Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 3 Pēdējās nedēļas laikā 21 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 506
Rīgā 2024. gada 23. jūlijā (prot. Nr. 30 50. §)
Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālā transformācija" 2.3.1.r. reformas "Ilgtspējīgas un sociāli atbildīgas atbalsta sistēmas pieaugušo izglītības atbalstam" 2.3.1.4.i. investīcijas "Individuālo mācību kontu pieejas attīstība" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Likuma par budžetu
un finanšu vadību 19.3 panta otro daļu
1. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka:
1.1. Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – Atveseļošanas fonds) Latvijas Atveseļošanas un noturības plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālā transformācija" 2.3.1.r. reformas "Ilgtspējīgas un sociāli atbildīgas atbalsta sistēmas pieaugušo izglītības atbalstam" 2.3.1.4.i. investīcijas "Individuālo mācību kontu pieejas attīstība" daļas (turpmāk – investīcija) īstenošanas un uzraudzības kārtību, tai skaitā:
1.1.1. mērķi un mērķa grupu;
1.1.2. investīcijas rādītājus;
1.1.3. pieejamo finansējumu investīcijas atbalstāmajām darbībām "Prasmju pārvaldības platformas izstrāde, aprobācija un pilnveide" un "Individuālā mācību konta pieejas aprobācija – atbalsta nodrošināšana digitālo prasmju mācībām un saistītajiem pakalpojumiem klātienē un attālinātu mācību formā" (turpmāk abas kopā – atbalstāmās darbības);
1.1.4. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.1.5. atbalstāmo darbību īstenošanā iesaistīto institūciju un citu personu tiesības un pienākumus;
1.2. prasmju pārvaldības platformas prototipa (turpmāk – platforma) aprobācijai un individuālo mācību kontu pieejas aprobācijai nepieciešamās informācijas sistēmas izveides un izmantošanas kārtību;
1.3. investīcijas ieviešanā iesaistīto institūciju tiesības pieprasīt un saņemt tiešu pieeju datiem valsts informācijas sistēmās.
2. Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1. fiziskas personas individuālais mācību konts – digitāls konts platformā (turpmāk – individuālais mācību konts);
2.2. individuālā mācību konta lietotājs – atbilstoši fiziskās personas elektronisko identifikāciju regulējošo normatīvo aktu prasībām elektroniski identificēta fiziska persona, kurai platformā ir aktivizēts individuālais mācību konts;
2.3. individuālo mācību kontu tīmekļvietne – vienotais publiskas informācijas kontaktpunkts, kurā ir pieejama informācija par pieaugušo izglītību, izglītības programmu, izglītības pakalpojumu, karjeras attīstības atbalsta un papildu atbalsta pasākumu piedāvājumu pilngadīgām fiziskām personām neatkarīgi no to nodarbinātības statusa, kā arī informācija par pieejamo publisko finansējumu pieaugušo izglītības mācību piedāvājumam un finansēšanas nosacījumiem;
2.4. izglītības pakalpojumi – izglītības programmas, tai skaitā digitālo prasmju apguvei, un citi mācību, karjeras un papildu atbalsta izglītības pakalpojumi atbilstoši konkrētās programmas nosacījumiem, kuriem individuālā mācību konta lietotājs piesakās platformā un kuru finansēšanai piešķirams publiskais finansējums vai kuru izmaksas pilnībā vai daļēji sedz no saviem, darba devēja vai citiem finanšu līdzekļiem;
2.5. izglītības pakalpojumu sniedzējs – izglītības pakalpojumu nodrošinātājs, kas atbilst šajos noteikumos izvirzītajām prasībām un kuru finansējuma saņēmējs ir apstiprinājis tā pieteikumu piedāvājuma iekļaušanai platformā;
2.6. atbalsta programma – ministriju un citu valsts pārvaldes iestāžu vai pašvaldību finansētās izglītības programmas un izglītības pakalpojumi, kuriem piešķirams publiskais finansējums;
2.7. publiskais finansējums – valsts budžeta vai Eiropas Savienības politikas instrumentu un citu ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļu finansējums atbalsta programmu īstenošanai;
2.8. papildu atbalsta pasākumi – pasākumi, kas attiecināmi individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas finansējuma ietvaros, tai skaitā individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas mērķa grupas mazāk aizsargātām personām aprobācijā attiecināmā finansējuma ietvaros;
2.9. individuālais mācību ceļš – individuālā mācību konta ietvaros personas izveidots personalizēts profesionālās attīstības ceļš nākotnes mācību vajadzību noteikšanai. Individuālais mācību ceļš ietver personas nākotnes plānu attīstīt profesionālo pieredzi un mācību vajadzības. Individuālo mācību ceļu veido no personas profila informācijas, personas profesionālajiem mērķiem un platformā iekļautā izglītības pakalpojumu sniedzēju piedāvājuma;
2.10. atbalsta persona – pilnvarota atbalsta programmas nodrošinātāja nodarbinātā persona, kura sniedz atbalstu personai, tai reģistrējoties un izveidojot individuālo mācību kontu platformā, kā arī personai piesakoties individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas ietvaros finansētā izglītības pakalpojuma saņemšanai.
3. Investīcijas mērķis ir līdz 2026. gada 31. maijam attīstīt un aprobēt Latvijas kontekstam atbilstošu individuālo mācību kontu pieeju.
4. Investīcijas mērķa grupa ir pieaugušie vecumā no 18 gadiem.
5. Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – nozares ministrija) ir atbildīgā nozares ministrija, kas veic uzraudzību par individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas jeb investīcijas īstenošanu atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumiem Nr. 621 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi Nr. 621).
6. Investīcijas finansējuma saņēmējs ir Valsts izglītības attīstības aģentūra (turpmāk – finansējuma saņēmējs). Investīcijas sadarbības partneris ir Izglītības un zinātnes ministrija. Investīcijas atbalstāmās darbības "Individuālā mācību konta pieejas aprobācija – atbalsta nodrošināšana digitālo prasmju mācībām un saistītajiem pakalpojumiem klātienē un attālinātu mācību formā" sadarbības partneri ir izglītības iestādes, kas īsteno šo noteikumu 16.1., 16.2., 16.3. un 16.5. apakšpunktā minētās izglītības programmas.
7. Investīcijas ietvaros sasniedzami šādi mērķa rādītāji:
7.1. līdz 2024. gada 31. decembrim sasniedzot mērķa rādītāju 1000 pieaugušie, kuriem palīdzēts apgūt digitālās prasmes, izmantojot individuālo mācību kontu resursus;
7.2. līdz 2026. gada 31. maijam sasniedzot mērķa rādītāju 3500 pieaugušie, kuriem palīdzēts apgūt digitālās prasmes, izmantojot individuālo mācību kontu resursus;
7.3. līdz 2026. gada 31. maijam nodrošinot reformas 2.3.1.r. "Ilgtspējīgas un sociāli atbildīgas atbalsta sistēmas pieaugušo izglītībai attīstība" mērķa rādītāja sasniegšanu – pabeigts Individuālo mācību kontu pieejas izmēģinājuma projekts.
8. Investīcijas ietvaros sasniedzami šādi nacionālie rādītāji:
8.1. līdz 2024. gada 31. decembrim uzsākta platformas sākotnējā modeļa aprobācija;
8.2. līdz 2026. gada 31. maijam izveidota funkcionējoša platforma ar vismaz 3500 individuālo mācību kontu lietotājiem, kurā ir pieejami atbilstoši papildu atbalsta pasākumi un nodrošināti risinājumi nepieciešamai datu apmaiņai ar citām valsts informācijas sistēmām un integrācijai ar saistītām publiskām platformām, kā arī integrēta iespēja piekļūt starptautisku un ārvalstu mācību platformām.
9. Investīcijas ietvaros atbalstāmo darbību nodrošināšanai pieejamais finansējums:
9.1. atbalstāmās darbības "Individuālā mācību konta pieejas aprobācija – atbalsta nodrošināšana digitālo prasmju mācībām un saistītajiem pakalpojumiem klātienē un attālinātu mācību formā" izglītības programmu nodrošināšanai un papildu atbalsta pasākumu nodrošināšanai pieejamais finansējums ir 8 817 101 euro, no kura:
9.1.1. Atveseļošanas fonda finansējums nepārsniedz 8 677 720 euro;
9.1.2. valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa izmaksām nepārsniedz 139 381 euro;
9.2. atbalstāmai darbībai "Prasmju pārvaldības platformas izstrāde, aprobācija un pilnveide" pieejamais finansējums ir 2 879 800 euro, no kura:
9.2.1. Atveseļošanas fonda finansējums nepārsniedz 2 380 000 euro;
9.2.2. valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa izmaksām nepārsniedz 499 800 euro.
10. Investīcijas atbalstāmo darbību īstenošana tiek uzsākta 2024. gada 1. augustā un tiek īstenota līdz 2026. gada 31. maijam. Šo atbalstāmo darbību ietvarā netiek iekļautas darbības, kas ir pabeigtas līdz dienai, kad noslēgta finansējuma saņēmēja un Centrālās finanšu un līgumu aģentūras vienošanās par investīcijas īstenošanu.
11. Investīcijas ieviešanas teritorija ir Latvijas Republika.
12. Finansējuma saņēmējs īsteno projektu, kas nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu, un sadarbības partneri īsteno projektu, kas nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu vai nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
13. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri investīcijas informācijas un publicitātes pasākumus nodrošina saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, 34. pantu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantu.
14. Atbalstāmo darbību ietvaros atbalsts tiek sniegts granta veidā.
2. Individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas īstenošanas nosacījumi
2.1. Individuālo mācību kontu pieejas aprobācijā īstenojamās izglītības programmas un atbalsta pasākumi
15. Digitālo prasmju apguvei individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas ietvaros tiek nodrošinātas izglītības programmas.
16. Individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas ietvaros ir attiecināmas šādas izglītības programmas:
16.1. profesionālās tālākizglītības programmas apguve, kuras noslēgumā var saņemt kvalifikācijas apliecību un iegūt profesiju;
16.2. profesionālās pilnveides izglītības programmas apguve, kuras noslēgumā var saņemt apliecību par profesionālās pilnveides izglītības programmas apguvi;
16.3. studiju kursa vai akreditēta studiju virziena licencētas studiju programmas studiju moduļa apguve, kas apgūstams augstskolās vai koledžās un kura noslēgumā var saņemt apliecību;
16.4. neformālās izglītības programmas apguve, kuras noslēgumā var saņemt apliecību par neformālās izglītības programmas apguvi;
16.6. tālmācības izglītības programmas apguve Latvijas vai starptautisku un ārvalstu mācību platformās, eksaminācija vai iegūto zināšanu vai prasmju apliecināšana un verificēšana.
