Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 12 Pēdējās nedēļas laikā 7 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 25
Rīgā 2018. gada 9. janvārī (prot. Nr. 2 22. §)
Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Stiprināt augstākās izglītības institūciju akadēmisko personālu stratēģiskās specializācijas jomās" pirmās, otrās un trešās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu
un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas
perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā īsteno darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" prioritārā virziena "Izglītība, prasmes un mūžizglītība" 8.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Stiprināt augstākās izglītības institūciju akadēmisko personālu stratēģiskās specializācijas jomās" (turpmāk – specifiskais atbalsts) pirmo, otro un trešo projektu iesniegumu atlases kārtu;
1.2. specifiskā atbalsta mērķi;
1.3. specifiskā atbalsta pirmajai, otrajai un trešajai projektu iesniegumu atlases kārtai (turpmāk – atlases kārta) pieejamo finansējumu;
1.4. prasības Eiropas Sociālā fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam;
1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6. vienošanās vai līguma par projekta īstenošanu vienpusēja uzteikuma nosacījumus;
1.7. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2. Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1. ārvalstu akadēmiskais personāls – personas, kas iepriekšējo piecu gadu laikā bija nodarbinātas akadēmiskā amatā kādā no akreditētām ārvalsts augstskolām;
2.2. augstākās izglītības institūcija – valsts vai privātpersonas dibināta un noteiktā kārtībā Latvijas Republikā reģistrēta un akreditēta augstskola vai koledža;
2.3. augstākās izglītības institūcijas akadēmiskais personāls – attiecīgās augstākās izglītības institūcijā akadēmiskajos amatos ievēlētie darbinieki;
2.4. augstākās izglītības institūcijas attīstības stratēģija – institūcijas vidēja termiņa stratēģija, kas ietver vismaz studiju satura, institūcijas pārvaldības, personāla, infrastruktūras, starptautiskās sadarbības un pētniecības attīstības mērķus, virzienus un prognozes. Valsts dibinātas augstākās izglītības institūcijas stratēģijai projekta pieteikuma iesniegšanas brīdī ir jābūt saskaņotai ar Izglītības un zinātnes ministriju;
2.5. augstākās izglītības institūcijas cilvēkresursu attīstības plāns – augstākās izglītības institūcijas attīstības stratēģijas daļa, kurā iekļauti mērķi, veicamie uzdevumi un sasniedzamie rezultāti cilvēkresursu vadības procesos;
2.6. augstākās izglītības institūcijas akadēmiskā personāla attīstības pasākumu plāns – augstākās izglītības institūcijas apstiprināts akadēmiskā personāla attīstības un piesaistes pasākumu plāns, kas ietver:
2.6.1. vispārēju pasākumu aprakstu, mērķi un sasniedzamos rezultātus;
2.6.2. pasākumos iesaistāmās mērķa grupas raksturojumu un indikatīvo apjomu;
2.6.3. mācību plānu akadēmiskā personāla kompetenču pilnveidei;
2.6.4. akadēmiskā personāla stažēšanās pasākumu virzienus un potenciālo stažēšanās pasākumu vietu raksturojumu un atlases principus;
2.6.5. piesaistāmā ārvalstu personāla darba jomas, kompetences un studiju programmas, kuru īstenošanai tos plānots piesaistīt, kā arī iesaistes un ilgtermiņa sadarbības nosacījumus;
2.6.6. pieteikšanās un atlases kārtību un kritērijus dalībai attīstības pasākumos;
2.6.7. rezultātu sasniegšanai paredzēto kvalitātes vadības un uzraudzības pasākumu aprakstus;
2.7. doktoranti – doktoranti un zinātniskā grāda pretendenti;
2.8. Pedagogu izglītības jaunveides konsultatīvā padome – Izglītības un zinātnes ministrijas izveidota padome, kuras sastāvā ir iekļauti Izglītības un zinātnes ministrijas, Latvijas Nacionālā kultūras centra, Latvijas Studentu apvienības, nodibinājuma "Iespējamā misija" pārstāvji, kā arī darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt kompetenču pieejā balstītu vispārējās izglītības saturu" 8.3.1.1. pasākuma "Kompetenču pieejā balstīta vispārējās izglītības satura aprobācija un ieviešana" ietvaros īstenotā Valsts izglītības satura centra projekta "Kompetenču pieeja mācību saturā" un nozares eksperti. Padomes darbību nosaka Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādāts un apstiprināts nolikums;
2.9. pedagogu izglītības attīstības plāns – pasākumu kopums atbilstoši Izglītības un zinātnes ministrijas izveidotās darba grupas priekšlikumiem konceptuāli jaunas skolotāju izglītības sistēmas izveidošanai, lai nodrošinātu kompetencēs balstītas izglītības prasībām atbilstošu pedagogu izglītību. Pedagogu izglītības attīstības plānu izstrādā projekta iesniedzējs, kas īsteno jebkura līmeņa augstākās izglītības studiju programmas studiju virzienā "Izglītība, pedagoģija un sports", un saskaņo to ar Pedagogu izglītības jaunveides konsultatīvo padomi. Plānā iekļauj pasākumus augstākās izglītības institūcijas pedagoģijas studiju programmu izstrādei, aprobācijai un akreditācijai un pedagogu izglītības pārvaldības pilnveidei, kā arī nosaka pasākumu īstenošanas kārtību un atbildīgās personas.
