• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Augšdaugavas novada domes 2023. gada 16. marta saistošie noteikumi Nr. 74 "Augšdaugavas novada pašvaldības budžets 2023. gadam". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 23.03.2023., Nr. 59 https://www.vestnesis.lv/op/2023/59.27

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Amatu konkursu ziņas

Skatīt visus oficiālos paziņojumus šajā grupā

Vēl šajā numurā

23.03.2023., Nr. 59

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Augšdaugavas novada dome

Veids: saistošie noteikumi

Numurs: 74

Pieņemts: 16.03.2023.

OP numurs: 2023/59.27

2023/59.27
RĪKI

Augšdaugavas novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 1 Visi

Augšdaugavas novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 74

Daugavpilī 2023. gada 16. martā (prot. Nr. 55, 3. &)

Augšdaugavas novada pašvaldības budžets 2023. gadam

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
10. panta pirmās daļas 1. punktu,
likuma "Par pašvaldību budžetiem"
16. un 17. pantu

1. Apstiprināt Augšdaugavas novada pašvaldības pamatbudžeta 2023. gadam ieņēmumus 37 548 702 euro apmērā un izdevumus 46 394 527 euro apmērā saskaņā ar 1. pielikumu.

2. Apstiprināt Augšdaugavas novada pašvaldības pamatbudžeta 2023. gadam deficīta finansēšanu 8 845 825 euro apmērā, izmantojot naudas līdzekļu un noguldījumu atlikumu gada sākumā 9 006 450 euro, saglabājot atlikumu gada beigās 316 999 euro, saņemto aizņēmumu apjomu 2 261 366 euro, nodrošinot aizņēmumu atmaksu 2 104 992 euro apmērā saskaņā ar 1. pielikumu.

3. Apstiprināt Augšdaugavas novada pašvaldības budžeta 2023. gadam ziedojumu un dāvinājumu naudas līdzekļu un noguldījumu atlikumu gada sākumā 243 euro apmērā.

4. Apstiprināt Augšdaugavas novada pašvaldības 2023. gada saistību apmēru saimnieciskajā gadā un turpmākajos gados saskaņā ar 2. pielikumu.

5. Apstiprināt Augšdaugavas novada pašvaldības 2023. gada pamatbudžetā līdzekļus neparedzētiem gadījumiem 350 000 euro apmērā. Noteikt, ka laika posmā starp Augšdaugavas novada pašvaldības budžeta grozījumiem, lēmumus par līdzekļu piešķiršanu no budžeta programmas pieņem Augšdaugavas novada pašvaldības dome. Līdzekļus līdz 10 000 euro var piešķirt ar Augšdaugavas novada pašvaldības izpilddirektora rīkojumu.

6. Apstiprināt Augšdaugavas novada pašvaldības budžeta programmas "Projekti, investīcijas un citi attīstības pasākumi" izlietojumu saskaņā ar 3., 3.1., 3.2., 3.3. pielikumiem un noteikt, ka:

6.1. Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības, kā arī valsts budžeta līdzfinansētos projektus, atļauts veikt, ja Augšdaugavas novada pašvaldības dome pieņem lēmumu par projekta īstenošanu un ieņēmumu un izdevumu tāmes apstiprināšanu;

6.2. laika posmā starp Augšdaugavas novada pašvaldības budžeta grozījumiem, līdz projekta tāmes apstiprināšanai, Augšdaugavas novada pašvaldības izpilddirektoram programmas ietvaros ir tiesības veikt pašvaldības līdzekļu apropriācijas pārdali;

6.3. asignējumus no atbalsta fonds biedrībām un subsīdijām reliģiskajām organizācijām paredzētajiem budžeta līdzekļiem piešķir Augšdaugavas novada pašvaldības Nevalstisko un reliģisko organizāciju pašvaldības līdzfinansējuma piešķiršanas komisija.

7. Apstiprināt Augšdaugavas novada pašvaldības budžeta programmas "Pašvaldības vispārējo funkciju nodrošināšana" izlietojumu saskaņā ar 4. pielikumu un noteikt, ka:

7.1. laika posmā starp Augšdaugavas novada pašvaldības budžeta grozījumiem:

7.1.1. finanšu komitejai ir tiesības veikt līdzekļu pārdali starp budžeta programmas apakšprogrammām,

7.1.2. Augšdaugavas novada pašvaldības izpilddirektoram ir tiesības veikt līdzekļu pārdali starp iestādēm;

7.2. laika posmā starp Augšdaugavas novada pašvaldības budžeta grozījumiem finanšu komiteja apstiprina:

7.2.1. izmaiņas asignējumā iestādei izdevumiem atlīdzībai, izņemot atalgojumam fiziskām personām uz tiesiskās attiecības regulējošu dokumentu pamata un ar to saistītajām darba devēja valsts sociālo apdrošināšanas iemaksām,

7.2.2. izmaiņas asignējumā iestādei, sadalījumā starp uzturēšanas izdevumiem un kapitālajiem izdevumiem, izņemot asignējumam licencēm, koncesijām un patentiem, preču zīmēm un līdzīgām tiesībām, tehnoloģiskajām iekārtām un mašīnām, bibliotēku krājumiem, datortehnikai, sakaru un cita biroja tehnikai un pārējiem iepriekš neklasificētiem pamatlīdzekļiem un ieguldījuma īpašumiem;

7.3. izmaiņām asignējumā iestādei izdevumiem komunālajiem pakalpojumiem, kurināmajam un degvielai ir nepieciešams Augšdaugavas novada pašvaldības izpilddirektora apstiprinājums.

