Frakciju viedokļi
Pēc 2004.gada 4.
novembra sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
V.Agešins
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Šodien gribu pievērst jūsu
uzmanību dažādām aktualitātēm sociālajā politikā. Diemžēl šodien
Saeima noraidīja opozīcijas priekšlikumus grozījumiem likumā “Par
pašvaldību palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā”. Priekšlikumu
būtība saistīta ar to, ka deputāts Sokolovskis piedāvāja normu,
ar kuru Ministru kabinets pieņemtu valsts programmu to īrnieku
interešu aizsardzībai, kuri denacionalizētā vai likumīgajiem
īpašniekiem atdotajā mājā esošo dzīvokli lietojuši līdz mājas
īpašuma tiesību atjaunošanai bijušajiem īrniekiem jeb viņu
mantiniekiem, nosakot, ka valsts garantē aizdevumu dzīvokļa
iegādei vai dzīvojamās mājas celtniecībai, izmaksā kompensāciju
par atbrīvoto dzīvojamo telpu, kas atrodas denacionalizētā vai
likumīgajam īpašniekam atdotajā mājā, kopā ar pašvaldībām sniedz
palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā, iesniedz Saeimai
priekšlikumus likumprojektā “Par valsts budžetu 2005.gadam”,
paredzot līdzekļus minētās programmas īstenošanai.
Tautas saskaņas partija uzskata, ka sociālā drošība sabiedrībā ir
iespējama tikai tad, ja visiem sabiedrības locekļiem ir vienādas
iespējas un sociālās garantijas. Lai mazināta sociālo
nevienlīdzību, lai ikviens, kas godīgi strādā un maksā par savu
dzīvokli, būtu pārliecināts, ka spēs nodrošināt sev un savai
ģimenei cilvēka cienīgu dzīves līmeni, Tautas saskaņas partija
arī turpmāk ierosinās virkni prioritāru pasākumu.
Valstij un pašvaldībām ir jāiesaistās dzīvokļu celtniecībā,
jāizstrādā un jāīsteno sociālo mājokļu celtniecības programmas ne
tikai Rīgā, bet arī citās Latvijas pilsētās un citas mājokļu
attīstības programmas, īpašu uzmanību veltot denacionalizēto namu
īrniekiem un jaunajām ģimenēm.
Lai mazinātu likumā “Par valsts pensijām” radīto netaisnību,
ievērojami jāpalielina mazās pensijas personām ar lielu darba
stāžu, lai pensiju lielums sasniegtu iztikas minimumu. Mēs
uzskatām, ka valstī ir jāpilnveido sociālās aprūpes sistēma,
jāpalielina valsts un pašvaldību atbalsts cilvēkiem ar īpašām
vajadzībām un viņu veidotajām organizācijām, nodrošinot iespēju
dzīvot pilnvērtīgu dzīvi. Sociālajai palīdzībai ir jābūt
diferencētai, individuālai un pietiekamai, lai aizsargātu
trūcīgos sabiedrības slāņus, īpaši tos, kas nespēj segt dzīvokļa
īres maksu un komunālos maksājumus, kā arī maznodrošinātās
ģimenes ar bērniem. Pie šiem jautājumiem mēs strādāsim nākamā
mēneša laikā.
P.Simsons
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Šodien samērā raiti, bet tajā pašā
laikā diezgan asās diskusijās mēs savu darbu esam padarījuši. Es
gribētu pievērst jūsu uzmanību situācijai, ka laiks parāda agrāk
pieņemto lēmumu aplamību vai nepareizību. Tagad mēs esam spiesti
meklēt risinājumu jautājumā par privatizācijas sertifikātiem, jo
cilvēkiem vēl ir sertifikāti, bet privatizācijas process tuvojas
beigām, tāpēc, manuprāt, tika atrasts vienīgais iespējamais
pagaidu risinājums, proti, pagarināt privatizācijas un arī
kompensācijas sertifikātu derīguma termiņu vēl uz vienu
gadu.
