Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 7 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 583
Rīgā 2023. gada 10. oktobrī (prot. Nr. 50 32. §)
Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 22. augusta noteikumos Nr. 495 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitāti un vietējo AER izmantošanu centralizētajā siltumapgādē" otrās un trešās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu
un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas
perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu
Izdarīt Ministru kabineta 2017. gada 22. augusta noteikumos Nr. 495 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitāti un vietējo AER izmantošanu centralizētajā siltumapgādē" otrās un trešās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" (Latvijas Vēstnesis, 2017, 174. nr.; 2018, 149. nr.; 2019, 119., 166. nr.; 2020, 146. nr.; 2021, 104. nr.; 2022, 52. nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt noteikumu nosaukumu šādā redakcijā:
"Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitāti un vietējo AER izmantošanu centralizētajā siltumapgādē" otrās un trešās projektu iesniegumu atlases kārtas un 15.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atbalsta pasākumi centralizētās siltumapgādes jomā" īstenošanas noteikumi".
2. Izteikt tiesību akta izdošanas pamatojuma norādi šādā redakcijā:
"Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu".
3. Izteikt 1.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.1. kārtību, kādā īsteno darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitāti un vietējo AER izmantošanu centralizētajā siltumapgādē" (turpmāk – specifiskais atbalsts) otro un trešo projektu iesniegumu atlases kārtu (turpmāk – otrā un trešā atlases kārta) un 15.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atbalsta pasākumi centralizētās siltumapgādes jomā" (turpmāk – mazaizsargāto mājsaimniecību centralizētā siltumapgāde) projektu iesniegumu atlasi (turpmāk – atlase) (turpmāk kopā – atlases kārtas);".
4. Izteikt 1.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.4. prasības Kohēzijas fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējiem (turpmāk – projekta iesniedzējs);".
5. Papildināt ar 1.5.1 apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.5.1 vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību;".
6. Izteikt 1.1 punktu šādā redakcijā:
"1.1 Otrās un trešās atlases kārtas ietvaros tiek sniegts šāds komercdarbības atbalsts:
1.11. ieguldījumu atbalsts energoefektivitātes pasākumiem saskaņā ar Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 26. jūnijs, Nr. L 187) (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014), 38. pantu;
1.12. ieguldījumu atbalsts energoefektīvai centralizētajai siltumapgādei un dzesēšanai saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 46. pantu;
1.13. valsts atbalsts attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem tiem komersantiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi."
7. Izteikt 2. punktu šādā redakcijā:
"2. Otrās un trešās atlases kārtas īstenošanas mērķis ir veicināt energoefektivitāti un vietējo atjaunojamo energoresursu izmantošanu centralizētajā siltumapgādē."
8. Papildināt ar 2.1 punktu šādā redakcijā:
"2.1 Mazaizsargāto mājsaimniecību centralizētās siltumapgādes mērķis ir samazināt mazaizsargātajām mājsaimniecībām 2022./2023. gada apkures sezonas rēķinus par centralizēto apkuri."
9. Izteikt 3. punktu šādā redakcijā:
"3. Specifiskā atbalsta mērķa grupa otrās un trešās atlases kārtas ietvaros ir siltumenerģijas lietotāji."
10. Papildināt ar 3.1 punktu šādā redakcijā:
"3.1 Mazaizsargāto mājsaimniecību centralizētās siltumapgādes atlases ietvaros mērķa grupa ir mazaizsargātas mājsaimniecības. Mazaizsargāta mājsaimniecība ir tāda mājsaimniecība, kuras rīcībā esošie ienākumi uz vienu mājsaimniecības locekli (euro mēnesī) ir zemāki par Latvijas vidējo rādītāju, kas 2021. gadā bija 677,97 euro uz vienu mājsaimniecības locekli mēnesī."
11. Izteikt 4. punktu šādā redakcijā:
"4. Otrās un trešās atlases kārtas īstenošanas veids ir atklāta projektu iesniegumu atlase."
12. Papildināt ar 4.1 punktu šādā redakcijā:
"4.1 Mazaizsargāto mājsaimniecību centralizētās siltumapgādes īstenošanas veids ir ierobežota projektu iesniegumu atlase."
13. Izteikt 5. punktu šādā redakcijā:
"5. Otrās un trešās atlases kārtas kopējais attiecināmais finansējums ir ne mazāks kā 199 203 911 euro (no tā virssaistību finansējums – 56 550 000 euro), tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums – 23 131 564 euro un privātais finansējums – 119 522 347 euro. Otrās atlases kārtas kopējais attiecināmais finansējums ir 27 168 681 euro, tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums – 10 867 472 euro un privātais finansējums – 16 301 209 euro. Trešās atlases kārtas kopējais attiecināmais finansējums ir 172 035 230 euro (no tā virssaistību finansējums – 56 550 000 euro), tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums – 12 264 092 euro un privātais finansējums – 103 221 138 euro."
14. Papildināt ar 5.1 punktu šādā redakcijā:
"5.1 Mazaizsargāto mājsaimniecību centralizētās siltumapgādes atlases ietvaros kopējais attiecināmais finansējums ir 60 000 000 euro, tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums – 60 000 000 euro."
15. Izteikt 9. punktu šādā redakcijā:
"9. Otrās un trešās atlases kārtas ietvaros maksimāli pieļaujamā Kohēzijas fonda atbalsta intensitāte no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām ir:
9.1. centralizētās siltumapgādes ražošanas avota efektivitātes paaugstināšanai – 40 %;
9.2. siltumenerģijas akumulācijas iekārtas uzstādīšanai un būvniecībai – 30 %;
9.3. siltumenerģijas pārvades un sadales sistēmas paplašināšanai un efektivitātes paaugstināšanai – 40 %, bet tā nedrīkst pārsniegt Komisijas regulas Nr. 651/2014 46. panta 6. punktā noteikto ierobežojumu, ja atbalsts tiek sniegts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 46. pantu."
16. Papildināt ar 9.1 punktu šādā redakcijā:
"9.1 Mazaizsargāto mājsaimniecību centralizētās siltumapgādes atlases ietvaros Kohēzijas fonda atbalsta intensitāte ir 100 %."
17. Izteikt 10. punktu šādā redakcijā:
"10. Otrās un trešās atlases kārtas ietvaros sasniedzamie rezultāta un iznākuma rādītāji un to sasniedzamās vērtības:
10.1. līdz 2023. gada 31. decembrim otrās un trešās atlases kārtas ietvaros sasniedzamie rezultāta rādītāji atbilstoši darbības programmai "Izaugsme un nodarbinātība":
10.1.1. atjaunojamo energoresursu īpatsvars pārveidošanas sektorā saražotajā siltumenerģijā – 60 %;
10.1.2. kopējā atjaunojamo energoresursu siltumjauda centralizētajā siltumapgādē – 1 820 MW;
10.2. līdz 2023. gada 31. decembrim otrās un trešās atlases kārtas ietvaros sasniedzamie iznākuma rādītāji:
10.2.1. rekonstruētie siltumtīkli – 14 km;
10.2.2. siltumenerģijas zudumu samazinājums rekonstruētajos siltumtīklos – 11 844 MWh/gadā;
10.2.3. atjaunojamos energoresursus izmantojošo siltumražošanas jaudu modernizācija un pieaugums centralizētajā siltumapgādē – 152 MW;
10.2.4. no atjaunojamiem energoresursiem ražotā papildjauda – 58 MW;
10.2.5. aprēķinātais siltumnīcefekta gāzu samazinājums gadā – 337 691 CO2 ekvivalenta tonnas;
10.3. finanšu rādītājs otrās un trešās atlases kārtas ietvaros – līdz 2018. gada 31. decembrim sertificēti izdevumi vismaz 3 000 000 euro apmērā."
18. Papildināt ar 10.1 punktu šādā redakcijā:
"10.1 Mazaizsargāto mājsaimniecību centralizētās siltumapgādes atlases ietvaros līdz 2023. gada 31. decembrim sasniedzamais iznākuma rādītājs – aktivitāšu vērtība mazāk aizsargāto mājsaimniecību (ar ienākumiem uz vienu locekli zem vidējā valstī) enerģijas patēriņa izmaksu segšanai – 60 000 000 euro."
19. Izteikt 11. punktu šādā redakcijā:
"11. Specifiskā atbalsta un mazaizsargāto mājsaimniecību centralizētās siltumapgādes ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Ekonomikas ministrija."
20. Izteikt 12. punktu šādā redakcijā:
"12. Otrās un trešās atlases kārtas ietvaros projekta iesniedzējs ir Latvijas Republikā reģistrēts komersants. Mazaizsargāto mājsaimniecību centralizētās siltumapgādes atlases ietvaros projekta iesniedzējs ir valsts pārvaldes iestāde, kas veic enerģētikas politikas administrēšanu atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kompetencei, – Būvniecības valsts kontroles birojs."
