Likumi: Šajā laidienā 5 Pēdējās nedēļas laikā 1 Visi
Saeima ir pieņēmusi un Valsts
prezidents izsludina šādu likumu:
Grozījumi likumā "Par 1974.gada Atēnu konvencijas par pasažieru un to bagāžas jūras pārvadājumu 2002.gada protokolu"
Izdarīt likumā "Par 1974.gada Atēnu konvencijas par pasažieru un to bagāžas jūras pārvadājumu 2002.gada protokolu" (Latvijas Vēstnesis, 2005, 5.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt likumu ar 1.1 pantu šādā redakcijā:
"1.1 pants. Saskaņā ar Starptautiskās Jūrniecības organizācijas (turpmāk — IMO) Juridiskās komitejas 2006.gada 19.oktobrī pieņemtajām pamatnostādnēm par 2002.gada Atēnu konvencijas par pasažieru un to bagāžas jūras pārvadājumu īstenošanu (turpmāk — IMO pamatnostādnes) un tajās ietverto IMO atrunu, Eiropas Savienības Padomes 2011.gada 12.decembra lēmumu 2012/22/ES "Par Eiropas Savienības pievienošanos 1974.gada Atēnu konvencijas par pasažieru un viņu bagāžas pārvadājumiem pa jūru 2002.gada protokolam, izņemot tā 10. un 11.pantu", kā arī atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2009.gada 23.aprīļa regulai (EK) Nr.392/2009 par pasažieru pārvadātāju atbildību nelaimes gadījumos uz jūras Latvijas Republika paziņo šādu atrunu attiecībā uz Protokola pieņemšanu un apstiprināšanu:
1) pārvadātāju atbildības ierobežošana:
a) Latvijas Republika saglabā tiesības un uzņemas ierobežot 1974.gada Atēnu konvencijas par pasažieru un viņu bagāžas pārvadājumiem pa jūru, kurā izdarīti grozījumi ar 2002.gada protokolu (turpmāk — 2002.gada Atēnu konvencija), 3.panta pirmajā vai otrajā daļā noteikto atbildību, ja tāda ir, attiecībā uz pasažiera nāvi vai miesas bojājumiem, ko izraisījis jebkurš risks, kas minēts IMO pamatnostādņu 2.2.punktā, minētajai atbildībai nepārsniedzot mazāko no šādām summām — 250 tūkstošu norēķinu vienību par katru pasažieri katrā atsevišķā gadījumā vai 340 miljonu norēķinu vienību par kuģi kopumā katrā atsevišķā gadījumā,
b) Latvijas Republika saglabā tiesības un uzņemas šādai atbildībai mutatis mutandis piemērot IMO pamatnostādņu 2.1.1. un 2.2.2.punktu,
c) Latvijas Republika ierobežo saskaņā ar 2002.gada Atēnu konvencijas 4.pantu noteikto faktiskā pārvadātāja atbildību, saskaņā ar 11.pantu noteikto pārvadātāja vai faktiskā pārvadātāja padotā, vai aģenta atbildību un saskaņā ar 12.pantu noteikto atgūstamo kopsummu,
d) šā panta pirmās daļas 1.punkta atrunu un uzņemšanos piemēro neatkarīgi no 2002.gada Atēnu konvencijas 3.panta pirmajā vai otrajā daļā noteiktās atbildības pamata un neatkarīgi no iespējami pretējā minētās konvencijas 4. vai 7.panta, tomēr šī atruna un uzņemšanās neskar konvencijas 10. un 13.panta darbību;
2) obligātā apdrošināšana un apdrošinātāju atbildības ierobežošana:
