• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Konkurences padome
Konkurences padome publicē pieņemtos lēmumus par tirgus dalībnieku apvienošanos, par pārkāpuma konstatēšanu un naudas soda uzlikšanu, par tirgus dalībnieku paziņoto vienošanos, par dominējoša stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu u.c.
TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Konkurences padomes 2013. gada 30. maija lēmums Nr. 26 "Par paziņoto vienošanos". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 2.07.2013., Nr. 126 https://www.vestnesis.lv/op/2013/126.8

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Konkurences padomes lēmums Nr.28

Par tirgus dalībnieku apvienošanos

Vēl šajā numurā

02.07.2013., Nr. 126

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Konkurences padome

Veids: lēmums

Numurs: 26

Pieņemts: 30.05.2013.

OP numurs: 2013/126.8

2013/126.8
RĪKI

Konkurences padomes lēmumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi

Konkurences padomes lēmums Nr.26

Lēmuma publiskojamā versija

Rīgā 2013.gada 30.maijā (prot. Nr.30, 2.§)

 Par paziņoto vienošanos

Lieta Nr. 904/13/03.02./6
Par SIA "Astarte Nafta" un SIA "East-West Transit" vienošanos

 Konkurences padome 12.04.2013. saņēma SIA "East-West Transit" 12.04.2013. ziņojumu Nr.239 Par SIA "East-West Transit" un SIA "Astarte Nafta" vienošanos un 15.04.2013. saņēma SIA "Astarte Nafta" 15.04.2013. ziņojumu Nr.11 Par SIA "East-West Transit" un SIA "Astarte Nafta" vienošanos (turpmāk kopā – Ziņojums).

Ziņojumā ietvertā informācija nebija ietverta visa nepieciešamā informācija, kas norādīta Ministru kabineta noteikumos Nr.799 "Kārtība, kādā iesniedz un izskata ziņojumu par tirgus dalībnieku vienošanos" (turpmāk – Noteikumi Nr.799).

Konkurences padome 19.04.2013. informēja SIA "East-West Transit" un SIA "Astarte Nafta" par nepilnībām iesniegtajā Ziņojumā. 24.04.2013. tika saņemta no SIA "Astarte Nafta" un 30.04.2013. no SIA "East-West Transit" iztrūkstošā informācija.

Saskaņā ar Noteikumu Nr.799 6.punktu ziņojuma iesniegšanas diena ir diena, kad padomē saņemta visa šo noteikumu pielikumā minētā informācija.

Ņemot vērā minēto un pamatojoties uz Noteikumu Nr.799 6.punktu Ziņojuma saņemšanas diena Konkurences padomē ir 2013.gada 30.aprīlis.

"East-West Transit" ir Latvijas Republikas komercreģistrā reģistrēta sabiedrība ar ierobežotu atbildību ar vienoto reģistrācijas Nr.40003295522, juridiskā adrese: Lubānas iela 66, Rīga, Latvija.

"Astarte Nafta" ir Latvijas Republikas komercreģistrā reģistrēta sabiedrība ar ierobežotu atbildību ar vienoto reģistrācijas Nr.40003276964, juridiskā adrese: Brīvības iela 60, Dobele, Latvija.

Izvērtējot Ziņojumā ietverto un papildus saņemto informāciju, kā arī tās rīcībā esošo informāciju, Konkurences padome

konstatēja:

1. Vienošanās dalībnieki un to darbības veidi

1.1. Saskaņā ar Ziņojumā norādīto SIA "East-West Transit" dalībnieki ir divas fiziskas personas. Saskaņā ar publiski pieejamo informāciju tām attiecīgi pieder 80% un 20% kapitāla daļas1. SIA "East-West Transit" saistītie uzņēmumi ir SIA "EWT Osta" un SIA "EWT Loģistika".