21. Izteikt 12.1 punktu šādā redakcijā:
"12.1 Otrās un trešās atlases kārtas ietvaros projekta iesniedzējs var būt arī centralizētās siltumapgādes pakalpojuma sniedzējs, kuram uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi."
22. Izteikt 14. punktu šādā redakcijā:
"14. Otrās un trešās atlases kārtas ietvaros projekta iesniedzējam ir īpašuma vai valdījuma tiesības vai apbūves tiesība uz nekustamo īpašumu, tai skaitā zemi un infrastruktūru, kurā tiks veiktas projektā paredzētās darbības, uz termiņu, kas nav mazāks par pieciem gadiem pēc noslēguma maksājuma veikšanas, ievērojot šādus nosacījumus:
14.1. nekustamā īpašuma, tai skaitā zemes, īpašuma tiesības un apbūves tiesību nostiprina zemesgrāmatā līdz pirmā maksājuma pieprasījuma iesniegšanai sadarbības iestādē;
14.2. siltumenerģijas pārvades un sadales sistēma (infrastruktūra), kurā paredzēts veikt ieguldījumus projekta ietvaros, ir projekta iesniedzēja īpašumā, valdījumā vai turējumā uz laiku, kas nav mazāks par pieciem gadiem pēc noslēguma maksājuma veikšanas. Zeme, uz kuras atrodas siltumenerģijas pārvades un sadales sistēma, var nebūt projekta iesniedzēja īpašumā, valdījumā vai turējumā."
23. Izteikt 15. punktu šādā redakcijā:
"15. Finanšu aprēķinus otrās un trešās atlases kārtas projekta iesniegumā veic, pamatojoties uz šādiem pieņēmumiem:
15.1. projekta īstenošanas pēdējā gada beigās projekta ietvaros izveidoto objektu nodod ekspluatācijā;
15.2. projekta ietvaros izdevumus un ienākumus norāda pēc noslēguma maksājuma veikšanas;
15.3. finanšu aprēķinos piemēro reālo finansiālo diskonta likmi;
15.4. norādītā informācija atbilst plānotajam siltumenerģijas tarifam atbilstoši normatīvajiem aktiem enerģētikas jomā."
24. Izteikt 16. punktu šādā redakcijā:
"16. Otrās un trešās atlases kārtas viena projekta ietvaros neapvieno finansējumu:
16.1. pārvades un sadales sistēmas efektivitātes paaugstināšanai, centralizētās siltumapgādes ražošanas avota efektivitātes paaugstināšanai un siltumenerģijas akumulācijas iekārtas uzstādīšanai un būvniecībai;
16.2. centralizētās siltumapgādes ražošanas avota efektivitātes paaugstināšanai un siltumenerģijas akumulācijas iekārtas uzstādīšanai un būvniecībai;
16.3. vairāku centralizētās siltumapgādes ražošanas avotu efektivitātes paaugstināšanai;
16.4. vairāku siltumenerģijas akumulācijas iekārtu uzstādīšanai un būvniecībai."
25. Izteikt 17. punktu šādā redakcijā:
"17. To otrās atlases kārtas projektu ietvaros, kuri iesniegti līdz 2018. gada 1. februārim, ir atbalstāmas šādas darbības:
17.1. centralizētās siltumapgādes ražošanas avota būvniecība, ja tiek aizstāts esošs centralizētās siltumapgādes ražošanas avots, un rekonstrukcija, ja pēc investīciju ieguldīšanas siltumenerģijas ražošanai tiek izmantoti atjaunojamie energoresursi. Centralizētās siltumapgādes ražošanas avots ir tehnoloģisko iekārtu un būvju kopums siltumenerģijas ražošanai;
17.2. pārvades un sadales sistēmas būvniecība un rekonstrukcija, tai skaitā tehnoloģisko iekārtu iegāde un uzstādīšana;
17.3. koģenerācijas stacijas pārbūve par centralizētās siltumapgādes ražošanas avotu – katlumāju, kas tiek darbināta ar atjaunojamiem energoresursiem, ja komersants atbilst vienam no šādiem nosacījumiem:
17.3.1. komersants ir licencēts siltumenerģijas pārvades vai sadales operators;
17.3.2. komersants ir reģistrēts siltumenerģijas ražotāju reģistrā un saražoto siltumenerģiju (izņemot pašpatēriņu un tehnoloģisko procesu nodrošināšanai nepieciešamo siltumenerģiju) nodod Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas licencētam siltumapgādes pārvades vai sadales komersantam vai pašvaldībai, vai pašvaldības iestādei, kas sniedz centralizētās siltumapgādes pakalpojumus;
17.4. siltumenerģijas akumulācijas iekārtas uzstādīšana un būvniecība;
17.5. projekta tehniskās dokumentācijas sagatavošana;
17.6. projekta vadības un uzraudzības nodrošināšana."
26. Izteikt 17.1 punktu šādā redakcijā:
"17.1 To trešās atlases kārtas projektu ietvaros, kuri iesniegti no 2022. gada 1. maija, ir atbalstāmas šādas darbības:
17.11. centralizētās siltumapgādes ražošanas avota būvniecība, ja tiek aizstāts esošs centralizētās siltumapgādes ražošanas avots, un rekonstrukcija, ja pēc investīciju ieguldīšanas siltumenerģijas ražošanai tiek izmantoti atjaunojamie energoresursi. Centralizētās siltumapgādes ražošanas avots ir tehnoloģisko iekārtu un būvju kopums siltumenerģijas ražošanai;
17.12. koģenerācijas stacijas pārbūve par centralizētās siltumapgādes ražošanas avotu – katlumāju, kas tiek darbināta ar atjaunojamiem energoresursiem, ja komersants atbilst vienam no šādiem nosacījumiem:
17.12.1. komersants ir licencēts siltumenerģijas pārvades vai sadales operators;
17.12.2. komersants ir reģistrēts siltumenerģijas ražotāju reģistrā un saražoto siltumenerģiju (izņemot pašpatēriņu un tehnoloģisko procesu nodrošināšanai nepieciešamo siltumenerģiju) nodod Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas licencētam siltumapgādes pārvades vai sadales komersantam vai pašvaldībai, vai pašvaldības iestādei, kas sniedz centralizētās siltumapgādes pakalpojumus;
17.13. siltumenerģijas akumulācijas iekārtas uzstādīšana un būvniecība;
17.14. projekta tehniskās dokumentācijas sagatavošana;
17.15. projekta vadības un uzraudzības nodrošināšana."
27. Papildināt ar 17.2 punktu šādā redakcijā:
"17.2 Atbilstoši Mazaizsargāto mājsaimniecību centralizētās siltumapgādes atlases ietvaros enerģijas izmaksu segšanas un energoresursu cenu kāpuma kompensēšanas, kā arī finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksu vienreizējā maksājuma metodikai (1. pielikums) atbalstāmās darbības ir enerģijas izmaksu segšana un energoresursu cenu kāpuma kompensēšana, kā arī finansējuma saņēmēja projekta vadība un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksa."
28. Papildināt ar 17.3 punktu šādā redakcijā:
"17.3 Šo noteikumu 17.2 punktā minētā metodika nosaka vienreizējā maksājuma aprēķina vispārējos principus, kā arī prasības rezultātu pamatojošai dokumentācijai."
29. Izteikt 18. punktu šādā redakcijā:
"18. Otrās un trešās atlases kārtas ietvaros atbalsts tiek piešķirts ieguldījumiem energoefektīvas centralizētās siltumapgādes sistēmā, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 124. punktam."
30. Izteikt 19. punktu šādā redakcijā:
"19. Otrajā un trešajā atlases kārtā finansējumu nepiešķir:
19.1. jaunas koģenerācijas elektrostacijas būvniecībai, esoša centralizētās siltumapgādes ražošanas avota pārbūvei par koģenerācijas elektrostaciju;
19.2. koģenerācijas stacijas rekonstrukcijai un efektivitātes paaugstināšanai, izņemot šo noteikumu 17.4. un 17.13. apakšpunktā minētās darbības;
19.3. ja tiek paaugstināta centralizētās siltumapgādes ražošanas avota efektivitāte, – siltumenerģijas ražošanai izmantoto energoresursu konversijai no atjaunojamiem energoresursiem uz fosiliem energoresursiem;
19.4. esošai sistēmai paralēlas gāzes piegādes vai siltumapgādes sistēmas izveidošanai vai atjaunošanai;
19.5. siltumenerģijas ražošanai, izmantojot biogāzi."
