Par uzņēmējdarbības vides uzlabošanas pasākumiem*
Ekonomikas ministrs Artis Kampars: 2.ceturksnis
Ar Ministru kabineta (MK) 2009.gada 16.janvāra rīkojumu Nr.35 “Par Uzņēmējdarbības vides uzlabošanas pasākumu plānu 2009.gadam” (Plāns) tika apstiprināts Uzņēmējdarbības vides uzlabošanas pasākumu plāns 2009.gadam. Saskaņā ar minētā MK rīkojuma 5.punktu Ekonomikas ministrija (EM) iesniedz informāciju par Plāna izpildes gaitu.
Pasākumu plāna izpilde
Sākotnēji Plānā bija iekļauti 46 pasākumi. Gatavojot atskaiti par tā izpildi uz I ceturksni, Plāns tika papildināts ar 23 jauniem pasākumiem (apstiprināti ar MK 2009.gada 2.jūnija rīkojumu Nr.365), tādējādi šobrīd tajā ir iekļauti 69 pasākumi.
I. Pasākumi, kuri ir izpildīti uz š.g. 21.augustu
1. Š.g. 1.jūlijā spēkā stājās likums “Grozījumi Maksātnespējas likumā”:
• tiesiskās aizsardzības procesa efektivitātes paaugstināšanai tiek pagarināts maksimālais tiesiskās aizsardzības procesa īstenošanas termiņš līdz diviem gadiem;
• tiesiskās aizsardzības procesa īstenošanai nepieciešamais kreditoru balsu skaits samazināts no divām trešdaļām līdz vienkāršam balsu vairākumam;
• izslēgta prasība administratoram iesniegt apstiprināšanai tiesā kreditoru sapulces lēmumu par bankrota procedūras uzsākšanu.
2. Vienkāršota ārzemnieku deklarāciju uzglabāšanas kārtība. EM izstrādātais MK noteikumu projekts “Grozījumi MK 2007.gada 4.aprīļa noteikumos Nr.226 “Noteikumi par ārzemnieka deklarācijas veidlapas aizpildīšanas, glabāšanas un nodošanas kārtību”” stājās spēkā 2009.gada 20.jūnijā. Ar grozījumiem no noteikumiem svītrots iepriekš noteiktais 24 stundu termiņš aizpildīto deklarāciju iesniegšanai Valsts policijas teritoriālajā struktūrvienībā vai elektroniskai iesniegšanai Valsts policijas mājaslapā internetā.
3. Muitas deklarācijas var iesniegt elektroniski. 2009.gada 17.jūnijā MK pieņēma noteikumus “Kārtība, kādā, muitojot preces, elektroniski iesniedz muitas deklarācijas”, kuros noteikts, ka, elektroniski iesniedzot un parakstot muitas deklarāciju Elektroniskajā deklarēšanas sistēmā (EDS), personas lietotāja identifikators un parole tiek uzskatīti par personas paraksta aizstājēju ar roku rakstītam parakstam muitas deklarācijā. Minētā kārtība attiecas uz eksporta un tranzīta muitas deklarācijām un stājās spēkā no 2009.gada 1.jūlija.
4. Vienkāršotas tehniskās prasības kases aparātiem un kases sistēmām ar elektroniskajām kontrollentēm. Ministru kabinetā š.g. 18.augustā (protokola Nr.53, 6.§) izskatīja noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2007.gada 20.februāra noteikumos Nr.133 “Noteikumi par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu tehniskajām prasībām””, noteikumi stājās spēkā ar 2009.gada 22.augustu. Noteikumos noteiktas tehniskās prasības kases aparātiem un kases sistēmām ar elektronisko kontrollenti, kas paredz:
• iespēju nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanai izmantot arī tādus kases aparātus un kases sistēmas, kas nodrošina visu izdrukāto kases čeku, X pārskata un Z pārskata rekvizītu precīzu atveidi elektroniskos datu nesējos – elektroniskajā kontrollentē. Speciālās tehniskās prasības kases aparātiem un kases sistēmām ar elektronisko kontrollenti ir noteiktas tā, lai nodrošinātu, ka kontrollente elektroniskā veidā spētu nodrošināt papīra kontrollentei līdzvērtīgas funkcijas, tai skaitā datu negrozāmību;
• tiek saglabāta iespēja lietot kases aparātos un kases sistēmās arī papīra kontrollenti;
• noteikumu projektā ir noteikts, ka kases sistēma var būt aprīkota arī ar skaidrā naudā saņemto nominālu uzskaites mehānismu;
• noteikumu projekts paredz, ka kases čekā turpmāk var nenorādīt kases aparāta vai kases sistēmas nodaļas numuru vai nosaukumu, ja tiek nodrošināta noteiktā rekvizīta norādīšana X pārskatā un Z pārskatā.
