• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Daugavpils pilsētas dome
Republikas pilsētas domes publicē saistošos noteikumus un to paskaidrojuma rakstu. Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas, ja tajos nav noteikts cits spēkā stāšanās termiņš.

Pirms republikas pilsētas domes vēlēšanām republikas pilsētu vēlēšanu komisijas publicē reģistrētos deputātu kandidātu sarakstus, pēc vēlēšanām – informāciju par pilsētas domē ievēlētajiem deputātiem.

TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Daugavpils pilsētas domes 2023. gada 15. jūnija lēmums Nr. 342 "Par nekustamā īpašumā Stacijas ielā 95, Daugavpilī, ietilpstošo būvju nojaukšanu". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 24.07.2023., Nr. 140 https://www.vestnesis.lv/op/2023/140.4

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Liepājas pilsētas domes saistošie noteikumi Nr. 9

Liepājas valstspilsētas pašvaldības atkritumu apsaimniekošanas saistošie noteikumi

Vēl šajā numurā

24.07.2023., Nr. 140

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Daugavpils pilsētas dome

Veids: lēmums

Numurs: 342

Pieņemts: 15.06.2023.

OP numurs: 2023/140.4

2023/140.4
RĪKI

Daugavpils pilsētas domes lēmumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi

Daugavpils valstspilsētas pašvaldības domes lēmums Nr. 342

Daugavpilī 2023. gada 15. jūnijā (prot. Nr. 13, 16. §)

Par nekustamā īpašumā Stacijas ielā 95, Daugavpilī, ietilpstošo būvju nojaukšanu

Pamatojoties uz Civillikuma 1084. panta pirmo daļu, Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2. punktu, 10. panta pirmās daļas 21. punktu, Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 3. panta pirmo daļu, Būvniecības likuma 7. panta pirmās daļas 2. punktu, 21. panta devīto un desmito daļu, Vispārīgo būvnoteikumu 158. punktu,

ņemot vērā SIA "Rem Pro" 2023. gada 26. maija tehniskās apsekošanas atzinumos (7 gab) izdarītos secinājumus un ieteikumus,

Daugavpils valstspilsētas pašvaldības domes Saimniecības un attīstības komitejas 2023. gada 8. jūnija sēdes atzinumu, Daugavpils valstspilsētas pašvaldības domes Finanšu komitejas 2023. gada 8. jūnija sēdes atzinumu, atklāti balsojot: PAR – 11 (I. Aleksejevs, A. Elksniņš, A. Gržibovskis, L. Jankovska, V. Kononovs, N. Kožanova, I. Prelatovs, V. Sporāne-Hudojana, I. Šķinčs, M. Truskovskis, A. Vasiļjevs), PRET – nav, ATTURAS – nav, Daugavpils valstspilsētas pašvaldības dome nolemj:

1. Nojaukt par pašvaldības budžeta līdzekļiem uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 05000011605 Stacijas ielā 95, Daugavpilī atrodošās ēkas: ražošanas ēku ar kadastra apzīmējumu 05000011605001, darbnīcu ar kadastra apzīmējumu 05000011605002, caurlaides punktu ar kadastra apzīmējumu 0500 001 1605 003, noliktavu ar kadastra apzīmējumu 05000011605004, noliktavu ar kadastra apzīmējumu 05000011605005, šķūni ar kadastra apzīmējumu 05000011605007, šķūni ar kadastra apzīmējumu 05000011605008.

2. Uzdot Daugavpils pašvaldības centrālās pārvaldes Centralizēto iepirkumu nodaļai organizēt iepirkuma procedūru lēmuma 1. punktā minēto būvju nojaukšanai un būvniecības dokumentācijas izstrādei.

3. Uzdot Daugavpils pašvaldības centrālās pārvaldes Finanšu departamentam pēc iepirkuma procedūras rezultātu apstiprināšanas sagatavot Domes lēmuma projektu finansējuma piešķiršanai 1. punktā minēto būvju nojaukšanai un būvniecības dokumentācijas izstrādei, nosakot būves īpašniekiem pienākumu atlīdzināt pašvaldībai ar būves nojaukšanu un teritorijas sakārtošanu saistītas izmaksas.

