• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Tukuma novada domes 2024. gada 30. maija saistošie noteikumi Nr. 24 "Par grozījumiem Tukuma novada domes 2023. gada 28. septembra saistošajos noteikumos Nr. 18 "Par sociālo darbu un sociālajiem pakalpojumiem Tukuma novada pašvaldībā"". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 30.06.2024., Nr. 124B https://www.vestnesis.lv/op/2024/124B.4

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Pirmdiena, 01.07.2024.

Laidiena Nr. 125A, OP 2024/125A

Vēl šajā numurā

30.06.2024., Nr. 124B

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Tukuma novada dome

Veids: saistošie noteikumi

Numurs: 24

Pieņemts: 30.05.2024.

OP numurs: 2024/124B.4

2024/124B.4
RĪKI

Tukuma novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 5 Visi

Tukuma novada domes saistošie noteikumi Nr. 24

Tukumā 2024. gada 30. maijā (prot. Nr. 6, 11. §)

Par grozījumiem Tukuma novada domes 2023. gada 28. septembra saistošajos noteikumos Nr. 18 "Par sociālo darbu un sociālajiem pakalpojumiem Tukuma novada pašvaldībā"

IZDOTI
ar Tukuma novada domes
30.05.2024. lēmumu Nr. TND/24/283 (prot. Nr. 6, 11. §)

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu,
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 3. panta trešo daļu,
Invaliditātes likuma 12. panta sesto divi prim daļu

Izdarīt Tukuma novada domes 2023. gada 28. septembra saistošajos noteikumos Nr. 18 "Par sociālo darbu un sociālajiem pakalpojumiem Tukuma novada pašvaldībā" (turpmāk – noteikumi) šādus grozījumus:

1. papildināt noteikumus ar 8.5. apakšpunktu šādā redakcijā:

"8.5. bērniem, kuriem sadarbībā ar Valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" ir izstrādāts atbalsta plāns par sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem bērna dzīvesvietā.",

2. papildināt noteikumu 14.2. apakšpunktu ar tekstu:

"12 kalendāro mēnešu periodā;",

3. papildināt noteikumus ar 14.5. apakšpunktu šādā redakcijā:

"14.5. bērniem, kuriem sadarbībā ar Valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" ir izstrādāts atbalsta plāns par sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem bērna dzīvesvietā. Sociālās rehabilitācijas izmaksas tiek segtas atbalsta plānā noteiktajiem pasākumiem, šim mērķim paredzētā pašvaldības budžeta ietvaros, bet ne vairāk kā 500,00 euro vienam bērnam.",

4. izteikt noteikumu 34.punktu šādā redakcijā:

"34.Aprūpes mājās pakalpojuma maksa Bērnam ir noteikta Tukuma novada sociālā dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādī. Tukuma novada pašvaldība sedz starpību starp valsts sniegto līdzfinansējumu aprūpes mājās pakalpojumam Bērnam un maksu par pakalpojumu šādā apmērā:

34.21. līdz 40 stundām mēnesī, ja Bērna vecāki, audžuģimene vai aizbildnis nav nodarbinātas personas un aprūpes pakalpojums Bērnam nepieciešams ar nodarbinātību nesaistītu pasākumu apmeklēšanai un saturīgai brīvā laika pavadīšanai;

34.22. līdz 80 stundām mēnesī, ja Bērna, kurš apmeklē izglītības iestādi vai dienas aprūpes centru, vecāks, audžuģimene vai aizbildnis ir nodarbinātas personas un aprūpes pakalpojums Bērnam nepieciešams ar nodarbinātību saistītu pasākumu veikšanai, kā arī ar nodarbinātību nesaistītu pasākumu apmeklēšanai un saturīgai brīvā laika pavadīšanai līdz 40 stundām mēnesī, kopumā nepārsniedzot 80 stundas mēnesī;

34.23. līdz 160 stundām mēnesī, ja Bērna, kurš objektīvu iemeslu dēļ neapmeklē izglītības iestādi vai dienas aprūpes centru, vecāks, audžuģimene vai aizbildnis ir nodarbinātas personas un aprūpes pakalpojums Bērnam nepieciešams ar nodarbinātību saistītu pasākumu veikšanai, kā arī ar nodarbinātību nesaistītu pasākumu apmeklēšanai un saturīgai brīvā laika pavadīšanai līdz 40 stundām mēnesī, kopumā nepārsniedzot 160 stundas mēnesī.

