Mārupes novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Mārupes novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 5/2023
Mārupē 2023. gada 28. februārī
Mārupes novada pašvaldības līdzdalības budžeta nolikums
Apstiprināts ar Mārupes novada pašvaldības domes
2023. gada 28. februāra lēmumu Nr. 51 (sēdes prot. Nr. 4)
Izdots saskaņā ar Pašvaldību likuma
10. panta pirmās daļas 1. punktu, 60., 61. un 62. pantu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi "Mārupes novada pašvaldības līdzdalības budžeta nolikums" (turpmāk – Nolikums) nosaka līdzdalības budžeta piešķiršanas un izlietošanas kārtību, kā arī kārtību, kādā tiek iesniegtas, vērtētas, finansētas un īstenotas līdzdalības budžeta projektu idejas.
2. Saistošo noteikumu mērķis ir veicināt sabiedrības iesaisti Mārupes novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) administratīvās teritorijas attīstības jautājumu izlemšanā.
3. Līdzdalības budžeta projektu (turpmāk – projektu) idejas tiek iesniegtas un izvērtētas viena kalendārā gada ietvaros.
4. Mārupes novada pašvaldības dome (turpmāk – Dome) līdz katra gada 1. martam pieņem lēmumu, kurā nosaka:
4.1. līdzdalības budžeta projektu ideju iesniegšanas un izvērtēšanas (turpmāk – Konkurss) norises laiku, paredzot, ka projektu iesniegšanas termiņš nevar būt īsāks par 30 dienām;
4.2. prognozējamo finansējuma apmēru Konkursā atbalstāmo līdzdalības budžeta projektu ideju īstenošanai, kā arī, ja nepieciešams, papildu prasības projekta idejām.
5. Konkursā atbalstītās projektu idejas tiek finansētas no pašvaldības ikgadējā budžeta līdzekļiem.
6. Projektu idejas ir jāīsteno pašvaldības administratīvajā teritorijā, nodrošinot, ka projekta rezultāts ir brīvi un plaši pieejams sabiedrībai.
7. Paziņojums par izsludināto Konkursu, Nolikums, Konkursa rezultāti u.c. ar Konkursu saistīta publiska informācija tiek publicēta pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.marupe.lv un informatīvajā izdevumā "Mārupes Vēstis".
II. Projektu ideju izstrāde
8. Projekta ideja paredz ieguldījumu pašvaldībai piederošā īpašumā vai citai publiskai personai vai privātpersonai piederošā īpašumā, ar noteikumu, ka ir saņemta attiecīgā īpašnieka(-u) rakstveida piekrišana un ieguldījums nepieciešams, lai īstenotu pašvaldības autonomās funkcijas vai brīvprātīgās iniciatīvas.
9. Fiziskā vai juridiskā persona Konkursa ietvaros var iesniegt neierobežotu projektu ideju skaitu, par katru projekta ideju sagatavojot atsevišķu projekta idejas pieteikumu.
10. Iesniegtajai projekta idejai jāatbilst pašvaldības funkcijās iekļautajiem uzdevumiem un spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem.
III. Projektu ideju pieteikumu iesniegšana
11. Projekta idejas iesniedzējs ir privātpersona, kas atbilst Pašvaldību likuma 60. panta trešās daļas 1. punktā noteiktajiem kritērijiem, vai juridiska persona, kuras reģistrētā un faktiskā pamata saimnieciskās darbības vieta ir Mārupes novada administratīvajā teritorijā un kurā nav pašvaldības dalības.
12. Projektu ideju iesniegšanas termiņš katrā kalendārajā gadā (turpmāk – termiņš) ir noteikts Domes lēmumā.
13. Konkursa izsludināšanas paziņojumu (turpmāk – paziņojums) sagatavo un publicē Mārupes novada pašvaldības līdzdalības budžeta projektu ideju konkursa komisija (turpmāk – Komisija), kuru izveido un kuras nolikumu apstiprina Dome.
14. Projekta ideju iesniedz:
14.1. tiešsaistē, aizpildot elektronisku veidlapu, kas pieejama pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.marupe.lv;
14.2. papīra formātā, aizpildot Nolikuma 1. pielikumā pievienoto veidlapu un iesniedzot vienā no Mārupes novada pašvaldības Klientu apkalpošanas centriem: Daugavas ielā 29, Mārupē, Mārupes novadā vai Centra ielā 4, Piņķos, Babītes pagastā, Mārupes novadā. Projektu idejas papīra formātā tiek pieņemtas Klientu apkalpošanas centru darba laikā. Ārpus Klientu apkalpošanas centru darba laika projektu idejas papīra formā var ievietot pašvaldības pasta kastītē.
