Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 7 Pēdējās nedēļas laikā 5 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 487
Rīgā 2024. gada 16. jūlijā (prot. Nr. 29 79. §)
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas
2021.–2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.4. pasākuma "Atbalsta instrumentu izstrāde un ieviešana ģimenes funkcionalitātes stiprināšanai" otrās kārtas īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu
2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma
19. panta 6. un 13. punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam (turpmāk – programma) 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.4. pasākuma "Atbalsta instrumentu izstrāde un ieviešana ģimenes funkcionalitātes stiprināšanai" otro kārtu (turpmāk – pasākums);
1.2. pasākuma mērķi;
1.3. pasākumam plānoto un pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4. prasības Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk – ESF Plus) projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam un finansējuma saņēmējam;
1.5. pasākuma atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus, tostarp komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus;
1.6. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2. Pasākuma mērķis ir izstrādāt un īstenot jaunas pieejas atbalsta pakalpojumu sniegšanā no vardarbības cietušām personām atbilstoši to specifiskajām vajadzībām, lai novērstu atkārtotas vardarbības riskus un mazinātu vardarbības radītās sekas.
3. Pasākuma mērķa grupa ir:
3.1. personas ar garīga rakstura traucējumiem, kuras ir cietušas no vardarbības;
3.2. personas ar redzes, dzirdes vai kustību traucējumiem, kuras ir cietušas no vardarbības;
3.3. 60 gadu vecumu sasniegušas personas, kuras ir cietušas no vardarbības;
3.4. personas, kuras ir cietušas no seksuālas vardarbības;
3.5. personas, kuras ir pakļautas augstam vardarbības riskam;
3.6. bērni, kuri ir cietuši no savstarpējās vardarbības;
3.7. bērni ar kaitējošu seksuālu uzvedību.
4. Pasākuma ietvaros ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
4.1. programmas iznākuma rādītājs līdz 2024. gada 31. decembrim – biedrības un nodibinājumi, mikrouzņēmumi, mazie vai vidējie uzņēmumi, kas saņēmuši atbalstu, – 10;
4.2. programmas iznākuma rādītājs līdz 2029. gada 31. decembrim – biedrības un nodibinājumi, mikrouzņēmumi, mazie vai vidējie uzņēmumi, kas saņēmuši atbalstu, – 13.
5. Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Labklājības ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
6. Pasākumu īsteno atklātas projektu iesniegumu atlases veidā. Sadarbības iestāde atklātas projektu iesniegumu atlases termiņus saskaņo ar atbildīgo iestādi.
7. Pasākums veido sinerģiju ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam:
7.1. 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.4. pasākuma "Atbalsta instrumentu izstrāde un ieviešana ģimenes funkcionalitātes stiprināšanai" pirmās kārtas projektu un 4.3.6.5. pasākumu "Atbalsta pasākumi bērniem ar uzvedības vai atkarību problēmām un to ģimenēm", šo noteikumu 17.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros sniedzot atbalsta pakalpojumus bērniem, kuri cietuši no vardarbības vai bērniem ar kaitējošu seksuālu uzvedību;
7.2. 4.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto personu sociālo integrāciju, izmantojot sociālās inovācijas" 4.4.1.1. pasākumu "Atbalsts jaunām pieejām sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanā", šo noteikumu 17.2. apakšpunkta minētās atbalstāmās darbības ietvaros sniedzot jaunus vai pilnveidotus atbalsta pakalpojumus.
8. Pasākumam plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 1 506 637 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums – 1 280 641 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 225 996 euro.
9. Maksimālais attiecināmais ESF Plus finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma. Valsts budžeta līdzfinansējums nav mazāks par 15 procentiem no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
10. Projektu iesniegumu atlases ietvaros pasākuma attiecināmo finansējumu indikatīvi 1 158 952 euro apmērā no šo noteikumu 8. punktā minētā pasākumam pieejamā kopējā attiecināmā finansējuma novirza šo noteikumu 3.1., 3.2., 3.3., 3.4. un 3.5. apakšpunktā minēto mērķa grupu atbalstam un pasākuma attiecināmo finansējumu indikatīvi 347 685 euro apmērā – šo noteikumu 3.6. un 3.7. apakšpunktā minēto mērķa grupu atbalstam. Ja projektu iesniegumu atlasē apstiprināmo projektu iesniegumu attiecināmā finansējuma kopsumma pārsniedz kādu no attiecīgajām mērķa grupām norādītā indikatīvā attiecināmā finansējuma apmēriem, sadarbības iestāde var pārdalīt attiecināmo finansējumu starp šo noteikumu 3.1., 3.2., 3.3., 3.4. un 3.5. apakšpunktā un šo noteikumu 3.6. un 3.7. apakšpunktā minētajām mērķa grupām. Ja projektu iesniegumu atlasē neapstiprina projektu iesniegumus par visu pasākuma ietvaros pieejamo attiecināmo finansējumu, sadarbības iestāde var organizēt atkārtotu atklātu projektu iesniegumu atlasi, visu atlikušo finansējumu novirzot šo noteikumu 3.6. un 3.7. apakšpunktā minēto mērķa grupu atbalstam. Sadarbības iestāde minēto finansējuma pārdali un atkārtotas projektu iesniegumu atlases organizēšanu saskaņo ar atbildīgo iestādi.