8. Apstiprināt Augšdaugavas novada pašvaldības budžeta programmas "Uzturēšana no Valsts budžeta līdzekļiem" izlietojumu saskaņā ar 5. pielikumu un noteikt, ka:

8.1. asignējumus iestādēm no mērķdotācijas pašvaldību autoceļiem (ielām) piešķir Augšdaugavas novada pašvaldības dome vai Augšdaugavas novada pašvaldības ceļu fonda komisija;

8.2. asignējumus iestādēm no mērķdotācijas vispārējās izglītības, 5–6 gadīgo pedagogu un interešu izglītības programmā iesaistīto pedagogu darba samaksai piešķir Augšdaugavas novada pašvaldības dome;

8.3. laika posmā starp Augšdaugavas novada pašvaldības budžeta grozījumiem, Finanšu pārvaldei ir tiesības paredzēt apropriācijas no pašvaldībai papildus noteiktam mērķim piešķirtajiem Valsts budžeta līdzekļiem.

9. Apstiprināt Augšdaugavas novada pašvaldības budžeta programmas "Dzīvojamā fonda pārvaldīšana" izlietojumu saskaņā ar 6. pielikumu un noteikt, ka:

9.1. asignējumus no līdzekļiem līdzfinansējumam energoefektivitātes pasākumu veikšanai dzīvojamās mājās budžetā paredzētajiem līdzekļiem piešķir Augšdaugavas novada pašvaldības daudzdzīvokļu dzīvojamo māju energoefektivitātes veicināšanas komisija;

9.2. laika posmā starp Augšdaugavas novada pašvaldības budžeta grozījumiem:

9.2.1. Augšdaugavas novada pašvaldības izpilddirektoram budžeta programmas ietvaros ir tiesības veikt pašvaldības līdzekļu apropriācijas pārdali,

9.2.2. dzīvojamo māju pārvaldītājiem, saņemot Īpašuma nodaļas apstiprinājumu, pamatojoties uz dzīvokļu īpašnieku kopsapulces lēmumiem, ir tiesības palielināt apropriāciju izdevumiem no dzīvojamā fonda uzkrājuma fonda naudas līdzekļiem.

10. Apstiprināt Augšdaugavas novada pašvaldības budžeta programmas "Maksas pakalpojumi" izlietojumu saskaņā ar 7. pielikumu.

11. Noteikt, ka par ieņēmumu no maksas pakalpojumiem, ko sniedz pašvaldības budžeta iestādes, administrēšanu, aprēķināšanu, iekasēšanu atbild pakalpojuma sniedzējs – pašvaldības budžeta iestāde. Noteikt, ka pašvaldības budžeta iestādes atbild par pakalpojuma nepieciešamības izvērtēšanu, ņemot vērā tā būtību un sniegšanas lietderību.

12. Noteikt, ka iestāžu un struktūrvienību vadītāji atbild, lai rīcība ar pašvaldības mantu un finanšu līdzekļiem būtu likumīga, lietderīga un pareiza.

13. Noteikt, ka visu līmeņu vadītāji ir personīgi atbildīgi par šo saistošo noteikumu ievērošanu, ciktāl tie skar attiecīgo budžeta izpildītāju.

14. Ar šo saistošo noteikumu spēkā stāšanos brīdi spēku zaudē Augšdaugavas novada pašvaldības domes 2021. gada 29. decembra saistošie noteikumi Nr. 21 "Augšdaugavas novada pašvaldības budžets 2022. gadam".

Augšdaugavas novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Kucins

 

1. pielikums

2. pielikums

3. pielikums

3.1. pielikums

3.2. pielikums

3.3. pielikums

4. pielikums

5. pielikums

6. pielikums

7. pielikums

 

Paskaidrojuma raksts un Augšdaugavas novada pašvaldības domes priekšsēdētāja ziņojums par Augšdaugavas novada pašvaldības 2023. gada budžetu

Augšdaugavas novada pašvaldības 2023. gada budžets ir izstrādāts atbilstoši Pašvaldību likuma, Likuma par budžetu un finanšu vadību, likuma "Par pašvaldību budžetiem", Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma, Pašvaldības finanšu izlīdzināšanas likuma un citu normatīvo aktu prasībām.

Augšdaugavas novada pašvaldības budžets ir pašvaldības finanšu sistēmas funkcionālais pamats un tā veidošanas procesa galvenie uzdevumi ir maksimāla visu materiālo un finanšu resursu izzināšana, noteiktiem mērķiem paredzēto izdevumu noteikšana, lai novada pašvaldība varētu veikt Pašvaldību likumā noteiktās funkcijas, nodrošinot tās pēc iespējas tuvāk novada iedzīvotājiem. Augšdaugavas novada pašvaldības budžetā ietverti 60 novada pašvaldības budžeta iestāžu plānotie ieņēmumi un izdevumi 2023. gadam.