5. Vienkāršota nelaimes gadījumu darbā izmeklēšanas kārtība. MK noteikumu projekts “Nelaimes gadījumu darbā izmeklēšanas un uzskaites kārtība” pieņemts š.g. 25.augusta MK darba kārtībā. Noteikumu projekts paredz vienkāršot nelaimes gadījumu izmeklēšanas kārtību un akta formas aizpildīšanu, atvieglojot darba devējiem nelaimes gadījumu darbā izmeklēšanu un reģistrēšanu (tiek vienkāršota akta forma, apvienojot to ar atzinuma par nelaimes gadījumu darbā formu un paredzot, ka akta forma ir uz vienas lapas; akta formā netiks paredzēti tādi kodi kā amata kods atbilstoši Profesiju klasifikatoram, Administratīvi teritoriālais kods, Vispārējās ekonomiskās darbības kods, cietušās ķermeņa daļas un veselības traucējuma veida kodi; paredzēts, ka nav jāpievieno daudzi pašreiz prasītie dokumenti, kuri nav tieši attiecināmi uz nelaimes gadījumu (piemēram, darba līgums, rīkojumi atbildīgai amatpersonai, dokumenti, kas apliecina profesionālo sagatavotību, kā arī nav paredzēts aktā uzskaitīt normatīvo aktu pārkāpumus no darba devēja un nodarbinātā puses); vienlaicīgi aktā netiks prasīts uzrādīt pasākumus nelaimes gadījuma cēloņu novēršanai), tādējādi samazinot administratīvo slogu.
Par ugunsdrošības noteikumu pārkāpumiem turpmāk piemēros minimālo naudas sodu vai izteiks brīdinājumu un lielas objektu grupas kompleksi kontrolēs retāk. 2009.g. 3.jūnijā stājās spēkā grozījumi Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta 2008.gada 29.janvāra noteikumos Nr.INA-4 “Valsts ugunsdrošības uzraudzības darba organizēšana Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā”. Noteikumi papildināti ar 781.punktu: “Par pirmo reizi atklātiem ugunsdrošības noteikumu pārkāpumiem piemēro minimālo naudas sodu summu vai, ja pārkāpums ir maznozīmīgs, izsaka mutvārdu aizrādījumu”. Papildus noteikumos ir grozīti lielas objektu grupas plānoto ugunsdrošības pārbaužu termiņi (piemēram – tirdzniecības uzņēmumi, ražošanas un noliktavu objekti), nosakot, ka kompleksās pārbaudes jāplāno ne retāk kā reizi 5 gados un kontrolpārbaudi veic ne retāk kā reizi starp kompleksajām pārbaudēm, iepriekš noteikto ikgadējo pārbaužu vietā.
6. Būvju projektēšanai nav nepieciešami Sabiedrības veselības aģentūras izsniegtie tehniskie noteikumi. Līdz ar Sabiedrības veselības aģentūras reorganizāciju pilnībā tiek atceltas funkcijas, kas saistītas ar būvju higiēnisko novērtēšanu, tai skaitā tehnisko uzdevumu izsniegšana (saskaņā ar MK rīkojumu “Par Veselības ministrijas padotībā esošo valsts pārvaldes iestāžu reorganizāciju”, pieņemts 2009.gada 14.jūlija MK sēdē TA 2574 (Nr.48. 57.§)). Atkārtotu diskusiju rezultātā starp valsts un pašvaldību institūcijām Veselības ministrija ir secinājusi, ka papildus projektēšanā piemērojamu higiēnas prasību izstrāde nav nepieciešama.
II. Būtiskākie pasākumi, kuri nav izpildīti uz 2.ceturksni
Ekonomikas ministrijas kompetencē
• 5.pasākums – Būvuzraudzības optimizācija – paredzēja EM līdz 01.07.2009. sagatavot grozījumus attiecīgajos normatīvajos aktos pēc grozījumu spēkā stāšanās Būvniecības likumā un iesniegt izskatīšanai MK.
Ar 2009.gada 1.jūliju stājās spēkā grozījumi Būvniecības likumā, kuri nosaka, ka turpmāk būvdarbu kontroli veic pašvaldību būvinspektori. Saskaņā ar grozījumiem Būvniecības likumā tiek izstrādāti grozījumi 51 MK noteikumā.
