Balvu novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 3 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Balvu novada domes saistošie noteikumi Nr. 2/2022
Balvos 2022. gada 27. janvārī
Par sociālajiem pakalpojumiem un sociālo atbalstu Balvu novadā
APSTIPRINĀTI
ar Balvu novada domes
2022. gada 27. janvāra lēmumu
(sēdes prot. Nr. 2, 60. §)
PRECIZĒTI
ar Balvu novada domes
2022. gada 24. februāra lēmumu
(sēdes prot. Nr. 6, 51. §)
Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu
un sociālās palīdzības likuma 3. panta trešo daļu,
Invaliditātes likuma 12. panta 6.2 daļu,
Ministru kabineta 27.05.2003. noteikumu Nr. 275
"Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
pakalpojumu samaksas kārtība un kārtība,
kādā pakalpojuma izmaksas
tiek segtas no pašvaldības budžeta" 6. punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi (turpmāk – Noteikumi) nosaka Balvu novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) nodrošināto sociālo pakalpojumu un sociālā atbalsta veidus, saņemšanas un samaksas kārtību, kā arī lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību.
2. Sociālo pakalpojumu un sociālā atbalsta sniegšanas mērķis ir uzlabot personas, ģimenes un dažādu personu grupu dzīves kvalitāti un uzlabot personu spējas sociāli funkcionēt un iekļauties sabiedrībā.
3. Sociālo pakalpojumu uzdevumi ir nodrošināt personai tiesības dzīvot pēc iespējas neatkarīgi, sniegt sociālo atbalstu atbilstoši personas funkcionēšanas spēju līmenim un veicināt personas atbildību par savu dzīvi.
4. Tiesības saņemt Pašvaldības nodrošinātos sociālos pakalpojumus un sociālo atbalstu ir personai:
4.1. kura deklarējusi savu pamata dzīvesvietu Balvu novada pašvaldības administratīvajā teritorijā vai kura ir bez noteiktas dzīvesvietas (Noteikumu 9.10. un 9.11. apakšpunktā noteiktos pakalpojumus);
4.2. un kurai saskaņā ar sociālā darba speciālista veiktu personas individuālo vajadzību un resursu novērtējumu nepieciešams noteikta veida sociālais pakalpojums vai sociālais atbalsts.
5. Personas vai apgādnieka pienākums ir samaksāt par sociālo pakalpojumu normatīvajos aktos un Noteikumos noteiktajā apmērā un kārtībā, atbilstoši noslēgtajam līgumam ar sociālā pakalpojuma sniedzēju.
6. Personas pienākums ir samaksāt par sociālā atbalsta pakalpojumiem saskaņā ar Noteikumos noteikto kārtību.
7. Sociālos pakalpojumus vai sociālo atbalstu var saņemt persona no citas pašvaldības, ja ir noslēgts līgums ar minēto pašvaldību, un, ja šī pašvaldība, pati persona, tās apgādnieks vai likumiskais pārstāvis apņemas veikt apmaksu pilnā apmērā, un, ja Pašvaldībai ir iespējas nodrošināt attiecīgu sociālo pakalpojumu vai sociālo atbalstu.
8. Pašvaldības nodrošinātos sociālos pakalpojumus un sociālo atbalstu persona vai tās likumiskais pārstāvis pieprasa Balvu novada Sociālajā pārvaldē (turpmāk – Pārvalde), izņemot Noteikumu 10.5. apakšpunktā noteiktā sociālā atbalsta saņemšanai, ko pieprasa sociālā atbalsta pakalpojuma sniegšanas vietā.
II. Sociālo pakalpojumu un sociālā atbalsta veidi
9. Pašvaldība sniedz šādus sociālos pakalpojumus:
9.1. ilgstoša sociālā aprūpe un sociālā rehabilitācija institūcijā pilngadīgām personām;
9.2. aprūpe mājās;
9.3. aprūpes pakalpojums bērniem ar invaliditāti;
9.4. dienas aprūpes centra pakalpojums pilngadīgām personām;
9.5. dienas aprūpes centra pakalpojums bērniem;
9.6. grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojums;
9.7. specializēto darbnīcu pakalpojums;
9.8. sociālās rehabilitācijas centra bērniem pakalpojums;
9.9. pansijas pakalpojums;
9.10. naktspatversmes pakalpojums;
9.11. sociālā darba pakalpojums;
9.12. ģimenes asistenta pakalpojums.
10. Pašvaldība sniedz šādus sociālā atbalsta pakalpojumus:
10.1. krīzes istabas pakalpojums;
10.2. sociālā atbalsta grupu pakalpojums;
10.3. psihologa pakalpojums;
10.4. uzvedības sociālās korekcijas programma;
10.5. higiēnas pakalpojums;
10.6. transporta pakalpojums;
10.7. mobilā kāpurķēžu pacēlāja pakalpojums.
III. Sociālo pakalpojumu un sociālā atbalsta saņemšanas kārtība
11. Lai saņemtu sociālo pakalpojumu vai sociālo atbalstu, persona vai tās likumiskais pārstāvis Pārvaldei iesniedz rakstveida iesniegumu, izņemot par Noteikumu 9.11.; 10.2. un 10.5. apakšpunktos noteiktajiem pakalpojumiem, kurā norāda problēmu un tās vēlamo risinājumu. Iesniegumu var iesniegt:
11.1. klātienē (vēlams dzīvesvietai tuvākajā Pārvaldes teritoriālajā centrā/attālinātajā klientu apkalpošanas punktā);
11.2. sūtot pa pastu uz adresi Raiņa iela 52, Balvi, Balvu novads, LV-4501;
11.3. nosūtot uz e-adresi vai e-pasta adresi socparvalde@balvi.lv parakstītu ar drošu elektronisko parakstu.
12. Iesniegumam pievieno dokumentus, saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 2. aprīļa noteikumiem Nr. 138 "Noteikumi par sociālo pakalpojumu saņemšanu".
13. Persona, parakstot iesniegumu, Pārvaldei dod atļauju iegūt, uzkrāt, apstrādāt un izmantot pašvaldības un valsts datu reģistros pieejamo informāciju, kas nepieciešama lēmuma pieņemšanai.
14. Noteikumu 9.1.; 9.2.; 9.4.; 9.5.; 9.6.; 9.7.; 9.8. un 9.9. apakšpunktos noteikto sociālo pakalpojumu saņemšanai, Pārvalde novērtē personas un tās ģimenes locekļu, kā arī apgādnieka (ja pienākums maksāt par pakalpojumu ir arī apgādniekam) maksātspēju, aizpildot normatīvajā aktā par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu noteikto iztikas līdzekļu deklarācijas daļu par ienākumiem. Ja persona vēlas saņemt Noteikumu 9.2. apakšpunktā noteikto sociālo pakalpojumu, vērtē personas iespēju maksāt par pakalpojumu no pabalsta invalīdam, kuram nepieciešama īpaša kopšana. Personas un apgādnieka pienākums ir informēt Pārvaldi par izmaiņām ienākumos, ja tās ietekmē sociālā pakalpojuma vai sociālā atbalsta pakalpojuma maksas vai līdzmaksājuma apmēru.
