Klasiskās korupcijas līkloči Latvijā
Nesen intervijā “LV” KNAB priekšnieks Aleksejs Loskutovs atzina, ka saskaņā ar klasiskajām korupcijas novēršanas teorijām un Latvijas likumdošanu augstākās iespējas korumpēties pastāv valsts un pašvaldību iestādēs strādājošām amatpersonām, ierēdņiem un darbiniekiem. Sīkāk par to “Latvijas Vēstnesim” stāsta KNAB Valsts amatpersonu interešu konflikta novēršanas nodaļas vadītāja Ilze Jurča un Sabiedrisko attiecību un starptautiskās sadarbības nodaļas vadītāja Diāna Kurpniece.
Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Kad un par ko rodas aizdomas
Korupcijas riski pastāv jebkuras
valsts vai pašvaldību amatpersonas varas funkcijās. Vara tiek
realizēta caur lēmumu pieņemšanu, kontroli, veicot uzraudzību,
sodot, izpildot izziņas funkcijas, slēdzot līgumus vai veicot
citas darbības.
Valsts deleģē amatpersonai varas funkcijas, normatīvajos aktos
nosakot to vispārīgos pienākumus. Tomēr katrā konkrētajā
situācijā pastāv zināma rīcības brīvība, piemēram, izmantot vai
neizmantot kādu “robu” likumā. Tādā gadījumā jau runa ir par
morāli, kādiem mērķiem dotā vara tiek izmantota – vai visas
sabiedrības, valsts interesēs vai arī savtīgos nolūkos, kad,
nonākot saskarē ar indivīdu un izmantojot savu dienesta stāvokli,
var tikt veiktas koruptīvas darbības.
Kontrolējošo iestāžu, t.sk. KNAB, uzdevums ir analizēt un
izvērtēt iespējamos korupcijas riskus. Piemēram, cik amatpersonām
ir tiešā saskare ar klientu lēmumu pieņemšanā. “Būtu labi, ja par
to būtu pētījumi, kuru Latvijā vēl nav,” secina Ilze Jurča.
KNAB pārstāves, balstoties uz birojā veiktajām pārbaudēm, norāda,
ka šobrīd Latvijā tieši pašvaldībās ir ļoti augsts korupcijas
risks. “To nodrošina virkne objektīvu apstākļu. Pirmkārt,
pašvaldību vēlētajām institūcijām, piemēram, domei un deputātiem,
ir piešķirta relatīvi plaša rīcības brīvība rīkoties ar visu
pašvaldības mantu, tas var notikt sabiedrībai grūti kontrolējamā
veidā. Turklāt ļoti nelielas ir pārraugošās institūcijas –
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas – iespējas
kontrolēt pašvaldību darbību,” spriež I.Jurča. Kā vēstī masu
saziņas līdzekļi, pašvaldības, īpaši lielās, klaji nosoda šīs
ministrijas ierosinājumus par kontroles pastiprināšanu Pašvaldību
likumā, veicot grozījumus.
Zeme, privatizācija, atļaujas, licences...
Situācijas, kas pēc teorijas iet
kopsolī ar aizdomām par iespējamu korupciju, ir saistītas ar
valsts vai pašvaldību mantas, finanšu līdzekļu sadali un pārdali.
Latvijā to var attiecināt arī uz privatizācijas procesiem,
darījumiem ar zemes īpašumiem, kā arī iepirkumu procedūrām.
“Iepirkumiem valsts vai pašvaldību vajadzībām augsts korupcijas
risks ir visā pasaulē. Jo lielākas naudas summas ar pieņemamo
lēmumu saistītas, jo sarežģītākas shēmas ieinteresētās puses
veido un mērķtiecīgāk plāno panākt sev labvēlīgu lēmumu,” atzīst
D.Kurpniece.
Otra korupcijas riska joma ir kādu tiesību piešķiršana personai,
proti, licenču, atļauju, būvatļauju, procesuālo lietu (piemēram,
krimināllietas) ierosināšana vai izbeigšana. Kā noprotams,
iesaistītas var būt gan amatpersonas, gan speciālisti, kam dotas
tiesības pieņemt jebkura veida lēmumu vai ir tieša saikne ar
ieinteresēto indivīdu.
Neliela atkāpe. Jau deviņdesmito gadu otrajā pusē dažādi
demokrātijā pieredzējušo kaimiņvalstu eksperti mudināja valsts un
pašvaldību iestādēs veidot tā sauktās vienas pieturas aģentūras
vai klientu apkalpošanas centrus. Toreiz, skaļi par korupciju pat
nerunājot, bija izvirzīti daudz cēlāki mērķi: taupīt personas un
darbinieku laiku, mazināt birokrātiju un arī norobežot
amatpersonu un indivīda tiešo saskari. Ja šodien saskaitītu, cik
vidēja mēroga pilsētu pašvaldības šo sava veida piesardzības soli
ir īstenojušas, skaitlis nebūtu liels.
Var jautāt – kāpēc ieteikums nav guvis vispārēju atbalstu? Viens
no minējumiem ir šāds. Latvijas sabiedrībā no padomju laikiem
saglabājusies pārliecība, ka lietas risināsies vienīgi tad, ja
saruna starp lēmēju un lēmuma saņēmēju notikusi aci pret aci. Nav
ticības, ka, atdodot iesniegumu sekretārei pakalpojumu sniegšanas
centrā, pēc noteikta laika saņems godīgu un abas puses
apmierinošu lēmums. Ne viens vien piemērs vidēja mēroga vai
mazajā (pašvaldību) dzīvē rāda, ka saruna ar priekšnieku ir
pamatnosacījums. Iedzīvotāju pieņemšanas dienās visgarākās rindas
ir tieši pie pašvaldības vadītāju kabinetu durvīm. Sadzīvē paši
esam šādu sarunu liecinieki par tā saukto blatu pie,
runātājaprāt, augsta priekšnieka, un kaut reizi dzīvē reti kuram
nebūs bijusi izdevība pazīšanos izmantot pašam.
