināt
tautsaimniecībā. Bet diemžēl tomēr ir tāds lēmums, ka katru gadu
mēs palielinām – un būtiski palielinām – izdevumus
aizsardzībai, bet sociālā joma diemžēl paliek otrajā plānā.
Mūsu frakcija valsts budžetam izvirzīja ļoti daudz priekšlikumu,
tomēr neviens priekšlikums netika pieņemts. Gribu precizēt vienu
priekšlikumu.
Tieši mēs piedāvājām izdalīt papildus 15 miljonus latu mājokļu
programmai, jo tagad ļoti aktuāls ir denacionalizēto namu īrnieku
problēmu saasinājums. Diemžēl tās naudas, kuru beidzot izdalīja
valdība, to 5 miljonu latu nepietiek, lai principā atrisinātu šo
sasāpējušo jautājumu. Daudz runāts par to, ka būs jauna
programma, būs pabalsti tiem, kuri atstās savus dzīvokļus
denacionalizētajos namos, bet reāli pēc šiem cipariem iznāk, ka
apmēram tikai 400 ģimeņu varēs izmantot šo iespēju, bet pārējiem
budžeta finansējuma pietrūks. Mūsu priekšlikums tika noraidīts,
un līdz ar to visas valdošās partijas un tie, kuri to atbalstīja,
uzņēmās atbildību arī to cilvēku priekšā, kuri dzīvo
denacionalizētajos namos un kuru problēma nebūs atrisināta arī
nākamajā gadā.
Mēs izvirzījām arī priekšlikumu palielināt algu skolotājiem.
Šodien skolotāji piketēja pie Saeimas. Viņiem šoreiz neatļāva kā
agrāk, rīkojot sapulces netālu pie Saeimas, pat tuvoties Saeimas
ēkai un viņi pulcējās diezgan tālu. Tādēļ šodien viņu pikets
nebija pamanīts, un mūsu priekšlikums netika pieņemts.
Noraidīja arī dažus sociālas ievirzes priekšlikumus, tai
skaitā – izdalīt līdzekļus arī zinātnei. Kā mēs zinām,
ārzemju investori uzskata Latviju par zemu algotu darbinieku
paradīzi, un līdz ar to investīcijas tiek nevis zinātnei, bet gan
uz tā rēķina, ka darbiniekiem var maksāt mazāk. Diemžēl mēs
nevarējām atbalstīt šo budžetu un balsojām pret.
J.Šmits
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Šodien Saeimā tika izskatīts un
pieņemts 2006.gada valsts budžeta projekts.
Latvijas Pirmās partijas frakcija īpaši gandarīta par to, ka
izdevies lielā mērā atbalstīt mūsu galveno programmatisko
prioritāti – bērnus un ģimeni.
Pateicoties Latvijas Pirmās partijas pūlēm, šogad jau ir
ievērojami paaugstināts bērna piedzimšanas pabalsts – no 196
līdz 296 latiem. Ar mūsu partijas atbalstu valsts sociālā
nodrošinājuma pabalsts no nākamā gada 1.janvāra tiks paaugstināts
no 35 līdz 45 latiem.
Latvijas Pirmā partija ir veicinājusi arī jauna sociālā
pabalsta – bērnu invalīdu kopšanas pabalsta –
ieviešanu, un tādējādi persona, kas kopj bērnu invalīdu, kopā ar
visām citām piemaksām saņems 100 latus mēnesī.
Kas vēl ir jauns? Pēc Latvijas Pirmās partijas iniciatīvām skolām
nākamgad piešķirti 55 tūkstoši latu, bet citiem bērnu un jauniešu
pasākumiem – 44 tūkstoši latu. Savukārt kultūras pasākumiem
ir atvēlēti 72,5 tūkstoši latu.
Latvijas Pirmā partija rūpējas arī par sportistiem. Pateicoties
mūsu partijas atbalstam, sporta pasākumiem, to skaitā arī
jauniešu sportam, piešķirti 90 tūkstoši latu.
Kas ir pats svarīgākais? Mūsu partija, būdama kristīgās pasaules
uzskatā balstīta partija, ir nodrošinājusi arī 85 tūkstošus latu
lielu atbalstu baznīcām. Ar mūsu partijas atbalstu līdzekļus
saņēmušas vairāk nekā 50 baznīcas. Tas nozīmē, ka daudzi dažādu
kristīgo konfesiju mūsu dzimtenes dievnami tiks atjaunoti un
iegūs skaistu ārējo veidolu.
Latvijas Pirmo partiju iepriecina arī tas, ka nākamajā gadā līdz
90 latiem tiks palielināta minimālā alga.
