• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ogres novada domes 2023. gada 15. jūnija saistošie noteikumi Nr. 14/2023 "Par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni Ogres novadā". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 11.07.2023., Nr. 131 https://www.vestnesis.lv/op/2023/131.65

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Amatu konkursu ziņas

Skatīt visus oficiālos paziņojumus šajā grupā

Vēl šajā numurā

11.07.2023., Nr. 131

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ogres novada dome

Veids: saistošie noteikumi

Numurs: 14/2023

Pieņemts: 15.06.2023.

OP numurs: 2023/131.65

2023/131.65
RĪKI

Ogres novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi

Ogres novada pašvaldības saistošie noteikumi Nr. 14/2023

Ogrē 2023. gada 15. jūnijā (prot. Nr. 9; 12. §)

Par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni Ogres novadā

Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma
33. panta ceturto daļu un likuma "Par palīdzību dzīvokļa
jautājumu risināšanā" 14. panta sesto daļu

1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni Ogres novadā.

2. Maznodrošinātas mājsaimniecības minimālais ienākumu slieksnis ir 70 % no Centrālās statistikas pārvaldes tīmekļvietnē publicētās minimālo ienākumu mediānas (turpmāk – ienākumu mediāna).

3. Minimālā ienākuma slieksnis aprēķināms, piemērojot:

3.1. pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā – koeficientu 1;

3.2. pārējām personām mājsaimniecībā – koeficientu 0,7.

4. Aprēķinātā maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu mediāna tiek noapaļota līdz pilniem euro.

5. Noteikumi piemērojami ar 2023. gada 1. jūliju.

6. Ar 2023. gada 1. jūliju atzīt par spēku zaudējušiem Ogres novada pašvaldības 2021. gada 23. septembra saistošos noteikumus Nr. 19/2021 "Par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni Ogres novadā".

Ogres novada domes priekšsēdētājs E. Helmanis

 

Ogres novada pašvaldības saistošo noteikumu Nr. 14/2023 "Par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni Ogres novadā"
paskaidrojuma raksts

Paskaidrojuma raksta sadaļa

Norādāmā informācija

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums Ogres novada pašvaldības dome 2021. gada 23. septembrī pieņēma saistošos noteikumus Nr. 19/2021 "Par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni Ogres novadā" (turpmāk – Saistošie noteikumi Nr. 19/2021).

Saistošie noteikumi Nr. 19/2021 ir izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma (turpmāk – Likums) 33. panta trešo daļu. Ar 2023. gada 8. marta grozījumiem Likumā 33. pants tika izteikts jaunā redakcijā. Vienlaikus likums tika papildināts ar pārejas noteikumu 53. punktu, kurā tika noteikts, ka grozījums par likuma 33. panta izteikšanu jaunā redakcijā stājas spēkā 2023. gada 1. jūlijā.

Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta piektā daļa nosaka, ka, ja spēku zaudē normatīvā akta izdošanas tiesiskais pamats (augstāka juridiska spēka tiesību norma, uz kuras pamata izdots cits normatīvais akts), tad spēku zaudē arī uz šā pamata izdotais normatīvais akts vai tā daļa.

Ņemot vērā to, ka Saistošo noteikumu Nr. 19/2021 vienīgais izdošanas tiesiskais pamats zaudēs spēku 2023. gada 1. jūlijā, kā arī nav paredzēts pagarināt tā piemērojamību, Ogres novada pašvaldības domei ir jāizdod jauni saistošie noteikumi, kas nosaka maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni Ogres novadā.

Likuma 33. panta pirmajā daļā (redakcijā, kas stāsies spēkā 01.07.2023.) noteikts, ka minimālo ienākumu sliekšņus sociālās palīdzības sniegšanai nosaka procentuālā apmērā no Centrālās statistikas pārvaldes tīmekļvietnē pārskata gadā publicētās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī (turpmāk – ienākumu mediāna). Savukārt šī panta ceturtajā daļā noteikts, ka maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni katra pašvaldība ir tiesīga noteikt ne augstāku kā 80 procentu apmērā no ienākumu mediānas, bet ne zemāku par trūcīgas mājsaimniecības ienākumu slieksni, kas noteikts 50 procentu apmērā no ienākumu mediānas.

2023. gada ienākumu mediāna faktiski atbilst mājsaimniecību ienākumiem 2020. gadā. Šobrīd Centrālās statistikas pārvalde ir publicējusi ienākumu mediānas prognozes līdz 2028. gadam, savukārt 2023. gada ienākumu mediānas apmērs ir 626,57 euro.