4. Uzdot Daugavpils pašvaldības centrālās pārvaldes Administratīvajam departamentam paziņot šo lēmumu Stacijas ielā 95, Daugavpilī, īpašniekiem, hipotekārajam kreditoram- Valsts ieņēmumu dienestam un publicēt lēmumu oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".

5. Noteikt, ka lēmums izpildāms nekavējoties.

6. Lēmuma izpildi kontrolē Daugavpils valstspilsētas pašvaldības izpilddirektora p.i T. Dubina.

Šo lēmumu Administratīvā procesa likuma noteiktā kārtībā var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no tā paziņošanas dienas. Lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā darbību.

Pielikumā: Lēmuma pamatojums

Daugavpils valstspilsētas pašvaldības
domes priekšsēdētājs A. Elksniņš

 

Pielikums
domes 2023. gada 15. jūnija
lēmumam Nr. 342

[1] Saskaņā ar Valsts zemes dienesta kadastra informācijas sistēmas un Valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas datiem uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 05000011605 Stacijas ielā 95, Daugavpilī (turpmāk – Zemes vienība) atrodas 7 ēkas: 05000011605001 – ražošanas ēka, 05000011605002 – darbnīca, 05000011605003 – caurlaides punkts, 05000011605004 – noliktava, 05000011605005 – noliktava, 05000011605007 – šķūnis, 05000011605008 – šķūnis (turpmāk – Būves). Zemes vienība un Būves uz tās atrodas valsts nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļa "Daugavpils pilsētas vēsturiskais centrs" (valsts aizsardzības Nr. 7429) teritorijā. Zemes vienības un Būvju 2/6 domājamo daļu īpašnieks ir Arons Naftalijs Osins, 2/6 domājamo daļu īpašniece ir Poļina Lihotina, Fridai Jakobsonei piederošā 1/6 domājamā daļa nekustamā īpašuma atzīta par bezmantinieku mantu un piekrīt valstij, Rohai Mostovai piederošā 1/6 domājamā daļa nekustamā īpašuma atzīta par bezmantinieku mantu un piekrīt valstij.

[2] Nekustamā īpašuma Stacijas ielā 95, Daugavpilī, īpašniekiem tika sastādīti apsekošanas atzinumi par Būvju apsekošanu.

[2.1.] 2018. gada 9. augusta Daugavpils pilsētas domes Pilsētplānošanas un būvniecības departamenta (turpmāk – Departaments) būvvaldes atzinumā Nr. K/32/18 par būves pārbaudi 06.07.2018. Zemes vienības un Būvju īpašniekiem tika uzdots: nekavējoties nožogot pieguļošo teritoriju, lai novērstu nepiederošu personu uzturēšanos un iekļūšanu. Norobežot bīstamas vietas apkārt Būvēm, uzlikt brīdinājumus, sakārtot pieguļošo teritoriju apkārt Būvēm, līdz 2018. gada 31. oktobrim atrisināt jautājumu par Būvju sakārtošanu: būvju atjaunošanu, konservāciju vai nojaukšanu, iesniedzot būvniecības dokumentāciju atbilstoši Ministru kabineta 2014. gada 2. septembra noteikumu Nr. 529 "Ēku būvnoteikumi" prasībām.

[2.2.] 2018. gada 19. decembra Departamenta būvvaldes atzinumā Nr. K/86/18 par būves pārbaudi 20.11.2018. tika konstatēts, ka 2018. gada 9. augusta atzinuma Nr. K/32/18 par būves pārbaudi 06.07.2018. norādījumi nav pilnībā izpildīti. Būvju tehniskais stāvoklis ir pasliktinājies. Būves vizuāli degradē pilsētas vēsturiskā centra veidolu.