15. Konsultācijas par projektu ideju sagatavošanu un iesniegšanu pieejamas pašvaldības darba laikā. Kontakti konsultāciju saņemšanai tiek publicēti paziņojumā.
IV. Projektu ideju atlases kritēriji un vērtēšana
16. Projekta idejas tiek vērtētas trijās kārtās, kur vērtēšanu veic:
16.1. pirmajā kārtā – Komisija;
16.2. otrajā kārtā – Mārupes novada pašvaldības Apkaimju konsultatīvā padome (turpmāk – Apkaimju konsultatīvā padome);
16.3. trešajā kārtā – sabiedrības balsojumā.
17. Konkursa pirmajā kārtā Komisija izvērtē visas iesniegtās projektu idejas atbilstoši projektu ideju atlases kritērijiem, kas noteikti Nolikuma 2. pielikumā.
18. Projektu idejas, kas saskaņā ar Komisijas lēmumu atzītas par atbilstošām, tiek nodotas Apkaimju konsultatīvajai padomei vērtēšanai Konkursa otrajā kārtā.
19. Apkaimju konsultatīvā padome:
19.1. izvērtē projektu idejas un lemj par iespēju līdzīgas projektu idejas apvienot vienā projektā, un vienojas par projekta īstenošanas vietu;
19.2. pieņem lēmumu par projektu idejām, kuras nodot sabiedrības balsojumam.
20. Pēc Apkaimju konsultatīvās padomes lēmuma projektu idejas tiek nodotas sabiedrības balsojumam (Konkursa trešā kārta).
21. Sabiedrības balsošanas termiņu, kas nav īsāks par 14 dienām, nosaka Dome Nolikuma 4. punktā minētajā lēmumā.
22. Sabiedrības balsojumā var piedalīties fizikās personas, kas atbilst Pašvaldību likuma 60.panta ceturtajā daļā noteiktajiem kritērijiem. Sabiedrības balsojumā iespējams atbalstīt vienu projekta ideju, balsojot vienu reizi. Pašvaldība nodrošina iespēju balsot par projektu idejām tiešsaistē pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.marupe.lv.
23. Pēc balsošanas termiņa beigām Komisija saskaita balsis, kas iegūtas sabiedrības balsojumā par katru balsošanai nodoto projekta ideju un apkopotos balsošanas rezultātus nodod Apkaimju konsultatīvajai padomei.
24. Apkaimju konsultatīvā padome:
24.1. sarindo projektu idejas dilstošā secībā pēc iegūto balsu skaita;
24.2. izvērtē projektu ideju finansējuma atbilstību, ja nepieciešams, piesaistot ekspertus;
24.3. sagatavo priekšlikumu Domei, kuras projektu idejas virzīt atbalstīšanai;
24.4. ja nepieciešams, sagatavo Domei argumentētu priekšlikumu palielināt īstenojamo projektu finansējumu.
25. Dome lemj par projektu ideju, kuras sabiedrības balsojuma rezultātā ir saņēmušas visaugstāko novērtējumu, īstenošanu, vienlaikus apstiprinot atbalstīto projektu realizācijai nepieciešamā finansējuma piešķiršanu pašvaldības kārtējā gada budžetā.
V. Atbalstīto projektu ideju īstenošana un uzraudzība par līdzdalības budžeta izlietošanu
26. Domes atbalstītos projektus pašvaldība īsteno Pašvaldību likuma 62. panta otrajā daļā noteiktajos termiņos.
27. Nolikuma 25. punktā minētajā Domes lēmumā tiek noteikta pašvaldības institūcija, kas atbildīga par attiecīgā projekta īstenošanu.
28. Līdzdalības budžeta izlietošanu uzrauga Komisija.
VI. Noslēguma jautājums
29. Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Mārupes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Ence
1. pielikums
PROJEKTA IDEJAS PIETEIKUMA VEIDLAPA
Mārupes novada pašvaldības līdzdalības budžeta
projektu ideju konkursam
1. Projekta idejas nosaukums | |
|
|
2. Projekta idejas iesniedzējs | |
2.1. Projekta idejas iesniedzējs (aizpilda, ja ideju iesniedz fiziska persona) | |
Vārds, uzvārds | |
Kontakttālrunis | |
E-pasts | |
Deklarētās dzīvesvietas adrese vai īpašuma adrese Mārupes novadā | |
2.2. Projekta idejas iesniedzējs (aizpilda, ja ideju iesniedz juridiska persona) | |
Nosaukums | |
Reģistrācijas numurs | |
Adrese un saimnieciskās darbības veikšanas vieta Mārupes novadā | |
Kontaktpersonas vārds, uzvārds | |
Kontakttālrunis | |
E-pasts | |
3. Projekta īstenošanas vieta | |
Norāda: 1) vēlamo projekta īstenošanas vietu (adresi un/vai kadastra apzīmējumu); 2) īpašnieku. |
|
|
|
4. Īss projekta idejas apraksts | |
Īsi apraksta: 1) projekta ideju; 2) veicamās darbības; 3) sabiedrības ieguvumus, īstenojot projekta ideju. Šī informācija var tikt publicēta, nododot projekta ideju sabiedrības balsojumam. |
|
|
|
5.