3. Specifiskā atbalsta mērķis ir stiprināt augstākās izglītības institūciju akadēmisko personālu stratēģiskās specializācijas jomās.
4. Specifiskā atbalsta mērķa grupa ir akadēmiskais personāls, doktoranti un ārvalstu akadēmiskais personāls.
5. Specifiskā atbalsta ietvaros līdz 2023. gada 31. decembrim ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
5.1. iznākuma rādītāji:
5.1.1. doktorantu skaits, kas saņēmuši Eiropas Sociālā fonda atbalstu darbam augstākās izglītības institūcijā, – 420, tai skaitā pirmās atlases kārtas ietvaros – 249, otrās atlases kārtas ietvaros – 49 un trešās atlases kārtas ietvaros – 122;
5.1.2. ārvalstu pasniedzēju skaits, kas saņēmuši Eiropas Sociālā fonda atbalstu darbam augstākās izglītības institūcijā Latvijā, – 300, tai skaitā pirmās atlases kārtas ietvaros – 178, otrās atlases kārtas ietvaros – 35 un trešās atlases kārtas ietvaros – 87, tai skaitā līdz 2018. gada 31. decembrim – 50, no kuriem pirmās atlases kārtas ietvaros – 42 un otrās atlases kārtas ietvaros – 8;
5.1.3. akadēmiskā personāla skaits, kas saņēmuši Eiropas Sociālā fonda atbalstu profesionālās kompetences pilnveidei, – 1140, tai skaitā pirmās atlases kārtas ietvaros – 675, otrās atlases kārtas ietvaros – 133 un trešās atlases kārtas ietvaros – 332;
5.2. rezultāta rādītāji:
5.2.1. atbalstu saņēmušo doktorantu skaits, kas ieguvuši doktora grādu un sešu mēnešu laikā pēc grāda iegūšanas strādā par akadēmisko personālu augstākās izglītības institūcijā, – 378, tai skaitā pirmās atlases kārtas ietvaros – 224, otrās atlases kārtas ietvaros – 44 un trešās atlases kārtas ietvaros – 110;
5.2.2. atbalstu saņēmušo ārvalstu pasniedzēju skaits, kas sešu mēnešu laikā pēc atbalsta beigām turpina akadēmisko darbu Latvijas augstākās izglītības institūcijā, – 90, tai skaitā pirmās atlases kārtas ietvaros – 53, otrās atlases kārtas ietvaros – 11 un trešās atlases kārtas ietvaros – 26;
5.2.3. akadēmiskā personāla skaits, kas pilnveidojuši kompetenci, – 1 116, tai skaitā pirmās atlases kārtas ietvaros – 661, otrās atlases kārtas ietvaros – 130 un trešās atlases kārtas ietvaros – 325;
5.3. finanšu rādītājs – līdz 2018. gada 31. decembrim sertificēti izdevumi 700 000 euro apmērā.
6. Specifiskā atbalsta ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Izglītības un zinātnes ministrija.
7. Specifiskā atbalsta plānotais kopējais finansējums ir 34 340 686 euro, ko veido Eiropas Sociālā fonda finansējums 29 189 583 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 5 151 103 euro.
8. Pieejamais kopējais attiecināmais finansējums, lai slēgtu vienošanos vai līgumu par projektu īstenošanu, līdz 2018. gada 31. decembrim ir 32 205 201 euro, ko veido Eiropas Sociālā fonda finansējums – 27 374 420 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 4 830 781 euro. No 2019. gada 1. janvāra atbildīgā iestāde atbilstoši Eiropas Komisijas lēmumam par snieguma ietvara izpildi var ierosināt palielināt pieejamo attiecināmo finansējumu līdz šo noteikumu 7. punktā minētajam plānotajam maksimālajam finansējuma apmēram.