31. Izteikt 21. punktu šādā redakcijā:
"21. Ja otrās un trešās atlases kārtas projekta ietvaros plānota centralizētās siltumapgādes ražošanas avota būvniecība ar lielāku kurināmā sadedzināšanas jaudu nekā esošajam centralizētās siltumapgādes ražošanas avotam, nepieciešams saskaņojums ar siltumenerģijas apgādes sistēmas operatoru."
32. Izteikt 22. punktu šādā redakcijā:
"22. Ja otrās un trešās atlases kārtas projekta ietvaros plānotas šo noteikumu 17.2. apakšpunktā minētās darbības, lai centralizētās siltumapgādes sistēmai pievienotu jaunu patērētāju, tas tiek pievienots centralizētās siltumapgādes ražošanas avotam, ko darbina ar atjaunojamiem energoresursiem."
33. Izteikt 23. punktu šādā redakcijā:
"23. Ja otrās un trešās atlases kārtas projekta ietvaros plānots veikt šo noteikumu 17.2. apakšpunktā minētās darbības, lai centralizētās siltumapgādes sistēmai pievienotu:
23.1. jaunu, jau esošu patērētāju, un projekta iesniedzējam nav informācijas par ēkas siltummezgla jaudu, nepieciešams eksperta atzinums;
23.2. jaunu, vēl neuzbūvētu patērētāju, nepieciešams apstiprināts būvprojekts, kurā norādīta plānotā siltummezgla jauda."
34. Izteikt 24. punktu šādā redakcijā:
"24. Otrās un trešās atlases kārtas ietvaros projekta attiecināmās izmaksas ir:
24.1. sākotnējā ietekmes uz vidi izvērtējuma, ietekmes uz vidi novērtējuma un tā izstrādes izmaksas, projekta iesniegumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas;
24.2. būvprojekta tehniskā projekta vai skiču projekta sagatavošanas izmaksas;
24.3. būvuzraudzības un autoruzraudzības izmaksas;
24.4. projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas, kas radušās uz darba līguma, uzņēmuma vai pakalpojuma līguma pamata, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no apliekamajām attiecināmajām izmaksām, ņemot vērā, ka:
24.4.1. tās nepārsniedz 56 580 euro gadā, ja attiecināmās izmaksas ir pieci miljoni euro vai lielākas;
24.4.2. tās nepārsniedz 24 426 euro gadā, pieskaitot 0,64 % no attiecināmajām izmaksām, neieskaitot projekta vadības personāla izmaksas, ja attiecināmās izmaksas ir mazākas par pieciem miljoniem euro;
24.4.3. attiecināma ir ne mazāka kā 30 % noslodze, personāla iesaisti projektā nodrošinot saskaņā ar daļēja darba laika attiecināmības principu (attiecināms, ja izmaksas radušās uz darba līguma pamata);
24.5. tehnoloģisko pamatiekārtu, palīgiekārtu un materiālu iegādes un uzstādīšanas izmaksas, kas tieši nodrošina centralizētās siltumapgādes ražošanas avota un pārvades un sadales sistēmas darbību;
24.6. būvdarbu izmaksas:
24.6.1. centralizētās siltumapgādes ražošanas avota un pārvades un sadales sistēmas rekonstrukcijas un būvniecības, siltumenerģijas akumulācijas iekārtas uzstādīšanas un būvniecības izmaksas;
24.6.2. projekta iesniedzēja īpašumā, nomā vai koncesijā esošo tehnoloģisko iekārtu demontāžas izmaksas, ēku un būvju nojaukšanas izmaksas;
24.6.3. būvlaukuma teritorijas sakārtošanas izmaksas pēc būvdarbu pabeigšanas, ja tas ir tieši nepieciešams centralizētās siltumapgādes ražošanas avota, siltumenerģijas akumulācijas iekārtas un pārvades un sadales sistēmas rekonstrukcijai, būvniecībai un objektu nodošanai ekspluatācijā;
24.7. ar projekta darbībām tieši saistīto publicitātes pasākumu izmaksas, kas veiktas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda ieviešanā 2014.–2020. gada plānošanas periodā nodrošināma komunikācijas un vizuālās identitātes prasību ievērošana. Minētās izmaksas nepārsniedz 1 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām."
35. Papildināt ar 24.1 punktu šādā redakcijā:
"24.1 Mazaizsargāto mājsaimniecību centralizētās siltumapgādes atlases ietvaros attiecināmās izmaksas ir enerģijas izmaksu un energoresursu cenu kāpuma kompensācija, kā arī finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas atbilstoši šo noteikumu 17.2 punktā minētajai metodikai."
36. Izteikt 26. punktu šādā redakcijā:
"26. Otrās un trešās atlases kārtas ietvaros radušās projektu izmaksas ir attiecināmas, ja tās:
26.1. izmanto tikai finansējuma saņēmēja vajadzībām;
26.2. iekļauj finansējuma saņēmēja aktīvos kā amortizējamos ilgtermiņa ieguldījumus, tie paliek attiecīgajā reģionā un tos nenodod lietošanā trešajām personām vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas;
26.3. iegādājas no trešajām personām par tirgus vērtību."
37. Izteikt 27. punktu šādā redakcijā:
"27. Otrās un trešās atlases kārtas ietvaros šo noteikumu 24.2. un 24.3. apakšpunktā minēto attiecināmo izmaksu kopsumma nepārsniedz 10 % no būvdarbu līguma summas."
38. Izteikt 28. punktu šādā redakcijā:
"28. Otrās un trešās atlases kārtas ietvaros šo noteikumu 24.1., 24.2., 24.3. un 24.4. apakšpunktā minēto attiecināmo izmaksu kopsumma nepārsniedz 10 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām."
39. Izteikt 32. punktu šādā redakcijā:
"32. Otrās un trešās atlases kārtas ietvaros neattiecināmas ir šādas izmaksu pozīcijas:
32.1. lietotu iekārtu iegādes izmaksas;
32.2. līzinga maksājumi;
32.3. pievienotās vērtības nodoklis, izņemot šo noteikumu 25. punktā minēto gadījumu, muitas nodokļi un nodevas;
32.4. teritorijas labiekārtošanas un apzaļumošanas izmaksas, izņemot šo noteikumu 24.6.3. apakšpunktā minēto gadījumu;
32.5. jebkāda veida pārvietojamās tehnikas un transportlīdzekļu iegādes izmaksas, izņemot šo noteikumu 24.5. apakšpunktā minētās izmaksas;
32.6. tehnoloģisko iekārtu (apkures katlu, sūkņu utt.) atjaunošanai paredzēto ieguldījumu izmaksas;
32.7. izmaksas, kas radušās, pamatojoties uz noslēgtu darba līgumu, izņemot šo noteikumu 24.4. apakšpunktā minētās izmaksas;
32.8. izmaksas, kas šo noteikumu 24. punktā nav noteiktas kā attiecināmas vai pārsniedz izmaksu ierobežojumus;
32.9. nodokļi un nodevu maksājumi, izņemot šo noteikumu 24.4. apakšpunktā un 25. punktā minēto gadījumu;
32.10. projekta izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta ietvaros veiktajām darbībām, nav izmērāmas, samērīgas, pamatotas ar izdevumus apliecinošiem dokumentiem, un nav ievēroti saimnieciskuma, lietderības un efektivitātes principi;
32.11. šo noteikumu 24. punktā minētās izmaksas, ja tiek veikti ieguldījumi centralizētās siltumapgādes ražošanas avotā un tās ir radušās, pirms finansējuma saņēmējs sadarbības iestādei ir iesniedzis projekta iesniegumu, izņemot šo noteikumu 24.1., 24.2., 24.6.2. un 24.7. apakšpunktā minētās izmaksas, ja tās ir radušās pēc 2017. gada 30. jūnija;
32.12. šo noteikumu 24. punktā minētās izmaksas, ja tiek veikti ieguldījumi siltumenerģijas pārvades un sadales sistēmā un tās ir radušās, pirms finansējuma saņēmējs sadarbības iestādei ir iesniedzis projekta iesniegumu, izņemot šo noteikumu 24.1., 24.2. un 24.7. apakšpunktā minētās izmaksas, ja tās radušās pēc 2017. gada 30. jūnija."
