Rīgas domes saistošie noteikumi Nr.8
Rīgā 2017.gada 18.oktobrī (prot. Nr.10, 78.§)
Grozījumi Rīgas domes 2016.gada 18.oktobra saistošajos
noteikumos Nr.225 "Par pašvaldības līdzekļu piešķiršanu kultūras pieminekļu
saglabāšanai Rīgā"
Izdoti saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām"
15.panta pirmās daļas 5.punktu, 43.panta trešo daļu
un likuma "Par kultūras pieminekļu aizsardzību"
24.panta otro daļu
Izdarīt Rīgas domes 2016.gada 18.oktobra saistošajos noteikumos Nr.225 "Par
pašvaldības līdzekļu piešķiršanu kultūras pieminekļu saglabāšanai Rīgā"
(Latvijas Vēstnesis, 2016, Nr.231; 2017, Nr.5) šādus grozījumus:
1. Izteikt nosaukumu šādā redakcijā:
"Par pašvaldības atbalstu kultūrvēsturiskā būvmantojuma saglabāšanai Rīgā".
2. Aizstāt 1.punktā vārdus "kultūras pieminekļu" ar vārdiem "kultūrvēsturiskā
būvmantojuma".
3. Izteikt 1.5. un 1.6.apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.5. pabeigto darbību kopumam, kura mērķis ir kultūrvēsturiskā būvmantojuma
saglabāšana (turpmāk – projekts), un projektu konkursam;
1.6. projektu īstenošanai un līdzfinansējuma samaksas nosacījumiem;".
4. Izteikt 2.punktu šādā redakcijā:
"2. Līdzfinansējuma mērķis ir veicināt kultūrvēsturiskā būvmantojuma
saglabāšanu un atjaunošanu sabiedrības interesēs, sniedzot atbalstu tādas ēkas
(turpmāk – piemineklis) vai tās daļas – oriģināli logi, durvis, dekoratīvās vai
funkcionālās būvdetaļas u.tml. (turpmāk – izstrādājums) – saglabāšanai Rīgā,
kura projekta īstenošanas rezultātā būs pieejama sabiedrības apskatei īpašnieka
(valdītāja) noteiktajā kārtībā un:
2.1. ir valsts vai vietējās nozīmes kultūras piemineklis vai;
2.2. ir līdz 1940.gadam būvēta koka vai mūra ēka, kas atrodas vienā no
turpmāk norādītajām teritorijām:
2.2.1. kultūras pieminekļa aizsardzības zonā;
2.2.2. Rīgas vēsturiskajā centrā vai tā aizsardzības zonā;
2.2.3. valsts nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļu teritorijā;
2.2.4. Rīgas pilsētas teritorijas plānojumā noteikto apbūves aizsardzības
teritoriju robežās."
5. Aizstāt 3.punktā vārdus "projekta pieteikums" ar vārdu "projekts".
6. Svītrot 5.punktu.
7. Aizstāt 8.1.apakšpunktā skaitli "14 000" ar skaitli "20 000".
8. Izteikt 10.punktu šādā redakcijā:
"10. Par attiecināmām izmaksām konkursa nolikumā var tikt atzītas:
10.1. būvdarbu tiešās izmaksas, kuras ir aprēķinātas atbilstoši Ministru
kabineta 2017.gada 3.maija noteikumu Nr.239 "Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu
LBN 501-17 "Būvizmaksu noteikšanas kārtība"" prasībām un atbilst izstrādātam
būvprojektam vai tam pielīdzināmai dokumentācijai;
10.2. citu darbu (kuri netiek veikti saskaņā ar būvprojektu vai tam
pielīdzināmai dokumentācijai) tiešās izmaksas, tajā skaitā analogu
(vēsturiskajai patiesībai atbilstošu) būvamatniecības izstrādājumu
izgatavošanas, iegādes, uzstādīšanas, darbaspēka izmaksas, nodokļu un nodevu
maksājumi, kas tieši saistīti ar līdzfinansētā projekta realizāciju, izņemot
pievienotās vērtības nodokli."
9. Svītrot IV nodaļas nosaukumā vārdu "pieteikumu".
10. Izteikt 11.punktu šādā redakcijā:
"11. Projekti tiek apstiprināti konkursa kārtībā. Konkursa organizētājs ir
Rīgas domes Īpašuma departaments (turpmāk – Departaments). Projekta iesniegšana
konkursam neuzliek Pašvaldībai pienākumu piešķirt līdzfinansējumu."
