Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk.

Piekrītu
  • Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija publicē:
  • lēmumus par tarifu aprēķināšanas metodiku un lēmumus, ar kuriem noteikts tarifs;
  • noteikumus par Regulatoram regulāri iesniedzamās informācijas veidiem, apjomu un iesniegšanas termiņiem;
  • vispārējās atļaujas noteikumus;
  • ziņojumus par izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas metodikas ievērošanu un ziņojumus, kuros informē par universālā pakalpojuma saistību tīrajām izmaksām.

TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2017. gada 26. aprīļa lēmums Nr. 41 "Par būtisku ietekmi vairumtirdzniecības līmeņa balss savienojuma pabeigšanas individuālos mobilajos tīklos tirgū". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 28.04.2017., Nr. 85 (5912) https://vestnesis.lv/op/2017/85.10

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Valsts meža dienesta informācija

Par ugunsnedrošo laikposmu

Vēl šajā numurā

28.04.2017., Nr. 85 (5912)

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija

Veids: lēmums

Numurs: 41

Pieņemts: 26.04.2017.

OP numurs: 2017/85.10

2017/85.10
RĪKI

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas lēmumi: Šajā laidienā 3 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr.41

Rīgā 2017.gada 26.aprīlī (prot. Nr.16, 7.p.)

Par būtisku ietekmi vairumtirdzniecības līmeņa balss savienojuma pabeigšanas individuālos mobilajos tīklos tirgū

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk – Regulators), pamatojoties uz Elektronisko sakaru likuma 8.panta otro daļu un likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 9.panta otro daļu, atbilstoši savai kompetencei patstāvīgi pieņem lēmumus, kas ir saistoši konkrētiem elektronisko sakaru komersantiem. Pieņemtā lēmuma vai izdotā administratīvā akta pamatojumā Regulators var ņemt vērā arī Eiropas Komisijas ieteikumu attiecīgajā jautājumā.

Regulators konstatē

1. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 30.panta pirmo daļu Regulators, ievērojot elektronisko sakaru pakalpojumu ģeogrāfisko dalījumu un citus valstī esošus īpašus apstākļus, kā arī Eiropas Komisijas 2014.gada 9.oktobra Ieteikumu 2014/710/ES par konkrētajiem produktu un pakalpojumu tirgiem elektronisko sakaru nozarē, kuros var būt nepieciešams ex ante regulējums saskaņā ar Direktīvu 2002/21/EK (turpmāk – Ieteikums), nosaka konkrētos elektronisko sakaru pakalpojumu tirgus.

2. Ieteikumā ir norādīts, ka vairumtirdzniecības līmeņa balss savienojuma pabeigšana individuālos mobilajos tīklos tirgū ir elektronisko sakaru pakalpojums, kur var būt nepieciešama ex ante regulējums.

3. Eiropas Komisijas 2007.gada 17.decembra Ieteikumā 2007/879/EK par attiecīgajiem produktu un pakalpojumu tirgiem elektronisko sakaru nozarē, kuros var būt nepieciešams ex ante regulējums saskaņā ar Direktīvu 2002/21/EK par kopējiem reglamentējošiem noteikumiem attiecībā uz elektronisko komunikāciju tīkliem un pakalpojumiem, minētais tirgus Nr.7: Balss savienojuma pabeigšana individuālos mobilajos tīklos, atbilst Eiropas Komisijas 2014.gada 9.oktobra Ieteikumā 2014/710/ES par konkrētajiem produktu un pakalpojumu tirgiem elektronisko sakaru nozarē, kuros var būt nepieciešama ex ante (apsteidzoša) regulēšana saskaņā ar Direktīvu 2002/21/EK par kopējiem reglamentējošiem noteikumiem attiecībā uz elektronisko komunikāciju tīkliem un pakalpojumiem, minētajam tirgum Nr.2: Vairumtirdzniecības līmeņa balss savienojuma pabeigšana individuālos mobilajos tīklos (turpmāk – Tirgus Nr.2).