Par šo tēmu mēs varētu diskutēt: kāpēc kādreiz, iedibinot
sertifikātus, tos palaida brīvā tirgū? Kurš no tā ieguva? Kurš no
tā zaudēja? Bet ir jārēķinās, ka valsts garantētais sertifikātu
pielietojums nedrīkst tikt ierobežots tiem cilvēkiem, kuri vēl
nav to paguvuši izdarīt.
Otra nopietna diskusija, kā jau kolēģis teica, bija par
pašvaldību palīdzību dzīvokļu jautājumos. Mēs atkal redzam to
pašu problēmu, atdodot namīpašumus likumīgajiem īpašniekiem vai
veicot denacionalizāciju, pašvaldībām tika atvēlēts septiņu gadu
termiņš, kura laikā bija jānodrošina, lai astotajā gadā
trūcīgajiem īrniekiem būtu dzīvokļi. Es gribu uzsvērt– nevis
sociālie dzīvokļi, nevis nabagmājas, bet normāli municipālie
dzīvokļi, par kuriem cilvēks spēj samaksāt īri. Tāpēc arī bija
tie piketētāji pie Saeimas. Es gribu atkārtot kādreiz mūsu
prezidentes teikto, ka ir jāzina īstās durvis un jāiet pa īstajām
durvīm.
Trešais, ko gribu minēt, ir priekšlikums atlikt pievienotās
vērtības nodokli apkures pakalpojumiem līdz nākamā gada vasarai,
tātad uz pusgadu. Šis pievienotās vērtības nodoklis par apkures
pakalpojumiem ir ļoti sarežģīta problēma gan, no vienas puses,
iedzīvotājiem, ziemai tuvojoties, gan, no otras puses, mūsu
attiecībās ar Eiropas Savienību. Rodas jautājums, kāpēc citas
valstis ir varējušas nodokļa piemērošanas atlikšanu panākt, tā
nodrošinot labākus apstākļus saviem iedzīvotājiem, kāpēc mums tas
nav izdevies. Tas atkal ir tikai pagaidu risinājums. Bet šādas
situācijas rodas tāpēc, ka savlaicīgi kaut kas netiek
padarīts.
J.Sokolovskis
(politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā
Latvijā” frakcija):
Drīz būs 2005.gada 1.janvāris, kad
saskaņā ar likumu “Par dzīvojamo telpu īri” “īres griesti”
denacionalizētajos namos tiks pilnīgi atcelti. Daudzi
denacionalizēto namu īrnieki ir saņēmuši brīdinājumus no saviem
namu īpašniekiem par īres maksas paaugstināšanu– pat 10 latu par
kvadrātmetru, 5 latus par kvadrātmetru, 2 latus un tā tālāk. Tās
ir tādas summas, kuras cilvēki nevar samaksāt.
Mēs atlikām “īres griestu” atcelšanu uz 6 gadiem. Tomēr pienāks
brīdis, kad valstij būs jāatrod budžetā līdzekļi, lai būvētu
jaunas mājas, lai spētu cilvēkus nodrošināt ar dzīvokļiem un
cilvēki varētu droši skatīties nākotnē. Diemžēl valdošās labējās
partijas nav izpildījušas savus solījumus, un mēs kārtējo reizi
sastapāmies ar to pašu problēmu.
Ko tagad darīt? Tagad pirmais jautājums ir, vai Saeima pagarinās
“īres griestus” uz noteiktu laiku.
Otrais jautājums– kāda būs palīdzības programma denacionalizēto
namu īrniekiem, vai būs līdzekļi šīs programmas
realizācijai.
Par pirmo jautājumu– par “īres griestu” pagarināšanu– tika sperts
pirmais solis. Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija daļēji
atbalstīja PCTVL frakcijas priekšlikumu– “īres griesti” tika
pagarināti uz trim gadiem. Bet es neesmu pārliecināts, ka
vairākums deputātu Saeimā varētu atbalstīt šo priekšlikumu.
Iespējams, ka tie tiks noraidīti otrajā lasījumā. Šodien PCTVL
frakcija piedāvāja konkrētu normu grozījumos likumā “Par
pašvaldību palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā”, kas paredz
Ministru kabinetam izstrādāt valsts programmu tiem īrniekiem,
kuri dzīvo denacionalizētajos namos, garantēt aizdevumus dzīvokļa
iegādei, izmaksāt kompensācijas par atbrīvoto dzīvojamo telpu,
kura atrodas denacionalizētajās mājās, un kopā ar pašvaldību
sniegt palīdzību dzīvokļa jautājuma risināšanā.