SIA "East-West Transit" galvenie darbības veidi ir degvielas, cietā, šķidrā un gāzveida kurināmā un līdzīgu produktu vairumtirdzniecība, kā arī degvielas mazumtirdzniecība degvielas uzpildes stacijās (turpmāk – DUS). Saskaņā ar Valsts ieņēmuma dienesta (turpmāk - VID) publiskojamo datu bāzē2 pieejamo informāciju, VID ir izsniedzis SIA "East-West Transit" speciālo atļauju (licenci) BM Nr. 00000000159 naftas produktu mazumtirdzniecībai. Saskaņā ar Ziņojumā sniegto informāciju SIA "East-West Transit"" auto degvielu mazumtirdzniecībā realizē 43 DUS.

1.2. Saskaņā ar Ziņojumā norādīto SIA "Astarte Nafta" dalībnieki ir divas fiziskas personas. kurām Saskaņā ar publiski pieejamo informāciju tām attiecīgi pieder 7% un 93% kapitāla daļas3.

SIA "Astarte Nafta" darbības veids ir degvielas mazumtirdzniecība un vairumtirdzniecība. Saskaņā ar VID publiskojamo datu bāzē4 pieejamo informāciju, VID ir izsniedzis SIA"Astarte Nafta" speciālo atļauju (licenci) BM Nr. 00000000223 naftas produktu mazumtirdzniecībai. Saskaņā SIA "Astarte Nafta" Ziņojumā sniegto informāciju SIA "SIA "Astarte Nafta" auto degvielu mazumtirdzniecībā realizē 19 DUS.

2. Paziņotā vienošanās

2.1. Saskaņā ar Ziņojumā norādīto SIA "Astarte Nafta" un SIA "East- West Transit" ir vienojušās savstarpēji apkalpot klientus, nodrošinot otras vienošanās puses pārdošanas līgumos noteiktos nosacījumus, tādejādi palielinot DUS pārklājumu Latvijā. Vienošanās mērķis ir palielināt pušu DUS pieejamību klientiem, palielināt to konkurētspēju Latvijas degvielas mazumtirdzniecības tirgū, tai skaitā iespēju piedalīties konkursos par degvielas piegādi Latvijā, kuru nolikumos ir paredzēti ierobežojumi pretendentiem ar mazāku DUS pārklājumu.

Lai realizētu vienošanos SIA "Astarte Nafta" un SIA "East-West Transit" 08.04.2013. ir noslēgušas sadarbības līgumu. Sadarbības līguma nosacījumi paredz, ka vienošanās dalībnieku klientiem tiek nodrošināti tādi paši degvielas un preču  pārdošanas nosacījumi kā klienta kartes izsniedzēja DUS.

Ziņojumā ir norādīts, ka vienošanās neietekmēs konkurenci konkrētajos ģeogrāfiskajos tirgos. Vienošanās dalībnieki norāda, ka "(..) Latvijas degvielas tirgus ir pārsātināts, tāpēc pēdējo gadu laikā mazākie degvielas tirgotāji ir spiesti savas DUS un citus aktīvus pārdot vai iznomāt lielākiem tirgus dalībniekiem. Ņemot vērā minēto, mazākiem tirgus dalībniekiem viens no pastāvēšanas nosacījumiem ir DUS pārklājuma palielināšana, jo Latvijā liela daļa degvielas tiek realizēta izmantojot degvielas Lojalitātes vai Uzņēmuma kartes, kuras nav piesaistītas konkrētai ģeogrāfiskai vietai. Tādejādi vienošanās starp mazākiem tirgus dalībniekiem par savstarpēju degvielas karšu pieņemšanu ļauj saglabāt konkurences iespējas".

2.2. Vienošanās mērķis un nosacījumi

Saskaņā ar Konkurences likuma 11.panta pirmo daļu "ir aizliegtas un kopš noslēgšanas brīža spēkā neesošas tirgus dalībnieku vienošanās, kuru mērķis vai sekas ir konkurences kavēšana, ierobežošana vai deformēšana Latvijas teritorijā, to skaitā vienošanās par:

1) tiešu vai netiešu cenu vai tarifu noteikšanu jebkādā veidā vai to veidošanas noteikumiem, kā arī par tādas informācijas apmaiņu, kura attiecas uz cenām vai realizācijas noteikumiem;

(..)

3) tirgus sadali, ņemot vērā teritoriju, pircējus, piegādātājus vai citus nosacījumus;

(..)".

