• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ventspils novada domes 2023. gada 23. februāra saistošie noteikumi Nr. 1 "Ventspils novada pašvaldības 2023. gada konsolidētais budžets". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 1.03.2023., Nr. 43 https://www.vestnesis.lv/op/2023/43.18

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Amatu konkursu ziņas

Skatīt visus oficiālos paziņojumus šajā grupā

Vēl šajā numurā

01.03.2023., Nr. 43

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ventspils novada dome

Veids: saistošie noteikumi

Numurs: 1

Pieņemts: 23.02.2023.

OP numurs: 2023/43.18

2023/43.18
RĪKI

Ventspils novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi

Ventspils novada domes saistošie noteikumi Nr. 1

Ventspils novadā 2023. gada 23. februārī (prot. Nr. 36, 1. §)

Ventspils novada pašvaldības 2023. gada konsolidētais budžets

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
10. panta pirmās daļas 1. punktu, 47. panta pirmo daļu,
likuma "Par pašvaldību budžetiem" 16. un 17. pantu

1. Saistošie noteikumi nosaka Ventspils novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) 2023. gada pamatbudžeta un ziedojumu, dāvinājumu budžeta ieņēmumu, izdevumu, saistību apmēru saimnieciskajā gadā un turpmākajos gados, kā arī budžeta izpildītāju pienākumus un atbildību.

2. Apstiprināt Ventspils novada pašvaldības konsolidēto pamatbudžetu budžetu 2023. gadam, šādā apmērā (1. pielikums):

2.1. kārtējā gada ieņēmumi – 17 152 340 euro;

2.2. kārtējā gada izdevumi – 21 254 604 euro;

2.3. naudas līdzekļu atlikums uz gada sākumu – 4 353 240 euro.

3. Apstiprināt Ventspils novada pašvaldības konsolidēto pamatbudžeta izdevumu plānu pa iestādēm un struktūrvienībām (2. pielikums)

4. Apstiprināt Ventspils novada pašvaldības konsolidēto ziedojumu, dāvinājumu budžetu 2023. gadam, šādā apmērā (3. pielikums):

4.1. kārtējā gada ieņēmumi – 0 euro;

4.2. kārtējā gada izdevumi – 1 384 euro;

4.3. naudas līdzekļu atlikums uz gada sākumu – 1 384 euro.

5. Apstiprināt Ventspils novada pašvaldības aizņēmumu apmēru 2023. gadā un turpmākajos gados (4. pielikums).

6. Apstiprināt Ventspils novada pašvaldības galvojumu apmēru 2023. gadā un turpmākajos gados (5. pielikums).

7. Apstiprināt Ventspils novada pašvaldības autoceļa fonda līdzekļu plānu vidējam termiņam 2023. gadā un divos turpmākajos gados (6. pielikums).

8. Paredzēt Ventspils novada pašvaldības 2023. gada budžetā dotāciju 340 700 euro apmērā SIA "VNK serviss" deleģēto funkciju izpildīšanai – zaudējumu segšanai ūdens un kanalizācijas tarifu neatbilstības dēļ.

9. Paredzēt līdzdalību pašvaldības kapitālsabiedrības SIA "VNK serviss" pamatkapitālā 35 000 euro apmērā.

10. Ventspils novada domes Finanšu komiteja ir tiesīga:

10.1. lemt par pamatbudžeta ieņēmumu par sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citu pamatbudžeta ieņēmumu, kā arī ziedojumu budžeta ieņēmumu, kas pārsniedz 2023. gada budžetā noteikto apjomu iekļaušanu budžeta ieņēmumu un izdevumu daļā;

10.2. lemt par līdzekļu piešķiršanu neparedzētiem gadījumiem 2023. gada budžeta rezerves fonda ietvaros par summu, kas pārsniedz 2 000 euro, nepārsniedzot rezervēto līdzekļu apjomu.

11. Ventspils novada pašvaldības izpilddirektors ir tiesīgs:

11.1. Lemt par grozījumiem starp Pašvaldības iestāžu, struktūrvienību budžetu ekonomiskās klasifikācijas kodiem un valdības funkcijām, ja nemainās ieņēmumu vai izdevumu mērķis;

11.2. Neparedzētiem gadījumiem no pašvaldības budžeta rezerves fonda ar rīkojumu piešķirt finanšu līdzekļus līdz 1500 euro, nepārsniedzot rezervēto līdzekļu apjomu.

12. Ventspils novada domes priekšsēdētājs ir tiesīgs neparedzētiem gadījumiem no pašvaldības budžeta rezerves fonda ar rīkojumu piešķirt finanšu līdzekļus līdz 2000 EUR, nepārsniedzot rezervēto līdzekļu apjomu.

13. Noteikt, ka Ventspils novada Finanšu nodaļa katru mēnesi sagatavo un iesniedz atskaiti Ventspils novada Finanšu komitejā par šo saistošo noteikumu 11. un 12. punkta finansējuma piešķīrumiem iepriekšējā mēnesī.

14. Ventspils novada pašvaldības Finanšu nodaļa 2023. gadā nodrošina pašvaldības aizņēmumu pamatsummas atmaksu un kredītu procentu atmaksu, saskaņā ar noslēgtajiem aizņēmumu līgumiem un budžetā šim mērķim plānotajiem līdzekļiem.

15. Budžeta izpildītāji ir atbildīgi par to, lai piešķirto līdzekļu ietvaros nodrošinātu efektīvu un racionālu pašvaldības budžeta līdzekļu izlietojumu un, lai izdevumi pēc naudas plūsmas nepārsniedz attiecīgajam mērķim tāmē plānotos pašvaldības budžeta izdevumus atbilstoši ekonomiskajām un funkcionālajām kategorijām.

16. Ja budžeta līdzekļus nepieciešams grozīt no viena budžeta izdevuma koda uz citu kodu piešķirtā finansējuma ietvaros – pašvaldības iestādes vadītājs/direktors, struktūrvienības vadītājs iesniedz pamatotu iesniegumu/pieprasījumu Ventspils novada izpilddirektoram ar detalizētu paskaidrojumu par nepieciešamajiem grozījumiem.

17. Budžeta izpildītāji pamatbudžeta ieņēmumus par sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citus pamatbudžeta ieņēmumus, kā arī ziedojumu budžeta ieņēmumus, kas pārsniedz budžetā noteikto apjomu, ar Ventspils novada Finanšu komitejas atļauju var novirzīt izdevumu papildus finansēšanai.

18. Noteikt, ka visas izmaiņas apstiprinātajās budžeta tāmēs iekļaujamas kārtējos Ventspils novada pašvaldības 2023. gada budžeta grozījumos, kurus pieņem Ventspils novada dome.

19. Saistošie noteikumi par pašvaldības budžeta apstiprināšanu un budžeta grozījumiem stājas spēkā nākamajā dienā pēc to izsludināšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un tie publicējami pašvaldības tīmekļa vietnē www.ventspilsnovads.lv.

Ventspils novada domes priekšsēdētājs A. Mucenieks

 

Pielikumi

Paskaidrojuma raksts par Ventspils novada pašvaldības budžetu 2023. gadam

Attīstības rādītāji

Ventspils novada pašvaldība atrodas Latvijas ziemeļrietumu daļā. Robežojas ar četrām administratīvajām teritorijām – Ventspils valstspilsētu, Kuldīgas, Talsu un Dienvidkurzemes novadiem. Ventspils novada pašvaldība aizņem 245800 ha zemes, no kuras 64 % aizņem meži, 8 % mitrāji un 20,9 % aizņem lauksaimniecībā izmantojamās zemes. Viena no novada vērtībām ir atrašanās vieta pie Baltijas jūras, tās krasta līnija ir nepilnus 97 km gara.

Nozīmīgākās uzņēmējdarbības jomas Ventspils novadā ir mežizstrāde un kokapstrāde. Jūras piekraste ar plašajām pludmalēm ietekmē uzņēmējdarbības virzienus piekrastes pagastos (Jūrkalnes, Užavas, Vārves un Tārgales pagasts), kur uzņēmējdarbības jomas bieži ir saistītas ar tūrismu un zvejniecību. Par vienu no populārākajām atpūtas vietām ir kļuvis Jūrkalnes stāvkrasts.

Ventspils novadu veido 11 pagasti un 1 apvienība: Ances pagasts, Jūrkalnes pagasts, Piltenes pagasts, Popes pagasts, Puzes pagasts, Tārgales pagasts, Ugāles pagasts, Usmas pagasts, Užavas pagasts, Vārves pagasts, Ziru pagasts, Zlēku pagasts un Piltenes pilsētas un pagasta apvienība.

