• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Eiropas Komisija: Par mērķtiecīgu valsts atbalstu. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 28.11.2008., Nr. 186 https://www.vestnesis.lv/ta/id/184458

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Eiropas Komisija: Par skolu apgādi ar augļiem un dārzeņiem

Vēl šajā numurā

28.11.2008., Nr. 186

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Eiropas Komisija: Par mērķtiecīgu valsts atbalstu

 

Eiropas Komisijas jaunākais progresa ziņojums par valsts atbalstu liecina, ka dalībvalstis aizvien biežāk izmanto nesen pārskatītajos ES valsts atbalsta noteikumos paredzētās iespējas, lai labāk izmantotu valsts atbalstu. Dalībvalstis 2007.gadā vidēji 80% no sava atbalsta piešķīra horizontāliem mērķiem salīdzinājumā ar apmēram 50% no atbalsta deviņdesmito gadu vidū, palielinot pētniecībai un izstrādei paredzētos līdzekļus, kā arī līdzekļus atbalstam vides aizsardzībai. Dalībvalstu un Komisijas koordinētā rīcība, reaģējot uz pašreizējo krīzes situāciju, ir ļāvusi ātri īstenot finanšu nozarei paredzētus atbalsta mehānismus, kas atbilst ES valsts atbalsta noteikumiem.

Konkurences komisāre Nēlī Krūsa šajā sakarībā teica: “Es ļoti atzinīgi vērtēju dalībvalstu centienus mērķtiecīgāk izmantot valsts atbalstu. Salīdzinājumā ar 50% atbalsta, kas piešķirts horizontāliem mērķiem deviņdesmitajos gados, šodienas 80% rādītājs šķiet ļoti labs. Ekonomikas lejupslīdes situācijā mērķtiecīgam atbalstam ir vēl lielāka nozīme.”

Pēdējo 25 gadu laikā valsts atbalsta kopējais apjoms, kas astoņdesmitajos gados bija vairāk nekā 2% IKP, ir samazinājies līdz aptuveni 0,5% 2007.gadā. Joprojām uzsverot, ka dalībvalstis turpina koncentrēt atbalstu uz horizontāliem mērķiem, jaunākajā progresa ziņojumā tomēr ir redzams, ka pēc nesenās finanšu krīzes ir iespējams, ka dažās valstīs 2008.gadā ievērojami palielināsies glābšanas un pārstrukturēšanas atbalsts.

 

Atbalsts,  lai pārvarētu krīzi

Dalībvalstu un Komisijas koordinētā darbība ir ļāvusi ātri īstenot piemērotus atbalsta mehānismus, kas ļauj reaģēt uz pašreizējo finanšu krīzes situāciju, ievērojot ES noteikumus valsts atbalsta jomā. Ņemot vērā izņēmuma situāciju tirgos un saņemto paziņojumu lielo skaitu, Komisijai tas ir nopietns uzdevums, lai šīs lietas izskatītu ātri, vienlaikus nodrošinot, lai pieņemtie pasākumi būtu proporcionāli un lai tie neradītu nevienlīdzīgu attieksmi pret uzņēmumiem. Pateicoties labai sadarbībai ar dalībvalstīm un paātrinātas procedūras ātrai ieviešanai, Komisija spēja atbildēt uz paziņojumiem un pieņemt lēmumus ļoti īsā laikā, dažreiz pat ātrāk nekā 24 stundu laikā.

 

Vienkāršošana

Pēc reformām, kas sāktas ar Valsts atbalsta rīcības plānu 2005.gadā, lielākam skaitam atbalsta pasākumu vairs nav nepieciešama Komisijas ex ante pārbaude vai nu saskaņā ar de minimis regulu, vai nesen pieņemto Vispārējo grupu atbrīvojuma regulu (VGAR). Tādējādi Komisija var lielāku uzmanību pievērst lietām, kuras rada konkurences izkropļojumus. Jau 2007.gadā, pirms tika pieņemta VGAR, atbalsta pasākumi, uz kuriem attiecas grupu atbrīvojumi, bija 65% no visiem atbalsta pasākumiem salīdzinājumā ar 40% 2002.gadā; izdevumi par atbalstu tomēr neatspoguļo šo tendenci tādā pašā apmērā: 13% no kopējā atbalsta tika piešķirti grupu atbrīvojuma ietvaros 2007.gadā (salīdzinājumā ar 6% 2006.gadā). Tagad līdz ar VGAR pieņemšanu dalībvalstis var piešķirt piemērotāku atbalsta veidu un atvieglot piekļuvi finansējumam, jo īpaši maziem un vidējiem uzņēmumiem, un tādējādi reaģēt vēl efektīvāk pašreizējās finanšu un ekonomikas krīzes situācijā.

 

Izpilde

Progresa ziņojumā ir konstatēts arī progress nelikumīga un nesaderīga atbalsta atgūšanā. 2008.gada jūnija beigās bija 47 neizlemti atgūšanas lēmumi salīdzinājumā ar 93 neizlemtiem atgūšanas lēmumiem 2004.gada beigās. Turklāt faktiski tika atgūta summa 7,1 miljarda eiro apmērā, kā arī summa 2,4 miljardu eiro apmērā procentu maksājumos. Tas nozīmē, ka līdz 2008.gada jūnija beigām saņēmēji ir atmaksājuši gandrīz 90% no kopējās nelikumīgo un nesaderīgo atbalstu summas salīdzinājumā ar tikai 25% 2004.gada beigās.

Komisija uzskata, ka valsts atbalsta noteikumu piemērošana valstu tiesās ir ļoti nozīmīga visai valsts atbalsta kontroles sistēmai, tāpēc tā nesen sāka sabiedrisku apspriešanu attiecībā uz vairākiem ieteikumiem, kas paredzēti, lai palīdzētu valstu tiesām piemērot Kopienas noteikumus valsts atbalsta jomā.

 

Valstu atbalsta galvenie rādītāji

Valsts atbalsts miljonos eiro,

2007.gads

Valsts atbalsts % no IKP,

2007.gads

Izmaiņas valsts atbalsta % no IKP,

2002.–2007.gads procentos (1)

Horizontāliem

mērķiem piešķirtā

atbalsta % īpatsvars

no kopējā atbalsta

rūpniecībai un

pakalpojumiem

2007.gadā

Tendence

horizontāliem

mērķiem piešķirtā

atbalsta % no

kopējā atbalsta

2002.–2007.gadā

procentos % (1)

Valsts

atbalsts

kopā,

izņemot

dzelzceļa

nozari

Valsts atbalsts

rūpniecībai un

pakalpojumiem

kopā (izņemot

lauksaimniecību,

zivsaimniecību

un transportu)

Valsts

atbalsts

kopā,

izņemot

dzelzceļa

nozari

Valsts atbalsts

rūpniecībai un

pakalpojumiem

(izņemot

lauksaimniecību,

zivsaimniecību

un transportu)

Valsts

atbalsts

kopā,

izņemot

dzelzceļa

nozari

Valsts atbalsts

kopā

rūpniecībai

un pakalpojumiem

ES 27

64816

49214

0,53

0,40

-0,07

-0,08

80

14,0

ES 15

57694

45406

0,51

0,40

-0,04

-0,03

80

7,4

ES 12

7123

3808

0,81

0,43

-0,65

-0,85

77

44,5

Beļģija

1077

883

0,33

0,27

0,00

-0,01

100

-0,7

Bulgārija

391

27

1,35

0,09

0,07

-0,32

92

33,7

Čehija

938

767

0,73

0,60

-1,76

-1,83

100

84,2

Dānija

1405

1166

0,62

0,51

-0,10

-0,09

92

3,4

Vācija

16229

14148

0,67

0,58

-0,13

-0,15

79

15,9

Igaunija

37

10

0,24

0,07

0,08

-0,01

100

0,8

Īrija

1093

603

0,59

0,32

0,01

-0,01

77

17,8

Grieķija

729

551

0,32

0,24

-0,03

0,01

98

3,4

Spānija

5371

4336

0,51

0,41

-0,05

-0,09

74

3,6

Francija

9798

6889

0,52

0,37

-0,01

0,00

95

22,4

Itālija

5096

3860

0,33

0,25

-0,08

-0,06

89

-11,9

Kipra

107

63

0,40

0,24

-1,68

-1,41

95

38,2

Latvija

204

42

1,02

0,21

0,66

0,06

100

17,1

Lietuva

177

50

0,63

0,18

0,13

-0,10

96

73,7

Luksemburga

72

46

0,20

0,13

-0,14

-0,07

100

0,0

Ungārija

1434

879

1,42

0,87

0,34

-0,03

53

1,7

Malta

99

74

0,79

0,59

-0,35

-0,50

4

-2,9

Nīderlande

2316

1355

0,41

0,24

-0,08

0,03

96

2,3

Austrija

1006

815

0,37

0,30

0,10

0,12

98

-21,0

Polija

1849

1261

0,60

0,41

-0,85

-1,04

89

62,8

Portugāle

2138

2119

1,31

1,30

0,17

0,19

10

-9,0

Rumānija

1426

296

1,17

0,24

-0,95

-1,24

36

15,5

Slovēnija

188

115

0,56

0,34

-0,01

-0,11

84

8,9

Slovākija

273

223

0,50

0,41

0,02

-0,05

76

13,9

Somija

2079

629

1,16

0,35

0,00

0,02

96

-0,4

Zviedrija

3100

2932

0,93

0,88

0,44

0,44

99

-0,6

Apvienotā Karaliste

6185

5075

0,31

0,25

-0,03

0,00

62

-12,0

Norvēģija

1819

1368

0,64

0,48

n.p.

n.p.

100

n.p.

Īslande

17

17

0,12

0,12

n.p.

n.p.

87

n.p.

Lihtenšteina

1

1

0,03

0,03

n.p.

n.p.

65

n.p.

Piezīmes: Informācija attiecas uz valsts atbalsta pasākumiem, kas definēti atbilstīgi EK līguma 87.panta 1.punktam un kurus piešķīrušas dalībvalstis un pārbaudījusi Komisija.

(1) izmaiņas procentu punktos starp vidējo gada rādītāju laikposmā no 2002. līdz 2004.gadam un laikposmā no 2004. līdz 2007.gadam.

Avots: Konkurences ĢD, Enerģētikas un transporta ĢD, Lauksaimniecības ĢD, Jūrlietu un zivsaimniecības ĢD un EBTA Uzraudzības iestāde.

Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!