Latvijas ekonomikā 2022. gada laikā bija vērojama ekonomiskās attīstības palēnināšanās. 2022. gadā iekšzemes kopprodukts 1. ceturksnī palielinājās par 5,6 % pret iepriekšējā gada attiecīgo ceturksni. Tomēr jau gada 2. ceturksnī ģeopolitisko un nelabvēlīgo ekonomisko procesu rezultātā iekšzemes kopprodukta pieaugums saruka līdz 2,9 %, bet 3. ceturksnī jau fiksēts samazinājums par 0,6 % pret attiecīgo iepriekšējā gada ceturksni. Inflācija vasaras mēnešos sasniedza un pat pārsniedza 20 %, turpinājās ražotāju cenu un būvniecības izmaksu pieaugums. Lai ierobežotu straujo cenu pieaugumu, valstu centrālās bankas uzsāka aktīvu procentu likmju palielināšanu, sadārdzinot finanšu resursu piesaisti attīstības projektu īstenošanai.

Neskatoties uz ekonomiskās attīstības palēnināšanos, 2022. gadā valstī vēl turpinājās relatīvi straujš vidējās darba samaksas pieaugums, gada pirmajos trīs ceturkšņos 6 %–8 % līmenī pret attiecīgo iepriekšējā gada periodu. Nodarbināto skaits valstī turpināja palielināties, gada 3. ceturksnī pārsniedzot attiecīgo iepriekšējā gada rādītāju par 2,4 %. Savukārt Augšdaugavas novadā bezdarbnieku skaits no 2021. gadā reģistrētajiem 1597 cilvēkiem pieauga uz 2022. gada 31. decembri līdz 1621 cilvēkam, kas veido bezdarba līmeni 9,8 %.

2023. gadā valstī tiek paredzēta inflācijas līmeņa pakāpeniska samazināšanās, vidēji gadā tomēr saglabājoties relatīvi augstajā 8,5 % līmenī. Procentu likmju dinamika finanšu tirgū būs atkarīga no sekmēm inflācijas samazināšanā, it īpaši energoresursu sektorā. Inflācija, procentu likmju dinamika, ģeopolitiskās situācijas ietekme būs galvenie riska faktori 2023. gadā, kas ietekmēs gan valsts, gan novada ekonomisko un sociālo attīstību.

Saskaņā ar Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes datiem Augšdaugavas novadā reģistrēto iedzīvotāju skaits 2022. gada 1. jūlijā bija 27477 cilvēki, par 1,97 % mazāk nekā gadu iepriekš.

Augšdaugavas novada pašvaldības 2023. gada pamatbudžets veido 37,5 milj. euro ieņēmumu un 46,4 milj. euro izdevumu daļu. Izdevumu pārsniegumu pār ieņēmumiem plānots segt no naudas līdzekļu atlikuma gada sākumā 9 milj. euro.

2021. gada 14. oktobrī apstiprināta Daugavpils valstspilsētas un Augšdaugavas novada ilgtspējīgās attīstības stratēģija līdz 2030. gadam, kas ir augstākais teritorijas attīstības plānošanas dokuments. Augšdaugavas novada vīzija – nozīmīgs funkcionālais areāls un spēcīga lauku telpas teritorija. Augšdaugavas novada ilgtermiņa prioritāte ir teritorijas attīstības aktualitātes, kuru risināšana ir izvirzīta priekšplānā salīdzinājumā ar citām aktualitātēm, lai to panāktu ir apstiprinātas 4 ilgtermiņa prioritātes, kuras ir ņemtas vērā 2023. gada budžeta sagatavošanā.

Stratēģija un no tās izrietošie teritorijas attīstības plānošanas dokumenti ir pamats pašvaldības budžeta sastādīšanai, investīciju piesaistei un atbalsta sniegšanai. Augšdaugavas novada pašvaldībai un Daugavpils valstspilsētai ir noteiktas sekojošas vidējā termiņa prioritātes:

– VTP1 Aktīva, izglītota, radoša un vesela kopiena, ar 9 rīcības virzieniem un 35 uzdevumiem;

– VTP2 Augoša, atpazīstama un konkurētspējīga uzņēmējdarbības vide, ar 4 rīcības virzieniem un 18 uzdevumiem;

– VTP3 Ilgtspējīgs mājoklis, vide un infrastruktūra, ar 6 rīcības virzieniem un 21 uzdevumu;

– VTP4 Videi draudzīga un integrēta mobilitāte, ar 3 rīcības virzieniem un 11 uzdevumiem;

– VTP5 Spēcīga, patstāvīga nozaru pārvaldība un sinerģija, ar 3 rīcības virzieniem un 6 uzdevumiem.

Augšdaugavas novada pašvaldības budžetā ir plānota dažādu projektu īstenošana, kas veido 12,7 % no visiem plānotajiem izdevumiem un ir 5,9 milj. euro apmērā, no kuriem 2,3 milj. euro tiks segti izmantojot aizņēmumus kā finansēšanas avotu, 2,5 milj. euro plānots segt no pašvaldības līdzekļiem un 1,1 milj. euro no dažāda veida struktūrfondiem. Lielākā daļa (79,1 %) šo projektu ir Eiropas savienības politiku instrumentu un pārējās finanšu palīdzības projekti - 4,7 milj. euro, pašvaldības investīciju projekti (14,9 %) - 0,9 milj. euro, citi attīstības pasākumi un projekti - 0,3 milj. euro (6 %).