11. Projekta minimālā attiecināmo izmaksu kopsumma nav ierobežota. Projekta maksimālā attiecināmo izmaksu kopsumma ir 115 895 euro. Vienā projektā nodrošina atbalsta pakalpojumus vismaz 10 šo noteikumu 3.1., 3.2., 3.3., 3.4. un 3.5. apakšpunktā minēto mērķa grupu vai šo noteikumu 3.6. un 3.7. apakšpunktā minēto mērķa grupu personām.
12. Pasākuma atbalsta veids ir grants.
13. Pasākuma ietvaros izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un ir radušās no dienas, kad ar sadarbības iestādi ir noslēgts līgums par projekta īstenošanu.
II. Prasības projekta iesniedzējam
14. Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir biedrība, nodibinājums vai komersants, kas sniedz atbalstu šo noteikumu 3. punktā minēto mērķa grupu personām.
15. Projekta iesniedzējs, kura projekta iesniegums ir apstiprināts, ir finansējuma saņēmējs.
16. Projekta iesniedzējs var iesniegt vairākus projektus, ja katrā no tiem paredzēti atšķirīgi specializēti individuāli vai grupas atbalsta pakalpojumi kādai no šo noteikumu 3. punktā minētajām mērķa grupām.
III. Atbalstāmās darbības un izmaksas
17. Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
17.1. jaunu atbalsta pakalpojumu aprakstu izstrāde vai esošo atbalsta pakalpojumu aprakstu pilnveide;
17.2. šo noteikumu 17.1. apakšpunktā minēto atbalsta pakalpojumu sniegšana;
17.3. komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi;
17.4. projekta vadība un tā īstenošanas nodrošināšana.
18. Pasākuma ietvaros plāno šādas attiecināmās izmaksas:
18.1. tiešās attiecināmās personāla izmaksas;
18.2. pārējās attiecināmās izmaksas.
19. Šo noteikumu 18.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās personāla izmaksas ietver finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas, izņemot virsstundas. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika izmaksu attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, atlīdzības izmaksas nosakāmas atbilstoši nepilnā darba laika noslodzei. Personāla atlīdzības izmaksām jābūt atbilstošām finansējuma saņēmēja atlīdzības sistēmā noteiktajai samaksai par līdzvērtīga darba veikšanu vai atbilstošām vidējai darba samaksai saskaņā ar Latvijas Republikas Centrālās statistikas pārvaldes datiem par līdzvērtīgu darbu attiecīgajā nozarē.
20. Šo noteikumu 18.2. apakšpunktā minētās pārējās attiecināmās izmaksas finansējuma saņēmējs saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060), 56. panta 1. punktu plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot vienoto likmi 40 procentu apmērā no šo noteikumu 18.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām.
21. Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar regulas 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem.
22. Pasākuma ietvaros šo noteikumu 17. punktā minēto atbalstāmo darbību finansēšanai sadarbības iestāde finansējuma saņēmējam veic avansa un starpposma maksājumus atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtību Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā, nodrošinot avansa un starpposma maksājumu kopsummu ne vairāk kā 90 procentu apmērā no projekta apstiprinātā kopējā attiecināmā finansējuma.
23. Šo noteikumu 22. punktā minētos starpposma maksājumus sadarbības iestāde veic arī laikposmā, kad finansējuma saņēmējs izmanto saņemtā avansa maksājumu. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde to apstiprina, ņemot vērā nosacījumu, ka plānotā avansa apmērs atbilst iespējai to izlietot sešu mēnešu laikā. Finansējuma saņēmējam avansu sadarbības iestāde var piešķirt līdz 30 procentiem no projekta apstiprinātā kopējā attiecināmā finansējuma, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos.