16.5. modulārās profesionālās izglītības programmas moduļa vai no dažādu zināšanu, prasmju un kompetenču kopuma sastāvošas moduļu kopas apguve, kuras noslēgumā var saņemt apliecību;
17. Individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas ietvaros ir attiecināmi šādi atbalsta pasākumi:
17.1. karjeras atbalsta pasākumi;
17.2. mērķa grupas zināšanu, kompetenču un prasmju novērtēšana;
17.3. ārpus formālās izglītības sistēmas apgūtās profesionālās kompetences novērtēšana;
17.4. papildu atbalsta pasākumu īstenošana personu iesaistei šo noteikumu 16.1. un 16.2. apakšpunktā minētajās izglītības programmās:
17.4.1. stipendijas piešķiršana;
17.4.2. atlīdzība transporta izdevumu segšanai:
17.4.2.1. braucienam no deklarētās dzīvesvietas vai darbavietas uz prakses vietu un atpakaļ atbilstoši prakses ilgumam personām, kuras mācās šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētajā profesionālās tālākizglītības programmā;
17.4.2.2. braucienam no deklarētās dzīvesvietas vai darbavietas uz mācību vietu un atpakaļ atbilstoši mācību ilgumam personām, kuras mācās šo noteikumu 16.2. apakšpunktā minētajā profesionālās pilnveides izglītības programmā;
17.4.3. ar izvēlētās dzīvojamās telpas īri vai dzīvošanu dienesta viesnīcā saistīto izdevumu kompensācijai:
17.4.3.1. atbilstoši prakses ilgumam personām, kuras mācās šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētajā profesionālās tālākizglītības programmā;
17.4.3.2. atbilstoši mācību ilgumam personām, kuras mācās šo noteikumu 16.2. apakšpunktā minētajā profesionālās pilnveides izglītības programmā.
18. Nodrošinot izglītības pakalpojumus individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas ietvaros, ir attiecināmi šādi izmaksu veidi:
18.1. izmaksas, ko finansējuma saņēmējs plāno un piešķir izglītības pakalpojumu sniedzējiem kā sadarbības partneriem:
18.1.1. profesionālās tālākizglītības programmas apguves izmaksas atbilstoši nozares ministrijas apstiprinātajai vienkāršoto izmaksu metodikai;
18.1.2. profesionālās pilnveides izglītības programmas apguves izmaksas atbilstoši nozares ministrijas apstiprinātajai vienkāršoto izmaksu metodikai;
18.1.3. modulārās profesionālās izglītības programmas moduļu vai no dažādu zināšanu, prasmju un kompetenču kopuma sastāvošas moduļu kopas apguves izmaksas atbilstoši nozares ministrijas apstiprinātajai vienkāršoto izmaksu metodikai;
18.1.4. studiju kursa vai akreditēta studiju virziena licencētas studiju programmas studiju moduļa apguves izmaksas atbilstoši nozares ministrijas apstiprinātajai vienkāršoto izmaksu metodikai;
18.1.5. personu zināšanu un prasmju novērtēšanas un karjeras konsultēšanas īstenošanas izmaksas atbilstoši nozares ministrijas apstiprinātajai vienkāršoto izmaksu metodikai;
18.2. izmaksas, ko finansējuma saņēmējs plāno un piešķir izglītības pakalpojumu sniedzējiem, veicot attiecīgus publiskos iepirkumus:
18.2.1. neformālās izglītības programmas apguves izmaksas;
18.2.2. tālmācības izglītības programmas Latvijas, starptautisko un ārvalstu mācību platformās apguves izmaksas atbilstoši attiecīgās platformas abonēšanas maksas noteikumiem;
18.3. karjeras konsultāciju izmaksas;
18.4. izmaksas, ko finansējuma saņēmējs plāno un piešķir personai:
18.4.1. ārpus formālās izglītības sistēmas apgūtās profesionālās kompetences novērtēšanas izmaksas šo noteikumu 17.3. apakšpunktā minēto atbalsta pasākumu īstenošanai, ko finansējuma saņēmējs individuālo mācību kontu lietotājam finansē atbilstoši apmēram, ko nosaka Ministru kabineta noteikumi par profesionālās izglītības iestāžu un eksaminācijas centru maksas pakalpojumu cenrādi;
18.4.2. finanšu atbalsts ceļa izdevumu segšanai šo noteikumu 17.4.2. apakšpunktā minētā atbalsta pasākuma īstenošanai, nepārsniedzot 50 euro mēnesī:
18.4.2.1. braucienam ar vieglo transportlīdzekli no deklarētās dzīvesvietas vai darbavietas uz mācību vai prakses vietu un atpakaļ, piemērojot Finanšu ministrijas metodikā "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai" ietvertos nosacījumus;
18.4.2.2. reģionālās vietējās nozīmes un reģionālās starppilsētu nozīmes sabiedriskā transporta izmaksu segšanai braucienam no deklarētās dzīvesvietas vai darbavietas uz mācību vai prakses vietu un atpakaļ, piemērojot Finanšu ministrijas metodikā "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai" ietvertos nosacījumus;
18.4.2.3. vietējā sabiedriskā (vienas apdzīvotas vietas ietvaros) transporta izmaksu segšanai braucienam no deklarētās dzīvesvietas vai darbavietas uz mācību vai prakses vietu un atpakaļ, piemērojot Finanšu ministrijas metodikā "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai" ietvertos nosacījumus;
18.4.3. finanšu atbalsts izdevumiem par dzīvojamās telpas īri vai dienesta viesnīcu saskaņā šo noteikumu 17.4.3. apakšpunktu atbilstoši nozares ministrijas apstiprinātajai vienkāršoto izmaksu metodikai, nepārsniedzot 50 euro mēnesī;
18.4.4. stipendiju izmaksas šo noteikumu 17.4.1. apakšpunktā minētā atbalsta pasākuma īstenošanai. Ik mēnesi piešķiramās stipendijas apmērs vienai personai ir 5 euro dienā, kad apmeklētas mācības klātienē vai attālināti, nepārsniedzot 100 euro mēnesī;
18.4.5. eksaminācijas vai iegūto zināšanu vai prasmju apliecināšanas un verificēšanas izmaksas starptautiski atzītu sertifikātu iegūšanai šo noteikumu 16.6. apakšpunktā minētā atbalsta pasākuma īstenošanai.
19. Finansējuma saņēmēja pienākumi:
19.1. lai novērstu dubultā finansējuma risku individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas ietvaros, nodrošina demarkāciju personas līmenī par platformā individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas ietvaros pieejamajām izglītības programmām;
19.2. apstiprina personai individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas ietvaros pieejamo finansējumu noteiktajiem izglītības pakalpojumiem, apstiprina finansējumu personai un pēc sekmīgas izglītības programmas apguves izmaksā piešķirto individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas finansējumu izglītības pakalpojumu sniedzējam;
19.3. nodrošina interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas riska neiestāšanos. Finansējuma saņēmējs paraksta apliecinājumu ar elektronisko parakstu par interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. pantu;
19.4. nodrošina normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanu un uzraudzības kārtību noteiktā finansējuma saņēmēja pienākuma izpildi attiecībā uz informācijas ievadi vadības informācijas sistēmā Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas progresa pusgada ziņojuma un maksājuma pieprasījuma sagatavošanai, datus uzkrāj un ievada Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – vadības informācijas sistēma) divas reizes gadā termiņā, ko nosaka finansējuma saņēmēja un Centrālās finanšu un līgumu aģentūras vienošanās par projekta īstenošanu;
19.5. nodrošina normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanu un uzraudzības kārtību minēto institūciju konstatēto pārkāpumu vai trūkumu novēršanu, tai skaitā izdevumu atmaksu, ja par šiem izdevumiem finansējuma saņēmējs jau ir saņēmis noslēguma maksājumu;
19.6. nodrošina ar projekta īstenošanu saistītās dokumentācijas uzglabāšanu līdz 2031. gada 31. decembrim;
19.7. nodrošina dokumentu un informācijas pieejamību vadības informācijas sistēmā vai pie finansējuma saņēmēja. Finansējuma saņēmējs nodrošina dokumentu un informācijas pieejamību normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību un Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, 22. panta 2. punkta "e" apakšpunktā minētajām institūcijām;
19.8. izglītības programmu īstenošanas laikā nodrošina pārbaudes sasniegto atskaites punktu un mērķus pamatojošās dokumentācijas pārbaudi, tai skaitā datu ticamības pārbaudi izglītojamo līmenī, kas ir gala labuma guvēji;
19.9. plāno un pēc saskaņošanas ar sadarbības partneri – Izglītības un zinātnes ministriju – nodrošina sabiedrības informēšanas pasākumus.
20. Finansējuma saņēmējs individuālā mācību konta lietotāja aprobācijas ietvaros apgūtās izglītības programmas izmaksas izglītības pakalpojumu sniedzējam finansē no individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas finansējuma piešķirtajiem līdzekļiem tikai pēc apliecinājuma saņemšanas par minētās izglītības programmas sekmīgas pabeigšanas un apliecinoša dokumenta ievietošanas individuālajā mācību kontā, bet ne vēlāk kā šo noteikumu 38. punktā minētajā termiņā.