11. Papildināt saistošos noteikumus ar 11.1 un 11.2punktu
šādā redakcijā:
"11.1 Šo saistošo noteikumu 4.1., 4.2. un 4.4.apakšpunktā minētā
persona ir tiesīga par vienu pieminekli konkursam iesniegt vienu projektu.
Projekti viena pieminekļa izstrādājumu saglabāšanai atzīstami par vienu
projektu.
11.2 Šo saistošo noteikumu 4.3.apakšpunktā minētā persona ir
tiesīga par vienu pieminekli konkursam iesniegt ne vairāk kā piecus projektus."
12. Izteikt 13.2.apakšpunktu šādā redakcijā:
"13.2. projekta īstenošanas beigu termiņu, kas nav vēlāk par tā saimnieciskā
gada, kurā ir izsludināts konkurss, 15.novembri;".
13. Papildināt saistošos noteikumus ar 13.3.1apakšpunktu šādā
redakcijā:
"13.3.1 šo saistošo noteikumu 2.punktā minētos objektus un
teritorijas, kurās konkursa ietvaros tiek atbalstīti projekti;".
14. Papildināt saistošos noteikumus ar 13.5.1apakšpunktu šādā
redakcijā:
"13.5.1 prasības piemineklim vai izstrādājumam, par kuru tiek
iesniegts projekts;".
15. Svītrot 14.2. un 14.3.apakšpunktā vārdu "izmaksājamo".
16. Aizstāt 16.punktā vārdus "un mājaslapā www.rdid.lv" ar vārdiem "kā arī
mājaslapās www.rdid.lv un www.atjauno.riga.lv".
17. Aizstāt 17.punktā vārdus "un mājaslapās www.rdid.lv un
www.atjauno.riga.lv" ar vārdiem "kā arī mājaslapās www.rdid.lv un
www.atjauno.riga.lv".
18. Aizstāt 23.1.apakšpunktā vārdu "un" ar vārdu "vai".
Rīgas domes priekšsēdētājs N.Ušakovs
Paskaidrojuma raksts
Rīgas domes 2017.gada 18.oktobra saistošajiem noteikumiem Nr.8 "Grozījumi Rīgas
domes 2016.gada 18.oktobra saistošajos noteikumos Nr.225 "Par pašvaldības
līdzekļu piešķiršanu kultūras pieminekļu saglabāšanai Rīgā""
1. Īss saistošo noteikumu satura izklāsts: 1) par
līdzfinansējuma piešķiršanu Rīgas vēsturiskā centra aizsardzības zonā un
Rīgas pilsētas apbūves aizsardzības teritorijās esošo ēku saglabāšanai;
2) ņemot vērā iepriekš norādīto, grozīts Rīgas domes 2016.gada
18.oktobra saistošo noteikumu Nr.225 "Par pašvaldības līdzekļu
piešķiršanu kultūras pieminekļu saglabāšanai Rīgā" (turpmāk – Saistošie
noteikumi Nr.225) nosaukums;
3) palielināts maksimālais līdzfinansējuma apmērs ēku saglabāšanai
līdz 20 000 euro;
4) noteikts maksimāli pieļaujams projektu skaits par vienu pieminekli
konkursa ietvaros;
5) precizētas procesuālo tiesību normas. |
2. Saistošo noteikumu nepieciešamības pamatojums 1)
Kopsakarā ar kultūrvēsturiskā būvmantojuma saglabāšanu Saistošo
noteikumu "Grozījumi Rīgas domes 2016.gada 18.oktobra saistošajos
noteikumos Nr.225 "Par pašvaldības līdzekļu piešķiršanu kultūras
pieminekļu saglabāšanai Rīgā"" mērķis ir atbalstīt tā saglabāšanu
sabiedrības interesēs.
Atbilstoši likuma "Par kultūras pieminekļu aizsardzību" (turpmāk –
Likums) preambulai kultūras pieminekļu aizsardzība ir pasākumu sistēma,
kas nodrošina kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanu un ietver tā
uzskaiti, izpēti, praktisko saglabāšanu, kultūras pieminekļu izmantošanu
un to popularizēšanu. Saistošo noteikumu Nr.225, kuri izdoti uz Likuma
pamata, 2.punktā noteiktais mērķis pašvaldības līdzfinansējuma
piešķiršanai ir vērsts uz kultūras pieminekļu saglabāšanu sabiedrības
interesēs. Saistošie noteikumi paredz ar tādu pašu mērķi
(kultūrvēsturiskā būvmantojuma saglabāšana) un nosacījumu (pieejamība
sabiedrības apskatei) piešķirt pašvaldības līdzfinansējumu arī ēku
saglabāšanai, kurām kultūrvēsturisku nozīmi noteikusi Rīgas pilsētas
pašvaldība, pildot Teritorijas attīstības plānošanas likumā noteikto
funkciju.
