Dabas aizsardzības pārvaldes lēmumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Dabas aizsardzības pārvaldes
Latgales reģionālās administrācijas lēmums Nr. 3.15.1.1/5429/2023-N
Rēzeknē 2023. gada 4. septembrī
Par dzērveņu lasīšanu Teiču dabas rezervātā
Dalībnieku viedokļi un argumenti:
Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 62. panta otrās daļas 3. punktā noteikto, ka no gadījuma būtības izriet, ka personas viedokļa noskaidrošana nav iespējama vai nav adekvāta, Dabas aizsardzības pārvalde (turpmāk – Pārvalde) nav uzklausījusi dalībnieku viedokļus un argumentus, ievērojot to, ka dalībnieku loks ir individuāli nenoteiktu personu loks, kādēļ Pārvaldei ir jāizdod vispārīgais administratīvais akts.
Faktu konstatējums un izvērtējums:
Izvērtējot Latvijas Republikas normatīvos aktus, lietas tiesiskos un faktiskos apstākļus, konstatēts:
1. Teiču dabas rezervāta likuma 7. panta ceturtās daļas 2. punktā noteikts, ka ar Pārvaldes rakstveida atļauju regulējamā režīma zonā drīkst rezervāta teritorijā esošo vietējo pašvaldību iedzīvotāji lasīt dzērvenes.
2. Atbilstoši Teiču dabas rezervāta likuma 3. panta pirmajai daļai, 1. un 2. pielikumam, Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma 5. un 6. pantam, pielikumam un Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumu Nr. 386 "Administratīvā centra, ciema un pilsētas statusa maiņas, kā arī administratīvās teritorijas, novada teritoriālā iedalījuma un ciemu robežu noteikšanas, grozīšanas un aktualizēšanas noteikumi" 2. un 3. punktam, pielikumam Teiču dabas rezervāta regulējamā režīma zonā ietilpst šādas administratīvās teritorijas (vietējās pašvaldības): Madonas novada Mētrienas un Barkavas pagasti, Jēkabpils novada Atašienes pagasts un Varakļānu novada Murmastienes un Varakļānu pagasti.
3. Administratīvā procesa likuma 1. panta trešajā daļā noteikts, ka administratīvais akts ir arī tāds lēmums, kuru likumā paredzētajos gadījumos iestāde izdod attiecībā uz individuāli nenoteiktu personu loku, kas atrodas konkrētos un identificējamos apstākļos (vispārīgais administratīvais akts). Ņemot vērā Teiču dabas rezervāta likumā noteikto deleģējumu Pārvaldei, secināms, ka ir izdodams administratīvais akts, kurš ir uzskatāms par vispārīgo administratīvo aktu, jo tas adresēts nenoteiktam personu lokam, kas var pretendēt uz Teiču dabas rezervāta likumā noteikto atļauju, balstoties uz personām piešķirtajām tiesībām lasīt dzērvenes rezervāta teritorijā, proti, šīs personas atrodas konkrētos un identificējamos apstākļos.
4. Dzīvesvietas deklarēšanas likuma 3. panta pirmajā daļā noteikts, ka dzīvesvieta ir jebkura personas brīvi izraudzīta ar nekustamo īpašumu saistīta vieta (ar adresi), kurā persona labprātīgi apmetusies ar tieši vai klusējot izteiktu nodomu tur dzīvot, kurā dzīvot tai ir tiesisks pamats un kuru šī persona atzīst par vietu, kur tā sasniedzama tiesiskajās attiecībās ar valsti un pašvaldību. No minētā izriet, ka dzīvesvietas deklarēšana konkrētā pašvaldībā ir apliecinājums attiecīgās teritorijas iedzīvotāja statusam.
5. Ņemot vērā minēto, Pārvalde secina, ka tai ir jāizdod administratīvais akts, kas nodrošinās leģitīmā mērķa sasniegšanu, kura nodrošināšanai Teiču dabas rezervāta likumā paredzēts ierobežot personu loku, kuras drīkst rezervāta regulējamā režīma zonā lasīt dzērvenes.
Pamatojoties uz iepriekš minēto un Administratīvā procesa likuma 1. panta trešo daļu, 65. un 66. pantu, Teiču dabas rezervāta likuma 7. panta ceturtās daļas 2. punktu un Dzīvesvietas deklarēšanas likuma 3. panta pirmo daļu, Pārvalde nolemj:
noteikt, ka iedzīvotājiem, kuru dzīvesvieta deklarēta Madonas novada Mētrienas un Barkavas pagastā, Jēkabpils novada Atašienes pagastā, Varakļānu novada Murmastienes un Varakļānu pagastā, ir atļauts lasīt dzērvenes, neizmantojot palīgierīces, Teiču dabas rezervāta regulējamā režīma zonā 2023. gada 16., 17. septembrī un 23., 24. septembrī.
Darbības nosacījumi:
1. Lasot dzērvenes, līdzi jābūt personu apliecinošam dokumentam.
2. Aizliegts atrasties Teiču dabas rezervāta stingrā režīma zonā.
3. Aizliegts izmantot palīgierīces dzērveņu lasīšanai.
4. Aizliegts vākt citas savvaļas ogas un sēnes.
5. Aizliegts teritorijā atstāt sadzīves atkritumus, tajā skaitā vietas marķējumus – maisiņus, lentas u. c. orientierus.
6. Ievērot normatīvo aktu, tajā skaitā ugunsdrošības noteikumu, prasības un Pārvaldes amatpersonu norādījumus.
Piemērotās tiesību normas:
1. Administratīvā procesa likuma 1. panta trešā daļa, 5., 6., 7., 8., 11., 12., 13., 15. pants, 55. panta 1. punkts, 60. panta pirmā daļa, 62. panta otrās daļas 3. punkts, 64. panta pirmā daļa, 65., 66. un 67. pants.
2. Teiču dabas rezervāta likuma 3. panta pirmā daļa, 7. panta ceturtās daļas 2. punkts, 1. un 2. pielikums.
3. Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma 5. un 6. pants, pielikums.
4. Dzīvesvietas deklarēšanas likuma 3. panta pirmā daļa.
5. Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumu Nr. 386 "Administratīvā centra, ciema un pilsētas statusa maiņas, kā arī administratīvās teritorijas, novada teritoriālā iedalījuma un ciemu robežu noteikšanas, grozīšanas un aktualizēšanas noteikumi" 2. un 3. punkts, pielikums.
Pamatojoties uz Administratīvā procesa likuma 64. panta otro daļu, 79. panta pirmo daļu un Ministru kabineta 2009. gada 2. jūnija noteikumu Nr. 507 "Dabas aizsardzības pārvaldes nolikums" 13. punktu, šo lēmumu var apstrīdēt Dabas aizsardzības pārvaldes ģenerāldirektoram viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas, sūdzību iesniedzot Baznīcas ielā 7, Siguldā, LV–2150, e-pasts: pasts@daba.gov.lv.
Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 70. panta pirmo un otro daļu lēmums stājas spēkā ar brīdi, kad tas tiek paziņots adresātam. Ņemot vērā, ka šī administratīvā akta adresāts ir individuāli nenoteiktu adresātu loks, saskaņā ar Paziņošanas likuma 11. panta pirmās daļas 1. punktu, otro un piekto daļu šis administratīvais akts uzskatāms par paziņotu nākamajā darba dienā pēc tā publiskas paziņošanas – publikācijas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Latgales reģionālās administrācijas direktora p.i. A. Skredele