40. Izteikt 36. punktu šādā redakcijā:
"36. Otrās un trešās atlases kārtas ietvaros, īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs nodrošina, ka:
36.1. projekta īstenošanas ietvaros nepieciešamās iepirkumu procedūras tiek veiktas saskaņā ar normatīvo aktu prasībām iepirkumu procedūras jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Atbalstāma ir arī vides prasību integrācija preču, pakalpojumu un būvdarbu iepirkumos – zaļais publiskais iepirkums;
36.2. tiek īstenoti informācijas un publicitātes pasākumi, tai skaitā aktuālā informācija par projekta īstenošanu tiek ievietota finansējuma saņēmēja tīmekļvietnē, ja tāda ir;
36.3. piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas katru gadu līdz 31. janvārim sadarbības iestādei tiek iesniegts pārskats par sasniegtajiem rādītājiem (2. pielikums);
36.4. vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas projektā veiktās investīcijas un radītie pamatlīdzekļi tiek izmantoti projektā paredzētajam mērķim;
36.5. vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas tiek nodrošināta veikto investīciju ilgtspēja un uzturēšana darba kārtībā;
36.6. tiek uzkrāta informācija par darba vietām, kas veicina vides kvalitātes saglabāšanu vai atjaunošanu (zaļajām darba vietām), un preču, pakalpojumu un būvdarbu iepirkumiem, kur integrētas vides prasības;
36.7. tiek iegādātas un uzstādītas tādas sadedzināšanas iekārtas, kas nodrošina normatīvajos aktos par kārtību, kādā novērš, ierobežo un kontrolē gaisu piesārņojošo vielu emisiju no sadedzināšanas iekārtām, noteikto gaisu piesārņojošo vielu emisijas robežvērtību piemērošanu;
36.8. tiek ieviesta atsevišķa grāmatvedības uzskaite par finansējuma izlietojumu projektā, nodalot tā ietvaros veiktās darbības no citas saimnieciskās darbības."
41. Papildināt ar 36.2 punktu šādā redakcijā:
"36.2 Mazaizsargāto mājsaimniecību centralizētās siltumapgādes ietvaros finansējuma saņēmējs nodrošina, ka tiek ieviesta atsevišķa grāmatvedības uzskaite par finansējuma izlietojumu projektā, nodalot tā ietvaros veiktās darbības no citas saimnieciskās darbības."
42. Izteikt VI nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:
"VI. Ar valsts atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi specifiskā atbalsta otrajā un trešajā atlases kārtā".
43. Izteikt 41. punktu šādā redakcijā:
"41. Ja projekta ietvaros tiek veikta centralizētās siltumapgādes ražošanas avota rekonstrukcija un būvniecība, pārvades un sadales sistēmas rekonstrukcija un būvniecība un koģenerācijas stacijas pārbūve par centralizētās siltumapgādes ražošanas avotu, finansējumu otrās un trešās atlases kārtas ietvaros šo noteikumu 24. punktā minēto izmaksu segšanai, kas ir radušās pēc pieteikuma iesniegšanas sadarbības iestādei un veido projekta ietvaros radīto pamatlīdzekļu vērtību, sniedz saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. panta un 46. panta 2., 3., 4., 5. un 6. punktu, izņemot gadījumus, kas minēti šo noteikumu 46., 47. un 48. punktā."
44. Izteikt 42. punktu šādā redakcijā:
"42. Ja projekta ietvaros tiek veikta siltumenerģijas akumulācijas iekārtas uzstādīšana un būvniecība, finansējumu otrās un trešās atlases kārtas ietvaros šo noteikumu 24. punktā minēto izmaksu segšanai, kas ir radušās pēc pieteikuma iesniegšanas sadarbības iestādei un veido projekta ietvaros radīto pamatlīdzekļu vērtību, sniedz saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. panta 2., 3., 4., 5. un 6. punktu, izņemot gadījumus, kas minēti šo noteikumu 46., 47. un 48. punktā."
45. Izteikt 46. punktu šādā redakcijā:
"46. Finansējumu otrās un trešās atlases kārtas ietvaros šo noteikumu 24.1. un 24.2. apakšpunktā minēto izmaksu segšanai, kas radušās ne agrāk kā no 2017. gada 30. jūnija, sniedz saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013."
46. Izteikt 47. punktu šādā redakcijā:
"47. Finansējumu otrās un trešās atlases kārtas ietvaros šo noteikumu 24.7. apakšpunktā minēto izmaksu segšanai sniedz saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013."
47. Izteikt 48. punktu šādā redakcijā:
"48. Ja projekta ietvaros tiek veikti ieguldījumi centralizētās siltumapgādes ražošanas avotā, atbalstu otrās un trešās atlases kārtas ietvaros šo noteikumu 24.6.2. apakšpunktā minēto izmaksu segšanai, kas radušās ne agrāk kā no 2017. gada 30. jūnija, sniedz saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013. Šo noteikumu 24.6.2. apakšpunktā minētajām izmaksām jābūt skaidri nodalītām no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām."
48. Izteikt 49. punktu šādā redakcijā:
"49. Ja projekta ietvaros tiek veikti ieguldījumi siltumenerģijas pārvades un sadales sistēmā un siltumenerģijas akumulācijas iekārtas uzstādīšanā un būvniecībā, atbalstu otrās un trešās atlases kārtas ietvaros šo noteikumu 24.6.2. apakšpunktā minēto izmaksu segšanai sniedz saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014."
49. Izteikt 52. punktu šādā redakcijā:
"52. Ja projekta ietvaros tiek veikta centralizētās siltumapgādes ražošanas avota rekonstrukcija un būvniecība, pārvades un sadales sistēmas rekonstrukcija un būvniecība un koģenerācijas stacijas pārbūve par centralizētās siltumapgādes ražošanas avotu, specifiskā atbalsta un otrās un trešās atlases kārtas ietvaros atbalstu var apvienot ar atbalstu vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, kas sniegts citā valsts atbalsta programmā vai projektā, tai skaitā pašvaldības atbalstu vai de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013, nepārsniedzot maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, kas noteikta Komisijas regulas Nr. 651/2014 46. panta 3., 4. un 6. punktā. Visas attiecināmās izmaksas, kas pārsniedz Komisijas regulas Nr. 651/2014 46. panta 3., 4. un 6. punktā noteikto maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, finansējuma saņēmējs sedz no paša rīcībā esošajiem līdzekļiem, kas nav saistīti ar publisku atbalstu."
50. Izteikt 53. punktu šādā redakcijā:
"53. Ja projekta ietvaros tiek veikta siltumenerģijas akumulācijas iekārtas uzstādīšana un būvniecība, specifiskā atbalsta un otrās un trešās atlases kārtas ietvaros atbalstu var apvienot ar atbalstu vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, kas sniegts citā valsts atbalsta programmā vai projektā, tai skaitā pašvaldības atbalstu vai de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013, nepārsniedzot maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, kas noteikta Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. panta 4., 5. un 6. punktā. Visas attiecināmās izmaksas, kas pārsniedz Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. panta 4., 5. un 6. punktā noteikto maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, finansējuma saņēmējs sedz no paša rīcībā esošajiem līdzekļiem, kas nav saistīti ar publisku atbalstu."
51. Izteikt 54. punktu šādā redakcijā:
"54. Ja projekta ietvaros tiek veikta centralizētās siltumapgādes ražošanas avota rekonstrukcija un būvniecība, pārvades un sadales sistēmas rekonstrukcija un būvniecība un koģenerācijas stacijas pārbūve par centralizētās siltumapgādes ražošanas avotu, specifiskā atbalsta un otrās un trešās atlases kārtas ietvaros attiecināmās izmaksas, kuras ir nosakāmas, var apvienot ar citu valsts atbalstu, kurā attiecināmās izmaksas nav nosakāmas, ievērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 8. panta 4. punktu un nepārsniedzot maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, kas noteikta Komisijas regulas Nr. 651/2014 46. panta 3., 4. un 6. punktā."
52. Izteikt 55. punktu šādā redakcijā:
"55. Ja projekta ietvaros tiek veikta siltumenerģijas akumulācijas iekārtas uzstādīšana un būvniecība, specifiskā atbalsta un otrās un trešās atlases kārtas ietvaros attiecināmās izmaksas, kuras ir nosakāmas, var apvienot ar citu valsts atbalstu, kurā attiecināmās izmaksas nav nosakāmas, ievērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 8. panta 4. punktu un nepārsniedzot maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, kas noteikta Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. panta 4., 5. un 6. punktā."
53. Izteikt 55.4 punktu šādā redakcijā:
"55.4 Ja atbalsta saņēmējs specifiskā atbalsta un otrās un trešās atlases kārtas ietvaros plāno šo noteikumu 52., 53., 54., 55. vai 55.2 punktā norādīto atbalsta apvienošanu vai kumulēšanu, atbalsta saņēmējam ir jāiesniedz atbalsta sniedzējam informācija par plānoto un piešķirto atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu un plānoto vai piešķirto atbalsta summu, lai atbalsta sniedzējs spētu pārliecināties par normu korektu izpildi."
