• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Ministru kabinets
Oficiālajā izdevumā publicē:
  • Ministru kabineta noteikumus, instrukcijas un ieteikumus. Tie stājas spēkā nākamajā dienā pēc izsludināšanas, ja tiesību aktā nav noteikts cits spēkā stāšanās termiņš;
  • Ministru kabineta rīkojumus. Tie stājas spēkā parakstīšanas brīdī;
  • Ministru kabineta sēdes protokollēmumus. Tie stājas spēkā pieņemšanas brīdī;
  • plānošanas dokumentus, kā arī informatīvos ziņojumus par politikas plānošanas dokumentu īstenošanu.
TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 2024. gada 2. jūlija noteikumi Nr. 432 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 7.1.1. reformas "Enerģijas sektora transformācija" 7.1.1.1.i. investīcijas "Elektroenerģijas pārvades sistēmas sinhronizācija", 7.1.1.2.i. investīcijas "Elektroenerģijas pārvades un sadales tīklu modernizācija" un 7.1.1.3.i. investīcijas "Biometāna īpatsvara galapatēriņā palielināšana" īstenošanas noteikumi". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 4.07.2024., Nr. 128 https://www.vestnesis.lv/op/2024/128.15

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta rīkojums Nr. 531

Par Dienvidkurzemes novada pašvaldības nekustamā īpašuma Ceriņu ielā 8A, Aizputē, Dienvidkurzemes novadā, pārņemšanu valsts īpašumā

Vēl šajā numurā

04.07.2024., Nr. 128

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: noteikumi

Numurs: 432

Pieņemts: 02.07.2024.

OP numurs: 2024/128.15

2024/128.15
RĪKI

Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 15 Pēdējās nedēļas laikā 19 Visi

Ministru kabineta noteikumi Nr. 432

Rīgā 2024. gada 2. jūlijā (prot. Nr. 27 43. §)

Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 7.1.1. reformas "Enerģijas sektora transformācija" 7.1.1.1.i. investīcijas "Elektroenerģijas pārvades sistēmas sinhronizācija", 7.1.1.2.i. investīcijas "Elektroenerģijas pārvades un sadales tīklu modernizācija" un 7.1.1.3.i. investīcijas "Biometāna īpatsvara galapatēriņā palielināšana" īstenošanas noteikumi

Izdoti saskaņā ar Likuma par budžeta un
finanšu vadību 19.3 panta otro daļu

I. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – Atveseļošanas fonds) plāna 7.1.1. reformas "Enerģijas sektora transformācija" 7.1.1.1.i. investīcijas "Elektroenerģijas pārvades sistēmas sinhronizācija" (turpmāk – 7.1.1.1.i. investīcija), 7.1.1.2.i. investīcijas "Elektroenerģijas pārvades un sadales tīklu modernizācija" (turpmāk – 7.1.1.2.i. investīcija) un 7.1.1.3.i. investīcijas "Biometāna īpatsvara galapatēriņā palielināšana" (turpmāk – 7.1.1.3.i. investīcija) (turpmāk kopā – investīcijas) īstenošanas un uzraudzības kārtību, tostarp nosaka:

1.1. investīcijām pieejamo Atveseļošanas fonda finansējumu un sasniedzamos rādītājus;

1.2. investīciju ieviešanā iesaistītās institūcijas;

1.3. prasības investīciju projektu (turpmāk – projekts) iesniedzējiem un sadarbības partneriem;

1.4. investīciju atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumus;

1.5. investīciju un projektu īstenošanas nosacījumus.

2. Investīciju mērķis ir nodrošināt finansējumu elektroenerģijas pārvades sistēmas sinhronizācijai, elektroenerģijas pārvades un sadales tīklu modernizācijai un attīstībai, kā arī biometāna īpatsvara galapatēriņā palielināšanai, kas ietver:

2.1. energoapgādes drošuma un stabilitātes palielināšanu un atbalsta pasākumu īstenošanu Baltijas valstu elektroenerģijas pārvades sistēmas sinhronizācijai ar kontinentālās Eiropas elektroenerģijas tīklu;

2.2. elektroenerģijas pārvades un sadales sistēmas drošības un darbības kvalitātes palielināšanu, palielinot Latvijas elektroenerģijas pārvades un sadales sistēmas jaudu un tās spēju integrēt atjaunojamo energoresursu ražošanas jaudas, atjaunojot un digitalizējot elektroenerģijas pārvades un sadales sistēmu un palielinot elektroenerģijas pārvades sistēmas vadības kvalitāti;

2.3. dabasgāzes apgādes drošuma palielināšanu, dabasgāzes pārvades sistēmas attīstīšanu, veicinot biometāna īpatsvara palielināšanu kopējā dabasgāzes pārvades sistēmā un biometāna īpatsvara palielināšanu enerģijas galapatēriņā un ieviešot informācijas tehnoloģiju risinājumus biometāna ievades punkta vadībai.

3. Investīciju mērķa grupa ir:

3.1. 7.1.1.1.i. investīcijas ietvaros – elektroenerģijas pārvades sistēmas operators un elektroenerģijas tirgus dalībnieki;

3.2. 7.1.1.2.i. investīcijas ietvaros – elektroenerģijas pārvades sistēmas operators, elektroenerģijas sadales sistēmas operators, kura sistēmai ir pieslēgti vairāk nekā 100 000 lietotāju, un elektroenerģijas tirgus dalībnieki;

3.3. 7.1.1.3.i. investīcijas ietvaros – vienotais dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operators un dabasgāzes tirgus dalībnieki.

