Ministru kabineta rīkojumi: Šajā laidienā 17 Pēdējās nedēļas laikā 14 Visi
Ministru kabineta rīkojums Nr. 909
Rīgā 2023. gada 19. decembrī (prot. Nr. 62 47. §)
Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 2. marta rīkojumā Nr. 78 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 49.0. versija)"
Izdarīt Ministru kabineta 2020. gada 2. marta rīkojumā Nr. 78 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 49.0. versija)" (Latvijas Vēstnesis, 2020, 44. nr.; 2021, 29. nr.; 2022, 228. nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1. punktu šādā redakcijā:
"1. Apstiprināt un iekļaut informācijas un komunikācijas tehnoloģiju mērķarhitektūras 49.0. versijā projekta "Kadastra informācijas sistēmas modernizācija un datu pakalpojumu attīstība" (turpmāk – projekts) aprakstu un projekta izmaksas 2 899 500 euro apmērā."
2. Izteikt 6. punktu šādā redakcijā:
"6. Atbalstīt informācijas un komunikācijas tehnoloģiju mērķarhitektūras 49.0. versijā iekļautā projekta konsolidēto aprakstu (kopsavilkumu)."
Ministru prezidente E. Siliņa
Tieslietu ministre I. Lībiņa-Egnere
(Apstiprināts ar
Ministru kabineta
2020. gada 2. marta
rīkojumu Nr. 78)
Kadastra informācijas sistēmas modernizācija un datu pakalpojumu attīstība
Projekta apraksts (kopsavilkums)
Valsts zemes dienesta (turpmāk – VZD) projektu plānots īstenot Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" ietvaros.
Kadastra informācijas sistēmas modernizācijas un datu pakalpojumu attīstības projekta (turpmāk – projekts) virsmērķis ir veicināt darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" sasniegšanu, īstenojot projekta mērķus attiecībā uz Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) pielāgošanu jauniem procesiem, datu apmaiņu ar citām valsts informācijas sistēmām (turpmāk – VIS) un datu pakalpojumu attīstību, – nodrošināt kadastra datu pieejamību sabiedrībai un citām VIS ērtā, kvalitatīvā un mūsdienu prasībām un standartiem atbilstošā veidā, kā arī nodrošināt klientiem efektīvus, starp VIS integrētus biznesa procesus un e-pakalpojumus datu reģistrācijai, aktualizācijai un izmantošanai. Lai šo mērķi sasniegtu, ir nepieciešams modernizēt NĪVKIS un attīstīt datu pakalpojumus.
ERAF projekta tvērumā paredzētos 8 procesus un NĪVKIS risinājuma pilnveidošanu (tai skaitā datu struktūra, pilnveidots objektu reģistrācijas process, veiktas izmaiņas lietojumprogrammatūras moduļos) un izvietošanu VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centrā plānots īstenot 26 mēnešu laikā, bet ne vēlāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim. ERAF projekta kopējās izmaksas ir 2 899 500 euro.
Projekta mērķi
1. Pilnveidot valsts teritorijā esošo nekustamo īpašumu, to objektu, zemes vienību daļu un to īpašnieku, tiesisko valdītāju un lietotāju uzskaites un pārraudzības procesus, lai nodrošinātu īpašuma vienotas reģistrācijas procedūru starp NĪVKIS un Valsts vienoto datorizēto zemesgrāmatu (turpmāk – VVDZ).
Sagaidāmais rezultāts ir uzlabota publiskā sektora darbības efektivitāte un sabiedrības administratīvā sloga samazināšana.
Lai nodrošinātu šī mērķa sasniegšanu, nepieciešams:
• nodrošināt nekustamā īpašuma vienotas reģistrācijas procedūru ieviešanu, kā arī uzlabot NĪVKIS un VVDZ integrāciju;
• nodrošināt NĪVKIS datu struktūras un funkcionalitātes pielāgošanu NĪVKIS un VVDZ integrācijai – atbilstoši standartiem optimizēt un modernizēt biznesa datu struktūru un papildināt NĪVKIS funkcionalitāti.
