Ludzas novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Ludzas novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 17/2023
Ludzā 2023. gada 27. jūlijā
Par brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem Ludzas novadā
APSTIPRINĀTI
ar Ludzas novada pašvaldības domes
2023 .gada 27. jūlija sēdes lēmumu Nr. 509
(prot. Nr. 7, 2. §)
Izdoti saskaņā ar likuma "Pašvaldību likums"
44. panta otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi (turpmāk tekstā – Noteikumi) nosaka brīvprātīgās iniciatīvas pabalstu veidus, šo pabalstu apmēru, piešķiršanas un izmaksas kārtību Ludzas novada pašvaldībā.
2. Ludzas novada pašvaldība piešķir pabalstus ģimenēm (personām), kuras savu pamata dzīvesvietu deklarējušas Ludzas novada administratīvajā teritorijā.
3. Par vientuļiem pensionāriem Ludzas novadā tiek uzskatītas pensijas vecuma personas, kurām nav bērnu, laulātā, vecāku.
II. Brīvprātīgās iniciatīvas pabalstu veidi
4. Pašvaldībā ir noteikti šādi pabalstu veidi:
4.1. Pabalsts politiski represētām personām /nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem.
4.2. Pabalsts Otrā Pasaules kara dalībniekiem.
4.3. Pabalsts Afganistānas kara dalībniekiem.
4.4. Pabalsts Černobiļas AES avārijas seku likvidācijas dalībniekiem.
4.5. Pabalsts barikāžu dalībnieka statusu ieguvušajām personām.
4.6. Pabalsts kurināmā iegādes vai apkures izdevumu apmaksai.
4.7. Pabalsts vientuļiem pensionāriem.
4.8. Pabalsts ģimenēm ar celiakiju slimojošiem bērniem.
4.9. Vienreizējs pabalsts personai, atbrīvojoties no brīvības atņemšanas iestādes.
4.10. Pabalsts personām, kurām nepieciešamas hemodialīzes procedūras.
4.11. Vienreizējs pabalsts, sakarā ar bērna piedzimšanu.
4.12. Finansiālais pabalsts nozīmīgā dzīves jubilejā.
4.13. Pabalsts daudzbērnu ģimenēm.
4.14. Pabalsts sociālo dzīvokļu īrniekiem.
4.15. Apbedīšanas pabalsts.
4.16. Pabalsts veselības uzlabošanai.
4.17. Pabalsts kāzu jubilejā.
4.18. Pabalsts atsevišķas situācijas atrisināšanai.
4.19. Pabalsts sabiedriskā transporta izdevumu apmaksai.
4.20. Pabalsts samaksai par transportu slimnieka transportēšanai.
5. Pabalsts politiski represētām personām un Nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem
5.1. Pabalstu politiski represētām personām un Nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem 50,00 euro apmērā piešķir vienu reizi kalendārajā gadā.
5.2. Pabalsta saņemšanai persona papildus 25.1. punkta noteiktajam uzrāda attiecīgo statusu apliecinošu dokumentu.
6. Pabalsts Otrā Pasaules kara dalībniekiem
6.1. Pabalstu Otrā Pasaules kara dalībniekiem 50,00 euro apmērā piešķir vienu reizi kalendārajā gadā.
6.2. Pabalsta saņemšanai persona papildus 25.1. punkta noteiktajam uzrāda attiecīgo statusu apliecinošu dokumentu.
7. Pabalsts Afganistānas kara dalībniekiem
7.1. Pabalstu Afganistānas kara veterāniem 50,00 euro apmērā piešķir vienu reizi kalendārajā gadā.
7.2. Pabalsta saņemšanai persona papildus 25.1. punkta noteiktajam uzrāda attiecīgo statusu apliecinošu dokumentu.
8. Pabalsts Černobiļas AES avārijas seku likvidācijas dalībniekiem
8.1. Pabalstu Černobiļas AES avārijas seku likvidēšanas dalībniekiem 50,00 euro apmērā piešķir vienu reizi kalendārajā gadā.