15. Ja persona nespēj vai spēj daļēji samaksāt noteikto maksu vai līdzmaksājumu par Noteikumu 9.1.; 9.2.; 9.4.; 9.5.; 9.6.; 9.7.; 9.8. un 9.9. apakšpunktos noteiktajiem sociālajiem pakalpojumiem, maksu vai līdzmaksājumu sedz apgādnieks vai Pašvaldība saskaņā ar Ministru kabineta 2003. gada 27. maija noteikumos Nr. 275 "Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu samaksas kārtību un kārtību, kādā pakalpojuma izmaksas tiek segtas no pašvaldības budžeta" (turpmāk – Noteikumi Nr. 275) noteikto kārtību un saskaņā ar Balvu novada Domes lēmumiem.
16. Ja persona vai apgādnieks Pārvaldē iesniedz iesniegumu, kurā apņemas pilnībā samaksāt noteikto maksu vai līdzmaksājumu par sociālo pakalpojumu, minētajām personām ir tiesības nedeklarēt savus ienākumus.
17. Pārvalde pieņem lēmumu par Noteikumos noteikto sociālo pakalpojumu un sociālā atbalsta piešķiršanu vai atteikumu, izņemot par Noteikumu 10.2.–10.7. apakšpunktos noteiktajiem pakalpojumiem, ievērojot Noteikumos un Ministru kabineta noteikumos noteikto sociālo pakalpojumu piešķiršanas kārtību.
18. Sociālo pakalpojumu saturs, apjoms un samaksas kārtība tiek noteikta saskaņā ar normatīvajiem aktiem un līgumiem ar sociālo pakalpojumu sniedzējiem.
19. Atsevišķos gadījumos Pārvalde, piešķirot sociālo pakalpojumu, var izskatīt jautājumu par apgādnieka atbrīvošanu no maksas par sociālo pakalpojumu vai līdzmaksājumu, ja apgādnieks iesniedz dokumentus par to, ka persona, kurai piešķirts sociālais pakalpojums, ir izvairījusies pildīt vecāku pienākumus vai tai bijušas atņemtas aizgādības tiesības attiecībā uz konkrēto apgādnieku.
IV. Ilgstoša sociālā aprūpe un sociālā rehabilitācija institūcijā pilngadīgām personām
20. Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma institūcijā pilngadīgām personām (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) ietvaros tiek nodrošināts mājoklis, diennakts sociālā aprūpe, sociālā rehabilitācija un sociālās funkcionēšanas spēju atjaunošana vai uzlabošana.
21. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir personām, kurām ir objektīvas grūtības aprūpēt sevi vecuma, veselības stāvokļa vai funkcionālo spēju ierobežojuma dēļ un ar pakalpojumiem dzīvesvietā un mājsaimniecībā pieejamajiem aprūpes resursiem nav iespējams nodrošināt nepieciešamo sociālās aprūpes apjomu, un personai ir noteikts trešais vai ceturtais aprūpes līmenis:
21.1. pensijas vecuma personai;
21.2. pilngadīgai personai ar fiziska rakstura traucējumiem ar smagu vai ļoti smagu invaliditāti (I un II invaliditātes grupa);
21.3. personai darbspējas vecumā atveseļošanās periodā pēc smagām slimībām un traumām.
22. Noteikumu 21.3. apakšpunktā noteiktais Pakalpojums tiek piešķirts uz laiku līdz 12 mēnešiem.
23. Maksa par Pakalpojumu noteikta saskaņā ar Balvu novada Domes lēmumu un Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā un Noteikumos Nr. 275 noteikto kārtību.
V. Aprūpe mājās
24. Aprūpes mājās (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) ietvaros personai tiek nodrošināts pakalpojumu kopums pamatvajadzību apmierināšanai dzīvesvietā.
25. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir personai, kura vecuma, veselības stāvokļa vai funkcionālo spēju ierobežojuma dēļ nevar sevi aprūpēt un tai nav apgādnieku vai apgādnieki, vai ar personu kopā dzīvojošie ģimenes/mājsaimniecības locekļi vecuma, veselības stāvokļa vai nodarbinātības dēļ nevar nodrošināt tai nepieciešamo aprūpi:
25.1. pensijas vecuma personai;
25.2. pilngadīgai personai ar fiziska rakstura traucējumiem ar invaliditāti;
25.3. pilngadīgai personai ar garīga traucējumiem ar invaliditāti;
25.4. pilngadīgai personai smagas slimības laikā vai atveseļošanās periodā.
26. Noteikumu 25.4.apakšpunktā noteiktajai personai Pakalpojums tiek piešķirts līdz 2 mēnešiem.
27. Noteikumu 25.1.; 25.2. un 25.4. apkšpunktos noteiktajai personai, ņemot vērā tai noteikto aprūpes līmeni un individuālās vajadzības, Pakalpojuma sniedzējs nodrošina:
27.1. mobilā aprūpes kompleksa pakalpojumu (ar/bez drošības pogas), nodrošinot izbraukumu ar mobilo aprūpes kompleksu, pēc vajadzības vienu līdz divas reizes mēnesī, kas ietver:
27.1.1. mobilo aprūpes pakalpojumu ar specializētu, īpaši aprīkotu transportu (silto ūdeni, dušu, veļas mašīnu, veļas mazgāšana var tikt nodrošināta ārpus dzīves vietas, bet ar piegādi mājās), pēdu aprūpes pakalpojumu un friziera pakalpojumu,
27.1.2. palīdzību mājas darbu veikšanā un sadzīvē (mājokļa uzkopšana, palīdzība ēdiena pagatavošanā, trauku mazgāšana, kurināmā piegāde telpās, izdedžu iznešana, palīdzība krāsns kurināšanā, ūdens ienešana, izlietotā ūdens iznešana, rēķinu nomaksa, u.c.),
27.1.3. ārstniecības personas izsaukšanu, aprūpējamās personas nogādāšanu un pavadīšanu uz veselības, sociālās aprūpes iestādēm vai speciālistiem, vismaz vienu reizi pusgadā novada teritorijā, ja ir šāda vajadzība,
27.1.4. "Drošības poga" pakalpojumu – drošības pogas saziņas iekārtas nodošanu lietošanā, pieslēgšanu, atslēgšanu un nepārtrauktas saziņas iespējas, informatīvu atbalstu un palīdzību 24 stundas diennaktī;
27.2. aprūpes mājās pakalpojumu (ar/bez drošības pogas), nodrošinot aprūpētāja apmeklējumu, atbilstoši personas individuālajām vajadzībām, bet ne retāk kā divas reizes nedēļā, kas ietver:
27.2.1. pamatvajadzību nodrošināšanu (pārtikas produktu iepirkšana un piegāde, medikamentu, saimniecības preču piegāde, palīdzība ēdiena pagatavošanā, atbalsts medikamentu lietošanā u.c.),
27.2.2. palīdzību personīgās higiēnas nodrošināšanā (palīdzība nomazgāties vannā vai dušā, palīdzība apģērbties/noģērbties, gultas veļas nomaiņa u.c.),
27.2.3. palīdzību mājas darbu veikšanā un sadzīvē (mājokļa uzkopšana, trauku mazgāšana, kurināmā piegāde telpās, izdedžu iznešana, palīdzība krāsns kurināšanā, ūdens ienešana, izlietotā ūdens iznešana, rēķinu nomaksa, u.c.),
27.2.4. ārstniecības personas izsaukšanu, aprūpējamās personas nogādāšanu un pavadīšanu uz veselības, sociālās aprūpes iestādēm vai speciālistiem, vismaz vienu reizi pusgadā novada teritorijā, ja ir šāda vajadzība,
27.2.5. Drošības poga" pakalpojumu drošības pogas saziņas iekārtas nodošanu lietošanā, pieslēgšana, atslēgšana un nepārtrauktas saziņas iespējas, informatīvu atbalstu un palīdzību 24 stundas diennaktī;
27.3. kombinēto aprūpes mājās pakalpojumu, nodrošinot aprūpētāja apmeklējumu atbilstoši personas individuālajām vajadzībām, bet ne retāk kā 2 reizes nedēļā un mobilās aprūpes speciālistu komandas apmeklējumu saskaņā ar personas individuālajām vajadzībām, vienu līdz divas reizes mēnesī, kas ietver:
27.3.1. pamatvajadzību nodrošināšanu (pārtikas produktu iepirkšana un piegāde, medikamentu, saimniecības preču piegāde, palīdzība ēdiena pagatavošanā, atbalsts medikamentu lietošanā u.c.),
27.3.2. palīdzību personīgās higiēnas nodrošināšanā (palīdzība nomazgāties vannā vai dušā, palīdzība apģērbties/noģērbties, gultas veļas nomaiņa u.c.),
27.3.3. palīdzību mājas darbu veikšanā un sadzīvē (mājokļa uzkopšana, trauku mazgāšana, kurināmā piegāde telpās, izdedžu iznešana, palīdzība krāsns kurināšanā, ūdens ienešana, izlietotā ūdens iznešana, rēķinu nomaksa, u.c.),
27.3.4. mobilo aprūpes pakalpojumu ar specializētu, īpaši aprīkotu transportu (silto ūdeni, dušu, veļas mašīnu, veļas mazgāšana var tikt nodrošināta ārpus dzīves vietas, bet ar piegādi mājās), pēdu aprūpes pakalpojumu un friziera pakalpojumu,
27.3.5. ārstniecības personas izsaukšanu, aprūpējamās personas nokļūšanu un pavadīšanu uz veselības, sociālās aprūpes iestādēm vai speciālistiem, vismaz vienu reizi pusgadā novada teritorijā, ja ir šāda vajadzība,
27.3.6. "Drošības poga" pakalpojumu – drošības pogas saziņas iekārtas nodošanu lietošanā, pieslēgšanu, atslēgšanu un nepārtrauktas saziņas iespējas, informatīvu atbalstu un palīdzību 24 stundas diennaktī;
27.4. "Drošības poga" pakalpojumu, kas ietver:
27.4.1. aprīkojuma uzstādīšanu un nodošanu lietošanā uz pakalpojuma sniegšanas laiku,
27.4.2. pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamā aprīkojuma apkopi,
27.4.3. personas instruēšanu par aprīkojuma lietošanu,
27.4.4. operatoru konsultācijas 24 h diennaktī,
27.4.5. izbraukuma aprūpes speciālistu komandu, kas var izbraukt krīzes situācijā 24 stundas diennaktī,
27.4.6. palīdzības organizēšanu, ja persona, kas lieto saziņas iekārtu, lūdz palīdzību,
27.4.7. situācijas noskaidrošanu gadījumos, kad sensors ilgstoši neuzrāda kustību,
27.4.8. kontrolzvanus (ne retāk kā reizi nedēļā), lai pārliecinātos par personas, kam nepieciešama uzraudzība, stāvokli, un iekārtas tehniskai kontrolei, ja nav notikusi saziņa.
28. Noteikumu 25.3. apkšpunktā noteiktajai personai, atbilstoši noteiktajam aprūpes līmenim, tiek noteikts sekojošs Pakalpojuma apjoms:
28.1. pirmajam aprūpes līmenim, nepārsniedzot 4 stundas kalendāra nedēļā līdz 16 stundām kalendāra mēnesī;
28.2. otrajam aprūpes līmenim nepārsniedzot 8 stundas kalendāra nedēļā līdz 32 stundām kalendāra mēnesī;
28.3. trešajam aprūpes līmenim nepārsniedzot 12 stundas kalendāra nedēļā līdz 48 stundām kalendāra mēnesī;
28.4. ceturtajam aprūpes līmenim nepārsniedzot 25 stundas kalendāra nedēļā līdz 100 stundām kalendāra mēnesī.
29. Noteikumu 25.3. apakšpunktā noteiktajai personai, atbilstoši piešķirtajam aprūpes līmenim un noteiktajam Pakalpojuma apjomam, Pakalpojuma sniedzējs pēc vajadzības nodrošina:
29.1. palīdzību personīgās higiēnas nodrošināšanā (mazgāšanās vannā vai dušā, matu mazgāšana, ķemmēšanās, skūšanās, protēžu kopšana, inkontinences līdzekļu nomaiņa);
29.2. palīdzību apģērbties un noģērbties, gultas veļas nomaiņu;
29.3. palīdzību iekļūt gultā un izkļūt no tās, pozicionēšanu un pārvietošanos;
29.4. ēdiena gatavošanu un palīdzību paēst;
29.5. trauku mazgāšanu;
29.6. pārtikas produktu, medikamentu un citu preču piegādi par personas līdzekļiem;
29.7. palīdzību mājokļa uzkopšanā, logu mazgāšanu 2 reizes gadā;
29.8. veļas mazgāšanu personas veļas mazgājamajā mašīnā;
29.9. ārstniecības personas izsaukšanu, atbalstu medikamentu lietošanā;
29.10. komunālo un citu maksājumu veikšanu par personas līdzekļiem;
29.11. kurināmā piegādi telpās, krāsns kurināšanu;
29.12. ūdens piegādi telpās, izlietotā ūdens iznešanu;
29.13. sadzīves atkritumu iznešanu;
29.14. sociālo attiecību veicināšanu, sarunas ar personu, pastaigas vai citu aktivitāšu nodrošināšanu;
29.15. personas uzraudzību;
29.16. citus pakalpojumus atbilstoši līgumam ar Pakalpojuma sniedzēju.