Aprūpes mājās pakalpojuma apjomu virs 40 stundām mēnesī izvērtē, ņemot vērā Bērna aktivitātes ārpus mājas un vecāka nodarbinātību, kuru vecāks, aizbildnis vai audžuģimene apliecina ar izziņu no darba vietas.",

5. papildināt noteikumus ar 561. punktu šādā redakcijā:

"561. Lai izvērtētu klienta, apgādnieka un pašvaldības pienākumu segt ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma izmaksas, Sociālais dienests pārbauda informāciju par klientu un viņa apgādniekiem, tostarp apstrādā personas datus par personu un viņa ģimeni pašvaldības un valsts datu reģistros pienākumu izvērtēšanai nepieciešamajā apjomā. Ja nepieciešams un informācija nav Sociālā dienesta rīcībā, Sociālais dienests pieprasa ziņas no juridiskām un fiziskām personām.",

6. papildināt noteikumu 68. punktu ar tekstu:

"68. Sociālais dienests, lai izvērtētu klienta, apgādnieka un pašvaldības pienākumu segt pansijas pakalpojuma izmaksas, pārbauda informāciju par klientu un viņa apgādniekiem, tostarp apstrādā personas datus par personu un viņa ģimeni pašvaldības un valsts datu reģistros pienākumu izvērtēšanai nepieciešamajā apjomā. Ja nepieciešams un informācija nav Sociālā dienesta rīcībā, Sociālais dienests pieprasa ziņas no juridiskām un fiziskām personām.".

Tukuma novada domes priekšsēdētājs G. Važa

 

Saistošo noteikumu Nr. 24 "Par grozījumiem Tukuma novada domes 2023. gada 28. septembra saistošajos noteikumos Nr. 18 "Par sociālo darbu un sociālajiem pakalpojumiem Tukuma novada pašvaldībā""
paskaidrojuma raksts

Paskaidrojuma raksta sadaļa

Norādāmā informācija 

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums  Saistošie noteikumi paplašina personu loku, kam ir tiesības uz pašvaldības finansētiem sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem. Tukuma novada pašvaldības iestāde "Tukuma novada sociālais dienests" sadarbojas ar Valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca", lai sekmētu pašvaldības finansēto sociālo pakalpojumu saņemšanu minētās ārstniecības iestādes klientiem savā dzīvesvietā Tukuma novadā. Lai īstenotu šo sadarbību un nodrošinātu pašvaldības finansētus sociālos pakalpojumus, tas ir jānosaka saistošajos noteikumos. Vienlaicīgi ir precizējams apjoms sociālo rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanai bērna ar invaliditāti ģimenes locekļiem.

No 2024. gada 1. janvāra spēkā stājušies grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumos Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti", ar kuriem noteikumu 44. punkts izteikts šādā redakcijā: "Bērnam, kuram komisija izsniegusi atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību, aprūpes mājās pakalpojuma maksimālais apjoms ir 80 stundas mēnesī. Pašvaldība var noteikt lielāku aprūpes mājās pakalpojuma apjomu, nepārsniedzot 160 stundas mēnesī." Spēkā esošo saistošo noteikumu 34.punkts noteic, ka "Tukuma novada pašvaldība sedz starpību starp valsts sniegto līdzfinansējumu aprūpes mājās pakalpojumam Bērniem un maksu par pakalpojumu". Pamatojoties uz minētajiem Ministru kabineta noteikumiem, pašvaldībai ir tiesības uz valsts līdzfinansējumu 50 % apmērā no pakalpojuma izmaksām, nepārsniedzot 160 stundas mēnesī. Ministru kabineta noteikumi paredz aprūpes mājās pakalpojuma bērniem līdzfinansējuma apmēru, līdzfinansētā pakalpojuma maksimālo stundu skaitu un personu grupu, kurai līdzfinansējums tiek sniegts, bet nenosaka kritērijus stundu skaitam attiecībā uz personu grupām, līdz ar to nav saprotams, cik stundas piešķiramas, iestājoties kādiem apstākļiem, tāpēc šādus kritērijus ir nepieciešams noteikt saistošajos noteikumos.

Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 12. panta trešā daļa noteic – "pašvaldības sociālajam dienestam ir tiesības pieprasīt un bez maksas saņemt no valsts un pašvaldību iestādēm un citām valsts pārvaldes iestādēm, privātpersonām, tai skaitā ārstniecības iestādēm, ziņas, kas nepieciešamas sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības sniegšanai un citu sociālā dienesta kompetencē esošo jautājumu risināšanai". Lai arī apgādnieku iesaisti pakalpojuma izmaksu segšanā, kā arī sociālā dienesta pienākumu izvērtēt klienta un viņa apgādnieka iespējas segt sociālo pakalpojumu izmaksas nosaka normatīvais akts, līdz ar to apgādnieka datu apstrāde saistīta ar normatīvajā aktā noteikto uzdevumu izpildi, kas ir viens no leģitīmiem datu apstrādes pamatojumiem, Tukuma novada pašvaldības datu aizsardzības speciālisti iesaka saistošajos noteikumos ietvert normu, kura noteiktu, kādos gadījumos un kā sociālais dienests veic klientu apgādnieku datu apstrādi, ja nav apgādnieka kā datu subjekta piekrišanas datu apstrādei.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu  Saistošo noteikumu izdošana ietekme uz budžetu:

- Pašvaldības finansētie pakalpojumi Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas pacientiem plānoti budžetā, papildu ietekmi uz budžetu neradīs.

- Kritēriji aprūpes mājās pakalpojuma bērniem apjoma noteikšanai ietekmi uz budžetu neradīs. Tie, tāpat kā apgādnieku datu apstrādes nosacījumi, ir administratīva rakstura procesi efektīvākai pašvaldības uzdevumu veikšanai.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci  Saistošie noteikumi attiecībā uz rehabilitācijas pakalpojuma saņēmēju personu loka paplašināšanu pozitīvi ietekmēs pašvaldībā dzīvojošo bērnu, kuri uzsākuši atveseļošanās procesu ārstniecības iestādē, turpmāku atveseļošanās gaitu, nodrošinot, ka bērns, izrakstoties no ārstniecības iestādes, savā dzīvesvietā turpina saņemt nepieciešamo aprūpi un rehabilitāciju. Ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi saistošie noteikumi nerada.

Nosakot aprūpes mājās pakalpojuma bērniem apjoma kritērijus, ņemot vērā bērna ārpus mājas aktivitātes un vecāku nodarbinātību, tiks sekmēta bērna vecāku, kā arī audžuģimenes un aizbildņu iekļaušanās darba tirgū, jo dos iespēju strādāt personām, kuru aprūpē ir bērns ar invaliditāti. Ietekmi uz iedzīvotāju veselību saistošie noteikumi nerada.

Saistošajiem noteikumiem nav ietekmes uz vidi un uz konkurenci.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām  Saistošo noteikumu ieviešanai nav nepieciešamas administratīvas izmaiņas, un tie nerada papildu izmaksas.
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem  Saistošo noteikumu ieviešanu un izpildi plānots nodrošināt esošo darba resursu ietvaros, ietekmi uz cilvēkresursiem un pašvaldības funkcijām nerada.
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu  Saistošo noteikumu izpildi veiks Tukuma novada sociālais dienests esošo iestādei deleģēto funkciju un uzdevumu ietvaros.
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana  Ietekmi uz pašvaldības budžetu saistošo noteikumu nosacījumi neradīs.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām  Saistošo noteikumu projekts ar Tukuma novada domes Apvienoto komiteju 2024. gada 1. februāra lēmumu Nr. TND/1-4.1/24/1 (prot. Nr. 2, 1. §) nodots sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, publicējot Tukuma novada pašvaldības tīmekļvietnē www.tukums.lv. Viedokļa izteikšanas termiņš noteikts divas nedēļas no publikācijas dienas – no 2024. gada 2. februāra līdz 2024. gada 16. februāra plkst. 16.00. Minētajā termiņā tika saņemti 22 personu viedokļi, no tiem:

1. 19 viedokļi par saistošo noteikumu 5. punktu, kurš paredz svītrot pašvaldības atbalstu apgādniekiem 400 euro apmērā par ilgstošās sociālās aprūpes pakalpojumu. Viedokļu saturs apkopots:

