Jūrmalas pilsētas domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Jūrmalas domes saistošie noteikumi Nr. 41
Jūrmalā 2024. gada 29. augustā (prot. Nr. 11, 24. p.)
Grozījumi Jūrmalas domes 2023. gada 28. septembra saistošajos noteikumos Nr. 24 "Mājas (istabas) dzīvnieku turēšanas noteikumi Jūrmalas valstspilsētas administratīvajā teritorijā"
Izdoti saskaņā ar
Pašvaldību likuma 45. panta otrās daļas 5. punktu,
Dzīvnieku aizsardzības likuma 8. panta trešo un ceturto daļu,
18.5 pantu, Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija
noteikumu Nr. 411 "Mājas (istabas) dzīvnieku labturības
un aizsardzības noteikumi" 40.2. punktu
Izdarīt Jūrmalas domes 2023. gada 28. septembra saistošajos noteikumos Nr. 24 "Mājas (istabas) dzīvnieku turēšanas noteikumi Jūrmalas valstspilsētas administratīvajā teritorijā" (turpmāk – saistošie noteikumi), šādus grozījumus:
1. Izteikt saistošo noteikumu izdošanas tiesisko pamatojumu šādā redakcijā:
"Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 45. panta otrās daļas 5. punktu, Dzīvnieku aizsardzības likuma 8. panta trešo un ceturto daļu, 18.5 pantu, Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija noteikumu Nr. 411 "Mājas (istabas) dzīvnieku labturības un aizsardzības noteikumi" 40.2. punktu.
2. Papildināt saistošos noteikumus ar 6.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"6.4. nepieļaut mājas (istabas) dzīvnieku atrašanos publiskajās vietās, kurās uzstādītas speciālas zīmes (piktogrammas)".
3. Izteikt saistošo noteikumu 7. punktu šādā redakcijā:
"7. Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības administratīvās teritorijas publiskajās vietās sunim jāatrodas pavadā".
4. Papildināt saistošos noteikumus ar 7.1, 7.2 un 7.3 punktu šādā redakcijā:
"7.1 Rīgas līča pludmalē, Jūrmalas valstspilsētas administratīvās teritorijas robežās, atļauts atrasties ar suni no 1. novembra līdz 31. martam.
7.2 Iekšzemes publiskajos ūdeņos, ārpus labiekārtotām peldvietām, atļauts atrasties ar suni bez pavadas, ja suņa īpašnieks vai turētājs spēj to kontrolēt.
7.3 Pašvaldības labiekārtotajos suņu pastaigu laukumos – suns, ja tas nav atzīts par bīstamu, var atrasties bez pavadas tādā attālumā, kādā suņa īpašnieks vai turētājs spēj to kontrolēt.".
5. Izteikt saistošo noteikumu 8. punktu šādā redakcijā:
"8. Noteikumu 6.3., 6.4. apakšpunktos un 7., 7.1, 7.2 punktos noteiktie ierobežojumi nav attiecināmi uz suni pavadoni vai suni asistentu, kurš tiek izmantots atbalsta sniegšanai cilvēkiem ar funkcionāliem ierobežojumiem, suns ir speciāli apmācīts un par to ir izsniegta apliecība".
6. Izteikt saistošo noteikumu 16.1. un 16.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"16.1. par Noteikumu 6.3., 6.4. apakšpunktos un 7., 7.1, 7.2 un 7.3 punktos noteikto prasību neievērošanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai no divām līdz piecdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai – no divām līdz viens simts piecdesmit naudas soda vienībām;
16.2. par klaiņojošu dzīvnieku pastāvīgu uzturēšanos nekustamā īpašuma īpašnieka piederošā objektā vai teritorijā (par Noteikumu 9. punktā norādītās prasības neievērošanu) – fiziskajai personai piemēro naudas sodu no divām līdz astoņdesmit naudas soda vienībām, juridiskajai personai no divām līdz divi simti astoņdesmit naudas soda vienībām".