2.2. Mērķa grupas finansēšanas un atbalsta pasākumu saņemšanas kārtība individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas ietvaros
21. Finansējuma piešķiršanas nosacījumi personas izvēlētajai izglītības programmai un atbalsta pasākumiem atbilstoši šo noteikumu 9. punktā noteiktajiem finansējuma avotiem:
21.1. šo noteikumu 16.1. un 16.2. apakšpunktā minēto izglītības programmu apguvei izmaksas finansējamas 100 % apmērā personai, kas aizpildījusi individuālo mācību ceļu, izmantojot platformas funkcionalitāti, un finansējuma saņēmējs to ir apstiprinājis;
21.2. šo noteikumu 16.3., 16.4., 16.5. un 16.6. apakšpunktā minēto izglītības programmu apguvei piešķirams publiskais finansējums šādā apmērā:
21.2.1. vienai personai sešu mēnešu periodam – 500 euro;
21.2.2. persona ir tiesīga uzkrāt tai piešķirto publisko finansējumu par diviem secīgiem sešu mēnešu periodiem, bet ne vairāk kā 1000 euro viena gada laikā, norādot to savā individuālajā mācību kontā;
21.2.3. lai izmantotu piešķirtā publiskā finansējuma iespēju, personai šo noteikumu 25. punktā noteiktajos termiņos ir jāpiesakās izglītības programmai vai jāizvēlas iespēja uzkrāt publisko finansējumu nākamajam periodam, kā arī jāuzsāk un šo noteikumu 81. punktā noteiktajā termiņā jāpabeidz izvēlētā izglītības programma. Nākamais publiskais finansējums piešķirams tikai pēc iepriekšējās izglītības programmas sekmīgas pabeigšanas.
22. Izvēloties šo noteikumu 16.1. un 16.2. apakšpunktā minēto izglītības programmu apguvi, persona patstāvīgi izveido individuālo mācību ceļu, izmantojot platformas piedāvāto funkcionalitāti, vai piesakās platformā piedāvātajiem karjeras attīstības atbalsta pasākumiem un ar konsultanta atbalstu izveido individuālo mācību ceļu.
23. Finansējuma saņēmējs, pieņemot lēmumu par publiskā finansējuma piešķiršanu šo noteikumu 16.1. un 16.2. apakšpunktā minētās izglītības programmas apguvei, var ņemt vērā individuālajā mācību ceļā izvirzītos mērķus un izvēlētās izglītības programmas.
24. Personas individuālo mācību kontu aprobācijas ietvaros var pieteikties kādam no šo noteikumu 17.1. un 17.2. apakšpunktā minētajiem atbalsta pasākumiem:
24.1. viena gada periodā līdz diviem karjeras atbalsta pasākumiem. Persona pēc karjeras atbalsta pasākumu saņemšanas var neizvēlēties apgūt izglītības programmu;
24.2. veikt prasmju novērtēšanu pie izglītības pakalpojumu sniedzēja vai izmantojot platformā pieejamos rīkus, vai karjeras konsultāciju laikā;
24.3. neierobežotu reižu skaitu izmantot digitālos rīkus, kas platformā pieejami bez maksas.
25. Individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas finansējuma iespējas apstiprināšanas gadījumā ne vēlāk kā trīs mēnešu laikā kopš individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas finansējuma iespējas piešķiršanas datuma personai, kas pieteikusies un apstiprināta izglītības programmas apguvei, ir jāuzsāk mācības vai ne vēlāk kā divu mēnešu laikā kopš individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas finansējuma iespējas piešķiršanas datuma individuālajā mācību kontā, ir pienākums izvēlēties individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas finansējuma iespējas uzkrāšanu nākamajam periodam individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas īstenošanas kopējā perioda ietvaros.
26. Ja persona izvēlas apgūt izglītības programmu, kuras izmaksas ir zemākas par šo noteikumu 21.2.1. vai 21.2.2. apakšpunktā noteikto apmēru, un norāda, ka periodā, kuram ir piešķirta individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas finansējuma iespēja, vairs nevēlas apgūt citas izglītības programmas, tad personai rezervētā individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas finansējuma atlikums anulējams un atgriežams kopējā individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas budžetā.
27. Ja persona izvēlas apgūt izglītības programmu, kuras izmaksas pārsniedz šo noteikumu 21.2.1. vai 21.2.2. apakšpunktā noteikto piešķiramā individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas finansējuma iespēju, tad persona izmaksu starpību sedz no personīgajiem finanšu līdzekļiem vai izmanto darba devēja finansējumu vai citus finanšu līdzekļus.
28. Personai ir iespēja pieteikties vienas vai vairāku izglītības programmu apguvei investīcijas ietvaros, ievērojot šo noteikumu 29. punktā noteikto dubultā finansējuma ierobežojumu. Šādā gadījumā investīcijas finansējums vienai personai nedrīkst pārsniegt šo noteikumu 21.2.1. vai 21.2.2. apakšpunktā minēto apmēru.
29. Izmantojot individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas finansējumu, persona vienlaikus var apgūt tikai vienu izglītības programmu un ir tiesīga pieteikties nākamās izglītības programmas apguvei tikai pēc sekmīgas iepriekšējās izglītības programmas pabeigšanas un apliecinājuma saņemšanas.
30. Ja personai netiek piešķirta individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas finansējuma iespēja, tad tā var izvēlēties jebkuru platformā pieejamo izglītības programmu, izmaksas par izglītības programmas apguvi sedzot no personīgajiem finanšu līdzekļiem vai izmantojot darba devēja finansējumu vai citus finanšu līdzekļus.
31. Īstenojot šo noteikumu 17.4.2. apakšpunktā minēto papildu atbalsta pasākumu, finansējuma saņēmējs:
31.1. piešķir finanšu atbalstu transporta izdevumu segšanai, ja mēneša laikā no izglītības programmas uzsākšanas ir saņemts personas iesniegums par nepieciešamo finanšu atbalstu transporta izdevumu segšanai un izdevumus apliecinoši dokumenti par iepriekšējo mācību mēnesi – sabiedriskā transporta braukšanas biļetes vai degvielas izdevumus apliecinoši dokumenti;
31.2. izmaksā atbalstu par visu izglītības programmas īstenošanas periodu, ja persona finansējuma saņēmējam mēneša laikā iesniedz izdevumus apliecinošus dokumentus par iepriekšējo mācību mēnesi – sabiedriskā transporta braukšanas biļetes vai degvielas izdevumus apliecinošus dokumentus.
32. Īstenojot šo noteikumu 17.4.3. apakšpunktā minēto atbalsta pasākumu, finansējuma saņēmējs atbalstu ar dzīvojamās telpas īri vai dzīvošanu dienesta viesnīcā saistīto izdevumu kompensācijai:
32.1. piešķir finanšu atbalstu, ja, uzsākot izglītības programmas apguvi, izglītības iestāde vai prakses vieta atrodas vismaz 40 kilometru attālumā no nodarbinātās personas deklarētās dzīvesvietas;
32.2. piešķir finanšu atbalstu, ja mēneša laikā ir saņemts personas iesniegums par nepieciešamo finanšu atbalstu ar dzīvojamās telpas īri vai dzīvošanu dienesta viesnīcā saistīto izdevumu kompensācijai iepriekšējā mēnesī;
32.3. izmaksā par visu izglītības programmas īstenošanas periodu, ja persona finansējuma saņēmējam iesniedz izdevumus apliecinošus dokumentus par iepriekšējo mācību mēnesi, kas saistīti ar dzīvojamās telpas īri vai dzīvošanu dienesta viesnīcā.
33. Īstenojot šo noteikumu 17.3. apakšpunktā minēto atbalsta pasākumu, finansējuma saņēmējs ārpus formālās izglītības sistēmas apgūtās profesionālās kompetences novērtēšanas atbalstu personai piešķir, ja personas iesniegums par nepieciešamo finanšu atbalstu ir saņemts mēneša laikā pēc profesionālās kvalifikācijas apliecības izsniegšanas.
2.3. Kārtība, kādā persona piesakās izglītības programmu apguvei un papildu atbalsta pasākumiem individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas ietvaros
34. Persona izglītības programmu apguvei piesakās šādā kārtībā:
34.1. platformā izveido individuālo mācību kontu un aizpilda personas profila anketu;
34.2. piesakās platformā pieejamajai izglītības programmai, aizpildot pieteikumu, vai izvēlas iespēju uzkrāt piešķirto individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas finansējuma iespēju nākamajam periodam;
34.3. platformā seko līdzi apstiprinātajai individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas finansējuma iespējai;
34.4. platformā seko līdzi iesniegtā pieteikuma statusam un sadarbojas ar attiecīgo izglītības pakalpojumu sniedzēju, lai noteiktu atbilstību izvēlētās izglītības programmas apguves uzsākšanas kritērijiem, kas var ietvert prasības apgūtajai izglītībai, pieredzei un prasmēm.
35. Individuālo mācību kontu var izveidot fiziska persona, kura sasniegusi vismaz 18 gadu vecumu.
36. Persona, kas ir pieteikusies izglītības programmai platformā un saņēmusi izglītības pakalpojumu sniedzēja apstiprinājumu par dalību izvēlētajā izglītības programmā, noslēdz mācību līgumu ar izglītības pakalpojumu sniedzēju. Minētā līguma kopiju izglītības pakalpojumu sniedzējs ievieto platformā pie mācību grupas izglītojamo informācijas.
37. Izglītības pakalpojumu sniedzējam ir tiesības mācību līgumā paredzēt nosacījumus izglītības programmas apmaksai no personas personīgajiem līdzekļiem proporcionāli neapgūtās izglītības programmas apmeklēto mācību stundu skaita izmaksām, kas noteikti, piemērojot Vienas vienības izmaksu standarta likmes piemērošanas metodiku, ja persona pārtrauc izglītības programmas apguvi:
37.1. bez attaisnojoša iemesla, tai skaitā personīgu iemeslu dēļ (laika trūkums, nepareizi izvēlēta izglītības programma). Attaisnojošie iemesli mācību pārtraukšanai – pārejoša darbnespēja; slima bērna kopšana; pamatojoties uz izsaukumu, jāierodas izmeklēšanas iestādē, prokuratūrā vai tiesā; mācību kavēšana (līdz divām dienām) ir saistīta ar pirmās pakāpes radinieka vai laulātā nāvi; ir citi objektīvi apstākļi, kas nav atkarīgi no izglītojamā gribas;
37.2. anulēts attiecīgās izglītības programmas apguvei apstiprinātais individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas finansējums, jo persona nav ievērojusi šo noteikumu 37.1. apakšpunktā minēto prasību.