54. Izteikt 58. punktu šādā redakcijā:
"58. Ja atbalsts specifiskā atbalsta un otrās un trešās atlases kārtas ietvaros tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013, sadarbības iestāde pārliecinās par finansējuma saņēmējam piešķirto de minimis atbalstu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 1407/2013 6. panta 3. punktam un informē finansējuma saņēmēju par iespējamo atbalsta summu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 1407/2013 6. panta 1. punktam."
55. Izteikt 59. punktu šādā redakcijā:
"59. Ja atbalsts specifiskā atbalsta un otrās un trešās atlases kārtas ietvaros tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013, tiek piemērots atbalsta spēkā stāšanās un piemērošanas periods atbilstoši Komisijas regulas Nr. 1407/2013 8. pantam."
56. Izteikt 60. punktu šādā redakcijā:
"60. Ja atbalsts specifiskā atbalsta un otrās un trešās atlases kārtas ietvaros tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 46. vai 38. pantu, tiek piemērots atbalsta spēkā stāšanās un piemērošanas periods atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 59. pantam."
57. Izteikt 61. punktu šādā redakcijā:
"61. Ja atbalsts specifiskā atbalsta un otrās un trešās atlases kārtas ietvaros tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 46. pantu, pārvades un sadales sistēmā veikto investīciju atbilstības uzraudzību Komisijas regulas Nr. 651/2014 46. panta 6. punkta nosacījumiem vienu reizi projekta dzīves cikla beigās nodrošina sadarbības iestāde."
58. Izteikt 62. punktu šādā redakcijā:
"62. Ja finansējuma saņēmējs ir šo noteikumu 12.1 punktā minētais centralizētās siltumapgādes pakalpojuma sniedzējs, kuram otrās un trešās atlases kārtas ietvaros piešķirts atbalsts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014 vai Komisijas regulu Nr. 1407/2013, tas var lūgt sadarbības iestādi pārkvalificēt tam otrās un trešās atlases kārtas ietvaros sniegto valsts atbalsta veidu kā valsts atbalstu attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem saskaņā ar Komisijas lēmumu Nr. 2012/21/ES."
59. Izteikt pielikumu jaunā redakcijā (1. pielikums).
60. Papildināt ar 2. pielikumu (2. pielikums).
Ministru prezidentes pienākumu izpildītāja ‒
tieslietu ministre I. Lībiņa-Egnere
Ekonomikas ministrs V. Valainis
Ekonomikas ministrijas iesniegtajā redakcijā
1. pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 10. oktobra
noteikumiem Nr. 583
"1. pielikums
Ministru kabineta
2017. gada 22. augusta
noteikumiem Nr. 495
Mazaizsargāto mājsaimniecību centralizētās siltumapgādes atlases ietvaros enerģijas izmaksu segšanas un energoresursu cenu kāpuma kompensēšanas, kā arī finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksu vienreizējā maksājuma metodika
Ekonomikas ministrija kā
Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītā atbildīgā iestāde
SATURS
Metodikas mērķis
Vispārīgie jautājumi
Vienreizējā maksājuma aprēķina vispārējie principi
Prasības rezultātu pamatojošajai dokumentācijai
Metodikas mērķis
1. Mazaizsargāto mājsaimniecību centralizētās siltumapgādes atlases ietvaros enerģijas izmaksu segšanas un energoresursu cenu kāpuma kompensēšanas, kā arī finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksu vienreizējā maksājuma metodikas (turpmāk – metodika) mērķis ir noteikt vienreizējā maksājuma apmēru, aprēķinu, piemērojamos nosacījumus, sasniedzamos rezultātus un to pamatošanu, lai mazinātu administratīvo slogu un paātrinātu finansējuma apriti projekta īstenošanas fāzē.
2. Metodikas mērķis ir noteikt un pamatot mazaizsargātajām mājsaimniecībām1 enerģijas izmaksu segšanas un energoresursu cenu kāpuma kompensācijas, t.sk. Būvniecības valsts kontroles biroja2 (turpmāk – finansējuma saņēmējs) projekta vadības un īstenošanas personāla, vienreizējā maksājuma apjomu (turpmāk – vienreizējais maksājums)3.
3. Kohēzijas fonda atbalsta intensitāte mazaizsargāto mājsaimniecību centralizētās siltumapgādes atlases ietvaros ir 100 %4.
4. Specifiskā atbalsta un atlases kārtu ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Ekonomikas ministrija5.
Vispārīgie jautājumi
5. Mazaizsargāto mājsaimniecību centralizētās siltumapgādes atlases ietvaros mērķa grupa ir mazaizsargātas mājsaimniecības. Kā mazaizsargāta mājsaimniecība tiek noteikta tāda mājsaimniecība, kuras rīcībā esošie ienākumi uz vienu mājsaimniecības locekli (EUR mēnesī) ir zem Latvijas vidējā rādītāja, kas Latvijā 2021. gadā bija 677,97 EUR uz vienu mājsaimniecības locekli mēnesī6.
6. Metodika nosaka:
6.1. vienreizējā maksājuma apjomu, tā aprēķinu un izmantotos datus;
6.2. sasniedzamo rezultātu vienreizējā maksājuma attiecināšanai;
6.3. rezultātu pamatojošo dokumentāciju.
7. Metodikas vienreizējā maksājuma noteikšanā tiek piemēroti šādi normatīvie akti un informācijas avoti:
7.1. Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 17.decembra Regula (ES) Nr.1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgu noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr.1083/20067 (turpmāk – Regula Nr.1303/2013) 67.panta 5.punkta a)8 apakšpunkta iii) apakšpunktu9 un 5.punkta c) apakšpunktu10;
7.2. Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likums (turpmāk – likums)11;
7.3. Ministru kabineta noteikumi "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitāti un vietējo AER izmantošanu centralizētajā siltumapgādē" otrās un trešās projektu iesniegumu atlases kārtas un 15.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atbalsta pasākumi centralizētās siltumapgādes jomā" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MKN);
7.4. Valsts kontroles (turpmāk – VK) ziņojums "Par Ekonomikas ministrijas 2022. gada pārskatu"12 (turpmāk – VK ziņojums);
7.5. Eiropas Komisijas vadlīnijas "Eiropas Komisijas vadlīnijas par vienkāršotu izmaksu iespēju izmantošanu Eiropas strukturālo un investīciju fondu (ESI) ietvaros"13;
7.6. Finanšu ministrijas Vadlīnijas Nr.2.8. "Vadlīnijas par vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējām un to piemērošana ES fondu 2014.–2020.gada plānošanas periodā"14;
7.7. Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk – CSP) sniegtā informācija par mājsaimniecību sadalījumu pa mājokļu veidiem, mājsaimniecību sadalījumu pa apkures veidiem, mājsaimniecību mājokļu veidiem dalījumā pa kvintiļu grupām un centralizētās siltumapgādes siltumenerģijas cenu mājsaimniecībām Latvijā15;
7.8. Finansējuma saņēmēja 2022./2023. gada apkures sezonā16 administrēto centralizētās siltumapgādes maksas kompensācijas atbalsta pasākuma veikto pēcpārbaužu rezultāti un plānotā projekta vadības un īstenošanas personāla atalgojuma pamatojošā dokumentācija atbilstoši iestādes iekšējai atalgojuma politikai17;
7.9. Finanšu ministrijas kā ES fondu vadošās iestādes (turpmāk – vadošā iestāde) un Centrālā finanšu un līgumu aģentūras (turpmāk – sadarbības iestāde) veiktās pārbaudes ietvaros saņemtā finansējuma saņēmēja dokumentācija un vadošās iestādes un sadarbības iestādes veikto pārbaužu dokumentācija18;
7.10. Pievienotās vērtības nodokļa likums (turpmāk – PVN likums)19;
7.11. Finanšu institūcijas Akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – ALTUM) iesniegtā tās īstenoto projektu20 informācija.
8. Metodika tiks piemērota tikai mazaizsargāto mājsaimniecību centralizētās siltumapgādes atlases ietvaros, līdz ar to metodikā noteiktā vienreizējā maksājuma apjoms netiek paredzēts pārskatīt un aktualizēt.
9. Vienreizējā maksājuma aprēķins neiekļauj pievienotās vērtības nodokli. Lai gan likums21 paredz kompensēt arī pievienotās vērtības nodokli, lai mazinātu attiecināmības risku un dubultā finansējuma risku izdevumu deklarēšanas posmā Eiropas Komisijai, vienreizējā maksājuma apjoms tiek noteiks bez pievienotā vērtības nodokļa22.