4. Investīciju ietvaros ir sasniedzami šādi Atveseļošanas fonda plānā minētie sasniedzamie rādītāji (turpmāk – investīciju rādītāji):

4.1. 7.1.1.1.i. investīcijai:

4.1.1. atskaites punkts – līdz 2025. gada 30. jūnijam ir noslēgti līgumi par 60 megavatu/120 megavatstundu bateriju enerģijas uzkrāšanas sistēmas piegādi un uzstādīšanu Rēzeknes valstspilsētā un par informācijas tehnoloģiju risinājuma izstrādi elektroenerģijas pārvades sistēmas vadībai;

4.1.2. atskaites punkts – līdz 2025. gada 31. decembrim ir pabeigta informācijas tehnoloģiju risinājuma izstrāde elektroenerģijas pārvades sistēmas vadībai, kas ietver produkcijā ieviestu kiberdrošības risinājumu kritiski svarīgajai elektroenerģijas pārvades infrastruktūrai, kā arī koncepcijas izstrādi un programmatūras pamatfunkcionalitātes risinājumu iegādi un uzstādīšanu izstrādes vidē, lai viedi pārvaldītu atjaunojamo energoresursu elektroenerģijas savienojumus ar valsts elektroenerģijas pārvades tīklu;

4.1.3. mērķis – līdz 2025. gada 31. decembrim ir pabeigta 60 megavatu/120 megavatstundu bateriju enerģijas uzkrāšanas sistēmas piegāde un uzstādīšana Rēzeknes valstspilsētā un ar to saistīto būvdarbu pabeigšana;

4.2. 7.1.1.2.i. investīcijai:

4.2.1. atskaites punkts – līdz 2026. gada 30. jūnijam ir pabeigta 110 kilovoltu digitālās apakšstacijas izbūve Kuldīgas pilsētā un 110 kilovoltu apakšstacijas rekonstrukcija Ādažu novada Carnikavas pagastā;

4.2.2. atskaites punkts – līdz 2026. gada 30. jūnijam ir pabeigts pētījums par maksimālā atjaunojamo energoresursu daudzuma noteikšanu, ko var pieslēgt elektroenerģijas pārvades tīklam, pētījums par elektroenerģijas patēriņa pieaugumu un elektrifikācijas potenciālu Latvijā 10 gadu laikposmā un ietekmes uz vidi novērtējums jaunam Latvijas–Lietuvas elektroenerģijas pārvades tīkla starpsavienojumam un jaunai 330 kilovoltu līnijai Ventspils–Brocēni–Telši Latvijas teritorijā;

4.2.3. mērķis – līdz 2026. gada 30. jūnijam ir palielināta elektroenerģijas sadales sistēmas jauda par 70 megavatiem, uzbūvējot jaunas 110 kilovoltu apakšstacijas un palielinot esošo 110 kilovoltu apakšstaciju jaudu vai palielinot esošo 110 kilovoltu apakšstaciju jaudu;

4.2.4. mērķis – līdz 2026. gada 30. jūnijam ir pabeigta esošo elektroenerģijas sadales sistēmas gaisvadu līniju pārbūve par elektroenerģijas sadales sistēmas kabeļlīnijām 150 kilometru garumā;

4.2.5. atskaites punkts – līdz 2026. gada 30. jūnijam ir ieviests viedā elektrotīkla pārvaldības risinājums, kas ietver elektroenerģijas sadales sistēmas viedās pārvaldības risinājuma papildinājumu ieviešanu un vismaz 285 attālināti vadāmu vidsprieguma komutācijas un vadības iekārtu uzstādīšanu, lai nodrošinātu elektroenerģijas sadales sistēmas attālinātu vadību un bojājumu identificēšanu;

4.3. 7.1.1.3.i. investīcijai:

4.3.1. atskaites punkts – līdz 2025. gada 30. jūnijam ir noslēgti līgumi par biometāna ievades punkta būvniecību, tostarp biometāna ievades punkta darbības nodrošināšanai nepieciešamo iekārtu piegādi un uzstādīšanu, un par informācijas tehnoloģiju risinājumu iegādi un izstrādi biometāna ievades punkta vadībai;

4.3.2. atskaites punkts – līdz 2025. gada 31. decembrim ir pabeigta biometāna ievades punkta būvniecība;

4.3.3. atskaites punkts – līdz 2026. gada 30. jūnijam ir pabeigta informācijas tehnoloģiju risinājuma biometāna ievades punkta vadībai izstrāde, kas ietver metāna un biometāna noplūdes konstatēšanas un novēršanas risinājumu ieviešanu.

5. Investīcijām pieejamais Atveseļošanas fonda finansējums ir 134 743 378 euro, tai skaitā:

5.1. 60 343 378 euro 7.1.1.1.i. investīcijai;

5.2. 72 900 000 euro 7.1.1.2.i. investīcijai;

5.3. 1 500 000 euro 7.1.1.3.i. investīcijai.

6. Investīciju atbalstu sniedz granta veidā.

7. Par investīciju īstenošanu ir atbildīga Klimata un enerģētikas ministrija (turpmāk – nozares ministrija), kurai papildus normatīvajos aktos Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības jomā noteiktajiem uzdevumiem ir šādi pienākumi:

7.1. nosūtīt projektu iesniedzējiem uzaicinājumus iesniegt projektu iesniegumus;

7.2. izveidot projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju, iekļaujot tajā nozares ministrijas deleģētus pārstāvjus;

7.3. izvērtēt iesniegtos projektu iesniegumus un pieņemt lēmumus par projektu iesniegumu apstiprināšanu vai noraidīšanu.