Viens no raksturīgākajiem teritorijas attīstības rādītājiem ir teritorijas attīstības indekss, kuru aprēķina Valsts reģionālās attīstības aģentūra, balstoties uz datiem par ekonomiski aktīvo individuālo komersantu un komercsabiedrību skaitu uz 1000 iedzīvotājiem, bezdarba līmeni, trūcīgo personu īpatsvaru, dabiskās kustības saldo, ilgtermiņa migrācijas saldo, noziedzīgo nodarījumu skaitu, iedzīvotāja ienākuma nodokļu lielumu, demogrāfisko slodzi. Pēdējā attīstības līmeņa indeksa redakcija atjaunota 2021. gadā. Ventspils novada teritorijas attīstības līmeņa izmaiņu indekss pēc 2020. gada datiem bija -0,180. Kopumā Ventspils novads vietu rangā starp citiem novadiem būtiski nav mainījis, kā arī turpmākajos gados krasas izmaiņas nav paredzamas.

Iedzīvotāju struktūra un skaita dinamika

Ventspils novadā apdzīvotības struktūra ir veidojusies ģeogrāfisko faktoru – lielo mežu masīvu, purvu, atsevišķo lauksaimniecības zemju teritoriju, jūras piekrastes, vēsturisko faktoru un transporta būvju – ceļu un dzelzceļa tīkla ietekmē.

Pašvaldībā turpina pieaugt iedzīvotāju skaits. Saskaņā ar ZZ Dats (turpmāk – PERS) lietojumprogrammas datubāzē pieejamiem datiem1 2022. gada 31. decembrī Ventspils novadā bija reģistrēti 11209 iedzīvotāji, bet 2021. gada 31. decembrī bija 11184 iedzīvotāji, tādējādi saglabājot pozitīvu tendenci iedzīvotāju skaitā (skat. 1. attēlu). Izvērtējot iedzīvotāju skaita dinamiku ilgākā termiņā, jāsecina, ka attiecībā pret 2019. gadu, iedzīvotāju skaits novada teritorijā ir samazinājies par 3,4 %, ko izraisa negatīvais dabiskais pieaugums un migrācijas saldo. Ventspils novada iedzīvotāju dzimuma sadalījums – 50,91 % vīrieši un 49,09 % sievietes.

Viens no pašvaldības galvenajiem uzdevumiem ir mazināt iedzīvotāju skaita samazināšanās tendenci un stabilizēt iedzīvotāju aizplūšanas tempu, radot priekšnoteikumus uzņēmējdarbības un dzīvojamā fonda attīstībai. Mūsdienās distance starp dzīvesvietu un darba vietu vairs nav šķērslis, jo valstī arvien vairāk tiek radītas attālinātā darba iespējas gan privātajā, gan publiskajā sektorā. Tādējādi tiek radīta iespēja konkrētai nozarei piesaistīt arvien kvalificētākus speciālistus neatkarīgi no to dzīvesvietas.

1. attēls. Iedzīvotāju skaita izmaiņas Ventspils novadā 01.01.2019.–31.12.2022. periodā (ZZ Dats-PERS)

Iedzīvotāju blīvums novada teritorijā ir 5 cilvēki/km2. Visblīvāk apdzīvots ir Vārves pagasts (13 cilv./km2), visretāk – Ances pagasts (1 cilv./km2).

Pašvaldības galvenā prioritāte ir bērni, jaunieši un izglītības joma, īpaši jaunu ģimeņu ar bērniem skaits. Saskaņā ar PERS lietojumprogrammas datiem Ventspils novadā 33 % no iedzīvotājiem ir vecuma grupā no 25 līdz 49 gadiem, šī vecuma grupa arī sastāda vislielāko skaitu no visiem novadā reģistrētiem iedzīvotājiem (skat. 2. attēlu).

2. attēls. Iedzīvotāju skaits Ventspils novadā pa vecuma grupām uz 31.12.2022. (ZZ Dats-PERS)

Iedzīvotāju galvenās vecumu grupas uz 2022. gada 31. decembri ir sekojošas: darbspējas vecuma cilvēki sastāda 61,45 % (skaits palielinājies par 0,24 % salīdzinājumā ar 2021. gadu), līdz darbspējas vecumam – 14,79 % (par 7,56 % mazāk nekā 2021. gadā), virs darbspējas vecuma – 23,76 % iedzīvotāju, kas ir par 4,46 % vairāk kā iepriekšējā gadā. Salīdzinot iedzīvotāju galvenās vecuma grupas Kurzemes reģionā ar tuvākajām pašvaldībām, Ventspils novada rādītāji ir kopumā atbilstoši reģionam. Arī turpmāk īpaša uzmanība tiks pievērsta jauniešu nodarbinātībai un saturīga brīvā laika pavadīšanas iespējām. Nepieciešams domāt par jauno ģimeņu un jaunu iedzīvotāju piesaisti teritorijai, ģimenēm ar bērniem draudzīgas un drošas vides veidošanu.

Novadā ik gadu palielinās no jauna reģistrētu uzņēmumu skaits, kā liecina Lursoft dati, tad 2021. gadā reģistrēti 10 jauni uzņēmumi, savukārt 2022. gadā reģistrēti 7.

3. attēls. Bezdarba līmenis Ventspils novadā (ZZ Dats-PERS)

Saskaņā ar Nodarbinātības valsts aģentūras (turpmāk – NVA) sniegto informāciju bezdarba līmenis novadā uz 2022. gada 31. decembri ir 5,4 %, kas ir par 11,5 % mazāk nekā 2021.gadā (skat. 3. attēlu). Lielāko bezdarbnieku grupu veido iedzīvotāji vecumā no 55 gadiem un vecāki. Galvenie iemesli, kāpēc bezdarbniekiem ir grūtības uzsākt darba attiecības – sociālās problēmas, zemā kvalifikācija, veselības problēmas. Iedzīvotāju darbspējas vecumā, t.sk. jauniešu – bezdarbnieku (t.sk. personas pēc bērnu kopšanas atvaļinājuma) skaits, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, ir krietni samazinājies. Ja iepriekšējos gados aktuāla problēma bija darba vietu trūkums tuvāk dzīvesvietai, tad jāatzīmē, ka arvien vairāk tiek piedāvātas attālinātā darba iespējas, jo pieaug nepieciešamība pēc izglītotiem speciālistiem attiecīgajā nozarē. Darba devējam tiek dota iespēja izvēlēties atbilstošāko un piemērotāko pretendentu no visiem Latvijas reģioniem. Ventspils novada ilgstošie bezdarbnieki tiek nodarbināti NVA organizētā programmā "Algoti pagaidu sabiedriskie darbi bezdarbniekiem".

2023.gada galvenie uzdevumi, prioritātes, pasākumi

Ventspils novada Attīstības programmā 2020.–2026. gadam izvirzīti vidēja termiņa prioritātes, rīcības virzieni un uzdevumi:

VTP (vidēja termiņa prioritāte) 1

VESELĪGA, RADOŠA UN LĪDZDARBĪGA KOPIENA

1. RV1 (rīcības virziens) – KOPIENA

Uzdevums Nr. 1.1. – Veicināt sabiedrības iesaisti, pašiniciatīvu un lokālpatriotismu

1.1. Pašvaldība paredzējusi finanšu līdzekļus projektu konkursa "Mēs savā novadā" organizēšanai, lai attīstītu atbildību un rūpes par vietu, kurā dzīvojam, sekmētu nevalstiskā sektora darbību un aktivitātes.

2. RV2 (rīcības virziens) – IZGLĪTĪBA UN PRASMES

Novada izglītības iestādes, to pedagogi un izglītojamie turpinās attīstīt savas prasmes un gūt zināšanas, piedaloties sekojošos ES finansētos projektos (Uzdevums Nr. 2.1., Nr. 2.2., Nr. 2.3.):

2.1. "Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" (Puzes, Tārgales pamatskolās un Ugāles vidusskolā).

2.2. ERASMUS+ "Tīra vide un veselīgs dzīvesveids" – Piltenes pamatskola.

2.3. ERASMUS+ "Be creative, be innovative" – Tārgales pamatskolā.

2.4. ERASMUS+ "Drinking Europes Water" – Ugāles vidusskolā.

2.5. "Latvijas skolas soma" – visas novada izglītības iestādēs.

2.6. "Atbalsts priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas samazināšanai" – Piltenes, Puzes, Tārgales, Užavas un Zūru pamatskolās.

Uzdevums Nr. 2.4. – Pilnveidot izglītības iestāžu infrastruktūru un materiāli tehnisko bāzi

2.7. Turpinās darbus pie Piltenes pamatskolas ēku un būvju kompleksa pārbūves.

2.8. Plānoti darbi pie Ugāles vidusskolas aktu zāles pārbūves.

3. RV3 (rīcības virziens) – KULTŪRA UN KULTŪRVĒSTURISKAIS MANTOJUMS

Uzdevums Nr. 3.2. – Uzlabot kultūras iestāžu infrastruktūru un materiāli tehnisko bāzi

3.1. Tiks īstenots projekts "Ances muižas parka labiekārtošana" ar ELFLA un pašvaldības finansējumu, pārbūvējot estrādi, ierīkojot apgaismojumu, atjaunojot soliņus u.c.