IV. Pasākuma un projekta īstenošanas nosacījumi
24. Šo noteikumu 17.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros finansējuma saņēmējs izstrādā jauna vai pilnveido esoša atbalsta pakalpojuma aprakstu šo noteikumu 3. punktā minētajām mērķa grupām atkārtotas vardarbības risku un vardarbības radīto seku novēršanai.
25. Šo noteikumu 17.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros finansējuma saņēmējs:
25.1. izstrādā anketu šo noteikumu 3. punktā minēto mērķa grupu personu atbilstības pārbaudei dalībai šo noteikumu 17.2. apakšpunktā minētajos atbalsta pakalpojumos. Anketā norāda vārdu, uzvārdu, personas kodu un pamatu atbilstībai šo noteikumu 3. punktā minētajām mērķa grupām;
25.2. piesaista šo noteikumu 3. punktā minēto mērķa grupu personas dalībai šo noteikumu 17.2. apakšpunktā minētajos atbalsta pakalpojumos;
25.3. sniedz šo noteikumu 3. punktā minēto mērķa grupu personām jaunus vai pilnveidotus atbalsta pakalpojumus vardarbības risku un vardarbības radīto seku novēršanai. Viena mērķa grupas persona var saņemt atbalstu vairākos projektos, ja tajos sniedz cita veida atbalsta pakalpojumu;
25.4. nodrošina, ka šo noteikumu 25.3. apakšpunktā minētie atbalsta pakalpojumi ir specializēti atbilstoši katras šo noteikumu 3. punktā minētās mērķa grupas vajadzībām un satur jaunu pieeju, metodi un risinājumu atbalsta nodrošināšanai;
25.5. nodrošina, ka informācija par projektā paredzētajiem atbalsta pakalpojumiem ir piekļūstama iedzīvotājiem visā Latvijas teritorijā.
26. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
26.1. piesaista šo noteikumu 17. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai nepieciešamo personālu vai īsteno iepirkumus, nodrošinot, ka projekta īstenošanas laikā tiek ievēroti interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumi, un vismaz paredzot, ka projekta vadībā un īstenošanā iesaistītais personāls un iepirkumu līgumu izpildītāji ir informēti par korupcijas un interešu konflikta novēršanas jautājumiem, krāpšanas pazīmēm un pienākumu ziņot par konstatētajām aizdomām, kā arī ir informēti par ziņotāju aizsardzību atbilstoši Trauksmes celšanas likumam;
26.2. ievēro Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumos Nr. 104 "Noteikumi par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem" noteikto līguma slēgšanas tiesību piešķiršanas procedūru (ja attiecināms) un noteiktos ierobežojumus šādu līgumu slēgšanai, tai skaitā aizpilda un paraksta minēto noteikumu 1. pielikumā noteikto apliecinājumu par interešu konflikta neesību un pievieno to iepirkumu līgumu slēgšanas dokumentācijai, kā arī, veicot iepirkumus, īsteno konkurenci nodrošinošu, pārredzamu, atklātu, nediskriminējošu konkursa procedūru un, kur tas ir attiecināms, īsteno sociāli atbildīgus un inovatīvus iepirkumus;
26.3. novērš dubultā finansējuma risku un nodrošina, ka šajos noteikumos paredzētās atbalstāmās darbības un projektā sniegtais atbalsts šo noteikumu 3. punktā minēto mērķa grupu personām netiek finansēts vai līdzfinansēts, kā arī to nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem, un nodrošina dubultā finansējuma neiestāšanos, tai skaitā ņemot vērā šo noteikumu 25.3. apakšpunkta nosacījumus;
26.4. pirms uzsākt atbalsta pakalpojumu sniegšanu šo noteikumu 3. punktā minētajām mērķa grupu personām, par tām iesniedz informāciju sadarbības iestādē, norādot vārdu, uzvārdu, personas kodu un plānoto atbalsta pakalpojuma veidu;
26.5. nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasības, kas noteiktas regulas 2021/1060 47. un 50. pantā un normatīvajos aktos, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
26.6. savā tīmekļvietnē, ja tāda ir, un sociālajos tīklos ievieto informāciju par projekta īstenošanu un aktualizē to, tiklīdz pieejama jaunāka informācija;
26.7. uzkrāj datus par šādiem horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītājiem:
26.7.1. atbalstu saņēmušo sociālās atstumtības un nabadzības riskam pakļauto personu skaits;
26.7.2. personu ar invaliditāti skaits atbalsta saņēmēju vidū;
26.8. lai īstenotu šo noteikumu 17.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības un sagatavotu maksājuma pieprasījumus saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas nosaka Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2021.–2027. gada plānošanas periodā, veic šo noteikumu 3. punktā minēto mērķa grupu personu atbilstības pārbaudi iesaistei šo noteikumu 25.3. apakšpunktā minētajos atbalsta pakalpojumos, kā arī veic minēto personu identificēšanu un uzskaiti, norādot vārdu, uzvārdu, personas kodu, veselības datus par atbilstību šo noteikumu 3.1. un 3.2. apakšpunktā minētajām mērķa grupām, datus, kas raksturo mērķa grupas personas atbilstību sociālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautu iedzīvotāju grupai, un citu personas datus nesaturošu informāciju.