8. Projektu iesniegumu atlasi veic ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.

9. Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – aģentūra) nodrošina investīciju īstenošanu un uzraudzību atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību, tai skaitā:

9.1. slēdz līgumus par investīciju projektu īstenošanu ar projektu iesniedzējiem, kuru projektu iesniegumi ir apstiprināti šajos noteikumos noteiktajā kārtībā (turpmāk – finansējuma saņēmējs);

9.2. veic Atveseļošanas fonda maksājumus finansējuma saņēmējam atbilstoši līgumam par investīciju projekta īstenošanu;

9.3. uzrauga projektu īstenošanu, tai skaitā veic pārbaudes par korupcijas, krāpšanas, interešu konflikta un dubultā finansējuma riska neiestāšanos;

9.4. veic datu ticamības pārbaudes;

9.5. veic projektu ieviešanas progresa un sasniegto investīciju rādītāju pārbaudi, izskatīšanu un saskaņošanu;

9.6. pārbauda Atveseļošanas fonda projektu atskaites punktu un mērķu (tai skaitā datu) atbilstību;

9.7. aptur Atveseļošanas fonda maksājumus un lemj par Atveseļošanas fonda finansējuma atgūšanu, ja, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja sniegto un aģentūras rīcībā esošo informāciju, tiek konstatēti būtiski pārkāpumi projekta īstenošanas un uzraudzības laikā, tostarp nav nodrošināta projekta mērķa un investīciju rādītāju sasniegšana.

II. Prasības projekta iesniedzējam un projektu iesniegumu vērtēšanas kārtība

10. Projekta iesniedzējs var iesniegt vienu vai vairākus projektu iesniegumus par summu, kas nepārsniedz šādu Atveseļošanas fonda finansējuma apmēru:

10.1. akciju sabiedrība "Augstsprieguma tīkls" – 73 243 378 euro par 7.1.1.1.i. investīcijas un 7.1.1.2.i. investīcijas īstenošanu;

10.2. akciju sabiedrība "Sadales tīkls" – 60 000 000 euro par 7.1.1.2.i. investīcijas īstenošanu;

10.3. akciju sabiedrība "Conexus Baltic Grid" – 1 500 000 euro par 7.1.1.3.i. investīcijas īstenošanu.

11. Akciju sabiedrība "Sadales tīkls" kā finansējuma saņēmējs projektu var īstenot kopā ar sadarbības partneriem – akciju sabiedrību "Latvenergo" vai akciju sabiedrību "Augstsprieguma tīkls", ja tas nepieciešams projekta mērķa sasniegšanai. Atbildību par projekta īstenošanu un mērķa sasniegšanu saglabā finansējuma saņēmējs. Sadarbības partneris ir komersants, ar kuru noslēgts sadarbības līgums un kurš piedalās projekta īstenošanai nepieciešamo aktivitāšu ieviešanā, rezultātu sasniegšanā un to uzturēšanā.

12. Projekta iesnieguma iesniegšanā, vērtēšanā, apstiprināšanā un līguma par investīcijas projekta īstenošanu noslēgšanā piemēro šādu kārtību:

12.1. nozares ministrija 10 darbdienu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās dienas nosūta projektu iesniedzējiem uzaicinājumu iesniegt projektu iesniegumus, norādot aizpildāmos projekta iesnieguma datu laukus Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – vadības informācijas sistēma);

12.2. projekta iesniedzējs 10 darbdienu laikā pēc uzaicinājuma saņemšanas iesniedz projekta iesniegumu vadības informācijas sistēmā;

12.3. ja projekta iesniegumu vadības informācijas sistēmā iesniedz pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām, tas netiek vērtēts. Nozares ministrija piecu darbdienu laikā informē projekta iesniedzēju par projekta iesnieguma iesniegšanu pēc termiņa beigām un atteikumu to vērtēt;

12.4. nozares ministrija 10 darbdienu laikā pēc projekta iesnieguma saņemšanas izveido šo noteikumu 7.2. apakšpunktā minēto projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju un organizē iesniegtā projekta iesnieguma vērtēšanu atbilstoši šo noteikumu 13. punktā minētajiem kritērijiem;

12.5. nozares ministrija, ja nepieciešams, lūdz projekta iesniedzēju veikt papildinājumus un precizējumus iesniegtajā projekta iesniegumā, nosakot termiņu papildinājumu un precizējumu veikšanai, kas nav ilgāks par 20 darbdienām;

12.6. nozares ministrijai ir tiesības projekta iesniedzējam pieprasīt informāciju un dokumentus, kas nepieciešami projekta iesnieguma vērtēšanai vai projekta iesniegumā plānoto darbību pamatošanai un attiecināmo izmaksu atbilstības vērtēšanai. Pieprasot informāciju un dokumentus, nozares ministrija nosaka termiņu informācijas un dokumentu iesniegšanai, kas nav ilgāks par 20 darbdienām;

12.7. projekta iesniegumu noraida, ja:

12.7.1. projekta iesniedzējs šo noteikumu 12.5. apakšpunktā minētos nepieciešamos papildinājumus un precizējumus neiesniedz nozares ministrijas noteiktajā termiņā;

12.7.2. projekta iesniedzējs šo noteikumu 12.6. apakšpunktā minēto nepieciešamo informāciju un dokumentus neiesniedz nozares ministrijas noteiktajā termiņā;

12.7.3. projekta iesniegums neatbilst kādam no šo noteikumu 13. punktā minētajiem kritērijiem un projekta iesniedzējs nav iesniedzis šo noteikumu 12.5. apakšpunktā minētos nepieciešamos projekta iesnieguma papildinājumus un precizējumus nozares ministrijas noteiktajā termiņā;

12.8. nozares ministrija šo noteikumu 12.3. un 12.7. apakšpunktā minētajos gadījumos var uzaicināt projekta iesniedzēju atkārtoti iesniegt projekta iesniegumu, izņemot gadījumu, ja projekta iesniegums ir noraidīts saskaņā ar šo noteikumu 13.21. apakšpunktā minēto kritēriju;

12.9. nozares ministrija apstiprina projekta iesniegumu vadības informācijas sistēmā un piecu darbdienu laikā informē projekta iesniedzēju un aģentūru, ka tie var uzsākt šo noteikumu 9.1. apakšpunktā minētā līguma par investīcijas projekta īstenošanu slēgšanas procesu;

12.10. līgums par investīcijas projekta īstenošanu tiek noslēgts 30 darbdienu laikā no projekta iesnieguma apstiprināšanas vadības informācijas sistēmā.

