Par darījumu veikšanu ar zemesgrāmatā ierakstītiem īpašumiem
No 18.jūnija, veicot darījumus ar jebkuru zemesgrāmatā ierakstītu īpašumu, vairs nebūs jānes tā sauktā kadastra izziņa no Valsts zemes dienesta (VZD) uz zemesgrāmatu nodaļām. Klienta īpašuma tiesību nostiprināšanai nepieciešamos datus no Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (IS) zemesgrāmatu nodaļas saņems elektroniski – tiešsaistes pārraides režīmā.
Jau ziņots, ka no 2006.gada 1.septembra vairs nav jāiesniedz kadastra izziņa zemesgrāmatai, veicot darījumu ar dzīvokļa īpašumu, ja tiesības uz dzīvokļa īpašumu ir nostiprinātas zemesgrāmatā un kopš pēdējās dzīvokļa kadastrālās uzmērīšanas lietas izgatavošanas nav veikta dzīvokļa pārbūve.
No 18.jūnija tāda pati kārtība tiks ieviesta arī attiecībā uz darījumiem ar zemi un būvēm. Izmaiņas līdzšinējā sistēmā paredz Tieslietu ministrijas (TM) 5.jūnijā apstiprinātā kārtība par VZD un Tiesu administrācijas (TA) turējumā esošās informācijas apmaiņu. TM izstrādātais iekšējais normatīvais akts nosaka kārtību, kādā elektroniskā formā VZD sniegs kadastra IS un Valsts adrešu reģistrā esošo informāciju TA pakļautībā esošajām zemesgrāmatu nodaļām, kā arī kārtību, kādā TA sniegs Valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas informācijas sistēmā esošo informāciju VZD.
Informācijas apmaiņas mērķis ir elektroniski nepastarpināti nodrošināt apgabaltiesu zemesgrāmatu nodaļas un VZD struktūrvienības ar datiem par nekustamo īpašumu, uzlabot kadastra IS un datorizētās zemesgrāmatas datu kvalitāti un vienlaikus atslogot personas no pienākuma šo informāciju iegūt minētajās iestādēs.
Jaunā kārtība būs ieguvums gan klientiem, gan VZD un zemesgrāmatu speciālistiem. Piemēram, klientiem būs iespēja ietaupīt gan laiku, gan naudu, veicot darījumus ar zemesgrāmatā reģistrētiem nekustamajiem īpašumiem. Ministru kabineta noteikumi par valsts nodevu par kadastra izziņu nosaka, ka kadastra izziņa parastā kārtībā tiek sagatavota piecu darbdienu laikā un par šo pakalpojumu jāmaksā valsts nodeva piecu latu apmērā. Valsts nodeva par paātrinātā kārtībā sagatavotu kadastra izziņu ir 25 lati, ja tā tiek sagatavota divu darbdienu laikā, un 50 lati, ja vienas darbdienas laikā.
VZD speciālistiem jaunā informācijas apmaiņas kārtība samazinās veicamo darba apjomu kadastra izziņu sagatavošanā un dos iespēju ātrāk izpildīt citus pasūtījumus. Ņemot vērā darījumu tendences pēdējo 10 mēnešu laikā, paredzams, ka VZD mēnesī izsniegto kadastra izziņu apjoms varētu samazināties aptuveni par 1500 izziņām. Ik mēnesi kopumā VZD izsniedz ap 15 000 dažādu veidu kadastra izziņu.
Jaunā kārtība nodrošinās iespēju uzturēt aktuālākus un kvalitatīvākus datus gan kadastra IS, gan datorizētajā zemesgrāmatā. Tiks izslēgta laika nobīde starp brīdi, kad ir izsniegta kadastra izziņa, un brīdi, kad īpašumtiesības tiek nostiprinātas zemesgrāmatā, kas ir būtiski, jo starplaikā ar īpašumu var būt notikušas kādas izmaiņas.
Lai būtu iespējams nodrošināt kadastra izziņu aizstāšanu ar informācijas apmaiņu elektroniski datu tiešsaistes pārraides režīmā arī attiecībā uz zemes un būvju īpašumiem, laikā no šā gada februāra līdz jūnijam tika veikta vēsturiski ievadīto datu sinhronizācija kadastra IS un datorizētajā zemesgrāmatā, lai viennozīmīgi identificētu īpašumus.
Atsevišķos gadījumos, ja kadastra IS tiešsaistes datu pārraides režīmā nebūs iespējams viennozīmīgi identificēt konkrēto īpašumu, jo abās informācijas sistēmās īpašumam ir atšķirīgi identifikācijas numuri vai elektroniski iegūtā informācija būs pretrunīga (piemēram, būs mainījies nekustamā īpašuma sastāvs – uzcelta jauna ēka vai nojaukta esošā), vai arī operatīvi saņemt informāciju no kadastra IS nebūs iespējams, klientam, kurš vēlēsies reģistrēt darījumu ar īpašumu zemesgrāmatā, tomēr var būt jāvēršas VZD, lai saņemtu kadastra izziņu.
Kadastra izziņas joprojām būs nepieciešamas īpašuma pirmreizējai ierakstīšanai zemesgrāmatā; gadījumos, kad īpašumi tiek sadalīti vai apvienoti, un kā vienīgais oficiālais dokuments, kas apliecina kadastra IS reģistrēto informāciju par īpašumu.
Jaunās kārtības pieņemšana ir viens no soļiem, izpildot TM stratēģijā 2007.–2009.gadam izvirzīto uzdevumu uzlabot nekustamo īpašumu reģistrācijas sistēmas efektivitāti un vienkāršot reģistrācijas procedūras, kā arī valdības deklarācijā minēto uzdevumu, ieviešot e-pārvaldi, pakāpeniski samazināt birokrātiskos šķēršļus, pieprasot no iestādēm dažādas izziņas, kuras elektroniskā veidā var saņemt no Uzņēmumu reģistra, VZD, pašvaldību un citām valsts informācijas sistēmām.
Arī turpmāk TM un tās padotības iestādes lielu uzmanību pievērsīs klientu apkalpošanas sistēmas uzlabošanai un paātrināšanai. Tā, piemēram, TA pašlaik izstrādā koncepciju par hipotēkas un ar to saistīto tiesību dzēšanu elektroniskā formā – šāda sistēma būtiski vienkāršos hipotēku dzēšanas procedūru, dodot iespēju nostiprinājuma lūgumu uz zemesgrāmatu nodaļu nosūtīt elektroniski.
Zemesgrāmatās līdz 2007.gada 1.jūnijam ir reģistrēts vairāk nekā 477 tūkstoši dzīvokļa īpašumu, 235 tūkstoši zemes nekustamo īpašumu, 258 tūkstoši zemes un ēku nekustamo īpašumu, 34 tūkstoši pastāvīgo ēkas nekustamo īpašumu un 10 tūkstoši neapdzīvojamo telpu īpašumu.
Tieslietu ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļa