Rēzeknes pilsētas domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 7
2023. gada 24. augustā (prot. Nr. 75, 2. p., lēmums Nr. 944)
Par brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībā
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu,
Izglītības likuma 17. panta trešās daļas 21. punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi (turpmāk – Noteikumi) nosaka brīvprātīgās iniciatīvas pabalstu (turpmāk šajā nodaļā – Pabalsts) veidus, to apmēru, pieprasīšanas, piešķiršanas un izmaksas kārtību, personas, kurām ir tiesības saņemt Noteikumos paredzētos Pabalstus un pieņemto lēmumu apstrīdēšanas kārtību Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībā (turpmāk – Pašvaldība).
2. Pabalsta pieprasījumu izskata, lēmumu pieņem un Pabalstus izmaksā Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības pārvalde "Sociālais dienests" (turpmāk – Sociālais dienests).
3. Pabalstus ir tiesības saņemt personai, kuras dzīvesvieta ir deklarēta Rēzeknes valstspilsētas administratīvajā teritorijā un kura atbilst Noteikumos noteiktajām prasībām.
4. Pabalstu veidi:
4.1. Pabalsts jaundzimušā aprūpei;
4.2. Ēdināšanas pabalsts bērnam ar invaliditāti.
5. Pabalsti tiek piešķirti neizvērtējot personas materiālo situāciju.
6. Lēmumu par Pabalsta piešķiršanu vai atteikumu, ja nav ievērotas Noteikumos minētās prasības, Sociālais dienests pieņem mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas.
II. Pabalsts jaundzimušā aprūpei
7. Pabalsts jaundzimušā aprūpei (turpmāk šajā nodaļā – Pabalsts) ir paredzēts, lai sniegtu vienreizēju materiālu atbalstu jaundzimušā bērna vajadzību nodrošināšanai.
8. Pabalstu piešķir pamatojoties uz personas iesniegumu, kurš ir iesniegts Sociālajā dienestā ne vēlāk kā 12 mēnešu laikā no bērna piedzimšanas dienas.
9. Tiesības saņemt Pabalstu ir personai, ja tās deklarētā pamata dzīvesvieta ne mazāk kā pēdējos 12 mēnešus pirms bērna piedzimšanas, un jaundzimušā bērna pirmā un vienīgā deklarētā pamata dzīvesvieta ir Rēzeknes valstspilsētas administratīvajā teritorijā.
10. Pabalstu piešķir:
10.1. vienam no jaundzimušā bērna vecākiem;
10.2. aizbildnim, adoptētājam, kura ņēmusi aizbildnībā vai adoptējusi bērnu līdz 12 mēnešu vecumam, ja šis pabalsts nav izmaksāts bērna vecākiem.
11. Pabalsta apmērs:
11.1. vecākam, ja viena no vecākiem deklarētā pamata dzīvesvieta ne mazāk kā pēdējos 12 mēnešus pirms bērna piedzimšanas ir Rēzeknes valstspilsētas administratīvajā teritorijā: par pirmo bērnu un otro – 125 euro apmērā, par trešo un nākamajiem 250 euro apmērā;
11.2. vecākam, ja abu vecāku deklarētā pamata dzīvesvieta ne mazāk kā pēdējos 12 mēnešus pirms bērna piedzimšanas ir Rēzeknes valstspilsētas administratīvajā teritorijā, bērna mātei, ja bērna dzimšanas reģistrā nav ierakstītas ziņas par bērna tēvu, adoptētājam un aizbildnim: par pirmo un otro bērnu – 250 euro apmērā, par trešo un nākamajiem bērniem – 500 euro apmērā.
12. Sociālajam dienestam pirms Pabalsta piešķiršanas ir tiesības apsekot ģimeni dzīvesvietā, lai pārliecinātos, ka bērnam tiek nodrošināta pietiekama aprūpe.
13. Ja apsekošanā konstatēts, ka bērnam netiek nodrošināta pietiekama aprūpe, tad Sociālais dienesta sociālā darba speciālists un persona, kas pieprasīju Pabalstu, vienojas par Pabalsta saņemšanas kārtību – par Pabalsta izmaksas veidu, konkrētu Pabalsta izlietojuma mērķi un kārtību, kādā persona pamato Pabalsta izlietojumu. Šajā gadījumā Pabalstu var izmaksāt pa daļām, izmaksu naudā daļēji vai pilnībā var aizvietot ar preču vai pakalpojumu apmaksu.
14. Pabalstu nepiešķir, ja:
14.1. bērns pēc piedzimšanas nodzīvojis mazāk kā septiņas diennaktis;
14.2. bērna māte normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā atteikusies no bērna kopšanas un audzināšanas;
14.3. persona, kas pieprasījusi pabalstu, 13. punktā noteiktajā gadījumā nenoslēdz vai nepilda vienošanos.