13. Nozares ministrijas izveidotā projektu iesniegumu vērtēšanas komisija izvērtē saņemto projektu iesniegumu atbilstību šādiem kritērijiem:

13.1. projekta iesniedzējs ir komersants, kas minēts šo noteikumu 10. punktā;

13.2. projekta iesniedzējs un tā sadarbības partneri (ja tādi piesaistīti) ir reģistrēti Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā;

13.3. projekta iesniedzējam ir pietiekama administrēšanas, īstenošanas un finanšu kapacitāte projekta īstenošanai;

13.4. projekta iesniedzējam un tā sadarbības partneriem (ja tādi piesaistīti) saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā katram atsevišķi pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24. panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos;

13.5. projekta iesnieguma veidlapu ir parakstījusi projekta iesniedzēja pilnvarota atbildīgā amatpersona;

13.6. projekta iesnieguma veidlapa ir pilnībā aizpildīta valsts valodā;

13.7. projekta iesnieguma veidlapai ir pievienoti visi papildus iesniedzamie dokumenti, un tie ir sagatavoti valsts valodā vai tiem ir pievienots tulkojums valsts valodā;

13.8. projekta iesnieguma veidlapā finanšu dati ir norādīti euro;

13.9. projekta iesnieguma veidlapā iekļautais finanšu aprēķins ir izstrādāts aritmētiski precīzi un ir atbilstošs projekta iesnieguma veidlapai noteiktajām prasībām;

13.10. projekta iesniedzējs ir iesniedzis vienu vai vairākus projekta iesniegumus par summu, kas nepārsniedz šo noteikumu 10. punktā attiecīgajam projekta iesniedzējam noteikto maksimālo Atveseļošanas fonda finansējuma apmēru;

13.11. projekta iesnieguma veidlapā iekļautās kopējās izmaksas un izmaksu pozīcijas atbilst šajos noteikumos minētajām prasībām:

13.11.1. ir saistītas ar projekta īstenošanu;

13.11.2. ir nepieciešamas projekta īstenošanai (projektā norādīto darbību īstenošanai, mērķa grupas vajadzību nodrošināšanai, definētās problēmas risināšanai);

13.11.3. nodrošina projektā izvirzītā mērķa un investīciju rādītāju sasniegšanu;

13.11.4. nepārsniedz noteikto izmaksu pozīciju apjomus;

13.12. projekta īstenošanas termiņš atbilst šajos noteikumos minētajam termiņam;

13.13. projekta mērķis atbilst šo noteikumu 2. punktā minētajam mērķim;

13.14. projekta iesnieguma veidlapā plānotie sagaidāmie rādītāji atbilst šo noteikumu 4. punktā minētajiem investīciju rādītājiem;

13.15. projekta iesnieguma veidlapā plānotās projekta darbības:

13.15.1. atbilst šajos noteikumos minētajām prasībām un paredz sasaisti ar attiecīgajām atbalstāmajām darbībām;

13.15.2. ir precīzi definētas un pamatotas un risina projektā definētās problēmas;

13.16. projekta iesnieguma veidlapā plānotie publicitātes un informācijas izplatīšanas pasākumi atbilst šajos noteikumos minētajām prasībām;

13.17. projekta iesnieguma veidlapā ir identificēti, aprakstīti un izvērtēti projekta riski, novērtēta to ietekme un iestāšanās varbūtība, kā arī noteikti riskus mazinošie pasākumi;

13.18. projekta iesniedzējs un sadarbības partneri (ja tādi piesaistīti) apņemas nodrošināt sasniegto rezultātu uzturēšanu atbilstoši šo noteikumu 30.9. un 30.10. apakšpunktam;

13.19. projekta iesnieguma veidlapā ir ietverta informācija par plānoto demarkāciju ar citiem līdzīgiem vai saistītiem projektiem (projekta iesniedzēja vai citu subjektu īstenotiem) vai atbalsta pasākumiem, kā arī informācija par to, kādā veidā finansējuma saņēmējs nodrošinās, lai neiestātos dubultā finansējuma risks;

13.20. projekta ieguldījumi tiek veikti, ievērojot šo noteikumu 28. un 29. punktā minētās prasības;

13.21. uz projekta iesniedzēju un tā sadarbības partneriem (ja tādi piesaistīti) neattiecas Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – regula Nr. 2018/1046), 136. pantā noteiktie izslēgšanas nosacījumi;

13.22. projekta darbības vērstas uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (turpmāk – regula Nr. 2021/241), 5. panta 2. punktā minētā principa "nenodarīt būtisku kaitējumu" ievērošanu.