Saskaņā ar Valsts būvinspekcijas reorganizāciju Būvniecības likumā veiktajiem grozījumiem, saistītos normatīvos aktus paredzēts iesniegt MK līdz š.g. 1.oktobrim.
Finanšu ministrijas kompetencē
• 46.pasākums – VPP pasākumu ieviešana – paredzēja Finanšu ministrijai (ievērojot strukturālās reformas VPP jautājums no š.g. 1.jūnija – Finanšu ministrijas kompetencē) līdz 01.07.2009. pēc VPP likuma pieņemšanas izstrādāt VPP likumam pakārtotos 5 MK noteikumus un iesniegt MK.
Ņemot vērā, ka likumam pakārtotajiem MK noteikumiem jāstājas spēkā vienlaicīgi ar likumu – 01.10.2009., tad tie jāiesniedz apstiprināšanai MK līdz 28.09.2009.
Tieslietu ministrijas kompetencē
• 37.pasākums – Elektroniska publikācija par jauna uzņēmuma reģistrāciju “Latvijas Vēstnesī” – paredzēja Tieslietu ministrijai līdz 01.05.2009. izstrādāt un iesniegt izskatīšanai MK jaunu koncepciju “Par nacionālo normatīvo aktu pieejamības veicināšanu un elektronisko versiju autentiskuma atzīšanu”.
Notiek koncepcijas projekta iekšējā saskaņošana un līdz 2009.gada 1.oktobrim to plānots iesniegt Valsts kancelejā izsludināšanai valsts sekretāru sanāksmē (VSS) (saskaņā ar Ministru kabineta komitejas 20.07.2009. sēdes protokollēm. Nr.25, 6.§).
• 64.pasākums – Jaundibinātā uzņēmuma pamatkapitāla prasību samazināšana – paredzēja Tieslietu ministrijai līdz 01.07.2009. Tieslietu ministrijas darba grupas ietvaros izstrādāt grozījumus Komerclikumā un iesniegt šo likumprojektu izskatīšanai MK.
Tieslietu ministrija ir izvērtējusi priekšlikumu attiecībā uz akciju sabiedrību pamatkapitāla minimālo prasību samazināšanu un plāno virzīt nepieciešamos grozījumus Komerclikumā, savukārt priekšlikums attiecībā uz minimālajām pamatkapitāla prasībām sabiedrībām ar ierobežotu atbildību, kā arī attiecībā uz pamatkapitāla apmaksas kārtību šobrīd tiek izvērtēts darba grupas ietvaros. Grozījumus Komerclikumā attiecībā uz minētajiem priekšlikumiem kopumā plānots virzīt izsludināšanai VSS līdz 2009.gada 1.septembrim.
Zemkopības ministrijas kompetencē
• 29.pasākums – Vienkāršots meža zemes transformācijas process – paredzēja Zemkopības ministrijai līdz 01.07.2009. sagatavot un iesniegt izskatīšanai grozījumus MK 2007.gada 28.augusta noteikumos Nr.590 “Meža inventarizācijas un Meža valsts reģistra informācijas aprites noteikumi”.
Pamatojoties uz to, ka likums “Grozījumi lauksaimniecības un lauku attīstības likumā”, ar kuru tika izmainīta lauksaimniecībā izmantojamās zemes lietošanas kategorijas maiņas kārtība, stājās spēkā tikai ar 2009.gada 3.jūniju, kā arī to, ka administratīvais slogs izvērtēts plašākā kontekstā, Zemkopības ministrija lūdz pagarināt izpildes termiņu un noteikt – 2009.gada 1.septembris.
III. Svarīgākie izpildāmie pasākumi
1. Kā viens no svarīgākajiem uzdevumiem minams grāmatvedības kārtošanas vienkāršošana mazajiem uzņēmumiem. MK 21.10.2003. noteikumi Nr.585 “Noteikumi par grāmatvedības kārtošanas organizāciju” par inventarizācijas komisijas sastāvu. Noteikumu 51.punkts noteic, ka uzņēmuma vadītājs ir atbildīgs par inventarizācijām uzņēmumā. Uzņēmuma vadītājs izveido inventarizācijas komisijas atsevišķu objektu inventarizēšanai. Finanšu ministrija paredz papildināt 51.punkta trešo teikumu aiz vārda “komersants” ar vārdiem “kā arī uzņēmuma vadītājs, kas grāmatvedību kārto pats”.