15. Pabalstu izmaksā skaidrā naudā vai ar pārskaitījumu uz Pabalsta saņēmēja norādīto norēķinu kontu.
III. Ēdināšanas pabalsts bērnam ar invaliditāti
16. Ēdināšanas pabalstu bērnam ar invaliditāti (turpmāk šajā nodaļā – Pabalsts) piešķir pamatojoties uz personas iesniegumu un citiem dokumentiem, kas nepieciešami lēmuma pieņemšanai, ja tie nav valsts vai pašvaldības iestāžu rīcībā.
17. Pabalstu ir tiesības saņemt izglītojamam (bērnam, kuram ir invaliditāte), kurš apgūst pirmsskolas izglītības programmu Pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē, natūrā 100 % apmērā no maksas par ēdināšanas pakalpojumu.
18. Pabalsts tiek piešķirts ar nākošo mēnesi pēc iesnieguma saņemšanas uz laiku līdz kārtējā gada 31. decembrim.
19. Pabalsts tiek nodrošināts pamatojoties uz ēdināšanas pakalpojumu sniedzēja iesniegtiem sarakstiem par bērnu faktisko Pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādes apmeklējumu un Sociālā dienesta un ēdināšanas pakalpojuma sniedzēja savstarpējiem norēķiniem.
IV. Lēmuma pieņemšanas un apstrīdēšanas kārtība
20. Sociālā dienesta pieņemto lēmumu par brīvprātīgās iniciatīvas pabalsta piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā var apstrīdēt Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domē.
21. Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domes lēmumu par apstrīdēto administratīvo aktu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā.
V. Noslēguma jautājumi
22. Ar šo Noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Rēzeknes valstspilsētas domes 2022. gada 27. janvāra saistošie noteikumi Nr. 4 "Par brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībā" (Latvijas Vēstnesis, 2022, Nr. 22; 2022, Nr. 56).
Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības
domes priekšsēdētājs A. Bartaševičs
Paskaidrojuma raksts
Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domes saistošajiem noteikumiem Nr. 7 "Par
brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībā"
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | 1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis ir
noteikt brīvprātīgās iniciatīvas pabalstu veidus, to apmēru,
pieprasīšanas, piešķiršanas un izmaksas kārtību, personas, kurām ir
tiesības saņemt brīvprātīgās iniciatīvas pabalstus un pieņemto lēmumu
apstrīdēšanas kārtību Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībā. 1.2. Ar 01.01.2023. stājās spēkā Pašvaldību likums, kura 44. panta otrā daļa noteic, ka dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību. Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 1. punkts paredz, ka ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums "Par pašvaldībām", savukārt 6. punkta pirmais teikums nosaka, ka Dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību šim likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši šajā likumā ietvertajam pilnvarojumam. 1.3. Līdz šim brīvprātīgās iniciatīvas pabalstu veidus noteica 27.01.2022. saistošie noteikumi Nr. 4 "Par brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībā" (turpmāk – Saistošie noteikumi Nr. 4). Saistošie noteikumi Nr. 4 paredz šādus brīvprātīgās iniciatīvas pabalstu veidus: pabalsts nozīmīgā dzīves jubilejā; jaungada svētku pabalsts; pabalsts jaundzimušā aprūpei; svētku pabalsts politiski represētai personai vai nacionālās pretošanās kustības dalībniekam; ēdināšanas pabalsts daudzbērnu ģimenes bērnam vai bērnam ar invaliditāti; pabalsts pirmklasniekam; apbedīšanas pabalsts; dzīvokļa pabalsts pensionāram un/vai personai ar invaliditāti. 1.4. Pašvaldību likuma 5. panta pirmā daļa nosaka, ka pašvaldība savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs var brīvprātīgi īstenot iniciatīvas ikvienā jautājumā, ja tās nav citu institūciju kompetencē un šādu darbību neierobežo citi likumi. Šā panta otrā daļa nosaka, ka brīvprātīgo iniciatīvu izpildes kārtību nosaka un finansējumu nodrošina pašvaldība. Šā panta trešā daļa nosaka, ka brīvprātīgās iniciatīvas plāno un finansējumu to izpildei nodrošina, ja tas netraucē pašvaldības kompetencē esošo autonomo funkciju un deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildei. Ņemot vērā to, ka brīvprātīgās iniciatīvas pabalsti uzliek slogu pašvaldības budžetam, kas var traucēt pašvaldības kompetencē esošo autonomo funkciju un deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildei, ir nepieciešams pārskatīt brīvprātīgo iniciatīvu pabalstu veidus pašvaldībā. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | 2.1. Analizējot saistošo noteikumu
īstenošanas fiskālās ietekmes prognozi uz pašvaldības budžetu kārtējam
2023. gadam, saistošo noteikumu īstenošanai būs nepieciešami aptuveni 21
385 euro (izmaksa tiks nodrošināta esošā pārvaldes "Sociālais
dienests" budžeta ietvaros). 2.2. Saistošo noteikumu īstenošana samazinās pašvaldības 2023. gada kārtējā budžeta izdevumu daļu aptuveni 40 615 euro apmērā. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Saistošo noteikumu īstenošana: (1) pozitīvi ietekmēs jaundzimušo bērnu vecākus un bērnus ar invaliditāti; (2) negatīvi ietekmēs tādas personu grupas kā pensijas vecuma personas, Aprūpes mājās biroja klientus, pilngadīgas personas ar invaliditāti, trūcīgās mājsaimniecības, ģimenes, kuru bērns uzsāks mācības 1. klasē, daudzbērnu ģimenes, politiski represētās personas vai nacionālās pretošanās kustības dalībniekus, personas, kuras uzņēmušās apbedīt tādas personas, kuru pēdējā deklarētā dzīvesvieta bijusi Rēzeknes valstspilsētas administratīvajā teritorijā. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Neattiecas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Neattiecas. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildei nav paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | 7.1. Saistošie noteikumi ir piemēroti
iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir
vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. 7.2. Ar saistošajiem noteikumiem netiek ierobežotas personu pamattiesības. Izdodot saistošos noteikumus, pašvaldība rīkojas atbilstoši normatīvajos aktos paredzētajam deleģējumam. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | 8.1. Sabiedrības viedokļa noskaidrošanai
saistošo noteikumu projekts "Par Rēzeknes valstspilsētas domes 2022.
gada 27. janvāra saistošo noteikumu Nr. 4 "Par brīvprātīgās iniciatīvas
pabalstiem Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībā" atzīšanu par spēku
zaudējušiem" tika publicēts Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības
oficiālajā tīmekļvietnē www.rezekne.lv, sadaļā "Saistošo noteikumu
projekti", termiņš viedokļu sniegšanai no 01.08.2023. līdz 15.08.2023. 8.2. Par saistošo noteikumu projektu saņemti seši viedokļi. Personas, kuras paudušas savu viedokli, neatbalsta saistošo noteikumu projektu. Minētais pamatots ar šādiem argumentiem, ierosinājumiem: (1) saistošo noteikumu projekts negatīvi ietekmēs: daudzbērnu ģimenes, kuras līdz šim saņēmušas ēdināšanas pabalstu daudzbērnu ģimeņu bērniem (natūrā 50 % apmērā no maksas par ēdināšanas pakalpojumu); citas sociāli ievainojamas iedzīvotāju grupas, bet finansiālais ieguvums nebūs būtisks. Pabalstu atcelšana veicinās ģimeņu dzīvesvietas deklarēšanu citās pašvaldībās, līdz ar to nelabvēlīgi ietekmējot budžeta ieņēmumus; (2) papildu ienākumu gūšana samazinot štatu skaitu pašvaldībā, pārskatot pašvaldības darbinieku algas, pašvaldības policijas izveide (sodu izrakstīšana Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpējiem), pilsētas publicitātes mazināšana, izdevumu par sabiedrisko attiecību veidošanu mazināšana; (3) bezmaksas braukšanas atcelšana (pārskatīšana) sabiedriskajā transportā. 8.3. Saskaņā ar Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 2. punktu, šā likuma 4. panta pirmās daļas 14. punkts daļā par pienākumu izveidot un finansēt pašvaldības policiju, stājas spēkā 01.01.2024. 8.4. Līdz 18.08.2023. Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.rezekne.lv, sadaļā "Saistošo noteikumu projekti" sabiedrības viedokļa noskaidrošanai ievietots saistošo noteikumu projekts "Par braukšanas maksas atvieglojumiem Rēzeknes pilsētas sabiedriskajā transportā", paredzot izmaiņas to personu lokā, kuras pilsētas sabiedriskajā transportā var braukt bez maksas. 8.5. Saņemta Labklājības ministrijas (turpmāk – Ministrija) 10.08.2023. vēstule Nr. 21-22/1164 "Par saistošajiem noteikumiem". Ministrija norāda, ka brīvprātīgās iniciatīvas pabalstu nodrošināšana iedzīvotājiem ir pašvaldības brīvā griba, ko tā var īstenot atbilstoši savām finansiālajām un administratīvajām iespējām, un Ministrijas kompetencē neietilpst sniegt norādījumus pašvaldībai šīs iniciatīvas realizēšanā. Saistošo noteikumu projektam nepārprotami ir negatīva sociālā ietekme. 8.6. Ņemot vērā pašvaldībai pieejamos finanšu līdzekļus, kā arī ņemot vērā sabiedrības pausto viedokli un Labklājības ministrijas viedokli, pieņemts lēmums saglabāt pabalstu jaundzimušā aprūpei un ēdināšanas pabalstu bērnam ar invaliditāti. |
Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības
domes priekšsēdētājs A. Bartaševičs