7. Izteikt saistošo noteikumu 17. punktu šādā redakcijā:
"17. Administratīvā pārkāpuma procesu par Noteikumu 6.3., 6.4. apakšpunktā, 7., 7.1, 7.2, 7.3 un 9. punktā noteikto prasību neievērošanu līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veic Jūrmalas pašvaldības policijas amatpersonas. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Jūrmalas Administratīvā komisija.".
Jūrmalas domes priekšsēdētāja R. Sproģe
Paskaidrojuma raksts
Jūrmalas domes 2024. gada 29. augusta saistošajiem noteikumiem Nr. 41 "Grozījumi
Jūrmalas domes 2023. gada 28. septembra saistošajos noteikumos Nr. 24 "Mājas
(istabas) dzīvnieku turēšanas noteikumi Jūrmalas valstspilsētas administratīvajā
teritorijā""
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | 1.1. Saistošo noteikumu mērķis ir
nodrošināt veselīgu un tīru vidi Jūrmalas valstspilsētas
administratīvajā teritorijā, lai mājas (istabas) dzīvnieku turēšana
neradītu draudus cilvēku veselībai un drošībai. 1.2. Saistošo noteikumu grozījumi izstrādāti, pamatojoties uz likumu "Grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā", kas stājas spēkā 2024. gada 1. jūlijā, un noteic, lai suns neapdraudētu cilvēkus vai citus dzīvniekus, pašvaldības nosaka, kurās attiecīgās pašvaldības administratīvās teritorijas publiskajās vietās un kurā laikā atļauts atrasties ar suni vai atrasties ar suni bez pavadas. Tāpat saistošo noteikumu grozījumu izstrādē ievēroti citi augstāk stāvoši normatīvie akti. 1.3. Saistošo noteikumu grozījumi paredz, ka visās Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības administratīvās teritorijas publiskajās vietās suns atrodas pavadā, ar atsevišķiem izņēmumiem, kas nosaka konkrētas vietas un/vai laika periodus, kad atļauts atrasties ar suni, ar suni bez pavadas. Tiesību norma, kas paredz suni vest pavadā pašvaldības publiskajās vietās, ir noteikta ar mērķi mazināt drošības riskus, tostarp ņemti vērā iedzīvotāju viedokļi, kas vērsušies pašvaldībā par neatbilstošu suņu un suņu īpašnieku uzvedību publiskajā ārtelpā, tāpat – lai neradītu draudus cilvēku veselībai, ņemot vērā saistošo noteikumu mērķi, un nodrošinātu sanitāro tīrību, kas ir pašvaldības autonomā funkcija saskaņā ar Pašvaldību likumu. Pašvaldība ir veikusi izvērtējumu – ar noteiktajiem ierobežojumiem saistošajos noteikumos noteiktais mērķis ir sasniedzams, norādot uz turpmāk minēto. 1.4. Saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 28. novembra noteikumiem Nr. 692 "Peldvietas izveidošanas, uzturēšanas un ūdens kvalitātes pārvaldības kārtība" Jūrmalas valstspilsētā ir apstiprinātas 13 oficiālas peldvietas – 11 jūras peldvietas un divas iekšzemes peldvietas. Jūras peldvietas Jūrmalas valstspilsētā atrodas Rīgas līča piekrastē, no Lielupes līdz Jaunķemeriem, piekrastes kopējais garums valstspilsētas robežās ir 24,2 km. Ņemot vērā peldvietu izvietojumu jūras piekrastē, Jūrmalas valstspilsētas administratīvās teritorijas robežās, pašvaldība visā pludmales garumā veic vienādu uzturēšanu, sabalansējot gan vides aizsardzības principus, gan sabiedrības intereses, tāpat peldvietu apsaimniekotājs ir pilnībā atbildīgs par sanitārās tīrības, higiēnas prasību un atbilstošas peldvietu ūdens kvalitātes nodrošināšanu. Svarīgs nosacījums ir ievērot higiēnu, kas ir nosacījumu un praktisku pasākumu kopums, kas nepieciešams, lai samazinātu vai likvidētu dažādu