[2.3.] 2019. gada 11. novembrī Departamenta būvvalde sagatavoja atzinumu Nr. K/157/19 par būves pārbaudi 2019. gada 5. novembrī. 2019. gada 5. novembrī vizuāli apsekojot Zemes vienību un uz tās esošās Būves, tika konstatēts, ka iepriekšējo atzinumu norādījumi nav izpildīti, kā arī Departamenta arhīva rīcībā nav informācijas par būvniecības ieceres projekta dokumentāciju Būvju sakārtošanai. Būvju tehniskais stāvoklis pasliktinājies, Būves netiek ekspluatētas un vizuāli atrodas neapmierinošā stāvoklī. Būves nav iekonservētas, koka nožogojums apkārt teritorijai ir sapuvis un atrodas tehniski neapmierinošā stāvoklī, vietām tas ir nojaukts un ir iespēja brīvi iekļūt Zemes vienībā un Būvēs. Ražošanas ēkas pagrabā un pirmajā stāvā logu ailes daļēji aizpildītas ar dažāda veida vairogiem, otrajā stāvā logu ailes brīvi atvērtas, kā rezultātā mitruma ietekmei tiek pakļautas iekšējās sienas un citas iekšējās konstrukcijas, kas ietekmē nesošo konstrukciju izturību. Citas Būves atrodas pussagruvušā stāvoklī un atrasties pie tām ir bīstami. Zemes gabals ir aizaudzis ar kokiem, krūmiem, nav sakārtots un ir piegružots ar dažādiem būvgružiem un sadzīves atkritumiem. Zemes vienība un Būves vizuāli degradē apkārtējo pilsētas vēsturiskā centra veidolu.

Zemes vienība un uz tās esošās Būves neatbilst Daugavpils pilsētas domes 2016. gada 10. marta saistošo noteikumu Nr. 5 "Saistošie noteikumi par Daugavpils pilsētas teritorijas kopšanu un būvju uzturēšanu" (turpmāk – Saistošie noteikumi) 5., 11. un 12. punktu izvirzāmām prasībām. Saistošo noteikumu 5. punkts nosaka, ka privātpersonai piederošā īpašuma sanitāro tīrību un uzturēšanu kārtībā nodrošina nekustamā īpašuma īpašnieks vai faktiskais valdītājs. Būves atbilstoši Saistošo noteikumu 13.2. apakšpunktam tiek klasificētas kā cilvēku drošību apdraudošas ēkas (būves) – B – kategorija ir ēka (būve) ar atklātām logu un durvju ailēm, kas nav noslēgtas vai arī daļēji noslēgtas un nav nodrošinātas pret nepiederošu personu iekļūšanu tajās, tai skaitā nepabeigtās būvniecības objekti, ēkas (būves) avārijas un bīstamā tehniskā stāvoklī, ar nedrošām konstrukcijām, kuras var nokrist, apgāzties vai iebrukt.

[2.4.] 2020. gada 20. aprīlī Departamenta būvvalde sagatavoja atzinumu Nr. K/48/20 par būves pārbaudi 2020. gada 14. aprīlī . Atzinumā Nr. K/48/20 tika konstatēts, ka iepriekšējo atzinumu norādījumi nav izpildīti. Būvju tehniskais stāvoklis ir pasliktinājies. Zemes un Būvju īpašniekiem tika uzdots nekavējoties norobežot nepiederošo personu iekļūšanu Zemes vienībā un Būvēs, līdz 2020. gada 28. augustam sakārtot Zemes vienību atbilstoši Saistošo noteikumu prasībām, līdz 2020. gada 30. oktobrim atrisināt jautājumu par Būvju atjaunošanu vai nojaukšanu, izstrādājot vai iesniedzot Departamentā nepieciešamo būvniecības ieceres dokumentāciju atbilstoši Ministru kabineta 2014. gada 2. septembra noteikumu Nr. 529 "Eku būvnoteikumi" prasībām.

[2.5.] 2020. gada 28. augustā Departamenta būvvalde sagatavoja atzinumu Nr. K/89/20 par būves pārbaudi 2020. gada 24. augustā. 2020. gada 25. augustā apsekojot Zemes vienību un uz tas esošās būves, tika konstatēts, ka nav veikti nekādi pasākumi, lai uzlabotu bīstamo situāciju, nav iesniegta būvniecības dokumentācija Būvju sakārtošanai (konservācijai vai nojaukšanai). Būvēs daudzkārt notika ugunsgrēks un to tehniskais stāvoklis ir pasliktinājies. Nekustamā īpašuma īpašniekiem tika uzdots nekavējoties norobežot nepiederošo personu iekļūšanu Zemes vienībā un Būvēs, līdz 2020. gada 28. novembrim Zemes vienību atbilstoši Saistošo noteikumu prasībām, līdz 2021. gada 28. maijam atrisināt jautājumu par Būvju atjaunošanu vai nojaukšanu, izstrādājot vai iesniedzot Departamentā nepieciešamo būvniecības ieceres dokumentāciju atbilstoši Ministru kabineta 2014. gada 2. septembra noteikumu Nr. 529 "Eku būvnoteikumi" prasībām.