3.2. Turpinās darbus pie Ugāles pagasta tautas nama "GAISMA" pārbūves.

4. RV4 (rīcības virziens) – SPORTS UN VESELĪGS DZĪVESVEIDS

Uzdevums Nr. 4.1. – Nodrošināt daudzveidīgas sporta un aktīvās atpūtas aktivitātes

4.1. Ventspils novada pašvaldība katru gadu plāno budžeta līdzekļus dažādu sporta pasākumu, spēļu organizēšanai.

Uzdevums Nr. 4.2. – Nodrošināt daudzveidīgas sporta un aktīvās atpūtas aktivitātes

4.2. Turpinās darbus pie inovatīvas asfalta velotrases izbūves Tārgalē ar ELFLA un pašvaldības finansējumu.

Uzdevums Nr. 4.3. – Veicināt veselīgu dzīvesveidu

4.3. Tiks turpināta projekta "SVEIKS UN VESELS VENTSPILS NOVADĀ" ieviešana, īstenojot sekojošas aktivitātes: slidošanas nodarbības un izglītojošus pasākumus, atpūtas nometnes bērniem un jauniešiem.

5. RV5 (rīcības virziens) – SOCIĀLĀ AIZSARDZĪBA UN VESELĪBAS APRŪPE

5.1. Pašvaldība turpinās sadarboties ar Nodarbinātības valsts aģentūru, piedaloties nodarbinātības pasākumā "Algotie pagaidu sabiedriskie darbi", radot jaunas darba vietas bezdarbniekiem katrā pagastā.

6. RV6 (rīcības virziens) – PĀRVALDĪBA UN SADARBĪBA

Pašvaldība turpinās dalību šādās biedrībās:

6.1. Latvijas Pašvaldību savienība

6.2. Latvijas izpilddirektoru asociācija

6.3. Latvijas Bāriņtiesu darbinieku asociācija

6.4. Etniskās kultūras centrs "Suiti"

6.5. Ziemeļkurzemes biznesa asociācija

6.6. Zlēku attīstības fonds

6.7. Usmas krasts

VTP (vidēja termiņa prioritāte) 2

ILGTSPĒJĪGA DZĪVES VIDE UN DROŠA INFRASTRUKTŪRA

7. RV7 (rīcības virziens) – MOBILITĀTE

Uzdevums Nr. 7.1. – Uzlabot transporta infrastruktūru un satiksmes drošību

7.1. Turpinās teritorijas labiekārtojuma darbus pie daudzdzīvokļu mājas Peldu iela 9, Piltenē.

7.2. Turpinās Piltenes pilsētas Lauku un Zemnieku ielu pārbūves darbus.

8. RV11 (rīcības virziens) – VIDE UN PUBLISKĀ ĀRTELPA

Uzdevums Nr. 11.1. – Sekmēt dabas resursu ilgtspējīgu izmantošanu

8.1. Īstenos projektu "Piekrastes apsaimniekošanas praktisko aktivitāšu realizēšana".

Uzdevums Nr. 11.2. – Sekmēt vides aizsardzību un vides stāvokļa uzlabošanu

8.2. Plānoti pasākumi zivju resursu aizsardzībai Usma ezerā ar LAD Zivju fonda un pašvaldības finansējumu.

Uzdevums Nr. 11.4. – Sekmēt publisko ūdeņu apsaimniekošanas un piekļuves iespēju attīstību

8.3. Turpinās īstenot pārrobežu sadarbības projektu "Ezeru pārvaldība un apsaimniekošana Kurzemē un Ziemeļlietuvā" (proj. saīsin. LIVE LAKE).

8.4. Plānots papildināt zivju resursus Usmas ezerā ar LAD Zivju fonda un pašvaldības finansējumu.

VTP (vidēja termiņa prioritāte) 3

LABVĒLĪGA VIDE UZŅĒMĒJDARBĪBAS ATTĪSTĪBAI

9. RV12 (rīcības virziens) – UZŅĒMĒJDARBĪBA

Uzdevums Nr. 12.2. – Pilnveidot uzņēmējdarbības vides atbalsta instrumentus un infrastruktūru

9.1. Tiks organizēts projektu konkursu "Solis–2023" ar mērķi, finansiāli atbalstīt Ventspils novada uzņēmēju iniciatīvu, kas saistītas ar jaunu darbavietu izveidošanu, radot inovatīvus produktus un pakalpojumus ar paaugstinātu pievienoto vērtību, veicinot saimnieciskās darbības attīstību un dažādošanu, ražošanas resursu izmantošanas efektivitāti.

9.2. Tiks organizētas uzņēmēju tikšanās ar pašvaldības pārstāvjiem.

Uzdevums Nr. 12.3. – Pilnveidot uzņēmējdarbības vides atbalsta instrumentus un infrastruktūru

9.3. Plānots piedalīties izstādē "Rīga Food" ar novada uzņēmēju ražojumiem.

10. RV13 (rīcības virziens) – TŪRISMS

Uzdevums Nr. 13.1. – Veicināt tūrisma un pakalpojumu nozares izaugsmi

10.1. Turpināt sadarbību ar Ventspils Tūrisma informācijas centru, lai popularizētu novada tūrisma uzņēmējus, viņu pakalpojumus, apskates objektus u.c.

10.2. Aktualizēt informāciju un no jauna izdot pašvaldības bukletu.

Uzdevums Nr.13.2. – Veicināt iesaistīto pušu sadarbību tūrisma vides attīstībā

10.3. Tiks organizēts pasākums "Mājas kafejnīcu dienas" visā Ventspils novadā.

Uzņēmējdarbība

2023. gadā turpināsies darbs pie individuālu konsultāciju sniegšanas tiem uzņēmējiem, fiziskām personām, kuras vēlas attīstīt vai uzsākt uzņēmējdarbību novadā, piesaistot ES un citus finansējumus. Tiks organizētas uzņēmēju tikšanās ar pašvaldības pārstāvjiem ar mērķi veicināt uzņēmējus iesaistīties kooperatīva izveidē.

Pašvaldība turpinās uzrunāt un aicināt lauku iedzīvotājus, īpaši jauniešus, uzņēmējus un organizācijas celt savu kapacitāti, iesaistot izglītojošos pasākumos sadarbībā ar Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centru, ar mērķi dažādot lauku ekonomiku, mudināt darboties radoši, attīstīt esošos un veidot jaunus pakalpojumus.

Ventspils novada pašvaldība jau desmito gadu organizēs pašvaldības projektu konkursu "SOLIS", kurā aicinās piedalīties kā uzņēmējus, tā arī fiziskas personas. Konkursa uzvarētāji saņems pašvaldības līdzfinansējumu savas uzņēmējdarbības uzsākšanai, attīstībai un jaunu darba vietu izveidošanai.

Lai sekmētu novada iedzīvotāju dzīves vides kvalitātes uzlabošanu, ik gadu pašvaldība organizē pašvaldības projektu konkursu biedrībām un nodibinājumiem – "Mēs savā novadā". Piesaistot finansējumu, iedzīvotāji saviem spēkiem realizē dažādus sabiedriskā labuma projektus.

Ventspils novada mājražotāji, uzņēmēji tiks aicināti savu produkciju, pakalpojumus popularizēt gan Kurzemes uzņēmēju dienās, gan pārtikas izstādēs, organizētā pasākumā "Mājas kafejnīcu dienas" un citos pasākumos.

Pašvaldība turpinās sadarboties ar Ventspils Tūrisma informācijas centru, Kurzemes tūrisma asociāciju, Kurzemes plānošanas reģionu un Latvijas lauku tūrisma asociāciju "Lauku ceļotājs", lai popularizētu novada tūrisma uzņēmējus, viņu pakalpojumus, apskates objektus u.c.

Pašvaldības raksturojums

Ventspils novadā pašpārvaldi un pašvaldības iedzīvotāju pārstāvību nodrošina to ievēlētā Ventspils novada dome, kas pieņem lēmumus, nosaka pašvaldības institucionālo struktūru, lemj par autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu īstenošanu un par kārtību, kādā nodrošina pašvaldībai deleģēto valsts pārvaldes funkciju un pārvaldes uzdevumu izpildi; izstrādā un izpilda pašvaldības budžetu.

Ventspils novada dome savu darbu organizē, ievērojot LR likumus, Ministru kabineta noteikumus, Ventspils novada pašvaldības nolikumu un citus normatīvos dokumentus.