Mēs uzskatām, ka Ministru kabinetam ir pienākums sniegt
priekšlikumus 2005.gada budžetā par finansējumu šo programmu
realizēšanai.
Diemžēl no labējām partijām šodien mēs dzirdējām, ka Tautas
partijas biedrs Gundars Bērziņš teica, ka tas ir populisms. Es
nedomāju, ka valsts programmas izstrādāšana, lai palīdzētu
denacionalizēto māju īrniekiem, ir populisms. Un nav populisms
paredzēt reālu finansējumu nākamā gada budžetā.
Ir pēdējais laiks sākt realizēt šo programmu, piešķirt
finansējumu un palīdzēt gan namīpašniekiem, gan īrniekiem.
S.Šķesters
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
Šodien Saeimā tika izskatīti ļoti
būtiski jautājumi par privatizācijas sertifikātu izmantošanu. Es
domāju, ka svarīgi dot iespēju cilvēkiem, kuri nav izmantojuši
savus sertifikātus, nav privatizējuši zemi, izmantot
privatizācijas sertifikātus, pagarinot termiņu uz gadu. Tas nav
motivēts ar to, ka viņi to negribēja darīt, bet vienkārši
tehniski tas nebija iespējams, jo mērniecības darbi, pārējās
izmaksas un iespējas... Kapacitāte bija tik zema. Domāju, tas ir
nozīmīgs faktors.
Otra lieta. Privatizācijas sertifikātu izmantošanas termiņa
pagarināšana ir saistīta arī ar dzīvokļu privatizācijas
jautājumu. Likumā par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju
privatizāciju noteikts, ka termiņi ir nepieciešami un piedāvājumi
vēl līdz nākošā gada beigām ir pieņemami privatizācijas
komisijās. Tātad var turpināt darbu māju privatizācijas
komisijas, un cilvēki var izmantot savus sertifikātus dzīvokļu
privatizēšanai.
Šodien kolēģi jau minēja grozījumus likumā “Par pašvaldību
palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā”, kuri ir pieņemti otrajā
lasījumā. Saprotu, ka problēma ir liela. Pirmoreiz izskan doma,
ka valsts sāk domāt un sāk piedalīties šīs problēmas risināšanā.
Visi valsts īpašumā esošie neizīrētie dzīvokļi tiek novirzīti
palīdzības dzīvokļu jautājumu risināšanā pašvaldībām, kuras tagad
saistošo noteikumu kārtībā piedāvā tos vispirms denacionalizēto
namu īrniekiem, tad tiem, kas stāv rindā pēc dzīvokļiem.
Vēl viena būtiska lieta– ir ieviesta jauna pārcelšanās pabalstu
sistēma, kredītu garantiju fonds, kas paredzēts īrniekiem, kas
grib pārcelties uz citiem dzīvokļiem vai arī iegādāties īrēto
dzīvokli.
Arī pašvaldības varētu sniegt palīdzību, īrējot fizisku vai
juridisku personu īpašumā esošās dzīvojamās telpas, lai tās
nodotu apakšīrē denacionalizēto namu īrniekiem. Pašvaldības var
arī palīdzēt, piešķirot vienreizējus pabalstus dzīvojamo telpu
remontam. Likumprojektā ir arī iestrāde par jaunu namu
celtniecību. Skaidrs, ka tas nav galvenais mērķis pašvaldībām,
bet ir domāts, lai varētu samazināt maznodrošināto iedzīvotāju
skaitu, kuriem nav iespējas iegādāties savu dzīvojamo telpu un
kuri dzīvo denacionalizētajos namos. Valstij un pašvaldībām ir
jāstrādā kopā, lai palīdzētu denacionalizēto namu
īrniekiem.