faktoru iespējami kaitīgo iedarbību, garantējot drošu un cilvēka veselībai nekaitīgu vidi un pakalpojumu sniegšanu peldvietās. Viens no iespējamo kaitīgo iedarbību riskiem ir dzīvnieku ekskrementu un izdalījumu piesārņojums un tā nonākšana vidē, tai skaitā pludmalē un, iespējams, arī ūdenī, tādēļ var tikt ietekmēta peldvietu ūdens kvalitāte. Veselības ministrija un Veselības inspekcija ir paudusi viedokli, ka cilvēku veselības risku novēršanai ir pilnībā atbalstāms aizliegums ievest suņus peldvietas teritorijā peldsezonas laikā, jo tas profilaktiski pasargā ūdens kvalitāti. Tāpat vērsta uzmanību uz vairākiem riskiem, tostarp suņu vai citu dzīvnieku klātbūtne peldvietā peldsezonas laikā, piemēram, pastaigas ar suņiem un izjādes ar zirgiem, peldvietā var izraisīt fekālo piesārņojumu, kā arī iespējamu zoonožu patogēnu pārnešanu no dzīvniekiem. Jūrmalas valstspilsētai ir piešķirts kūrorta statuss, lai to iegūtu un saglabātu, teritorijai ir jāatbilst vairākiem nosacījumiem, tajā skaitā, vides kvalitātes rādītāju atbilstība normatīvajos aktos noteiktajām prasībām, tādējādi, jo īpaši svarīgi ir nodrošināt sanitāro tīrību un higiēnas prasību ievērošanu kūrortpilsētas peldvietās. Augstāk stāvošas juridiskās normas noteic, ka peldvietas apsaimniekotājs nodrošina, lai peldvietā neuzturētos, netiktu vesti pastaigā un netiktu peldināti dzīvnieki. Tiesību norma, kas atļauj suņu atrašanos Rīgas līča pludmalē konkrētajā laika periodā (no 1. novembra līdz 31. martam), ko paredz saistošo noteikumu 7.1 punkts, noteikts, izvērtējot drošības un sanitārās tīrības riskus, ar mērķi nodrošināt higiēnas prasību ievērošanu un atbilstošu peldvietu ūdens kvalitāti kūrortpilsētas peldvietās, kā arī neradīt draudus cilvēku veselībai un drošībai, tostarp ievērojot augstāk stāvošus normatīvos aktus. Noteiktais laika periods ir izvērtēts un atbilstošs mērķa sasniegšanai, ņemot vērā gan pludmales apmeklējuma intensitāti, suņu īpašnieku paradumus un uzvedību, gan apsaimniekošanas principu (pirms/pēc peldsezonas) īstenošanu Rīgas līča pludmalē. Tāpat saskaņā ar Veselības inspekcijas un Veselības ministrijas pausto, sanitārās tīrības un higiēnas prasību nodrošināšana, t.i. normatīvajos aktos noteikto kvalitātes prasību ievērošana, kas attiecināma uz oficiālajām peldvietām, var tikt izmantota kā oficiālajās tā neoficiālajās peldvietās, ja tāda rīcība var mazināt riskus cilvēka veselībai un drošībai. 1.5. Ņemot vērā plašās ūdeņu teritorijas Jūrmalas valstspilsētas administratīvās teritorijas robežās un iedzīvotāju interesi par vietām, kur atļauta suņu peldināšana – ievērojot Pasaules Veselības organizācijas rekreācijas ūdeņu vadlīnijas un spēkā esošos normatīvos aktus, tostarp Dzīvnieku aizsardzības likuma 18.5 punktā noteikto, izvērtējot Veselības inspekcijas un Veselības ministrijas viedokli, saistošo noteikumu 7.2 punkts paredz, ka iekšzemes ūdeņos, ārpus labiekārtotām iekšzemes peldvietām, tostarp ārpus oficiālajām iekšzemes peldvietām, ir atļauta suņu peldināšana, attiecīgi nosakot, ka šādās situācijās suns var būt bez pavadas, ja suņa īpašnieks vai turētājs spēj to kontrolēt, pārējā laikā pašvaldības administratīvās teritorijas publiskajās vietās sunim ir jāatrodas pavadā saskaņā ar saistošo noteikumu 7. punktu, izņēmums pašvaldības labiekārtotajos suņu pastaigu laukumos – suns, ja tas nav atzīts par bīstamu, var atrasties bez pavadas tādā attālumā, kādā suņa īpašnieks vai turētājs spēj to kontrolēt kā to nosaka saistošo noteikumu 7.3 punkts. Kā arī saistošajos noteikumos noteiktie ierobežojumi nav attiecināmi uz suni pavadoni vai suni asistentu, kurš tiek izmantots atbalsta sniegšanai cilvēkiem ar funkcionāliem ierobežojumiem, suns ir speciāli apmācīts un par to ir izsniegta apliecība – to nosaka saistošo noteikumu 8. punkts. 