a) Latvijas Republika saglabā tiesības un uzņemas ierobežot saskaņā ar 2002.gada Atēnu konvencijas 4.bis panta pirmajā daļā noteikto prasību pastāvīgi uzturēt spēkā apdrošināšanu vai citu finansiālu nodrošinājumu attiecībā uz pasažiera nāvi vai miesas bojājumiem, ko izraisījis jebkurš risks, kas minēts IMO pamatnostādņu 2.2.punktā, minētajai atbildībai nepārsniedzot mazāko no šādām summām — 250 tūkstošu norēķinu vienību katram pasažierim katrā atsevišķā gadījumā vai 340 miljonu norēķinu vienību par kuģi kopumā katrā atsevišķā gadījumā,
b) Latvijas Republika saglabā tiesības un uzņemas ierobežot tā apdrošinātāja vai citas personas atbildību, kura saskaņā ar 2002.gada Atēnu konvencijas 4.bis panta desmito daļu sniedz finansiālu nodrošinājumu attiecībā uz pasažiera nāvi vai miesas bojājumiem, ko izraisījis jebkurš risks, kas minēts IMO pamatnostādņu 2.2.punktā, minētajai atbildībai nepārsniedzot apdrošināšanas vai cita finansiālā nodrošinājuma summu, kas pārvadātājam jāuztur spēkā saskaņā ar šā panta 2.punkta "a" apakšpunktu,
c) Latvijas Republika saglabā tiesības un uzņemas piemērot IMO pamatnostādnes, tai skaitā IMO pamatnostādņu 2.1. un 2.2.punktā minēto klauzulu piemērošanu attiecībā uz visu saskaņā ar 2002.gada Atēnu konvenciju noteikto obligāto apdrošināšanu,
d) Latvijas Republika saglabā tiesības un uzņemas atbrīvot 2002.gada Atēnu konvencijas 4.bis panta pirmajā daļā noteiktās apdrošināšanas vai cita finansiāla nodrošinājuma pakalpojumu sniedzēju no atbildības, ko viņš nav uzņēmies;
3) sertifikācija:
a) Latvijas Republika saglabā tiesības un uzņemas izdot apdrošināšanas sertifikātus saskaņā ar 2002.gada Atēnu konvencijas 4.bis panta otro daļu, lai atspoguļotu atbildības ierobežojumus un prasības pēc apdrošināšanas seguma, kas minētas šā panta 1.punkta "a" apakšpunktā un 2.punkta "a", "b" un "d" apakšpunktā, un iekļautu tādus ierobežojumus, prasības un atbrīvojumus, ko tā konstatē par vajadzīgām apdrošināšanas tirgus apstākļu dēļ sertifikātu izdošanas laikā,
b) Latvijas Republika saglabā tiesības un apņemas akceptēt apdrošināšanas sertifikātus, ko saskaņā ar līdzīgu atrunu izdevušas citas valstis, kuras ir 2002.gada Atēnu konvencijas puses,
c) ierobežojumus, prasības un atbrīvojumus skaidri atspoguļo saskaņā ar 2002.gada Atēnu konvencijas 4.bis panta otro daļu izdotajā vai apstiprinātajā sertifikātā;
4) ar atrunu saglabātās tiesības izmanto, pienācīgi ņemot vērā IMO pamatnostādnes un visus tās grozījumus, lai nodrošinātu vienveidību. Ja IMO Juridiskā komiteja ir pieņēmusi priekšlikumu grozīt IMO pamatnostādnes, attiecīgos grozījumus piemēros no dienas, ko nosaka minētā komiteja. Tas neskar starptautisko tiesību noteikumus par attiecīgas valsts tiesībām atcelt vai grozīt tās atrunu."
2. Papildināt likumu ar 4.1 pantu šādā redakcijā:
"4.1 pants. Latvijas Republikas paziņojums par šā likuma 1.1 pantā ietverto atrunu stājas spēkā vienlaikus ar Protokolu atbilstoši tā noslēguma jautājumu 20.pantam, ja vien IMO ģenerālsekretārs nepaziņo par citu kārtību, un Ārlietu ministrija par to paziņo oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis"."
Likums Saeimā pieņemts 2013.gada 14.novembrī.
Valsts prezidenta vietā
Saeimas priekšsēdētāja S.Āboltiņa
Rīgā 2013.gada 29.novembrī