Ventspils novada pašvaldība ir izveidota 2009. gada 1. jūlijā pēc vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas pabeigšanas saskaņā ar administratīvi teritoriālā iedalījuma noteikumiem. Ventspils novadā ir 12 pagasti un viena pilsēta. Pēc pašvaldību vēlēšanām 2021. gadā Ventspils novada dome atbilstoši Pašvaldības domes vēlēšanu likumam sastāv no 15 deputātiem.

Ventspils novada pašvaldība savu darbu virza atbilstoši LR likumam "Pašvaldību likums" un Ventspils novada pašvaldības nolikumam – organizē novada pašvaldības autonomo funkciju un nodrošina deleģēto valsts pārvaldes funkciju un pārvaldes uzdevumu izpildi, kā arī likumos noteiktajos gadījumos veic pienākumus, kas saistīti ar novada, pilsētas un pagastu iedzīvotāju izglītības un sociālās palīdzības jautājumiem, kultūras iestāžu darbību un sniedz šīm iestādēm metodisku palīdzību.

Domes funkciju realizēšanu un darbības nodrošināšanu nodrošina pastāvīgās deputātu komitejas sniedzot atzinumus jautājumos, kas saistīti ar komiteju kompetenci, sagatavo un iesniedz novada domē izskatīšanai lēmumu projektus, izskata domes un pašvaldības iestāžu budžetu projektus. Atsevišķu pašvaldības funkciju veikšanai novada dome ir izveidojusi komisijas, kuru sēdes ir slēgtas un to darbību reglamentē domes apstiprināts nolikums. Tās darbojas pastāvīgo komiteju vai tiešā domes pakļautībā.

Komitejas:

• Finanšu komiteja (7 deputāti);

• Sociālo, izglītības, kultūras un sporta jautājumu komiteja (7 deputāti);

• Teritorijas un ekonomikas attīstības komiteja (7 deputāti);

• Nekustamo īpašumu apsaimniekošanas un komunālo jautājumu komiteja (7 deputāti);

Komisijas:

• Pašvaldības dzīvojamo māju privatizācijas un mantas atsavināšanas komisija;

• Nekustamo īpašumu iznomāšanas komisija;

• Tehniskā komisija;

• Sporta komisija;

• Projektu, investīciju un būvniecības komisija;

• Vides un uzņēmējdarbības attīstības komisija;

• Iepirkumu komisija;

• Licencēšanas komisija;

• Vēlēšanu komisija;

• Dzīvokļu komisija;

• Administratīvā komisija;

• Administratīvo aktu strīdu komisija;

• Bērnu un jaunatnes lietu komisija;

• Interešu izglītības programmu izvērtēšanas komisija;

• Pedagoģiski medicīniskā komisija;

• Debitoru parādu izvērtēšanas komisija;

• Medību koordinācijas komisija;

• Darījumu ar lauksaimniecības zemi izvērtēšanas komisija;

• Ilgtermiņa ieguldījumu un krājumu novērtēšanas komisija;

• Ventspils valstspilsētas un Ventspils novada sadarbības teritorijas Civilās aizsardzības komisija;

• Bērnu lietu sadarbības grupa;

• Apbalvošanas komisija.

Ventspils novada dome ir izveidojusi sekojošas iestādes:

• Ventspils novada pašvaldības administrācija;

• Ventspils novada Sociālais dienests;

• Ventspils novada Bāriņtiesa;

• Ventspils novada Izglītības pārvalde.

Novada pašvaldības administrācija – ir pašvaldības iestāde, kas nodrošina domes pieņemto lēmumu izpildi, kā arī domes darba organizatorisko un tehnisko apkalpošanu. Administrācija iekļauj 11 nodaļas:

• Finanšu nodaļa

• Administratīvā nodaļa

• Attīstības, plānošanas un būvniecības nodaļa

• Informācijas tehnoloģiju nodaļa

• Nekustamo īpašumu nodaļa

• Iekšējā audita un kapitālsabiedrības uzraudzības nodaļa

• Dzimtsarakstu nodaļa

• Personāla nodaļa

• Būvinspekcija

• Domes priekšsēdētāja birojs

• Kultūras nodaļa

Novada pašvaldības Kultūras nodaļas pakļautībā ir novada domes izveidotie 10 kultūras centri, 13 bibliotēkas un 3 novadpētniecības ekspozīcijas.

Ventspils novada pašvaldības sniegto pakalpojumu pieejamību pašvaldības teritoriālajās vienībās nodrošina 11 pagastu pārvaldes un 1 apvienība, kuras Ventspils novada pašvaldībā uzskatāmas par struktūrvienībām:

• Piltenes pilsētas un pagasta apvienība

• Ances pagasta pārvalde

• Jūrkalnes pagasta pārvalde

• Popes pagasta pārvalde

• Puzes pagasta pārvalde

• Tārgales pagasta pārvalde

• Ugāles pagasta pārvalde

• Zlēku pagasta pārvalde

• Usmas pagasta pārvalde

• Užavas pagasta pārvalde

• Vārves pagasta pārvalde

• Ziru pagasta pārvalde

Novada pašvaldības Izglītības pārvaldes padotībā ir 7 pamatizglītības iestādes; 1 vidējās izglītības iestāde; 5 pirmskolas izglītības iestādes; 3 profesionālās izglītības iestādes un 3 bērnu un jauniešu centri.

Novada pašvaldības administrācija nodrošina pašvaldības domes un tās izveidoto komiteju organizatorisko un tehnisko apkalpošanu. Citas pašvaldības institūcijas nodrošina pašvaldības kompetences jautājumu (autonomo un uzdoto funkciju) izpildi. Pašvaldības institucionālā sistēma, precizējot katras institūcijas tiesisko statusu, ir noteikta novada pašvaldības nolikumā, kā arī attiecīgās nodaļas kompetenci regulējošā iekšējā normatīvajā aktā.

Novada pašvaldības administrācijas un struktūrvienību darbu vada pašvaldības izpilddirektors. Viņš organizē pašvaldības saistošo noteikumu un citu normatīvo aktu izpildi, domes noteiktajā kārtībā rīkojas ar pašvaldības mantas un finanšu resursiem, slēdz saimnieciskus darījumus ar juridiskajām un fiziskajām personām, organizē budžeta projekta izstrādāšanu, kā arī saimnieciskā gada un gada publiskā pārskata sagatavošanu, atbild par pārraudzībā esošo pašvaldības iestāžu un pakļautībā esošo centrālās administrācijas nodaļu darbu pašvaldības nolikumā noteiktajā kārtībā, kā arī veic arī citus pienākumus, kas paredzēti pašvaldības nolikumā un domes lēmumos.

Budžets

Pašvaldības darbības finansiālo pamatu veido budžets, kas ir svarīgākais instruments pašvaldības autonomo funkciju izpildes nodrošināšanai, ekonomisko un sociālo vajadzību sabalansēšanai, kā arī teritorijas ilgtermiņa attīstībai.

Ventspils novada pašvaldības budžets 2023. gadam sastāv no konsolidēta pamatbudžeta un konsolidēta ziedojuma budžeta, ko veido attiecīgas ieņēmumu un izdevumu daļas. Konsolidācijā ir iekļautas sekojošas Ventspils novada pašvaldības iestādes:

• Ventspils novada pašvaldības administrācija;

• Ventspils novada Sociālais dienests;

• Ventspils novada Bāriņtiesa;

• Ventspils novada Izglītības pārvalde.

Sagatavojot budžeta projektu 2023. gadam, pašvaldība ir ņēmusi vērā visu nozaru intereses un centusies sabalansēt pieejamos finanšu līdzekļus tā, lai nodrošinātu uzlabojumus sabiedrībai svarīgās jomās. Pieejamie resursi tika plānoti atbilstoši novada attīstības prioritātēm, nodrošinot visu pašvaldības iestāžu un to struktūrvienību darbību, attīstību veicinošu investīciju projektu ieviešanu un realizāciju.

Skaitliskā informācija par budžeta ieņēmumiem, izdevumiem, saistībām un galvojumiem ir norādīta Ventspils novada domes saistošo noteikumu "Ventspils novada pašvaldības 2023. gada konsolidētais budžets" 1. līdz 6. pielikumā.

Pamatbudžets

Ieņēmumi

Konsolidētā pamatbudžeta ieņēmumi plānoti 17 152 340 euro kopsummā un tos veido nodokļu ieņēmumi, nenodokļu ieņēmumi (no nodevām, sodiem un sankcijām), pārējie nenodokļu ieņēmumi (no pašvaldības īpašuma pārdošanas), ieņēmumi no iestāžu sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi, kā arī transferti (mērķdotācijas, kas tiek saņemtas no atsevišķām ministrijām un pašvaldībām un paredzētas galvenokārt pedagogu darba samaksai, autoceļu uzturēšanai, transferti ES fondu finansēto projektu īstenošanai un transferti pašvaldību maksājumiem par izglītības pakalpojumiem) (skat 4. attēlu).