Saskaņā ar 08.04.2013. sadarbības līguma 2.1.punktu SIA "Astarte Nafta" un SIA "East-West Transit" vienojas, ka, izmantojot finanšu, organizatoriskās un citas iespējas, partneri apņemas apvienot savus spēkus kopīgas darbības organizēšanai un veikšanai, kas ir vērsta uz degvielas un preču realizāciju un klientu apkalpošanu partneru mazumtirdzniecības tīklu DUS, ar mērķi palielināt partneru DUS pieejamību klientiem un konkurētspēju abu partneru interesēs atbilstoši šim līgumam.

Ar sadarbības līguma 4.1.punktu "SIA "East-West Transit" apņemas apkalpot SIA "Astarte Nafta" klientus savā mazumtirdzniecības tīklā – DUS, un SIA "Astarte Nafta" apņemas apkalpot SIA "East-West Transit" klientus savā mazumtirdzniecības tīklā – DUS.

Sadarbības līguma 4.2.punkts nosaka, ka partneri nodrošina UZŅĒMUMA DEGVIELAS KARTES [klients norēķinās par degvielu bezskaidrā naudā, iemaksājot DUS operatora norēķinu kontā, saņemot piešķirto atlaidi, saskaņā ar līguma nosacījumiem (realizācijas apjoms, apmaksas kārtība)] klientu apkalpošanu (degvielas un preču izsniegšanu), ievērojot šādus principus:

"(..) 4.2.1. Klientiem tiek nodrošināti līgumos noteiktie degvielas un preču pārdošanas nosacījumi partnera DUS.

4.2.2. UZŅĒMUMA DEGVIELAS KARTES klients iegādājas degvielu par degvielas cenu, kura ir uzpildīšanas brīdī [DUS] ar šai kartei piemēroto atlaidi.

4.2.3. Apkalpojot klientu, partneri autorizē UZŅĒMUMA DEGVIELAS KARTES klientu kartiņu. (..).

4.2.5. UZŅĒMUMA DEGVIELAS KARTES klientam tiek piemērota tāda atlaide, kāda ir noteikta līgumā starp partneri un klientu.

4.2.6. SIA "East-West Transit" veic apmaksu par UZŅĒMUMA DEGVIELAS KARTES klientiem izsniegto degvielu un precēm SIA "Astarte Nafta" DUS. Samaksa tiek aprēķināta no pārdotās degvielas cenas un preču cenas ar piešķirto atlaidi UZŅĒMUMA DEGVIELAS KARTES klientam, saskaņā ar ikmēneša atskaiti par iepriekšējā mēnesī pārdoto degvielu un precēm. (..).

4.2.7. SIA "Astarte Nafta" veic apmaksu par UZŅĒMUMA DEGVIELAS KARTES klientiem izsniegto degvielu un precēm SIA "East-West Transit" DUS. Samaksa tiek aprēķināta no pārdotās degvielas cenas un preču cenas ar piešķirto atlaidi UZŅĒMUMA DEGVIELAS KARTES klientam, saskaņā ar ikmēneša atskaiti par iepriekšējā mēnesī pārdoto degvielu un precēm. (..)."

Sadarbības līguma 4.4.punkts paredz LOJALITĀTES KARTES klientu apkalpošanu:

"(..) 4.4.1. LOJALITĀTES KARTES klientiem tiek nodrošināta lojalitātes programma kādu tam ir piemērojis partneris kartes izsniedzējs.

4.4.2. Apkalpojot LOJALITĀTES KARTES klientu, tiek izdrukāts EKA čeks ar LOJALITĀTES KARTES klienta turētāja norādīto informāciju, kā arī piešķirto atlaidi.(..)"