Atzinumi viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas Departamenta vadītājai nav apstrīdēti un saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76. panta ceturto daļu ir kļuvuši neapstrīdami.

[3] 2023. gada 17. maijā Daugavpils valstspilsētas pāsvaldībai izsniegti Būvju tehniskās apsekošanas atzinumi. Izpildītājs SIA "REM PRO", apsekotājs Ludmila Antonova, sertifikāta Nr. 3-01957. Tehniskā apsekošana veikta 2023. gada 26. aprīlī. Saskaņā ar tehniskās apsekošanas atzinumiem ir izdarīti sekojoši secinājumi un ieteikumi:

[3.1.] no ražošanas ēkas ar kadastra apzīmējumu 0500 001 1605 001 Stacijas ielā 95, Daugavpilī, tehniskās apsekošanas atzinuma izriet, ka ēkas kopējais tehniskais stāvoklis, pamatojoties uz apsekoto apjomu, vērtējams kā neapmierinošs. Kopējais ēkas tehniskais nolietojums vērtējams kā 65%. Ēkas nesošajām konstrukcijām konstatēti bojājumi, kas būtiski ietekmē to nestspēju vai konstruktīvo noturību – jāveic pamatu un ārsienu plaisu sastiegrošanu, bēniņu un pagraba pārsegumu nomaiņu, jumta konstrukciju pilnu nomaiņu. Nesošo konstrukciju stabilitāte nav pietiekoši noturīga un apsekojuma brīdī rada šaubas par ēkas kopējo nestspēju. Ņemot vērā iepriekš minēto, var secināt, ka nav jēgas atjaunot, remontēt, pastiprināt ēkas konstrukcijas, jo ēka atrodas pastāvīgā vibrācijas ietekmē, kas nav droši, ņemot vērā ēkas patreizējo stāvokli, kā arī tas nav ekonomiski izdevīgi. Būves stāvoklis apdraud sabiedrisko drošību un no tās var rasties kaitējums garāmgājējiem. Būve ir bīstama, bojā ainavu, Ēkai nav nekādas vēsturiskas nozīmes, tāpēc logiskāk būtu to demontēt un izbūvēt jaunu mūsdienīgu energoefektīvo ēku tādiem pašiem nolūkiem. Analizējot tehniskās apsekošanas rezultātus, secināts, ka apsekotās konstrukcijas, kā arī būve kopumā neatbilst Latvijas būvnormatīvos uzstādītiem noteikumiem un nosacījumiem un nav derīga turpmākai ekspluatācijai;

[3.2.] no darbnīcas ar kadastra apzīmējumu 0500 001 1605 002 Stacijas ielā 95, Daugavpilī, tehniskās apsekošanas atzinuma izriet, ka ēkas kopējais tehniskais stāvoklis, pamatojoties uz apsekoto apjomu, vērtējams kā neapmierinošs. Kopējais ēkas tehniskais nolietojums vērtējams kā 95%. Ēkas nesošajām konstrukcijām konstatēti bojājumi, kas būtiski ietekmē to nestspēju vai konstruktīvo noturību. Analizējot tehniskās apsekošanas rezultātus, noskaidrots, ka apsekotās konstrukcijas, kā arī būve kopumā neatbilst Latvijas būvnormatīvos uzstādītiem noteikumiem un nosacījumiem un nav derīga turpmākai ekspluatācijai. Ēkai nav nekādas vēsturiskas nozīmes, tāpēc loģiskāk būtu to demontēt un izbūvēt jaunu mūsdienīgu energoefektīvu ēku tādiem pašiem nolūkiem;