Proti, atbilstoši Ministru kabineta 2013.gada 30.aprīļa noteikumu
Nr.240 "Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves
noteikumi" 234.3.apakšpunktam pašvaldības, ja nepieciešams, teritorijas
plānojumos nosaka un attēlo vietējās nozīmes kultūrvēsturiskās un dabas
teritorijas.
Iepriekšminētā deleģējuma ietvaros Rīgas domes 2005.gada 20.decembra
saistošo noteikumu Nr.34 "Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves
noteikumi" (turpmāk – Saistošie noteikumi Nr.34) 2.2.apakšpunktā kā
īpašuma lietošanas ierobežojums ir definētas apbūves aizsardzības
teritorijas, proti, aizsargājamas apbūves teritorijas, kurām nav
kultūras pieminekļa statusa, bet kur saskaņā ar Saistošo noteikumu Nr.34
grafisko daļu (17.pielikums) saglabājama esošā vēsturiskā apbūve,
pilsētvides mērogs un raksturs, piemērojot īpašus izmantošanas un
apbūves noteikumus.
Saistošo noteikumu Nr.34 4.nodaļā ir iekļauti noteikumi
kultūrvēsturiskā mantojuma aizsardzībai, turklāt 387.punktā ir noteikts,
ka šīs nodaļas noteikumi vienādi tiek piemēroti gan kultūrvēsturiskā
mantojuma objektiem, kas ir noteikti saskaņā ar Likumu, gan apbūves
aizsardzības teritorijām, kuras par aizsargājamām kultūrvēsturiskām
vērtībām ir noteikusi pašvaldība savā teritorijas plānojumā
(17.pielikums).
Saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 26.augusta noteikumu Nr.474
"Noteikumi par kultūras pieminekļu uzskaiti, aizsardzību, izmantošanu,
restaurāciju un vidi degradējoša objekta statusa piešķiršanu" (turpmāk –
MK noteikumi Nr.474) 51.1.apakšpunktu, veicot būvdarbus ēkā ar
kultūrvēsturisku vērtību, tās īpašniekam tiek uzlikts īpašuma
izmantošanu ierobežojošs pienākums saglabāt oriģinālo konstruktīvo
sistēmu un konstrukcijas, plānojumu, apjomu, materiālus, apdari,
vērtīgus interjera elementus, detaļas, rotājumus, vēsturiskās iekārtas
un komunikācijas.
Savukārt Saistošo noteikumu Nr.34 397.punkts noteic, ka kultūras
pieminekļu un apbūves aizsardzības teritorijās esošajām 19.gadsimta un
20.gadsimta sākumā būvētām koka mājām, kā arī mūra ēkām, kas būvētas
līdz 1940.gadam, vissvarīgākās aizsargājamās vērtības ir autentisks
būvapjoms, oriģinālajam būvperiodam raksturīga fasādes arhitektūra un
detalizācija, konstruktīvā sistēma, ēkas autentiskums un saglabātība.
No iepriekšminētā var secināt, ka Saistošo noteikumu Nr.34 397.punkta
prasību apjoms un mērķis ir līdzvērtīgs MK noteikumu Nr.474
51.1.apakšpunkta prasībām un to mērķim kultūrvēsturiskā mantojuma
saglabāšanas regulējumā. Tādējādi šobrīd ir izveidojusies situācija, ka,
pastāvot tiesisko seku ziņā līdzvērtīgiem aprobežojumiem ēkas lietošanā,
pašvaldība kompensācijas mehānismu attiecināja tikai uz daļu no ēkām,
kas faktiski rada nevienlīdzīgu attieksmi.
Līdzsvarojot kultūras pieminekļu īpašnieku tiesību ierobežojumu,
likumdevējs ir iekļāvis Likuma 24.pantā tiesību normu, kas deleģēja
tiesības pašvaldībām samērīgi atvieglot to ar kompensācijas instrumentu
kultūras pieminekļa uzturēšanā. Taču likumdevējs noteicis, ka publiskā
finansējuma atbalstu var saņemt tikai tādā gadījumā, ja kultūras
pieminekļa īpašnieks nodrošina tā pieejamību sabiedrības apskatei.
Proti, likumdevējs deleģējis pašvaldībām tiesības līdzfinansēt tikai
tādus pieminekļa saglabāšanas darbus, kas ietekmē kultūras pieminekļa
ārējo izskatu (piemēram, fasādes, jumta iesegums, logu ailas,
arhitektoniskie elementi), nevis jebkādus būvdarbus (piemēram, iekštelpu
būvdarbus, ja iekštelpas nav pieejamas publiskai apskatei).