Provizoriskas projekta īstenošanas izmaksas
Norāda aptuvenas projekta īstenošanas izmaksu aplēses, detalizējot pa pozīcijām, ja tāda informācija ir pieejama. |
|
|
|
6.
Paraksts
Ar parakstu apliecinu, ka, finansējuma piešķiršanas gadījumā projekta ideju neplānoju īstenot citos projektos un tās īstenošanai nav paredzēts piešķirt finansējumu no kāda cita finanšu avota. |
|
___________________________________________________________________________ |
Lai labāk ilustrētu projekta ideju, aicinām pievienot vizualizācijas, skices u.c. uzskates materiālus.
2. pielikums
Mārupes novada pašvaldības līdzdalības budžeta projektu ideju konkursa pirmās kārtas vērtēšanas kritēriji
Tiek pārbaudīta visu saņemto projektu ideju atbilstība vērtēšanas kritērijiem.
Nr. |
Kritērijs |
Atbilst |
Neatbilst |
1. |
Projekta ideja iesniegta konkursa nolikumā noteiktajā termiņā un kārtībā. | ||
2. |
Projekta idejas iesniedzējs atbilst Nolikuma 11. punktā noteiktajiem kritērijiem. | ||
3. |
Projekta ideja atbilst Pašvaldību likumā noteiktajām pašvaldību autonomajām funkcijām vai pašvaldības realizētajām brīvprātīgajām iniciatīvām. | ||
4. |
Projektu paredzēts īstenot Mārupes novada administratīvajā teritorijā un tā rezultātā radītie ieguldījumi būs brīvi un plaši pieejami sabiedrībai. | ||
5. |
Projekts paredz ieguldījumus pašvaldībai piederošā īpašumā vai citai publiskai personai piederošā īpašumā, vai privātpersonai piederošā īpašumā ar nosacījumu, ka ir saņemta attiecīgā īpašnieka(-u) piekrišana. | ||
6. |
Projekta ideja saskaņā ar konkursa nolikumu un kārtējā gada paziņojumu tiek atbalstīta līdzdalības budžeta projektu konkursā, nepārsniedzot Domes noteiktos finansējuma sliekšņus. |
Saistošo noteikumu Nr. 5/2023 "Mārupes novada pašvaldības
līdzdalības budžeta nolikums"
paskaidrojuma raksts
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Saistošo noteikumu mērķis ir veicināt
Mārupes novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) administratīvās
teritorijas iedzīvotāju iesaisti teritorijas attīstības jautājumu
izlemšanā un īstenot sabiedrības ierosinātos pašvaldības teritorijas
attīstības projektus, lai izpildītu pašvaldības autonomās funkcijas un
brīvprātīgās iniciatīvas.
Pašvaldību likuma 59. panta pirmā daļa nosaka, ka pašvaldība līdzdalības budžetu izmanto, lai veicinātu pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju iesaisti teritorijas attīstības jautājumu izlemšanā, ievērojot šā likuma prasības, un par līdzdalības budžeta izlietojumu lemj pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāji. Pašvaldību likuma 59. panta trešā daļa nosaka, ka līdzdalības budžetu iedala plānošanas vienībās (teritorijās), kuras nosaka pašvaldības attīstības programmā un tā plānošanas vienība (teritorija) var būt visa pašvaldības administratīvā teritorija. Mārupes novada Attīstības programma 2022.–2028. gadam apstiprināta ar pašvaldības domes 2022. gada 24. augusta lēmumu Nr. 25 (protokols Nr. 17). Rīcības plāna pasākums R14.3. paredz sasniegt rezultātu rādītāju, ka ir ieviests un īstenots līdzdalības budžets atbilstoši apkaimju principam. Investīciju plānā 2022.–2028. gadam 44. projekts paredz realizēt līdzdalības budžetēšanu un ieviešanu, uzsākot projektu realizāciju infrastruktūras kategorijā. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Pašvaldību likuma 59. panta otrā daļa
nosaka, ka gadskārtējā pašvaldības budžetā sākot ar 2025. gadu jāparedz
finansējums līdzdalības budžetam vismaz 0,5 procentu apmērā no
pašvaldības vidējiem viena gada iedzīvotāju ienākuma nodokļa un
nekustamā īpašuma nodokļa faktiskajiem ieņēmumiem, kas tiek aprēķināti
par pēdējiem trim gadiem.