1.1. Saistošo noteikumu izdošana, ļoti būtiski nelabvēlīgi ietekmētu apgādnieku tālākās dzīves gaitas. Apgādnieki jau tagad ar grūtībām sedz maksājumus, kas saistīti ar vecāku uzturēšanos aprūpes centrā. Tie nepārtraukti tiek paaugstināti, turpretī darba algas netiek paaugstinātas, inflācija palielinās, ja tiks pieņemti šie grozījumi, apgādnieki nonāks nabadzībā. Līdzmaksājums ir būtisks atbalsts tiem apgādniekiem, kuri strādā un nes pašvaldībai labumu. Pašvaldības ieguvums pieņemot šādus saistošos noteikumus būs ļoti minimāls, vai arī tas nebūs nemaz, jo tie cilvēki, kas būs uzņēmušies rūpes paši par saviem tuviniekiem, kā rezultātā būs zaudējuši darbu un ienākumus, par kuriem vairs netiks maksāti nodokļi, noteikti dosies uz pašvaldības Sociālo dienestu lūgt finansiālu atbalstu un tad pašvaldībai būs jārisina kārtējās problēmsituācijas un jāmeklē papildus naudas līdzekļi maznodrošināto personu līdzfinansēšanai.

1.2. Samaksa par pansionāta pakalpojumiem ir neadekvāti augsta, savukārt pakalpojuma kvalitāte nav apmierinoša. Protams, paldies Tukuma pašvaldībai par sniegto atbalstu šo gadu garumā, bet noņemt atbalstu 400,00 euro mēnesī, tas būtu ļoti neapdomīgs lēmums, līdzmaksājumu vajadzētu drīzāk pārskatīt un paaugstināt.

1.3. Pašvaldības līdzmaksājums vairāk motivē personu sadarboties ar lēmuma pieņēmēju – sociālo dienestu, ieguvums ir lielāks. Persona iespējams neatsakās no līdzdarbības. Ja persona aprūpē tuvinieku mājās, tad persona nav aktīva darba tirgū, pašvaldība zaudē nodokļus ko maksā nodarbināta persona, un iespējams izvērtējot materiālo situāciju ģimene var nonākt trūcīgas vai maznodrošinātās ģimenes statusā.

1.4. Pastāv risks, ka pašvaldības iedzīvotāji, kam paredzama nepieciešamība pēc aprūpes kādam radiniekam, deklarēsies Rīgā, jo tur ir šāds līdzfinansējums.

1.5. Nav alternatīvas nepieciešamās aprūpes saņemšanai dzīvesvietā – aprūpes mājās kvalitatīva un droša īstenošana, kā arī konsultatīvais un psiholoģiskais atbalsts apgādniekiem. Pašvaldība nepiedāvā tādu pakalpojumu kā apmācības, kā pareizi kopt, piemēram, gulošu cilvēku, kā arī netiek piedāvāta palīglīdzekļu, tai skaitā, funkcionālo gultu noma par saprātīgu samaksu. Tāpat pastāv risks, ka kopšanu līdzekļu trūkuma dēļ uzņemsies persona, kuras veselības stāvoklis neatbilst šādai nodarbei, līdz ar to rezultātā pasliktināsies vairāku cilvēku veselība. Tukumā nav pieejams rehabilitologs. Līdz ar to ir apgrūtinātas iespējas veikt kvalitatīvu mājās guloša pacienta ārstēšanu.

1.6. Satversmē kā viena no pamattiesībām minēta tiesība "brīvi izvēlēties nodarbošanos un darbavietu atbilstoši savām spējām un kvalifikācijai". Šāda scenārija seku attiecināšana tikai uz pašvaldības ienākumu IIN formā samazināšanos, ir klaji nihilistiska.

1.7. Noteikumu grozījumu pavadrakstā netiek norādīts, kādam svarīgākam mērķim šis 80 000 EUR ietaupījums tiks novirzīts! Budžeta sabalansēšanai lūgums izmantot Mālkalna projektam paredzēto finansējumu.

1.8. Topošā noteikumu redakcija paredz, ka pašvaldība var sniegt finansiālu palīdzību, bet netiek norādīts, kādos gadījumos. Šeit ir redzami 2 riski. Pirmais – korupcija un interešu konflikts. Otrais – ieguvēji būs minimālā nodokļa maksātāji, kas saņem algu aploksnē.