Izvērtējot spēkā esošos Saistošos noteikumus Nr. 19/2021 un Ogres novada Sociālā dienesta 2023. gada budžeta iespējas, konstatēts, ka maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksnis Ogres novadā būtu nosakāms 70 % apmērā no ienākumu mediānas, kas 2023. gadā ir 439 euro. Savukārt, saskaņā ar Likuma 33. panta piektajā daļā noteikto – minimālo ienākumu sliekšņu apmērus mājsaimniecībai aprēķina, piemērojot attiecīgajam ienākumu slieksnim šādus koeficientus:

1) pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā – koeficientu 1;

2) pārējām personām mājsaimniecībā - koeficientu 0,7. Proti, ienākumu sliekšņa apmērs pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā būtu 439 euro, pārējām personām mājsaimniecībā – 307 euro.

Šobrīd maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksnis Ogres novadā ir 380,00 euro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un 266,00 euro pārējām personām mājsaimniecībā, kas atbilst 70 % no ienākumu mediānas 2021., 2022. gadā.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu Ņemot vērā 2022. gada pensiju indeksāciju un minimālās algas paaugstināšanos 2023. gadā ir samazinājies maznodrošināto mājsaimniecību skaits. Izvērtējot šī brīža situāciju pret pagājušā gada periodu no 1. janvāra līdz 30. aprīlim secināms, ka 2022. gadā maznodrošināto un trūcīgo mājsaimniecību skaits bija 1459, savukārt tādā pašā periodā 2023. gadā – 1243 mājsaimniecības, kas ir par 216 mājsaimniecībām mazāk. Ņemot vērā minēto, daļa mājsaimniecību šobrīd nav tiesīga saņemt pašvaldības nodrošināto sociālo palīdzību, kā arī saņemt aprūpes mājās pakalpojumu par pašvaldības budžeta līdzekļiem, lai arī ikmēneša ienākumu pieaugums ir neliels. Šobrīd 56 personā aprūpes mājās pakalpojums par pašvaldības budžeta līdzekļiem tiek liegts, jo ienākumi pārsniedz pašreizējo maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu sliekšņa apmēru.

Grozījumu rezultātā paredzama ietekme uz veselības aprūpes pabalsta un Aprūpe mājās pakalpojumu izdevumu pieaugumu, savukārt mājokļa pabalstu konkrētās mājsaimniecības jau ir tiesīgas saņemt.

Plānotais budžeta izdevumu pieaugums veselības aprūpes pabalstam paredzams 22275 eiro 2023. gadā, savukārt aprūpes mājās pakalpojumiem – 100920 eiro 2023. gadā, saskaņā ar iepirkumu par aprūpe mājās pakalpojuma nodrošināšanu Ogres novadā. Ņemot vērā, ka 2023. gada budžets apstiprināts pēc 2022. gada budžeta izpildes, kuru skaitā bija to maznodrošināto mājsaimniecību skaits, kuras šobrīd vairs neatbilst sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu saņēmēju kategorijai, paredzams, ka papildus finansējums šiem mērķiem nebūs nepieciešams.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci  3.1. Sociālā ietekme – Noteikumu tiesiskais regulējums paplašinātu sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu saņēmēju loku, sniedzot atbalstu pamatvajadzību nodrošināšanai;

3.2. Ietekme uz vidi – nav;

3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – nav;

3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi – nav;

3.5. Ietekme uz konkurenci – nav.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām  Privātpersonas jautājumos par Saistošo noteikumu projekta piemērošanu var vērsties Ogres novada Sociālajā dienestā.

Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības noteiktas Saistošo noteikumu projektā.

Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem  Pašvaldību likuma 3. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka pašvaldības kompetenci nosaka ārējie normatīvie akti. Savukārt, Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 9. punktā noteikts, ka viena no pašvaldības autonomajām funkcijām ir nodrošināt iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus.
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu  Saistošo noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot jaunas institūcijas un/vai jaunas darba vietas. Saistošo noteikumu piemērošanas kārtība netiek mainīta.
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana  Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākiem normatīviem aktiem.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām  Saskaņā ar Pašvaldību likuma 46. panta trešo daļu saistošo noteikumu projekts un to paskaidrojuma raksts tika publicēts pašvaldības tīmekļvietnē sabiedrības viedokļa noskaidrošanai.

2023. gada 18. maijā Saistošo noteikumu projekts un paskaidrojuma raksts tika publicēts pašvaldības mājaslapā www.ogresnovads.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Viedokļus un priekšlikumus par saistošo noteikumu projektu rakstveidā varēja iesniegt līdz 2023. gada 1. jūnijam.

Noteiktajā termiņā viedokļi netika saņemti.

Ogres novada domes priekšsēdētājs E. Helmanis

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!