Rafinētas shēmas un korporatīvās saites
Vai par ierosinājumiem, kas šķiet
neizdevīgi lēmējiem, bieži tiek pieņemts pozitīvs lēmums? Lēmumu
pieņemšanas ceļu reglamentē īpaši normatīvie akti, kas
lielākoties vēlētām institūcijām paredz koleģiālu vienošanos
balsojot (tādējādi ierobežo rīcības brīvību amatpersonai
vienpersoniski izlemt). Dažāda līmeņa amatpersonu skaits valstī
ir mērāms tūkstošos. Tomēr sodīto ir salīdzinoši nedaudz. Un, kā
norāda KNAB darbinieces, viens no iemesliem, kāpēc tas tā,
dokumentācija ir noformēta ideāli.
Ja paraugāmies, piemēram, uz nesen daudziem pilsoņiem aktuālajām
privatizācijas procesu darbības shēmām un cenšamies tām izsekot,
secinājums ir viens – velns tur kaklu nolauzīs. Vai mainīsies
situācija, kas skar projektu sagatavošanu, iesniegšanu un
vērtēšanu ES strukturālajiem fondiem, to vērosim tuvākajā laikā.
“Procedūru vienkāršība un amatpersonu veikto darbību
caurskatāmība ir vieni no korupcijas novēršanas instrumentiem.
Maksimāli nodrošināt to ir katras valsts un pašvaldību iestādes
spēkos. Lai nepaliktu vieta interpretācijām,” skaidro
I.Jurča.
Korupciju veiksmīgi piesegt spēj arī ilgstošu korporatīvo saišu
ķēde, kas nelielās apdzīvotās vietās izveidojas starp atbildīgām
pašvaldību un kontrolējošo valsts struktūru amatpersonām. Ilze
Jurča secina: ja izdodas pieķert vienu no posma locekļiem,
pārējie zibenīgi metīsies aizstāvēt un glābt. Iedragāt šāda
bruņurupuča bruņas ir diezgan neiespējami.
Kukulis, dāvana vai glābšanas riņķis
Koruptīvās attiecībās veidojas
apmēram šāda rīcības shēma. Indivīds, lai panāktu savu mērķi un
iegūtu pozitīvu rezultātu, dodas pie amatpersonas X, kas vai nu
vilcinās izpildīt lūgumu, vai arī atsakās to darīt. No drošiem
avotiem kļūst zināms – lai nokārtotu jautājumu, amatpersonai X
tieši vai ar Y starpniecību ir jādod... likumos formulētā
“dāvana”. Tas arī tiek darīts, apzinoties, ka apdāvināt svešu
cilvēku, lai rezultāts būtu labvēlīgs dāvinātājam, ir
nelikumīgi.
Tiesībsargājošas iestādes un aktīvākās sabiedriskās organizācijas
pret to savu pilnvaru robežās cīnās. Sabiedrības vājākā daļa par
to domā kā par pašsaprotamu lietu. Turklāt bieži korupcija
apzināti tiek jaukta ar lobēšanu. Par to spriežam draugu un
paziņu lokā, taču atsakāmies runāt publiski.
Ģenerāltīrīšana savās mājās
Pasaulē atzīta prakse ir nepieļaut, ka tiek grauta uzņēmuma reputācija. Lai izvairītos no neslavas, kad tiesību aizsardzības iestāde atklāj amatpersonu noziegumus un par to tiek publiski paziņots, lielās iestādes arī Latvijā (piemēram, VID) veic tā saukto iekšējo kontroli. Tātad pasākumus, kas saistīti ar korupcijas risku novēršanu. Tiek apzinātas jomas, kurās var rasties ļaunprātīga dienesta stāvokļa izmantošana un izstrādāts plāns korupcijas risku novēršanai. Ir atšķirība, vai trūkumus manā saimniecībā ieraudzīs svešais vai tos pamanīšu pats un novērsīšu, secina I.Jurča. Tomēr vērojami arī pretēji procesi. Piemēram, augsni korupcijai pašvaldībās nemazina fakts, ka pašvaldību darbu reglamentējošais likums vairs neparedz obligātu iekšējās revīzijas institūciju.
Post scriptum
Angļu izcelsmes zinātnieks Roberts Klitgards ir definējis korupcijas formulu. Kad amatpersonām tiek piešķirta pilnīga rīcības brīvība, nav atklātības, bet viss notiek aiz slēgtām durvīm un nav nekādas nepieciešamības atskaitīties par savu rīcību, tad tā ir vislabvēlīgākā augsne korupcijai. Kā atzinām sarunā ar Ilzi Jurču un Diānu Kurpnieci, korupcijas un tās risku samazināšanas priekšnoteikums ir arī valsts un pašvaldību amatpersonu rīcības ētiskums. Valsts nekļūs pārtikusi no zila gaisa. Tās labklājība veidojas no godīgas attieksmes un augstas tiesiskās apziņas. Katram tās strādājošajam iedzīvotājam ir jāmaksā nodokļi valsts makā, turklāt ne kampaņveidīgi, bet sistemātiski.
Zaida Kalniņa, “LV”