III. 7.1.1.1.i. investīcijas ietvaros atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas

14. 7.1.1.1.i. investīcijas ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības, kas sekmē šo noteikumu 4.1.1., 4.1.2. un 4.1.3. apakšpunktā minēto rādītāju sasniegšanu:

14.1. enerģijas uzkrāšanas jaudu ieviešana sinhronizācijas režīmā ar kontinentālās Eiropas elektroenerģijas tīklu;

14.2. atbalsta sistēmu izveidošana elektroenerģijas pārvades sistēmas vadībai un pārvaldībai, kas vērsta uz kiberdrošības uzlabošanu kritiski svarīgajai elektroenerģijas pārvades infrastruktūrai un elektroenerģijas pārvades sistēmai pieslēgto atjaunojamo energoresursu pārvaldību.

15. 7.1.1.1.i. investīcijas attiecināmās izmaksas, kas ir saistītas ar projekta aktivitāšu īstenošanu un mērķa sasniegšanu:

15.1. jaunas 60 megavatu/120 megavatstundu bateriju enerģijas uzkrāšanas sistēmas iegāde, piegāde, uzstādīšana un ar to saistīto būvdarbu veikšana;

15.2. informācijas tehnoloģiju risinājuma izstrāde elektroenerģijas pārvades sistēmas vadībai, ieviešot programmatūru kiberdrošības uzlabošanai kritiski svarīgajā elektroenerģijas pārvades infrastruktūrā, izstrādājot koncepciju, kā arī iegādājoties un uzstādot programmatūras pamatfunkcionalitātes risinājumu, lai viedi pārvaldītu atjaunojamo energoresursu elektroenerģijas savienojumus ar valsts elektroenerģijas pārvades tīklu;

15.3. citas izmaksas saskaņā ar šo noteikumu VI nodaļā minētajiem nosacījumiem.

IV. 7.1.1.2.i. investīcijas ietvaros atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas

16. 7.1.1.2.i. investīcijas ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības, kas sekmē šo noteikumu 4.2.1., 4.2.2., 4.2.3., 4.2.4. un 4.2.5. apakšpunktā minēto rādītāju sasniegšanu:

16.1. elektroenerģijas sadales sistēmas kopējās jaudas palielināšana, tai skaitā nepieciešamās infrastruktūras būvniecība;

16.2. elektroenerģijas sadales sistēmas modernizēšana un attīstīšana, nodrošinot energoapgādes sistēmas stabilāku darbību un uzlabojot energoapgādes drošumu un kvalitāti;

16.3. elektroenerģijas pārvades un sadales sistēmas digitālās vadības pilnveidošana, ieviešot papildu funkcionalitātes elektroenerģijas pārvades un sadales sistēmas uzraudzībai un attālinātai vadībai, lai nodrošinātu iespējas operatīvi pielāgot sistēmas darbības režīmus, veikt sistēmas konfigurāciju, ņemot vērā konkrētos apstākļus sistēmā un faktiskās izkliedētās ģenerācijas elektrostaciju jaudas, veikt efektīvu jaudas plūsmu pārvaldību sistēmā, kas veicina augstāku elektroenerģijas kvalitāti, piegādes drošību un iespēju sistēmai pieslēgt papildu atjaunojamo energoresursu ražošanas un patēriņa jaudas, paplašināt attālināti vadāmu sprieguma līmeņa kontroles sistēmu;

16.4. elektroenerģijas pārvades tīkla plānošanas pilnveidošana, lai veiktu mērķtiecīgas investīcijas tīkla infrastruktūrā, uzlabotu tīkla vadības kvalitāti un efektivitāti, optimizētu tīkla stāvokli, palielinātu tīkla caurlaides spēju un ļautu pieslēgt papildu atjaunojamo energoresursu pieslēgumu jaudas.

17. 7.1.1.2.i. investīcijas attiecināmās izmaksas, kas ir saistītas ar projektā paredzēto aktivitāšu īstenošanu un projekta mērķa sasniegšanu:

17.1. akciju sabiedrībai "Augstsprieguma tīkls":

17.1.1. Kuldīgas pilsētas digitālās apakšstacijas izbūve, tai skaitā apakšstacijas 110 kilovoltu sadalnes izbūves projektēšana, izbūvei nepieciešamo 110 kilovoltu primāro iekārtu un sekundāro iekārtu iegāde un piegāde, ar monitoringa sistēmu aprīkoto 110 kilovoltu transformatoru iegāde, piegāde un uzstādīšana, būvdarbu veikšana, iekārtu testēšana un apakšstacijas būvdarbu pabeigšana;

17.1.2. Ādažu novada Carnikavas pagasta apakšstacijas pārbūve, tai skaitā 110 kilovoltu sadalnes izbūves projektēšana, pārbūvei nepieciešamo 110 kilovoltu "zaļo" primāro iekārtu un sekundāro iekārtu iegāde un piegāde, būvdarbu veikšana, iekārtu testēšana un apakšstacijas būvdarbu pabeigšana. "Zaļa" iekārta ir iekārta, kurā izolācijas vidi nodrošina videi un klimatam draudzīgas gāzes, salīdzinājumā ar šobrīd plaši lietotajām iekārtām, kurās izolācijas vidi nodrošina SF6 gāze;

17.1.3. pētījuma izstrāde par maksimālā atjaunojamo energoresursu daudzuma noteikšanu, ko var pieslēgt elektroenerģijas pārvades tīklam. Pētījuma ietvaros tiek noteikts elektroenerģijas pārvades tīklam pieslēdzamais maksimālais atjaunojamo energoresursu pieslēgumu apjoms dažādos elektroenerģijas pārvades sistēmas attīstības scenārijos, izmantojot inovatīvas tehnoloģijas (līnijas caurlaides spējas dinamiskais monitorings, enerģijas bateriju uzkrājošo sistēmu izmantošana, ražotāju īstermiņa ierobežojumu piemērošana, līnijas pretestības maiņas kompensācijas ierīces u. c.) un to kombinācijas, veikti aprēķini par atjaunojamo energoresursu apjomu paredzamo ietekmi uz elektroenerģijas pārvades tīkla drošību un stabilitāti un apzināti iespējamie risinājumi šīs ietekmes mazināšanai;