8.2. Pabalsta saņemšanai persona papildus 25.1. punkta noteiktajam uzrāda attiecīgo statusu apliecinošu dokumentu.
9. Pabalsts barikāžu dalībnieka statusu ieguvušajām personām
9.1. Pabalstu barikāžu dalībnieka statusu ieguvušajām personām 50,00 euro apmērā piešķir vienu reizi kalendārajā gadā.
9.2. Pabalsta saņemšanai persona papildus 25.1. punkta noteiktajam uzrāda attiecīgo statusu apliecinošu dokumentu.
10. Pabalsts kurināmā iegādes vai apkures izdevumu apmaksai
10.1. Pabalsts apkurei vai kurināmā iegādes izdevumu apmaksai tiek piešķirts personām, kurām noteikta I grupas invaliditāte, personām ar invaliditāti kopš bērnības, ģimenēm, kuras audzina bērnu ar invaliditāti līdz 150,00 euro apmērā, neizvērtējot personas (mājsaimniecības) materiālo stāvokli.
10.2. Pabalsta saņemšanai papildus 25.1. punktā noteiktajam ir nepieciešams iesniegt izdevumus apliecinošus dokumentus (maksājuma kvīti, kurā norādīti personas dati vai rēķinu no uzņēmuma, kas veiks kurināmā piegādi).
10.3. Pabalsts centralizētas siltumapgādes pakalpojuma apmaksai vai kurināmā apmaksai (ja kurināmā iegādei ir iesniegts rēķins) tiek pārskaitīts pakalpojuma sniedzējam.
10.4. Pabalsts izmaksājams vienu reizi gadā uz pieprasītāja rakstveida, elektroniskā veidā iesniegta vai mutvārdos izteikta iesnieguma pamata.
10.5. Pabalsts netiek piešķirts, ja persona ir saņēmusi mājokļa pabalstu.
11. Pabalsts vientuļiem pensionāriem
11.1. Pabalsts centralizētas siltumapgādes pakalpojumu apmaksai vai kurināmā izdevumu apmaksai nestrādājošiem vientuļiem pensionāriem dzīvojošajiem dzīvoklī ar centralizēto siltumapgādi, mājā vai dzīvoklī bez centralizētās siltumapgādes, ja tajā nav deklarētas citas personas līdz 150,00 euro gadā.
11.2. Pabalsta saņemšanai personai papildus 25.1. punkta noteiktajam ir nepieciešams iesniegt izdevumus apliecinošus dokumentus (maksājuma kvīti, kurā norādīti personas dati vai rēķinu no uzņēmuma, kas veiks kurināmā piegādi).
11.3. Pabalsts centralizētas siltumapgādes pakalpojuma apmaksai vai kurināmā apmaksai (ja kurināmā iegādei ir iesniegts rēķins) tiek pārskaitīts pakalpojuma sniedzējam.
11.4. pabalsts nestrādājošiem vientuļiem pensionāriem netiek piešķirts, ja ir spēkā vismaz viens no šādiem nosacījumiem:
11.4.1. personas vecuma pensijas vai pabalsta personai ar invaliditāti apmērs pārsniedz 400,00 euro mēnesī, ziņas tiek pārbaudītas pamatojoties uz Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras datu reģistrā pieejamo informāciju.
11.4.2. pabalsta pieprasītājam pieder divi vai vairāki dzīvošanai derīgi nekustamie īpašumi.
11.4.3. mājoklī deklarētas citas personas.
11.4.4. persona ir saņēmusi mājokļa pabalstu.
12. Pabalsts ģimenēm ar celiakiju slimojošiem bērniem
12.1. Pabalstu piešķir ģimenēm, kurās ir bērni ar celiakiju (glutēna nepanesamību) līdz 24 gadu vecumam, ja tie iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību un ir vecāku apgādībā – 100 euro gadā katram bērnam.
12.2. Pabalstu piešķir uz 25.1. punktā noteiktā iesnieguma pamata, uzrādot dokumentu, kas apliecina, ka bērnam ir noteikta celiakija (glutēna nepanesamība). Par pilngadīgo bērnu līdz 24 gadu vecumam Sociālajā dienestā ir jāiesniedz izziņa no mācību iestādes, kurā mācās.
13. Vienreizējs pabalsts personai, atbrīvojoties no brīvības atņemšanas iestādes
13.1. Vienreizējs pabalsts personai, atbrīvojoties no brīvības atņemšanas iestādes tiek piešķirts 40,00 euro apmērā.
13.2. Pabalstu piešķir, ja personas iesniegums saņemts ne vēlāk kā viena mēneša laikā pēc atbrīvošanās no brīvības atņemšanas iestādes, uzrādot Ieslodzījuma vietu pārvaldes izdotu izziņu par atbrīvošanu vai tiesas nolēmumu.
14. Pabalsts personām, kurām nepieciešamas hemodialīzes procedūras
14.1. Pabalsts personām, kurām nepieciešamas hemodialīzes procedūras tiek piešķirts 100,00 euro kalendārajā gadā, pieprasītājam papildus 25.1. punkta noteiktajam iesniedzot ārsta izziņu par hemodialīzes nepieciešamību.
15. Vienreizējs pabalsts jaundzimušā bērna aprūpei
15.1. Vienreizējs pabalsts jaundzimušā bērna aprūpei tiek piešķirts neizvērtējot ģimenes materiālo stāvokli.
15.2. Pabalstu piešķir 500 euro apmērā par katru jaundzimušo bērnu, vienam no jaundzimušā bērna vecākiem, ja vismaz viena no bērna vecākiem dzīvesvieta deklarēta Ludzas novada pašvaldības administratīvajā teritorijā trīs mēnešus pirms bērna piedzimšanas un bērna dzīvesvieta ir deklarēta Ludzas novadā.
15.3. Pabalstu ir tiesības pieprasīt, iesniedzot 25.1. punkta noteikto iesniegumu sešu mēnešu laikā no bērna piedzimšanas dienas.
15.4. Pabalsts jaundzimušā aprūpei netiek piešķirts gadījumā, ja viena vecāka dzīvesvieta ir deklarēta cita novada administratīvajā teritorijā un bērna vecākam citā pašvaldībā jau ir piešķirts pabalsts saistībā ar bērna piedzimšanu. Pašvaldības sociālajam dienestam ir tiesības iegūt no personas deklarētās dzīvesvietas pašvaldības sociālā dienesta informāciju par piešķirto pabalstu.
16. Finansiālais pabalsts nozīmīgā dzīves jubilejā
16.1. Finansiālais pabalsts nozīmīgā dzīves jubilejā tiek noteikts šādā apmērā:
16.1.1. Personas 75 gadu jubilejā 20,00 euro apmērā;
16.1.2. Personas 80 gadu jubilejā 30,00 euro apmērā;
16.1.3. Personas 85 gadu jubilejā 40,00 euro apmērā;
16.1.4. Personas 90 gadu jubilejā 50,00 euro apmērā;
16.1.5. Personas 95 gadu jubilejā 60,00 euro apmērā;
16.1.6. Personas 100 gadu jubilejā un vairāk 200,00 euro apmērā.
16.2. Finansiālais pabalsts nozīmīgā dzīves jubilejā personai piešķir pamatojoties uz pieprasītāja 25.1. punktā noteikto iesniegumu. Pabalstu ir tiesības pieprasīt sešu mēnešu laikā no jubilejas dienas.
17. Pabalsts daudzbērnu ģimenēm
17.1. Pabalsts daudzbērnu ģimenēm tiek piešķirts ģimenēm, to skaitā audžuģimenēm un aizbildņu ģimenēm, kuru ikdienas aizgādībā uz iesnieguma iesniegšanas brīdi ir 3 (trīs) un vairāk bērni, tai skaitā arī bērni vecumā no 18–24 gadiem, ja viņi iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību.
17.2. Pabalsta apmērs par katru bērnu ir 50,00 euro.
17.3. Piesakoties pabalstam, daudzbērnu ģimenes statusu apliecina, uzrādot derīgu Latvijas Goda ģimenes apliecību "3+ Ģimenes karte" vai Latvijas Goda ģimenes apliecību "Goda ģimene". Iesniegumu nosūtot elektroniski vai pa pastu, jāpievieno derīgas kartes kopiju – apliecības abas puses ar redzamu apliecības numuru un bērnu vārdiem, uzvārdiem, kuri iekļauti kā daudzbērnu ģimenes bērni.
17.4. Pabalsts tiek piešķirts vienu reizi gadā bez personas ienākumu un materiālā stāvokļa izvērtēšanas uz pieprasītāja 25.1. punktā noteiktā iesnieguma pamata.
18. Pabalsts sociālo dzīvokļu īrniekiem
18.1. Noteikt dzīvokļa pabalsta apmēru īres maksai, apmaksājot 2/3 no īres maksas personām (ģimenēm), kuras īrē sociālos dzīvokļus.
18.2. Pabalsts tiek piešķirts ne retāk, kā vienu reizi trīs mēnešos pēc dzīvojamās mājas apsaimniekotāja iesniegtajiem finanšu aprēķiniem par īres maksas apmēru sociālajos dzīvokļos.
18.3. Sociālās dzīvojamās mājas "Raipole" iemītniekiem tiek segti apkures izdevumi:
18.3.1. personai/īrniekam ar mēneša ienākumu līdz 300,00 euro (trīs simti euro 00 eurocenti) – 75 % (septiņdesmit pieci procenti) no apkures maksas;
18.3.2. personai/īrniekam ar mēneša ienākumu virs 300,01 euro (trīs simti euro 01 eurocenti) līdz 380 euro – 25 % (divdesmit pieci procenti) no apkures maksas.
18.4. Pabalsts tiek piešķirts pamatojoties uz pieprasītāja iesnieguma pamata, izņemot 18.1. punktā noteikto atvieglojumu īres maksai, kuru piešķir pamatojoties uz dzīvojamās mājas apsaimniekotāja Sociālajam dienestam iesniegtajiem datiem, pabalstu pārskaitot uzņēmumam, kurš veic dzīvojamās mājas apsaimniekošanu.
18.5. Pabalsts netiek piešķirts personām, kuras saņem mājokļa pabalstu.
19. Apbedīšanas pabalsts
19.1. Tiesības saņemt apbedīšanas pabalstu ir personai, kura uzņēmusies apbedīšanu, ja mirusi persona, kurai nav tiesību uz valsts noteikto apbedīšanas pabalstu vai tas ir mazāks par Ludzas novada pašvaldības noteikto pabalsta apmēru un kuras pēdējā deklarētā dzīvesvieta ir bijusi Ludzas novada pašvaldības administratīvajā teritorijā.
19.2. Gadījumā, ja mirusi persona, kuras dzīvesvieta ir deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā un kurai nav apgādnieku vai personas, kas uzņemtos apbedīšanu, Ludzas novada sociālais dienests slēdz līgumu ar fizisku (juridisku) personu par šī pakalpojuma organizēšanu un sedz ar apbedīšanu saistītos izdevumus, saskaņā ar noslēgto līgumu.
19.3. Apbedīšanas pabalsta apmērs noteikts atbilstoši minimālajiem apbedīšanas izdevumiem līdz 400 euro.
19.4. Apbedīšanas pabalsta pieprasītājs Ludzas novada Sociālajā dienestā (turpmāk – Sociālais dienests) uzrāda personu apliecinošu dokumentu un iesniedz:
19.4.1. iesniegumu;
19.4.2. miršanas apliecības kopiju (uzrādot oriģinālu);
19.4.3. izziņu no Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras par apbedīšanas pabalsta apmēru vai atteikumu piešķirt pabalstu.
19.5. Apbedīšanas pabalsta apmēru samazina par Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras izmaksātā apbedīšanas pabalsta apmēru.
19.6. Apbedīšanas pabalstu izmaksā pabalsta pieprasītājam ar pārskaitījumu kredītiestādē pārskaita pakalpojuma sniedzēja kontā saskaņā ar preču pavadzīmi-rēķinu, pabalsta pieprasītājam iesniegumā norādot pabalsta izmaksas kārtību.
19.7. Apbedīšanas pabalstu ir tiesības pieprasīt sešu mēnešu laikā no personas miršanas dienas.
20. Pabalsts veselības uzlabošanai
20.1. Pabalstu veselības uzlabošanai var saņemt nestrādājošās pensijas vecuma personas vai nestrādājošās personas, kurām noteikta invaliditāte, kuru vecuma pensija vai pabalsts personai ar invaliditāti, pamatojoties uz Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras datu reģistrā pieejamo informāciju, nepārsniedzot 400,00 euro mēnesī.
20.2. Pabalsta apmērs ir līdz 100,00 euro gadā.
20.3. Pabalsts veselības uzlabošanai tiek piešķirts ārstniecības iestāžu sniegto stacionāro un/vai ambulatoro pakalpojumu, speciālistu konsultāciju, medicīnisko manipulāciju, izmeklējumu, zobu ārstēšanas pakalpojumu, zobu protezēšanas pakalpojumu, recepšu medikamentu iegādes izdevumu apmaksai.