38. Izglītības pakalpojumu sniedzējs var pagarināt sākotnējo izglītības programmas apguves termiņu, noslēdzot ar personu vienošanos šo noteikumu 36. punktā noteiktajā kārtībā, atbilstoši attiecīgās izglītības programmas apguves jomu regulējošajiem normatīvajiem aktiem, kā arī apgūstamajai izglītības programmai un ievērojot šādus nosacījumus:
38.1. izglītības programma apgūstama, tai skaitā saņemot apliecinājumu par izglītības programmas sekmīgu pabeigšanu, 12 mēnešu laikā no izglītības programmas apguves uzsākšanas brīža. Šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētajai izglītības programmai var būt noteikts garāks apguves termiņš, bet nepārsniedzot šo noteikumu 43. punktā noteikto termiņu;
38.2. personai anulējams apstiprinātais individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas finansējums, ja mācības netiek pabeigtas vai ir pabeigtas, bet nav saņemts izglītības programmas sekmīgu pabeigšanu apliecinošs dokuments 12 mēnešu laikā no tās apguves uzsākšanas brīža un ne vēlāk kā šo noteikumu 43. punktā noteiktajā termiņā.
39. Personai ir tiesības atsaukt reģistrāciju izvēlētajā izglītības programmā pirms izglītības programmas apguves sākuma, bet ne vēlāk kā piecas kalendāra dienas pirms izglītības programmas īstenošanas uzsākšanas. Šādā gadījumā individuālā mācību konta lietotājam apstiprinātais individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas finansējums nav anulējams, bet atgriežams personas individuālajā mācību kontā, un persona var izvēlēties citu izglītības programmu, ņemot vērā personai iepriekš apstiprinātā, bet neizlietotā individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas finansējuma apmēru, kas tika atgriezts personas individuālajā mācību kontā (ja attiecināms).
40. Ja persona atsauc dalību izglītības programmas apguvē pēc tam, kad tā ir apstiprināta un reģistrēta izglītības programmas apguvei, vai tā ir izdarījusi to vēlāk nekā šo noteikumu 25. punktā noteiktajā termiņā, kā arī gadījumā, ja persona apguvusi mazāk nekā 80 % no noteiktā izglītības programmas stundu skaita un izglītības programmas apguve nav pabeigta, tai skaitā šo noteikumu 37. punktā minētajos gadījumos, individuālā mācību konta lietotājam izglītības programmas apguvei apstiprinātos finanšu līdzekļus finansējuma saņēmējs neatgriež personas individuālajā mācību kontā, bet novirza atpakaļ individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas budžetā.
41. Ja persona vēlas pārtraukt izglītības programmas apguvi, jo viņu neapmierina sniegtā izglītības pakalpojuma kvalitāte, tad:
41.1. persona finansējuma saņēmējam iesniedz platformā rakstveida iesniegumu, norādot izglītības programmas apgūšanas pārtraukšanas iemeslu un raksturojot situāciju, kā arī pievieno personas apgalvojumus pamatojošus dokumentus (ja attiecināms);
41.2. finansējuma saņēmējs sazinās ar izglītības pakalpojumu sniedzēju un izvērtē situāciju;
41.3. ja finansējuma saņēmējs pieņem lēmumu, ka izglītības pakalpojumu sniedzējs nav nodrošinājis atbilstošu un kvalitatīvu izglītības pakalpojumu, tad personai individuālajā mācību kontā atgriežams individuālā mācību konta lietotājam attiecīgās izglītības programmas apgūšanai apstiprinātais individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas finansējums un persona var izvēlēties citu izglītības programmu;
41.4. finansējuma saņēmējam ir tiesības izslēgt izglītības programmu no platformas kataloga, ja ir pieņemts šo noteikumu 41.3. apakšpunktā minētais lēmums. Finansējuma saņēmējs neveic individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas finansējuma maksājumu par šo izglītības programmu kopumā izglītības pakalpojumu sniedzējam.
42. Personai ir pienākums aizpildīt novērtējuma anketu pēc katras individuālo mācību kontu aprobācijas ietvaros izglītības programmas pabeigšanas. Novērtējums tiek publicēts apkopotā veidā, neizceļot konkrētās personas sniegto novērtējumu, un tā daļa iekļaujama izglītības pakalpojumu sniedzēja publiskajā reitingā, kas publicējams individuālo mācību kontu tīmekļvietnē.
43. Individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas finansējums ir pieejams līdz 2026. gada 31. maijam vai kamēr beidzas pieejamais mācībām paredzētais individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas finansējums. Izglītības programmu īstenošana un dokumentu par izglītības programmas sekmīgu pabeigšanu izsniegšana jānodrošina ne vēlāk kā līdz 2026. gada 30. aprīlim.
44. Ja persona neatbilst mērķa grupai vai tai netiek piešķirts publiskais finansējums individuālo mācību kontu aprobācijas ietvaros, persona var izvēlēties platformā piedāvāto izglītības pakalpojumu par maksu, izdevumus sedzot no saviem, darba devēja vai citiem finanšu līdzekļiem.
45. Individuālo mācību kontu aprobācijā persona nedrīkst apgūt vienu un to pašu izglītības programmu vairākas reizes publiskā finansējuma ietvaros.
46. Piesakoties izglītības programmai platformā, persona vienlaikus apliecina, ka nav pārkāpusi šo noteikumu 45. punktā noteikto ierobežojumu. Ja finansējuma saņēmējam nerodas pārliecība par individuālā mācību konta lietotāja sniegtā apliecinājuma patiesumu, tam ir tiesības pieprasīt izglītības pakalpojumu sniedzējiem iesniegt izglītības programmas saturu pamatojošos dokumentus. Ja tiek konstatēts, ka pārkāpts šo noteikumu 45. punktā minētais nosacījums, tad personai netiek piešķirts publiskais finansējums programmas apguvei vai, ja tas jau ticis piešķirts, personai jāveic tā atmaksa individuālo mācību kontu aprobācijas budžetā.
47. Saņemot publisko finansējumu, personas pienākums ir sekmīgi pabeigt izglītības programmu, kurai tā ir pieteikusies, un ievērot šajos noteikumos noteiktās prasības. Ja persona nav ievērojusi šajos noteikumos noteiktās prasības, finansējuma saņēmējam ir tiesības, pieņemot lēmumu, pieprasīt personai atmaksāt piešķirto finansējumu.
2.4. Prasības izglītības pakalpojumu sniedzējiem un finansējuma saņēmēja darbības individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas ietvaros
48. Finansējuma saņēmējs individuālo mācību kontu tīmekļvietnē publicē uzaicinājumu izglītības iestādēm iesniegt pieteikumu šo noteikumu 16.1., 16.2., 16.3. un 16.5. apakšpunktā minēto izglītības programmu īstenošanai individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas ietvaros. Izglītības iestādes iesniedz pieteikumu uzaicinājumā publicētajā norādītajā termiņā.
49. Finansējuma saņēmējs, izvēloties izglītības iestādi iekļaušanai platformā piedāvātajām individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas finansētajām izglītības programmām, ievēro šādus nosacījumus:
49.1. izglītības iestāde ir akreditēta un īsteno licencētu un akreditētu profesionālās izglītības programmu vismaz trīs gadus pirms pieteikuma iesniegšanas;
49.2. izglītības iestāde ir reģistrēta Izglītības iestāžu reģistrā vismaz trīs gadus pirms pieteikuma iesniegšanas;
49.3. izglītības iestāde ir īstenojusi vismaz divas izglītības programmas attiecīgajā izglītības programmas veidā un Eiropas Iedzīvotāju digitālā ietvara kompetenču jomā vismaz trešajā līmenī (pielikums), kā arī mācības pabeigušo skaits vienā grupā ir bijis vismaz 10 izglītojamie;
49.4. uz izglītības iestādi nav attiecināms neviens no izslēgšanas kritērijiem, kas noteikti Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 136. pantā.
50. Izglītības iestāde platformā aizpilda pieteikumu, kurā:
50.1. norāda kompetenču jomas, kā arī šo noteikumu 16.1., 16.2., 16.3. un 16.5. apakšpunktā minētos izglītības programmu veidus, kurus tā īstenos;
50.2. norāda izglītības programmas izmaksas katrai šo noteikumu 16.1., 16.2., 16.3. un 16.5. apakšpunktā minētajai izglītības programmai, kuru izglītības iestāde piesaka īstenošanai. Šo noteikumu 16.3. apakšpunktā minētās izglītības programmas izmaksām pievieno pamatojumu, norādot saiti uz tīmekļvietni, kur var pārliecināties par esošās vai līdzvērtīgas izglītības programmas izmaksām, kas tiek nodrošinātas ārpus platformas;
50.3. apliecina, ka tās rīcībā ir atbilstošs materiāltehniskais nodrošinājums un nepieciešamās programmatūras licences (ja attiecināms) attiecīgo izglītības programmu īstenošanai, un iesniedz to pamatojošus dokumentus;
50.4. apliecina, ka izglītības pakalpojumu īstenošanā tiks iesaistīti pedagogi vismaz ar šādu pieredzi:
50.4.1. īstenotas mācības pieaugušajiem vismaz vienu gadu;
50.4.2. izglītība un pieredze atbilst īstenojamās izglītības programmas jomai;
50.4.3. esošās vai līdzvērtīgas izglītības programmas ietvaros nodrošinātas mācības vismaz 30 izglītojamiem pēdējo triju gadu laikā no pieteikuma iesniegšanas brīža.
51. Izglītības iestāde pieteikumam pievieno šādus dokumentus:
51.1. apliecinājumu, ka izglītības iestāde pieteikumā norādītajās kompetenču jomās, kurās tā plāno nodrošināt izglītības programmas, ir īstenojusi vismaz divas izglītības programmas, kurās mācības pabeigušo skaits vienā grupā ir bijis vismaz 10 izglītojamie;
51.2. izglītības programmas aprakstu atbilstoši platformā definētajai izglītības programmas apraksta formai.
52. Finansējuma saņēmējs, saņemot šo noteikumu 50. punktā minēto izglītības iestādes pieteikumu:
52.1. izvērtē izglītības iestādes atbilstību šo noteikumu 49., 50. un 51. punktā noteiktajām prasībām un, ja nepieciešams, pieprasa papildu informāciju pieteikuma izvērtēšanai. Ja tiek konstatēts, ka uz izglītības iestādi ir attiecināms kāds no izslēgšanas kritērijiem, finansējuma saņēmējs nevērtē izglītības iestādes pieteikumu;
52.2. noslēdz sadarbības līgumu ar izglītības iestādi, kas atbilst šo noteikumu 49., 50. un 51. punktā minētajām prasībām, uz termiņu līdz 2026. gada 31. maijam, piešķirot tai izglītības pakalpojumu sniedzēja statusu platformā;
52.3. iekļauj izglītības iestādi, kas atbilst šo noteikumu 49., 50. un 51. punktā minētajām prasībām un ar kuru ir noslēgts šo noteikumu 52.2. apakšpunktā minētais līgums, platformas Izglītības pakalpojumu sniedzēju katalogā līdz 2026. gada 31. maijam.