4. attēls. Ventspils novada pašvaldības konsolidētā pamatbudžeta ieņēmumu plāns 2023. gadam

Pašvaldības konsolidētā pamatbudžeta kontu atlikums uz 2023. gada 1. janvāri ir 4 353 240 euro.

Iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) prognoze ir 7 446 684 euro, par 1 567 091 euro vairāk, nekā 2022. gadā plānotais.

Nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) prognoze (t.sk. iepriekšējo gadu parādi un soda naudas) par zemi – 1 121 000 euro, par ēkām – 107 000 euro, par mājokļiem – 52 000 euro. Dabas resursu nodokļa prognoze ir 160 000 euro.

Valsts budžeta transferti 2023. gadā plānoti 6 916 559 euro. Lielāko ieņēmumu daļu sastāda valsts budžeta dotācija no pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda (PFI fonda) 3 249 629 euro. Pārējos valsts budžeta transfertus 3 666 930 euro apmērā sastāda: mērķdotācija izglītības nozarei (pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, 1.–4. klašu skolēnu ēdināšanai, mācību līdzekļu iegādei) 1 996 950 euro; 616 160 euro autoceļu uzturēšanai; 7 771 euro māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai; 547 799 euro sociālo pakalpojumu nodrošināšanai, pabalstu izmaksām un 498 250 euro no ieņēmumiem plānoti ES projektu īstenošanai un aizņēmuma pamatsummas daļējai atmaksai par realizētiem projektiem.

Pašvaldību budžeta transfertu ieņēmumi ir plānoti 270 000 euro – savstarpējiem norēķiniem par izglītību.

Nenodokļu ieņēmumus 767 800 euro apmērā veido ieņēmumi no nekustamā īpašuma pārdošanas, valsts un pašvaldības nodevas un naudas sodi.

Maksas pakalpojumus un citus pašu ieņēmumus 311 297 euro apmērā veido ieņēmumi par zemes nomu un telpu nomu, vecāku maksa par bērnu ēdināšanu un interešu pulciņu apmeklēšanu mūzikas skolās, ieņēmumi par ieejas biļetēm kultūras pasākumos u.c. ieņēmumi. Maksas pakalpojumu ieņēmumu plāns pret 2022. gada izpildi ir palielinājies par 19 %, jo Ventspils novada dome 2022. gada oktobrī ir pieņēmusi lēmumu par Ventspils novada pašvaldībai piederošās, valdījumā esošās lauksaimniecībā izmantojamās zemes nomas maksas cenas palielināšanu.

Izdevumi

Konsolidētā pamatbudžeta izdevumi plānoti 21 254 604 euro apmērā (neieskaitot Valsts kases aizņēmumu pamatsummas atmaksas).

5. attēls. Ventspils novada pašvaldības konsolidētā pamatbudžeta izdevumu plāns 2023. gadam atbilstoši funkcionālajām kategorijām

Vispārējie valdības dienesti

Izdevumi plānoti 4 263 446 euro apmērā un tie paredzēti pašvaldības darbības nodrošināšanai, finanšu vadībai un klientu apkalpošanai, t.sk.:

• novada administrācijai (dome, komisijas, komitejas un administrācijas nodaļas) 2 415 292 euro, t.sk.:

deputātu atlīdzībai 258 701 euro (t.sk. domes priekšsēdētāja un priekšsēdētāja vietnieku atlīdzība un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas);

komisiju darba atalgojuma atlīdzībai 27 215 euro (t.sk. valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas);

• pagastu administrācijām 1 008 325 euro, t.sk.:

198 000 euro – Jūrkalnes pagasta ēkas "Krasti" telpu pārplānošana, jumta nomaiņa, cokola remonts, apmales izbūve virszemes ūdeņu atvadīšanai no ēkas;

9 000 euro – Pašvaldības nekustamā īpašuma "Valde" (Puzes pagasta pārvaldes ēka) atsevišķu logu un durvju nomaiņa un pandusa izbūve ieejas mezglā;

40 904 euro – Pašvaldības īpašuma sakārtošana pieejamības nodrošināšanai pie Ziru pagasta pārvaldes ēkas "Saulgrieži".

• aizņēmumu procentu maksājumiem un parāda apkalpošanas maksājumiem Valsts kasei 390 000 euro;

• rezerves konkrētiem mērķiem 187 531 euro (datortehnikas iegādei pašvaldības struktūrvienībām, bēru pabalstiem pašvaldības darbiniekiem par piederīgo zaudēšanu, mācību maksas kompensācijas, rezerves redzes korekciju līdzekļu iegādei pašvaldības darbiniekiem, tūrisma veicināšanai, u.c. rezerves).

Neparedzēti gadījumi (rezerves fonds) 262 298 euro.

2023. gadā plānots aktualizēt Ventspils novada pašvaldības iekšējos normatīvus atbilstoši Latvijas Republikas spēkā esošajām tiesību aktu normām jautājumos, kas skar pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku amatu klasifikācijas sistēmu un atlīdzības noteikšanu, ņemot vērā 26.04.2022. MK noteikumus Nr. 262 "Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība", ievērojot "Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likums" 3. pielikumā noteikto, Pašvaldība ir noteikusi pašvaldības darbinieku (izņemot pašvaldības izglītības pedagoģiskos darbiniekus un darbiniekus ar noteiktu minimālo darba algu) amatu un mēnešalgu koeficientu sarakstu ar sadalījumu mēnešalgu grupās, nosakot attiecīgās mēnešalgu grupas mēnešalgu kā koeficientu pret valstī noteiktās bāzes mēnešalgu. 2023. gadā plānots 18 % pieaugums darbinieku atlīdzībai pret 2022. gada atlīdzības plānu.

Ekonomiskā darbība

Izdevumi plānoti 2 212 864 euro, t.sk.:

• 126 000 euro – pašvaldības nekustamo īpašumu kadastrālai uzmērīšanai, novērtēšanai un reģistrēšanai Valsts zemes dienestā, zemes īpašuma iegādei, pašvaldības nekustamo īpašumu apdrošināšanai, mežu apsaimniekošanai;

• 545 417 euro – ES un pašvaldības izsludināto projektu konkursu realizēšanai, tehnisko projektu izstrādēm, būvekspertīzēm, teritorijas plānojuma grozījumu izstrādēm, novada tūrisma bukletu izstrādēm, novada uzņēmumu dalībai starptautiskās izstādēs;

• 1 378 252 euro – pašvaldības ceļu uzturēšanai, rekonstrukcijai. Finansējumu sastāda:

plānotā valsts mērķdotācija 2023. gadam – 616 160 euro un iepriekšējā gadu atlikums;

37 211 euro – pašvaldības ieguldījums autoceļu fondā;

212 959 euro – Peldu ielas pārbūves gala maksājums un 2022. gadā iesāktās Lauku ielas un Zemnieku ielas pārbūves darbu turpinājums no Valsts kases piešķirtā aizņēmuma, Piltenes pilsētā;

404 920 euro – plānots aizņēmums Valsts kasē Gājēju ietves pārbūvei un apgaismojuma ierīkošanai gar valsts vietējo autoceļu V1355 (Skolas iela) un pašvaldības ceļu Po-31 "Baznīca–Smēdes", Popes pagasta centrā; Autoceļa T-21 "Reiņi-Tuči" atjaunošanai, tilta aizstāšanai ar caurteku Tārgales pagastā; Pašvaldības autoceļa Va-4 "Cirpstenes ceļš" pārbūvei, Vārves pagastā.

• 163 195 euro – pašvaldības teritorijā esošo ūdenstilpņu un to teritoriju apsaimniekošanai, ko nodrošina 2023. gadā plānotie ieņēmumi 28 200 euro un atlikums uz gada sākumu 59 982 euro no ūdenstilpņu un zvejas tiesību nomas un zvejas tiesību rūpnieciskas izmantošanas un 75 013 euro kopējais finansējums pārrobežu sadarbības projektam "Ezeru pārvaldība un apsaimniekošana Kurzemē un Ziemeļlietuvā".

Vides aizsardzība

Izdevumi plānoti 313 955 euro apmērā, t.sk.:

• 48 738 euro – atkritumu apsaimniekošanai piejūras krastā, parkos, kapos;

• 55 680 euro – drenāžas izbūve administratīvai ēkai Lielā iela 2a, Piltenes pilsētā;

• 14 520 euro – 2021. gada uzsākto darbu – decentralizēto kanalizācijas notekūdeņu sistēmas reģistra izveide – pabeigšanai;

• 10 000 euro – tehniskā projekta izstrādei Popes pamatskolas ēkas lietu novadsistēmas izbūvei;

• 36 269 euro – uzkrājums atkritumu poligona "Pentuļi" apsaimniekošanai pēc tā darbības slēgšanas;

• 15 000 euro – bīstamo koku un koku vainagu kopšanai;

• 11 000 euro – sanitārā dienesta pakalpojumiem (beigto un klaiņojošo dzīvnieku savākšanai).