Atbilstoši 27.05.2013. SIA "Astarte Nafta" vēstulē Nr.30/05-02 norādītajai informācijai, 2013.gada 8.aprīļa sadarbības līguma 4.2.6. un 4.2.7.punktos norādītā ikmēneša atskaite satur sekojošu informāciju: "(..) darījuma partneris (SIA "East-West Transit vai SIA "Astarte Nafta"), konkrētā degvielas uzpildes stacija, datums, čeka numurs, degvielas veids, daudzums litros, pirkuma summa ar PVN, atlaides summa, pirkuma summa bez PVN, PVN un summa apmaksai. Savukārt rēķins satur sekojošu informāciju: darījuma partneris (SIA "East-West Transit vai SIA "Astarte Nafta"), apkopota kopējā realizācija pa degvielas veidiem, daudzums litros, cena ar atlaidi bez PVN, summa bez PVN, PVN un summa apmaksai.)".

Izvērtējot šajā lēmuma punktā norādīto informāciju konstatējams, ka Sadarbības līguma noteikumi paredz, ka vienošanās dalībnieki, īstenojot paziņoto vienošanos, apmainīsies ar informāciju par sadarbības partnera klientam realizēto degvielas apjomu sadarbības partnera DUS un cenu, par kādu degviela ir pārdota iepriekšējā periodā. Ņemot vērā, ka vienošanās dalībnieku klienti varēs izmantot sev piešķirtās priekšrocības neatkarīgi no tā kurā DUS tīklā veiks degvielas iegādi, Konkurences padome secina, ka cenas noteikšanas brīvība attiecībā uz otra vienošanās dalībnieka klientu tiek ierobežota. Tādējādi tiek ierobežota vienošanās dalībnieku savstarpēja konkurences cīņa par klientu, jo šādā veidā vienošanās dalībnieki prezentē sevi klientam kā vienu DUS tīklu.

Ievērojot minēto, 08.04.2013. sadarbības līguma noteikumi satur Konkurences likuma 11.panta pirmā daļā noteikto ierobežojumu pazīmes.

3. Konkrētais tirgus

Konkurences likuma 1.panta 4.punktā ir noteikts, ka konkrētais tirgus ir konkrētās preces tirgus, kas izvērtēts saistībā ar konkrēto ģeogrāfisko tirgu.

Izvērtējot 08.04.2013. sadarbības līguma nosacījumus, secināms, ka noteikumi attiecas gan uz visa veida degvielas tirdzniecību, gan DUS pieejamām precēm. Tai pašā laikā, novērtējot patērētāju pieprasījumu, secināms, ka klientiem DUS primāra ir degvielas iegāde un DUS pieejamo preču iegāde ir pastarpināta.

Ievērojot minēto, secināms, ka konkrētās preces tirgus, kas  sadarbības rezultātā var tikt ietekmēts, ir benzīna un dīzeļdegvielas mazumtirdzniecības tirgus. Tā kā DUS pieejamo preču iegāde ir kā sekundāra prece un papildus labums patērētājam, Konkurences padome konkrētās paziņotās vienošanās sakarā uzskata, ka nepastāv objektīva nepieciešamība definēt atsevišķu konkrēto tirgu saistībā ar DUS pieejamām precēm.

 Vienošanās mērķis ir palielināt klientiem pieejamo DUS skaitu Latvijā. No minētā izriet, ka ietekme uz konkurenci veidosies tajā ģeogrāfiskajā teritorijā, ko pārklāj abu pušu DUS tīkli. Vienlaicīgi šīs paziņotās vienošanās sakarā nav izdalāmi šaurāki atsevišķi konkrēto administratīvo teritoriju tirgi, kur pieprasījumu pamatā veido šo administratīvo teritoriju iedzīvotāji, tie turpinās izmantot tuvākā pieejamā DUS pakalpojumus. Pieprasījumu pēc lielāka tīkla pārklājuma pamatā veido juridiskās personas (uzņēmumi), kam ikdienā pakalpojumu sniegšanas vai preču piedāvāšanas nolūkā ir nepieciešams aptvert plašākas teritorijas arī ārpus to faktiskās vai juridiskās atrašanās vietas. Pieprasījums pēc DUS tīkla pakalpojuma veidojas Latvijas teritorijā (tas var ietvert gan visu Latvijas teritoriju, gan sastāvēt no atsevišķiem Latvijas reģioniem), kas ir atkarīgs no klienta saimnieciskās darbības veida un ar to saistītās mobilitātes. Ņemot vērā, ka pieprasījums pēc DUS tīkla pieejamības var veidoties atšķirīgi (attiecībā uz DUS, kas izvietoti daļā Latvijas teritorijas vai visā Latvijas teritorijā), konkrētā ģeogrāfiskā tirgus definīcija šajā lietā paliek atvērta un Konkurences padome neuzskata par lietderīgu šīs paziņotās apvienošanās sakarā to precizēt.