30. Pakalpojumu nodrošina Pakalpojuma sniedzējs, ar kuru Pārvalde noslēgusi līgumu par Pakalpojuma sniegšanu.
31. Pakalpojuma sniegšanas nepieciešamību pārskata ne retāk kā vienu reizi 12 mēnešos vai pēc vajadzības, pamatojoties uz Pakalpojuma sniedzēja vai Pakalpojuma saņēmēja sniegto informāciju par personas veselības stāvokļa vai funkcionālo spēju izmaiņām. Pārvalde atkārtoti veic personas veselības stāvokļa vai funkcionālo spēju izvērtējumu un aprūpes līmeņa noteikšanu un pieņem lēmumu par personas vajadzībām atbilstošu Pakalpojuma apjomu vai cita sociālā pakalpojuma piešķiršanu vai Pakalpojuma izbeigšanu.
32. Maksa par Pakalpojumu:
32.1. Noteikumu 25.1; 25.2. un 25.4. apakšpunktā noteiktajām personām tiek noteikta Publisko iepirkumu likumā noteiktajā kārtībā veikta iepirkuma rezultātā;
32.2. Noteikumu 25.3. apakšpunktā noteiktajām personām noteikta ar Balvu novada Domes lēmumu.
33. Pakalpojuma samaksas kārtība:
33.1. Pašvaldība no budžeta līdzekļiem finansē 50 % no noteiktās Pakalpojuma maksas;
33.2. personas līdzmaksājums noteikts 50 % apmērā no noteiktās Pakalpojuma maksas.
34. Pēc Pakalpojuma līdzmaksājuma personas rīcībā esošie ikmēneša naudas līdzekļi, ieskaitot īpašās kopšanas pabalstu, nedrīkst būt mazāki par 80 % no Ministru kabineta noteiktās minimālās mēneša darba algas mēnesī attiecīgajā gadā. Pārvalde ne retāk kā ik pēc sešiem mēnešiem attālināti pārbauda Sociālo pabalstu administrēšanas informācijas sistēmā (SOPA) pieejamos datus par Pakalpojuma saņēmēja ienākumiem un sociālo situāciju.
VI. Aprūpes pakalpojums bērniem ar invaliditāti
35. Aprūpes pakalpojuma (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) ietvaros tiek nodrošināta bērna aprūpe, uzraudzība, pašaprūpes spēju attīstība un saturīga brīvā laika pavadīšana.
36. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir bērnam ar invaliditāti no 5 līdz 18 gadu vecumam, kurai ir izteikti un smagi funkcionēšanas ierobežojumi un Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija ir izsniegusi atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību, ja:
36.1. darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" specifiskā atbalsta mērķa 9.2.2. "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.1. pasākuma "Deinstitucionalizācija" mērķgrupas personām (turpmāk - 9.2.2.1.pasākums) ietvaros nodrošinātais aprūpes pakalpojums nenodrošina bērna aprūpi un uzraudzību nepieciešamajā apjomā;
36.2. bērna likumiskais pārstāvis vai audžuģimene nodarbinātības vai citu objektīvu iemeslu dēļ nevar nodrošināt bērna aprūpi un uzraudzību nepieciešamajā apjomā;
36.3. Pārvalde pamatojoties uz sociālā darbinieka veiktu novērtējumu ir konstatējusi Pakalpojuma nepieciešamību.
37. Pakalpojumu ir tiesīga sniegt:
37.1. bērna likumiskā pārstāvja vai audžuģimenes izvēlēta fiziska persona, kurai ir darba vai personīgā pieredze saskarsmē ar personu ar invaliditāti;
37.2. juridiska persona, kura Pakalpojuma sniegšanai ir reģistrēta sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā un spēj nodrošināt, ka Pakalpojumu sniedz personas, kurām ir darba vai personīgā pieredze saskarsmē ar personu ar invaliditāti.
38. Pakalpojumu Pārvalde piešķir uz laiku līdz 12 mēnešiem.
39. Lēmumu par atteikumu piešķirt Pakalpojumu vai Pakalpojuma sniegšanas pārtraukšanu pieņem, ja konstatē, ka bērns atrodas, ilgstošas sociālās aprūpes institūcijā, stacionārā ārstniecības iestādē vai ieslodzījuma vietā, vai arī, nav ievēroti citi šajā Noteikumu nodaļā vai citā ārējā normatīvā aktā noteiktie nosacījumi.
40. Bērna likumiskais pārstāvis vai audžuģimene, iesniedzot iesniegumu:
40.1. norāda vēlamo Pakalpojuma saņemšanas apjomu, norādot kopējo stundu skaitu nedēļā un konkrētu nedēļas dienu vai dienas, kad Pakalpojums būs nepieciešams;
40.2. norāda vēlamo Pakalpojuma sniedzēju (fiziska vai juridiska persona), tās vārdu un uzvārdu vai nosaukumu un reģistrācijas numuru (ja tas ir zināms);
40.3. pievieno dokumentu, kurš apliecina, ka attiecīgi bērna likumiskais pārstāvis vai audžuģimene, nespēj nodrošināt bērna aprūpi un uzraudzību nepieciešamajā apjomā (darba devēja, izglītības iestādes, Nodarbinātības valsts aģentūras apliecinājumu vai pakalpojuma sniedzēja apliecinājumu, ja likumiskais pārstāvis vai audžuģimene saņem sociālo pakalpojumu). Ja Pakalpojums nepieciešams vienreizēju pasākumu apmeklēšanai un saturīga brīvā laika pavadīšanai, iesniegumā sniedz informāciju par konkrēto pasākumu;
40.4. sniedz informāciju par bērna ikdienas mācību un ārpus klases aktivitātēm izglītības iestādē, iespējām iesaistīties aktivitātēs un pasākumos ārpus izglītības iestādes, kā arī par iespējām saņemt sociālos un citus pakalpojumus.
41. Pakalpojuma sniedzējs, ja tas ir fiziska persona, var sniegt Pakalpojumu vienlaikus ne vairāk kā četriem bērniem.
42. Ja likumiskais pārstāvis vai audžuģimene iesniegumā nav norādījusi vēlamo Pakalpojuma sniedzēju, Pārvalde Pakalpojuma nodrošināšanai var piesaistīt juridisku personu vai fizisku personu uz darba līguma vai pakalpojuma (uzņēmuma) līguma pamata.
43. Pārvalde novērtē Pakalpojuma nepieciešamību un nosaka Pakalpojuma apjomu:
43.1. līdz 40 stundām mēnesī, ja bērns klātienē iegūst izglītību vispārējās, profesionālās vai speciālās izglītības iestādē, vai saņem dienas aprūpes centra pakalpojumu un bērna likumiskais pārstāvis vai audžuģimene nodarbinātības vai citu objektīvu iemeslu dēļ nevar nodrošināt bērna aprūpi un uzraudzību nepieciešamajā apjomā;
43.2. līdz 80 stundām mēnesī, ja bērns iegūst izglītību vispārējās, profesionālās vai speciālās izglītības iestādē, neapmeklējot izglītības iestādi klātienē, un bērna likumiskais pārstāvis vai audžuģimene nodarbinātības vai citu objektīvu iemeslu dēļ nevar nodrošināt bērna aprūpi un uzraudzību nepieciešamajā apjomā.