Ko vēl ievērojamu šodien pieņēma Saeima? Proti, mēs atbalstījām
darba algas palielinājumu kultūras jomas un veselības aprūpes
sistēmas darbiniekiem, kā arī tiesnešiem un iekšlietu sistēmā
strādājošajiem, to skaitā arī policistiem. Tieši policistu algām
ir paredzēti 12 miljoni latu. Vienīgi žēl, ka Tautas partijas
finanšu ministrs nevēlējās piešķirt šim nolūkam lielāku
summu.
Latvijas Pirmā partija ir domājusi arī par pensionāriem un ir
atbalstījusi grozījumus likumā “Par valsts pensijām”, paredzot,
ka mazo pensiju saņēmējiem no nākamā gada būs ikmēneša piemaksa
pie vecuma pensijas par darba stāžu.
Jāatzīmē arī tas, ka mūsu partija ir veltījusi daudz uzmanības
autoceļu būvniecības un remonta jautājumiem, un jāatzīst, ka no
2006.gada valsts budžetā autoceļu remontiem paredzēta ievērojama
naudas summa. Valsts autoceļu fondam papildus ir paredzēti vairāk
nekā 30,8 miljoni latu. Latvijas Pirmā partija uzskata, ka liels
ieguvums ir tas, ka liela daļa no šīs summas tiks novirzīta 1. un
2.kategorijas ceļu remontiem.
Latvijas Pirmā partija tur un arī turpmāk turēs savus tautai
dotos solījumus: “Vīrs un vārds!”
Ē.Zunda
(Tautas partijas frakcija):
Šīsdienas svarīgākais notikums
Saeimā ir, protams, valsts budžeta 2006.gadam pieņemšana. Saeimas
sēdē ļoti pārliecinoši par to nobalsoja ar 75 balsu pārsvaru no
kopējā Saeimas deputātu skaita.
Runājot par budžetu, jāsaka, ka bija iesniegti ļoti daudzi
priekšlikumi – par budžetu un to pavadošo dokumentu paketi
kopā bija iesniegti apmēram 1040 priekšlikumi un no tiem ļoti
liels skaits tika arī atbalstīti – apmēram 850 priekšlikumi.
2006.gada valsts budžets atspoguļo sabalansētību starp Latvijas
tautsaimniecības straujo attīstību un valdības iespējām budžeta
ietvaros realizēt vairākas valstiski būtiskas sociālās programmas
un veikt algu paaugstināšanu daudzos sektoros.
2006.gada budžets vērsts uz nepieciešamību nodrošināt sociāli
ekonomisko izaugsmi, arī katra iedzīvotāja labklājības pieaugumu,
pakāpeniski palielinot minimālās algas, pabalstu un pensiju
apmērus, kā arī iedzīvotāju ienākumu nodokļu neapliekamo minimumu
un nodokļu atvieglojumu par apgādībā esošām personām.
Par to jau ir daudz runāts, bet gribas vēlreiz atgādināt, ka
papildus nākamā gada budžetā pensiju izmaksām paredzēti 83
miljoni, pedagogu darba algu samaksai – 33 miljoni,
iekšlietu sistēmā strādājošiem – 12 miljoni un tiesu
sistēmai – 6,4 miljoni latu.
Ir arī daudzas citas nozīmīgas programmas, kas attiecas uz
veselību, ceļu uzturēšanu un attīstīšanu un zinātni. Lai arī
arodbiedrības valdībai gandrīz vienmēr pārmet to, ka, budžetu
plānojot, tas ir pārāk pesimistisks, šoreiz gribas teikt, ka
noticis ir pretējais, un 2006.gada valsts ieņēmumu prognoze ir
ļoti optimistiska. Šis optimisms uzliek daudz lielāku slodzi
Valsts ieņēmumu dienestam, jo tagad tam jārūpējas, lai tiktu
iekasēti nodokļi, kas ir par 559 miljoniem latu vairāk nekā
pagājušajā, proti, šajā gadā nodokļi ir par 18% vairāk. Agrāk
teica, ka 400 miljoni būtu vēlamā summa, ko būtu jāiekasē
papildus, mēs uz nākamo gadu esam uzņēmušies vairāk – jau
559 miljonus latu.
2006.gada budžeta projekts paredz arī budžeta ieņēmumus 3,23
miljardu latu apmērā un izdevumus 3,35 miljardu latu apmērā.
Tādējādi budžeta deficīts ir 1,5% apmērā.
Ļoti nedaudz par likumprojektiem, kas pavadīja budžetu. Lielāko
tiesu tie ir saistīti ar nodokļiem, un šādas būtiskas izmaiņas
ieviestas ar šīsdienas balsojumu. Turpmāk par ziedojumiem
Latvijas Kultūras fondam, Latvijas Olimpiskajai komitejai,
Latvijas Bērnu fondam uzņēmumu ienākumu nodokļu atlaides būs
tiesības piemērot uzņēmumiem, kas sniedz sabiedriskos
pakalpojumus un kur cenas regulē pakalpojumu regulators.