Pašvaldības teritoriju un mājokļu apsaimniekošana

Izdevumi plānoti 2 489 584 euro apmērā, t.sk.:

• 53 271 euro decentralizētās siltumapgādes nodrošināšanai 3 (trīs) pašvaldībai piederošos nekustamos īpašumos;

• 1 384 125 euro pašvaldības teritorijas uzturēšanas izdevumi (pļaušana, sētnieka pakalpojumi, stādījumi, parku un gājēju ietvju inventāra labošana), t.sk. 349 781 euro apmērā kapitālie ieguldījumi:

Labiekārtojums pie mājas Peldu ielā 9, Piltenes pilsētā;

Rotaļu laukuma pārbūve un papildināšana Puzes pagastā, Blāzmas ciemā;

Rotaļu laukuma pārbūve un papildināšana Užavas pagastā;

Pašvaldības Nī "Mežrūpnieki" teritorijas labiekārtošana, Ugāles pagastā;

Skeitrampas virsklāja nomaiņa, Vārves pagastā, Ventavas ciemā;

Traktora iegāde Ugāles pagasta pārvaldei.

Un kapitālie ieguldījumi no ES projektu realizēšanas 170 239 euro apmērā:

Ances muižas parka labiekārtošana;

Universāli pielietojamas velotrases ierīkošana Tārgalē.

• 217 124 euro pašvaldības īres, nomas dzīvokļu/telpu un apsaimniekojamo ēku uzturēšanai;

• rezerves konkrētiem mērķiem 108 585 euro (Skolēnu nodarbinātībai vasaras brīvlaikā, graustu nojaukšanai, līdzfinansējums ēku siltināšanai, īrnieku ieguldījumu atmaksa, Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi);

• 462 700 euro dotācijas un maksājumi Pašvaldības SIA "VNK serviss" deleģēto funkciju izpildīšanai, t.sk.:

122 000 euro par pašvaldības tukšo un iznomāto dzīvokļu apsaimniekošanu un apkuri;

340 700 euro dotācija zaudējumu segšanai ūdens, kanalizācijas un siltuma tarifu neatbilstības dēļ.

• 263 779 euro rezerve pašvaldības infrastruktūras sakārtošanai. Apjomīgākie darbi:

Siltummezglu izbūve Pašvaldības ēkām "Dzintarkalni" un "Dzintarlāses", Tārgales pagastā;

Telpu remonts Pašvaldības ēkā "Strazdiņi", Ziru pagastā;

Zūru tehnikas angāra jumta, elektrības kabeļu, paceļamo vārtu remonts, Vārves pagastā;

Noliktavas jumta remonts, notekreņu sakārtošana, Ances pagastā;

Telpu kosmētiskais remonts pašvaldības ēkā "Gobas", Popes pagastā.

Atpūta, kultūra, sports un reliģija

Izdevumi plānoti 1 657 286 euro apmērā, t.sk.:

• 199 031 euro sabiedrisko un jauniešu centru, Piltenes stadiona, Popes sporta angāra darbības nodrošināšanai, t.sk.:

7 100 euro – Piltenes stadiona seguma līniju atjaunošana.

• 369 480 euro 13 novada bibliotēku darbības nodrošināšanai, t.sk. 6 858 euro remonta ieguldījumi:

Popes pagasta bibliotēkas palīgtelpas (WC) kosmētiskais remonts, sanitārtehnisko ierīču nomaiņa;

Puzes pagasta bibliotēkas apgaismojuma armatūru nomaiņa.

• 36 687 euro trīs pašvaldības novadpētniecības ekspozīciju darbības nodrošināšana;

• 1 030 088 euro kultūras un tautas namu darbības nodrošināšana, t.sk. 8 581 euro Valsts mērķdotācija pulciņu vadītāju atalgojuma izmaksām un 2022. gada neapgūtās mērķdotācijas ieskaitīšanai Valsts budžetā; 80 294 euro remonta un kapitālie izdevumi:

Popes kultūras nama ēkas "Gobas" jumta remonts;

Puzes kultūras nama zāles grīdas remonts, apgaismojuma armatūras nomaiņa un sienu virsmas remonts WC telpās;

Ugāles Tautas nama "Gaisma" pārbūve noslēdzošie darbi;

Užavas tautas nama flīžu atjaunošana galvenajai ieejai.

• 22 000 euro plānots pašvaldības bezmaksas informatīvā laikraksta "Ventspils Novadnieks" izdošanai.

2023. gadā 12 pagastos darbojas 10 kultūras/tautas nami, 1 sporta un kultūras centrs (Vārves pagastā), un 1 kultūras darba organizators (Tārgales pagastā), kurš darbību veic izmantojot Tārgales pamatskolas, pagasta pārvaldes telpas pasākumu organizēšanai. Novada pagastos kopā darbojas 38 amatierkolektīvi. Novadā izstrādāts Nolikums par amatiermākslas kolektīvu vadītāju, speciālistu finansēšanu. Kolektīvi, atkarībā no grupas (1., 2. gr.) piedalās kultūras nodaļas organizētās skatēs, kurās iegūst vērtējumu atbilstoši nolikumam.

2023. gadā pagastos kultūras pasākumi plānoti ņemot vērā iedzīvotāju grupu dažādību (vecuma grupas, intereses, sociālās grupas, u.c.), 12 pasākumu organizēšanu Kultūras nodaļa plāno kā kopdarbu, veidojot darba grupas, komandas, apvienojot vairāku pagastu kultūras darbinieku resursu, tā panākot kvalitatīvāku, interesantāku pasākumu izveidi. Tiek plānoti pasākumi, kas saliedē novada pagastu cilvēkus, piesaistot lielāku auditoriju pasākumu apmeklējumos, ieinteresējot cilvēkus par Ventspils novadu.

Nozīmīgākie 2023. gada plānotie pasākumi:

• "Valentīndienas sadancis" deju kolektīvu koncerts – Ance 11.02.

• "Sudrabotās melodijas" novada senioru pasākums – Puze 19.03.

• Represēto piemiņas pasākums 25.03.

• Ventspils novada bērnu dziedātāju konkurss "Cālis 2023" – Tārgale 24.03.

• Baltā galdauta svētki visos pagastos 4.05.

• Puzes kultūras nama 95 gadi 20.05.

• Saulgriežu svētku tradīcijas pasākumi Jūrkalnes Ugunspļavā 21.04., 21.06., 21.09., 21.12.

• Vējturu nama koncertsezona – Jūrkalne (jūnijs, jūlijs, augusts, sadarbībā ar nevalstisko organizāciju)

• Amatierkolektīvu skates, gatavojoties XXVII Vispārējiem latviešu Dziesmu un XVII Deju svētkiem 12.03.,26.03., 2.04., 22.04.

• Ventas svētki 27.05.

• Novada Senioru sporta spēles – Ziras 7.06.

• Usmas ezera vasaras sezonas atklāšanas koncerts 10.06.

• Ventspils novada pagastu svētki – Pope 3.06.

• XXVII Vispārējie latviešu Dziesmu un XVII Deju svētki 30.06.–9.07. (piedalās 8 kolektīvi 141 dalībnieks)

• Sudraba spieķis 2023 – Zlēkas 8.07.

• Mazo ciematu svētki "800+2" – Puze (jūlijs)

• Koru festivāls ar kamerkori "Kamēr" – Jūrkalne (jūlijs)

• Kafejnīcu diena suitos – Jūrkalne 19.08.

• Piejūras festivāls "Kaijas balss" – Tārgale 26.08.

• Zivju tirgus – Užava 23.09.

• Novada senioru diena Ugāle 1.10.

• "Taku izaicinājums" visos pagastos (septembri, oktobris)

• Piemiņas pasākums operdziedātājai Alīdai Vānei – Tārgale 11.10.

• Makšķerēšanas festivāls –Jūrkalne 15.10.

• Mārtiņdiena Ovīšos 10.11.

• Ventspils novada Latvijas valsts svētku pasākums 18.11.

• "Bez maskām" – amatierteātru tikšanās, meistarklases Ugāle 25.11.

• "Brīdi pirms" Ventspils novada kultūras darbinieku tikšanās 15.12. Pope

• Pagastu svētki (Ance – 29.07.; Jūrkalne – 12., 13.08.; Piltene – 22.07.; Pope – 12.08.; Puze – 19.08.; Tārgale – 29.07.; Vārve – 12.08.; Ugāle – 15.07.; Usma – 12.08.; Užava – 22.07.; Ziras – 29.07.; Zlēkas – 12.08.)