53. Izglītības iestādes, kuru pieteikums nav apstiprināts, šo noteikumu 48. punktā minētajā termiņā var atkārtoti pieteikties šo noteikumu 50. un 51. punktā noteiktajā kārtībā finansējuma saņēmēja izsludinātajā uzaicinājumā.
54. Izglītības pakalpojumu sniedzējs, kas ir apstiprināts dalībai platformā un ar kuru ir noslēgts šo noteikumu 52.2. apakšpunktā minētais līgums, jaunas izglītības programmas iekļaušanai Izglītības pakalpojumu sniedzēju katalogā var iesniegt vienu reizi ceturksnī. Piesakot jaunas izglītības programmas, izglītības iestāde, kuras atbilstība šo noteikumu 49.1., 49.2., 49.3. un 49.4. apakšpunktā minētajiem nosacījumiem ir jau pārbaudīta un tās statuss nav mainījies, kopā ar pieteikumu iesniedz apliecinājumu par atbilstību šo noteikumu 49. punktā minētajām prasībām. Finansējuma saņēmējam ir tiesības atkārtoti pieprasīt dokumentus un veikt izglītības pakalpojumu sniedzēja atbilstības pārbaudi šo noteikumu 49., 50. un 51. punktā minētajām prasībām šo noteikumu 52.2. apakšpunktā minētā līguma spēkā esības laikā.
55. Izglītības pakalpojumu sniedzējs, kuru finansējuma saņēmējs ir apstiprinājis iekļaušanai Izglītības pakalpojumu sniedzēju katalogā, veic šādas darbības platformā:
55.1. izveido savu darba vietu;
55.2. atbilstoši platformā noteiktajai izglītības programmas formai ievada vismaz šādu informāciju:
55.2.1. mācību mērķa grupa;
55.2.2. izglītojamo skaits mācību grupā un brīvo vietu skaits;
55.2.3. izglītības programmas atbilstība Eiropas Iedzīvotāju digitālajam ietvaram;
55.2.4. mācību norises laiki;
55.2.5. izglītības programmas izmaksas;
55.2.6. izglītības programmas īstenošanas kalendārs – sākuma un beigu datums, ilgums akadēmiskajās stundās;
55.2.7. izglītības apguves veids – attālināti, klātiene, e-mācību modulis (tālmācība);
55.2.8. izglītības programmas īstenošanas vieta, ja mācības tiks īstenotas klātienē;
55.2.9. citas prasības izglītojamam, ko definējis izglītības pakalpojumu sniedzējs;
55.2.10. izglītības programmas pielāgošanas iespējas personām ar invaliditāti;
55.2.11. izglītības programmas kods, ja izglītības programma atbilst šo noteikumu 16.1., 16.2., 16.3. un 16.5. apakšpunktā minētajām prasībām;
55.3. izglītības pakalpojumu sniedzējs var publicēt līdz trim izglītības programmām katrā izglītības programmas veidā, kā arī papildināt piedāvājumu ar jaunām izglītības programmām atbilstoši finansējuma saņēmēja noteiktajām prioritātēm, informāciju publicējot individuālo mācību kontu tīmekļvietnē;
55.3.1. izglītības pakalpojumu sniedzējs savā kontā norāda, kuras izglītības programmas tiek publicētas individuālo mācību kontu tīmekļvietnē un platformā;
55.3.2. izglītības programmai var veidot vairākas mācību grupas ar dažādiem norises datumiem, bet par katru mācību grupu jābūt norādītai informācijai atbilstoši šo noteikumu 55.2. apakšpunktam.
56. Prasības izglītības programmu mācību grupu komplektēšanai finansējuma saņēmējs nosaka līgumā ar izglītības pakalpojumu sniedzēju.
57. Izglītības pakalpojumu sniedzējs, komplektējot mācību grupas:
57.1. norāda izmaksas vienam izglītojamam par izglītības programmas apguvi;
57.2. komplektē mācību grupas atbilstoši personu pieteikumiem. Izglītības pakalpojumu sniedzējam ir tiesības veikt nelielas tehniskas izmaiņas saistībā ar izglītības programmas īstenošanu (mācību grupas lieluma izmaiņas, norises datumu korekcijas un citas tehniskā rakstura izmaiņas), iepriekš saskaņojot tās ar izglītojamiem un informējot par to finansējuma saņēmēju;
57.3. var pārplānot mācību norises uzsākšanas datumu ne vairāk kā trīs reizes apstiprinātam izglītojamam. Pēc trešās reizes izglītības pakalpojumu sniedzējam mācības ir jānodrošina;
57.5. mācību grupu ietvaros var mācīties izglītojamie, kas saņem publisko finansējumu, kā arī izglītojamie, kas dalību apmaksā no saviem, darba devēja vai citiem finanšu līdzekļiem.
57.4. izglītības programmas norise jānodrošina divu mēnešu laikā pēc izglītojamā apstiprināšanas mācību grupā;
58. Izglītības pakalpojumu sniedzēju atlasei šo noteikumu 16.4. un 16.6. apakšpunktā minēto izglītības programmu īstenošanai finansējuma saņēmējs veic publiskos iepirkumus atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā.
59. Finansējuma saņēmējs ir tiesīgs izslēgt izglītības pakalpojumu sniedzēju no izglītības pakalpojumu sniedzēju kataloga un dalības platformā, vienpusēji atkāpjoties no līguma šādos gadījumos:
59.1. izglītības pakalpojumu sniedzējs pārkāpj izglītības programmas īstenošanu regulējošajos normatīvajos aktos un līgumā noteiktās prasības, un tas apdraud mācību procesa norisi;
59.2. izglītības pakalpojumu sniedzējs pārkāpj līgumā noteikto kārtību, kādā personas ieskaitāmas izglītojamo skaitā un atskaitāmas no tā;
59.3. izglītības pakalpojumu sniedzējs ir noteicis papildu samaksu izglītojamiem, kas nav norādīta platformā;
59.4. izglītības pakalpojumu sniedzējs nenodrošina atbilstošu un kvalitatīvu izglītības pakalpojumu;
59.5. izglītības pakalpojumu sniedzējs apzināti sniedzis nepatiesu informāciju, piesakoties dalībai platformā, noslēdzot līgumu vai tā darbības laikā;
59.6. ja šo noteikumu 71. punktā noteiktais reitings pēc divu izglītības programmu nodrošināšanas ir zemāks par trim punktiem, izglītības pakalpojumu sniedzējs izslēdzams no platformā izvietotā Izglītības pakalpojumu sniedzēju kataloga līdz kvalitātes uzlabošanai. Pēc kvalitātes uzlabošanas izglītības pakalpojumu sniedzējs šo noteikumu 50. un 51. punktā noteiktajā kārtībā iesniedz pieteikumu atkārtotai izvērtēšanai.
60. Finansējuma saņēmēja apstiprinātās izglītības pakalpojumu sniedzēja izglītības programmas publicējamas individuālo mācību kontu tīmekļvietnē, sniedzot izglītības programmas aprakstu un norādot izglītības programmas izmaksas. Izglītības pakalpojumu sniedzējam nav tiesību no izglītojamiem pieprasīt papildu maksu, kas pārsniedz izglītības programmas noteiktās izmaksas, kā arī izglītības programmas apgūšanas laikā palielināt izglītības programmas apgūšanai sākotnēji noteikto izmaksu summu. Izglītības programmas sākotnēji noteikto izmaksu summas pieauguma gadījumā izmaksu starpību izglītības pakalpojumu sniedzējs sedz no saviem līdzekļiem tam pieejamā finansējuma ietvaros.
61. Finansējuma saņēmējs izvērtē un deaktivizē no platformā izvietotā Izglītības pakalpojumu sniedzēju kataloga izglītības programmu, kurai 12 mēnešu laikā kopš izglītības programmas iekļaušanas platformā izveidotajā mācību piedāvājumā nevienu reizi mācību grupā nav pieteicies neviens individuālā mācību konta lietotājs šīs individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas ietvaros. Finansējuma saņēmējs veic izglītības programmas izvērtēšanu gada laikā pēc izglītības programmas iekļaušanas datuma individuālo mācību kontu izglītības programmu katalogā un rakstiski līgumā noteiktajā kārtībā informē par to izglītības pakalpojumu sniedzēju.
62. Finansējuma saņēmējs nodrošina platformā izvietoto izglītības programmu īstenošanas kvalitātes uzraudzības pasākumus, lai nodrošinātu atbalsta darbību īstenošanas uzraudzību atbilstoši šajos noteikumos noteiktajām prasībām. Izglītības programmas īstenošanas kvalitātes uzraudzības pasākumus veic pēc nejaušības principa, izvēloties vismaz 10 % no izglītības programmām, ko īsteno izglītības pakalpojumu sniedzēji. Finansējuma saņēmējs ir tiesīgs īstenot klātienes uzraudzības vizītes vai pieslēgties nodarbībām tiešsaistē, lai pārliecinātos par izglītības programmas faktisko norisi.
63. Finansējuma saņēmējs nodrošina atsevišķu pievienotās vērtības nodokļa izmaksu uzskaiti un nodalīšanu un pirms finansējuma saņemšanas norādītajā apmērā sniedz apliecinājumu, ka minētās summas nav un netiks atgūtas no valsts budžeta priekšnodokļa veidā. Finansējuma saņēmējam ir pienākums atgriezt pārmaksāto pievienotās vērtības nodokļa daļu, ja sākotnēji plānotais pievienotās vērtības nodokļa apjoms pārsniedz faktiski nepieciešamo.
