Rīgas domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Rīgas domes saistošie noteikumi Nr.105
Rīgā 2014.gada 29.aprīlī (prot. Nr.28, 1.§)
Grozījums Rīgas domes 2013.gada 26.novembra saistošajos noteikumos Nr.77 "Par reklāmu, izkārtņu un citu informatīvo materiālu izvietošanas un afišu stabu un stendu izmantošanas kārtību Rīgā"
Izdoti saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" 43.panta pirmās
daļas
7.punktu, Reklāmas likuma 7.panta trešo daļu un Ministru kabineta
2012.gada 30.oktobra noteikumu Nr.732 "Kārtība,
kādā saņemama atļauja reklāmas izvietošanai publiskās
vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu" 28. un 45.punktu
1. Izdarīt Rīgas domes 2013.gada 26.novembra saistošajos noteikumos Nr.77 "Par reklāmu, izkārtņu un citu informatīvo materiālu izvietošanas un afišu stabu un stendu izmantošanas kārtību Rīgā" (Latvijas Vēstnesis, 2014., Nr.3) grozījumu un izteikt 40.punktu šādā redakcijā:
"40. Priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu laukums nedrīkst būt lielāks par 2,5 m2 šādās teritorijās:
40.1. Rīgas vēsturiskā centra un tā aizsardzības zonas teritorijā;
40.2. valsts nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļa "Mežaparks" teritorijā (valsts aizsardzības Nr.7444);
40.3. valsts nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļa "Ķīpsalas vēsturiskā apbūve" teritorijā (valsts aizsardzības Nr.8327);
40.4. valsts nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļa "Kalnciema ielas koka apbūve" teritorijā (valsts aizsardzības Nr.8583);
40.5. valsts nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļa "Pārdaugavas apbūves fragments" (valsts aizsardzības Nr.7443) teritorijā;
40.6. apbūves aizsardzības teritorijās, kas noteiktas Rīgas domes 2005.gada 20.decembra saistošo noteikumu Nr.34 "Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi" 395.punktā."
2. Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Rīgas domes priekšsēdētājs N.Ušakovs
Paskaidrojuma raksts
Rīgas domes 2014.gada 29.aprīļa saistošajiem noteikumiem Nr.105 "Grozījums Rīgas
domes 2013.gada 26.novembra saistošajos noteikumos Nr.77 "Par reklāmu, izkārtņu
un citu informatīvo materiālu izvietošanas un afišu stabu un stendu izmantošanas
kārtību Rīgā""
1. Īss saistošo noteikumu satura izklāsts Lai nodrošinātu Reklāmas likuma pārejas noteikumu 3.punkta izpildi, ir izstrādāti saistošie noteikumi "Grozījums Rīgas domes 2013.gada 26.novembra saistošajos noteikumos Nr.77 "Par reklāmu, izkārtņu un citu informatīvo materiālu izvietošanas un afišu stabu un stendu izmantošanas kārtību Rīgā"" (turpmāk – Saistošie noteikumi), daļā par reklāmas izmēru, veidu, gaismas un skaņas efektu ierobežojumiem atbilstoši videi, ēku un būvju arhitektūrai. Saistošie noteikumi paredz, ka aģitācijas materiālu izvietošanas laukums nedrīkst būt lielāks par 2,5 m2, kas nodrošinās harmoniski attīstītu pilsētvidi, lai reklāmas nedominētu pār arhitektūru, nekļūtu pārāk "agresīvas", bet neliegtu personām iespēju likumā noteiktajā kārtībā sevi reklamēt. |
2. Saistošo noteikumu nepieciešamības pamatojums Reklāmas likuma 7.panta trešajā daļa noteikts, ka pašvaldībai, ievērojot šī likuma un citu normatīvo aktu noteikumus reklāmas jomā, ir tiesības izdot saistošos noteikumus par reklāmas izvietošanu publiskās vietās un vietās, kas vērstas pret publisku vietu, paredzot ierobežojumus reklāmas izmēram, veidam, gaismas un skaņas efektiem atbilstoši videi, ēku un būvju arhitektūrai, kā arī nosakot vietas, kurās aizliegta atsevišķu preču, preču grupu vai pakalpojumu reklāmas izplatīšana. 