Ventspils novada ērģeļmūzikas festivāls "No Baroka līdz Romantismam" (jūlijs–septembris Ugāle, Pope, Zlēkas)

Izglītība

Izdevumi plānoti 8 174 845 euro apmērā, t.sk.:

• 2 013 012 euro Valsts mērķdotācija (t.sk. 16 062 euro mērķdotācijas atlikums uz gada sākumu), t.sk.:

1 421 832 euro – Vispārizglītojošo iestāžu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām un 15 244 euro atlikums uz gada sākumu;

64 233 euro – mērķdotācija 1–4. klašu skolēnu ēdināšanai un 2 euro atlikums uz gada sākumu;

18 999 euro – plānota mērķdotācija mācību līdzekļu iegādei (pēc 2022. gada faktiskajiem ieņēmumiem) un 816 euro atlikums uz gada sākumu;

215 632 euro – izglītības iestāžu bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā nodarbināto pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām;

110 453 euro – profesionālās ievirzes sporta izglītības pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām;

11 280 euro – valsts finansējums asistentu pakalpojumiem;

59 920 euro – interešu izglītības programmu pedagogu daļējai darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām;

94 601 euro – profesionālās ievirzes mākslas, mūzikas un dejas programmu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām.

• 560 000 euro – pašvaldību savstarpējie norēķini par izglītību;

• 307 797 euro – skolēnu pārvadājumi un ar tiem saistītās izmaksas;

• 5 188 716 euro pašvaldības finansējums izglītības iestāžu uzturēšanai, kapitālajiem ieguldījumiem, mācību procesa un brīvpusdienu nodrošināšanai, t.sk.:

1 406 129 euro pirmskolas izglītības iestāžu uzturēšanai, t.sk. 190 000 euro kapitāliem remontiem:

Ugāles pirmskolas izglītības iestādes "Lācītis" ēkas jumta seguma maiņa (~200 m2) un WC mezgla remonts, izlietņu nomaiņa, loga nomaiņa pārtikas blokā, fasādes remonts;

Vārves pirmskolas izglītības iestādes "Zīļuks" ēkas "Rozītes" telpu pārplānošana, pārbūve;

Piltenes pirmskolas izglītības iestādes "Taurenītis" ēkas jumta remonts.

3 324 683 euro vispārizglītojošo izglītības iestāžu uzturēšanai, t.sk. 706 866 euro kapitāliem remontiem:

UAS signalizācijas ierīkošana Ances pamatskolas ēkā "Vālodzes";

2022.gada darbu noslēgums Piltenes internātā – UAS signalizācijas ierīkošana, iekštelpu kosmētiskais remonts;

Piltenes internāta ēkas jumta remonts;

Puzes pamatskolas ēkas 2. stāva WC remonts un divu kāpņu telpu remonts;

Puzes pamatskolas mājturības un tehnoloģiju kabinetu logu nomaiņa, 8. gab. ēkā "Valde";

Tārgales pamatskolas WC telpu remonts 2. un 3. stāvā;

Ugāles vidusskolas jumta nomaiņa un aktu zāles pārbūve;

Užavas pamatskolas ieejas mezgla nojumes pārseguma nomaiņa un pirmsskolas grupiņas gaiteņa remonts;

Zūru pamatskolas 2. stāva gaiteņa remonts, datorklases remonts un apgaismojuma nomaiņa sporta zālē

296 222 euro – profesionālās ievirzes mūzikas, mākslas un sporta izglītības iestāžu uzturēšanai.

163 456 euro – Izglītības pārvalde

• 103 546 euro ES finansēto projektu izdevumi:

Sveiks un vesels Ventspils novadā;

Atbalsts priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas samazināšanai;

Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai;

ERASMUS;

Latvijas skolas soma.

Ventspils novada Izglītības pārvalde īsteno valsts un pašvaldības izglītības politiku Ventspils novada domes deleģētās kompetences ietvaros.

Lai sniegtu objektīvu ieskatu par Ventspils novada izglītības iestādēm, to piedāvātajiem pakalpojumiem un izglītības jomas situāciju kopumā, kā arī atspoguļotu novada izglītības prioritātes 2023.–2028. gadam, 2022. gadā SIA Dynamic University izstrādāja dokumentu "Izglītības nozares izvērtējums Ventspils novadā", kas balstīts uz visaptverošu ekosistēmas izpēti, analizējot nozari raksturojošus rādītājus, izglītības programmu un pakalpojumu nodrošinājumu, izglītības vidi, pārvaldību, kā arī ņemot vērā nacionālā līmenī definētās prioritātes izglītības nozares turpmākai attīstībai. Analizētie izglītības pakalpojumi ietver pirmsskolas izglītību, pamata un vidējo, profesionālās ievirzes un interešu izglītību, speciālo izglītību, profesionālo, augstāko un mūžizglītību, kā arī izstrādāts Ventspils novada pašvaldības jaunatnes jomas politikas plāns 2021.–2023. gadam.

2022./2023. m.g. darbojas 8 vispārizglītojošās skolas – 7 pamatskolas, 1 vidusskola un 5 pirmsskolas izglītības iestādes, 3 profesionālās ievirzes izglītības iestādes – 1 mūzikas un māksla, 1 mūzikas skola un Bērnu jaunatnes sporta skola. Kopējais skolēnu skaits no 1.–12. klasei ir 838 skolēni, 438 pirmsskolas audzēkņi, 316 profesionālās ievirzes izglītības audzēkņi.

Pamatojoties uz Ventspils novada domes 2022. gada 28. aprīļa sēdes lēmumu (protokola Nr. 18, 3. §) ar 2022. gada 31. augustu ir likvidēta Ventspils novada Annahites pamatskola. Saskaņā ar Ventspils novada domes 2022. gada 27. oktobra sēdes lēmumu ( protokola Nr. 31, 9. §) līdz 2023. gada 30. martam tiks reorganizēta Ventspils novada Popes pirmsskolas izglītības iestāde "Zemenīte", pievienojot to Popes pamatskolai.

Ar 2022. gada 1. septembri Valsts kompensē tikai ½ no 1.–4. klašu ēdināšanas – 1,075 euro dienā, otru pusi kompensē pašvaldība. Pašvaldība nodrošina brīvpusdienas skolēniem no 5.–7. klasei un 100 % kompensē ēdināšanu pirmskolas izglītības iestādēs. Skolēniem no 8.–12. klasei tiek daļēji kompensētas pusdienas līdz 80 %.

Aktuālais 2022./2023. mācību gadā :

• fokusēt pārmaiņu vadību jaunā izglītības satura ieviešanas kontekstā, nodrošinot izglītības procesa kvalitāti;

• kompetencēs balstīta mācību satura realizēšana 1.–12. klasēs un pirmsskolas izglītības iestādēs;

• pārraudzīt pedagoģiskā procesa organizāciju, akcentējot pedagoģiskā personāla sadarbības, atbalsta pasākumu nozīmi, individualizāciju, atbilstoši katra izglītojamā spējām un vajadzībām;

• pilnveidot izglītības iestādes vadības komandas darbu, īstenojot kvalitatīvu izglītības procesu, kurā galvenais ir skolēns, kā arī veidojot stipru, profesionālu, uz sadarbību vērstu skolotāju komandu;

• sadarbība ar izglītības iestāžu vadītājiem jaunās iestāžu institucionālās akreditācijas, pašnovērtējuma struktūras un iestāžu vadītāju vērtēšanas kārtības ieviešana novadā;

• sekot izglītības infrastruktūras uzlabošanas pasākumu realizēšanai un finanšu resursu lietpratīgai izmantošanai;

• dalība ESF projektos izglītības kvalitātes nodrošināšanā un paaugstināšanā, metodiskā darba aktualizēšana un atbalsts skolvadības jautājumos izglītības iestāžu vadītājiem, mācību jomu koordinatoru darbības vadība, atbilstoši pilnveidotā izglītības satura prasībām, izglītības kvalitātes rādītāju analīze, risku faktoru noteikšana.

Plānotie atbalsta pasākumi:

• Izstrādāt izglītības nozares stratēģiju 2023.–2028. gadam.

• Metodisks atbalsts izglītības iestādēm izglītības kvalitātes nodrošināšanā un valsts pārbaudes darbu analīzē.

• Atbalsta pasākumi – kompetencēs balstīta izglītības satura ieviešanā (1.–12. klasēs) un pirmsskolā;

• Izglītības kvalitātes pierādījumu datu bāzes izveide un analīze;

• Rezultātu un snieguma atbilstības izvērtējums, mērķu analizēšana un uzlabojumu ieviešana;

• Sadarbība ar izglītības iestāžu vadītājiem jaunās institucionālās akreditācijas, pašnovērtējuma struktūras un iestāžu vadītāju vērtēšanas kārtības ieviešana novadā.