44. Bērna likumiskajam pārstāvim vai audžuģimenei ir pienākums informēt Pārvaldi par apstākļiem, kuri ir par pamatu piešķirtā Pakalpojuma izbeigšanai (Noteikumu 36. un 40. punkts).
45. Ja Pakalpojuma sniedzējs, bērna likumiskais pārstāvis vai audžuģimene savlaicīgi nav informējusi par apstākļiem, kuri ir par pamatu Pakalpojuma izbeigšanai, un Pārvalde ir veikusi atlīdzības izmaksu Pakalpojuma sniedzējam, Pakalpojuma sniedzējam ir pienākums atlīdzināt saņemto atlīdzību par periodu, no dienas, kad radušies minētie apstākļi.
46. Pakalpojums tiek finansēts no Pašvaldības budžeta līdzekļiem. Pakalpojuma vienas stundas maksa tiek noteikta ar Balvu novada Domes lēmumu.
VII. Dienas aprūpes centra pakalpojums pilngadīgām personām
47. Dienas aprūpes centrs (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) nodrošina sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanu, sociālo funkcionēšanas spēju uzlabošanu, veicina iekļaušanos sabiedrībā, izglītošanu un brīvā laika pavadīšanas iespējas dienas laikā.
48. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir pilngadīgai personai ar garīga rakstura traucējumiem ar invaliditāti.
49. Pakalpojums primāri tiek sniegts 9.2.2.1. pasākuma mērķgrupas personām.
50. Maksa par Pakalpojumu noteikta saskaņā ar Balvu novada Domes lēmumu un Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā un Noteikumos Nr. 275 noteikto kārtību.
VIII. Dienas aprūpes centra pakalpojums bērniem
51. Dienas aprūpes centrs (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) nodrošina sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanu, sociālo prasmju attīstīšanu, izglītošanu un brīvā laika pavadīšanas iespējas dienas laikā.
52. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir bērnam ar funkcionāliem traucējumiem ar invaliditāti.
53. Pakalpojums primāri tiek sniegts 9.2.2.1. pasākuma mērķgrupas personām.
54. Maksa par Pakalpojumu noteikta saskaņā ar Balvu novada Domes lēmumu un Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā un Noteikumos Nr. 275 noteikto kārtību.
IX. Grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojums
55. Grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojums (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) nodrošina mājokli un individuālu atbalstu sociālo problēmu risināšanā, prasmju un iemaņu attīstīšanā, lai persona varētu uzsākt patstāvīgu dzīvi vai spētu pēc iespējas neatkarīgi funkcionēt grupu mājā (dzīvoklī).
56. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir pilngadīgai personai ar garīga rakstura traucējumiem ar invaliditāti, kurai(a):
56.1. rehabilitācijas rezultātā vairs nav nepieciešami ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas vai pusceļa mājas pakalpojumi un tos var nomainīt ar pakalpojumiem dzīvesvietā;
56.2. potenciāli var nonākt valsts ilgstošas sociālas aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā;
56.3. nav nepieciešama atrašanās specializētā ārstniecības iestādē un kuras stāvoklis neapdraud apkārtējos.
57. Pakalpojums primāri tiek sniegts 9.2.2.1. pasākuma mērķgrupas personām.
58. Ja personai jāizbeidz sniegt Pakalpojums, persona grupu mājā (dzīvoklī) var uzturēties līdz personas vajadzībām atbilstoša sociālā pakalpojuma piešķiršanai vai jaunas dzīvesvietas atrašanai, bet ne ilgāk kā vienu mēnesi no lēmuma par Pakalpojuma sniegšanas izbeigšanu stāšanās spēkā. Pakalpojuma sniedzējs šajā laikā sadarbībā ar Pārvaldi aktīvi iesaistās personas sociālo problēmu un dzīvesvietas jautājuma risināšanā, kā arī nodrošina personas uzraudzību.
59. Ja Pakalpojuma saņēmējs ir nodibinājis ģimeni, kurā abi ģimenes locekļi ir personas ar garīga rakstura traucējumiem, Pakalpojuma sniedzējs grupu mājā (dzīvoklī) nodrošina ģimenei dzīvojamo telpu vienā dzīvojamā istabā.
60. Maksa par Pakalpojumu noteikta saskaņā ar Balvu novada Domes lēmumu un Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā un Noteikumos Nr. 275 noteikto kārtību.
X. Specializēto darbnīcu pakalpojums
61. Specializēto darbnīcu pakalpojums (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) nodrošina speciālistu atbalstu personai darbspējīgā vecumā, kurai nepieciešams speciālistu atbalsts darba prasmju un iemaņu attīstīšanā.
62. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir pilngadīgai personai ar garīga rakstura traucējumiem ar invaliditāti.
63. Pakalpojums primāri tiek sniegts 9.2.2.1. pasākuma mērķgrupas personām.
64. Maksa par Pakalpojumu noteikta saskaņā ar Balvu novada Domes lēmumu un Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā un Noteikumos Nr. 275 noteikto kārtību.
XI. Sociālās rehabilitācijas centra bērniem pakalpojums
65. Sociālās rehabilitācijas centrā bērniem (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) tiek nodrošinātas speciālistu konsultācijas un individuālais atbalsts, kas vērsts uz sociālās funkcionēšanas spēju attīstīšanu, atjaunošanu vai uzlabošanu.
66. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir bērnam ar funkcionāliem traucējumiem ar invaliditāti.
67. Pakalpojums primāri tiek sniegts 9.2.2.1. pasākuma mērķgrupas personām.
68. Maksa par Pakalpojumu noteikta saskaņā ar Balvu novada Domes lēmumu un Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā un Noteikumos Nr. 275 noteikto kārtību.
XII. Pansijas pakalpojums
69. Pansijas pakalpojuma (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) ietvaros tiek nodrošināts mājoklis, uzraudzība, atbalsts pašaprūpē un, ja nepieciešams, atbalsts sociālo problēmu risināšanā, saglabājot personas iespēju dzīvot patstāvīgi.
70. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir:
70.1. pensijas vecuma personai vai pilngadīgai personai ar funkcionāliem traucējumiem, kurai ir grūtības sevi aprūpēt un kura ir motivēta patstāvīgai dzīvei un:
70.1.1. personai noteikts pirmais vai otrais aprūpes līmenis,
70.1.2. kuras dzīvošana iepriekšējā dzīvesvietā nav iespējama mājokļa tehniskā un (vai) ugunsdrošības stāvokļa dēļ,
70.1.3. kuras dzīvošana iepriekšējā dzīvesvietā nav iespējama ģimenes apstākļu vai neapmierinoša psiholoģiskā klimata dēļ,
70.1.4. kuras veselības stāvokļa uzlabošanai nepieciešams saudzējošs režīms un periodiska uzraudzība,
70.1.5. persona saņem valsts pensiju vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu;
70.2. personai, kura nonākusi krīzes situācijā, ja stihiskas nelaimes vai dabas katastrofas gadījumā ir nodarīts kaitējums vienīgajam mājoklim vai vienīgais mājoklis ir dzīvošanai nederīgs un persona nespēj nodrošināt savas pamatvajadzības.