[3.3.] no caurlaides punkta ar kadastra apzīmējumu 0500 001 1605 003 Stacijas ielā 95, Daugavpilī, tehniskās apsekošanas atzinuma izriet, ka ēkas kopējais tehniskais stāvoklis, pamatojoties uz apsekoto apjomu, vērtējams kā neapmierinošs. Kopējais ēkas tehniskais nolietojums vērtējams kā 75%. Ēkas nesošajām konstrukcijām konstatēti bojājumi, kas būtiski ietekmē to nestspēju vai konstruktīvo noturību. Analizējot tehniskās apsekošanas rezultātus, noskaidrots, ka apsekotās konstrukcijas, kā arī būve kopumā, neatbilst Latvijas būvnormatīvos uzstādītiem noteikumiem un nosacījumiem un nav derīga turpmākai ekspluatācijai. Ēkai nav nekādas vēsturiskas nozīmes, tāpēc loģiskāk būtu to demontēt un izbūvēt jaunu mūsdienīgu energoefektīvu ēku tādiem pašiem nolūkiem;

[3.4.] no noliktavas ar kadastra apzīmējumu 0500 001 1605 004 Stacijas ielā 95, Daugavpilī, tehniskā apsekošanas atzinuma izriet, ka ēkas kopējais tehniskais stāvoklis, pamatojoties uz apsekoto apjomu, vērtējams kā neapmierinošs. Kopējais ēkas tehniskais nolietojums vērtējams kā 70%. Ēkas nesošajām konstrukcijām konstatēti bojājumi, kas būtiski ietekmē to nestspēju vai konstruktīvo noturību. Analizējot tehniskās apsekošanas rezultātus, noskaidrots, ka apsekotās konstrukcijas, kā arī būve kopumā, neatbilst Latvijas būvnormatīvos uzstādītiem noteikumiem un nosacījumiem un nav derīga turpmākai ekspluatācijai. Ēkai nav nekādas vēsturiskas nozīmes, tāpēc loģiskāk būtu to demontēt un izbūvēt jaunu mūsdienīgu energoefektīvu ēku tādiem pašiem nolūkiem;

[3.5.] no noliktavas ar kadastra apzīmējumu 0500 001 1605 005 Stacijas ielā 95, Daugavpilī, tehniskās apsekošanas atzinuma izriet, ka ēkas kopējais tehniskais stāvoklis, pamatojoties uz apsekoto apjomu, vērtējams kā neapmierinošs. Kopējais ēkas tehniskais nolietojums vērtējams kā 70%. Ēkas nesošajām konstrukcijām konstatēti bojājumi, kas būtiski ietekmē to nestspēju vai konstruktīvo noturību. Analizējot tehniskās apsekošanas rezultātus, noskaidrots, ka apsekotās konstrukcijas, kā arī būve kopumā neatbilst Latvijas būvnormatīvos uzstādītiem noteikumiem un nosacījumiem un nav derīga turpmākai ekspluatācijai. Ēkai nav nekādas vēsturiskas nozīmes, tāpēc loģiskāk būtu to demontēt un izbūvēt jaunu mūsdienīgu energoefektīvu ēku tādiem pašiem nolūkiem;

[3.6.] no šķūņa ar kadastra apzīmējumu 0500 001 1605 007 Stacijas ielā 95, Daugavpilī, tehniskās apsekošanas atzinuma izriet, ka ēkas kopējais tehniskais stāvoklis, pamatojoties uz apsekoto apjomu, vērtējams kā neapmierinošs. Kopējais ēkas tehniskais nolietojums vērtējams kā 70%. Ēkas nesošajām konstrukcijām konstatēti bojājumi, kas būtiski ietekmē to nestspēju vai konstruktīvo noturību. Analizējot tehniskās apsekošanas rezultātus, noskaidrots, ka apsekotās konstrukcijas, kā arī būve kopumā neatbilst Latvijas būvnormatīvos uzstādītiem noteikumiem un nosacījumiem un nav derīga turpmākai ekspluatācijai. Ēkai nav nekādas vēsturiskas nozīmes, tāpēc loģiskāk būtu to demontēt un izbūvēt jaunu mūsdienīgu energoefektīvu ēku tādiem pašiem nolūkiem;