• Izglītības iestāžu lomas vietējā kopienā stiprināšana;

• Pašvaldības pakalpojuma savstarpējās koordinācijas nodrošināšana;

• Ventspils valstspilsētas un Ventspils novada pedagogu labo ideju un inovāciju pieredzes diena, vieslektoru pieredzes semināri un darbnīcas;

• Mācību jomu koordinatoru atbalsts – mācību satura saskaņota plānošana, pieredzes apmaiņa mācību procesam nozīmīgās jomās;

• Iedeju un pieredzes dienas skolās, pirmsskolas izglītības iestādēs, "Labās prakses" piemēru popularizēšana;

• Mācību priekšmetu olimpiāžu un konkursu uzvarētāju apbalvošanas pasākumi;

• Izglītības darbinieku konferences;

• Konkurss "Gada Skolotājs";

• Vecāku konferences;

• Dalība ESF projektā "Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstība";

• Valsts Kultūrkapitāla fonda mērķprogramma "Latvijas skolas soma".

• Dažādi izglītojošie pasākumi skolēniem;

• Konkursa "Jaunietis darbībā" organizēšana;

• Jauniešu foruma organizēšana;

• Vasaras skolas radošo darbnīcu nodrošināšana jaunu zināšanu un komunikācijas prasmju ieguvei matemātikā, dabaszinātnēs, svešvalodās;

• Pasākumi gatavojoties Latvijas čempionātiem vieglatlētikā.

Sociālā aizsardzība

Sociālo funkciju nodrošināšanai budžets plānots 2 142 624 euro, t.sk.:

• 145 486 euro Bāriņtiesu funkciju nodrošināšanai;

• 20 094 euro – rezerves finansējums Ukraiņu civiliedzīvotāju uzturēšanās izmaksu segšanai;

• 1 977 044 euro Sociālā dienesta darbības nodrošināšanai un pabalstiem.

2023. gadā ir saglabāti visi iepriekšējā gadā nodrošināto pabalstu un pakalpojumu veidi. Turpināsies jaunu pakalpojumu ieviešana personām ar garīga rakstura traucējumiem, ģimenēm ar bērniem un senioriem. Kopumā Ventspils novadā tiek nodrošināti ap 40 dažādu sociālo pakalpojumu un pabalstu veidi. Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu, pašvaldībai primāri jānodrošina pabalsts garantētā minimālā ienākumu līmeņa nodrošināšanai un mājokļa pabalsts, kā arī jānodrošina atbalsts bāreņiem, audžuģimenēm, daudzbērnu ģimenēm, senioriem, personām ar invaliditāti un citām mazaizsargātām personu grupām.

2023. gadā plānots GMI pabalsta pieaugums. Jaunie minimālo ienākumu sliekšņi stāsies spēkā no 2023. gada 1. jūlija.

Ņemot vērā, ka vairums sociālo pakalpojumu Ventspils novada pašvaldībā tiek iepirkti no sociālo pakalpojumu sniedzējiem, plānojams, ka 2023. gadā šo pakalpojumu izmaksas pieaugs par 30–50 %.

Plānots turpināt iesasitīties Labklājības Ministrijas projektā "Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās". Šī projekta ietvaros sociālā darba speciālistiem ir iespēja piedalīties supervīzījās un apmācībās ar 70 % Valsts līdzfinansējumu. Šī paša projekta ietvaros plānots attīstīt pakalpojumu "Gimenes asistents" un piedalīties pilotprojektā "Ģimenes asistenta pakalpojuma aprobēšana". Esam pieteikuši savu dalību arī Labklājības ministrijas metodikas izstrādē sociālajam darbam ar senioriem.

2023. gadā turpināsim administrēt Ventspils novadā asistenta pakalpojumu ap 80 personām ar I vai II grupas invaliditāti.

2023. gadā noslēgsies Kurzemes plānošanas reģiona projekta "Kurzeme visiem" īstenošana pašvaldībās, kur šobrīd dažādus sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus saņem 7 personas ar garīga rakstura traucējumiem un 9 bērni ar funkcionāliem traucējumiem un to ģimenes locekļi.

2023. gadā ir plānots palielināt atbalstu bērnu un jauniešu īslaicīgai nodarbinātībai vasaras brīvlaikā.

2023. gadā Sociālais dienests paredz turpināt sniegt atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, kā arī nodrošināt atbalsta sniegšanu Ventspils novada iedzīvotājiem energokrīzes pārvarēšanā.

Ziedojumu budžets

Ziedojuma budžeta izdevumi plānoti 1 384 euro apmērā un tos sastāda naudas līdzekļu atlikums uz gada sākumu.

Gada laikā saņemtie ziedojumi tiks apstiprināti kā grozījumi budžetā 2023. gada novembra mēnesī.

Programma turpmākajiem 2 saimnieciskajiem gadiem

Turpmākajos divos saimnieciskajos gados lielākie ieguldījumi plānoti pašvaldības infrastruktūras uzlabošanai, izglītībai, sociālo jautājumu risināšanai un tautsaimniecībai, ko arī paredz Ventspils novada Attīstības programmā 2020.–2026. gadam izvirzītie vidēja termiņa prioritātes un rīcības virzieni:

• VTP (vidēja termiņa prioritāte) 1 – VESELĪGA, RADOŠA UN LĪDZDDARBĪGA KOPIENA:

• VTP (vidēja termiņa prioritāte) 2 – ILGTSPĒJĪGA DZĪVES VIDE UN DROŠA INFRASTRUKTŪRA:

• VTP (vidēja termiņa prioritāte) 3 – LABVĒLĪGA VIDE UZŅĒMĒJDARBĪBAS ATTĪSTĪBAI:

Ventspils novada pašvaldības darbība arī turpmākos gados būs vērsta uz pašvaldības autonomo funkciju izpildi, iedzīvotāju ekonomisko, sociālo, izglītības un kultūras iespēju paplašināšanu. Pašvaldība turpinās piesaistīt investīcijas atbilstoši pašvaldības finansiālajām iespējām un balsoties uz attīstības programmu.

Pašvaldības aizņēmumi un galvojumi

Saskaņā ar noslēgtiem aizņēmumu līgumiem un plānotiem aizņēmumiem 2023. gadā ar Valsts kasi, 2023. gadā paredzēts atmaksāt aizņēmumu pamatsummas 1 704 362 euro apmērā (t.sk. samazināt pamatsummas atmaksu par 308 424 euro no ES saņemtiem līdzekļiem par projektu īstenošanu). Kopējā Ventspils novada aizņēmuma atlikusī summa (ieskaitot plānotos aizņēmumus) uz 2023. gada 1. janvāri sastāda 17 701 813 euro.

Pašvaldība paredz veikt sekojošus aizņēmumus:

• ES projektu īstenošanai 83 499 euro:

Ances muižas parka labiekārtošanai;

Universāli pielietojamas velotrases ierīkošanai Tārgalē;

• Pašvaldības infrastruktūras sakārtošanai 1 404 887 euro:

Jūrkalnes pagasta ēkas "Krasti" telpu pārplānošana, jumta nomaiņa, cokola remonts, apmales izbūve virszemes ūdeņu atvadīšanai no ēkas;

Tārgales pamatskolas WC telpu remonts 2. un 3. stāvā un Zūru pamatskolas 2. stāva gaiteņa remonts;

"Mežrūpnieki" teritorijas labiekārtošana, Ugāles pagastā;

Gājēju ietves pārbūve un apgaismojuma ierīkošana gar valsts vietējo autoceļu V1355 (Skolas iela) un pašvaldības ceļu Po-31 "Baznīca–Smēdes", Popes pagasta centrā;

Pašvaldības autoceļa T-21 "Reiņi–Tuči" atjaunošana, tilta aizstāšana ar caurteku, Tārgales pagastā;

Pašvaldības autoceļa Va-4 "Cirpstenes ceļš" pārbūve, Vārves pagastā;

Ances muižas parka labiekārtošana, Ances pagastā;

Ugāles vidusskolas aktu zāles pārbūve, Ugāles pagastā.

Ventspils novada pašvaldība ir sniegusi galvojumus SIA "VNK serviss" pašvaldības autonomo funkciju veikšanai 5 022 638 euro apmērā. Galvojuma atlikusī summa uz 2023. gada 1. janvāri sastāda 3 751 786 euro (bez procentu maksājumiem).


1 ZZ Dats lietojumprogrammas PERS, ar kuras palīdzību ir iespējams aktualizēt visus personas datus ar datiem no Iedzīvotāju reģistra, nodrošina dažādu ar pašvaldībā deklarētām personām saistītu sarakstu izveidošanu

Ventspils novada domes priekšsēdētājs A. Mucenieks

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!