Kompānija bankrotē, apkalpe turpina protestēt
Ne prāmju operatores a/s “Rīgas jūras līnija” (RJL) valdes, ne lielākās akcionāres – Rīgas domes priekšsēdētāja Aivara Aksenoka solījumi nav spējuši pārliecināt apkalpi atstāt kuģi “Baltic Kristina”, uz kura, pēc jūrnieku teiktā, trūkst maizes un piena produktu, taupības režīmā tiek lietota elektroenerģija un ar katru dienu pieaug psiholoģiskā spriedze.
Pie “Baltic Kristina” 2005.gada 24.oktobrī Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Jūrnieki pieļauj, ka streikos, jo
naudu par padarīto vēlas saņemt tūlīt, nevis pēc pusgada, kā tas
paredzēts maksātnespējas gadījumā.
Trešdien atbalstu kuģa apkalpes protestam izteikusi Valsts
prezidente Vaira Vīķe-Freiberga, vienlaikus paužot neizpratni,
kāpēc pieļauta uzņēmuma iestigšana tik lielos parādos
“Latvijas Vēstnesis” jau rakstīja, ka vairāk nekā desmit dienas
uz prāmja “Baltic Kristina” brīvprātīgā ieslodzījumā pavada
vairāk nekā 80 cilvēku apkalpe, jo viņiem nav izmaksāta alga par
diviem mēnešiem un atlaišanas pabalsti. Prāmis 15.oktobrī nedevās
kārtējā reisā, jo pēc kreditoru prasības tika apķīlāts tā
īpašnieces RJL lielo parādu – kopumā ap 6,7 miljonu latu dēļ.
Akcionāri notikušajā vaino iepriekšējo RJL valdi, kura slēpusi
finansiālo situāciju.
Palikt uz kuģa nav jēgas
Uzskatot, ka kompānijas naudu
ļaunprātīgi izsaimniekojusi iepriekšējā valde, apkalpe Korupcijas
apkarošanas un novēršanas birojam iesniegusi vēstuli ar lūgumu
izskatīt tās darbību. Savukārt trešdien paredzētie kompromisa
meklējumi apkalpes un lielāko akcionāru – Rīgas brīvostas
pārvaldes un Rīgas domes starpā beidzās ar neveiksmi, jo bez
arodbiedrības pārstāvju klātbūtnes jūrnieki no sarunas
atteicās.
Kaut otrdien pēcpusdienā Rīgas apgabaltiesā RJL valde iesniegusi
prasību par uzņēmuma maksātnespējas atzīšanu, vairāk nekā 80
cilvēku apkalpe neuzskata darba attiecības par pārtrauktām.
Apkalpe norāda, ka nav tiesīga atstāt kuģi, jo joprojām nav darba
devēja rīkojuma par viņu atlaišanu. Pretējās domās ir Rīgas
reģionālās valsts darba inspekcijas vadītāja vietniece Rita Elce,
norādot, ka palikšanai uz kuģa vairs nav jēgas, jo tas neko
nemainīs – par darbinieku atlaišanu un naudas izmaksāšanu lems
maksātnespējas administrators.
Vēstulē RJL akcionāriem un Rīgas brīvostas pārvaldei prezidente
lūgusi parūpēties par prāmja darbiniekiem. Žurnālistiem viņa
pauda, ka kuģis bijis saimniecisks projekts ar mērķi gūt peļņu.
Taču, pēc V.Vīķes-Freibergas domām, nav saprotams, kāpēc daudzās
uzraudzības iestādes nereaģēja jau agrāk un ļāva uzņēmumam
iestigt tik lielos parādos. RJL valdes priekšsēdētājs Jānis
Butnors sacīja, ka, visticamāk, kompānija savu darbību pārtrauks,
bet prāmi pārdos izsolē. Savukārt par apstākļiem uz kuģa valde
vairs neesot atbildīga, jo tas esot “Rīgas pasažieru termināļa”
pārziņā. Kaut gan pēc RPT lūguma Rīgas apgabaltiesas apķīlātais
prāmis atrodas RPT teritorijā, “Baltic Kristina” izsoli rīkos
tiesu izpildītājs, tāpēc RPT prāmja turpmāko likteni nevar
ietekmēt. Ūdens uz kuģa ir vēl apmēram mēnesim, arī degvielas
pietiek, apliecināja RPT tehniskais direktors Jānis Dzērvītis.
“Prāmi apsargājam un cilvēkiem badā mirt neļausim,” sacīja
amatpersona.
Nopelnīto nāksies gaidīt vairākus mēnešus
Maksātnespējas gadījumā apkalpei
tiek garantēta pilna darba algas, atlaišanas pabalsta un
atvaļinājumu naudas izmaksa. Parasti kreditoru pieteikšanās
termiņš ir trīs mēneši, bet tiesa to var saīsināt, nosakot
mēnesi, skaidroja valsts aģentūras “Maksātnespējas
administrācija” Finanšu departamenta direktore Linda
Sniega-Svilāne. “Optimistiskākā prognoze – trīs mēneši,” jautāta,
pēc cik ilga laika cilvēki saņems nopelnīto, sacīja
finansiste.
Viņa pauda neizpratni, kāpēc valde nevarēja laikus atbrīvot
cilvēkus, neradot viņiem finansiālas problēmas, kas jau tā
nepatīkamo darba zaudēšanu padarīja vēl smagāku. “Tagad viņi ir
ķīlnieku lomā,” sacīja L.Sniega - Svilāne. Viņa uzskata, ka RJL
valde varēja rakstiski apliecināt, ka kuģa pamešana netiks
uzskatīta par darba vietas atstāšanu. Savukārt J.Butnors skaidro,
ka tā rīkoties neesot varējis pirms akcionāru lēmuma, kas noteica
kompānijas likteni.
Lielākā daļa apkalpes nav saņēmusi algu par septembri un oktobri.
Dažiem kopējā neizmaksātās naudas summa ir ap 1000 latu. Daļēji
algas par septembri ir izmaksātas skaidrā naudā, bet lielākā daļa
naudu nav saņēmusi, jo RJL konts bloķēts tieši dienu pirms algas
dienas, skaidroja grāmatvede Eva Bartkeviča. Kopējais parāds
darbiniekiem ir ap 50 000 latu.
Kā rīkosies turpmāk, to kuģa servisa direktore Elīna Vārpa
atturējās paust. Latvijas tirdzniecības flotes jūrnieku
arodbiedrības priekšsēdētājs Igors Pavlovs pieļāva streika
iespējamību gadījumā, ja darba attiecības ar jūrniekiem netiks
likumīgi pārtrauktas.
Evija Hauka,
“LV”
evija.hauka@vestnesis.lv