[3.7.] no šķūņa ar kadastra apzīmējumu 0500 001 1605 008 Stacijas ielā 95, Daugavpilī, tehniskās apsekošanas atzinuma izriet, ka ēkas kopējais tehniskais stāvoklis, pamatojoties uz apsekoto apjomu, vērtējams kā neapmierinošs. Kopējais ēkas tehniskais nolietojums vērtējams kā 70%. Ēkas nesošajām konstrukcijām konstatēti bojājumi, kas būtiski ietekmē to nestspēju vai konstruktīvo noturību. Analizējot tehniskās apsekošanas rezultātus, noskaidrots, ka apsekotās konstrukcijas, kā arī būve kopumā, neatbilst Latvijas būvnormatīvos uzstādītiem noteikumiem un nosacījumiem un nav derīga turpmākai ekspluatācijai. Ēkai nav nekādas vēsturiskas nozīmes, tāpēc loģiskāk būtu to demontēt un izbūvēt jaunu mūsdienīgu energoefektīvu ēku tādiem pašiem nolūkiem.

[4] Daugavpils valstspilsētas pašvaldības iestāde "Daugavpils pilsētas pašvaldības policija" (turpmāk –DPPP) 2023. gada 22. maija vēstulē Nr. 1.9.2/2716 sniedza informāciju par to, ka 2023. gadā DPPP tika saņemti 3 izsaukumi par objektu Stacijas ielā 95, Daugavpilī:

– 2023. gada 10. februārī plkst. 18.19 DPPP tika saņemts izsaukums (Notikumu reģistrācijas žurnāla Nr. 1050), ka Stacijas ielā 95, Daugavpilī, jaunieši atrodas pamestā divstāvu mājā;

– 2023. gada 25. martā plkst. 13.45 DPPP tika saņemts izsaukums (Notikumu reģistrācijas žurnāla Nr. 2306), ka Stacijas ielā 95, Daugavpilī, no pamestas ēkas otra stāva nāk dūmi;

– 2023. gada 6. maijā plkst. 20.17 DPPP tika saņemts izsaukums (Notikumu reģistrācijas žurnāla Nr. 3783), ka Stacijas ielā 95, Daugavpilī, jaunieši no ēkas sviež ārā pudeles.

[5] Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (turpmāk – VUGD) Latgales reģiona pārvaldes Daugavpils 1. daļa 2023. gada 23. maija vēstulē Nr. 22/9-1.5/646 sniedza informaciju par to, ka par pēdējiem diviem gadiem tika reģistrēti 14 notikumi, kuri ir saistīti ar izbraukumiem uz ēku, kura atrodas Stacijas ielā 95, Daugavpilī.

[6] Ņemot vērā augstāk minēto, ir secināms, ka laika posmā no 2018. gada 9. augusta līdz šim brīdim, Būvju īpašnieki nav reaģējuši uz Departamenta atzinumos dotajiem norādījumiem un nav labprātīgi pildījuši savus Būvju īpašnieku pienākumus attiecībā uz ēku tehniskā stāvokļa uzturēšanu. Būvju stāvoklis turpina apdraudēt cilvēku drošību, kā arī vizuāli bojāt Daugavpils pilsētvides ainavu.

[6.1.] Saskaņā ar Civillikuma 1084. panta pirmo un trešo daļu, katram būves īpašniekam, lai aizsargātu sabiedrisko drošību, jātur sava būve tādā stāvoklī, ka no tās nevar rasties kaitējums ne kaimiņiem, ne garāmgājējiem, ne arī tās lietotājiem. Ja būves īpašnieks vai valdītājs, pretēji attiecīgās varas pieprasījumam, nenovērš draudošās briesmas, tad attiecīgai iestādei, raugoties pēc apstākļiem, būve jāsaved kārtībā vai arī pavisam jānojauc uz īpašnieka rēķinu. Savukārt, Būvniecības likuma 21. panta devītajā un desmitajā daļā noteikts, ja būve ir pilnīgi vai daļēji sagruvusi vai nonākusi tādā tehniskajā stāvoklī, ka ir bīstama vai bojā ainavu, šīs būves īpašniekam atbilstoši pašvaldības lēmumam tā jāsakārto vai jānojauc. Šā lēmuma izpildi nodrošina Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Šā panta septītajā un devītajā daļā minētie lēmumi (izņemot lēmumu attiecībā uz būvi, kas bojā ainavu) izpildāmi nekavējoties. Šo lēmumu apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur to darbību. Ja attiecīgais lēmums netiek pildīts, iestāde var nodrošināt tā izpildi, piemērojot aizvietotājizpildi un citus Administratīvā procesa likumā noteiktos piespiedu izpildes līdzekļus. Papildus Administratīvā procesa likumā noteiktajiem gadījumiem, kad ar lēmuma izpildi saistītus izdevumus sedz lēmuma adresāts, izdevumus, kas saistīti ar iepriekšējā stāvokļa atjaunošanu, sedz būves īpašnieks.