Tiek analizēti iespējamie risinājumi, lai dotu iespēju daļai komercsabiedrību, kuras atbildīs Latvijā noteiktajiem mikrouzņēmuma kritērijiem, sagatavot tikai bilanci un peļņas un zaudējumu aprēķinu, turklāt – pamatojoties uz vienkāršākām prasībām, nekā to pašlaik paredz Gada pārskatu likums un obligāti piemērojamie Latvijas grāmatvedības standarti, kā arī vienkāršot atsevišķas grāmatvedības kārtošanas prasības.
Grozījumus attiecīgajos normatīvajos aktos izskatīšanai MK Finanšu ministrijai jāiesniedz līdz š.g. 1.septembrim.
2. Lai nodrošinātu mikrouzņēmumu atbalsta pasākumu ieviešanu, jāsamazina izmaksas, kas saistītas ar uzņēmumu izveidi, tai skaitā jāsamazina pamatkapitāla prasības (pašreizējo 2000 latu vietā), jāsamazina izdevumi, kas saistīti ar publikāciju “Latvijas Vēstnesī”, paraksta apliecināšanu, reģistrējoties Komercreģistrā.
Tieslietu ministrija plāno iesniegt izskatīšanai MK sēdē attiecīgos grozījumus normatīvajos aktos līdz š.g. 1.decembrim.
3. Līdz š.g. 1.oktobrim Tieslietu ministrijai jāiesniedz grozījumi Maksātnespējas likumā attiecībā uz šādiem jautājumiem:
• maksātnespējas procesa pieteikuma paātrināšana – atcelt valsts nodevas samaksas pienākumu gadījumos, kad pieteikumu iesniedz pats parādnieks;
• parādnieka mantas izpārdošana izsolē;
• likvidācijas procesa vienkāršošana – paredzēt tiesai iespēju pēc administratora atzinuma un Valsts ieņēmumu dienesta piekrišanas saņemšanas pasludināt uzņēmumu par bankrotējušu un izslēgt to no Uzņēmumu reģistra, tādējādi ievērojami ātrāk pabeidzot maksātnespējas procesa lietu;
• “mākslīgu” maksātnespējas procesa pazīmju novēršana – skaidrāk un noteiktāk definēt parādnieka informēšanas veidu par kreditora nodomu iesniegt maksātnespējas procesa pieteikumu tiesā, kā arī pagarināt laiku, kurā parādnieks var samaksāt parādu vai celt pamatotus iebildumus pret prasījumu;
• parādsaistību apmēra pārskatīšana parādam, kam iestājies izpildes termiņš un par ko iespējams iesniegt maksātnespējas procesa pieteikumu;
• papildu zaudējumu samazināšana uzņēmējiem pirms maksātnespējas procesa ierosināšanas un izskatīšanas tiesā – paredzēt, ka, ierosinot maksātnespējas procesa lietu, tiesnesis apķīlā parādnieka pamatlīdzekļus tikai pamatparāda apjoma apmērā;
• Iespējas atsaukt maksātnespējas procesa pieteikumu – paredzēt gadījumus, kad maksātnespējas procesa pieteikuma iesniedzējs ir tiesīgs to atsaukt.
4. Jāvienkāršo prasības kases čeku un citu attaisnojošo izdevumu noformēšanā. Finanšu ministrija izvērtē iespēju samazināt administratīvo slogu kases čeku un citu izdevumus attaisnojošo dokumentu noformēšanā, kā arī precizēt elektroniskā un papīra formātā nosūtīto rēķinu grāmatvedības prasības, jo ir jāsaskaņo dažādas prasības, kas attiecas uz grāmatvedības dokumentu noformēšanu un nodokļa rēķina izrakstīšanu pievienotās vērtības nodokļa vajadzībām.
Grozījumus attiecīgajos normatīvajos aktos izskatīšanai MK Finanšu ministrijai jāiesniedz līdz š.g. 1.septembrim.
5. Atbrīvot uzticamus komersantus no galvojumiem pirmsmuitošanas darbībām un preču uzglabāšanai muitas noliktavās. Valsts ieņēmumu dienests ir sagatavojis priekšlikumus uzticama komersanta noteikšanas kritērijiem atbrīvojumu saņemšanai no galvojuma iesniegšanas pirmsmuitošanas darbībām un preču uzglabāšanai muitas noliktavā. Lai varētu virzīt izskatīšanai grozījumus Ministru kabineta 2005.gada 27.decembra noteikumos Nr.1005 “Noteikumi par muitas parāda galvojuma piemērošanu Valsts ieņēmumu dienesta muitas iestādēs”, jāpieņem likumprojekts “Grozījumi Muitas likumā”, kas izsludināts valsts sekretāru sanāksmē š.g. 11.jūnijā. Finanšu ministrijai līdz š.g. 1.septembrim jāizstrādā uzticamā komersanta kritēriji un jāveic grozījumi Muitas likumā.