17.1.4. pētījuma izstrāde par Latvijas elektroenerģijas patēriņa pieaugumu un elektrifikācijas potenciālu Latvijā 10 gadu laikposmā, tostarp elektroenerģijas patēriņa un maksimālās elektroenerģijas patēriņa slodzes attīstības iespēju noteikšana un prognozēšanas metodikas izstrāde jaudas pietiekamībai un tīkla attīstības plānošanai;

17.1.5. ietekmes uz vidi novērtējuma izstrāde jaunam Latvijas–Lietuvas elektroenerģijas starpsavienojumam un jaunai 330 kilovoltu līnijai Ventspils–Brocēni–Telši Latvijas teritorijā, kura ietvaros tiek identificēts videi draudzīgākais un izmaksu ziņā efektīvākais elektroenerģijas pārvades līnijas būvniecības risinājums;

17.2. akciju sabiedrībai "Sadales tīkls":

17.2.1. jaunu 110 kilovoltu apakšstaciju izbūve un esošo 110 kilovoltu apakšstaciju transformatoru jaudu palielināšana, tai skaitā projektēšana, būvdarbu veikšana, būvuzraudzība, ekspertīze, iekārtu testēšana, ieregulēšana un pieņemšana ekspluatācijā, iekārtu, materiālu un izejvielu iegāde, akciju sabiedrības "Sadales tīkls" ražotu materiālu izmaksas, akciju sabiedrības "Sadales tīkls" veikto darbu un darbaspēka izmaksas, ja būvdarbus veic akciju sabiedrība "Sadales tīkls";

17.2.2. elektroenerģijas sadales sistēmas gaisvadu līniju pārbūve par elektroenerģijas sadales sistēmas kabeļlīnijām, tai skaitā kabeļlīniju projektēšana un izbūve, iekārtu, materiālu un izejvielu iegāde, akciju sabiedrības "Sadales tīkls" ražotu materiālu izmaksas, akciju sabiedrības "Sadales tīkls" veikto darbu un darbaspēka izmaksas, ja būvdarbus veic akciju sabiedrība "Sadales tīkls";

17.2.3. elektroenerģijas sadales sistēmas viedās pārvaldības risinājuma ieviešanai nepieciešamā esošo informācijas sistēmu funkcionālā nodrošinājuma paplašināšana, tai skaitā esošo informācijas sistēmu un to elementu atjauninājumu, jaunu risinājumu, papildu moduļu un esošo moduļu papildinājumu (arī licenču) iegāde, pārbaude, testēšana un apmācības;

17.2.4. attālināti vadāmu vidsprieguma komutācijas un vadības iekārtu, ar to darbību saistīto iekārtu, materiālu un izejvielu iegādes, akciju sabiedrības "Sadales tīkls" ražotu materiālu izmaksas, akciju sabiedrības "Sadales tīkls" veikto darbu un darbaspēka izmaksas, ja būvdarbus veic akciju sabiedrība "Sadales tīkls", kā arī attālināti vadāmu vidsprieguma komutācijas un vadības iekārtu un ar to darbību saistītu iekārtu un materiālu uzstādīšanas izmaksas;

17.3. citas izmaksas saskaņā ar šo noteikumu VI nodaļā minētajiem nosacījumiem.

V. 7.1.1.3.i. investīcijas ietvaros atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas

18. 7.1.1.3.i. investīcijas ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības, kas sekmē šo noteikumu 4.3.1., 4.3.2. un 4.3.3. apakšpunktā minēto rādītāju sasniegšanu:

18.1. no atjaunojamiem energoresursiem ražota biometāna integrēšana esošajā dabasgāzes pārvades sistēmā;

18.2. dabasgāzes pārvades sistēmas projekta īstenošana, kas ietver biometāna ievades punkta izbūvi un informācijas tehnoloģiju risinājuma izstrādi biometāna ievades punkta vadībai un metāna un biometāna noplūdes konstatēšanai un novēršanai.

19. 7.1.1.3. investīcijas attiecināmās izmaksas, kas ir saistītas ar projekta aktivitāšu īstenošanu un projekta mērķa sasniegšanu:

19.1. biometāna ievades punkta izveidošana ar ieejas jaudu dabasgāzes pārvades sistēmā līdz 10 miljoniem kubikmetru gadā, tai skaitā izbūves projektēšana, iekārtu projektēšana, izgatavošana, testēšana, piegāde un uzstādīšana, ievades punkta būvdarbu veikšana, montāža, testēšana, ekspertīžu veikšana, autoruzraudzības veikšana, ieregulēšana, reģistrēšana Valsts bīstamo iekārtu reģistrā un pieņemšana ekspluatācijā;

19.2. informācijas tehnoloģiju risinājumu iegāde un uzstādīšana biometāna ievades punkta vadībai, lai nodrošinātu šādus pakalpojumus:

19.2.1. biometāna ievades punkta jaudas piekļuves vadība;

19.2.2. biometāna ievades punkta uzskaitīto datu attēlojums dabasgāzes pārvades sistēmas operatora pārvaldītajā sistēmas lietotāju platformā;

19.2.3. biometāna ražotāja un dabasgāzes pārvades sistēmas lietotāju sasaistes uzturēšana attiecībā uz piešķīrumiem vienotās dabasgāzes pārvades ieejas-izejas sistēmas ieejas punktā no biometāna ražošanas iekārtas, tai skaitā minētā ieejas punkta jaudas, nomināciju un piešķīrumu vadība, automātiska datu integrācija starp biometāna ievades uzskaites punktiem un gāzes izcelsmes apliecinājumu reģistru;

19.3. metāna un biometāna noplūdes konstatēšanas un novēršanas risinājumu izstrāde un ieviešana;

19.4. citas izmaksas saskaņā ar šo noteikumu VI nodaļā minētajiem nosacījumiem.