[6.2.] Vispārīgo būvnoteikumu 158. punktā noteikts, ka būve ir jāsakārto, jāveic tās konservācija vai jānojauc (atkarībā no konkrētiem apstākļiem), ja tās stāvoklis neatbilst Būvniecības likuma 9. pantā noteiktajām būtiskajām prasībām attiecībā uz būves lietošanas drošību, mehānisko stiprību un stabilitāti; būves fasādes un citu ārējo konstrukciju tehniskais stāvoklis vai ārējais izskats neatbilst pilsētvides ainavas vai ainaviski vērtīgās teritorijas prasībām (būve ir vidi degradējoša vai bojā ainavu), kuras ir noteiktas pašvaldības saistošajos noteikumos par namu un to teritoriju un būvju uzturēšanu.

[6.3.] Vadoties no Būvniecības likuma 21. panta devītās un desmitās daļas prasībām, ir secināms, ka ar ārējo normatīvo aktu ir aizsargāts nevis to personu tiesības, kuras īpašumu apgrūtina vai kaut kādā veidā skar attiecīgās būves, bet tiek aizsargāts plašāks personu loks, nodrošinot visas sabiedrības interešu aizsardzību (tostarp noteiktos apstākļos vidi būtiski degradējošas vai vides stāvokli apdraudošas būves nojaukšana var tikt skatīta arī kā vides tiesību jautājums). Konstatējot, ka būve sava tehniskā stāvokļa dēļ ir kļuvusi bīstama, pašvaldībai ir jāreaģē un jāpieņem lēmums, ar kuru būves īpašniekam tiek uzdots būvi sakārtot (sliktākajā gadījumā – nojaukt). Pienākums valsts pārvaldei, tostarp pašvaldībai, novērst apdraudējumu, izriet no Latvijas Republikas Satversmē nostiprinātajām tiesībām uz dzīvību un veselību. Ne lēmuma apstrīdēšana vai pārsūdzēšana, ne arī tā tūlītēja neizpildīšana no būves īpašnieka puses nevar būt šķērslis īpašuma sakārtošanai, lai novērstu apdraudējumu (Latvijas Republikas Augstākās tiesas Administratīvo lietu departamenta 2016. gada 3. maija lēmums lietā Nr. A420358614, SKA-849/2016).

[6.4.] Ņemot vērā lietas faktiskos apstākļus, ar Departamenta atzinumiem/lēmumiem uzlikto būves īpašnieku pienākumu nepildīšana (sakārtot Būves vai nojaukt tās), vadoties no Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punktā noteiktā – viena no pašvaldības autonomajām funkcijām ir gādāt par pašvaldības administratīvas teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību, kā arī noteikt teritoriju un būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu, pie šādiem apstākļiem pašvaldības pienākums ir novērst apdraudējumu iespējami ātrākā laikā par saviem līdzekļiem, veicot izdevumu par Būvju nojaukšanu piedziņu no to īpašniekiem.

[6.5.] Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 3. panta pirmās daļas 1. punkts noteic, ka publiska persona, kā arī kapitālsabiedrība rīkojas ar finanšu līdzekļiem un mantu lietderīgi, tas ir rīcībai jābūt tādai, lai mērķi sasniegtu ar mazāko finanšu līdzekļu un mantas izlietojumu. Būvju nojaukšanas procesa paildzināšana, ņemot vērā tendenci būvniecības izmaksu palielināšanai, tikai palielinās pašvaldības izdevumus. Tādēļ pašvaldības rīcība, nosakot lēmuma izpildi nekavējoties, rīkojot publisko iepirkumu procedūru būvniecības dokumentācijas izstrādei un nojaukšanas darbiem, atbilst augstākminētā likuma mērķa sasniegšanai.

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!