Pašvaldības budžeta ieņēmumu apjomu ietekmē novada ekonomiskā aktivitāte, to raksturo novada attīstības līmeņa indekss, kā arī iedzīvotāju skaits un blīvums, ekonomiski aktīvo vienību skaits un citi rādītāji, kuri pēdējos gados novadā pārsvarā ir ar negatīvu tendenci. 2023. gada budžets plānots, ņemot vērā Augšdaugavas novada iedzīvotāju skaitu uz 2022. gada 1. janvāri – 27645 iedzīvotāji (uz 2021. gada 1. janvāri - 28433), no tiem bērni līdz 6 gadiem - 1187, kas veido 4,29 % no novada iedzīvotāju skaita (uz 2022. gada 1. janvāri - 1266), bērni, jaunieši no 7 līdz 18 gadiem - 2306, jeb 8,34 % (uz 2021. gada 1. janvāri - 2396), darba spējas vecumu pārsniegušie – 6257, jeb 22,63 % (uz 2021. gada 1. janvāri - 6542) (23 %) un 64,74 % darba spējas vecumā.

Pašvaldības 2023. gada budžeta ieņēmumi plānoti 37,5 milj. euro, kurus veido iedzīvotāju ienākuma nodoklis - 11,8 milj. euro (turpmāk - IIN), nekustamā īpašuma nodoklis (turpmāk - NIN) 1,6 milj. euro, dabas resursu nodoklis - 0,89 milj. euro, 19,6 milj. euro budžeta transferti, 2,4 milj. euro ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un 1,21 milj. euro citi ieņēmumi. 2022. gadā faktiski saņemtie un 2023. gadam plānotie ieņēmumi atspoguļoti paskaidrojuma raksta 1. pielikumā.

Budžetā plānoti transferti 19,6 milj. euro ir 54 % no ieņēmumiem, tos veido dažāda veida mērķdotācijas no valsts budžeta 19 milj. euro, kur lielāko apjomu saņem izglītības nozare – 4,1 milj. euro, Eiropas Savienības politiku instrumentu projektu līdzfinansējumam 1,1 milj. euro, balstoties uz projektu realizētāju iesniegtajiem naudas plūsmas plāniem un laika grafikiem. Sociālajā jomā mērķdotācija plānota 0,9 milj. euro apmērā. Balstoties uz Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumiem Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti", asistentu pakalpojumu grozs tiek saglabāts iepriekšējā līmenī, kā arī tiks nodrošināta mērķdotācija 50 % apmērā no faktiskajiem izdevumiem mājokļa pabalstam, kas radušies laikposmā no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 30. jūnijam, un plānots sniegt atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem. Dotācija no pašvaldību izlīdzināšanas fonda piešķirta 9,7 milj. euro un papildus dotācija, kuru piešķir pašvaldībām ar zemākajiem ieņēmumiem, Augšdaugavas novada pašvaldībai 2023. gadā plānots piešķirt 134 163 euro apmērā. Pašvaldību budžetu transferti veido 0,6 milj. euro ieņēmumus, no tiem plānots saņemt 556,8 tūkst. euro par sniegtajiem izglītības pakalpojumiem citām pašvaldībām.

Dotāciju no pašvaldības finanšu izlīdzināšanas fonda nosaka pēc vērtēto ieņēmumu apjoma un izlīdzināmo vienību skaita pašvaldībā, tas ir iedzīvotāju skaits - 1 vienība, bērni vecumā līdz 6 gadiem - 2,34 vienības, bērni un jaunieši vecumā no 7 līdz 18 gadiem - 3,26 vienības, darbaspējas vecumu pārsniegušie iedzīvotāji - 0,74 vienības un pašvaldības teritorijas platība kv.km - 1,52 vienības. Augšdaugavas novadam 2023.gada budžeta izlīdzināšanas fonda aprēķinā ir 46405 (2022. gadā - 47882) izlīdzināmās vienības. Augšdaugavas novada pašvaldībai 2023. gadā izlīdzināmie ieņēmumi uz 1 izlīdzināmo vienību pēc izlīdzināšanas ir 488 euro (2022. gadā - 424 euro) uz 1 vienību, vidēji valstī - 574 euro (2022. gadā - 492 euro). Augšdaugavas novada pašvaldības vērtētie ieņēmumi pēc izlīdzināšanas ir 22,6 milj. euro (2022. gadā - 20,3 milj. euro, 2021. gadā - 19,8 milj. euro), kas veido 11,5 % palielinājumu pret 2022.gadu. Valstī vidējais pieaugums ir 15,2 %.

Iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu prognoze pašvaldības budžetā balstīta uz Finanšu ministrijas budžeta prognozi 2023. gadam, ņemot vērā, ka no 2021. gada noteikts, ka pašvaldības saņem 75 % no valstī iekasētā IIN. Iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu faktiskā izpilde šajā gadā būs atkarīga no darba samaksas un nodarbinātības dinamikas, kā arī valsts nodokļu politikas. Īpatsvaru katram gadam nosaka pēc faktiskajiem IIN ieņēmumu izpildes rezultātiem attiecīgajā pašvaldībā pirms diviem gadiem. Augšdaugavas novadam īpatsvars ik gadu nedaudz samazinās. Salīdzinot ar 2022. gada faktisko izpildi, IIN ieņēmumu plāns ir palielināts par 0,3 milj. euro (par 2,8 %). Augšdaugavas novada pašvaldībā 2023. gadam plānots, ka IIN saņemsim 11,8 milj. euro.

Nekustamā īpašuma nodoklis 2023. gadā plānots 1,6 milj. euro. 2023. gada budžetā tiek plānots NĪN, kas atbilst 2022. gada faktiskajai izpildei, jo 2023. gadā nav paredzamas būtiskas izmaiņas šī nodokļa bāzē. Nodokļa ieņēmumu faktiskā izpilde 2022. gadā pārsniedza plānoto par 71,6 tūkst. euro, jo tika iekasēti iepriekšējo gadu parādi.

Ieņēmumus no dabas resursu nodokļa plānojam 888 tūkst. euro apmērā, kas ir ar pieaugumu pret 2022. gada plānoto, jo no 2023. gada 1. janvāra nodokļa maksājums par atkritumu apglabāšanu 15 % tiks ieskaitīts pašvaldības budžetā, kuras teritorijā tiek veikta atkritumu apglabāšana.

Dažāda veida maksas pakalpojumu un nenodokļu ieņēmumi plānoti 3,1 milj. euro, kas ir 9 % no budžeta ieņēmumiem. Lielāko daļu veido ieņēmumi par nomu un īri - 699,1 tūkst. euro, par īpašumu pārdošanu - 660,4 tūkst. euro, par komunālajiem pakalpojumiem - 411,4 tūkst. euro, maksa par personu uzturēšanos sociālās aprūpes centros - 460,1 tūkst. euro un ieņēmumi no maksas par izglītības pakalpojumiem - 511,9 tūkst. euro.

Augšdaugavas novada pašvaldības pamatbudžeta izdevumi 2023. gadam plānoti 46,4 milj. euro un tie ir novirzīti pašvaldības funkciju izpildes nodrošināšanai. Pašvaldības budžets ir sagatavots, pamatojoties uz bāzes izdevumu apjomu, kā arī ņemti vērā un iekļauti budžetā projekti un pasākumi, kas tiek finansēti no Eiropas Savienības fondiem, no Valsts budžeta programmām un citiem ar novada pašvaldības domes lēmumu atbalstītiem īpašiem mērķiem. Pašvaldības budžets plānots ņemot vērā domes 2021. gada 14. oktobrī pieņemto lēmumu Nr. 172 "Par finanšu resursu uzskaites centralizāciju", kā rezultātā kopš 2022. gada 1. janvāra ir veikta virkne centralizētu iepirkumu, kas pakāpeniski izlīdzina atšķirības izdevumu izmaksās starp pilsētu, pagastu pārvaldēm, pašvaldības iestādēm. 2023. gadā turpinās pakāpeniska pārvaldes atbalsta funkciju centralizācija. Budžeta izdevumi plānoti, ņemot par pamatu 2022. gadā faktiski patērēto apjomu par šādām izdevumu pozīcijām kā kurināmais, izdevumi par siltuma pakalpojumiem, par elektrību, par ūdeni, kanalizāciju, patērēto degvielu, par atkritumu izvešanu. Patērētā apjoma dati iegūti no enerģijas patēriņa datu nolasīšanas un ievadīšanas enerģijas monitoringa platformas – Ekodomadati. Sistēmas ieviešana un uzraudzība noteikta ar domes priekšsēdētāja 2022. gada 9. septembra rīkojumu Nr. 1.1-10/42 "Par Energopārvaldības sistēmas ieviešanas un uzraudzības darba grupa izveidošanu".

Pašvaldības budžeta izdevumi plānoti ņemot vērā nepieciešamību pēc papildus finansējuma izdevumiem, ko uzliek par pienākumu izmaiņas ārējos normatīvajos aktos, piemēram, Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumi Nr. 656 "Noteikumi par minimālās mēneša darba algas apmēru normālā darba laika ietvaros un minimālās stundas tarifa likmes aprēķināšanu", Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumi Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi", un iepriekš pieņemtie domes lēmumi, piemēram, par izglītojamo ēdināšanu no pašvaldības līdzekļiem un citi sociālās aizsardzības noteikumi. Izdevumi atlīdzībai ir ar 10 % pieaugumu (papildus 2,2 milj. euro) pret 2022. gada budžetā plānoto uz 2022. gada 1. janvāri un veido 23,4 milj. euro. Pašvaldībā plānoti līdzekļi 64,3 tūkst. euro minimālo darba devēju valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu veikšanai par darbiniekiem, kuri nodarbināti mazāk kā uz pilnu slodzi, vai atlīdzība zemāka par valstī noteikto minimālo algu. 2023. gadā tiek turpināta veselības apdrošināšanas polišu iegāde pašvaldības iestāžu darbiniekiem, kuri nodarbināti uz darba līguma pamata pilnu darba laiku vai nepilnu darba laiku – vismaz 0,5 amata slodzes. Kopējais novirzītais finansējums 281,8 tūkst. euro.