20.4. Pabalsts tiek piešķirts pamatojoties uz iesniegumu, kam pievienotas izdevumus apliecinošo dokumentu kopijas (uzrādot oriģinālus) no ārstniecības iestādes vai aptiekas. Čeka par medikamentu iegādi kopijai klāt jāpievieno arī ārsta nozīmēto medikamentu recepšu kopijas vai ārsta izraksts ar norādi par nozīmētajiem medikamentiem. Maksājumus apliecinošajos dokumentos ir jābūt norādītiem personas datiem.
20.5. Ja personai kalendārajā gadā mainījās sociālā situācija (persona kļuva par vecuma pensijas vai invaliditātes pensijas saņēmēju) un tā ir saņēmusi pabalstu veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai kā trūcīga vai maznodrošināta persona, tad personai ir tiesības saņemt pabalstu veselības uzlabošanai 50 % apmērā no 20.1. punktā noteiktās pabalsta summas.
20.6. Pabalstu veselības uzlabošanai izmaksā ne vairāk kā divas reizes gadā, nepārsniedzot kopsummu 100,00 euro gadā.
21. Pabalsts kāzu jubilejā
21.1. Pabalsts 200,00 euro apmērā tiek piešķirts kāzu jubilāriem, ja laulībā nodzīvoti 50 gadi un vismaz viena laulātā dzīvesvieta ir deklarēta Ludzas novada administratīvajā teritorijā.
21.2. Pabalsts 250,00 euro apmērā tiek piešķirts, ja laulībā nodzīvoti 60 gadi un vismaz viena laulātā dzīvesvieta ir deklarēta Ludzas novada administratīvajā teritorijā.
21.3. Pabalsts tiek izmaksāts sešu mēnešu laikā pēc kāzu jubilejas.
21.4. Pabalsta saņemšanai pieprasītājam papildus 25.1. punkta noteiktajam nepieciešams uzrādīt laulības apliecību.
22. Pabalsts atsevišķas situācijas atrisināšanai
22.1. pabalsts atsevišķas situācijas atrisināšanai (pases vai identifikācijas kartes saņemšanai ne biežāk kā reizi piecos gados, dokumentu noformēšanai, veselības aprūpes pakalpojumiem u.c.) tiek piešķirts trūcīgām personām ņemot vērā konkrēto situāciju un tā apmērs ir līdz 50,00 euro gadā.
22.2. Pabalsts tiek piešķirts uz pieprasītāja 25.1. punktā noteiktā iesnieguma pamata, pievienojot apliecinošus dokumentus (rēķinu, izziņu, receptes, ārsta slēdzienu, kvītis, čeku u.c.).
23. Pabalsts sabiedriskā transporta izdevumu apmaksai
23.1. Pabalsts sabiedriskā transporta izdevumu apmaksai tiek piešķirts nestrādājošiem pensionāriem, kuru ienākumi mēnesī nepārsniedz 300,00 euro, pabalsta apmērs līdz 30,00 euro gadā.
23.2. Pabalsts tiek piešķirts uz pieprasītāja 25.1. punktā noteiktā iesnieguma pamata, kuram pievienotas braukšanas biļetes.
24. Pabalsts samaksai par transportu slimnieka transportēšanai
24.1. Pabalstu samaksai par transportu piešķir guloša slimnieka transportēšanai no ārstniecības iestādes, uz ilgstošas sociālās aprūpes iestādi, vai personas dzīvesvietu.
24.2. Pabalsta apmērs ir atkarīgs no attāluma un nobraukto kilometru skaita, bet ne vairāk, kā 250,00 euro.
24.3. Pabalsts tiek piešķirts trūcīgām, maznodrošinātām personām, vientuļiem pensionāriem, kuri paši nespēj nokļūt no ārstniecības iestādes, uz ilgstošas sociālās aprūpes iestādi, vai savu dzīvesvietu, ierobežotas funkcionalitātes un materiālo resursu dēļ, balstoties uz sociālā darbinieka veiktu situācijas izvērtēšanu.
24.4. Pabalstu pārskaita pakalpojumu sniedzējam pēc piestādītā rēķina. Pabalsta pieprasītājs papildus 25.1. punktā noteiktajam, pēc nepieciešamības uzrāda – izrakstu no slimnīcas, ārsta norīkojumu uz slimnīcu u.c.