2. Paaugstināt datu kvalitāti, ticamību un aktualitāti NĪVKIS, paredzot kadastra datu izmaiņu monitoringu.
Sagaidāmais rezultāts ir uzlabota publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbība, caurskatāmība un uzlabota NĪVKIS datu kvalitāte. Lai nodrošinātu šī mērķa sasniegšanu, nepieciešams atbilstoši MK uzdevumam nodrošināt kadastra datu izmaiņu monitoringu, tai skaitā BIS un citu kadastra lietotāju un kadastra subjektu vajadzībām.
3. Pilnveidot NĪVKIS datu apmaiņas procesus ar citām VIS (tai skaitā pašvaldību informācijas sistēmām), optimizējot VZD biznesa procesus.
Sagaidāmais rezultāts ir efektivizēti VZD biznesa procesi, kas ļauj izvairīties no dubultas datu ievades, kļūdām un neaktuālas informācijas un nodrošina pilnvērtīgus pakalpojumus iedzīvotājiem, tādējādi mazinot administratīvo slogu (piemēram, samazina nepieciešamo laiku konkrētu pakalpojumu pieprasīšanai un saņemšanai).
NĪVKIS tiks izmantoti valsts koplietošanas IKT risinājumi un radīti jauni, pilnveidoti esošie datu apmaiņas risinājumi ar citām VIS, lai uzlabotu to savstarpējo integrāciju, tādējādi nodrošinot efektīvākus biznesa procesus VZD, mazinot birokrātisko slogu publiskajā sektorā (piemēram, efektīvāki ("vienas pieturas aģentūras" principa) klientu apkalpošanas biznesa procesi un e-pakalpojumi, uzlabojot NĪVKIS un VVDZ integrāciju). Tiks veicināta sabiedrības un citu VIS iesaiste NĪVKIS datu aktualitātes nodrošināšanā, lai uzlabotu VIS datu kvalitāti un procesu caurskatāmību, publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību (piemēram, kadastra datu monitorings).
Lai nodrošinātu šī mērķa sasniegšanu, nepieciešams:
• nodrošināt datu nodošanu uz Vienoto pašvaldību IS integrācijas risinājumu;
• pilnveidot BIS un NĪVKIS datu apmaiņas un apstrādes procesu;
• pilnveidot un automatizēt adrešu datu aktualizāciju NĪVKIS no VARIS;
• automatizēt un pilnveidot ATIS un NĪVKIS datu apmaiņas procesu NĪVKIS apgrūtinājumu datu aktualizēšanai.
4. Pilnveidot kadastrālās vērtēšanas procesus, nodrošinot kadastrālās vērtības modeļu pilnveidošanu.
Sagaidāmais rezultāts ir sabiedrībai un citām VIS nodrošināt standartiem un normatīvo aktu izmaiņām atbilstošus un aktuālus kadastra datus.
Lai nodrošinātu šī mērķa sasniegšanu, nepieciešams nodrošināt jaunu kadastrālās vērtības modeļu elastīgu izveidi kopā ar vairāku līmeņu vērtību uzturēšanu.
5. Nodrošināt aktuālu un ticamu NĪVKIS datu pieejamību sabiedrībai.
Sagaidāmais rezultāts ir nodrošināt lietotājiem draudzīgus publiskos pakalpojumus, uzlabot publiskās pārvaldes iestāžu sadarbspēju nacionālā un ES mērogā, kā arī nodrošināt publiskās pārvaldes rīcībā esošo datu izmantošanu ārpus publiskā sektora.
Lai nodrošinātu šī mērķa sasniegšanu, nepieciešams:
• nodrošināt jaunus un pilnveidot esošus e-pakalpojumus un tīmekļa pakalpes – izveidot jaunus e-pakalpojumus portālā kadastrs.lv un nodrošināt jaunas datu publicēšanas tīmekļa pakalpes ĢDS un VISS katalogos;
• nodrošināt klientiem iespēju iegūt pilnīgu, ticamu, drošu un nepārprotamu informāciju par nekustamo īpašumu vienuviet (gan dati no NĪVKIS un VVDZ, gan arī dati, kas iegūti datu apmaiņā ar BIS, ATIS), piemēram, pēc vienas pieturas aģentūras principa, tādējādi nodrošinot efektīvākus biznesa procesus sabiedrībai, mazinot birokrātisko slogu publiskajā sektorā;
• nodrošināt būvju datu un pilnveidot zemes vienību datu pieejamību atbilstoši INSPIRE direktīvai. Detalizētā datu kopa tiks noteikta projekta īstenošanas gaitā.