9. Specifiskā atbalsta ietvaros īsteno projektu, kas nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu vai nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, un tā maksimālā publiskā finansējuma intensitāte ir 100 procenti, ko veido:
9.1. valsts budžeta atbalsta intensitāte – 15 procenti;
9.2. Eiropas Sociālā fonda atbalsta intensitāte – 85 procenti.
10. Šo noteikumu 12., 22. un 31. punktā minētais atlases kārtas projekta iesniedzējs, kas pēc vienošanās vai līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas ir arī Eiropas Sociālā fonda finansējuma saņēmējs (turpmāk – finansējuma saņēmējs), sagatavo projekta iesniegumu un projekta iesniegumu atlases kārtas nolikumā noteiktajā termiņā elektroniski iesniedz sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu 2014.–2020. gadam.
II. Pirmās atlases kārtas projektu īstenošanas nosacījumi
11. Pirmo atlases kārtu īsteno atklātas projektu iesniegumu atlases veidā.
12. Projektu iesniedzēji pirmajā atlases kārtā ir augstākās izglītības institūcijas (izņemot valsts dibinātas augstskolas aģentūru – koledžu), kas pēc tam, kad ir noslēgta vienošanās vai līgums par projekta īstenošanu ar sadarbības iestādi un apstiprināts projekta iesniegums, kļūst par Eiropas Sociālā fonda finansējuma saņēmēju.
13. Pirmajā atlases kārtā katrs projekta iesniedzējs iesniedz vienu vai vairākus projektu iesniegumus, ievērojot, ka vienā projekta iesniegumā iekļauj visas šo noteikumu 17.1., 17.2. un 17.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības attiecībā uz vienu studiju virzienu vai, ja projekta iesniegums aptver vairākus studiju virzienus, visas šo noteikumu 17.1., 17.2. un 17.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības tiek paredzētas katrā no projekta iesniegumā iekļautajiem studiju virzieniem. Pirmajā atlases kārtā netiek iekļautas darbības attiecībā uz studiju virzienu "Izglītība, pedagoģija un sports" šo noteikumu 22. punktā minētajiem projektu iesniedzējiem.
14. Valsts dibināta augstskola īsteno projektu, paredzot, ka tās aģentūra – koledža (ja attiecināms) – ir arī labuma guvējs no projektā īstenotām atbalstāmajām darbībām.
15. Pirmajai atlases kārtai kopējais attiecināmais finansējums ir 20 340 686 euro, ko veido Eiropas Sociālā fonda finansējums 17 289 583 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 3 051 103 euro.
16. Projekta iesniedzējs sagatavo un iesniedz sadarbības iestādē projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu pirmās atlases kārtas nolikumā noteiktajām prasībām un pielikumā pievieno augstākās izglītības institūcijas attīstības stratēģiju, kas ietver augstākās izglītības institūcijas cilvēkresursu attīstības plānu.
17. Pirmajā atlases kārtā atbalstāmas ir šādas darbības:
17.1. doktorantu iesaiste akadēmiskajā darbā augstākās izglītības institūcijā vismaz 12 mēnešus, paredzot nodarbinātību atbilstoši vēlēta akadēmiskā personāla nodarbinātības nosacījumiem un nepārsniedzot 50 procentus no pilnas pedagoga darba slodzes;
17.2. ārvalstu akadēmiskā personāla nodarbinātība kā mācībspēkiem augstākās izglītības institūcijā Latvijā vismaz sešus mēnešus un latviešu valodas mācības, ja nepieciešams;
17.3. akadēmiskā personāla kompetences pilnveide, kas ietver:
17.3.1. stažēšanos pie komersanta vismaz 200 stundas atbilstoši apstiprinātajam akadēmiskā personāla attīstības pasākumu plānam;
17.3.2. profesionālās angļu valodas mācības, ja nepieciešams;
17.3.3. specializētas mācības, kas attīsta akadēmiskā personāla līderību, sadarbības kompetenci ar industriju;
17.4. projekta vadība un projekta īstenošanas nodrošināšana;
17.5. informācijas un publicitātes pasākumi par projekta īstenošanu.