Vēlos teikt arī, ka Zaļo un Zemnieku savienība uzskata, ka, lai
mēs varētu turpināt darbu, ir nepieciešams “īres griestu”
pagarinājums. Redzot situāciju, kā mēs gadu atpakaļ likumā
ielikām šo normu, kas pašvaldībām bija dots, lai denacionalizēto
namu īrniekus pieņemtu rindā uz dzīvokli, tad tikai pēc gada kaut
kas parādās un tiek pieņemti saistoši noteikumi, izveidota
sistēma, kas sāk strādāt tikai tagad. Prasās jau šis periods, jo
līdz šim netika piešķirti līdzekļi no valsts, arī pašvaldības
neizmantoja visas iespējas.
Vēl gribētu atzīmēt, ka priekšlikums likumprojektā “Grozījumi
likumā “Par pievienotās vērtības nodokli” par apkures pakalpojumu
neaplikšanu ar PVN līdz nākamā gada 1.jūlijam ir nepieciešams, jo
tas attiecas uz katru cilvēku un katru maciņu.
J.Dobelis
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):
Šodien, pieņemot likumu “Grozījumi
Radio un televīzijas likumā”, ir atbalstīts priekšlikums, kas
pastiprina latviešu valodas lietošanas apdraudētības novēršanu
radio organizācijās. Protams, visi PCTVL frakcijas deputāti
balsoja “pret”. Diemžēl kolēģi neatbalstīja tēvzemiešu aicinājumu
nedot iespēju izvairīties no valsts valodas prasmes pārbaudes
iebraucējiem, kas šeit vēlas saņemt pastāvīgās uzturēšanās
atļauju. Paliek cerība, ka viens otrs tautas kalps nokaunēsies
un, izskatot likumprojektu nākamajos lasījumos, tomēr mainīs savu
balsojumu.
Ļoti strīdīgs jautājums bija likumprojekts “Grozījumi likumā “Par
pašvaldību palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā”, par kuru
šodien ilgi diskutējām. Neviens nenoliedz, ka ir vajadzīga
pašvaldību palīdzība, tikai kāpēc kārtējo reizi jāklausās runas
par cilvēku mīlestību, par cilvēku atbalstīšanu, par
aizstāvēšanu, savstarpēji pārmetot viens otram– jūs to
neizdarījāt, bet jūs to neizdarījāt. Taču ir lieta, kas ir
jāsaprot. Ja Saeima uzdod Ministru kabinetam nopietnu jautājumu
risināšanu, kas ir saistīti ar valsts budžetu, tad jāredz
realitāte. Šodien nav valdības. Ir valdības pienākumu pildītāji,
kas faktiski nevar strādāt ar budžeta projektu. Šādai valdībai
nekādu programmu uzdot nevar.
Es gribētu kolēģiem teikt– veiklāk sastādīsim jaunu valdību,
izstrādāsim jauno budžeta projektu! Tad mēs varēsim palīdzēt
iedzīvotājiem.
A.Kampars
(frakcija “Jaunais laiks”):
Šodienas plenārsēdē galvenais
diskutējamais jautājums bija par privatizācijas sertifikātu
tālāko nākotni. “Jaunais laiks” bija iesniedzis savu
priekšlikumu, kurā vienlīdz ar šī gada sertifikātu darbības
izbeigšanos aicināja nodrošināt privatizācijas procesa
pabeigšanu. Visos gadījumos, kur tiesas procesā vai citā veidā ir
uzsākta privatizācija, tā varētu tikt pabeigta par sertifikātiem.
Diemžēl kolēģi Saeimā priekšlikumu neatbalstīja nezināmu iemeslu
dēļ, bet kārtējo reizi, ja nemaldos– septīto, vēl par gadu
pagarināja privatizācijas sertifikātu darbības derīguma termiņu.
Mūsuprāt, tas nav pareizi tāpēc, ka šobrīd lielākā daļa cilvēku,
kuri ieguvuši savus privatizācijas sertifikātus par nodzīvoto
laiku kā kompensāciju par zemi vai par trimdā pavadītajiem
gadiem, tos ir jau izmantojuši, privatizējot savu dzīvokli, zemi
vai kādu citu īpašumu, vai bijuši spiesti pārdot par lētu naudu.