1.6. Saistošie noteikumi grozīti atbilstoši Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas 2024. gada 08. februāra vēstulei "Par Jūrmalas domes 2023. gada 28. septembra saistošajiem noteikumiem Nr. 24 "Mājas (istabas) dzīvnieku turēšanas noteikumi Jūrmalas valstspilsētas administratīvajā teritorijā". Saistošo noteikumu 7. punkts ir izteikts jaunā redakcijā. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | 2.1. saistošo noteikumu īstenošanas
fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus
aprēķinus: 2.1.1. paredzama budžeta ieņēmumu palielināšana – par noteikto prasību neievērošanu fiziskām un juridiskām personām paredzēta administratīvā atbildība, piemērojot naudas sodus; 2.1.2. paredzama budžeta izdevumu daļas palielināšanās, līdzsvarojot finansējumu citās pozīcijās; 2.1.3. saistošo noteikumu izpilde tiek nodrošināta piešķirtā budžeta ietvaros. 2.2. nav nepieciešami resursi sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanai, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | 3.1. Saistošie noteikumi attiecināmi uz
jebkuru personu, kura vēlas turēt mājas (istabas) dzīvnieku vai ar to
uzturēties Jūrmalas valstspilsētas administratīvajā teritorijā; 3.2. ietekme uz vidi un iedzīvotāju veselību – saskaņā ar saistošo noteikumu mērķi ir sagaidāma pozitīva ietekme uz vidi un iedzīvotāju veselību; 3.3. sociālā ietekme – nav; 3.4. ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – nav. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | 4.1. Institūcija, kurā privātpersona var
vērsties saistošo noteikumu piemērošanā ir Jūrmalas valstspilsētas
administrācija; 4.2. galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz saistošo noteikumu projekts – informācija regulāri tiek aktualizēta pašvaldības tīmekļvietnē https://www.jurmala.lv/lv/kur-zinot-un-sanemt-palidzibu-pasvaldiba; 4.3. administratīvā pārkāpuma procesu par saistošo noteikumu pārkāpumiem līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veic Jūrmalas pašvaldības policijas amatpersonas. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Jūrmalas Administratīvā komisija. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | 5.1. Pašvaldību funkcijas, kuru izpildei
tiek izstrādāti šie saistošie noteikumi – lai nodrošinātu sanitāro
tīrību Jūrmalas valstspilsētas administratīvā teritorijā; 5.2. papildu darba vietas netiks izveidotas. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | 6.1. Saistošo noteikumu izpildē ir
iesaistīta Jūrmalas valstspilsētas administrācijas Īpašumu pārvaldes
Pilsētsaimniecības un labiekārtošanas nodaļa, kas nodrošina pašvaldībai
piederošo īpašumu labiekārtošanu, apsaimniekošanu un uzturēšanu,
Jūrmalas pašvaldības policija, kas nodrošina sabiedrisko kārtību un
uzsāk administratīvā pārkāpuma procesu, kā arī Jūrmalas Administratīvā