Gribētos atzīmēt arī to, ka notikusi iedzīvotāju ienākumu nodokļu
sadale par labu pašvaldībām. Tagad proporcija būs 75 pret 25.
Šogad tā bija 73 pret 27.
Tāpat arī paaugstināsies neapliekamais pensiju minimums. Turpmāk
tas būs 100 lati mēnesī.
Aktīva diskusija izraisījās arī par iedzīvotāju ienākumu nodokli.
No vienas puses teica, ka tas ir jāsamazina līdz 15%, otri,
kreisā pozīcija, teica, ka jāievieš progresīvais nodoklis. Tautas
partija ir par to, ka mūsu pienākums nav cīnīties pret augstiem
iedzīvotāju nodokļiem, ieņēmumiem, bet mums ir pienākums
rūpēties, lai vairāk būtu turīgu cilvēku, un tāpēc mēs esam par
to, ka šī diskusija jāturpina arī pēc budžeta pieņemšanas, jo
esam pārliecinājušies, ka mazāki nodokļi veicina lielākus valsts
ieņēmumus kopumā.
A.Golubovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Atskatoties uz šīsdienas sēdi,
gribu vērst uzmanību uz diviem jautājumiem.
Šodien valdošā koalīcija nenodeva komisijām likumprojektu “Par
pārstrādāto Eiropas sociālo hartu un paskaidrojošo pielikumu”,
kurā mēs gribējām ratificēt Eiropas sociālo hartu, kurā doti
virzieni, kādā veidā nodrošināt mūsu iedzīvotājiem sociālo
labklājību. Diemžēl likumprojekts netika virzīts izskatīšanai
komisijā un sociālā labklājība mums ir vēl tālu.
Kā otro gribu uzsvērt tādu jautājumu, ka šodien Saeimā pieņēma
likumu par valsts budžetu nākamajam gadam un to pavadošos
dokumentus. Mūsu frakcija piedāvāja ieviest progresīvo nodokli ne
tikai fiziskajām personām, bet arī uzņēmumiem. Tas netika
pieņemts. Mēs piedāvājām budžetā palielināt darba algas
skolotājiem, policistiem, kā arī paaugstināt pensijas, bet mūsu
priekšlikumi netika atbalstīti. Kaut gan drusciņ paaugstinātas ir
darba algas, tomēr paaugstinājums nenodrošina pat segumu tam, kā
pašreiz tiek paceltas cenas un kāda valstī ir inflācija.
Tā kā neviens mūsu priekšlikums netika atbalstīts un šajā budžetā
galvenais uzsvars ir tieši uz militāro budžetu, varu to nosaukt
tikai kā pirmskara budžetu. Mūsu frakcija nebalsoja par valsts
budžetu – mēs nobalsojām pret.
K.Šadurskis
(frakcija “Jaunais laiks”):
Šodien Saeima gandrīz pēc 12
stundu garas sēdes ir pieņēmusi nākamā gada valsts budžeta likumu
un to pavadošos likumus.
Sēdē bija gan nopietns darbs, gan jautri brīži, par ko parūpējās
mūsu opozīcija, bet kopumā rezultāts, šķiet, ir labs. Nākamā gada
budžets ir sabalansēts tādā ziņā, ka tur ir gan investīcijas
pašvaldībām, gan zinātnei un pētniecībai, gan inovācijām. Tātad,
tas ir, no vienas puses, gan attīstības budžets, gan arī, no
otras puses, patēriņa budžets, jo ļoti daudzām strādājošo
kategorijām ir nopietni algas paaugstinājumi.
Tādējādi, es domāju, ka rezultāts ir sasniegts. Varu apsveikt
Latvijas tautu ar nākamā gada budžetu. Protams, ir nopietni
jāstrādā, jo ieņēmumu prognozes ir augstas, un gan Valsts
ieņēmumu dienestam, gan citām struktūrām būs ļoti nopietni
jānodarbojas ar nodokļu iekasēšanu un uzņēmējdarbībai labvēlīgas
vides radīšanu, lai mums palielinātos nodokļu bāze, un tad jau
arī rezultāti būs. Protams, ne tik spoži, kā teica daži kolēģi,
labos darbus uzskaitot, tad jau tur laikam būtu kādi trīs budžeti
kopā. Bet kopumā, es domāju, ka budžets ir labs. Tas ir pamats
nākamā gada darbam, un es domāju, ka mēs diezgan optimistiski
varam skatīties nākotnē.
Saeimas preses dienests