Augšdaugavas novada pašvaldības 2023. gada budžets veidots pēc programmu principa, paredzot finansējumu attiecīgu piecu budžeta programmu realizācijai. Apjomīgākā programma GO1 – Pašvaldības vispārējo funkciju nodrošināšana, plānoti izdevumi 29,7 milj. euro apmērā, 64 % no pašvaldības izdevumiem. Programmai GO2 - Projekti, investīcijas un citi attīstības pasākumi ieplānoti izdevumi 5,9 milj. euro apmērā, 13 %. Programmai GO3 – Uzturēšana no valsts budžeta līdzekļiem – piešķirti 8,2 milj. euro, 18 %. Dzīvojamā fonda pārvaldīšanai, programma GO4 plānoti izdevumi 0,7 milj. euro, 1 %. Pašvaldības iestāžu maksas pakalpojumiem 3 %, programma GO5 paredzēti izdevumi 1,6 milj. euro. Augšdaugavas novada pašvaldības budžeta programmu, apakšprogrammu izdevumi sadalīti un attiecināti uz vairākām nozarēm, skatīt izdevumu sadalījumu pēc funkciju klasifikācijas paskaidrojuma raksta 2. pielikumā. Pašvaldības izdevumi neparedzētiem gadījumiem 350 tūkst. euro apmērā iekļauti sadaļā "Vispārējie valdības dienesti", bet pēc lēmuma par līdzekļu piešķiršanu tie tiek novirzīti atbilstoši nozarei, programmai, kur izdevumi veidojušies.

Pašvaldības budžeta izdevumu lielākā daļa, t.i. 36 % tiek novirzīta Izglītībai - 16,4 milj. euro. Augšdaugavas novada pašvaldībā izglītības funkcijas nodrošina šādas izglītības iestādes:

1. Ilūkstes Raiņa vidusskola,

2. Bebrenes vispārizglītojošā un profesionālā vidusskola,

3. Salienas vidusskola,

4. Sventes vidusskola,

5. Špoģu vidusskola,

6. Vaboles vidusskola,

7. Zemgales vidusskola

8. Biķernieku pamatskola,

9. Kalupes pamatskola,

10. Laucesas pamatskola,

11. Lāču pamatskola,

12. Naujenes pamatskola,

13. Randenes pamatskola,

14. Ilūkstes pirmsskolas izglītības iestāde "Zvaniņš",

15. Ilūkstes bērnu un jauniešu centrs,

16. Naujenes pirmsskolas izglītības iestāde "Rūķītis",

17. Nīcgales pirmsskolas izglītības iestāde "Sprīdītis",

18. Augšdaugavas novada Sporta skola,

19. Medumu speciālā pamatskola,

20. Ilūkstes Mūzikas un mākslas skola,

21. Naujenes Mūzikas un mākslas skola,

22. Špoģu Mūzikas un mākslas skola.

Izdevumi plānoti izglītības iestāžu uzturēšanai un ar izglītību saistīto pasākumu finansēšanai. 2023. gadā papildus finansējums paredzēts energoresursu sadārdzinājumam, it īpaši izglītības iestādēm, kurām jānodrošina nepārtraukts mācību process un atbilstoša gaisa temperatūra. Augšdaugavas novada pašvaldība, lai varētu nodrošināt pilnvērtīgu mācību procesu papildus piešķir 216,8 tūkst. euro finansējumu no pašvaldības budžeta izglītības iestāžu pedagogu atalgojumam. Budžetā ir paredzēti 15,3 tūkst. euro pedagogu materiālajai stimulēšanai, 6 tūkst. euro izglītojamajiem balvām par sasniegumiem mācībās. Vispārējās izglītības nozarei ir ieplānots vislielākais valsts budžeta transfertu apjoms – 4,1 milj. euro.

2023. gada budžetā atbalstīti šādi vērienīgākie investīciju projekti Izglītības jomā - Pirmskolas izglītības iestādes "Zvaniņš" filiāles Bebrenē energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumi - 233 547 euro, Sventes vidusskolas teritorijas labiekārtošana, sporta laukumu un bērnu rotaļu laukuma pārbūve - 32 818 euro, Daugavpils Būvniecības tehnikuma izglītības programmas īstenošanas vietas Višķos mācību korpusa ēkas atjaunošana un energoefektivitātes paaugstināšana – 448 448 euro, Dienesta viesnīcas ēkas 10, Višķu tehnikums pārbūve un energoefektivitātes paaugstināšanas būvprojekta izstrāde - 46 027 euro, Autobusu iegāde skolēnu pārvadāšanai – 50 000 euro, Projekta Latvijas skolas soma īstenošana - 26 390 euro, Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai - 57 405 euro.

2023. gada budžeta izdevumu 15 % daļa ir Sociālā aizsardzība - 6,7 milj. euro un Veselība - 0,4 milj. euro, tai skaitā valsts līdzekļi feldšeru-vecmāšu punktu uzturēšanai - 50,7 tūkst. euro.