4. Regulators 2015.gadā veica Tirgus Nr.2 analīzi. Regulatora 2015.gada marta ziņojumā par tirgus analīzi par Eiropas Komisijas 2007.gada 17.decembra Ieteikumā 2007/879/EK par konkrētajiem preču un pakalpojumu tirgiem elektronisko sakaru nozarē, kuros var būt nepieciešama ex ante regulēšana saskaņā ar Direktīvu 2002/21/EK (2007/879/EK), minētā tirgus Nr.7 – Balss savienojumu pabeigšana individuālos mobilajos tīklos – (turpmāk – Ziņojums) ir norādījis Tirgus Nr.2 analīzes veikšanas gaitu, konstatētās problēmas šajā tirgū un risinājumus konstatēto problēmu novēršanai.

5. No Ziņojuma izriet, ka vairumtirdzniecības līmeņa balss savienojuma pabeigšanas pakalpojums mobilā elektronisko sakaru tīklā (turpmāk – savienojuma pabeigšanas pakalpojums) ir elektronisko sakaru komersanta sniegts vairumtirdzniecības pakalpojums, kas nodrošina ienākošās noslodzes maršrutēšanu uz pieslēguma punktiem elektronisko sakaru komersanta elektronisko sakaru tīklā no pēdējās komutatīvās iekārtas pirms pieslēguma punkta, kuru var izmantot starpsavienojumam, līdz pieslēguma punktam. Elektronisko sakaru pakalpojuma lietotāji ir citi elektronisko sakaru komersanti, kuri nodrošina publisko telefonu tīklu.

6. Ziņojumā ir norādīts, ka būtiska ietekme Tirgū Nr.2 ir tiem elektronisko sakaru komersantiem, kuriem ir visi nepieciešami elementi – noslēgts starpsavienojuma līgums ar vismaz vienu elektronisko sakaru komersantu par savienojuma pabeigšanas pakalpojumu un tam ir piešķirtas numerācijas lietošanas tiesības uz publiskā mobilā telefonu tīkla numuriem. Ja elektronisko sakaru komersants atbilst iepriekš minētajiem kritērijiem, tam tiek noteikta būtiska ietekme Tirgū Nr.2 un samērīgas, adekvātas saistības.

7. Regulators 2014.gada 19.martā pieņēma lēmumu Nr.39 "Par savienojuma pabeigšanas individuālos mobilajos tīklos tarifa augšējo robežu" (turpmāk – Lēmums Nr.39), ar kuru noteica elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi Tirgū Nr.2 savienojuma pabeigšanas katram savā publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifu augšējo robežu EUR 0,0105 par izsaukuma minūti.

8. Regulators 2016.gada 30.jūnijā pieņēma lēmumu Nr.106 "Par savienojuma pabeigšanas publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifa augšējo robežu" (turpmāk – Lēmums Nr.106), ar kuru no 2016.gada 1.jūlija atcēla Lēmuma Nr.39 lemjošās daļas 1.punktu daļā par savienojuma pabeigšanu katram savā publiskajā mobilajā telefonu tīklā, ja savienojums saņemts no valsts ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas.

9. Šā lēmuma ietvaros ar savienojumu, kas saņemts no Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, saprot tādu savienojumu, kur izsaucošā numura valsts kods (turpmāk – valsts kods), kas noteikts Starptautiskās telekomunikāciju savienības (ITU) rekomendācijai E.164 pievienotajam valstu sarakstam, atbilst kādas Eiropas Ekonomiskās zonas valsts kodam.

10. Savienojums, kurš neatbilst šā lēmuma konstatējošās daļas 9.punktā noteiktajam kritērijam, ir uzskatāms par savienojumu, kas saņemts no valsts ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas.

11. Regulators 2017.gada 26.aprīlī pieņēma lēmumu Nr.38 "Par savienojuma pabeigšanas publiskā mobilā telefonu tīklā tarifa augšējo robežu" (turpmāk – Lēmums Nr.38), ar kuru noteica no 2018.gada 1.janvāra elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi Tirgū Nr.2 savienojuma, kas saņemts no Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, pabeigšanas katram savā publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifu augšējo robežu EUR 0,008868 par savienojuma minūti.

12. Regulators sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Nord Connect", vienotais reģistrācijas numurs: 40103763797, juridiskā adrese: Dzirnavu iela 41 - 10, Rīga, LV-1010 (turpmāk – Komersants), ir piešķīris numerācijas lietošanas tiesības uz publiskā mobilā telefonu tīkla numuriem. Turklāt saskaņā ar Komersanta sniegto informāciju Regulatoram ir noslēgts vismaz viens starpsavienojuma līgums ar citu elektronisko sakaru komersantu par savienojuma pabeigšanas pakalpojumu.

13. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 37.panta ceturto daļu divi elektronisko sakaru komersanti slēdz publisko elektronisko sakaru piekļuves vai starpsavienojuma līgumu, kurā tiek iekļauti visi tehniskie, komerciālie un citi piekļuves vai starpsavienojuma noteikumi, tajā skaitā vienošanās, kuras attiecas uz numerācijas atvēršanu izsaukumu maršrutēšanai, izsaukumu uzsākšanas, pabeigšanas un tranzīta tarifiem. Starpsavienojuma līgumu vai tā grozījumu noformē trijos eksemplāros. Desmit darba dienu laikā pēc starpsavienojuma līguma noslēgšanas vai grozīšanas vienu tā eksemplāru iesniedz Regulatoram.

14. Komersants ir ienācis un uzsācis savu darbību Tirgū Nr.2 pēc pēdējās tirgus analīzes veikšanas šajā tirgū. Šim Komersantam šobrīd nav noteikta būtiska ietekme Tirgū Nr.2 un nav piemērotas adekvātas un samērīgas saistības. Ņemot vērā, ka Komersantam ir piešķirtas numerācijas lietošanas tiesības uz publisko mobilo telefonu tīkla numuriem un tam ir noslēgts vismaz viens starpsavienojuma līgums ar citu elektronisko sakaru komersantu par savienojuma pabeigšanas pakalpojumiem, Komersants atbilst kritērijiem, pēc kuriem tas ir nosakāms kā komersants ar būtisku ietekmi Tirgū Nr.2.

15. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 29.panta otro daļu Regulators var atzīt, ka elektronisko sakaru komersantam ir būtiska ietekme tirgū, ja tas individuāli vai kopā ar citiem elektronisko sakaru komersantiem šajā tirgū atrodas tādā stāvoklī, kas ir līdzvērtīgs dominējošam stāvoklim, tas ir ekonomiska spēka stāvoklī, kas tam līdz zināmam līmenim ļauj rīkoties neatkarīgi no citiem elektronisko sakaru komersantiem, lietotājiem vai galalietotājiem. Izvērtējot, viens vai vairāki elektronisko sakaru komersanti ir dominējošā stāvoklī tirgū, Regulators pēc iespējas ievēro Eiropas Komisijas izstrādātās tirgus analīzes un būtiskas ietekmes novērtēšanas vadlīnijas – Eiropas Komisijas apstiprinātās 2002.gada 11.jūlija Vadlīnijas 2002/C165/03 tirgus analīzei un būtiskas ietekmes novērtēšanai saskaņā ar Eiropas Kopienas pamatnoteikumiem elektronisko sakaru tīkliem un pakalpojumiem.

16. Elektronisko sakaru likuma 42.panta sestā daļa paredz, ka elektronisko sakaru komersantam ar būtisku ietekmi tirgū, kuram noteikta piekļuves vai starpsavienojumu tarifu regulēšanas saistība, Regulators var apturēt šo tarifu piemērošanu un noteikt tarifu augšējo robežu vai arī uzdot elektronisko sakaru komersantam koriģēt tarifus, ja Regulators konstatē, ka nav lietderīgi un samērīgi šim elektronisko sakaru komersantam piemērot izmaksu aprēķināšanas saistības (tajā skaitā pienākumu tuvināt tarifus izmaksām un prasības attiecībā uz izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas sistēmu) un šā likuma 42.panta trešo daļu. Regulators, nosakot tarifu augšējo robežu vai arī uzdodot koriģēt tarifus, tos nebalsta uz tāda elektronisko sakaru komersanta elektronisko sakaru pakalpojuma sniegšanas izmaksām un rentabilitāti, kuram nav piemērotas izmaksu aprēķināšanas saistības un šā panta trešo daļu. Regulators, nosakot tarifu augšējo robežu vai uzdodot koriģēt tarifu, var izmantot salīdzinošo novērtēšanu un analīzi, informāciju par izmaksām, kas rodas, sniedzot elektronisko sakaru pakalpojumu visefektīvākajā veidā un izmantojot jaunākās pieejamās tehnoloģijas, kā arī izmaksu aprēķināšanas modeļus un citas metodes. Ja mainās visefektīvākajā veidā sniegtā elektronisko sakaru pakalpojuma izmaksas, Regulators var pārskatīt tarifu augšējo robežu vai uzdot koriģēt tarifu.

17. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 19.punktu, ja Regulators uzskata, ka ir steidzama vajadzība rīkoties, lai nodrošinātu konkurenci un aizsargātu lietotāju intereses, var, atkāpjoties no šā panta pirmās daļas 12.1 un 13.punktā noteiktās procedūras, nekavējoties pieņemt samērīgu pagaidu lēmumu par veicamajiem pasākumiem, paziņojot Eiropas Komisijai, Eiropas Savienības dalībvalstu regulatoriem un Eiropas Elektronisko sakaru regulatoru iestādei (turpmāk – BEREC) lēmumā minētos pasākumus un izklāstot to pamatojumu. Ja Regulators nolemj pagaidu lēmumu padarīt par pastāvīgu vai pagarināt laikposmu, kurā tas ir piemērojams, tas rīkojas saskaņā ar šā panta pirmās daļas 13.punktu.

18. Uz šā lēmuma izskatīšanas Regulatora padomes sēdi ir uzaicināti Komersanta pārstāvji. Uz šā lēmuma izskatīšanas padomes sēdi Komersanta pārstāvji neieradās.

Regulators secina

1. Katrs individuālais publiskais telefonu tīkls veido atsevišķu balss savienojuma pabeigšanas pakalpojumu tirgu, jo nav iespējama situācija, ka elektronisko sakaru komersanti ar sev pieejamiem resursiem un elektronisko sakaru tīkliem varētu aizvietot balss savienojuma pabeigšanas pakalpojumus cita elektronisko sakaru komersanta elektronisko sakaru tīklā. Tāpēc var secināt, ka tas ir monopoltirgus un attiecīgajam elektronisko sakaru komersantam, kurš nodrošina publisko telefonu tīklu, tirgus daļa ir 100% katrā individuālajā tirgū. Saskaņā ar to var noteikt, ka visiem elektronisko sakaru komersantiem, kas piedāvā balss savienojumu pabeigšanas pakalpojumus, ir būtiska ietekme tirgū, sava publiskā mobilā telefona tīkla ģeogrāfiskās teritorijas ietvaros.

2. Konkrētajā tirgū vairumtirdzniecībā pārdotais pakalpojums izmantojams elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanai saistītā elektronisko sakaru pakalpojumu tirgū. Vairumtirdzniecības pārdošanas līmeņa regulēšana, neskatoties uz monopolstāvokli konkrētajā tirgū, ierobežo elektronisko sakaru komersanta iespējas izmantot tirgus varu saistītā elektronisko sakaru tirgū.

3. Komersants ir uzsācis darbību Tirgū Nr.2 kopš pēdējās Tirgus Nr.2 analīzes veikšanas un Ziņojuma publicēšanas. Komersantam ir visi nepieciešamie elementi (starpsavienojuma līgums ar vismaz vienu citu elektronisko sakaru komersantu par savienojuma pabeigšanas pakalpojumu un numerācijas lietošanas tiesības uz publiskā mobilā telefonu tīkla numuriem), lai uzreiz vai īsā laikā sāktu nodrošināt citiem elektronisko sakaru komersantiem savienojuma pabeigšanas pakalpojumus. Ņemot vērā iepriekš minēto, Komersants pēc būtības ir uzskatāms par Tirgus Nr.2 dalībnieku un ar savām darbībām ietekmē konkurenci.

4. Ņemot vērā iepriekš minēto, Komersants var izmantot savu tirgus varu, lai kropļotu konkurenci gan Tirgū Nr.2, gan citos elektronisko sakaru pakalpojumu tirgos. Turklāt tas var aizskart galalietotāju intereses, jo galalietotājiem par balss telefonijas pakalpojumiem ir jāmaksā vairāk, ja Komersants savienojuma pabeigšanas tarifu nosaka lielāku, nekā tas ir noteikts ar Regulatora Lēmumu Nr.39. Regulatora ieskatā, ņemot vērā pastāvošos tiesiskos un faktiskos apstākļus, šajā situācijā ir nepieciešams steidzami rīkoties, lai nodrošinātu efektīvu konkurenci konkrētajā tirgū un aizsargātu lietotāju intereses. Regulatora ieskatā, ir pamats atkāpties no Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 12.1 un 13.punktā noteiktās procedūras un nekavējoties pieņemt samērīgu pagaidu lēmumu par veicamajiem pasākumiem, t.i., Komersantam noteikt būtisku ietekmi Tirgū Nr.2 un piemērot atbilstošas, samērīgas saistības. Ņemot vērā situāciju Tirgū Nr.2 un to, ka Komersantam ir visi nepieciešamie elementi, lai nodrošinātu citiem elektronisko sakaru komersantiem savienojuma pabeigšanas pakalpojumus, Regulatoram ir nepieciešams steidzami rīkoties saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 19.punktu, un tas neveic Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 12.1 un 13.punktā minētos pasākumus, t.i., neveic konsultācijas ar tirgus dalībniekiem, Konkurences padomi, Eiropas Komisiju un Eiropas Savienības dalībvalstu regulatoriem.