6. Steidzami jāvirza koncepcijas par būvju kadastrālās uzmērīšanas procesa attīstību projekts, kurā paredzēts pilnveidot būvju (telpu grupu) datu ieguves un tālākizmantošanas procesu, uzlabojot datu kvalitāti, nodrošinot aktualitāti un samazinot nepieciešamos resursus. Koncepcijas projektu plānots iesniegt Valsts kancelejā izsludināšanai valsts sekretāru sanāksmē līdz š.g. 1.septembrim.
Koncepcijas projekts izskatīšanai MK Tieslietu ministrijai jāiesniedz līdz š.g. 1.septembrim.
7. Ar 2009.gada 1.jūliju stājās spēkā grozījumi Būvniecības likumā, kuri nosaka, ka turpmāk būvdarbu kontroli veic pašvaldību būvinspektori. Saskaņā ar grozījumiem Būvniecības likumā tiek izstrādāti grozījumi 51 MK noteikumā.
Saskaņā ar Valsts būvinspekcijas reorganizāciju Būvniecības likumā veiktajiem grozījumiem, saistītos normatīvo aktus paredzēts iesniegt MK līdz š.g. 1.oktobrim.
8. Valsts un privātās partnerības pasākumu ieviešanu Finanšu ministrija nodrošinās ar š.g. 1.oktobri, stājoties spēkā Valsts un privātās partnerības likumam un tam pakārtotajiem MK noteikumiem.
9. Lai vienkāršotu meža zemes transformācijas procesu, tiek pārskatītas tiesību aktos iekļautās normas, kas paredz lauksaimniecības zemju transformācijas procesus un vienkāršot zemju lietošanas veida maiņas un izmaiņu reģistrācijas procedūras. Grozījumus MK 28.08.2007. noteikumos Nr.590 “Meža inventarizācijas un Meža valsts reģistra informācijas aprites noteikumi” izskatīšanai MK Zemkopības ministrijai jāiesniedz līdz š.g. 1.septembrim.
Jāatzīmē, ka tāds pasākums kā “Pašvaldību pirmpirkuma tiesību noteikšana” ir izskatīts š.g. 24.augusta Ministru kabineta komitejas sēdē, savukārt virkne no normatīvajiem aktiem, piemēram, “Grozījumi Muitas likumā”, “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi”, “Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem”, “Mazstāvu apbūve” u.c., ir izsludināti valsts sekretāru sanāksmē un būtiski ātrāk virzīt tos apstiprināšanai MK.
Gatavojot atskaiti par Plāna izpildi II ceturksnī, tika identificēti papildus 5 veicamie pasākumi, starp kuriem kā būtiskākais atzīmējams “Pavadzīmju ar VID piešķirtu numuru noformēšanas prasību vienkāršošana”. Š.g.26.augustā Ekonomikas ministrijas organizētajā konferencē uzņēmēju pārstāvji norādīja, ka preču-pavadzīmes rēķini ir jāatceļ vispār, jo citās valstīs šādi speciālie dokumenti nepastāv, tādējādi Latvijā normatīvajos aktos noteiktā kārtība apgrūtina kravu loģistikas pakalpojumu sniegšanu Latvijas Republikas teritorijā.
Ņemot vērā Plānā iekļauto pasākumu nozīmīgumu un ievērojot neizpildīto pasākumu skaitu uz 2.ceturksni, Ekonomikas ministrija izvirza šādus priekšlikumus turpmākai Plāna uzraudzības un kontroles pilnveidei:
1. Organizēt regulāras ministru tikšanās uzdoto uzdevumu progresa kontrolei.
2. Iekļaut Valsts kancelejas dokumentu elektroniskās aprites un kontroles sistēmā “DAUKS” Plānā iekļauto uzdevumu izpildes kontroli.
3. Nozīmīgākos uzdevumus iekļaut Latvijas ekonomikas stabilizācijas un izaugsmes atjaunošanas programmas ieviešanas rīcības plānā.
* Ministra informatīvais ziņojums “Par Uzņēmējdarbības vides uzlabošanas pasākumu plānā 2009.gadam iekļauto uzdevumu izpildes gaitu uz 2.ceturksni” Ministru kabineta sēdē 2009.gada 8.augustā