Augšdaugavas novada pašvaldībā sociālo funkciju īstenošanu nodrošina šādas iestādes, kuru plānotie izdevumi ir ietverti budžetā:

1. Augšdaugavas novada Sociālais dienests;

2. Višķu sociālās aprūpes centrs;

3. Sociālā atbalsta un aprūpes centrs "Avots";

4. Sociālo pakalpojumu centrs "Pīlādzis";

5. Augšdaugavas novada bāriņtiesa.

Sociālā aizsardzība, lai gan ir bijusi nemainīga pēdējo gadu prioritāte, pēc Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta Ukrainā ir saskārusies ar jauniem izaicinājumiem pieejamo pakalpojumu nodrošināšanā. Sakarā ar pieņemtajiem energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma atbalsta pasākumiem pārvalžu darbiniekiem ir radies papildu slogs pabalstu administrēšanā. Sociālajai jomai valsts budžeta transferti plānoti 0,8 milj. euro.

Sociālie pabalsti iedzīvotājiem plānoti 1,3 milj. euro apmērā, kas veido 19,4 % no sociālās aizsardzības funkcijai paredzētajiem izdevumiem. Plānota pansijas "Dižkoks" avārijas stāvoklī esošās ēkas nojaukšana, paredzot 2023. gadā finansējumu 25,7 tūkst. euro.

Savukārt veselības nozarē plānoti šādi projekti:

1. "Pasākumi vietējās sabiedrības veselības veicināšanai un slimību profilaksei Augšdaugavas novadā" - 210 910;

2. "Pasākumi vietējās sabiedrības veselības veicināšanai un slimību profilaksei Augšdaugavas novada Ilūkstes apkārtnē" - 39 462 euro;

3. Veselības centra "Ilūkste" jaunā korpusa ēkas energoefektivitātes paaugstināšanas būvprojekta izstrādei - 29 843 euro.

Vispārējiem valdības dienestiem ieplānoti 5,8 milj. euro, t.i. 13 % no kopējiem budžeta izdevumiem. Administratīvās vadīšanas funkciju pilda šādas novada iestādes, pārvaldes:

1. Augšdaugavas novada pašvaldības centrālā administrācija,

2. Ambeļu pagasta pārvalde,

3. Bebrenes pagasta pārvalde,

4. Biķernieku pagasta pārvalde,

5. Demenes pagasta pārvalde,

6. Dubnas pagasta pārvalde,

7. Dvietes pagasta pārvalde,

8. Eglaines pagasta pārvalde,

9. Ilūkstes pilsētas administrācija,

10. Kalkūnes pagasta pārvalde,

11. Kalupes pagasta pārvalde,

12. Laucesas pagasta pārvalde,

13. Līksnas pagasta pārvalde,

14. Maļinovas pagasta pārvalde,

15. Medumu pagasta pārvalde,

16. Naujenes pagasta pārvalde,

17. Nīcgales pagasta pārvalde,

18. Pilskalnes pagasta pārvalde,

19. Salienas pagasta pārvalde ar Vecsalienas pagasta pārvaldes struktūrvienību,

20. Skrudalienas pagasta pārvalde,

21. Subates pilsētas un Prodes pagasta pārvalde,

22. Sventes pagasta pārvalde,

23. Šēderes pagasta pārvalde,

24. Tabores pagasta pārvalde,

25. Vaboles pagasta pārvalde

26. Višķu pagasta pārvalde.

2023. gada budžetā paredzēti līdzekļi neparedzētiem gadījumiem 350 tūkst. euro.

Ekonomiskai darbībai un Vides aizsardzībai atvēlēti 13 % no kopējiem budžeta izdevumiem. Ekonomiskai darbībai piešķirti 4 milj. euro, lielākoties tie ir izdevumi ceļu un ielu uzturēšanai - 2 milj. euro. Nozarei finansējums tiek paredzēts arī no valsts budžeta transfertiem – mērķdotācija pašvaldības autoceļiem un ielām, kas plānota 1,5 milj. euro apmērā, subsidētām darbavietām bezdarbniekiem - 149,9 tūkst. euro. Skolēnu vasaras nodarbinātībai plānoti izdevumi 135,1 tūkst. euro. Informācijas tehnoloģiju pakalpojumu ieviešanai, nodrošināšanai, uzturēšanai plānoti 303,8 tūkst. euro. Atbalsts biedrībām, nevalstiskām organizācijām 78,4 tūkst. euro, biedru nauda 6 biedrībām, kuru dalībnieks ir pašvaldība 42,1 tūkst. euro. 2023.gadā ir plānoti 50 tūkst. euro sabiedrības līdzdalības pasākumu atbalstam.

Vides aizsardzībai plānoti 2,1 milj. euro. Īpaša loma 2023. gada budžeta atvēlēta bioloģiskās daudzveidības un ainavas aizsardzības pasākumiem - 1,8 milj. euro, lielākais no tiem pasākums 2022. gadā uzsāktais vides projekts - Vēsturiski piesārņotās vietas "Višķu profesionālās vidusskolas mazuta glabātava" sanācija Višķu pagastā, Augšdaugavas novadā.