4. Vienošanās atbilstība Konkurences likuma 11.panta otrajai daļai

Saskaņā ar Konkurences likuma 11.panta otro daļu "par spēkā esošām tiek atzītas tādas vienošanās, kuras veicina preču ražošanas vai realizācijas uzlabošanu vai ekonomisku attīstību, radot labumu patērētājiem, un tām šā panta pirmajā daļā noteikto aizliegumu nepiemēro, turklāt šī vienošanās: 1) neuzliek attiecīgajam tirgus dalībniekam ierobežojumus, kuri nav nepieciešami minēto mērķu sasniegšanai; 2) nedod iespēju likvidēt konkurenci ievērojamā tirgus daļā".

4.1. Lai gan šā lēmuma 3.punktā ir konstatēts, ka īstenojot paziņoto vienošanos, tiks ierobežota cenas noteikšanas brīvība attiecībā uz otru vienošanās dalībnieku, kā arī vienošanās dalībnieki veiks informācijas apmaiņu par sadarbības partnera klientam realizēto degvielas apjomu sadarbības partnera DUS un cenu, par kādu degviela ir pārdota iepriekšējā periodā, vienlaikus Konkurences padome atzīst, ka cenu konkurences elements vienošanās dalībnieku starpā netiek izslēgts, jo cenas (cenas uz pilona) noteikšanu Sadarbības līguma noteikumi neskar un tā nosakāma, ņemot vērā katra vienošanās dalībnieka individuālos saimnieciskos apsvērumus, un, informācija, ar kuru sadarbības partneri apmainīsies, ir objektīvi nepieciešama, lai paziņotā vienošanās vispār varētu tikt īstenota.

Kā norādījuši vienošanās dalībnieki, pamatā Latvijā mazumtirdzniecības degvielas tirgū liela daļa degvielas tiek realizēta izmantojot degvielas Lojalitātes vai Uzņēmuma kartes. Minētās kartes paredz dažāda lieluma atlaides un citus ieguvumus patērētājam, ja tas norēķinoties par degvielu izmanto attiecīgo Lojalitātes vai Uzņēmuma karti konkrētajā DUS tīklā. Līdz ar to secināms, ka Lojalitātes vai cita veida atlaižu kartes piesaista klientu konkrētam DUS tīklam (tajā pašā laikā jāņem vērā, ka klients var iegūt šādas kartes no visiem degvielas tirgotājiem, kas tās piedāvā, tomēr vienlaicīgi secināms, ka pieejamais atlaižu lielums vai citi ieguvumi pamatā ir atkarīgi no tā cik daudz un cik bieži atlaižu karte tiek izmantota konkrētajā DUS tīklā).

4.2. Vienošanās dalībnieku tirgus daļas un vienošanās ietekme uz konkurenci degviela mazumtirdzniecības tirgū.

Ņemot vērā, ka pieprasījums pēc DUS tīkla veidojas Latvijas teritorijā, tirgus daļas un uzņēmumu konkurētspēja tiek vērtēta Latvijas teritorijā.