VI. Investīciju attiecināmo izmaksu vispārējie nosacījumi

20. Investīciju ietvaros attiecināmas ir šādas papildu izmaksas:

20.1. iekšējā audita izmaksas, lai sagatavotu iekšējā audita apliecinājumus;

20.2. projekta administrēšanas, projekta vadības un projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas;

20.3. izmaksas šo noteikumu 30.8. apakšpunktā minēto projekta publicitātes un informācijas izplatīšanas pasākumu veikšanai;

20.4. neparedzētie izdevumi, nepārsniedzot 2,5 % no konkrētā projekta attiecināmo izmaksu summas.

21. Šo noteikumu 20.4. apakšpunktā minētie neparedzētie izdevumi no Atveseļošanas fonda finansējuma ir izmaksu pieaugums, kas radies, ja iepirkuma rezultāts pārsniedz šo noteikumu 31.1. apakšpunktā minētajā iepirkumu plānā norādīto iepirkuma summu, vai izdevumi tādu papildu darbu izpildei vai pakalpojumu sniegšanai, kas neparedzamu apstākļu dēļ ir kļuvuši nepieciešami, lai varētu nodrošināt projekta īstenošanu, ja projekta īstenotājs veicis visus pasākumus, lai šādus izdevumus novērstu. Par neparedzamiem apstākļiem uzskata dabas apstākļus (piemēram, ilgstošas lietusgāzes, salu, plūdus), trešo personu radītus apstākļus (piemēram, ceļu satiksmes ierobežojumus), tehniskus iemeslus (piemēram, iepriekš nezināmu grunts sastāva specifiku, hidroģeoloģiskos apstākļus, noplūdes, specifiskus drošības noteikumus).

22. Projekta sadārdzinājumu sedz finansējuma saņēmējs no līdzekļiem, kas nav saistīti ar Atveseļošanas fonda finansējumu. Par sadārdzinājumu ir uzskatāms tāds sadārdzinājums, kas radies tirgus cenu svārstību ietekmē jau pēc noslēgtā līguma ar izpildītāju par konkrētu darījuma summu vai apmēru vai kas pārsniedz līgumā norādīto līgumcenas indeksāciju.

23. Pievienotās vērtības nodokļa izmaksas nesedz no Atveseļošanas fonda finansējuma.

24. Finansējuma saņēmējs var saņemt Atveseļošanas fonda finansējumu līdz 100 % no attiecināmajām izmaksām.

VII. Investīciju un projektu īstenošanas nosacījumi

25. Finansējuma saņēmējam ir pieejams avansa maksājums un viens vai vairāki starpposma maksājumi, kas kopsummā nepārsniedz 90 % no projektam piešķirtā Atveseļošanas fonda finansējuma. Avansa maksājuma apmērs nepārsniedz 30 % no projektā paredzētā Atveseļošanas fonda finansējuma apmēra. Noslēguma maksājums projektā nav mazāks par 10 % no projekta Atveseļošanas fonda finansējuma apmēra un tiek izmaksāts pēc projekta pilnīgas pabeigšanas un visu projekta ietvaros noteikto investīciju rādītāju sasniegšanas. Avansa maksājums, starpposma maksājumi un noslēguma maksājums tiek veikts šo noteikumu 9.1. apakšpunktā minētajā līgumā noteiktajā kārtībā un termiņos.

26. Izmaksu attiecināmības sākuma datums ir 2022. gada 1. februāris. Netiek atbalstītas darbības, kas jau ir pabeigtas līdz 2023. gada 8. decembrim.

27. Projekti tiek īstenoti un to ietvaros noteiktie atskaites punkti un mērķi tiek sasniegti līdz 2026. gada 30. jūnijam. Finansējuma saņēmējs noslēguma maksājuma pieprasījumu un projekta ietvaros noteikto investīciju rādītāju sasniegšanu pamatojošos dokumentus iesniedz līdz 2026. gada 30. jūnijam.

28. Ieguldījumus infrastruktūrā veic, ja tā ir finansējuma saņēmēja vai sadarbības partnera īpašumā.

29. Ja projekta ietvaros izbūvējamai elektroenerģijas sadales sistēmas infrastruktūrai ir nepieciešama jauna elektroenerģijas pārvades sistēmas infrastruktūras elementa izbūve vai esošo elementu pārbūve vai atjaunošana, kas pēc izbūves kļūst par akciju sabiedrības "Augstsprieguma tīkls" īpašumu, tad izbūves, pārbūves vai atjaunošanas izmaksas sedz šā projekta finansējuma saņēmējs.

30. Finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera (ja attiecināms) pienākumi:

30.1. īstenot projektu atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību;

30.2. nodrošināt projektā plānoto darbu sasaisti, sinerģiju un demarkāciju ar citiem līdzīgiem vai saistītiem projektiem. Ja ir sasaiste ar citiem līdzīgiem vai saistītiem projektiem, finansējuma saņēmējs nodrošina, ka neiestājas dubultā finansējuma risks;

30.3. nodrošināt korupcijas, krāpšanas, interešu konflikta neesību, kā arī parakstīt apliecinājumu par interešu konflikta neesību saskaņā ar regulas Nr. 2018/1046 61. pantu;

30.4. nodrošināt, ka projekts un atbalstāmās darbības tiek īstenotas saskaņā ar regulas Nr. 2021/241 5. panta 2. punktā minēto principu "nenodarīt būtisku kaitējumu";

30.5. iepirkumu, kas nepieciešams projekta īstenošanai, veikt saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot caurskatāmu, atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos, kā arī vides pieejamības un izmantojamības nodrošināšana – zaļais publiskais iepirkums, inovāciju iepirkums un sociāli atbildīgs iepirkums;

30.6. nodrošināt atsevišķu projekta izdevumu grāmatvedības uzskaiti saskaņā ar normatīvo aktu prasībām grāmatvedības jomā;

30.7. nodrošināt ar projekta īstenošanu saistītās dokumentācijas uzglabāšanu un informācijas pieejamību Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīgumā un normatīvajos aktos, kas nosaka Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību, minētajām iestādēm visā projekta īstenošanas laikā un piecus gadus pēc dalībvalstij paredzētā noslēguma maksājuma, bet vismaz līdz 2031. gada 31. decembrim;

30.8. nodrošināt informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar regulas Nr. 2021/241 34. panta 2. punktu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantu;

30.9. nodrošināt, ka projekta ietvaros izveidotā infrastruktūra paliek to īpašumā un tiek uzturēta piecus gadus pēc projekta noslēguma maksājuma saņemšanas. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris šajā periodā var veikt infrastruktūras pārvietošanu vai pārbūvi, ja tā nepieciešama elektroenerģijas sadales sistēmas, elektroenerģijas pārvades sistēmas vai dabasgāzes pārvades sistēmas attīstības vai uzturēšanas vajadzībām vai bojājumu novēršanai;

30.10. nodrošināt projekta ietvaros izveidotās informācijas tehnoloģiju infrastruktūras darbību vismaz trīs gadus pēc projekta noslēguma maksājuma saņemšanas. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris šajā periodā ir tiesīgs veikt informācijas tehnoloģiju infrastruktūras pārvietošanu, ja tā nepieciešama elektroenerģijas sadales un pārvades sistēmas attīstības vajadzībām vai bojājumu novēršanai.

31. Finansējuma saņēmējs papildus šo noteikumu 30. punktā minētajiem pienākumiem:

31.1. 10 darbdienu laikā pēc šo noteikumu 9.1. apakšpunktā minētā līguma noslēgšanas iesniedz vadības informācijas sistēmā plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafiku, kurā norādīts maksājuma pieprasījuma veids (avansa maksājums, starpposma maksājums, noslēguma maksājums), maksājuma pieprasījuma apmērs un pieprasīšanas laiks, un iepirkumu plānu par visiem projekta īstenošanai plānotajiem iepirkumiem, informāciju par iepirkumu izsludināšanas brīdi (ja attiecināms) un maksājuma pieprasījumu grafiku un, ja nepieciešams, tos aktualizē;

31.2. nodrošina projekta ietvaros noteikto investīciju pilnīgu sasniegšanu noteiktajā laika grafikā;

31.3. kontrolē šo noteikumu 11. punktā minēto sadarbības līgumu izpildi un nodrošina, lai vienas un tās pašas darbības netiktu finansētas dubultā;

31.4. nodrošina projekta īstenošanas progresa datu savlaicīgu ievadi vadības informācijas sistēmā. Datus ievada vadības informācijas sistēmā vismaz divas reizes gadā par iepriekšējo kalendāra pusgadu – līdz kārtējā gada 9. janvārim un 9. jūlijam.

32. Šo noteikumu V nodaļā minētais finansējuma saņēmējs nodrošina, ka biometāna ievades punktā drīkst ievadīt biometānu, kas atbilst normatīvo aktu prasībām atjaunīgo energoresursu ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritēriju jomā.

33. Šo noteikumu 11. punktā minētajā sadarbības līgumā iekļauj vismaz šādus nosacījumus:

33.1. plānotais finansējums sadarbības partnerim šo noteikumu 17.2.1., 17.2.2., 17.2.3. un 17.2.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;

33.2. sadarbības partnera īstenojamās projekta darbības un to apjoms;

33.3. sadarbības partnera īstenojamo atbalstāmo darbību kvalitātes kontrole;

33.4. sadarbības partnera pienākumi, atbildība un pārskatu sniegšanas kārtība;

33.5. sadarbības partnerim sasniedzamais iznākuma un rezultāta rādītāja apmērs;

33.6. norēķinu kārtība ar sadarbības partneri, tai skaitā tam izmaksātā avansa dzēšanas un atgūšanas kārtība.

34. Aģentūrai ir tiesības vienpusēji atkāpties no šo noteikumu 9.1. apakšpunktā noslēgtā līguma jebkurā no šādiem gadījumiem:

34.1. finansējuma saņēmējs nepilda līguma nosacījumus, tostarp netiek ievēroti projektā noteiktie termiņi vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt projekta vai projekta ietvaros noteikto investīciju rādītāju sasniegšanu;

34.2. finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā apzināti ir sniedzis nepatiesu informāciju;

34.3. finansējuma saņēmēja īstenotajā projektā ir konstatēti gadījumi vai pazīmes, kas saistītas ar interešu konfliktu, korupciju, krāpšanu un dubultā finansējuma pārkāpumu pieļaušanu;

34.4. citos gadījumos, ko paredz šo noteikumu 9.1. apakšpunktā noslēgtais līgums.

Ministru prezidente E. Siliņa

Klimata un enerģētikas ministrs K. Melnis

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!