64. Pievienotās vērtības nodokli sedz no valsts budžeta līdzekļiem šo noteikumu minētajām finansējuma saņēmēja un tā sadarbības partnera – Izglītības un zinātnes ministrijas – attiecināmajām izmaksām. Pievienotās vērtības nodokli finansējuma saņēmējs un tā sadarbības partneris sedz no valsts budžeta līdzekļiem tikai tādā gadījumā, ja finansējuma saņēmējs un tā sadarbības partneris nevar atgūt pievienotās vērtības nodokli normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
3. Platformas izveide individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas ietvaros
3.1. Platformas mērķis, platformas pārzinis un pamatfunkcionalitāte
65. Platformas mērķis ir nodrošināt drošu, efektīvu un kvalitatīvu pieaugušo izglītības pakalpojumu piedāvājuma pārvaldību, tai skaitā vienotu kontaktpunktu, lai nodrošinātu informācijas par personas mācību rezultātiem uzglabāšanu un mācību piedāvājuma saņemšanu, kā arī fiziskām personām nodrošinātu piekļuvi savai izglītības pakalpojumu saņemšanas vēsturei individuālajā mācību kontā.
66. Platformas turētājs un pārzinis ir Valsts izglītības attīstības aģentūra (turpmāk – platformas pārzinis). Platformas pārzinis izmanto platformu, lai nodrošinātu efektīvu pieaugušo izglītības procesa pārvaldīšanu un informācijas pieejamību par:
66.1. valsts budžeta līdzekļu vai Eiropas Savienības politikas instrumentu un citu ārvalstu finanšu palīdzības finansētajām izglītības programmām un izglītības pakalpojumu piedāvājumu;
66.2. papildu atbalsta pasākumiem un to finansēšanas nosacījumiem individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas ietvaros;
66.3. valsts pārvaldes iestāžu mācību piedāvājumu, kas īstenojams platformā citas atbalsta programmas ietvaros.
67. Individuālo mācību kontu tīmekļvietnē ir pieejama vismaz šāda informācija:
67.1. par pieaugušo izglītības iespējām un izglītības programmām;
67.2. publiskā atbalsta saņemšanas nosacījumi, finansējuma apjoms un mērķa grupas;
67.3. aktuālais izglītības pakalpojumu sniedzēju un to sniegto pakalpojumu piedāvājums ar iespēju filtrēt un atlasīt piedāvātās izglītības programmas vismaz pēc izglītības programmas norises vietas, pēc izglītības pakalpojumu sniedzējiem un izglītības programmu veidiem, pēc izglītības programmas īstenošanas veida (klātiene, attālināti vai hibrīdmodelis), pēc mācību jomas, ilguma, mācību sākuma, pēc izglītības programmas finansējuma avota;
67.4. anonīms izglītības programmas reitings, kas tiek piesaistīts izglītības pakalpojumu sniedzējam, pamatojoties uz izglītojamo vērtējumu, kas noteikts šo noteikumu 71. punktā;
67.5. noderīga informācija un citi resursi par pieaugušo izglītības iespējām;
67.6. individuālā mācību konta izveides un lietošanas kārtība;
67.7. autorizācijas iespējas individuālajā mācību kontā.
68. Platformā apstrādā šādus datus:
68.1. individuālā mācību konta lietotāja personas datus;
68.2. platformas pārvaldības datus;
68.3. datus par izglītības pakalpojumu saņemšanu, finansējuma izmantošanu un uzkrāšanu, pētniecības, monitoringa un mākslīgā intelekta izmantošanas datus;
68.4. platformas tehniskajai darbībai nepieciešamos datus.
69. Ja individuālais mācību konts deaktivizēts šo noteikumu 88. punktā noteiktajā kārtībā, tad šo noteikumu 77.1. apakšpunktā noteiktie individuālā mācību konta lietotāja personas dati glabājami Ministru kabineta noteikumos Nr. 621 noteiktajā kārtībā.
70. Individuālā mācību konta lietotājam ir pieejama šāda individuālā mācību konta funkcionalitāte:
70.1. iegūt informāciju par pieejamo publisko finansējumu, tā apjomu un atlikumu;
70.2. pievienot, apskatīt, lejupielādēt savus izglītības dokumentus un apliecinājumus par iepriekš iegūto izglītību;
70.3. aizpildīt un aktualizēt profila informāciju, izteikt ierosinājumus mācību vajadzībām;
70.4. pieteikties izvēlētajai izglītības programmai;
70.5. pieteikties karjeras atbalsta pasākumiem un apskatīt rezultātu vēsturi;
70.6. aizpildīt novērtējumu par izglītības pakalpojumu sniedzēju, kura pakalpojumi saņemti;
70.7. sniegt atgriezenisko saiti un aizpildīt anketas par mācību pieredzi un mācību vajadzībām;
70.8. izveidot individuālo mācību ceļu un sekot tā izpildei;
70.9. informācijas koplietošanas tiesības par izglītības dokumentiem un dokumentiem, kas apliecina individuālā mācību konta lietotāja apgūtās izglītības programmas, norādot personas, kurām būs pieejama šajā apakšpunktā minētā informācija, un pieejas tiesību termiņu.
71. Platformā katrai izglītības programmai veidojams reitings, ievērojot šādus kritērijus:
71.1. piedāvāto izglītības programmu ir apguvuši vismaz 10 izglītojamie un aizpildījuši novērtējuma anketu;
71.2. izglītojamie sniedz vērtējumu par šādām kategorijām – izglītības programmas saturs, pedagoga darbs, sasniegtie rezultāti, mācību procesa nodrošināšana;
71.3. vērtējumu sniedz tikai identificējami izglītojamie, kas novērtējuma anketu aizpilda no individuālā mācību konta;
71.4. reitings tiek attēlots publiski individuālo mācību kontu tīmekļvietnē pie izglītības programmas skalā no viena līdz pieciem punktiem.
72. Individuālo mācību kontu aprobācijas ietvaros platformu var izmantot arī citu ministriju un citu valsts pārvaldes iestāžu vai pašvaldību (turpmāk – atbalsta programmas nodrošinātāji) finansēto izglītības programmu un izglītības pakalpojumu īstenošanai, kur piešķirams publiskais finansējums.
73. Atbalsta programmas nodrošinātājs noslēdz starpresoru vienošanos ar finansējuma saņēmēju par platformas izmantošanas kārtību un nosacījumiem.
3.2. Individuālā mācību konta izveide un aktivizēšana
74. Lai izveidotu individuālo mācību kontu, persona, pirmo reizi reģistrējoties platformā un turpmāk lietojot platformu, katrā pieslēgšanas reizē autentificējas. Persona platformā var autentificēties, izmantojot:
74.1. Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla sniegtos autentificēšanās pakalpojumus;
74.2. pamatojoties uz personas rakstveida iesniegumu. Atbalsta persona klātienē pārliecinās par attiecīgās personas identitāti un, pamatojoties uz personas uzrādīto derīgu personu apliecinošu dokumentu, reģistrē personu platformā un izsniedz tai platformas pārziņa sagatavoto lietotājvārdu un paroli.
75. Lietotāja autentifikācija platformā notiek brīdī, kad no autentifikācijas uzticamības pakalpojuma sniedzēja "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" ir saņemts apstiprinājums par personas identitāti.
76. Persona atbalsta personai var iesniegt pašrocīgi parakstītu iesniegumu par individuālā mācību konta izveidi un mācību pieteikumu individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas ietvaros finansētā izglītības pakalpojuma saņemšanai šo noteikumu 74.2. apakšpunktā minētajā kārtībā, uzrādot derīgu personu apliecinošu dokumentu. Atbalsta personas pieejamību nodrošina platformas pārzinis, tai skaitā sadarbībā ar attiecīgo pašvaldību.
77. Personai reģistrējoties platformā un izveidojot individuālo mācību kontu, platforma iegūst šādus personas datus:
77.1. no Fizisko personu reģistra:
77.1.1. vārds (vārdi);
77.1.2. uzvārds;
77.1.3. personas kods;
77.1.4. dzimšanas datums;
77.1.5. valstiskā piederība un tās veids;
77.1.6. personas statuss Fizisko personu reģistrā (aktīvs, pasīvs);
77.1.7. miršanas datums;
77.1.8. dzīvesvietas deklarētā adrese un Valsts adrešu reģistra adresācijas objekta kods;
77.2. no Valsts ieņēmumu dienesta datu krātuves:
77.2.1. datus par saimnieciskās darbības veicēju;
77.2.2. par fiziskas personas darbavietām;
77.3. informāciju par iegūto izglītību no Valsts izglītības informācijas sistēmas:
77.3.1. izglītības pakāpe;
77.3.2. izglītības veids;
77.3.3. izglītības dokumenta veids;
77.3.4. izglītības programmas tips;
77.3.5. izglītības programmas nosaukums;
77.3.6. izglītības iestādes reģistrācijas numurs Izglītības iestāžu reģistrā (ja attiecināms);
77.3.7. izglītības dokumenta sērija;
77.3.8. izglītības dokumenta numurs;
77.3.9. izglītības dokumenta izsniegšanas datums;
77.3.10. izglītības programmas kods un nosaukums (ja attiecināms);
77.3.11. iegūtā kvalifikācija (ja attiecināms);
77.4. informāciju par šobrīd uzsākto apgūstamo izglītību atbilstoši programmas veidam no Valsts izglītības informācijas sistēmas:
77.4.1. izglītības pakāpe;
77.4.2. izglītības veids;
77.4.3. izglītības programmas kods;
77.4.4. izglītības programmas nosaukums;
77.4.5. kvalifikācija (ja attiecināms);
77.4.6. izglītības programmas īstenošanas ilgums (stundas) (ja attiecināms);
77.4.7. izglītības iestādes nosaukums;
77.4.8. izglītības iestādes reģistrācijas numurs Izglītības iestāžu reģistrā (ja attiecināms);
77.4.9. mācību klase vai mācību kurss;
77.4.10. izglītības programmas apguves uzsākšanas datums;
77.4.11. izglītības programmas apguves veids;
77.5. informāciju par uzsākto vai iegūto izglītību, kas iegūta atbalsta programmas ietvaros un finansēta no valsts budžeta vai Eiropas Savienības politikas instrumentu un citiem ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļiem:
77.5.1. atbalsta programmas nosaukums;
77.5.2. izglītības iestādes nosaukums;
77.5.3. izglītības iestādes reģistrācijas numurs Izglītības iestāžu reģistrā (ja attiecināms);
77.5.4. izglītības programmas veids;
77.5.5. izglītības programmas nosaukums;
77.5.6. izglītības programmas kods (ja attiecināms);
77.5.7. pieteikuma izglītības programmai iesniegšanas datums;
77.5.8. izglītības programmas apguves uzsākšanas datums;
77.5.9. izglītības programmas plānotais pabeigšanas datums;
77.5.10. izglītības programmas faktiskais pabeigšanas datums;
77.5.11. izglītības programmas pabeigšanas rezultāts;
77.5.12. iegūtā kvalifikācija (ja attiecināms);
77.5.13. sekmīgu pabeigšanu apliecinošs dokuments;
77.5.14. sekmīgu pabeigšanu apliecinoša dokumenta numurs;
77.6. platformā var tikt uzkrāti dati, kas nepieciešami atbalsta programmas nodrošināšanai un nav pieejami Valsts izglītības informācijas sistēmā vai citās valsts informācijas sistēmās:
77.6.1. izglītības dokuments (datne) (ja attiecināms);
77.6.2. iegūtās prasmes (ja attiecināms).