5. Ņemot vērā pastāvošos tiesiskos un faktiskos apstākļus un Administratīvā procesa likuma 6., 10. un 13.pantu, Komersantam ir jānosaka tādas pašas saistības, kādas ir noteiktas citiem elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi Tirgū Nr.2. Regulators ņem vērā principu, ka Regulatora darbībai ir jābūt konsekventai un Regulatora rīcībai ir jāatbilst iepriekš veiktai praksei. Nosakot Komersantam adekvātas un samērīgas saistības, Regulators ņem vērā citiem elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi Tirgū Nr.2 noteikto saistību apjomu – tiem noteikta caurredzamības, piekļuves un tarifu regulēšanas saistības. Regulators nosaka Komersantam minimālās saistības, kas tiek noteiktas elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi Tirgū Nr.2, un tādējādi Komersantam netiek uzlikts lielāks ierobežojums kā citiem Tirgus Nr.2 dalībniekiem. Regulators veiks Tirgus Nr.2 analīzi un vērtēs Komersanta darbību un to, vai nepieciešams noteikt citas saistības. Regulators ir vērtējis saistībā ar citiem elektronisko sakaru komersantiem, kā arī vērtē šajā lēmumā samērīgumu un labumu, kas tiks iegūts, nosakot Komersantam tādas pašas saistības (caurredzamības, piekļuves un tarifu regulēšanas saistību), kādas ir noteiktas citiem elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi Tirgū Nr.2. Tādējādi Komersantam netiek uzlikts nesamērīgs ierobežojums attiecībā pret labumu, kas tiks gūts, nosakot samērīgas un adekvātas saistības.

6. Caurredzamības saistība vairumtirdzniecības pakalpojumiem ierobežo elektronisko sakaru komersanta ar būtisku ietekmi tirgū iespējas izmantot dominējošo stāvokli konkrētajā tirgū un mazina strukturālās barjeras ienākšanai ar to saistītā elektronisko sakaru pakalpojumu tirgū. Tādā veidā elektronisko sakaru komersantam ar būtisku ietekmi tirgū piemērotā saistība nodrošinās elektronisko sakaru komersantam, kurš plāno ienākt elektronisko sakaru tirgū, skaidru priekšstatu par plānotajām izmaksām.

7. Regulators, piemērojot piekļuves saistību Komersantam, var nodrošināt, ka piekļuves atteikums vai nepamatoti piekļuves noteikumi nekavēs ilglaicīga un konkurētspējīga mazumtirdzniecības tirgus izveidi.

8. Starpsavienojuma tarifs ir būtisks izmaksu komponents ikvienam elektronisko sakaru komersantam – gan fiksētās izmaksas (elektronisko sakaru tīklu starpsavienojuma līnijas izmaksas), gan mainīgās izmaksas (starpsavienojuma tarifi). Piemērojot citiem elektronisko sakaru komersantiem augstus tarifus, elektronisko sakaru komersants ar būtisku ietekmi tirgū situācijā, kad starpsavienojuma tarifi nav regulēti, varētu radīt barjeras ienākšanai starpsavienojuma tirgos. Pastāvot šādai situācijai, papildus elektronisko sakaru komersants ar būtisku ietekmi tirgū varētu izmantot nepietiekamo cenu starpību (starpsavienojumu izmaksas vairumtirdzniecības pusē un, piemēram, galalietotāja balss telefonijas pakalpojuma cenas mazumtirdzniecības pusē), lai ierobežotu konkurenci un kavētu elektronisko sakaru komersantu ienākšanu vai attīstību tirgū.