Iepriekšminētais deleģējums pašvaldībai neaptver ēkas, kas atrodas
pašvaldības plānojumā noteiktajās vietējās nozīmes kultūrvēsturiskās
teritorijās, Rīgas pilsētas gadījumā – apbūves aizsardzības teritorijās.
Rīgas domes ieskatā, šāda situācija ir Likuma teleoloģijai (tam, kam
likumā būtu bijis jābūt) pretēja nepilnība, tādēļ, balstoties uz būtisku
līdzību starp noregulēto tiesisko sastāvu (kultūras pieminekļi) un
nenoregulēto tiesisko sastāvu (ēkas apbūves aizsardzības teritorijas),
ir pamats piemērot likuma analoģiju, t.i., "pārnest" noregulētajam
tiesiskajam sastāvam paredzētas tiesiskās sekas (pašvaldības tiesības
piešķirt īpašuma tiesību ierobežojumu kompensējošo līdzfinansējumu)
nenoregulētajam tiesiskajam sastāvam. Analoģijas pieļaujamību vēl jo
vairāk uzsver analoģijas pretargumenta neesība Likuma 24.panta otrajā daļā.
Šāds likuma analoģijas secinājums atbilst arī vienlīdzības un tiesību
normu saprātīgas piemērošanas principiem.
Tādējādi saistošie noteikumi atvieglo tiesību normu piemērošanu, jo
aizstāj izdarīto likuma analoģijas secinājumu ar jaunas tiesību normas
pozitivizēšanu, tādējādi padarot normatīvo regulējumu par acīmredzamu
arī privātpersonām. Līdzīgā veidā tiesību piemērošana ir attiecināma arī
uz ēkām, kas atrodas Rīgas vēsturiskā centra aizsardzības zonā un
kultūras pieminekļu aizsardzības zonās.
2) No Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108
"Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 177.punkta izriet, ka
pašvaldību saistošo noteikumu projekta nosaukumu veido no vārdiem, kas
atklāj saistošo noteikumu saturu.
3) Pašvaldības piešķirtā līdzfinansējuma apmērs ēku saglabāšanas
projektiem tiek palielināts programmas realizācijas ietvaros radušās
pieredzes rezultātā, no kuras izriet, ka vēsturisko ēku fasāžu un citu
publiskai apskatei pieejamo ārējo konstrukciju atjaunošanas faktisko
izmaksu apmērs salīdzinājumā ar pašvaldības līdzfinansējuma daļu bieži
vien ir ievērojams un īpašnieki atturas veikt pieminekļa saglabāšanas
darbus. Līdzfinansējuma apmēra palielināšana vienam projektam veicinās
liela apjoma vēsturisko ēku atjaunošanu.
4) Ja piemineklis ietilpst tāda nekustamā īpašuma, kas ir sadalīts
dzīvokļa īpašumos, sastāvā, dzīvokļa īpašumu īpašnieki bieži vien nevar
panākt kvalificēto vairākumu, lai vienotos par kopīpašuma domājamās
daļas saglabāšanas projektu. Taču vienlaikus ir pausta dažu dzīvokļa
īpašumu īpašnieku griba restaurēt atsevišķa īpašuma sastāvā esošos
izstrādājumus (piemēram, logu restaurācijas projekts ēkā, kas ir valsts
vai vietējās nozīmes piemineklis). Rīgas domes ieskatā, tajos gadījumos,
kad to pieļauj normatīvie akti, ir atbalstāma vēlme vismaz daļēji
saglabāt pieminekli, bet samērīgi ar maksimālo līdzfinansējuma summu,
kas ir pieejama kopīpašniekiem par pieminekli, kurš ietilpst tāda
nekustamā īpašuma, kas nav sadalīts dzīvokļa īpašumos, sastāvā. |
3. Informācija par saistošo noteikumu ietekmi uz
pašvaldības budžetu Pašvaldības budžetu neietekmēs. |
4. Informācija par saistošo noteikumu ietekmi uz
uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā Uzņēmējdarbības vidi
pašvaldības teritorijā neietekmēs. |
5. Informācija par saistošo noteikumu ietekmi uz
administratīvajām procedūrām Administratīvās procedūras neietekmēs. |
6. Informācija par konsultācijām ar privātpersonām
Konsultācijas ar privātpersonām nav notikušas. |
Rīgas domes priekšsēdētājs N.Ušakovs