78. Persona, izveidojot individuālo mācību kontu, aizpilda profila informāciju, lai izglītības pakalpojuma sniegšanas procesā nodrošinātu saziņu ar finansējuma saņēmēju, un norāda šādus personas datus:
78.1. dzīvesvietas adrese, Valsts adrešu reģistra adresācijas objekta kods un valsts (ja tā nav iekļauta Fizisko personu reģistrā);
78.2. tālruņa numurs un e-pasta adrese;
78.3. iegūtā un uzsāktā izglītība, ja informācija nav iegūta no Valsts izglītības informācijas sistēmas, – izglītības ieguves statuss, dokumenta izdošanas valsts, izglītības iestādes nosaukums, izglītības iestādes reģistrācijas numurs, izglītības dokumenta nosaukums, dokumenta sērija, dokumenta numurs, kvalifikācijas nosaukums (ja attiecināms), kvalifikācijas līmenis (ja attiecināms), grāds (ja attiecināms), zinātnes nozares grupa (ja attiecināms), zinātnes nozare (ja attiecināms), izglītības kvalifikācijas līmenis atbilstoši Latvijas izglītības klasifikācijas struktūrai (ja attiecināms), dokumenta izsniegšanas vieta, dokumenta izdošanas gads, ja persona vēlas saņemt personalizētu izglītības pakalpojumu piedāvājumu;
78.4. darba pieredze, prasmes un mācību vajadzības, ja persona vēlas saņemt personalizētu izglītības pakalpojumu piedāvājumu;
78.5. norēķinu konta numurs, ja tiek segti transporta vai īres izdevumi vai izmaksāta stipendija;
78.6. aktuālie dati par personas dalību pasākumos, tai skaitā par karjeras atbalsta pasākumiem, prasmju novērtēšanu, papildu atbalstu un citiem pakalpojumiem:
78.6.1. personas pieteikums dalībai pasākumā;
78.6.2. pasākuma nosaukums;
78.6.3. pasākuma īstenotājs;
78.6.4. pasākuma īstenošanas datums;
78.6.5. pasākuma īstenošanas vieta;
78.6.6. pasākuma ilgums;
78.6.7. personas iesaistes ilgums pasākumā;
78.6.8. pasākuma rezultāts;
78.6.9. personas norēķinu rekvizīti (norēķinu konta numurs Latvijā reģistrētajā kredītiestādē vai ārvalstu kredītiestādes Latvijā reģistrētajā filiālē (turpmāk – kredītiestāde), kredītiestādes pilns nosaukums), ja pasākuma ietvaros paredzēts finanšu atbalsts;
78.6.10. personai aprēķinātais un izmaksātais finanšu atbalsts, ja persona piedalās pasākumā, kurā paredzēts finanšu atbalsts;
78.6.11. informācija par pasākuma apmeklējumu un kavējumiem, kā arī kavējumus attaisnojošiem iemesliem.
79. Ja individuālā mācību konta profilā norādītā informācija ir mainījusies, individuālā mācību konta lietotāja pienākums ir to aktualizēt 10 darbdienu laikā.
80. Personai, piesakoties izglītības programmai, platforma izgūst šādus personas datus:
80.1. no Fizisko personu reģistra:
80.1.1. dzimumu;
80.1.2. valstiskās piederības datus bēgļa vai alternatīvā personas statusa atbilstības pārbaudei (ja attiecināms);
80.1.3. vai persona ir vecāks vai aizbildnis bērnam vecumā līdz septiņiem gadiem (ja attiecināms);
80.2. no Pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas informācijas sistēmas – vai persona pārstāv mājsaimniecību, kurai piešķirts maznodrošinātas vai trūcīgas mājsaimniecības statuss (ja attiecināms).
81. Lai veiktu aptaujas sniegto pakalpojumu kvalitātes uzlabošanai saistībā ar noteikto mērķu sasniegšanu, platformas pārzinis var apstrādāt šādus sistēmā uzkrātos lietotāju datus:
81.1. vārds, uzvārds;
81.2. personas pieteikums pakalpojumam;
81.3. digitālo prasmju novērtēšanas rīki;
81.4. anketās sniegtā informācija.
82. Katru informācijas apstrādi platformā auditē. Auditācijas pierakstus platforma glabā 72 mēnešus un izmanto sistēmas uzturēšanai. Pēc noteiktā termiņa auditācijas pieraksti tiek dzēsti.
83. Platformā uzkrātos personas datus par individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas ietvaros līdzfinansēto izglītojamo glabā saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, 22. un 27. pantu un normatīvajiem aktiem par Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību.
84. Šo noteikumu 77. punktā minētos individuālā mācību konta lietotāja datus noteiktajos gadījumos un apjomā finansējuma saņēmējs ir tiesīgs nodot Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai, Izglītības un zinātnes ministrijai un citām Atveseļošanas fonda īstenošanā un uzraudzībā iesaistītajām institūcijām, tai skaitā Latvijas Republikas un Eiropas Komisijas finansēšanas nolīgumā par Atveseļošanas un noturības mehānismu minētajām iestādēm.
3.3. Individuālā mācību konta izmantošana
85. Individuālā mācību konta lietotājs atbild par visām darbībām, kas veiktas tā individuālajā mācību kontā:
85.1. individuālajā mācību kontā pieejamos pakalpojumus var izmantot tikai šo noteikumu 75. punktā noteiktajā kārtībā identificēta persona, kas izveidojusi individuālo mācību kontu. Individuālā mācību konta datus un no tiem izrietošās piekļuves tiesības nedrīkst nodot trešajai personai. Ja kāds no šo noteikumu 74. punktā minētajiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem ir kļuvis zināms trešajai personai vai ir aizdomas, ka tie ir kļuvuši zināmi trešajai personai, individuālā mācību konta lietotājs par to nekavējoties vienas darbdienas laikā rakstiski informē platformas pārzini. Saņemot šajā apakšpunktā minēto individuālā mācību konta lietotāja paziņojumu, platformas pārzinis nekavējoties bloķē piekļuvi individuālajam mācību kontam, līdz individuālā mācību konta lietotājs lūdz atjaunot pieeju individuālajām mācību kontam. Pēc pieejas atjaunošanas individuālā mācību konta lietotājs saņem jaunu kādu no šo noteikumu 74. punktā minētajiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem;
85.2. ja platformas pārzinim vai finansējuma saņēmējam ir pamatotas aizdomas, ka šo noteikumu 74. punktā minētie elektroniskās identifikācijas līdzekļi ir kļuvuši zināmi trešajai personai, vai ir pamats uzskatīt, ka elektroniskās identifikācijas līdzekļus platformā izmanto nelikumīgi, platformas pārzinim ir tiesības apturēt individuālā mācību konta darbību, bloķējot individuālā mācību konta lietotāja piekļuvi individuālajam mācību kontam līdz apstākļu noskaidrošanai un paziņojot to individuālā mācību konta lietotājam uz lietotāja norādīto kontaktinformāciju platformā divu darbdienu laikā no fakta konstatēšanas par finansējuma saņēmēja pamatotām aizdomām, kā arī pieprasīt individuālā mācību konta lietotājam sniegt paskaidrojumus 10 darbdienu laikā;
85.3. ja konstatēta individuālā mācību konta lietotāja vaina šo noteikumu 85.1. apakšpunktā minētajā pārkāpumā un ir pieņemts lēmums par finansējuma apturēšanu un līdz pārkāpuma konstatēšanas faktam prettiesiski izmantotā piešķirtā finansējuma atmaksu, individuālā mācību konta lietotājam ir pienākums 30 darbdienu laikā no finansējuma saņēmēja lēmuma pieņemšanas brīža atlīdzināt finansējuma saņēmējam līdz pārkāpuma konstatēšanas faktam prettiesiski izmantoto piešķirto finansējumu.
86. Individuālā mācību konta lietotājs var aktivizēt pakalpojumu "Saņemt paziņojumus", norādot paziņojumu saņemšanas kanālu:
86.1. individuālā mācību konta lietotāja oficiālo elektronisko adresi;
86.2. individuālā mācību konta lietotāja personīgo elektroniskā pasta adresi.
87. Platformas pārzinis nodrošina saņemtās un nosūtītās elektroniskās saziņas, elektronisko dokumentu un to metadatu glabāšanu un pieejamību individuālajā mācību kontā tādā apjomā un termiņā, kas atbilst publiskā finansējuma programmā noteiktajiem finansējuma saņemšanu un izlietošanu apliecinošo dokumentu un datu glabāšanas termiņiem. Informācija par apgūtajām izglītības programmām, izglītības dokumenti un apliecinājumi no individuālā mācību konta nav dzēšami, lai nodrošinātu vienotu izglītību apliecinošo dokumentu uzkrāšanu un uzglabāšanu, kā arī mācību iespējas, izmantojot publiskā finansējuma atbalstu, atbilstoši personas kvalifikācijai, tai skaitā lai veidotu vienotu iegūtās izglītības datu pārvaldību.
88. Platformas pārzinis ir tiesīgs deaktivizēt individuālo mācību kontu šādos gadījumos:
88.1. individuālā mācību konta lietotāja nāves gadījumā. Šī informācija ne retāk kā reizi pusgadā pārbaudāma Fizisko personu reģistrā;
88.2. individuālā mācību konta lietotājs iesniedz platformas pārzinim parakstītu iesniegumu par individuālā mācību konta deaktivizēšanu. Individuālā mācību konta lietotāja mācību kontā esošā informācija par izglītības programmu apguvi finansējuma ietvaros glabājama atbilstoši šo noteikumu 19.6. apakšpunktā noteiktajam termiņam.