10. SAFE pasākuma pamatā ir nacionālā atbalsta shēma, kas noteikta likuma 7.pantā un kas attiecas uz 2022./2023. apkures sezonu un paredz atbalstu visiem mājsaimniecības lietotājiem un siltumenerģijas lietotājiem, kuru objekts ir daudzīvokļu dzīvojamā mājā. Pamatojoties uz šo nacionālo shēmu, noteikts vienreizējā maksājuma apmērs. Likumā noteikti daļējas centralizētās siltumapgādes cenu pieauguma kompensācijas sliekšņi, kas tiek pārņemti vienreizējā maksājuma aprēķina izmaksu bāzē:
• 50% no cenas 68 EUR – 150 EUR par megavatstundu amplitūdā;
• 90% no cenas virs 150 EUR par megavatstundu.
Likumā noteiktie sliekšņi ir samērīgi arī vērtējot tos pret CSP sniegtiem datiem, kas aprēķināti no apsekojuma "Energoresursu patēriņš mājsaimniecībās" un attiecas tikai uz mājsaimniecībām, kas siltumenerģiju iegādājas no ārējā siltumenerģijas piegādātāja, attiecīgi 2020. gadā mājsaimniecības par siltumenerģijas piegādi maksāja vidēji 57 EUR par megavatstundu un 2015.gadā 44 EUR par megavatstundu (skatīt Tabula Nr.1).
Tabula Nr.123
Centralizētās
siltumapgādes siltumenerģijas cena mājsaimniecībām Latvijā 2015.g. un 2020. gadā (eiro/MWh) |
||
2015 | 2020 | |
Siltumenerģijas cena | 44 | 57 |
Dati aprēķināti no apsekojuma "Energoresursu patēriņš
mājsaimniecībās" Dati attiecas tikai uz mājsaimniecībām, kas siltumenerģiju iegādājas no ārējā siltumenerģijas piegādātāja |
Atbalsts tiek sniegts mazāk aizsargātām mājsaimniecībām. Mazaizsargāta mājsaimniecība, atbilstoši MKN 3.1 punktam tiek noteikta mājsaimniecība, kuras rīcībā esošie ienākumi uz vienu mājsaimniecības locekli ir zem Latvijas vidējā rādītāja, kas Latvijā 2021. gadā bija 677,97 EUR. (skatīt attēlu Nr.1 un Nr.2).
Attēls Nr.124
Visas mājsaimniecības dalās 5 kvintiļu grupās, kuras sagrupētas pieaugošā secībā pēc to rīcībā esošajiem ienākumiem uz vienu mājsaimniecības locekli. Pirmā kvintiļu grupa ietver mājsaimniecības ar zemākajiem ienākumiem, bet piektā kvintiļu grupa ietver mājsaimniecības ar augstākajiem ienākumiem. Attiecīgi katrā ienākumu kvintiļu grupā ir 20% no visām Latvijas mājsaimniecībām attiecīgajā gadā Attēlā Nr.2 attēloti mājsaimniecību rīcībā esošie ienākumi kvintiļu grupās ((eiro mēnesī) 2004 – 2021), kā rezultātā, balstoties uz CPS datiem, tiek secināts, ka 1.–3. ienākumu kvintiļu grupas ir zem vidējā līmeņa valstī pēc mājsaimniecību rīcībā esoša ienākuma uz vienu mājsaimniecības locekli. Tātad 3 x 20% = 60% mājsaimniecību ir zem vidējā līmeņa valstī pēc rīcība esošā ienākuma uz vienu mājsaimniecības locekli.
Attēls Nr. 225
Lai iegūtu mazaizsargāto mājsaimniecību proporciju daudzīvokļu ēkās, tiek izmantots CSP sagatavotais aprēķins (skatīt Attēlu Nr.3) par mājsaimniecību mājokļu veidiem dalījumā pa ienākumu kvintiļu grupām Latvijā kopā.
Attēls Nr.3
Balstoties uz CSP datiem, ir iespējams aprēķināt pirmo trīs kvintiļu mājsaimniecību % no visām mājsaimniecībām, kas dzīvo daudzīvokļu mājās. No visām mājsaimniecībām, kas dzīvo daudzīvokļu ēkās, 58.3% ir pirmo trīs ienākumu kvintiļu mājsaimniecības, kas uzskatāmas kā mazaizsargātas mājsaimniecības (skatīt Attēls Nr.3).
CSP dati pierāda, ka 2020.gadā 58% (484.6 / 834.7 = 58%) (skatīt Attēls Nr. 4 un Attēls Nr.5) no Latvijas mājsaimniecībām saņem siltumu no ārēja piegādātāja. Līdz ar to šīs mājsaimniecības varēja saņemt atbalstu, ja siltumapgādes cena pārsniedza likumā noteikto slieksni.
Attēls Nr. 426
Attēls Nr.527
Lai gūtu papildus pārliecību, ka daudzīvokļu ēkas pārsvarā izmanto centralizēto siltumapgādi, ir veikta Eiropas Savienības fondu finansēto daudzīvokļu ēku analīze, vērtējot vai mājai ir centralizētā vai lokālā apkure. Ekonomikas ministrijas iesniegtie finanšu institūcijas ALTUM dati28 projektu uzraudzības ietvaros par 623 ēkām rāda, ka 93.4% (skatīt Tabula Nr.2) mājokļu šajās ēkās izmanto centrālo apkuri.
Tabula Nr.2.
Būvniecība pabeigta | Māju skaits | Mājokļu skaits |
Visi siltumenerģijas piegādes veidi | 465 | 16914 |
Siltumen. Piegādes veids – centrālā un centrālā/lokālā* | 405 | 15776 |
Centrālā un centrālā/lokālās* apkures %, no kopējā skaita | 87.1% | 93.3% |
Būvniecība procesā | Māju skaits | Mājokļu skaits |
Visi siltumenerģijas piegādes veidi | 158 | 5796 |
Siltumen. Piegādes veids – centrālā un centrālā/lokālā* | 132 | 5434 |
Centrālā un centrālā/lokālās* apkures %, no kopējā skaita | 83.5% | 93.8% |
Kopā | Māju skaits | Mājokļu skaits |
Visi siltumenerģijas piegādes veidi | 623 | 22710 |
Siltumen. Piegādes veids – centrālā un centrālā/lokālā* | 537 | 21210 |
Centrālā un centrālā/lokālās* apkures %, no kopējā skaita | 86.2% | 93.4% |
11. Vienreizējā maksājuma ietvaros tiek paredzētas arī finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas par laika periodu 2023.gada 1. septembris līdz 31. decembris. Projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas tiek noteiktas, pamatojoties uz Regulas Nr.1303/2013 67.panta 5.punkta a) apakšpunkta iii) apakšpunktu, t.i. balstoties uz finansējuma saņēmēja faktisko atalgojumu un iestādē esošo atalgojuma politiku.
12. Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanā plāno iesaistīt trīs darbiniekus ar 20% noslodzi, kas attiecināmības periodā kopā veido 8 181.0029 EUR.
Vienreizējā maksājuma aprēķina vispārējie principi
13. Vienreizējā maksājuma aprēķins ir balstīts uz šādiem pamatprincipiem:
13.1. Tas ir iepriekš noteikts – vienreizējā maksājuma piemērošanas nosacījumi un tā maksimālais apjoms noteikts MKN 5.1 punktā.
13.2. Tas ir objektīvs – vienreizējā maksājuma apjoms noteikts, balstoties uz nacionālās atbalsta shēmas faktiskajiem izdevumiem.
13.3. Tas ir taisnīgs – vienreizējo maksājumu piemēros vienam finansējuma saņēmējam, kurš tiks noteikts ierobežotas projektu iesniegumu atlases ietvaros.
13.4. Tas ir pierādāms – vienreizējais maksājums ir noteiktas pamatojoties uz:
13.4.1. finansējuma saņēmēja faktiski izmaksāto finanšu apjomu mājsaimniecībām enerģijas izmaksu segšanas un energoresursu cenu kāpuma kompensācijām 2022./2023. gada apkures sezonā;
13.4.2. finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksām atbilstoši esošajai atalgojuma politikai iestādē;
13.4.3. CSP oficiālajiem datiem, ALTUM administrētajiem projektu datiem un nacionālajiem normatīvajiem aktiem;
13.4.4. VK ziņojumu, kura ietvaros ir vērtēta finansējuma saņēmēja administrētā atbalsta pasākuma iekšējā kontroles sistēma. VK revīzijā tika pārbaudīts:
- vai finansējuma saņēmējam ir izveidota atbilstoša kontroles sistēma, ievērojot atbalsta specifiku un nosacījumus;
- vai ir izstrādāta atbilstoša metodika / iekšējā kārtība, lai pārliecinātos par kompensācijas saņēmēju rēķinos norādītās informācijas patiesumu un aprēķinu pareizību;
- vai ir nodrošināts atbilstošs pienākumu un atbildības sadalījums, lai nodrošinātu kompensācijas izmaksu atbilstību attiecināmiem tiesību aktiem;
- vai kompensācijas rēķins un aprēķins tiek pārbaudīts un izmaksāts atbilstošā apmērā.