Darbības projekta mērķu sasniegšanai
Lai sasniegtu projekta ietvaros noteiktos rezultāta un iznākuma rādītājus, VZD īstenos noteiktu darbību kopumu: projekta mērķiem atbilstoša risinājuma plānošanu un prasību sagatavošanu, izstrādi, risinājuma kvalitātes uzraudzību, NĪVKIS lietotāju un administratoru apmācības un risinājuma ieviešanu.
Projekta īstenošanas pieeja:
1) atbilstoši detalizētā projekta apraksta 8. nodaļā "Projekta organizācija un pārvaldība" minētajam tiks izveidota projekta vadības grupa, kas nodrošinās projekta mērķu un rezultātu sasniegšanu, vadīs projekta darbību īstenošanu, sekojot projekta tvērumam un termiņiem un plānojot finanšu plūsmu, koordinēs sadarbības partneru iesaisti, organizēs publiskos iepirkumus un pārvaldīs projekta riskus un problēmas;
2) tiks veikta padziļināta situācijas un VZD procesu analīze un sagatavota NĪVKIS risinājuma izstrādes tehniskā specifikācija un cita ar to saistītā dokumentācija;
3) tiks veikta NĪVKIS risinājuma izstrāde, tai skaitā sistēmanalīze, projektēšana, risinājuma īstenošana, datu migrācija. Izstrādes laikā izstrādātājam pirms risinājuma piegādes jāveic arī funkcionalitātes, lietojamības, drošības un veiktspējas testēšana;
4) tiks nodrošināta NĪVKIS risinājuma izstrādes kvalitātes uzraudzība, lai nodrošinātu nodevumu kvalitāti un atbilstību VZD noteiktajām prasībām;
5) tiks veikts neatkarīgs izstrādātā NĪVKIS risinājuma drošības un veiktspējas audits;
6) tiks apmācīti NĪVKIS lietotāji un administratori;
7) atbilstoši normatīvajiem aktiem par Eiropas Savienības fondu publicitāti, saziņu un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanu tiks rīkoti publicitātes pasākumi par projekta īstenošanas gaitu, kā arī projekta "Publiskās pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju arhitektūras pārvaldības sistēma – 2. kārta" ietvaros tiks īstenoti sabiedrības informēšanas un izglītošanas pasākumi par projektā izveidotajiem publiskajiem e-pakalpojumiem;
8) tiks veiktas normatīvo aktu izmaiņas, lai pielāgotu normatīvos aktus pilnveidotajiem biznesa procesiem;
9) tiks veikta VZD informācijas sistēmu migrācija uz LVRTC mākoņskaitļošanas platformu.