27. Pēc šo noteikumu 26.5. apakšpunktā minētās informācijas saņemšanas sadarbības iestāde pārbauda, vai norādītās mērķa grupas personas ir iesaistītas kādā no citiem pasākuma projektiem un, ja ir, pārbauda, vai tās ir saņēmušas no finansējuma saņēmēja projektā plānotā atšķirīgu atbalsta pakalpojuma veidu. Par konstatēto sadarbības iestāde informē finansējuma saņēmēju.
28. Projektu iesniegumu atlases ietvaros projektu īsteno ne ilgāk par 24 mēnešiem no dienas, kad ar sadarbības iestādi noslēgts līgums par projekta īstenošanu.
29. Pasākuma ietvaros projektu īsteno saskaņā ar līgumu par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
30. Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
V. Ar komercdarbības atbalsta piešķiršanu saistītie nosacījumi
31. De minimis atbalstu šo noteikumu 17.1., 17.2. un 17.4. apakšpunktā minētās darbības ietvaros sadarbības iestāde (turpmāk – atbalsta sniedzējs) šo noteikumu 14. punktā minētajām biedrībām, nodibinājumiem vai komersantiem, kas ir saimnieciskās darbības veicēji (turpmāk – atbalsta pretendents), sniedz saskaņā ar Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – regula 2023/2831).
32. Pieņemot lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu, ievēro šādus nosacījumus:
32.1. atbalsta sniedzējs de minimis atbalstu piešķir, ievērojot regulas 2023/2831 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbības ierobežojumus;
32.2. atbalsta sniedzējs pirms lēmuma pieņemšanas par de minimis atbalsta piešķiršanu pārbauda, vai plānotais atbalsts kopā ar iepriekšējos trijos gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz regulas 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Viens vienots uzņēmums ir uzņēmums, kas atbilst regulas 2023/2831 2. panta 2. punktam;
32.3. atbalsta pretendents, iesniedzot atbalsta sniedzējam pieteikumu de minimis atbalsta saņemšanai, pieteikumam pievieno sistēmā sagatavotās veidlapas izdruku vai norāda sistēmā sagatavotās pretendenta veidlapas identifikācijas numuru saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību;
32.4. šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nedrīkst kumulēt ar komercdarbības atbalstu citu atbalsta programmu vai ad-hoc atbalsta projekta ietvaros, tai skaitā ar citu de minimis atbalstu, neatkarīgi no finansējuma avota;
32.5. ja atbalsta pretendents vienlaikus darbojas vienā vai vairākās regulas 2023/2831 1. panta 1. punkta "a", "b", "c" un "d" apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar regulas 2023/2831 1. panta 2. punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem;
32.6. atbalsta sniedzējs veic atbalsta pretendenta izvērtēšanu atbilstoši regulas 2023/2831 nosacījumiem uz atbalsta piešķiršanas brīdi.
33. Atbalsta pretendents un atbalsta sniedzējs de minimis atbalsta uzskaiti veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
34. Atbalsta sniedzējs uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 gadus, skaitot no dienas, kad šajos noteikumos minētajā kārtībā ir piešķirts pēdējais atbalsts. Atbalsta pretendents uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 gadus, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas.
35. De minimis atbalstu noteikumu ietvaros piešķir līdz 2029. gada 31. decembrim.
36. Par de minimis atbalsta piešķiršanas brīdi uzskata dienu, kad pieņemts lēmums par šo noteikumu 32. punktā minētā atbalsta piešķiršanu.
37. Ja tiek pārkāpti regulas 2023/2831 nosacījumi, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Ministru prezidente E. Siliņa
Labklājības ministra pienākumu izpildītājs ‒
klimata un enerģētikas ministrs K. Melnis