Atbilstoši Konkurences padomes 18.03.2013. lēmumā Nr.115 konstatētajam. Vienošanās dalībnieku mazumtirdzniecībā  realizētais degvielas apjoms Latvijā veido nelielu daļu no kopējā realizētā apjoma. Attiecīgi SIA "Astarte Nafta" tirgus daļa Latvijā 2010., 2011.gadā un 2012.gada 9 mēnešos ir mazāka par 10 %, attiecīgi (*). SIA "East-West Transit" tirgus daļa Latvijā 2010., 2011.gadā un 2012.gada 9 mēnešos ir mazāka kā 10%, attiecīgi (*). Kopumā secināms, ka vienošanās dalībnieku tirgus daļām ir tendence pieaugt, bet tai pašā laikā pašreiz tās neliecina, ka kāds no minētajiem tirgus dalībniekiem veidotu būtisku konkurenci trīs lielākajiem Latvijas degvielas mazumtirdzniecības tirgus dalībniekiem - SIA "Statoil Fuel &Retail Latvia" (tirgus daļas – 2010., 2011., 2012.g. 9 mēnešos mazāka par 30% attiecīgi (*)), SIA "Neste Latvija" (tirgus daļas – 2010.g. mazāka par 30%, 2011.g. mazāka par 20% un 2012.g. 9 mēnešos mazāka par 30% attiecīgi (*)) un SIA "Lukoil Baltija R" (tirgus daļas – 2010., 2011., 2012.g. 9 mēnešos mazāka par 20% attiecīgi (*) ).

Latvijā kopumā ir raksturīgs liels skaits mazu tirgus dalībnieku degvielas mazumtirdzniecības tirgū6, kuriem realizējot kādu no sadarbības formām attiecībā uz savstarpēju klientu apkalpošanu  ir iespēja nākotnē veidot būtisku konkurenci lielākajiem tirgus dalībniekiem.

Saskaņā ar Ziņojumā norādīto un publiski pieejamo informāciju7 SIA "East-West Transit" veic degvielas mazumtirdzniecību 43 DUS. Lielākā daļa no tās DUS ir izvietotas Rīgā un tās apkārtnē, Vidzemē un Latgalē. Ir atsevišķi DUS Liepājā un tās apkārtnē (4 DUS) un Ventspilī un tās apkārtnē (2 DUS).

Saskaņā ar Ziņojumā norādīto un papildus sniegto informāciju SIA "Astarte Nafta" veic degvielas mazumtirdzniecību 19 DUS. SIA "Astarte Nafta" DUS galvenokārt ir izvietotas Zemgalē, atsevišķas DUS atrodas Vidzemē – Ķegumā, Limbažos, Koknesē, Ziemeļkurzemē – Rojā un Dienvidkurzemē – Aizputē.

Abu vienošanās dalībnieku DUS atrodas apdzīvotajās vietās autoceļa A6 posmā Rīga – Jēkabpils, kas līdzšinējā Konkurences padomes praksē ir vērtēts kā viens konkrētais ģeogrāfiskais tirgus.8 SIA "Astarte Nafta" DUS – Ķegumā un Viesītē, SIA "East-West Transit" DUS – Ogrē un Lielvārdē atrodas blakus autoceļam A6, līdz ar to tie atrodas vienā ģeogrāfiskajā tirgū un to darbības teritorija pārklājas. Ievērojot to, ka sadarbība ir paredzēta savstarpējā klientu apkalpošanā vietās, kuras nav UZŅĒMUMA DEGVIELAS kartes izdevējas DUS, secināms, ka gadījumā, ja sadarbībā iesaistīto uzņēmumu DUS atrodas tuvu viens otram, klients primāri izvēlēsies to DUS, kurā cena būs zemāka. Paredzot šādu klienta rīcības modeli, sadarbības partneri var būt ieinteresēti noteikt vienādu mazumtirdzniecības cenu, lai izslēgtu konkurenci vietās kur DUS darbība pārklājas. Izvērtējot vienošanās dalībnieku koordinētas darbības risku, kas būtu vērsts uz vienotu cenu politikas noteikšanu, Konkurences padome konstatē, ka vienošanās dalībnieku DUS atrodas attāli viens no otra un konkrētajā tirgū darbojas vairāku citu degvielas mazumtirgotāju DUS dažādos autoceļa A6 Rīga–Jēkabpils posmos, tai skaitā SIA "Statoil Fuel & Retail Latvia", SIA "Neste Latvija", SIA "Lukoil Baltija R" un SIA "Virši A". Tādējādi secināms, ka citu mazumtirgotāju cenu politika ietekmēs arī cenu veidošanos vienošanās dalībnieku DUS, kas ierobežos koordinētas darbības.