Teritoriju un mājokļu apsaimniekošanai plānoti 7,6 milj. euro, t.i. 16 %. Pašvaldības budžetā plānotos izdevumus šajā nozarē galvenokārt veido aģentūras "Višķi" sniegto pakalpojumu nodrošinājumam nepieciešamās izmaksas. 2023. gadā ar ievērojamu pieaugumu plānotas izmaksas pašvaldības nekustamo īpašumu uzturēšanai, kurām sadārdzinājumu veido elektroenerģijas, kurināmā, degvielas izmaksu pieaugums. Mājokļu attīstībai un uzturēšanai plānoti 769,1 tūkst. euro, pašvaldības būvju, teritorijas, laukumu, parku, kapsētu apsaimniekošanai 6,5 milj. euro. Vairāku ciematu ielu apgaismojumam plānoti 244,6 tūkst. euro. Vienota iepirkuma rezultātā ir nodrošināta transporta apdrošināšana 14,2 tūkst. euro apmērā.

Atpūta, kultūra un reliģija. Šai nozarei atvēlēti 3,4 milj. euro, kas veido 7 % no budžeta izdevumiem. Sporta aktivitāšu nodrošinājumam atvēlēti 640,5 tūkst. euro. Plānota grāmatu iegāde pašvaldības bibliotēkā 33,8 tūkst. euro apmērā. Ievērojot Vispārējo dziesmu un deju svētku norises cikliskumu, plānoti izdevumi dalībai XXVII Vispārējos latviešu dziesmu un XVII Deju svētkos Rīgā no 2023. gada 30. jūnija līdz 9. jūlijam. Pašvaldības budžetā šim mērķim paredzēts 61,3 tūkst. euro.

Augšdaugavas novada pašvaldībā kultūras funkciju izpildi nodrošina šādas iestādes - Augšdaugavas novada Kultūras pārvalde un Ilūkstes pilsētas centrālā bibliotēka. Pilsētu, pagastu pārvaldes arī nodrošina kultūras funkciju izpildi, nodrošinot bibliotēku, kultūras namu, centru darbību, kā arī vietējās nozīmes pasākumus novadā, kā arī novada mēroga pasākumu īstenošanu.

Augšdaugavas novada pašvaldības budžetā izdevumi pēc ekonomiskās klasifikācijas plānoti šādi 88 % uzturēšanas izdevumiem" - 41 milj. euro, t.sk. no tiem 89 % kārtējiem izdevumiem – 36,4 milj. euro. Kārtējos izdevumos lielāko izdevumu sadaļu veido izdevumi atlīdzībai - 23,4 milj. euro, savukārt precēm un pakalpojumiem atvēlēti 13 milj. euro. Uzturēšanas izdevumu 1,5 % daļu veido aizņēmumu procentu izdevumi - 0,7 milj. euro, 7 % subsīdijas, dotācijas un sociāla rakstura maksājumi - 2,8 milj. euro, dažāda veida uzturēšanas izdevumu transferti - 1 milj. euro, jeb 2,5 %. Pamatkapitāla veidošanai ieplānoti 12 % - 5,4 milj. euro.

Augšdaugavas novada pašvaldības saistību apmērs par noslēgtajiem aizņēmuma līgumiem saimnieciskajā gadā un turpmākajos gados uz 2023. gada sākumu ir 27,4 milj. euro. Atbilstoši aizņēmumu grafikiem plānots atmaksāt aizņēmumu pamatsummu 2,1 milj. euro apmērā. 2023.gadā Valsts kasē aizņēmumus plānojam saņemt, atbilstoši noslēgtajiem līgumiem, vai iesāktajiem projektiem 2,3 milj. euro apmērā.

2022. gadā finanšu tirgū bija vērojams straujš procentu likmju pieaugums, Euribor 12 mēnešu likmei palielinoties no - 0,5 % gada sākumā līdz 3,3 % gada beigās, strauji palielinājās arī pašvaldību aizņēmumu likmes Valsts kasē. Likmju pieaugums palielināja arī procentu daļu Augšdaugavas novada pašvaldības kopējo saistību apjomā. Pašvaldības saistību apjoms pret 2023. gada pamatbudžeta ieņēmumiem veido 7,94 %. Pašvaldības saistību apjoms ļauj izmantot pašvaldības investīciju ieceru īstenošanai aizņēmumu piesaisti, kā finansēšanas avotu, ja vien būs iespēja saņemt tos Valsts kasē un nepieciešamība aizņemties būs ekonomiski pamatota un lietderīga pašvaldības funkciju nodrošināšanai.

Pašvaldības 2023. gada budžets ir pārdomāts, piesardzīgs ieņēmumu prognozēs, bet līdz ar to ietver arī svarīgāko izdevumu nodrošinājumu, vienlaicīgi nodrošinot uzturēšanas izmaksu sadārdzinājumu, atlīdzības pieaugumu, uzsākto un ieplānoto projektu īstenošanu Augšdaugavas novada pašvaldībā.

Paskaidrojuma raksta pielikumi:

1. Augšdaugavas novada pašvaldības pamatbudžeta ieņēmumi.

2. Augšdaugavas novada pašvaldības pamatbudžeta izdevumi atbilstoši funkcionālajām kategorijām.

Augšdaugavas novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Kucins

 

1. pielikums Paskaidrojuma rakstam

2. pielikums Paskaidrojuma rakstam

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!