9. Regulatora ieskatā, ir lietderīgi un samērīgi Komersantam piemērot tarifu regulēšanas saistības, nepiemērojot izmaksu aprēķināšanas saistības un Elektronisko sakaru likuma 42.panta trešo daļu.

10. Regulatora ieskatā, piemērot citas saistības Komersantam nav nepieciešams, jo tas būtu pārlieku liels slogs un varētu veidot jaunus šķēršļus ienākšanai tirgū. Elektronisko sakaru komersantam ir lielākas publiskā mobilā telefonu tīkla izmaksas par vienu maršrutēto minūti, jo maziem elektronisko sakaru komersantiem pietrūkst mēroga un apjoma ekonomikas.

11. Tarifu ieteikumi pamato simetrisku tarifu ieviešanu, norādot, ka tirgos, kur tirgus operatoru starpā ir sadalīts nesimetriski, var rasties situācija, kurā mazāko konkurentu maksājumi lielākajiem konkurentiem krietni pieaug. Augstiem balss savienojuma pabeigšanas tarifiem ir tendence veicināt augstas mazumtirdzniecības cenas par izejošajiem izsaukumiem un attiecīgi – mazāku lietošanas apjomu, tā mazinot lietotāju labklājību.

12. Regulators elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi Tirgū Nr.2 ar Lēmumu Nr.39 ir noteicis balss savienojuma pabeigšanas katram savā publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifa bez pievienotās vērtības nodokļa augšējo robežu EUR 0,0105 par izsaukuma minūti.

13. Regulators ar Lēmumu Nr.38 no 2018.gada 1.janvāra elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi Tirgū Nr.2 ir noteicis balss savienojuma pabeigšanas katram savā publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifa bez pievienotās vērtības nodokļa augšējo robežu EUR 0,008868 par izsaukuma minūti.

14. Ņemot vērā Elektronisko sakaru likuma 42.panta pirmo un sesto daļu un Administratīvā procesa likuma 11.pantu, kas noteic, ka, pastāvot vienādiem faktiskajiem un tiesiskajiem lietas apstākļiem, iestāde pieņem vienādus lēmumus, Regulators piemēro Komersantam starpsavienojuma tarifu regulēšanas saistību un nosaka balss savienojuma pabeigšanas katram savā publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifa augšējo robežu tādā pašā apmērā, kādā tas ir noteikts Lēmumā Nr.39 un Lēmumā Nr.106.

15. Ņemot vērā Elektronisko sakaru likuma 42.panta pirmo un sesto daļu un Administratīvā procesa likuma 11.pantu, kas noteic, ka, pastāvot vienādiem faktiskajiem un tiesiskajiem lietas apstākļiem, iestāde pieņem vienādus lēmumus, Regulators no 2018.gada 1.janvāra piemēro Komersantam starpsavienojuma tarifu regulēšanas saistību un nosaka balss savienojuma pabeigšanas katram savā publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifa augšējo robežu tādā pašā apmērā, kādā tas ir noteikts Lēmumā Nr.38.

16. Ievērojot Administratīvā procesa likuma 13.pantā noteikto samērīguma principu, simetriski tuvinot savienojuma pabeigšanas Komersanta publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifus efektīva pakalpojumu sniedzēja izmaksām, tiks panākts būtisks elektronisko sakaru pakalpojumu galalietotājiem noteikto tarifu, īpaši izsaukumiem uz citiem elektronisko sakaru tīkliem, samazinājums un tiks veicināta elektronisko sakaru tirgus attīstība.

17. Balss savienojuma pabeigšanas Komersanta publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifu samazinājums padarīs šos tarifus pieejamākus citiem elektronisko sakaru komersantiem, veicinot elektronisko sakaru tirgus attīstību.

18. Nosakot balss savienojuma pabeigšanas Komersanta publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifu augšējo robežu, tiek veicināta konkurence un elektronisko sakaru tirgus attīstība, nodrošinot prognozējamu komercdarbības vidi.

19. Ņemot vērā iepriekš minēto, nosakot balss savienojuma pabeigšanas Komersanta publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifu augšējo robežu, tiek ievērots Administratīvā procesa likuma 13.pantā noteiktais – labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam. Līdz ar to ir nepieciešams noteikt vienam komersantam ar būtisku ietekmi tirgū Nr.2 caurredzamības saistību, starpsavienojumu tarifu regulēšanas saistību, piekļuves saistību. Ar šo lēmumu tiks veicināta konkurence, galalietotājiem noteikto tarifu samazinājums, elektronisko sakaru komersantu un elektronisko sakaru tirgus attīstība, kā arī komercdarbības vides prognozējamība.