III. Pabalstu piešķiršanas un izmaksas kārtība
25.1. Lai saņemtu brīvprātīgās iniciatīvas pabalstus, persona iesniedz Ludzas novada Sociālajā dienestā rakstveida, elektroniskā veidā iesniegtu vai mutvārdos izteiktu iesniegumu, kā arī citus dokumentus, kas noteikumos noteikti attiecīgā pabalsta saņemšanai. Mutvārdos izteiktu iesniegumu, ja nepieciešams, privātpersonas klātbūtnē noformē rakstveidā un dienests izsniedz tā kopiju iesniedzējam.
25.2. Parakstot iesniegumu, iesniedzējs un viņa ģimenes pilngadīgās personas dienesta sociālā darba speciālistam dod atļauju izmantot pašvaldības un valsts datu reģistros pieejamo informāciju par ģimeni/personu.
25.3. Sociālais dienests pēc personas iesnieguma un pabalsta saņemšanai nepieciešamo dokumentu izvērtēšanas, lemj par pabalsta piešķiršanu vai atteikumu, sagatavo lēmumu par pabalsta piešķiršanu vai atteikumu.
25.4. Konstatējot faktu, ka ģimene (persona) sniedz nepatiesas vai nepilnīgas ziņas, Sociālais dienests var atteikt sniegt materiālo palīdzību.
25.5. Pēc lēmuma pieņemšanas, datu apkopošanas, Ludzas novada pašvaldības Finanšu un grāmatvedības nodaļa veic pabalstu izmaksu.
IV. Lēmumu apstrīdēšana un pārsūdzēšana
26. Sociālais dienests pēc lēmuma pieņemšanas informē personu par pieņemto lēmumu.
27. Par atteikumu piešķirt pabalstu pieprasītājam paziņo rakstiski, norādot atteikuma pamatojumu, kā arī lēmuma apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību.
28. Sociālā dienesta pieņemto lēmumu (administratīvo aktu) var apstrīdēt Administratīvo aktu strīdu komisijā.
29. Ludzas novada domes pieņemto lēmumu (izdoto administratīvo aktu) var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā.
V. Noslēguma jautājumi
30. Noteikumi stājas spēkā 2023. gada 1. septembrī.
31. Ar šo noteikumu spēkā stāšanos, spēku zaudē Ludzas novada pašvaldības 2021. gada 28. oktobra saistošie noteikumi Nr. 15/2021 "Par brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem Ludzas novadā.
Ludzas novada pašvaldības domes priekšsēdētājs E. Mekšs
Ludzas novada domes 2023. gada 27. jūlija saistošo noteikumu
Nr. 17/2023 "Par brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem Ludzas novadā"
paskaidrojuma raksts
Paskaidrojuma raksta sadaļas |
Norādāmā informācija |
1. Projekta nepieciešamības pamatojums | 01.01.2023. stājies spēkā jaunais
"Pašvaldību likums" un spēku zaudējis likums "Par pašvaldībām".
Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 6. punktā noteikts, ka dome izvērtē
uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu
atbilstību šim likumam un līdz 30.06.2024. izdod jaunus saistošos
noteikumus atbilstoši šajā Pašvaldību likumā ietvertajam pilnvarojumam. Ludzas novada pašvaldības domes 2021. gada 28. oktobra saistošie noteikumi Nr. 15/2021 "Par brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem Ludzas novadā" izdoti saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" 43. panta trešo daļu. Līdz ar to šo saistošo noteikumu izdošanas tiesiskais pamats neatbilst Pašvaldību likumā ietvertajam pilnvarojumam un nepieciešams tos izdot no jauna. Saistošie noteikumi paredz materiālo atbalstu Ludzas novada pašvaldības administratīvajā teritorijā deklarētām personām svarīgos dzīves periodos vai personu aktuālo problēmas risināšanai. Šie noteikumi nosaka brīvprātīgās iniciatīvas pabalstu veidus, apmēru, piešķiršanas un izmaksas kārtību Ludzas novada pašvaldībā. Noteikumos ir noteikti 20 Ludzas novada pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalstu veidi: pabalsts politiski represētām personām/nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem, pabalsts Otrā Pasaules kara dalībniekiem, pabalsts Afganistānas kara dalībniekiem, pabalsts Černobiļas AES avārijas seku likvidācijas dalībniekiem, pabalsts barikāžu dalībnieka statusu ieguvušajām