71. Noteikumu 70.2. apakšpunktā minētajā gadījumā Pakalpojumu, pamatojoties uz sociālā darbinieka atzinumu, piešķir uz laiku līdz 3 mēnešiem.
72. Maksa par Pakalpojumu noteikta saskaņā ar Balvu novada Domes lēmumu un Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā un Noteikumos Nr. 275 noteikto kārtību.
XIII. Naktspatversmes pakalpojums
73. Naktspatversmes pakalpojuma (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) ietvaros tiek nodrošināta īslaicīga izmitināšana, vakariņas un personiskās higiēnas iespējas, individuālas sociāla darbinieka konsultācijas un atbalsts sociālo problēmu risināšanā.
74. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir personai bez noteiktas dzīvesvietas vai krīzes situācijā nonākušai personai, kurai nav apreibinošu vielu lietošanas pazīmju, kas liecina par drošības risku pašai personai vai citiem Pakalpojuma saņēmējiem un darbiniekiem.
75. Naktspatversmē persona var uzturēties līdz 6 mēnešiem gadā. Pakalpojuma saņemšanas termiņu var pagarināt personai, kura aktīvi iesaistās savu sociālo problēmu risināšanā, pildot līdzdarbības pienākumus, pamatojoties uz Pārvaldes sociālā darbinieka veiktu Pakalpojuma saņēmēja sociālās situācijas izvērtējumu un atzinumu par nepieciešamību turpināt Pakalpojumu.
76. Maksa par Pakalpojumu noteikta saskaņā ar Balvu novada Domes lēmumu.
XIV. Sociālā darba pakalpojums
77. Sociālā darba pakalpojuma (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) mērķis ir palīdzēt personai, ģimenei, personu grupai un sabiedrībai kopumā veicināt vai atjaunot savu spēju sociāli funkcionēt, radīt šai funkcionēšanai labvēlīgus apstākļus, kā arī veicināt sociālās atstumtības un riska faktoru mazināšanu, attīstot pašas personas resursus un iesaistot atbalsta sistēmas.
78. Pakalpojums ietver sociālā darbinieka konsultācijas, klientu vajadzību novērtēšanu, individuālā sociālās rehabilitācijas plāna izstrādi, psihosociālo un starpprofesionālo atbalstu gadījuma risināšanas vai sociālo pakalpojumu saņemšanas procesā.
79. Pakalpojums tiek finansēts no Pašvaldības budžeta līdzekļiem.
XV. Ģimenes asistenta pakalpojums
80. Ģimenes asistenta pakalpojuma (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) ietvaros personai tiek nodrošināts atbalsts un apmācība sociālo prasmju apgūšanā, bērnu aprūpē un audzināšanā, mājsaimniecības vadīšanā saskaņā ar individuāli izstrādātu sociālās rehabilitācijas plānu.
81. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir:
81.1. ģimenei, kurai nav pietiekamu prasmju un iemaņu bērnu audzināšanā un aprūpē, nepieciešams atbalsts un apmācība sociālo un sadzīves prasmju apgūšanā līdz 10 stundām nedēļā;
81.2. ģimenei, kurā viens vai abi vecāki ir personas ar garīga rakstura traucējumiem, un kurai nav pietiekamu prasmju un iemaņu bērnu audzināšanā un aprūpē, nepieciešams atbalsts un apmācība sociālo un sadzīves prasmju apgūšanā līdz 15 stundām nedēļā;
81.3. bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam pēc pilngadības sasniegšanas līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai, kuram nav pietiekamu prasmju un iemaņu patstāvīgas dzīves uzsākšanai līdz 4 stundām nedēļā.
82. Pakalpojumu piešķir uz laiku līdz 6 mēnešiem. Pakalpojuma saņemšanas laiku var pagarināt, pamatojoties uz Pārvaldes sociālā darbinieka veiktu Pakalpojuma saņēmēja sociālās situācijas izvērtējumu un atzinumu par nepieciešamību turpināt Pakalpojumu.
83. Pakalpojums tiek finansēts no Pašvaldības budžeta līdzekļiem.
XVI. Krīzes istabas pakalpojums
84. Krīzes istabas pakalpojuma (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) ietvaros tiek nodrošināts mājoklis, atbalsts sociālo problēmu risināšanā, lai atjaunotu vai uzlabotu personas sociālās funkcionēšanas spējas.
85. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir personai/ģimenei, kura nonākusi krīzes situācijā.
86. Pakalpojums tiek nodrošināts uz laiku līdz 3 mēnešiem. Pakalpojuma saņemšanas termiņu var pagarināt, pamatojoties uz Pārvaldes sociālā darbinieka veiktu Pakalpojuma saņēmēja sociālās situācijas izvērtējumu un atzinumu par nepieciešamību turpināt Pakalpojumu.
87. Maksa par Pakalpojumu noteikta saskaņā ar Balvu novada Domes lēmumu.
XVII. Sociālā atbalsta grupu pakalpojums
88. Sociālā atbalsta grupas (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) nodrošina personai iespēju mazināt sociālo izolētību, risināt esošās problēmas, vairot izpratni par sevi un saviem ģimenes locekļiem, iegūt zināšanas, attīstīt sociālās prasmes, gūt motivāciju un saņemt atbalstu problēmu risināšanai, lai uzlabotu savu funkcionēšanu un sociālo situāciju.
89. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir bērnam, ģimenei un pilngadīgai personai, kuru Pakalpojuma saņemšanai nosūtījis sociālais darbinieks vai tā pati izteikusi vēlmi saņemt Pakalpojumu.
90. Pakalpojums ietver profesionāli vadītu nodarbību ciklu saskaņā ar atbilstošu programmu un nodarbību plānu.
91. Pakalpojums ar sociālā darbinieka nosūtījumu tiek finansēts no Pašvaldības budžeta līdzekļiem, pārējos gadījumos maksa noteikta ar Balvu novada Domes lēmumu.
XVIII. Psihologa pakalpojums
92. Psihologa pakalpojuma (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) ietvaros tiek nodrošināta psiholoģiskā izpēte, atzinuma sagatavošana, psiholoģiski konsultatīvais un psihoizglītojošais darbs, krīzes intervence, lai nodrošinātu personas (ģimenes) sociālā un psiholoģiskā statusa atjaunošanu.
93. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir personai, kura pārdzīvo psiholoģiska rakstura grūtības un tai nepieciešams psiholoģisks atbalsts un kuru Pakalpojuma saņemšanai nosūtījis sociālais darbinieks vai persona pati izteikusi vēlmi saņemt Pakalpojumu.
94. Pakalpojumu var saņemt līdz 10 konsultācijām gadā vienai personai. Pakalpojumu var piešķirt atkārtoti, pamatojoties uz Pārvaldes sociālā darbinieka vai psihologa ieteikumiem.