1.9. Tukuma novada Sociālā dienesta lēmumu par aprūpes pakalpojuma piešķiršanu, lemjošā daļā noteikts, ka par Klienta ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu apņemas segt noteiktu summu (400 euro) līdz brīdim, kamēr klientam nepieciešams sociālais pakalpojums. Šajā situācijā klients un apgādnieks jūtas maldināti, jo Lēmums neparedz ne pašvaldības līdzmaksājuma summas maiņu, ne konkrētus termiņus. Tādā gadījumā var uzskatīt, ka arī apgādnieka maksājums ir "labprātīgs" nevis saistošs. Atņemot iespēju saņemt līdzfinansējumu var palielināties no novada izdeklarējušos skaits, kas bija rēķinājušies ar gadiem pastāvošajām sociālajām garantijām novadā.

1.10. Jautājums, kurš apmaksā uzturēšanos Raudā, tiem bijušajiem bezpajumtniekiem? Ir labāk būt cietumniekam, bezpajumtniekam un bez bērniem, tad vecumdienās, kad pats par sevi parūpēties nevari, Valsts par tevi parūpēsies. Vai tiešām, cilvēks, kurš visu savu darba mūžu ir veltījis savai pilsētai, visu mūžu godīgi maksājis nodokļus, nav pelnījis atbalstu., Piešķirot finansējumu un līdzfinansējumu klienta samaksai par aprūpes pakalpojumu, nepieciešama diferencēta pieeja – jāņem vērā darba stāžs un vēl citi aspekti. Un nevajag teikt, ka bērniem un mazbērniem jārūpējas par vecākiem – mēs rūpējamies! Diemžēl, ir situācijas, kad aprūpe vajadzīga 24/7. Tad būtu jābūt drošībai, ka iestāsies VALSTS atbildība par cilvēkiem, kas visu mūžu strādājuši un maksājuši nodokļus.

1.11. Pateicoties līdzfinansējumam, līdz šim izmaksu starpību samaksāt varēja. No janvāra palielinoties pakalpojuma cenai, jau liek nopietni padomāt. Bet ja vēl būs +400,00 euro, tad tas nav reāli! Rauda nav ekskluzīvs privātais aprūpes nams jūras krastā ar psihologu, psihoterapeitu, fizioterapeitu, sociālo un kultūras darbinieku rīkotām aktivitātēm diendienā. Tas nozīmē, ka būsim pakļauti reālai nabadzībai!

1.12. Samazinājumam jābūt adekvātam, daļējam, piemēram samazinot par 100–200 euro, bet ne visu. Lūgums vismaz daļēji nesamazināt pašvaldības līdzfinansējumu.

2. trīs viedokļi nav attiecināmi uz šiem saistošajiem noteikumiem, jo ir izteikti par aprūpes mājās pilngadīgām personām samaksas kārtības grozījumiem. Minētā samaksas kārtība tika grozīta ar Tukuma novada domes 2023. gada 28. decembra saistošajiem noteikumiem Nr. 32 un minēto saistošo noteikumu viedokļu izteikšanas termiņš ir pagājis.

Tukuma novada pašvaldība ir veikusi detalizētus aprēķinus,  izvērtējusi iespējamos riskus un apzinājusi faktorus, kuri sekmējuši budžeta, kurš paredzēts ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācija pakalpojuma nodrošināšanai, pieaugumu, un secinājusi, ka pastāv citas iespējas, kā varētu  apturēt straujo, šim mērķim paredzēto, budžeta pieaugumu, nepasliktinot apgādniekiem sniegto pašvaldības atbalstu un radot atbalsta sistēmu, kura veicinās apgādnieku līdzdalību pakalpojuma izmaksu segšanā. Ņemot vērā minēto, kā arī saņemtos iedzīvotāju viedokļus, Tukuma novada dome maina saistošo noteikumu sākotnējo redakciju, izsakot saistošo noteikumu 5. punktu citā redakcijā. Šī redakcija paredz atstāt Tukuma novada domes 2023. gada 28. septembra saistošo noteikumu Nr. 18 "Par sociālo darbu un sociālajiem pakalpojumiem Tukuma novada pašvaldībā" 56. punktu esošā redakcijā, savukārt saistošajos noteikumos 5. punktā noteikto kārtību, kādā tiek apstrādāti klientu un apgādnieku personas dati, noteikt kā atsevišķu punktu.

Tukuma novada domes priekšsēdētājs G. Važa

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!