20. Izdarot Administratīvā procesa likuma 66.pantā noteiktos lietderības apsvērumus attiecībā uz administratīvā akta izdošanu, Regulators secina, ka šis administratīvais akts ir nepieciešams, piemērots un vajadzīgs attiecīgā mērķa – aizstāvēt lietotāju intereses un veicināt elektronisko sakaru komersantu attīstību – sasniegšanai. Regulators, pieņemot šo lēmumu, vadās no privātpersonu (šajā gadījumā – visu galalietotāju un elektronisko sakaru komersantu) tiesību un tiesisko interešu ievērošanas principa, to samērojot ar citiem Administratīvā procesa likumā nostiprinātajiem administratīvā procesa principiem, tajā skaitā samērīguma principu. Regulatora ieskatā, šā administratīvā akta mērķi nav iespējams sasniegt ar citiem samērīgiem, ekonomiski un tiesiski pamatotiem līdzekļiem.

21. Regulators, lai veicinātu un nodrošinātu konkurenci Tirgū Nr.2, aizsargātu lietotāju intereses un sasniegtu šajā lēmumā minēto, pieņem šo lēmumu Komersanta tirgus varas ierobežošanai, nosakot Komersantam adekvātas un samērīgas saistības.

22. Regulators Elektronisko sakaru likuma 31.panta otrajā un sestajā daļā noteiktajā kārtībā novēros, vai kādas saistības, pienākuma piemērošana vai nepiemērošana neveido problēmas konkrētajā tirgū un tādējādi netiek ierobežota konkurences attīstība. Ņemot vērā tirgus attīstību, Regulators saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 31.panta panta otro un trešo daļu var piemērot Komersantam jaunas, atcelt vai grozīt esošās saistības.

23. Regulators uzskata, ka šā lēmuma spēkā stāšanās termiņš ir samērīgs, lai Komersants ieviestu caurredzamības un piekļuves saistības no 2017.gada 27.aprīļa, kā arī starpsavienojumu tarifu regulēšanas saistību no 2017.gada 7.jūnija. Šādā veidā tiktu nodrošināta komercdarbības vides prognozējamība.

24. Šis lēmums ir pagaidu lēmums, kas būs spēkā līdz brīdim, kamēr Regulators saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 12.1punktā un 13.punktā noteiktajām procedūrām pieņems lēmumu, kā rezultātā šis lēmums kļūst par patstāvīgu vai zaudēs spēku.

Saskaņā ar Regulatora 2006.gada 17.maija lēmumu Nr.120 apstiprināto kārtību "Kārtība par speciālu prasību piemērošanu, saglabāšanu, grozīšanu vai atcelšanu elektronisko sakaru komersantiem", pamatojoties uz Elektronisko sakaru likuma 2.panta 1., 2., 6. un 8.punktu, 8.panta pirmās daļas 2., 5. un 19.punktu un otro daļu, 9.panta pirmo daļu, 39.panta pirmo daļu, 42.panta pirmo un sesto daļu un uz likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 5.pantu, 9.panta pirmās daļas 1. un 6.punktu un otro daļu, 10.panta pirmo daļu, 20.pantu un 21.panta piekto daļu, 25.panta pirmo daļu, Administratīvā procesa likuma 4., 6., 10. un 13.pantu, 55.panta 2.punktu, 57.pantu, 63.panta pirmās daļas 2.punktu, 65.panta trešo un ceturto daļu, 66.panta pirmo daļu,

padome nolemj

1. noteikt no 2017.gada 27.aprīļa Komersantu par elektronisko sakaru komersantu ar būtisku ietekmi vairumtirdzniecības līmeņa balss savienojuma pabeigšanas individuālos mobilajos telefonu tīklos;

2. noteikt no 2017.gada 27.aprīļa Komersantam caurredzamības saistību – publiskot spēkā esošos tarifus par šādiem starpsavienojuma pakalpojumiem:

2.1. savienojuma ierīkošana to pabeigšanai Komersantam savā publiskajā mobilajā telefonu tīklā;