Fakti rāda, ka neizmantotie privatizācijas sertifikāti pieder
šauram personu lokam, kuru interesēs ir sertifikātus izmantot par
iespējami lielāku naudu. Mūsu priekšlikums šādu iespēju būtu
liedzis. Diemžēl šobrīd būs ļoti, ļoti uzmanīgi jāseko līdzi, lai
nākamajā gadā, izskatot privatizācijas likuma tālāko virzību, kur
un kā privatizācijas sertifikātus izmantot, netiktu dota iespēja
tos izmantot, ļaunprātīgi iedzīvojoties tiem, kas varētu zināt,
prognozēt Saeimas balsojumu.
Otra būtiska lieta, kas tika izdarīta šodien, tika sakārtota
zinātnisko institūtu forma, kādā veidā viņi strādās turpmāk. Emša
valdība nebija sekojusi līdzi Komerclikumam, kur, kā izrādās,
līdz 31.oktobrim bija jāpārreģistrē visi zinātniskie institūti kā
sabiedrības ar ierobežotu atbildību. Tāda darbības forma nav
pilnīgi pieņemama un akceptējama nedz zinātniekiem, nedz
sabiedrībai. Pateicoties “Jaunā laika” priekšlikumam, ļoti ātri
labojām gan valdības, gan Saeimas neizdarību un kļūdu. Arī
turpmāk zinātniskie institūti darbosies kā zinātniskie
institūti.
Trešā lieta, ko es gribētu noteikti pieminēt, ir tiešām labā
ziņa, ka šajā sezonā apkures pakalpojumus neapliks ar 18%
pievienotās vērtības nodokli, lai gan Eiropas Savienības līgums
mums paredz šādu nodokli, tāpēc varētu būt pretenzijas no Eiropas
Savienības, kuras Finanšu ministrija līdz šim nav pētījusi un nav
darījusi neko, lai laikus izdarītu visu Latvijas iedzīvotāju
interesēs.
Mēs ļoti ceram, ka tas tiks izdarīts. Mēs ļoti ceram, ka
informācija no Eiropas Savienības institūcijām tiks saņemta un
turpmāk šādas kļūdas nepieļaus.
O.Deņisovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Vēlos pievērst uzmanību dažiem
izskatītajiem likumprojektiem. Pirmkārt, tas ir likumprojekts
“Grozījumi likumā “Par pašvaldību palīdzību dzīvokļa jautājumu
risināšanā””. Likumprojekta mērķis ir palīdzēt iedzīvotājiem
saņemt dzīvošanai derīgu dzīvojamo telpu vai cita veida palīdzību
no pašvaldībām. Īpaša uzmanība šajā likumā vērsta uz
iedzīvotājiem, kuri dzīvo denacionalizētajās mājās. Vakar Valsts
pārvaldes un pašvaldības komisija atbalstīja “īres griestu”
pagarināšanu vēl uz 3 gadiem. Tagad nepieciešams, lai tas tiktu
pieņemts arī Saeimā. Ar likumprojekta “Grozījumi likumā “Par
pašvaldību palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā”” palīdzību
pašvaldības varēs atrisināt situāciju, lai “īres griestu”
atcelšanas gadījumā cilvēki nepaliktu uz ielas.
Likumprojekts “Grozījumi likumā “Par privatizācijas
sertifikātiem””, kuru iesniedza Tautsaimniecības, agrārās, vides
un reģionālās politikas komisija, paredz, ka sertifikātus varēs
izmantot līdz 2005.gada 31.decembrim. Likumprojekta mērķis ir
nodrošināt privatizācijas sertifikātu īpašnieku tiesību
realizāciju valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas procesā.
Līdz šim brīdim vēl nebija izmantoti 9,2% sertifikātu un 11%
īpašuma kompensācijas sertifikātu. Nav privatizēti 77 000 valsts
un pašvaldību dzīvokļu, kā arī 0,7 miljoni hektāru brīvās vai
pastāvīgā lietošanā esošās vai izmantotās valsts un pašvaldību
zemes. Šie dati un situācija valstī liecina, ka sertifikātu
derīguma termiņš ir jāpagarina, lai varētu tos izmantot.