Attiecīgi – 2024. gada Konkursa īstenošanai pašvaldība budžetā paredz finansējumu līdz EUR 250 000,00 (divi simti piecdesmit tūkstoši euro, 00 centi), kas atbilst vismaz 0,5 procentu apmērā no pašvaldības vidējiem viena gada iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa faktiskajiem ieņēmumiem, kas tiek aprēķināti par pēdējiem trim gadiem. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Saistošie noteikumi izstrādāti, lai
veicinātu sabiedrības iesaisti un iniciatīvu, lemjot par pašvaldības
līdzdalības budžeta izlietošanu, lai veicinātu pašvaldības
administratīvās teritorijas iedzīvotāju iesaisti teritorijas attīstības
jautājumu izlemšanā. Lai nodrošinātu vietējo kopienu iedzīvotāju interešu pārstāvību un pašvaldības teritorijas attīstību, veicinātu iedzīvotāju savstarpējo sadarbību un saskaņotu rīcību kopējam labumam, pašvaldība ir izveidojusi Mārupes novada Apkaimju konsultatīvo padomi (apstiprināta ar pašvaldības domes 2021. gada 29. septembra lēmumu Nr. 66 (protokols Nr. 11). Padome sastāv no aktīviem sabiedrības pārstāvjiem, no dažādām apkaimēm, tādējādi pārstāvot arī konkrētas plānošanas vienības (apkaimes) intereses. Šī padome tiek iesaistīta līdzdalības budžeta projektu izvērtēšanā, specifisko kritēriju noteikšanā un projektu īstenošanas uzraudzībā. Padomes nolikumā kā viens no uzdevumiem (8.5. punkts) noteikts – dalība līdzdalības budžeta veidošanā. Nav konstatēta negatīva ietekme uz vidi. Neatstāj negatīvu ietekmi uz iedzīvotāju veselību. Nav konstatējama ierobežojoša ietekme uz tirgu un atbilstību brīvai un godīgai konkurencei, jo līdzdalības budžetā apstiprinātās projektu idejas realizēs pašvaldība, ievērojot visus normatīvus attiecībā uz publiskā iepirkuma regulējumu. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Saistošo noteikumu izpildi nodrošina
Mārupes novada pašvaldības administrācijas. Iesniegto līdzdalības
budžeta projektu idejas tiek izvērtētas gan ar domes lēmumu izveidotajā
projektu vērtēšanas komisijā (1. kārta), gan Apkaimju konsultatīvajā
padomē (2. kārta), gan nodotas sabiedrības balsojumam (3. kārta). Dome
lemj par līdzdalības budžeta projektu ideju apstiprināšanu. Galvenie Konkursa posmi un privātpersonām veicamās darbības noteiktas Saistošajos noteikumos. Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošie noteikumi izstrādāti līdzdalības
budžeta izpildei, lai veicinātu pašvaldības administratīvās teritorijas
iedzīvotāju iesaisti teritorijas attīstības jautājumu izlemšanā.
Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildi nodrošina pašvaldība saskaņā ar Pašvaldību likuma 62. panta pirmo daļu. Uzraudzību veic Mārupes novada pašvaldības struktūrvienība, kas atbildīga par attīstību un plānošanu un Konkursa komisija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi veicinās pašvaldības
administratīvās teritorijas iedzīvotāju iesaisti teritorijas attīstības
jautājumu izlemšanā.
Sabiedrības ierosinātajiem Mārupes pašvaldības teritorijas attīstības projektiem finansējums tiks noteikts saskaņā ar Domes lēmumu, lai nodrošinātu Projektu konkursā atbalstīto projektu īstenošanu. Paredzams, ka sabiedrības ierosinātajiem Mārupes pašvaldības teritorijas attīstības projektiem katru gadu sākot ar 2025. gadu tiks paredzēts finansējums līdzdalības budžetam ne mazāk kā 0,5 procentu apmērā no pašvaldības vidējiem viena gada iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa faktiskajiem ieņēmumiem, kas tiek aprēķināti par pēdējiem trim gadiem. Līdzdalības budžeta apjoms ir atkarīgs no vairākiem faktoriem, piemēram, no iedzīvotāju atsaucības un intereses līdzdarboties, kā arī no iesniegto ideju daudzuma un kvalitātes. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Saistošo noteikumu projekts no 2023. gada
7. februāra līdz 2023. gada 21. februārim publicēts pašvaldības
oficiālajā tīmekļvietnē www.marupe.lv sabiedrības viedokļa
noskaidrošanai. Par saistošo noteikumu projektu informācija ievietota
arī pašvaldības sociālajā kontā Facebook. Sabiedrība viedokli nav
sniegusi. Saistošo noteikumu projekts bez iebildumiem saskaņots ar Mārupes novada pašvaldības apkaimju konsultatīvo padomi. |
Mārupes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Ence