2.2. par savienojuma minūtes pabeigšanu;

3. noteikt no 2017.gada 27.aprīļa Komersantam caurredzamības saistību – publiskot tarifus vismaz desmit dienas pirms to stāšanās spēkā par šādiem starpsavienojuma pakalpojumiem:

3.1. savienojuma ierīkošana to pabeigšanai Komersantam savā publiskajā mobilajā telefonu tīklā;

3.2. par savienojuma minūtes pabeigšanu;

4. uzdot no 2017.gada 27.aprīļa Komersantam iesniegt Regulatoram šā lēmuma lemjošās daļas 2.punktā minētos tarifus;

5. uzdot Komersantam iesniegt Regulatoram šā lēmuma lemjošās daļas 3.punktā minētos tarifus vismaz desmit dienas pirms to stāšanās spēkā;

6. noteikt Komersantam starpsavienojumu tarifu regulēšanas saistību:

6.1. noteikt no 2017.gada 7.jūnija Komersantam savienojuma, kas saņemts no Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, pabeigšanas savā publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifu bez pievienotās vērtības nodokļa augšējo robežu EUR 0,0105 par izsaukuma minūti;

6.2. noteikt no 2017.gada 7.jūnija Komersantam pienākumu piemērot savienojuma, kas saņemts no Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, pabeigšanas savā publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifu, kas nepārsniedz šā lēmuma lemjošās daļas 6.1.punktā noteikto savienojuma pabeigšanas tarifu augšējo robežu;

6.3. apturēt no 2017.gada 7.jūnija Komersanta savienojuma, kas saņemts no Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, pabeigšanas savā publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifu piemērošanu, ja tie pārsniedz šā lēmuma lemjošās daļas 6.1.punktā noteikto savienojuma pabeigšanas tarifu augšējo robežu;

6.4. noteikt no 2018.gada 1.janvāra Komersantam savienojuma, kas saņemts no Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, pabeigšanas savā publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifu bez pievienotās vērtības nodokļa augšējo robežu EUR 0,008868 par izsaukuma minūti;

6.5. noteikt no 2018.gada 1.janvāra Komersantam pienākumu piemērot savienojuma, kas saņemts no Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, pabeigšanas savā publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifu, kas nepārsniedz šā lēmuma lemjošās daļas 6.4.punktā noteikto savienojuma pabeigšanas tarifu augšējo robežu;

6.6. apturēt no 2018.gada 1.janvāra Komersantam savienojuma, kas saņemts no Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, pabeigšanas savā publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifu piemērošanu, ja tie pārsniedz šā lēmuma lemjošās daļas 6.4.punktā noteikto savienojuma pabeigšanas tarifu augšējo robežu;

7. noteikt no 2017.gada 27.aprīļa Komersantam piekļuves saistību – nodrošināt citiem elektronisko sakaru komersantiem starpsavienojumu un piekļuvi elektronisko sakaru tīklam vai ar to saistītiem elementiem tā, lai citiem elektronisko sakaru komersantiem būtu iespēja saņemt balss savienojuma pabeigšanas pakalpojumus Komersanta publiskajā mobilajā telefonu tīklā un vismaz šādus pakalpojumus:

7.1. elektronisko sakaru tīklu starpsavienojuma līnijas ierīkošana balss savienojumu pabeigšanas nodrošināšanai;

7.2. elektronisko sakaru tīklu starpsavienojuma līnijas abonēšana balss savienojumu pabeigšanas nodrošināšanai;

7.3. kopēja izvietošana balss savienojumu pabeigšanas nodrošināšanai;

7.4. ieejas atvēršana vai slēgšana uz numuru vai numuru diapazonu balss savienojumu pabeigšanas nodrošināšanai;

7.5. signalizācija balss savienojumu pabeigšanas nodrošināšanai;

7.6. tehnisko iespēju novērtēšana balss savienojumu pabeigšanas nodrošināšanai;

7.7. tehniskā ierīkošana, lai nodrošinātu balss savienojumu pabeigšanu Komersanta publiskajā mobilajā telefonu tīklā;

7.8. balss savienojuma ierīkošana savienojumu pabeigšanai Komersanta publiskajā mobilajā telefonu tīklā.

Lēmums stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi.

Šo administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzina vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto administratīvo aktu.

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas
padomes priekšsēdētājs R.Irklis

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!