95. Pakalpojums ar sociālā darbinieka nosūtījumu tiek finansēts no Pašvaldības budžeta līdzekļiem.
96. Maksa par Pakalpojumu bez sociālā darbinieka nosūtījuma noteikta ar Balvu novada Domes lēmumu.
XIX. Uzvedības sociālās korekcijas programma
97. Uzvedības sociālās korekcijas programma (turpmāk – programma) ir ilgstošā laika posmā veicams mērķtiecīgs pasākumu kopums, kuru mērķis ir mazināt vai novērst nepilngadīgo likumpārkāpēju antisociālo uzvedību, stiprināt likumisko pārstāvju izpratni bērnu audzināšanas jautājumos, kā arī veicināt likumpārkāpumu profilakses darbu.
98. Programmu izstrādā un realizē Pārvaldes Ģimenes atbalsta nodaļas sociālais darbinieks, piesaistot nepieciešamos resursus, ievērojot Bērnu tiesību aizsardzības likuma 58. panta pirmo un otro daļu.
99. Programmas īstenošanas laiks ir līdz 12 mēnešiem, nepieciešamības gadījumā termiņš var tikt pagarināts, ja nepilngadīgais nav izpildījis programmas uzdevumus vai programmas realizācijas laikā ir veicis jaunus likumpārkāpumus.
100. Pakalpojums tiek finansēts no Pašvaldības budžeta līdzekļiem.
XX. Higiēnas pakalpojums
101. Higiēnas pakalpojuma (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) ietvaros tiek nodrošināta dušas izmantošana un veļas mazgāšana.
102. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir personai, kurai sociālo apstākļu, sociālo prasmju trūkuma vai citu apstākļu dēļ nav iespējams nodrošināt personisko higiēnu.
103. Pakalpojuma saņemšanai personai jāvēršas Pakalpojuma sniegšanas vietās.
104. Maksa par Pakalpojumu noteikta saskaņā ar Balvu novada Domes lēmumu.
XXI. Transporta pakalpojums
105. Transporta pakalpojums (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) nodrošina personas un, ja nepieciešams, tās asistenta/pavadoņa transportēšanu ar automobili vai specializēto automobili uz ārstniecības iestādi, valsts vai pašvaldības institūcijām Latvijas Republikās robežās, ja personai funkcionālo traucējumu dēļ ir būtiski apgrūtināta vai neiespējama pārvietošanās ar sabiedrisko transportu.
106. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir personai ar smagu vai ļoti smagu invaliditāti (I un II invaliditātes grupa).
107. Pakalpojuma saņemšanai persona iesniegumā norāda brauciena mērķi, datumu un laiku, ja brauciens ir:
107.1. Balvu novada robežās, vismaz 3 darbdienas pirms plānotā brauciena;
107.2. ārpus Balvu novada robežām, vismaz 10 darbdienas pirms plānotā brauciena.
108. Pakalpojums var tikt nodrošināts personai ar smagiem funkcionāliem traucējumiem, kurai nav noteikta invaliditāte, iesniedzot ģimenes ārsta vai speciālista izziņu par Pakalpojuma nepieciešamību.
109. Maksa par Pakalpojumu noteikta saskaņā ar Balvu novada Domes lēmumu.
XXII. Mobilā kāpurķēžu pacēlāja pakalpojums
110. Mobilā kāpurķēžu pacēlāja pakalpojums (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) nodrošina palīdzību personai iekļūt un izkļūt no dzīvesvietas, izmantojot mobilo kāpurķēžu pacēlāju.
111. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir personai ar smagiem un ļoti smagiem kustību traucējumiem.
112. Maksa par Pakalpojumu noteikta saskaņā ar Balvu novada Domes lēmumu.
XXIII. Gadījumi, kad izbeidz sniegt sociālo pakalpojumu
113. Sociālo pakalpojumu izbeidz sniegt, ja tiek konstatēts vismaz viens no šādiem apstākļiem:
113.1. persona rakstiski lūdz izbeigt sociālā pakalpojuma sniegšanu;
113.2. ir beidzies lēmumā noteiktais sociālā pakalpojuma sniegšanas termiņš;
113.3. personai, kura iepriekš saņēmusi sociālo pakalpojumu dzīvesvietā, tiek nodrošināts sociālais pakalpojums institūcijā;
113.4. ir sasniegts sociālās rehabilitācijas mērķis;
113.5. persona ir atguvusi funkcionēšanas vai pašaprūpes spējas un sociālais pakalpojums nav nepieciešams;
113.6. sociālais pakalpojums tiek nodrošināts cita sociālā pakalpojuma ietvaros;
113.7. persona apdraud citu personu veselību vai dzīvību;
113.8. persona ļaunprātīgi pārkāpj vai nepilda līgumā par sociālā pakalpojuma sniegšanu noteiktās saistības vai bez attaisnojoša iemesla neuzsāk saņemt sociālo pakalpojumu;
113.9. persona maina savu dzīvesvietu, pārceļoties uz citas pašvaldības administratīvo teritoriju;
113.10. iestājusies personas nāve;
113.11. persona neveic samaksu vai līdzmaksājumu par sociālo pakalpojumu, ja samaksa ir noteikta saskaņā ar normatīvajiem aktiem.
114. Grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojumu izbeidz sniegt papildus Noteikumu 113. punktā noteiktajam, ja:
114.1. personai atklātas speciālās (psihiskās) kontrindikācijas grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojumam;
114.2. persona ir nodibinājusi ģimeni (izņemot gadījumus, ja abi ģimenes locekļi ir personas ar garīga rakstura traucējumiem);
114.3. persona bez attaisnojoša iemesla ilgāk par vienu mēnesi nedzīvo grupu mājā (dzīvoklī).
115. Ja konstatēti apstākļi, kuru dēļ personai sociālais pakalpojums jāizbeidz sniegt, Pārvalde pieņem lēmumu par sociālā pakalpojuma sniegšanas izbeigšanu (izņemot Noteikumu 113.2. un 113.10. apakšpunktos minētos apstākļus). Ja persona saņem Noteikumu 9.1. apakšpunktā noteikto sociālo pakalpojumu, lēmumu par sociālā pakalpojuma sniegšanas izbeigšanu pieņem sociālā pakalpojuma sniedzējs.
XXIV. Gadījumi, kad sociālo pakalpojumu nesniedz vai pārtrauc sniegt
116. Sociālo pakalpojumu, izņemot Noteikumu 9.1.; 9.6. un 9.9. apakšpunktos noteiktos sociālos pakalpojumus, nesniedz vai pārtrauc sniegt, ja iestājas vismaz viens no šādiem apstākļiem:
116.1. personai ir akūtas infekcijas (piemēram, plaušu tuberkuloze aktīvajā stadijā, akūtas infekcijas slimības u.c.) pazīmes, kas var ietekmēt sociālā pakalpojuma sniegšanu vai citu personu veselību;
116.2. persona sociālā pakalpojuma saņemšanas laikā ir alkohola, narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē;
116.3. persona apdraud vai izsaka draudus sociālā pakalpojuma sniedzēja institūcijas darbiniekiem un/vai klientiem.