18. Pirmajā atlases kārtā ir šādas izmaksu pozīcijas:
18.1. projekta tiešās attiecināmās izmaksas šo noteikumu 17. punktā minēto darbību īstenošanai:
18.1.1. projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 17.4. un 17.5. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai;
18.1.2. projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 17.1., 17.2. un 17.3. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
18.1.3. jaunradītu darba vietu aprīkojuma, biroja mēbeļu un tehnikas, datorprogrammu un licences iegādes vai īres izmaksas, tai skaitā aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas, ne vairāk kā 3 000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā, ja projekta vadības vai īstenošanas personāls ir nodarbināts projektā vismaz 30 procentu apmērā no normālā darba laika uz darba līguma pamata. Ja projekta vadības vai īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai daļlaiku, jaunradītas darba vietas aprīkojuma iegādes vai īres izmaksas ir attiecināmas proporcionāli darba slodzes procentuālajam sadalījumam;
18.1.4. iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksas projekta vadības un īstenošanas personālam atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi, ja tās ir pamatotas un saistītas ar projekta īstenošanu;
18.1.5. transporta izmaksas (maksa par degvielu, transportlīdzekļu noma, transporta pakalpojumu pirkšana, maksa par sabiedriskā transporta izmantošanu) projekta vadības un īstenošanas personālam šo noteikumu 17. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
18.1.6. pakalpojumu izmaksas, tai skaitā projekta vadības personāla izmaksas šo noteikumu 17.4. un 17.5. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
18.1.7. projekta informācijas un publicitātes pasākumu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda ieviešanā 2014.–2020. gada plānošanas periodā nodrošināma komunikācijas un vizuālās identitātes prasību ievērošana šo noteikumu 17.5. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
18.1.8. atlīdzība doktorantam par akadēmiskā darba veikšanu augstākās izglītības institūcijā, ievērojot šo noteikumu 17.1. apakšpunktā minēto nodarbinātības apjoma ierobežojumu. Attiecināmais atlīdzības apmērs tiek noteikts, ievērojot, ka atlīdzība par pilnu darba slodzi nepārsniedz 2 000 euro mēnesī;
18.1.9. atlīdzība ārvalstu akadēmiskajam personālam par darbu augstākās izglītības institūcijā Latvijā, projekta ietvaros nepārsniedzot 4000 euro mēnesī;
18.1.10. latviešu valodas apguves izmaksas ārvalstu akadēmiskajam personālam, nepārsniedzot 1 350 euro vienai personai;
18.1.11. akadēmiskā personāla kompetences pilnveides pasākumu izmaksas:
18.1.11.1. atlīdzības izmaksas, tai skaitā darba alga, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no apliekamajām attiecināmajām izmaksām, normatīvajos aktos darba tiesību un atlīdzības jomā noteiktās piemaksas un sociālo garantiju izmaksas komersanta personālam par akadēmiskā personāla stažēšanās nodrošināšanu pie komersanta atbilstoši augstākās izglītības iestādes un uzņemošā komersanta apstiprinātajam individuālajam akadēmiskā personāla stažēšanās plānam, nepārsniedzot kopējo atlīdzības izmaksu apmēru komersantam par stažēšanās plāna izpildi – 2 400 euro;
18.1.11.2. finansējums transporta izdevumu segšanai šo noteikumu 17.3. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai akadēmiskajam personālam atbilstoši stažēšanās ilgumam un vietai – transporta izdevumu segšanai braucieniem no faktiskās dzīvesvietas vai darbavietas uz stažēšanās vietu un atpakaļ un civiltiesiskās apdrošināšanas izdevumu kompensācija, nepārsniedzot finansējuma apjomu vienai personai 100 euro mēnesī;
18.1.12. profesionālās angļu valodas apguves izmaksas akadēmiskajam personālam, nepārsniedzot 1 350 euro vienai personai visā projekta īstenošanas laikā;
18.1.13. šo noteikumu 17.3.3. apakšpunktā minēto specializēto mācību izmaksas, nepārsniedzot 15 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām;
18.2. projekta netiešās attiecināmās izmaksas šo noteikumu 17. punktā minēto darbību veikšanai. Tās plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 18.1.1. un 18.1.2. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām. Netiešo izmaksu vienoto likmi piemēro personāla izmaksām, kuras radušās uz darba līguma pamata;
18.3. neattiecināmās izmaksas.
19. Ja projekta attiecināmo izmaksu kopsumma pārsniedz 100 000 euro, tad par katriem 100 000 euro projekta ietvaros finansējuma saņēmējs paredz iesaistīt ne mazāk kā vienu doktorantu, ne mazāk kā vienu ārvalsts akadēmiskā personāla pārstāvi darbam augstākās izglītības institūcijā un ne mazāk kā četrus akadēmiskā personāla pārstāvjus, kas iesaistās stažēšanās pasākumos uzņēmumos.
