Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 3 Pēdējās nedēļas laikā 27 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 507
Rīgā 2024. gada 23. jūlijā (prot. Nr. 30 48. §)
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 3.1. prioritātes "Ilgtspējīga TEN-T infrastruktūra" 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru" 3.1.1.3. pasākuma "Eiropas transporta tīklā esošās dzelzceļa infrastruktūras attīstība" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu
2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma
19. panta 13. punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 3.1. prioritātes "Ilgtspējīga TEN-T infrastruktūra" 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru" 3.1.1.3. pasākuma "Eiropas transporta tīklā esošās dzelzceļa infrastruktūras attīstība" (turpmāk – pasākums) pirmo projektu iesniegumu atlases kārtu (turpmāk – atlases kārta);
1.2. pasākuma un atlases kārtas mērķi;
1.3. atlases kārtai pieejamo Kohēzijas fonda finansējumu un privātā finansējuma likmi;
1.4. prasības Kohēzijas fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam (turpmāk – projekta iesniedzējs) un finansējuma saņēmējam;
1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus.
2. Atlases kārtu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
3. Atlases kārtas ietvaros tiek īstenoti Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 6.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt konkurētspējīgu un videi draudzīgu TEN-T dzelzceļa tīklu, veicinot tā drošību, kvalitāti un kapacitāti" 6.2.1.2. pasākuma "Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija un izbūve" posmotie projekti Nr. 6.2.1.2/21/I/001 "Dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija" un Nr. 6.2.1.2/22/I/002 "Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija vilcienu kustības ātruma paaugstināšanai".
4. Kohēzijas fonda finansējumu atlases kārtas ietvaros piešķir granta veidā. Maksimālais attiecināmais Kohēzijas fonda finansējuma apmērs nav lielāks par 85 % un privātā finansējuma apmērs nav mazāks par 15 % no projektam pieejamā kopējā attiecināmā finansējuma.
5. Atlases kārtas ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Satiksmes ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
II. Atlases kārtas mērķis, sasniedzamie rādītāji un pieejamais finansējums
6. Pasākuma un atlases kārtas mērķis ir paaugstināt pasažieru un vilcienu kustības drošību, pasažieru apkalpošanas kvalitāti un komfortu.
7. Pasākuma un atlases kārtas mērķa grupa ir dzelzceļa infrastruktūras lietotāji un ar tiem saistītie citu transporta veidu satiksmes dalībnieki.
8. Atlases kārtas ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
8.1. rezultāta rādītājs – vilcienu kustības ātruma palielināšanās modernizētajā līnijā līdz 140 km/h;
8.2. rezultāta rādītājs – modernizētās dzelzceļa pasažieru infrastruktūras īpatsvars – 49 %;
8.3. iznākuma rādītājs – staciju skaits, kurās uzbūvēti paaugstinātie peroni, – 45;
8.4. iznākuma rādītājs – rekonstruēto vai modernizēto dzelzceļa līniju kopējais garums – 100 km.
9. Šo noteikumu 8.3. un 8.4. apakšpunktā noteiktais iznākuma rādītājs ir sasniegts, kad tiek pabeigti projektā paredzētie būvdarbi un objekti ir nodoti ekspluatācijā.
10. Šo noteikumu 8.1. un 8.2. apakšpunktā noteiktais rezultāta rādītājs ir sasniegts, kad finansējuma saņēmējs iesniedz Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā (turpmāk – sadarbības iestāde) noslēguma maksājuma pieprasījumu, kurā pamatota rādītāja sasniegšana, un sadarbības iestāde to apstiprina. Rezultāta rādītāja vērtība ir attiecināma, ja tā radusies viena kalendāra gada laikā pēc projekta noslēguma maksājuma veikšanas. Ja finansējuma saņēmējs rezultāta rādītāja vērtību sasniedz, sadarbības iestāde turpmāko projekta rezultāta rādītāja izpildi nekontrolē.
11. Atlases kārtas ietvaros kopējais attiecināmais finansējums ir ne lielāks kā 61 642 051 euro, tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums – 52 395 743 euro un privātais finansējums – ne mazāks kā 9 246 308 euro.
III. Prasības projekta iesnieguma iesniedzējam, atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumi
12. Projekta iesniedzējs ir valsts akciju sabiedrība "Latvijas dzelzceļš". Projekta iesniedzējs pēc projekta apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs.
13. Atlases kārtas ietvaros atbalstāmās darbības ir dzelzceļa infrastruktūras būvniecība, kas nodrošina pilnvērtīgu integrēšanos TEN-T tīklā un energoefektivitātes uzlabošanu sabiedriskajos pasažieru pārvadājumos, tai skaitā Eiropas transporta tīklā esošās dzelzceļa infrastruktūras modernizācija un jaunas izveide, un dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija.