Projekta rezultāta rādītāji
Nr. p. k. | Rezultāta rādītājs | Mērvienība | Sākotnējā vērtība | Sasniedzamā vērtība divus gadus pēc projekta beigām | Sasniedzamā vērtība trīs gadus pēc projekta beigām |
1. | NĪVKIS automātiski pievienotu VVDZ paziņojumu par nekustamā īpašuma datu izmaiņām īpatsvars (gadā) | % | 57 | 75 | 90 |
2. | Reģistrētas transakcijas gadā NĪVKIS datu izmaiņām, kuras inicializētas no būvniecības informācijas sistēmas | skaits | 6 000 | 15 000 | 15 000 |
3. | NĪVKIS automātiski reģistrētas adrešu datu izmaiņas no Valsts adrešu reģistra informācijas sistēmas (ņemot vērā, ka tiks sakārtoti adrešu dati, nepieciešamība aktualizēt adreses nākotnē mazināsies) | skaits | 23 000 | 20 000 | 20 000 |
Projekta iznākuma rādītāji
Nr. p. k. | Iznākuma rādītājs | Mērvienība | Sasniedzamā vērtība projekta beigās |
1. | Pilnveidoti darbības procesi | skaits | 8 |
2. | Pilnveidots NĪVKIS risinājums (tai skaitā datu struktūra, pilnveidots objektu reģistrācijas process, veiktas izmaiņas lietojumprogrammatūras moduļos) un izvietots LVRTC VESCP | skaits | 1 |
3. | Pilnveidota NĪVKIS datu apmaiņa ar citām VIS | skaits | 3 |
4. | Izveidoti jauni e-pakalpojumi | skaits | 1 |
5. | Atvērto datu portālā pieejamās datu kopas | skaits | 10 |
Saistība ar iepriekšējā plānošanas perioda projektiem, projekta lietderība un ieguldījums specifiskā atbalsta mērķa rezultāta rādītājos
1. Projekts tiešā un formālā veidā nav saistīts ar iepriekšējā plānošanas perioda projektiem.
2. Projektā netiek risinātas VZD iekšējās vajadzības, bet gan sabiedrības un citu VIS prasības attiecībā uz efektīviem biznesa procesiem valsts pārvaldē un VIS uzkrāto datu pieejamību. Projekta aktualitāti nosaka tajā noteiktie mērķi.
3. Projekta mērķi noteikti, ievērojot ERAF programmas specifiskā atbalsta mērķa un tā pasākuma saturu, tādējādi nodrošinot projekta būtisku ieguldījumu kopējā programmas mērķu sasniegšanā. Projekta mērķi ir tiešā veidā saistīti ar valsts publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu, efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību, NĪVKIS iesaisti publiskās pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģijas (turpmāk – IKT) platformu risinājumos, kā arī publiskās pārvaldes procesu optimizēšanu un attīstību. NĪVKIS kā valsts informācijas sistēmai ir neaizvietojama un nozīmīga loma kopējā valsts publiskās pārvaldes IKT platformā, tādēļ projekta problēmu risināšana ir būtiska specifiskā atbalsta mērķu sasniegšanai.
4. Projekta rezultāta un iznākuma rādītāju sasniegšana sniedz ieguldījumu specifiskā atbalsta mērķu kopējā rezultāta un iznākuma rādītāju sasniegšanā.
5. Atsevišķos procesos datu apmaiņa starp VIS nav pilnīga un to ir nepieciešams uzlabot, lai automatizētu un optimizētu valsts pārvaldes biznesa procesus un mazinātu administratīvo slogu sabiedrībai, kas tai rodas, vēršoties VZD.
6. NĪVKIS modernizācija un ilgtspēja nākotnē. NĪVKIS datu struktūra un tehnoloģiskie risinājumi vairs neatbilst mūsdienu prasībām un vairs nav optimāli un efektīvi. Bez tūlītējas NĪVKIS attīstīšanas tā pilnā apjomā vairs nespēs nodrošināt sabiedrības un saistīto VIS prasības pēc kadastra datiem, kā arī netiks nodrošinātas normatīvajos aktos ietvertās prasības. Ņemot vērā NĪVKIS kā valsts informācijas sistēmas būtisko nozīmi kopējā publiskajā valsts pārvaldē, ir svarīgi, lai šī sistēma spētu iekļauties un attīstīties līdz ar citām valstī izstrādātajām IKT infrastruktūras un risinājumu koncepcijām.
7. Ar projektā plānotajām darbībām būs iespējams visefektīvāk sasniegt projekta mērķus un atrisināt problēmas, jo risinājums ir plānots un orientēts tieši specifisko problēmsituāciju risināšanai, ņemot vērā arī kopējos IKT infrastruktūras attīstības projektus un inovācijas valstī šajā laika periodā. Tas ļaus NĪVKIS iekļauties kopējā VIS attīstības ciklā un starp iestādēm vienotajos biznesa procesos, un publiskās pārvaldes attīstības koncepcijās.