VK izlases veidā ir pārbaudījusi 14 atbalsta pasākuma kompensācijas pieprasījumus un 14 kompensācijas saņēmēju izrakstītos rēķinus un sniegusi viedokli par kopējo summu 41 557 189.79 EUR.
VK revīzijā tika secināts, ka uz pārskata perioda beigām ir izveidota tāda kontroles sistēma, kas nodrošina pārliecību, ka energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumiem piešķirtie līdzekļi tiek izlietoti atbilstoši mērķim un ievērojot attiecināmos tiesību aktus.
13.4.5. Ņemot vērā, ka VK revīzijas ietvaros nav veikusi pārbaudes par finansējuma saņēmēja īstenoto pēcpārbaužu rezultātiem, t.i., nav vērtējusi finansējuma saņēmēja pēcpārbaudes plānā iekļauto centralizētās siltumapgādes tirgotāju papildu iesniegtos klientu dokumentus, lai gūtu pārliecību, ka klienta/-u norādītā informācija sakrīt ar kompensācijas pieteikumā un rēķinos norādīto informāciju, vadošā iestāde un sadarbības iestāde izlases veidā izvērtēja finansējuma saņēmēja īstenoto pēcpārbaužu rezultātus (veiktās pēcpārbaudes no 2022. gada decembra līdz 2023. gada jūlijam).
Vadošā iestāde un sadarbības iestāde veica 2022./2023. gada apkures sezonā (01.10.2022.–30.04.2023) administrēto centralizētās siltumapgādes maksas kompensācijas atbalsta pasākuma, tai skaitā finansējuma saņēmēja veikto pēcpārbaužu, virspārbaudi30.
Pārbaudes mērķis – gūt pārliecību, ka finansējuma saņēmēja pēcpārbaudes tiek veiktas atbilstoši atbalsta pasākuma normatīvajiem aktiem, ka izdevumu pamatojošajā dokumentācijā norādītā informācija ir korekta un sakrīt ar kompensācijas pieteikumā un rēķinā norādīto informāciju, aprēķini ir veikti matemātiski precīzi, pārbaudīti un izmaksāti atbilstošā apmērā.
Tika veikta dokumentu un izlases veidā izdevumu pamatojošo dokumentu pārbaude, izvērtējot, vai:
- pēcpārbaudes plāns/izlases apjoms ir noteikts atbilstoši un tas ir pietiekams;
- pēcuzraudzības izdevumu pamatojošā dokumentācijā norādītā informācija sakrīt ar iesniegtajā kompensācijas pieteikumā un rēķinā norādīto informāciju, un aprēķini ir veikti matemātiski korekti;
- kompensācijas saņēmējs ir atbilstoši izvērtēts un atbalsta summa ir izmaksāta;
- nepastāv dubultā finansējuma risks;
- atbalsta piešķiršanas procesā nav konstatējams interešu konflikta risks.
Ņemot vērā VK 2022. gada veiktās finanšu revīzijas rezultātus un to, ka izlases veidā, izskatot 14 kompensācijas pieteikumus un 14 rēķinus, VK atbalsta pasākumam nekonstatēja neatbilstības, vadošās iestādes un sadarbības iestādes pārbaudei riska līmeni nosaka kā zemu, līdz ar to pārbaude tika veikta 10% apmērā no finansējuma saņēmēja veiktajām atbalsta pasākuma pēcpārbaudēm, t.i., izlases veidā izvēloties 4 atbalsta saņēmējus, t.sk.:
• 2 atbalsta saņēmējus ar lielāko saņemto atbalsta kopsummu, kuriem tarifu nav apstiprinājusi SPRK31 vai pašvaldība,
• 1 atbalsta saņēmēju ar lielāko saņemto atbalsta kopsummu, kura tarifu ir apstiprinājusi pašvaldība un
• 1 ar lielāko saņemtā atbalsta kopsummu, kura tarifu ir apstiprinājusi SPRK.
Atbalsta pasākuma pamatojošās dokumentācijas pārbaude tika veikta līdz siltumapgādes pakalpojuma sniedzēja/ piegādātāja līmenim, ņemot vērā MKN Nr. 876 41.5 32 punktā noteikto.
Pārbaudes apjomā, lai nedublētu veiktās pārbaudes, netika iekļauti tie centralizētās siltumapgādes pakalpojuma sniedzēji, kuriem kompensācijas pieteikumu un rēķinu pārbaudi ir veikusi VK ziņojuma ietvaros. Veikto pārbaužu rezultāts ir pozitīvs, t.i. gūta pārliecība, ka summa 161 748 390.87 EUR33 ir faktiski izmaksāta un pareiza.
14. Ņemot vērā veiktās pārbaudes, tiek secināts, ka kopējā atbalsta (izmaksāto kompensāciju) summa, kuru ir izmaksājis finansējuma saņēmējs 2022./2023. gada apkures sezonā (01.10.2022.–30.04.2023.) administrēto centralizētās siltumapgādes maksas kompensācijas atbalsta ietvaros ir 203 305 580,66 EUR. Atbilstoši metodikas 9.punktā noteiktajam, kopējā atbalsta summa tiek samazināta par pievienotās vērtības nodokļa 12% likmes apjomu.
1) 203 305 581 – 12% = 181 522 840 EUR
Kopējai faktiski izmaksātajai atbalsta summai tiek piemērota proporcija ar mazaizsargāto mājsaimniecību % daudzdzīvokļu ēkās – 58.3%. Tādā veidā tiek noteikta atbalsta summa mazaizsargātām mājsaimniecībām, kas ir attiecināma SAFE atbalsta ietvaros.
2) 181 522 840 x 58.3% = 105 827 816 + 8 18134 = 105 835 997 EUR
Ņemot vērā, ka Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" grozījumos veikti precizējumi un SAFE atbalsta ietvaros paredzēts novirzīt 60 000 00035 EUR Kohēzijas fonda finansējuma, deklarējot attiecināmos izdevumus Eiropas Komisijai, tiek saglabātas nacionālās virssasitības jeb rezerve 45 835 997 EUR apjomā, kas būtiski samazina potenciāli iespējamos neatbilstošos izdevumus, kas radītu reālu ietekmi uz valsts budžetu.
Prasības rezultātu pamatojošajai dokumentācijai
15. Sadarbības iestāde finansējuma saņēmējam veic maksājumu, ja tiek sasniegts projekta rezultāts – līdz 2023. gada 31. decembrim mazaizsargāto mājsaimniecību centralizētās siltumapgādes atlases ietvaros enerģijas patēriņa izmaksu segšanai izmaksāti 60 000 000 EUR36.
16. Vienreizējā maksājuma rezultāts tiek sasniegts brīdī, kad finansējuma saņēmējs iesniedz sadarbības iestādē maksājuma pieprasījumu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā.
17. Sadarbības iestādei un citām fondu administrēšanā un uzraudzībā iesaistītām iestādēm ir tiesības izlases veidā pieprasīt finansējuma saņēmējam citus izmaksu pamatojošos dokumentus, kas pamato maksājuma pieprasījumā sniegto informāciju, ja ir radušās aizdomas par negodīgu rīcību maksājuma pieprasījuma sagatavošanas procesā vai, ja nepieciešams gūt pārliecību par izmaksu saistību ar konkrēto projektu. Izmaksu pamatojošie dokumenti finansējuma saņēmējam jāglabā atbilstoši nacionālo normatīvo aktu par grāmatvedības dokumentu uzglabāšanu prasībām."