komisija, kas izskata administratīvā pārkāpuma lietu; 6.2. nav paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai un pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīma mērķa sasniegšanai, un pašvaldības rīcība ir atbilstoša. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | 8.1. Sabiedrības viedokļa noskaidrošana
tika veikta atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā
noteiktajam – saistošo noteikumu projekts un paskaidrojuma raksts
publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.jurmala.lv sabiedrības
viedokļa noskaidrošanai. 8.2. Ievērojot Pašvaldību likumā noteikto, izskatīts 2024. gada 30. janvārī pašvaldībā saņemtais kolektīvais iesniegums saistībā ar platformā ManaBalss.lv publicēto parakstu vākšanas iniciatīvas "Par iespēju Jūrmalas pludmalēs pastaigāties ar suņiem" atbalstu: - Jūrmalas domes 2024. gada 22. februāra lēmums Nr. 66 "Par kolektīvā iesnieguma izskatīšanu"; - Jūrmalas domes 2024. gada 30. maija lēmums Nr. 201 "Par kolektīvā iesnieguma izskatīšanas rezultātiem". 8.3. Veselības ministrijas un Veselības inspekcijas viedoklis 2024. gada 23. marta vēstulē Nr. 01-14.2/182. 8.4. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas viedoklis 2024. gada 8. februāra vēstulē Nr. 1-18/866 un 2024. gada 29. februāra vēstulē Nr. 1-14/1335. 8.5. Saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts 2024. gada 9. jūlijā publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.jurmala.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, paredzot termiņu viedokļu sniegšanai līdz 2024. gada 23. jūlijam. 8.6. Minētajā termiņā tika saņemti 28 viedokļi par saistošo noteikumu projektu, no kuriem 9 viedokļos pausts atbalsts saistošo noteikumu projektam, norādot ka suns ir daudzu ģimeņu neatņemams ģimenes loceklis un pastaigu biedrs un ar šo noteikumu grozījumiem Jūrmala tuvojas citās Eiropas valstīs pieņemtai praksei, kurā suns kopā ar savu saimnieku tiek laipni gaidīts gan pludmalēs, gan citās sabiedriskās vietās. 19 viedokļi ir pret saistošo noteikumu projekta apstiprināšanu, norādot uz piesārņojuma un drošības riskiem. Tāpat saņemts arī priekšlikums par saistošo noteikumu projektu: sākotnēji ierādīt konkrētas, mazāk apdzīvotas un mazāk apmeklētākas teritorijas pastaigām ar suņiem pludmalē, piemēram teritoriju starp Kauguriem un Jaunķemeriem un starp Bulduriem un Lielupi. Ja suņu īpašnieki spēs pierādīt, ka viņi neveido piesārņojuma un drošības riskus, var paplašināt zonas vai pat periodus. Priekšlikums nav ņemts vērā, jo, stājoties spēkā Saistošo noteikumu grozījumiem, tiks monitorēta Jūrmalas valstspilsētas administratīvajā teritorijā visa pludmale un nepieciešamības gadījumā veikti pasākumi, kas mazinātu piesārņojumu un drošības riskus. Ar saistošajiem noteikumiem šādu teritoriju noteikšana, kuras ir mazāk apmeklētas, un būtu piemērotākas suņu pastaigām, nav paredzēta. Visi iedzīvotāju viedokļi ir izskatīti un pieņemti zināšanai. Ņemot vērā, ka kolektīvā iesnieguma "Par iespēju Jūrmalas pludmalēs pastaigāties ar suņiem" iesniedzēju skaits (ar atbilstošu parakstītāja statusu) bija 479 personas, tad salīdzinoši, saņemtais viedokļu skaits, kuri ir pret saistošo noteikumu projekta apstiprināšanu, ir neliels un šobrīd ir sagatavoti grozījumi saistošajos noteikumos, atļaujot atrasties ar suni Rīgas līča pludmalē, Jūrmalas valstspilsētas administratīvās teritorijas robežās, no 1. novembra līdz 31. martam. |
Jūrmalas domes priekšsēdētāja R. Sproģe