14. Projektos neiekļauj darbības, kas nav vērstas uz šo noteikumu 6. punktā noteiktā mērķa sasniegšanu.
15. Atlases kārtas ietvaros ir attiecināmas šādas projekta tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai:
15.1. būvuzraudzības, kā arī apvienotās būvprojekta izstrādes un būvdarbu veikšanas procesa neatkarīgas uzraudzības pakalpojuma izmaksas, autoruzraudzības izmaksas un attiecīgo būvspeciālistu un būvdarbu veicēju obligātās apdrošināšanas izmaksas;
15.2. būvdarbu ieceres dokumentācijas (tai skaitā būvprojekta un paskaidrojuma raksta pielikuma) izstrāde visām projektā paredzētajām darbībām un ar to saistīto būvekspertīžu, izpētes un atzinumu izmaksas, ja to veikšana ir priekšnosacījums būvdarbu ieceres dokumentācijas (tai skaitā būvprojekta un paskaidrojuma raksta pielikuma) izstrādei;
15.3. dzelzceļa infrastruktūras būvniecības izmaksas, tai skaitā:
15.3.1. inženiertīklu infrastruktūras pārbūves izmaksas, ja būves tehniskās apsekošanas atzinumā konstatēts, ka, projekta ietvaros veicot ieguldījumus noteiktās teritorijās, nav iespējams izvairīties no minētās infrastruktūras bojāšanas vai pārbūves, bet ne vairāk kā 15 % no projekta attiecināmo izmaksu kopsummas;
15.3.2. videonovērošanas un apziņošanas sistēmas ierīkošanas izmaksas;
15.3.3. izmaksas, kas rodas būvprojekta verificēšanas procesā atbilstoši normatīvajiem aktiem par Eiropas dzelzceļa sistēmu savstarpēju izmantojamību;
15.4. labiekārtošanas izmaksas atbilstoši būvprojekta risinājumam;
15.5. ar obligāto ugunsdrošības un citu drošības prasību ievērošanu saistītās izmaksas;
15.6. obligāto vides aizsardzības prasību nodrošināšanai paredzēto pasākumu izmaksas, ciktāl to paredz normatīvie akti vides aizsardzības jomā, tostarp ietekmes uz vidi novērtējuma izmaksas;
15.7. ar klimatisko risku izvērtējumu un nepieciešamo darbību un materiālu izvēli šo risku mazināšanai saistītās izmaksas, lai nodrošinātu pielāgošanos klimata pārmaiņām.
16. Šo noteikumu 15.1. un 15.2. apakšpunktā minētās izmaksas kopā nepārsniedz 10 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
17. Pasākumu atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
18. Izmaksas, kas saskaņā ar šiem noteikumiem nav iekļaujamas kā attiecināmās izmaksas, ir finansējamas ārpus projekta no finansējuma saņēmēja privātajiem līdzekļiem.
19. Projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem.
20. Finansējuma saņēmējs nodrošina sasniegto rezultātu ilgtspēju piecus gadus pēc projekta pabeigšanas no saviem līdzekļiem.
21. Finansējuma saņēmējs nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasības saskaņā ar regulas 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
22. Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos, kā arī vides piekļūstamības un izmantojamības nodrošināšana (zaļais publiskais iepirkums), kur tā ir attiecināma un atbilstoša ieguldījumu specifikai, lai īstenotu sociāli atbildīgu iepirkumu.
IV. Atlases kārtas īstenošanas nosacījumi
23. Sadarbības iestāde pēc šo noteikumu stāšanās spēkā izsludina atlases kārtu un veic projekta Nr. 6.2.1.2/22/I/002 "Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija vilcienu kustības ātruma paaugstināšanai" vienkāršotu atlases un vērtēšanas procesu.
24. Sadarbības iestāde, neveicot projekta Nr. 6.2.1.2/21/I/001 "Dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija" atlasi, pārliecinās, ka uz finansējuma saņēmēju neattiecas Eiropas Savienības fondu izslēgšanas kritēriji un sankciju nosacījumi.
25. Sadarbības iestāde pārliecinās, ka, īstenojot šo noteikumu 23. un 24. punktā minētos projektus, netiek pārsniegts šo noteikumu 11. punktā noteiktais Kohēzijas fonda finansējums.
26. Finansējuma saņēmējs projektus īsteno saskaņā ar noslēgtajā līgumā par projekta īstenošanu noteikto termiņu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
27. Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka pēc projektu īstenošanas projekta ietvaros radītā infrastruktūra būs vienlīdzīgi un bez diskriminācijas pieejama visiem potenciālajiem lietotājiem un par piekļuvi šai infrastruktūrai tiks noteikta adekvāta samaksa.
Ministru prezidente E. Siliņa
Satiksmes ministrs K. Briškens