89. Trešā persona, kas nav finansējuma saņēmējs, ir tiesīga iepazīties ar individuālā mācību konta lietotāja individuālajā mācību kontā ievietoto informāciju par izglītības dokumentiem un apliecinājumiem par individuālā mācību konta lietotāja apgūtajām izglītības programmām, ja individuālā mācību konta lietotājs individuālajā mācību kontā piešķīris tai koplietošanas iespējas uz konkrētu laika periodu.
3.4. Individuālo mācību kontu platformas pārvaldība un platformas pārziņa pienākumi
90. Individuālo mācību kontu platformas pārziņa pienākumi ir šādi:
90.1. nodrošināt platformas darbību;
90.2. plānot un īstenot platformas satura un funkcionalitātes attīstību;
90.3. nodrošināt individuālā mācību konta aktivizēšanu vai deaktivizēšanu šajos noteikumos noteiktajos gadījumos un kārtībā;
90.4. nodrošināt informācijas pieejamību un individuālā mācību konta lietotāja konsultatīvo atbalstu individuālā mācību konta lietošanā;
90.5. nodrošināt platformas darbībai nepieciešamās informācijas un tehnisko resursu uzturēšanu un drošības pārvaldību, tai skaitā pret nesankcionētu pieslēgšanos;
90.6. izstrādājot platformas risinājumu, paredzēt tādas programmatūras saskarnes izstrādi, kas nodrošinās platformas un tajā esošo datu apmaiņu un integrāciju ar citām valsts un pašvaldību informācijas sistēmām;
90.7. izstrādājot jaunas platformas funkcionalitātes, kas ietekmē piekļūstamību platformai un tās lietojamību, veikt individuālo mācību kontu lietotāju pieredzes izpēti platformas lietošanā un vajadzībās;
90.8. nodrošināt individuālo mācību kontu lietotāju individuālā mācību konta izveides funkcionalitāti atbilstoši to piekļuves tiesībām un iespēju to deaktivizēt atbilstoši šo noteikumu 88. punktam;
90.9. uzkrāt statistiskos datus par platformas un mācību kontu tīmekļvietnes lietošanu un publicēt tos individuālo mācību kontu tīmekļvietnē un Latvijas Atvērto datu portālā vismaz reizi gadā;
90.10. vismaz reizi gadā mērīt individuālo mācību kontu tīmekļvietnes apmeklētāju un individuālo mācību kontu lietotāju apmierinātību un mērījuma anonimizētos rezultātus publicēt mācību kontu tīmekļvietnē un Latvijas Atvērto datu portālā;
90.11. veikt individuālo mācību kontu lietotāju personas datu apstrādi personas datu aizsardzības jomu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, nodrošinot pieaugušo izglītības pakalpojumu sniegšanu un pārvaldību;
90.12. nodrošināt individuālā mācību konta lietotājam individuālā mācību konta satura personalizāciju atbilstoši autentificētā individuālā mācību konta lietotāja veiktajām aktivitātēm individuālajā mācību kontā un individuālo mācību kontu tīmekļvietnē;
90.13. ievietot individuālajā mācību kontā un individuālo mācību kontu tīmekļvietnē ar individuālā mācību konta un individuālo mācību kontu tīmekļvietnes lietošanu saistīto informāciju;
90.14. platformas pārzinis var izmantot trešās personas tehniskos risinājumus platformas funkcionalitātes, datu analīzes un monitoringa, mācību nodrošināšanas un prasmju novērtēšanas, kā arī citiem risinājumiem, ievērojot personas datu aizsardzības jomu regulējošos normatīvos aktus, tai skaitā integrējot mācību platformas atvērto mācību kursu nodrošināšanai;
90.15. nodrošināt interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta prasībām, kā arī parakstīt interešu konflikta neesības apliecinājumu.
91. Dubultā finansējuma riska novēršanai, izmantojot individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas ietvaros pieejamo Atveseļošanas fonda finansējumu, kā arī lai nodrošinātu individuālā mācību konta lietotāja profesionālajām vajadzībām atbilstošu izglītības pakalpojumu piedāvājumu platformā un izstrādātu šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minēto individuālā mācību konta lietotāja individuālo mācību ceļu, platformā uzkrājami šādi vēsturiskie dati par individuālā mācību konta lietotāju, Valsts izglītības attīstības aģentūrai īstenojot Eiropas Sociālā fonda finansētās nodarbināto apmācības Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" prioritārā virziena "Izglītība, prasmes un mūžizglītība" 8.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pilnveidot nodarbināto personu profesionālo kompetenci" ietvaros: izglītības iestādes nosaukums un reģistrācijas numurs, mācību nozare, izglītības programmas nosaukums, izglītības programmas veids, mācību periods, mācību pabeigšanas datums, individuālā mācību konta lietotājam attiecīgās atbalsta programmas ietvaros piešķirtais finansējums, projekta nosaukums, projekta īstenotājs.
4. Noslēguma jautājumi
92. Lai no 2026. gada 31. maija nodrošinātu platformas funkcionalitāti pilnā apjomā, platformas pārzinis veic šādas darbības:
92.1. līdz 2024. gada 31. decembrim izstrādā individuālo mācību kontu tīmekļvietni un papildina līdz 2026. gada 31. maijam;
92.2. līdz 2024. gada 31. decembrim izstrādā šo noteikumu 70.1., 70.3., 70.4., 70.6., 70.7. un 70.8. apakšpunktā noteiktās platformas funkcionalitāti un pilnveido līdz 2026. gada 31. maijam;
92.3. līdz 2025. gada 31. martam izstrādā šo noteikumu 70.5. un 70.9. apakšpunktā noteiktās platformas funkcionalitāti un pilnveido līdz 2026. gada 31. maijam;
92.4. līdz 2025. gada 31. martam izstrādā šo noteikumu 16.6., 17.1. un 17.2. apakšpunktā noteikto platformas funkcionalitāti un pilnveido līdz 2026. gada 31. maijam;
92.5. līdz 2025. gada 31. martam izstrādā šo noteikumu 22., 23. un 24. punktā noteikto platformas funkcionalitāti un pilnveido līdz 2026. gada 31. maijam;
92.6. līdz 2025. gada 30. jūnijam izstrādā šo noteikumu 67.4. apakšpunktā noteikto platformas funkcionalitāti.
93. Platforma informāciju tiešsaistes režīmā (ja attiecināms) no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes Fizisko personu reģistra, Valsts izglītības informācijas sistēmas, pašvaldību pārziņā esošās Pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas sistēmas, Nodarbinātības valsts aģentūras pārziņā esošās Bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēmas saņem datus pēc starpresoru vienošanās noslēgšanas.
94. Informāciju par iepriekš iegūto izglītību un izglītības apguvi apliecinošajiem dokumentiem atbilstoši šo noteikumu 78.3. apakšpunktam, kas netiks iegūta no Valsts izglītības informācijas sistēmas automātiski, individuālā mācību konta lietotājs platformā varēs ievadīt brīvprātīgi, sākot ar 2025. gada 31. martu.
Ministru prezidente E. Siliņa
Izglītības un zinātnes ministre A. Čakša
Pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 23. jūlija
noteikumiem Nr. 506
Izglītības programmas saturs atbilstoši Eiropas Iedzīvotāju digitālajam ietvaram
Programmā, kuras mērķis ir digitālo prasmju apguve, sasniedzamos mācīšanās rezultātus strukturē atbilstoši digitālajai pratībai, kas definēta Eiropas iedzīvotāju digitālo kompetenču ietvarā astoņos līmeņos – katrai kompetencei ir divi apguves līmeņi: pamata (1. un 2. līmenis), vidējs (3. un 4. līmenis), augsts (5. un 6. līmenis) un augsti specializēts (7. un 8. līmenis).
Piecas digitālo kompetenču jomas ietver atbilstošas digitālās kompetences:
I. Informācijas un datu lietpratība:
a) informācijas un digitālā satura pārlūkošana, meklēšana un filtrēšana,
b) datu, informācijas un digitālā satura novērtēšana,
c) datu, informācijas un digitālā satura pārvaldīšana.
II. Komunikācija un sadarbība:
a) mijiedarbība, izmantojot digitālās tehnoloģijas,
b) dalīšanās ar informāciju, izmantojot digitālās tehnoloģijas,
c) sabiedrības iesaistīšana, izmantojot digitālās tehnoloģijas,
d) sadarbība, izmantojot digitālās tehnoloģijas,
e) tīkla etiķete,
f) digitālās identitātes saglabāšana.
III. Digitālā satura veidošana:
a) digitālā satura veidošana,
b) digitālā satura integrēšana un pārstrādāšana,
c) pavairošana un licences,
d) programmēšana.
IV. Drošība:
a) aizsardzības ierīces,
b) personas datu un privātuma aizsardzība,
c) veselības aizsardzība un labsajūtas aizsardzība,
d) dabas aizsardzība.
V. Problēmu risināšana:
a) tehnisko problēmu risināšana,
b) vajadzību identificēšana un tehnoloģiskie risinājumi,
c) radošums digitālo tehnoloģiju lietošanā,
d) trūkstošo kompetenču identificēšana.
Programmā sasniedzamo mācīšanās rezultātu aprakstā norāda veicamo uzdevumu sarežģītību un izpildes autonomiju:
1) pamata 1. līmenī veic vienkāršus uzdevumus cita vadībā;
2) pamata 2. līmenī veic vienkāršus uzdevumus autonomi vai ar atbalstu, kur tas nepieciešams;
3) vidējā 3. līmenī patstāvīgi veic labi definētus un rutīnas uzdevumus un risina skaidri saprotamas problēmas;
4) vidējā 4. līmenī neatkarīgi no citiem un atbilstoši savām vajadzībām veic uzdevumus un risina labi definētas problēmas ārpus rutīnas;
5) augstā 5. līmenī veic dažādus uzdevumus un risina problēmas, vadot citus;
6) augstā 6. līmenī atrod vispiemērotāko risinājumu, spējot pielāgoties citiem sarežģītās situācijās;
7) augstas specializācijas 7. līmenī spēj atrisināt sarežģītas problēmas ar ierobežotu mijiedarbības faktoru daudzumu, patstāvīgu profesionālo darbību integrējot ar darbu cita vadībā;
8) augstas specializācijas 8. līmenī spēj patstāvīgi atrisināt sarežģītas problēmas ar daudziem mijiedarbības faktoriem.