personām, pabalsts kurināmā iegādes vai apkures izdevumu apmaksai, pabalsts vientuļiem pensionāriem, vienreizējs pabalsts personai, atbrīvojoties no brīvības atņemšanas iestādes, pabalsts personām, kurām nepieciešamas hemodialīzes procedūras, vienreizējs pabalsts, sakarā ar bērna piedzimšanu, finansiālais pabalsts nozīmīgā dzīves jubilejā, pabalsts daudzbērnu ģimenēm, pabalsts sociālo dzīvokļu īrniekiem, apbedīšanas pabalsts, pabalsts veselības uzlabošanai, pabalsts kāzu jubilejā, pabalsts atsevišķas situācijas atrisināšanai, pabalsts sabiedriskā transporta izdevumu apmaksai, pabalsts samaksai par transportu slimnieka transportēšanai, pabalsts ģimenēm ar celiakiju slimojošiem bērniem. Saistošajos noteikumos ir veikti daži precizējumi un papildinājumi pabalstu jaundzimušā bērna aprūpei, daudzbērnu ģimenēm, veselības uzlabošanai, piešķiršanas kārtībā, bet pabalstu apmērs netika mainīts. No saistošajiem noteikumiem tika izņemts pabalsts ūdens un kanalizācijas pakalpojumu apmaksai, sakarā ar to, ka šobrīd ir zudusi pabalsta aktualitāte, jo daudzi iedzīvotāji, kuri iepriekš saņēma šo atbalsta veidu, kvalificējas mājokļa pabalsta saņēmēju statusam. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | 2023. gada budžetā ir paredzēts finansējums
brīvprātīgo iniciatīvu pabalstiem 349 750 euro. Saistošo
noteikumu projekts neparedz jaunu pabalstu ieviešanu vai esošo
palielināšanu nav ietekmes uz pašvaldības budžetu, jo netika veiktas
izmaiņas pabalstu apmēra noteikšanā. Saistošo noteikumu pieņemšana nepalielinās pašvaldības budžeta izdevumus. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Sociālā ietekme – Saistošo noteikumu
projekts paredz materiālu atbalstu dažādām iedzīvotāju grupām: ģimenēm
ar bērniem, pensijas vecuma personām, personām ar invaliditāti u.c. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – Saistošajos noteikumos noteiktais pabalsts veselības uzlabošanai pensijas vecuma personām un personām ar invaliditāti, kuru ienākumi nepārsniedz 400 euro paredz iespēju pašvaldības iedzīvotājiem saņemt atbalstu veselības aprūpes pakalpojumu izdevumu apmaksai, kas savukārt nodrošina šī pkalpojuma pieejamību. Ietekme uz vidi, uzņēmējdarbības vidi un konkurenci – Saistošie noteikumi šīs jomas neietekmē. |
4. Informācija par administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Saistošie noteikumi neparedz papildu
administratīvo procedūru izmaksas. Sociālā dienesta pieņemto lēmumu (administratīvo aktu) var apstrīdēt Administratīvo aktu strīdu komisijā. Ludzas novada domes pieņemto lēmumu (izdoto administratīvo aktu) var pārsūdzēt Administratīvās rajona tiesas Rēzeknes tiesu namā likumā noteiktajā kārtībā. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošie noteikumi neparedz iesaistīt papildu cilvēkresursus un tiks īstenoti esošo cilvēkresursu ietvaros. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās Ludzas novada Sociālais dienests. Saistošo noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot jaunas institūcijas un/vai jaunas darba vietas. Saistošo noteikumu piemērošanas kārtība netiek mainīta. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi paredz sniegt atbalstu Ludzas novada iedzīvotājiem svarīgos dzīves periodos vai dažādu problēmu risināšanai.. Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir nepieciešams minētā mērķa sasniegšanai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākiem normatīviem aktiem. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai, lai informētu sabiedrību par projektu un dotu iespēju izteikt viedokli, saistošo noteikumu projekts tika publicēts Ludzas novada pašvaldības mājaslapā www.ludzasnovads.lv sadaļas "Pašvaldība" apakšsadaļā "Saistošie noteikumi" "Projekti un paskaidrojošie raksti. |
Ludzas novada pašvaldības domes priekšsēdētājs E. Mekšs