M.Pietkevičs
(Tautas partijas frakcija):
Šodien jau deputāti minēja
svarīgākos likumprojektus, kuri tika pieņemti galīgajos lasījumos
un kuri stāties spēkā, kā arī pieminēja likumprojektu “Grozījumi
likumā “Par pašvaldību palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā””,
kuru izskatīja otrajā lasījumā. Vēl ir visas iespējas izdarīt
pēdējos labojumus uz trešo lasījumu un pieņemt to galīgajā
redakcijā.
Es gribu uzsvērt, ka gandrīz visas iniciatīvas– gan par
pievienotās vērtības nodokli, kas no 2005.gada 1.janvāra apkures
pakalpojumiem netiks piemērots, gan par pašvaldību palīdzību
dzīvojamo telpu jautājumu risināšanā, daļēji arī par
privatizācijas sertifikātu termiņa pagarināšanu un citas– ir
nākušas no Tautas partijas. Runājot par to, ka no 2005.gada
1.janvāra apkures pakalpojumiem netiks piemērota 18% pievienotās
vērtības nodokļa likme, svarīgākā lieta ir tā, ka tomēr visas
partijas, visas frakcijas ir spējušas vienoties, ka Saeima,
parlaments, deputāti uzņemsies atbildību par visiem Latvijas
iedzīvotājiem tik svarīgo un nozīmīgo lēmumu, ļoti labi un
skaidri apzinoties to, ka no Eiropas Savienības puses ir
iespējami pārmetumi, kuri jau tiek saņemti. Tas nozīmē, ka
Eiropas Savienība var sākt noteiktu sankciju procedūru pret
Latviju. Taču lēmums ir pieņemts, šī gada apkures sezonā
pievienotās vērtības nodoklis netiks piemērots.
Par privatizācijas sertifikātiem “Jaunā laika” pārstāvis teica,
ka “Jaunajam laikam” ir bijis savādāks piedāvājums. Jā, tiešām
“Jaunajam laikam” piedāvājums bija pavisam savādāks un atšķīrās
no tā risinājuma, kāds tika pieņemts, pagarinot privatizācijas
sertifikātu derīguma termiņu vēl par gadu.
Debatēs es dzirdēju, ka “Jaunā laika” deputāts Edgars Jaunups
aicināja atbalstīt “Jaunā laika” izstrādāto priekšlikumu. Pēdējā
laikā nākas konstatēt, ka diezgan bieži “Jaunā laika” frakcija
iesniedz priekšlikumus, kuri nav pilnīgi un pie kuriem ir
jāstrādā un jāiegulda darbs, lai tos pārstrādātu. Es domāju, ka
katrai partijai ir jāizsver visi savi piedāvājumi, tie jāizstrādā
un jāiesniedz parlamentam tādā redakcijā, lai tie risinātu
jautājumus un problēmas, kuras ir paredzēts atrisināt.
Noslēgumā es gribētu runāt vēl par vienu jautājumu, kuru iepriekš
neviens nepieminēja. Šodien parlaments pirmajā lasījumā izskatīja
un pieņēma likumprojektu “Grozījumi Civilprocesa likumā”, kura
priekšlikumus ir izstrādājusi Tautas partijas biedres Muižnieces
kundzes vadītā Tieslietu ministrija un kuri ir vērsti tikai un
vienīgi uz to, lai sakārtotu līdz šim, mūsuprāt, nenormālo
situāciju šķīrējtiesā. Ar šiem grozījumiem Civilprocesa likumā,
kuri vēl tiks caurskatīti otrajā un trešajā lasījumā, ir
paredzēts sakārtot visus jautājumus, kuri ir saistīti ar
šķīrējtiesām, to reģistrāciju, dibināšanu un šķīrējtiesnešu
absurdajiem spriedumiem un viņu bezatbildību par pieņemtajiem
lēmumiem. Uzskatu, ka tas sekmēs tiesiskuma un paļāvības
nodrošināšanu. Katrs cilvēks zinās, ka viņš var vērsties
šķīrējtiesā, meklēt un iegūt taisnību, vai arī, tieši pretēji, ja
kāds viņu ir iesūdzējis, zinās, ka spriedums būs kompetents un
tādas tiesas pieņemts, kura ir tiesīga lemt un spriest par šiem
jautājumiem.
Saeimas preses dienests