20. Pirmās atlases kārtas ietvaros projekta maksimālo attiecināmo izmaksu kopsummu nosaka pēc projektā paredzēto studiju virzienu skaita, ievērojot, ka projekta kopējais attiecināmais finansējums vienam studiju virzienam šo noteikumu 17. punktā minētajām atbalstāmajām darbībām nepārsniedz 415 000 euro.
III. Otrās atlases kārtas projektu īstenošanas nosacījumi
21. Otro atlases kārtu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
22. Projektu iesniedzēji otrajā atlases kārtā ir:
22.1. Daugavpils Universitāte;
22.2. Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija;
22.3. Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija;
22.4. Latvijas Universitāte;
22.5. Liepājas Universitāte;
22.6. Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija.
23. Otrajā atlases kārtā katrs šo noteikumu 22. punktā minētais projekta iesniedzējs iesniedz vienu projekta iesniegumu, kurā iekļauj visas šo noteikumu 27. punktā minētās atbalstāmās darbības studiju virzienā "Izglītība, pedagoģija un sports".
24. Otrajai atlases kārtai kopējais attiecināmais finansējums ir 4 000 000 euro, ko veido Eiropas Sociālā fonda finansējums 3 400 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 600 000 euro.
25. Otrās atlases kārtas ietvaros katram projekta iesniedzējam pieejamais maksimālais attiecināmo izmaksu apmērs, lai slēgtu vienošanos par projektu īstenošanu, nepārsniedz:
25.1. Daugavpils Universitātei – 487 580 euro (Eiropas Sociālā fonda finansējums – 414 443 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 73 137 euro);
25.2. Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijai – 326 190 euro (Eiropas Sociālā fonda finansējums – 277 261 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 48 929 euro);
25.3. Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijai – 642 601 euro (Eiropas Sociālā fonda finansējums – 546 211 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 96 390 euro);
25.4. Latvijas Universitātei – 1 655 888 euro (Eiropas Sociālā fonda finansējums – 1 407 505 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 248 383 euro);
25.5. Liepājas Universitātei – 474 131 euro (Eiropas Sociālā fonda finansējums – 403 011 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 71 120 euro);
25.6. Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijai – 413 610 euro (Eiropas Sociālā fonda finansējums – 351 569 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 62 041 euro).
26. Projekta iesniedzējs sagatavo un iesniedz sadarbības iestādē projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu otrās atlases kārtas nolikumā noteiktajām prasībām un pielikumā pievieno augstākās izglītības institūcijas attīstības stratēģiju, kas ietver augstākās izglītības institūcijas cilvēkresursu attīstības plānu un pedagogu izglītības attīstības plānu.
27. Otrajā atlases kārtā atbalstāmas ir šādas darbības:
27.1. doktorantu iesaiste akadēmiskajā darbā augstākās izglītības institūcijā studiju virzienā "Izglītība, pedagoģija un sports" vismaz 12 mēnešus, paredzot nodarbinātību atbilstoši vēlēta akadēmiskā personāla nodarbinātības nosacījumiem un nepārsniedzot 50 procentus no pilnas pedagoga darba slodzes;
27.2. ārvalstu akadēmiskā personāla nodarbinātība kā mācībspēkiem augstākās izglītības institūcijā Latvijā studiju virzienā "Izglītība, pedagoģija un sports" vismaz sešus mēnešus un latviešu valodas mācības, ja nepieciešamas;
27.3. studiju virziena "Izglītība, pedagoģija un sports" akadēmiskā personāla kompetences pilnveides pasākumi, kas ietver:
27.3.1. stažēšanos izglītības iestādēs vismaz 200 stundas atbilstoši apstiprinātajam akadēmiskā personāla attīstības pasākumu plānam;
27.3.2. profesionālās angļu valodas mācības, ja nepieciešams;
27.3.3. specializētas mācības, kas attīsta akadēmiskā personāla līderību, sadarbības kompetenci ar industriju;
27.4. projekta vadība un projekta īstenošanas nodrošināšana;
27.5. informācijas un publicitātes pasākumi par projekta īstenošanu.