2014.gada 20.martā stājās spēkā likums "Grozījumi Reklāmas likumā", kurā cita starpā papildināti Reklāmas likuma pārejas noteikumi ar 3.punktu šādā redakcijā: "3. Ministru kabinets līdz 2014.gada 1.decembrim iesniedz Saeimai grozījumus Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā, kuros nosaka kārtību, kādā tiek izvietoti priekšvēlēšanu aģitācijas materiāli publiskās lietošanas ārtelpā vai vietās, kas vērstas pret publiskās lietošanas ārtelpu. Līdz attiecīgo grozījumu spēkā stāšanās dienai attiecībā uz priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanu publiskās lietošanas ārtelpā vai vietās, kas vērstas pret publiskās lietošanas ārtelpu, tiek piemēroti: 1) Ministru kabineta 2012.gada 30.oktobra noteikumi Nr.732 "Kārtība, kādā saņemama atļauja reklāmas izvietošanai publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu"; 2) attiecīgās pašvaldības izdotie saistošie noteikumi tajā daļā, kas paredz reklāmas izmēru, veidu, gaismas un skaņas efektu ierobežojumus atbilstoši videi, ēku un būvju arhitektūrai." Ņemot vērā iepriekšminēto, attiecībā uz priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanu saistošie noteikumi Nr.77 daļā, ar kuru noteiktās vietās vispār aizliegta priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošana (saistošo noteikumu Nr.77 40.punkts), nav piemērojami, bet līdz attiecīgo grozījumu Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā spēkā stāšanās dienai saistošie noteikumi Nr.77 piemērojami tikai tajā daļā, kas paredz reklāmas izmēru, veidu, gaismas un skaņas efektu ierobežojumus atbilstoši videi, ēku un būvju arhitektūrai. Lai nodrošinātu harmoniski attīstītu pilsētvidi un reklāmas nedominētu pār arhitektūru, nekļūtu pārāk agresīvas, lielformāta reklāmas objektos nav ieteicams izvietot kampaņas veida reklāmas materiālus uz īsu laika posmu. Ņemot vērā, ka priekšvēlēšanu aģitācijas periods saskaņā ar Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma 1.panta 4.punktā noteikto ir laika posms no 120 dienām pirms vēlēšanām līdz vēlēšanu dienai, tad priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošana lielformāta reklāmas stendos nav adekvāta un rada pārāk agresīvu pilsētvidi. Ņemot vērā Rīgas vēsturiskā centra, tā aizsardzības zonas teritorijā, valsts nozīmes apbūves aizsardzības teritorijās esošo specifisko būvju arhitektūru, lielformāta priekšvēlēšanu aģitācijas materiāli ir pārlieku uzbāzīgi, tādēļ sabiedrībai lielformāts neapzināti un mākslīgi liek uztvert reklāmu, radot piespiedu kārtas ietekmi. Savukārt neliela formāta reklāmas stendi (2,0–2,5 m2) ir raksturīgi reklāmas objekti pilsētā, kas dominē un ir paredzēti īslaicīgu kampaņu izvietošanai, nav uzbāzīgi, un priekšvēlēšanu aģitācijas materiāli tajos radītu harmonisku pilsētvidi, un sabiedrības uztvere būtu izvēles kārtā. Saistošo noteikumu galvenais mērķis ir harmoniski attīstīta pilsētvide, lai reklāmas nedominētu pār arhitektūru, nekļūtu pārāk agresīvas, bet neliegtu personām iespēju sevi reklamēt. Saistošie noteikumi Nr.77 pilnībā ierobežo priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanu intensīvas apbūves teritorijās ar kultūrvēsturisku vērtību uztveri. Ņemot vērā to, ka īslaicīgas reklāmas izvietošanai pilsētvidē ir vēlami neliela formāta reklāmas plakāti, tad Saistošajos noteikumos ir paredzēts atvieglot nosacījumus priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanai, neierobežojot intensīvas apbūves teritorijās ar kultūrvēsturisku vērtību uztveri priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanu pilnībā, kā tas ir šobrīd, bet nosakot, ka priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus šajās teritorijās atļauts izvietot, ja reklāmas laukums nav lielāks par 2,5 m2. |
3. Informācija par saistošo noteikumu ietekmi uz pašvaldības budžetu Pašvaldības budžetu saistošie noteikumi neietekmēs. |
4. Informācija par saistošo noteikumu ietekmi uz uzņēmējdarbības
vidi pašvaldības teritorijā Uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā saistošie noteikumi neietekmēs. |
5. Informācija par saistošo noteikumu ietekmi uz administratīvajām
procedūrām
Administratīvās procedūras saistošie noteikumi neietekmēs. |
6. Informācija par konsultācijām ar privātpersonām Konsultācijas nav notikušas. |
Rīgas domes priekšsēdētājs N.Ušakovs