1 MKN 2.1 punkts
2 MKN 12. punkts
3 MKN 17.2 punkts
4 MKN 9.1 punkts
5 MKN 11.punkts
6 MKN 3.1 punkts
7 https://www.esfondi.lv/guidelines_and_regulations_assets/2014_2020/normat%C4%ABvie_akti/regulas/celex_02013r1303-20230301_lv_txt.pdf
8 saskaņā ar taisnīgu, godīgu un pārbaudāmu aprēķina metodi
9 atsevišķu atbalsta saņēmēju parastās izmaksu uzskaites prakses piemērošana (finansējuma saņēmēja grāmatvedības dati)
10 saskaņā ar noteikumiem, ar kuriem piemēro atbilstošās standarta likmes vienības izmaksas, vienreizējos maksājumus un vienotās likmes, ko saskaņā ar dotāciju shēmām pilnībā finansē dalībvalsts līdzīga veida darbībai un atbalsta saņēmējam (nacionālā budžeta sistēmas shēma)
11 https://likumi.lv/ta/id/329532-energoresursu-cenu-arkarteja-pieauguma-samazinajuma-pasakumu-likums
12 https://www.lrvk.gov.lv/lv/revizijas/revizijas/noslegtas-revizijas/par-ekonomikas-ministrijas-2022-gada-parskata-sagatavosanas-pareizibu
13 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.C_.2021.200.01.0001.01.LAV&toc=OJ%3AC%3A2021%3A200%3ATOC
14 https://www.esfondi.lv/normativie-akti-un-dokumenti/2014-2020-planosanas-periods/vadlinijas-par-vienkarsoto-izmaksu-izmantosanas-iespejam-un-to-piemerosana-es-fondu-2014-2020-gada-planosanas-perioda
15 CSP 06.09.2023 vēstule Nr. 1903-03/2023/172 (pieejama vadošajā iestādē)
16 01.10.2022.–30.04.2023
17 Dokumentācija pieejama vadošajā iestādē
18 Dokumentācija pieejama vadošajā iestādē
19 https://likumi.lv/ta/id/253451-pievienotas-vertibas-nodokla-likums
20 Projekts Nr.4.2.1.1/16/FI/001 "Finanšu instruments energoefektivitātes paaugstināšanai dzīvojamās ēkās" un projekts Nr.4.2.1.1/16/I/001 "Atbalsts daudzdzīvokļu dzīvojamo māju energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanai daudzdzīvokļu māju dzīvokļu īpašniekiem"
21 Atbilstoši likuma 7. panta 1.punktam
22 PVN likuma 42.panta 12.apakšpunkts nosaka, ka pievienotā vērtības nodokļa samazināto likmi 12 % apmērā piemēro siltumenerģijas piegādei, ja tās faktiskais patērētājs ir iedzīvotājs, kas pērk un patērē siltumenerģiju mājsaimniecības vajadzībām.
23 CSP dati
24 https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__POP__MI__MIS/MIS010/table/tableViewLayout1/
25 https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__POP__MI__MIS/MIS060/table/tableViewLayout1/
26 https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_OD/OSP_OD__apsekojumi__energ_pat/EPM180.px/table/tableViewLayout1/
27 https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_OD/OSP_OD__apsekojumi__energ_pat/EPM100.px/table/tableViewLayout1/
28 Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts un dzīvojamās ēkās" 4.2.1.1. pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu dzīvojamās ēkās" ietvaros sniegtais atbalsts, apkopots 13.09.2023.
29 Aprēķina pamatojošā dokumentācija pieejama vadošajā iestādē
30 Būvniecības valsts kontroles biroja sniegtā atbalsta pārbaudes lapa kopsavilkums (pārbaudes dokumentācija pieejama vadošajā iestādē)
31 Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
32 https://likumi.lv/ta/id/183035-siltumenergijas-piegades-un-lietosanas-noteikumi
33 Detalizēta pārbaudes informācija, dokumentācija un secinājumi pieejami vadošajā iestādē
34 projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas atbilstoši metodikas 12.punktam
35 MKN noteikumu 5.1 punkts
36 MKN 10.4. punkts
2. pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 10. oktobra
noteikumiem Nr. 583
"2. pielikums
Ministru kabineta
2017. gada 22. augusta
noteikumiem Nr. 495
Pārskats par enerģijas patēriņu pēc projekta īstenošanas par 20__. gadu
1. Informācija par projektu un finansējuma saņēmēju
Projekta nosaukums | ||
Projekta numurs | ||
Projekta pabeigšanas datums | ||
Finansējuma saņēmēja nosaukums | ||
Apkures sezonas sākuma un beigu datums | sākuma datums | |
beigu datums |
2. Enerģijas patēriņš pēc projekta īstenošanas1:
2.1. īstenojot pārvades un sadales sistēmas jauna posma būvniecību, lai aizstātu energoneefektīvu posmu, sniedz šādus rādītājus:
Siltumenerģijas ražošanai izmantotie energoresursi2 | Siltumenerģijas ražošanai patērētais kurināmā daudzums sistēmā (MWh/gadā) | Siltumenerģijas ražošanai patērētais elektroenerģijas daudzums sistēmā (MWh/gadā) | Ar jauno sistēmas posmu aizstātajos posmos nodotais siltumenerģijas ražošanai izmantotais kurināmā daudzums (MWh/gadā) | Ar jauno sistēmas posmu aizstātajos posmos nodotais siltumenerģijas ražošanai izmantotais elektroenerģijas daudzums (MWh/gadā) |
2.2. īstenojot pārvades un sadales sistēmas jauna posma būvniecību, lai centralizētajai siltumapgādes sistēmai pieslēgtu jaunu patērētāju, sniedz šādus rādītājus:
Siltumenerģijas ražošanai izmantotie energoresursi2 | Sistēmai pieslēgtā jaunā patērētāja siltummezgla jauda (MW) | Siltumenerģijas zudumi jaunajā siltumenerģijas pārvades un sadales sistēmas posmā (MWh/gadā) |
2.3. īstenojot pārvades un sadales sistēmas efektivitātes paaugstināšanu/rekonstruējot esošu pārvades un sadales sistēmas posmu, sniedz šādus rādītājus:
Siltumenerģijas ražošanai izmantotie energoresursi2 | Siltumenerģijas zudumi
rekonstruējamā posmā (MWh/gadā) |
Pārvades un sadales sistēmas rekonstruējamā posmā nodotais siltumenerģijas daudzums (MWh/gadā) | Siltumavotā saražotās siltumenerģijas daudzums (MWh/gadā) |
2.4. īstenojot tā siltumavota efektivitātes paaugstināšanu, kurā pirms projekta īstenošanas izmantoti atjaunojamie energoresursi, sniedz šādus rādītājus:
Siltumenerģijas ražošanai izmantotie energoresursi2 | Siltumenerģijas ražošanai patērētais kurināmā daudzums siltumavotā (MWh/gadā) | Siltumenerģijas ražošanai patērētais elektroenerģijas daudzums siltumavotā (MWh/gadā) |
2.5. īstenojot pāreju no siltumavota, kur siltumenerģijas ražošanai izmanto fosilos energoresursus, uz siltumavotu, kur siltumenerģijas ražošanai izmanto atjaunojamos energoresursus, sniedz šādus rādītājus:
Siltumenerģijas ražošanai izmantotie energoresursi2 | Siltumenerģijas ražošanai patērētais kurināmā daudzums siltumavotā (MWh/gadā) | Siltumenerģijas ražošanai patērētais elektroenerģijas daudzums siltumavotā (MWh/gadā) | Siltumenerģijas patēriņš siltumavotā (MWh/gadā) | Saražotās siltumenerģijas daudzums siltumavotā (MWh/gadā) |
2.6. izbūvējot siltumenerģijas akumulācijas iekārtu koģenerācijas stacijā, sniedz šādus rādītājus:
Siltumenerģijas ražošanai izmantotie energoresursi2 | Kurināmā patēriņš dalītai
siltumenerģijas un elektroenerģijas ražošanai (MWh/gadā) |
Kurināmā patēriņš, ražojot enerģiju koģenerācijas režīmā (MWh/gadā) | Koģenerācijas stacijā
saražotais siltumenerģijas daudzums (MWh/gadā) |
Lietderības koeficients enerģijas ražošanai koģenerācijas režīmā | Siltumenerģijas
akumulācijas iekārtā akumulētais siltumenerģijas daudzums (MWh/gadā) |
2.7. izbūvējot siltumenerģijas akumulācijas iekārtu siltumavotā – katlumājā, sniedz šādus rādītājus:
Siltumenerģijas ražošanai izmantotie energoresursi2 | Siltumenerģijas ražošanai patērētais kurināmā daudzums sistēmā (MWh/gadā) | Siltumenerģijas akumulācijas iekārtā akumulētais siltumenerģijas daudzums (MWh/gadā) | Siltumavotā – katlumājā –
saražotais siltumenerģijas daudzums (MWh/gadā) |
3. Pārskatu sagatavoja:
3.1. Vārds, uzvārds | ||
3.2. Amats uzņēmumā3 vai sertifikāta numurs4 | ||
3.3. Kontaktinformācija (tālrunis, e-pasts, adrese) | ||
3.4. Pārskata sagatavošanas datums |
Piezīmes.
1 Rādītājus norāda tikai par īstenoto projekta veidu, neaizpildītajos pārskata laukos ievelk svītriņu "–".
2 Norāda tos energoresursus, kuru īpatsvars ir lielākais.
3 Norāda, ja pārskata ziņojumu aizpilda projekta iesniedzēja darbinieks, kas atbildīgs par enerģijas datu uzskaiti un pārvaldību.
4 Norāda, ja pārskata ziņojumu aizpilda neatkarīgs eksperts energoefektivitātes jomā."