117. Sociālo pakalpojumu nesniedz vai tā sniegšanu pārtrauc līdz brīdim, kamēr beidzas apstākļi, kuri bijuši sociālā pakalpojuma nesniegšanas vai pārtraukšanas pamatā, par to veicot ierakstus sociālo pakalpojumu sniegšanas dokumentācijā.
XXV. Lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība
118. Pārvaldes lēmumu var apstrīdēt Balvu novada pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisijā.
119. Administratīvo aktu strīdu komisijas lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā.
XXVI. Noslēguma jautājums
120. Ar Noteikumu spēkā stāšanās dienu spēku zaudē:
120.1. Baltinavas novada Domes 2014. gada 27. novembra saistošie noteikumi Nr. 12 "Par aprūpes mājās pakalpojuma organizēšanu un pakalpojuma saņemšanas kārtību Baltinavas novadā";
120.2. Balvu novada Domes 2012. gada 8. marta saistošie noteikumi Nr. 8/2012 "Par aprūpes mājās darba organizēšanu un pakalpojuma saņemšanas kārtību Balvu novadā";
120.3. Rugāju novada Domes 2019. gada 18. aprīļa saistošie noteikumi Nr. 4/2019 "Aprūpes mājās pakalpojuma nodrošināšana Rugāju novadā";
120.4. Viļakas novada Domes 2017. gada 27. oktobra saistošie noteikumi Nr. 12/2017 "Par aprūpes mājās pakalpojumu Viļakas novadā";
120.5. Viļakas novada Domes 2019. gada 30. maija saistošie noteikumi Nr. 6/2019 "Par sociālajiem pakalpojumiem Viļakas novada pašvaldībā".
Balvu novada domes priekšsēdētājs S. Maksimovs
Paskaidrojuma raksts
Balvu novada domes 2022. gada 27. janvāra saistošajiem noteikumiem Nr. 2/2022
"Par sociālajiem pakalpojumiem un sociālo atbalstu Balvu novadā"
Paskaidrojuma raksta sadaļas |
Norādāmā informācija |
1. Projekta nepieciešamības pamatojums | Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības
likuma 9. panta pirmā, otrā un ceturtā daļa nosaka, ka pašvaldībai,
kuras teritorijā ir deklarētā personas dzīvesvieta, ir pienākums
nodrošināt personai iespēju saņemt tās vajadzībām atbilstošus sociālos
pakalpojumus. Ja pašvaldība no fiziskajām personām vai institūcijām
saņēmusi informāciju par personu, kurai varētu būt nepieciešams sociālās
aprūpes, sociālās rehabilitācijas pakalpojums vai sociālā palīdzība,
pašvaldībai ir pienākums likumā "Par sociālo drošību" noteiktajā kārtībā
pārbaudīt saņemto informāciju, izvērtēt personas vajadzības pēc
sociālajiem pakalpojumiem un sociālās palīdzības un informēt šo personu
vai tās likumisko pārstāvi par tiesībām un iespējām saņemt sociālos
pakalpojumus un sociālo palīdzību, kā arī kārtību, kādā sociālie
pakalpojumi vai sociālā palīdzība saņemama. Pašvaldības, kuras nav
izveidojušas nepieciešamos sociālo pakalpojumu sniedzējus, slēdz līgumus
ar citiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem savā teritorijā vai ar citām
pašvaldībām par minēto sociālo pakalpojumu sniegšanu un samaksu. Saskaņā ar Administratīvo teritoriju un apdzīvotu vietu likuma Pārejas noteikumu 17. punktu, 2021. gada pašvaldību vēlēšanās ievēlētā novada dome izvērtē novadu veidojošo bijušo pašvaldību pieņemtos saistošos noteikumus un pieņem jaunus novada saistošos noteikumus. Pamatojoties uz iepriekš minēto, ir izstrādāti jauni saistošie noteikumi "Par sociālajiem pakalpojumiem un sociālo atbalstu Balvu novadā." Viena vienota normatīvā akta izdošana vienā administratīvajā teritorijā nodrošinās efektīgāku sociālā darba un sociālo pakalpojumu organizēšanu, saņemšanas administrēšanu, vienotu pieeju sociālo pakalpojumu saņemšanai novadā, tādejādi mazinās nevienlīdzību starp sociālo pakalpojumu saņēmējiem novada teritorijā. |
2. Īss projekta satura izklāsts | Saistošie noteikumi paredz vienotu sociālo pakalpojumu veidus, to piešķiršanas, saņemšanas un samaksas kārtību, kā arī lēmumu par pakalpojumu piešķiršanu vai atteikumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību apvienotā Balvu novadā. |
3. Informācija par plānoto projekta ietekmi uz pašvaldības budžetu | Sociālie pakalpojumi tiks nodrošināti
piešķirto Balvu novada pašvaldības budžeta līdzekļu ietvaros. No
Pašvaldības budžeta līdzekļiem tiks finansēti – sociālā darba, ģimenes
asistenta, sociālā atbalsta grupu pakalpojums un uzvedības sociālās
korekcijas programma. Maksa par ilgstošu sociālo aprūpi un sociālā
rehabilitāciju institūcijā pilngadīgām personām, aprūpes mājā, pansijas,
naktspatversmes, krīzes istabas, psihologa, higiēnas, transporta, mobilā
kāpurķēžu pacēlāja pakalpojumiem noteikta ar Balvu novada Domes lēmumiem
un atbilstoši normatīvo aktu prasībām. Aprūpes mājās pakalpojumam tiek noteikts personu līdzmaksājums 50 % apmērā no aprūpes mājās pakalpojuma maksas. Deinstitucionālizācijas procesa ietvaros izveidotie pakalpojumi – dienas aprūpes centru pakalpojumi bērniem ar funkcionāliem traucējumiem un personām ar garīga rakstura traucējumiem, grupu mājas (dzīvokļa), specializēto darbnīcu, sociālās rehabilitācijas centra bērniem pakalpojumi, tiek sniegti no pašvaldības budžeta līdzekļiem, saņemot kompensāciju līdz 2023. gada beigām no ESF projekta Nr. 9.2.2.1./15/I/005 "Deinstitucionalizācijas pasākumu īstenošana Latgales reģionā" līdzekļiem. Aprūpes pakalpojums bērniem līdz 2023. gada beigām tiks kompensēts no ESF projekta Nr. 9.2.2.1./15/I/005 "Deinstitucionalizācijas pasākumu īstenošana Latgales reģionā" paredzētā finansējuma. |
4. Informācija par plānoto projekta ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā | Neietekmē. |
5. Informācija par administratīvajām procedūrām | Noteikumu izpildi un piemērošanu nodrošinās Balvu novada Sociālā pārvalde. Saistošie noteikumi tiks nosūtīti informācijai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai, tiks publicēti oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis." |
6. Informācija par konsultācijām ar privātpersonām | Nav. |
Balvu novada domes priekšsēdētājs S. Maksimovs