Izvērtējot paziņoto vienošanos, secināms, ka sadarbības rezultātā vienošanās dalībnieki veicinās pieprasījumu pēc vienošanās precēm un līdz ar to šo preču izplatīšanu, pieaugs arī vienošanās dalībnieku tirgus spēja. Vienošanās rezultātā arī palielināsies to tirgus dalībnieku skaits, kas spēj piedāvāt DUS tīkla pakalpojumus ievērojamā Latvijas teritorijā, konkurējot ar lielākajiem DUS tīkliem un līdz ar to uzlabosies konkurences situācija tirgū kopumā. Īstenojot paziņoto vienošanos, vienošanās dalībnieki dos iespēju to klientiem izmantot piešķirtās atlaides plašākā teritorijā un lielākā skaitā DUS, kas ir vērtējams kā būtisks ieguvums patērētājiem, jo šo uzņēmumu klientiem ir iespēja izmantot piešķirtās atlaides vairākos DUS, kas savukārt veicina šo uzņēmumu ekonomisko attīstību un stiprina konkurētspēju. Prognozējams, ka vienošanās dalībnieki, paplašinot DUS tīklu, veidotu nozīmīgāku konkurenci Latvijas lielākajiem benzīna un dīzeļdegvielas mazumtirdzniecības tirgus dalībniekiem, līdz ar to saasinot konkurenci benzīna un dīzeļdegvielas mazumtirdzniecības tirgū Latvijā. Vienlaikus tiks saglabāta arī vienošanās dalībnieku savstarpējā konkurence.

Ņemot vērā šā lēmuma 2.–4.punktā minēto, Konkurences padome konstatē, ka SIA "East-West Transit" un SIA "Astarte Nafta" paziņotā vienošanās kopumā veicina preču realizācijas uzlabošanu, radot labumu patērētājiem, neuzliek vienošanās dalībniekiem ierobežojumus, kuri nav nepieciešami vienošanās mērķu sasniegšanai, kā arī nedod iespēju likvidēt konkurenci ievērojamā konkrētā tirgus daļā. Tādējādi konkrētā paziņotā vienošanās ir atļaujama.

Saskaņā ar Konkurences likuma 11.panta trešo daļu Konkurences padome ir tiesīga atļaut vai atļaut ar nosacījumiem uz noteiktu termiņu paziņoto vienošanos, ja tā atbilst šā panta otrajai daļai.

Ņemot vērā minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 6.punktu un 11.panta pirmo, otro un trešo daļu, Ministru kabineta 2008.gada 29.septembra noteikumu Nr.799 Kārtība, kādā iesniedz un izskata ziņojumu par tirgus dalībnieku vienošanos 11.punktu, Konkurences padome

nolēma:

 atļaut SIA "East-West Transit" un SIA "Astarte Nafta" paziņoto vienošanos atbilstoši 08.04.2013. noslēgtā sadarbības līguma nosacījumiem.

Saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.


(*) – Ierobežotas pieejamības informācija

1 htttps://www.lursoft.lv

2 VID interneta vietne: http://www6.vid.gov.lv/vid_pdb

3 htttps://www.lursoft.lv

4 VID interneta vietne: http://www6.vid.gov.lv/vid_pdb

5 Konkurences padomes 18.03.2013. lēmums Nr.11 Par lietas izpētes izbeigšanu, http://www.kp.gov.lv/files/pdf/iuSyUxhmgR.pdf

6 Saskaņā ar VID publiski pieejamo informāciju "Naftas produktu (degvielas) aprite 2012.gadā", Latvijā degvielas mazumtirdzniecībai 2012. gadā bija spēkā esošas 134 komersantiem izsniegtas speciālās atļaujas (licences) darbībai ar naftas produktiem un/vai biodegvielu.

7 SIA "East West Transit" interneta vietne  http://www.lnafta.lv/lv/start/dus-tikls

8 Konkurences padomes 11.10.2006. lēmums Nr.114 Par tirgus dalībnieku apvienošanos, http://www.kp.gov.lv/files/pdf/zNgCvz73lz.pdf

Konkurences padomes priekšsēdētāja p.i. Dz.Striks

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!