28. Otrajā atlases kārtā ir šādas izmaksu pozīcijas:
28.1. projekta tiešās attiecināmās izmaksas šo noteikumu 27. punktā minēto darbību īstenošanai:
28.1.1. projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 27.4. un 27.5. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai;
28.1.2. projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 27.1., 27.2. un 27.3. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
28.1.3. jaunradītu darba vietu aprīkojuma, biroja mēbeļu un tehnikas, datorprogrammu un licences iegādes vai īres izmaksas, tai skaitā aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas, ne vairāk kā 3 000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā, ja projekta vadības vai īstenošanas personāls ir nodarbināts projektā vismaz 30 procentu apmērā no normālā darba laika uz darba līguma pamata. Ja projekta vadības vai īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai daļlaiku, jaunradītas darba vietas aprīkojuma iegādes vai īres izmaksas ir attiecināmas proporcionāli darba slodzes procentuālajam sadalījumam;
28.1.4. iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksas projekta vadības un īstenošanas personālam atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi, ja tās ir pamatotas un saistītas ar projekta īstenošanu;
28.1.5. transporta izmaksas (maksa par degvielu, transportlīdzekļu noma, transporta pakalpojumu pirkšana, maksa par sabiedriskā transporta izmantošanu) projekta vadības un īstenošanas personālam šo noteikumu 27. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
28.1.6. pakalpojuma izmaksas, tai skaitā projekta vadības personāla izmaksas, šo noteikumu 27.4. un 27.5. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
28.1.7. projekta informācijas un publicitātes pasākumu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda ieviešanā 2014.–2020. gada plānošanas periodā nodrošināma komunikācijas un vizuālās identitātes prasību ievērošana šo noteikumu 27.5. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
28.1.8. atlīdzība doktorantam par akadēmiskā darba veikšanu augstākās izglītības institūcijā, ievērojot šo noteikumu 27.1. apakšpunktā minēto nodarbinātības apjoma ierobežojumu. Attiecināmās atlīdzības izmaksu apmērs tiek noteikts, ievērojot to, ka atlīdzība par pilnu darba slodzi nepārsniedz 2 000 euro mēnesī;
28.1.9. atlīdzība ārvalstu akadēmiskajam personālam darbam augstākās izglītības institūcijā Latvijā, projekta ietvaros nepārsniedzot atlīdzības apmēru 4000 euro mēnesī;
28.1.10. latviešu valodas apguves izmaksas ārvalstu akadēmiskajam personālam, nepārsniedzot 1 350 euro vienai personai;
28.1.11. akadēmiskā personāla kompetences pilnveides pasākumu izmaksas:
28.1.11.1. atlīdzības izmaksas, tai skaitā darba alga, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no apliekamajām attiecināmajām izmaksām, normatīvajos aktos darba tiesību un atlīdzības jomā noteiktās piemaksas un sociālo garantiju izmaksas uzņemošās izglītības iestādes personālam par viena akadēmiskā personāla stažēšanās vietas nodrošināšanu atbilstoši augstākās izglītības iestādes un uzņemošās izglītības iestādes apstiprinātajam akadēmiskā personāla individuālajam stažēšanās plānam, nepārsniedzot kopējo atlīdzības izmaksu apmēru par stažēšanās plāna izpildi 2 400 euro;
28.1.11.2. finansējums transporta izdevumu segšanai šo noteikumu 27.3. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai akadēmiskajam personālam atbilstoši stažēšanās ilgumam un vietai – transporta izdevumu segšanai braucieniem no faktiskās dzīvesvietas vai darbavietas uz stažēšanās vietu un atpakaļ un civiltiesiskās apdrošināšanas izdevumu kompensācija, nepārsniedzot finansējuma apjomu vienai personai 100 euro mēnesī;
28.1.12. profesionālās angļu valodas apguves izmaksas akadēmiskajam personālam, nepārsniedzot 1 350 euro vienai personai visā projekta īstenošanas laikā;
28.1.13. šo noteikumu 27.3.3. apakšpunktā minēto specializēto mācību izmaksas, nepārsniedzot 15 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām;
28.2. projekta netiešās attiecināmās izmaksas šo noteikumu 27. punktā minēto darbību veikšanai. Tās plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 28.1.1. un 28.1.2. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām. Netiešo izmaksu vienoto likmi piemēro personāla izmaksām, kuras radušās uz darba līguma pamata;
28.3. neattiecināmās izmaksas.
29. Ja projekta attiecināmo izmaksu kopsumma pārsniedz 100 000 euro, tad par katriem 100 000 euro projekta ietvaros finansējuma saņēmējs paredz iesaistīt ne mazāk kā vienu doktorantu, ne mazāk kā vienu ārvalsts akadēmiskā personāla pārstāvi darbam augstākās izglītības institūcijā un ne mazāk kā četrus akadēmiskā personāla pārstāvjus, kas iesaistās stažēšanās pasākumos izglītības iestādēs.
IV. Trešās atlases kārtas projektu īstenošanas nosacījumi
30. Sadarbības iestāde līdz 2019. gada 31. decembrim izsludina trešo atlases kārtu, ko īsteno atklātas projektu iesniegumu atlases veidā.
31. Projektu iesniedzēji trešajā atlases kārtā ir augstākās izglītības institūcijas (izņemot valsts dibinātas augstskolas aģentūru – koledžu), kas pēc tam, kad ir noslēgta vienošanās vai līgums par projekta īstenošanu ar sadarbības iestādi un apstiprināts projekta iesniegums, kļūst par Eiropas Sociālā fonda finansējuma saņēmēju.
32. Trešajā atlases kārtā katrs projekta iesniedzējs iesniedz vienu vai vairākus projektu iesniegumus, ievērojot, ka vienā projekta iesniegumā iekļauj visas šo noteikumu 17.1., 17.2. un 17.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības attiecībā uz vienu studiju virzienu vai, ja projekta iesniegums aptver vairākus studiju virzienus, visas šo noteikumu 17.1., 17.2. un 17.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības tiek paredzētas katrā no projekta iesniegumā iekļautajiem studiju virzieniem. Trešajā kārtā netiek iekļautas darbības attiecībā uz studiju virzienu "Izglītība, pedagoģija un sports" šo noteikumu 22. punktā minētajiem projektu iesniedzējiem.
33. Valsts dibināta augstskola īsteno projektu, paredzot, ka tās aģentūra – koledža (ja attiecināms) – ir arī labuma guvējs no projektā īstenotām atbalstāmajām darbībām.
34. Trešajai atlases kārtai plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 10 000 000 euro, ko veido Eiropas Sociālā fonda finansējums 8 500 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 1 500 000 euro.
35. Trešajai atlases kārtai pieejamais kopējais attiecināmais finansējums, lai slēgtu vienošanos vai līgumu par projektu īstenošanu, līdz 2018. gada 31. decembrim ir 7 864 515 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda finansējums – 6 684 837 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 1 179 678 euro. No 2019. gada 1. janvāra atbildīgā iestāde atbilstoši Eiropas Komisijas lēmumam par snieguma ietvara izpildi var ierosināt palielināt pieejamo attiecināmo finansējumu līdz šo noteikumu 34. punktā minētajam plānotajam maksimālajam finansējuma apmēram.
36. Projekta iesniedzējs sagatavo un iesniedz sadarbības iestādē projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu trešās atlases kārtas nolikumā noteiktajām prasībām un pielikumā pievieno augstākās izglītības institūcijas attīstības stratēģiju, kas ietver augstākās izglītības institūcijas cilvēkresursu attīstības plānu.
37. Trešajā atlases kārtā atbalstāmās darbības un izmaksu pozīcijas atbilst šo noteikumu 17. punktā noteiktajām atbalstāmajām darbībām un šo noteikumu 18. punktā noteiktajām pirmās atlases kārtas izmaksu pozīcijām.
38. Trešās atlases kārtas ietvaros projekta maksimālo attiecināmo izmaksu kopsummu nosaka pēc projektā paredzēto studiju virzienu skaita, ievērojot, ka projekta kopējais attiecināmais finansējums vienam studiju virzienam šo noteikumu 17. punktā minētajām atbalstāmajām darbībām nepārsniedz 415 000 euro.
V. Projekta īstenošanas un finansējuma saņemšanas nosacījumi
39. Projekta iesniedzējs izsludina atklātu doktorantu un ārvalstu akadēmiskā personāla atlasi šo noteikumu 17.1., 17.2., 27.1. un 27.2. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai, publicējot paziņojumu oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", Eiropas Komisijas portālā "Euraxess" un Izglītības un zinātnes ministrijas tīmekļvietnē (www.izm.gov.lv).
40. Projekta iesniedzējs projekta iesniegumā plāno paredzēto darbību saturisku sasaisti ar 8.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Samazināt studiju programmu fragmentāciju un stiprināt resursu koplietošanu", 8.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt labāku pārvaldību augstākās izglītības institūcijās" un 8.3.1.1. pasākuma "Kompetenču pieejā balstīta vispārējās izglītības satura aprobācija un ieviešana" projektu.
41. Sadarbības iestāde projektu iesniegumu atlasē nodrošina atbilstošu Eiropas Komisijas ekspertu datubāzē iekļautu ekspertu piesaisti, izmantojot šādus atlases kritērijus:
41.1. ekspertam ir doktora zinātniskais grāds;
41.2. ekspertam ir augstākās izglītības akadēmiskā personāla profesionālās pilnveides, mobilitātes un karjeras attīstības stratēģiskās īstenošanas praktiskā vai pētnieciskā pieredze pēdējo četru gadu laikā;
41.3. ir vēlams, lai ekspertam būtu pieredze Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas vai citos līdzvērtīgos starptautiska līmeņa pētījumos augstākajā izglītībā.
42. Projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos vai līgumu par projekta īstenošanu. Maksimālais projekta īstenošanas termiņš ir četri gadi, bet ne ilgāk kā līdz 2023. gada 30. novembrim.
43. Finansējuma saņēmējs novērš dubultā finansējuma risku un nodrošina demarkāciju ar citiem līdzīgiem vai saistītiem projektiem.
44. Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar iepirkumu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums).
45. Plānojot šo noteikumu 18.1.1., 18.1.2. un 28.1.1. un 28.1.2. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās personāla atlīdzības izmaksas, finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts pilnu darba laiku vai nepilnu darba laiku, vai daļlaiku ne mazāk kā 30 procentu apmērā no normālā darba laika, attiecīgi veicot projekta vadības un īstenošanas personāla darba laika uzskaiti par veiktajām funkcijām un nostrādāto laiku.
46. Pievienotās vērtības nodoklis ir attiecināmās izmaksas, ja tas nav atgūstams atbilstoši Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
47. Specifiskā atbalsta ietvaros finansējuma saņēmējam izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un ir radušās:
47.1. valsts koledžām – no dienas, kad noslēgta vienošanās par projekta īstenošanu;
47.2. pārējiem finansējuma saņēmējiem – no šo noteikumu spēkā stāšanās dienas.
48. Finansējuma saņēmējs izmaksas, kas, īstenojot projektu, pārsniedz šo noteikumu 20., 25. vai 38. punktā minēto projekta maksimālo attiecināmo izmaksu kopsummu, var iekļaut projekta kopējās izmaksās kā neattiecināmās izmaksas un segt tās no saviem līdzekļiem.
49. Finansējuma saņēmējs nodrošina projekta īstenošanas finanšu plūsmas un darbību veidu skaidru nodalīšanu no citu finansējuma saņēmēja darbību finanšu plūsmām un darbību veidiem.
50. Ja projekta īstenošanas laikā finansējuma saņēmējam ir paredzēts avanss, to var izmaksāt pa daļām. Viens avansa maksājums nepārsniedz 30 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Sociālā fonda finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas. Finansējuma saņēmējiem, kam ir valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas statuss, kura projektu īsteno tai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros, avansa un starpposma maksājumu kopsumma var būt 100 procenti no projektam piešķirtā Eiropas Sociālā fonda finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas. Finansējuma saņēmējiem, kas ir privātpersonu dibinātas augstākās izglītības institūcijas, avansa un starpposma maksājumu kopsumma var būt 90 procenti no projektā paredzētā Eiropas Sociālā fonda finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
51. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus, kas noteikti Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006, XII pielikuma 2.2. apakšpunktā un normatīvajos aktos par kārtību, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda ieviešanā 2014.–2020. gada plānošanas periodā nodrošināma komunikācijas un vizuālās identitātes prasību ievērošana.
52. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs nodrošina datu uzkrāšanu par projekta ietvaros atbalstu saņēmušajām personām nacionālā līmenī atbilstoši normatīvajos aktos, kas nosaka Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2014.–2020. gada plānošanas periodā, norādītajā maksājuma pieprasījuma veidlapā noteiktajiem datiem un Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1304/2013 par Eiropas Sociālo fondu un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1081/2006, 1. pielikumam par kopējo iznākuma un rezultāta rādītāju apkopošanu.
53. Finansējuma saņēmējs ne retāk kā reizi trijos mēnešos savā tīmekļvietnē ievieto aktuālo informāciju par projekta īstenošanas gaitu.
54. Projekta īstenošanas gaitā radušos izmaksu sadārdzinājumu finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem.
55. Sadarbības iestādei ir tiesības vienpusēji atkāpties no vienošanās vai līguma par projekta īstenošanu jebkurā no šādiem gadījumiem:
55.1. finansējuma saņēmējs nepilda vienošanos vai līgumu par projekta īstenošanu, tai skaitā projekta īstenošanā netiek ievēroti noteiktie termiņi vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt šo noteikumu 3. punktā minētā specifiskā atbalsta mērķa sasniegšanu un šo noteikumu 5. punktā minēto uzraudzības rādītāju sasniegšanu;
55.2. citos gadījumos, ko nosaka vienošanās vai līgums par projekta īstenošanu.
56. Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
Ministru prezidents,
veselības ministra pienākumu izpildītājs Māris Kučinskis
Izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis