• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome
Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome publicē lēmumus par grozījumiem Elektronisko plašsaziņas līdzekļu nozares attīstības nacionālajā stratēģijā, kā arī lēmumus par aizliegumu izplatīt elektroniskā plašsaziņas līdzekļa programmu.
TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes 2024. gada 17. oktobra lēmums Nr. 320/1-2 "Par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm https://яшкинскийрайон.рф, https://dagpravda.ru, https://otr-online.ru, https://sevkavportal.ru, https://nur-05.ru, https://nikatv.ru, https://informugra.ru, https://edinstvo-news.ru, https://gubtrk.ru un https://эпохагероев.рф". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 23.10.2024., Nr. 207 https://www.vestnesis.lv/op/2024/207.36

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmums Nr. 321/1-2

Par piekļuves liegšanu tīmekļa vietnēm https://overclockers.ru; https://grozny.tv; https://yakutia-daily.ru; https://riamo.ru; https://героиспецоперации.рф

Vēl šajā numurā

23.10.2024., Nr. 207

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome

Veids: lēmums

Numurs: 320/1-2

Pieņemts: 17.10.2024.

OP numurs: 2024/207.36

2024/207.36
RĪKI

Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmumi: Šajā laidienā 4 Pēdējās nedēļas laikā 4 Visi

Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmums Nr. 320/1-2

Rīgā 2024. gada 17. oktobrī

Par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm https://яшкинскийрайон.рф, https://dagpravda.ru, https://otr-online.ru, https://sevkavportal.ru, https://nur-05.ru, https://nikatv.ru, https://informugra.ru, https://edinstvo-news.ru, https://gubtrk.ru un https://эпохагероев.рф

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (turpmāk – Padome) šādā sastāvā – Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš, Padomes priekšsēdētāja vietniece Aurēlija Ieva Druviete, Padomes locekle Ilva Milzarāja, Padomes loceklis Andis Plakans –, izvērtējot Padomes Monitoringa departamenta 2024.gada 4.septembra pārbaudes ziņojumu Nr. P/2024/121/6-4 un no kompetentās valsts pārvaldes iestādes saņemto informāciju,

konstatē:

[1] Padome, veicot Latvijas informatīvās telpas monitoringu nolūkā veikt tai Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 60.pantā noteiktās funkcijas, ir veikusi dažādu tīmekļvietņu pārbaudi, vērtējot tīmekļvietnēs izvietoto audio, audiovizuālo un rakstisko saturu.

[2] 2024.gada 4.oktobrī Padome ir saņēmusi 2024.gada 3.oktobra vēstuli no citas kompetentās valsts pārvaldes iestādes, kurā sniegta informācija par tīmekļvietņu https://яшкинскийрайон.рф, https://dagpravda.ru, https://otr-online.ru, https://sevkavportal.ru, https://nur-05.ru, https://nikatv.ru, https://informugra.ru, https://edinstvo-news.ru, https://gubtrk.ru un https://эпохагероев.рф pārbaudi un tajā konstatēto informāciju. Vēstulē norādīts, ka, veicot minēto tīmekļa vietņu satura analīzi, kompetentā valsts pārvaldes iestāde ir konstatējusi, ka tajās tiek publicēts saturs, kas atbilst Krievijas agresīvās kara propagandas vēstījumiem. Šajās tīmekļa vietnēs publicētais saturs atbalsta un attaisno Krievijas iebrukumu Ukrainā un Ukrainas daļu pievienošanu Krievijai. Informācija, kas tiek publicēta iepriekš minētajās tīmekļa vietnēs, var radīt maldīgu priekštatu par Krievijas izvērsto karu Ukrainā, kā arī veicināt Krievijas īstenoto kara noziegumu attaisnošanu Latvijas sabiedrībā. Tāpat vēstulē tiek norādīts, ka, ņemot vērā šādas informācijas negatīvo ietekmi uz sabiedrību un radīto apdraudējumu Latvijas nacionālajai drošībai, kā arī pamatojoties uz Elektronisko sakaru likuma 112.panta pirmo daļu, kompetentās valsts pārvaldes iestādes vērtējumā nepieciešams ierobežot piekļuvi Latvijas teritorijā iepriekš minētajām tīmekļa vietnēm.

[3] Veicot minēto tīmekļvietņu pārbaudi (pārbaudes rezultāti apkopoti Padomes Monitoringa departamenta 2024.gada 4.septembra pārbaudes ziņojumā Nr. P/2024/121/6-4, kā arī kompetentās iestādes 2024.gada 3.oktobra vēstulē Nr. 21/2024/7123-IP) Padome un kompetentā valsts pārvaldes iestāde ir konstatējusi, ka minētajās tīmekļvietnēs tiek izplatīta sagrozīta un nepatiesa informācija par notikumiem pasaulē, tajā skaitā arī par karu Ukrainā, attaisnojot Krievijas iebrukumu Ukrainā un atbalstot Ukrainas daļu pievienošanu Krievijai. Šāda informācija Latvijas informatīvajā telpā var radīt maldīgu priekšstatu par notikumiem pasaulē, negatīvi ietekmēt dažādu sabiedrības grupu līdzāspastāvēšanu un radīt apdraudējumu Latvijas valsts drošībai. Turpmāk lēmumā tiek norādīts, kāda veida informācija minētajās tīmekļvietnēs ir izvietota.

[3.1] Tīmekļvietnē https://яшкинскийрайон.рф cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.1.1] Tīmekļvietne https://яшкинскийрайон.рф ir Krievijas Federācijas, Kemerovas apgabala, Jaškino pilsētciemata iknedēļas plašsaziņas līdzekļa (laikraksta) "Gazeta Jaškino" (latviešu: "Jaškino avīze"; krievu: "Газета Яшкино") elektroniskā versija, kurā Krievijas karš pret Ukrainu tiek dēvēts par speciālo militāro operāciju (turpmāk saīsinājumā – SMO; krievu: СВО);

[3.1.2] karš Ukrainā tiek dēvēts par bruņotu konfliktu Ukrainā vai specoperāciju;

[3.1.3] Tīmekļvietnē konstatēta sadaļa "Specprojekts: Aiziet labākie dēli" (krievu: "Спецпроект: Уходят лучшие сыны"), kurā izvietots raksts "Tavas pēdējās piecdesmit trīs dienas…" (krievu: "Твои последние пятьдесят три дня…"). Rakstā tiek sniegta slavinoša informācija par Juriju Vederņikovu (krievu: Юрий Ведерников), kurš kritis kaujās "atbrīvojot" pašpasludināto Luhanskas Tautas republiku no ukraiņu huntas;

[3.1.4] Tīmekļvietnē konstatēta sadaļa "SMO varoņi" (krievu: "Герои СВО"), kurā ir izvietota slavinoša informācija par Jaškino pilsētciemata iedzīvotājiem – "varoņiem", kuri krituši kaujās Krievijas karā pret Ukrainu, kurā tiek heroizēti Jaškino pilsētciemata novadnieki, kuri krituši Krievijas karā pret Ukrainu;

[3.1.5] Tīmekļvietnē konstatēta sadaļa, kurā tiek izplatīta informācija par brīvprātīgo grupām Jaškino apgabalā, kuras sniedz palīdzību SMO dalībniekiem "Jaškino apgabala brīvprātīgo grupas, kuras sniedz palīdzību SMO dalībniekiem" (krievu: "Волонтерские группы Яшкинского округа, оказывающие помощь участникам СВО"), kurā auditorija netieši tiek aicināta sniegt palīdzību Krievijas bruņotajiem spēkiem karā pret Ukrainu;

[3.2] Tīmekļvietnē https://dagpravda.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.2.1] Tīmekļvietne https://dagpravda.ru – ir Dagestānas laikraksta krievu valodā "Dagestanskaja pravda" (latviešu: "Dagestānas taisnība"; krievu: "Дагестанская правда") elektroniskā versija;

[3.2.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Dagestānas Darba ministrijas aparāta darbinieks ir nolēmis doties uz SMO kā brīvprātīgais" (krievu: "Работник аппарата Минтруда Дагестана решил отправиться в зону СВО добровольцем").

Rakstā tiek sniegta informācija, ka Dagestānas Darba ministrijas saimnieciskā atbalsta nodaļas darbinieks Magomeds Haibulajevs (krievu: Магомед Хайбулаев) nolēma brīvprātīgi doties speciālās militārās operācijas zonā kā līgumkareivis. Tostarp rakstā tiek sniegta informācija par finansiālo atbalstu kādu saņem līgumkarevji, tādējādi auditorija tiek netieši aicināta kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivjiem Krievijas karā pret Ukrainu;

[3.2.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "SMO dalībnieks Gadži Adamovs apbalvots ar medaļu "Dagestānas tautas varonis"" (krievu: "Участник СВО Гаджи Адамов награжден медалью "Народный герой Дагестана"").

Rakstā tiek sniegta informācija par jefreitoru Gadži Adamovu, kurš ir piedalījies speciālajā militārajā operācijā, un ir ticis apbalvots ar augstu apbalvojumu – medaļu "Dagestānas tautas varonis". Tādējādi popularizējot Krievijas karu pret Ukrainu, un netieši aicinot auditoriju piedalīties Krievijas karaspēka sastāvā karā pret Ukrainu;

[3.2.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "11 cilvēki no DR (Dagestānas Republikas) Muftija tuvāko loka kā brīvprātīgie devušies uz SMO" (krievu: "11 человек из близкого окружения Муфтия РД отправились добровольцами на СВО").

Rakstā tiek sniegta slavinoša informācija par to, ka 11 cilvēki no Dagestānas Republikas garīgā līdera Muftija šeiha Ahmada-Afandi Abdulajeva (krievu: шейх Ахмад-Афанди Абдулаев) tuvāko cilvēku loka brīvprātīgi devušies karot Krievijas bruņoto spēku sastāvā pret Ukrainu. Rakstā tiek izteikta pateicība muftijam par aktīvo pozīciju, Dzimtenes mīlestību un Krievijas bruņoto spēku Virspavēlnieka (domāts Krievijas prezidents Vladimirs Putins) atbalstu. Auditorijai tiek sniegta informācija, ka tā esot vīrieša cienīga rīcība, kura slavina kalniešus un musulmaņus. Tādējādi līgumkareivju rekrutēšana Krievijas bruņotajos spēkos karam pret Ukrainu tiek popularizēta no reliģiskā viedokļa.

[3.3] Tīmekļvietnē https://otr-online.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.3.1] Tīmekļvietne https://otr-online.ru – ir "Obsčestvennoje televidenije Rossiji" (latviešu: "Krievijas sabiedriskā televīzija"; krievu: "Общественное телевидение России", kuras dibinātājs un īpašnieks ir Krievijas Federācijas valdība (krievu: Правительство РФ), oficiālā mājas lapa.

Tīmekļvietnē konstatēta sadaļas "Novosti" (latviešu: "Ziņas"; krievu: "Новости") apakšsadaļa "Vojennaja operacija na Ukraine" (latviešu: "Militārā operācija Ukrainā"; krievu: "Военная операция на Украине"), kurā tiek atspoguļotas Krievijas karaspēka darbības un "panākumi" karā pret Ukrainu.

[3.3.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts ar audiovizuālu materiālu "Ārkārtas situāciju ministrijas sapieri attīrīs atbrīvotās teritorijas Luhanskas Tautas republikā un Doneckas Tautas republikā no nesprāgušās munīcijas un mīnām" (krievu: "Саперы МЧС очистят освобожденные территории ЛНР и ДНР от неразорвавшихся боеприпасов и мин"), kurā tiek izplatīta slavinoša informācija par Krievijas Ārkārtas situāciju ministrijas sapieru darbībām, neitralizējot nesprāgušo munīciju un mīnas Krievijas okupētajās Ukrainas teritorijās;

[3.3.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts ar audiovizuālu materiālu "Grupējums "Dņepr" ar haubici "Msta-B" iznīcināja Ukrainas bruņoto spēku tanku Orehovas virzienā" (krievu: "Группировка "Днепр" гаубицей "Мста-Б" уничтожила танк ВСУ на Ореховском направлении"), kurā tiek izplatīts Krievijas atbalsta naratīvs karā pret Ukrainu, sniedzot informāciju par to, ka Krievijas bruņotie spēki, pielietojot artilēriju, ir iznīcinājuši Ukrainas bruņoto spēku tanku;

[3.3.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Tramps Krievijas bruņotos spēkus ir nosaucis par spēcīgu spēku, kurš prot karot ziemā, atšķirībā no Ukrainas bruņotajiem spēkiem" (krievu: "Трамп назвал ВС РФ мощной силой, которая умеет вести бой зимой в отличие от ВСУ"), kurā tiek izplatīts Krievijas atbalsta naratīvs karā pret Ukrainu, sniedzot informāciju par to, ka ASV prezidenta kandidāts Donalds Tramps intervijā bijušajam specvienības kaujiniekam Šonam Raienam, iespējams, ir izteicies, ka Krievijas bruņotie spēki ziemas apstākļos prot karot, bet Ukrainas bruņotie spēki neprot. Tostarp ASV prezidenta kandidāts Donalds Tramps it kā esot izteicies, ka Ukrainā esot augsts korupcijas līmenis un ASV vairs neesot atlicis munīcijas.

[3.4] Tīmekļvietnē https://sevkavportal.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.4.1] Tīmekļvietne https://sevkavportal.ru – ir Krievijas Federācijas Kaukāza reģiona ziemeļu daļas starp Melno un Kaspijas jūru – Ziemeļkaukāza interneta portāls "Portal Severnogo Kavkaza" (latviešu: "Ziemeļkaukāza portāls"; krievu: "Портал Северного Кавказа"), kura redakcija ir Stavropoles pilsētā. Tīmekļvietnē konstatēta apakšsadaļa "SMO", kurā izvietotas tematiskās publikācijas par Krievijas karu pret Ukrainu.

[3.4.2] Tīmekļvietnes apakšsadaļā "SMO" izvietots raksts "Vladimirs Putins Čečenijā tikās ar brīvprātīgajiem Krievijas speciālo vienību universitātē" (krievu: Владимир Путин в Чечне встретился с добровольцами в Российском университете спецназа). Rakstā tiek sniegta slavinoša informācija par Krievijas speciālo vienību brīvprātīgajiem, kuri tuvākajā laikā dosies uz Ukrainas "denacifikācijas" speciālās militārās operācijas zonu (uz Krievijas karu pret Ukrainu);

[3.4.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Čečenijā ir izveidota darba grupa, kura izvēlēsies ieslodzītos nosūtīšanai uz SMO" (krievu: "В Чечне создали рабочую группу по отбору осужденных на СВО"). Rakstā tiek sniegta mudinoša informācija par to, ka Čečenijā ar republikas vadītāja dekrētu tika izveidota starpresoru darba grupa pilsoņu atlasei no notiesāto un izmeklēšanai pakļauto personu vidus speciālās militārās operācijas uzdevumu veikšanai. "Vervētāju" galvenie uzdevumi ir notiesāto un izmeklēšanai pakļauto personu atlase, kontrole par ikmēneša plānu sagatavošanu un izpildi Krievijas Federācijas bruņoto spēku vervēšanai no viņu vidus;

[3.4.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Brīvprātīgo bataljona "Kaspija" rindas ir papildinājuši 16 Kazbekovskas rajona iedzīvotāji" (krievu: "Ряды добробата "Каспий" пополнили 16 жителей Казбековского района"). Rakstā tiek sniegta mudinoša informācija Dagestānas republikas iedzīvotājiem doties karā pret Ukrainu par atlīdzību kļūstot par līgumkareivi, kā pozitīvs piemērs tiek minēti 16 Kazbekovskas rajona iedzīvotāji, kuri jau brīvprātīgi dodas karot pret Ukrainu brīvprātīgo bataljona "Kaspija" sastāvā;

[3.5] Tīmekļvietnē https://nur-05.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.5.1] Tīmekļvietne https://nur-05.ru ir Dagestānas republikas valsts budžeta iestādes "Etnomediaholding "Dagestāna"" (krievu: Государственное бюджетное учреждение республики Дагестан "Этномедиахолдинг "Дагестан") mājas lapa.

[3.5.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Varoņi, kuri ir izlēmuši noslēgt kontraktu" (krievu: "Герои, которые решили заключить контракт"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, kura mudina kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivi, kā piemēru sniedzot mudinošu informāciju par Dagestānas iedzīvotājiem, kuri izvēlējušies kļūt par līgumkareivjiem:

"Katru dienu Krievijā tiek slēgti simtiem un tūkstošiem līgumu ar Krievijas Federācijas Aizsardzības ministriju, tostarp Dagestānā. […]";

[3.5.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Dagestānas kara komisārs detalizēti pastāstīja par jauninājumiem līguma karavīru stimulēšanā" (krievu: "Военный комиссар Дагестана подробно рассказал о нововведениях в стимулировании контрактников). Rakstā tiek sniegta informācija par jauninājumiem rekrutēšanai Krievijas bruņotajos spēkos, kuri paredz potenciālajiem līgumkareivjiem dažādu atbalstu:

"Dagestānas Republikas kara komisārs Daitbegs Mustafajevs (krievu: Даитбег Мустафаев) Republikas valsts raidsabiedrības televīzijas kanālā "Dagestāna" detalizēti stāstīja par jauninājumiem līgumdienesta stimulēšanas jomā, paredzētajām izmaksām, kā arī sociālā un cita veida atbalsta pasākumiem SMO dalībniekiem un viņu ģimenes locekļiem. […]";

[3.5.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Deputāts Sultāns Hamzajevs tikās ar SMO varoņiem" (krievu: "Депутат Султан Хамзаев встретился с героями СВО"). Rakstā tiek sniegta slavinoša informācija par Krievijas bruņoto spēku karavīriem, kuri piedalās Krievijas karā pret Ukrainu:

"Savā "darba atvaļinājumā" Valsts domes deputāts Sultāns Hamzajevs tikās ar militārpersonām, īpašas militārās operācijas dalībniekiem. Tikšanās notikusi valsts parlamentā, par to savos sociālajos tīklos ziņo parlamentārietis. Sanāksmē piedalījās ar Drosmes ordeņiem, medaļām "Par drosmi" un citiem valsts apbalvojumiem apbalvotie SMO dalībnieki, Krievijas Varoņi Envers Nabijevs (krievu: Энвер Набиев) un Raiļs Gabdrahmanovs (krievu: Раиль Габдрахманов). […]".

[3.6] Tīmekļvietnē https://nikatv.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.6.1] Tīmekļvietne https://nikatv.ru ir Krievijas Federācijas Kalugas apgabala televīzijas un radio kompānijas "Nika" (krievu: Телерадиокомпания "Ника") mājas lapa. Tīmekļvietnes sadaļā "Specprojekti" konstatēta apakšsadaļa "Varoņu redzējums" (krievu: "Взгляд Героев"). Apakšsadaļas "Varoņu redzējums" preambula: "TV kanāls "Nika" kopā ar Kalugas apgabala Krievijas gvardes pārvaldi sagatavoja īpašu projektu "Varoņu redzējums". Fotografējām Krievijas gvardes karavīrus, kuri atgriezās no komandējuma Speciālās militārās operācijas zonā. Viņi savām acīm redzēja fašisma izpausmes, cilvēku ciešanas un cerības uz atkalpvienošanos ar Krieviju. Projektu atbalstīja Kalugas apgabala gubernators Vladislavs Šapša. Kopā ar cīnītāju tuviniekiem viņš satikās ar Krievijas gvardiem. Šeit ir viņu stāsti.".

[3.6.2] Tīmekļvietnes apakšsadaļā "Varoņu redzējums" izvietots raksts "Baltais" (krievu: "Белый"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka ukraiņi ir fašisti:

"Mani 2 vectēvi karoja ar fašistiem Lielā Tēvijas kara frontēs. Komandējuma laikā uz Speciālās militārās operācijas zonu es sapratu, ka mēs atkal esam saskārušies ar šiem nešķīsteņiem. Es izpildu savu pienākumu – karotāja pienākumu, atbrīvojot cilvēkus uz krievu zemes. No viņiem mēs dzirdam tikai pateicības, mums adresētus, pateicības vārdus. Apbalvots ar medaļu "Par drosmi"";

[3.6.3] Tīmekļvietnes apakšsadaļā "Varoņu redzējums" izvietots raksts "Jūrnieks" (krievu: "Моряк"). Rakstā tiek sniegta informācija par Ukrainas nacionālo bataljonu "zvērībām":

"Nacionālie bataljoni ņirgājās par cilvēkiem, nolaupīja, aplaupīja …

Tādus stāstus mēs dzirdējām no civiliedzīvotājiem. Vietējie iedzīvotāji bija pirmie, ar kuriem mēs tikāmies, kad tur atnācām. Viņi stāstīja par visām šausmām, kurām tika pakļauti no Ukrainas bruņoto spēku puses. Un teica, cik ilgi mēs jūs gaidījām…";

[3.6.4] Tīmekļvietnes apakšsadaļā "Varoņu redzējums" izvietots raksts "Pavadonis" (krievu: "Спутник"). Rakstā tiek sniegta informācija par konkrētā Krievijas karavīra redzējumu par Krievijas karu pret Ukrainu, kurā visa Rietumu pasaule tiek vainota par Krievijas karu pret Ukrainu:

"Pret mums karo regulārā armija, kuru Rietumi ir tehniski labi nodrošinājuši, un pret mums karo visa Rietumu pasaule. Ļoti daudz algotņu no dažādām valstīm. Speciālās militārās operācijas zonā es darīju savu darbu, man nebija nepieciešama vēl kāda motivācija. Gatavs jaunam komandējumam. Divas reizes apbalvots ar medaļu "Par drosmi"".

[3.7] Tīmekļvietnē https://informugra.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.7.1] Tīmekļvietne https://informugra.ru ir Hantu-Mansu autonomā apgabala – Jugras autonomā iestādes "Apgabala televīzijas un radio kompānija "Jugra". (krievu: Автономное учреждение Ханты-Мансийского автономного округа – Югры "Окружная телерадиокомпания "Югра") mājas lapa. Katrā rakstā konstatēts baneris, kurš reklamē finansiālos ieguvumus personām, kuras iestāsies kā līgumkareivji Krievijas bruņotajos spēkos – vervēšana Krievijas karam pret Ukrainu.

[3.7.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Jugra nosūtīja saviem novadniekiem uz SMO dronus, kuri ražoti apgabalā" (krievu: "Югра отправила землякам на СВО беспилотники, сделанные в округе"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka uz SMO zonu ir nosūtīti unikāli droni, kuri projektēti un ražoti Hanti-Mansijskā;

[3.7.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Jugrā SMO kritušo dalībnieku ģimenes ir atbrīvotas no maksas par bērnudārzu" (krievu: "В Югре семьи погибших участников СВО освободили от платы за детский сад"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka Krievijas karā pret Ukrainu kritušo karavīru ģimenes tiek atbrīvotas no maksas par bērnudārzu kā atbalsts un rūpju izrādīšana par Krievijas karā pret Ukrainu kritušo karavīru ģimenēm;

[3.7.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Uz SMO ir devušies jugrieši, kuri saņems palielinātās izmaksas" (krievu: "На СВО отправились югорчане, которые получат увеличенную выплату"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka uz Speciālās militārās operācijas zonu ir devušies līgumkareivji no Jugras, kuri saņems palielinātas naudas izmaksas, kas netieši aģitē auditoriju kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivjiem.

[3.8] Tīmekļvietnē https://edinstvo-news.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.8.1] Tīmekļvietne https://edinstvo-news.ru ir Informatīvi analītiskā tiešsaistes avīzes "Vienotība" (krievu: Информационно аналитическая онлайн газета "Единство"), kuras redakcija atrodas Krievijā, Maskavas apgabalā, mājas lapa.

[3.8.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Jauni Krievijas karaspēka grupējumi tiks galā ar Ukrainas ziemeļiem" (krievu: "Новые группировки российских войск займутся севером Украины"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka fotogrāfijas no atklātajiem avotiem liecina, ka Krievija stiprina savu robežu aizsardzību. Jaunu karaspēka grupu "Belgoroda", "Brjanska" un "Kurska" izveide ļaus efektīvāk koordinēt dažādu drošības spēku darbību ienaidnieka (domāta Ukrainas armija) uzbrukumu atvairīšanā;

[3.8.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Ukrainas esesieši lepojas ar ņirgāšanos pret krieviem" (krievu: "Украинские эсэсовцы гордятся издевательствами над русскими"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka divi Ukrainas bruņoto spēku karavīri it kā ņirgājas par krievu tautības civiliedzīvotājiem, un Ukrainas bruņoto spēku karavīri tiek nodēvēti par esesiešim;

[3.8.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Mirgorodā Krievijas militārpersonas praktizējās Ukrainas F-16 iznīcināšanai" (krievu: "В Миргороде российские военные отработали уничтожение украинских F-16"). Rakstā auditorijai tiek sniegta Krievijas armiju slavinoša informācija Krievijas karā pret Ukrainu, graujot Ukrainas teritoriālo vienotību:

"Piecu Ukrainas bruņoto spēku Su-27 iznīcināšana, un vēl divu līdzīgu lidmašīnu bojājumi Mirgorodas lidlaukā kļuva par nopietnāko Ukrainas gaisa spēku zaudējumu visā speciālās operācijas laikā. Grupas raķešu triecienu veica Iskander kompleksi. Eksperti runā par Krievijas izlūkdienestu palielinātajām spējām. Šis trieciens kalpoja arī kā brīdinājums Kijivai un Rietumiem pirms iznīcinātāju F-16 izvietošanas Ukrainā. […]".

[3.9] Tīmekļvietnē https://gubtrk.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.9.1] Tīmekļvietne https://gubtrk.ru ir Krievijas, Belgorodas apgabala, Gubkino pilsētas, pašvaldības autonomās iestādes "Gubkinas teleradiokomiteja" tiešsaistes masu informācijas līdzeklis (krievu: Сетевое СМИ муниципального автономного учреждения "Губкинский телерадиокомитет", городa Губкино, Белгородской области, России).

[3.9.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Atbalsts militārpersonu ģimenēm: kādus maksājumus Tēvzemes aizstāvju sievas var saņemt no KSF (Krievijas sociālais fonds) nodaļas Belgorodas apgabalā?" (krievu: "Поддержка семей военнослужащих: какие выплаты от Отделения СФР (Социальный фонд России) по Белгородской области могут получать жены Защитников Отечества?"). Rakstā auditorijai tiek sniegts netiešs aicinājums kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivi karā pret Ukrainu, publicējot informāciju par materiālajiem pabalstiem līgumkareivju ģimenes locekļiem;

[3.9.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Gubkinā militārais korespondents Jevgeņijs Poddubnijs un SMO veterāns Antons Fedorkovs tikās ar centra "Karotājs" audzēkņiem" (krievu: "В Губкине военкор Евгений Поддубный и ветеран СВО Антон Федорков встретились с воспитанниками центра "Воин"). Rakstā tiek publicēts saturs, kas atbilst Krievijas agresīvās kara propagandas naratīvam. Auditorijai tiek sniegta informācija par militāri-patriotisko jaunatnes audzināšanu Krievijā, kurā, kā dominējošais elements, figurē melīgā propaganda, kura attaisno Krievijas karu pret Ukrainu;

[3.9.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Humānās kravas no Gubkinas atkal tika nosūtītas uz SMO zonu" (krievu: "Из Губкина в зону СВО вновь отправлен гуманитарный груз). Rakstā tiek publicēta informācija par Gubkinas pilsētas atbalstu Krievijas bruņoto spēku karavīriem karā pret Ukrainu, nosūtot "humānās" palīdzības kravu uz "speciālās militārās operācijas zonu".

[3.10] Tīmekļvietnē https://эпохагероев.рф cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.10.1] Tīmekļvietne https://эпохагероев.рф ir Krievijas tīmekļvietne, kuras redakcija atrodas Maskavā un tiek pozicionēta kā "Projekts, kuru izveidojis Labdarības fonds "Brālīgā sirds" ar Krievijas Federācijas Aizsardzības ministrijas palīdzību" (krievu: Проект создан Благотворительным фондом "Братское сердце" при содействии Министерства обороны Российской Федерации). Tīmekļvietnē tiek publicēta slavinoša informācija par Krievijas bruņoto spēku karavīriem, kuriem piešķirts Krievijas Federācijas Varoņa nosaukums par dalību karā pret Ukrainu, ar konkrēto karavīru "varoņdarbu" aprakstu.

[3.10.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Abajevs Jurijs majors" (krievu: "Абаев Юрий майор"). Rakstā auditorijai tiek sniegta slavinoša informācija par Krievijas bruņoto spēku gvardes majoru Juriju Abajevu, kurš piedalās Krievijas karā pret Ukrainu, ar paveikto "varoņdarbu" uzskaiti, kā rezultātā Jurijam Abajevam piešķirts Krievijas Federācijas Varoņa nosaukums;

[3.10.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Abačevs Esedulla ģenerālmajors" (krievu: "Абачев Эседулла генерал-майор"). Rakstā auditorijai tiek sniegta slavinoša informācija par Krievijas bruņoto spēku ģenerālmajoru Esedullu Abačevu, kurš piedalās Krievijas karā pret Ukrainu, ar paveikto "varoņdarbu" uzskaiti, kā rezultātā Esedullam Abačevam piešķirts Krievijas Federācijas Varoņa nosaukums;

[3.10.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Abramenko Mihails majors" (krievu: "Абраменко Михаил майор"). Rakstā auditorijai tiek sniegta slavinoša informācija par Krievijas bruņoto spēku majoru Mihailu Abramenko, kurš piedalījās Krievijas karā pret Ukrainu, ar paveikto "varoņdarbu" uzskaiti, kā rezultātā Mihailam Abramenko piešķirts Krievijas Federācijas Varoņa nosaukums (pēc nāves). Mihails Abramenko bija Krievijas bruņoto spēku helikoptera Ka-52 apkalpes komandieris, kurš gāja bojā pēc tam, kad viņa komandēto helikopteru notrieca Ukrainas bruņoto spēku zenītartilērija.

[4] Iepriekš minētajās tīmekļvietnēs tiek publicēts saturs, kas atbilst Krievijas agresīvās kara propagandas naratīvam. Šajās tīmekļvietnēs publicētais saturs atbalsta un attaisno Krievijas iebrukumu Ukrainā un Ukrainas daļu pievienošanu Krievijai. Tostarp šajās tīmekļvietnēs ir konstatēts tiešs vai netiešs aicinājums auditorijai pievienoties Krievijas bruņotajiem spēkiem, lai to sastāvā piedalītos "speciālajā militārajā operācijā" (Krievijas karā pret Ukrainu) – faktiski tas ir rekrutēšanas piedāvājums auditorijai iesaistīties Krievijas bruņotajos spēkos, sniedzot informāciju par to, kādu materiālo atbalstu saviem novadniekiem, kuri piedalās vai ir piedalījušies karā pret Ukrainu, un viņu ģimenēm sniedz Krievijas varas iestādes un iedzīvotāji. Informācija, kas tiek publicēta iepriekš minētajās tīmekļvietnēs, var radīt maldīgu priekštatu par Krievijas izvērsto karu Ukrainā, kā arī veicināt Krievijas īstenoto kara noziegumu attaisnošanu Latvijas sabiedrībā, tādējādi, iespējams, pat netieši aicinot Latvijas iedzīvotājus kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivjiem karā pret Ukrainu. Kopumā minētajās tīmekļvietnēs konstatēts, ka tās turpina Krievijas Federācijas veiktās dezinformācijas izplatīšanas operācijas Latvijā un Eiropā, kā arī rada riskus dažādām negatīvām provokācijām starp dažādām sabiedrības grupām, kas nepārprotami rada būtisku apdraudējumu Latvijas valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai.

Ievērojot konstatēto, Padome

secina:

[5] Padomes 2024.gada 17.oktobra sēdes laikā Padome ir pārliecinājusies par minēto tīmekļvietņu izplatīto saturu. Elektronisko sakaru likuma 112.panta pirmajā daļā ir noteikts, ka "Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, ir tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei." Minētā tiesību norma paredz Padomes tiesības, izvērtējot no citām valsts pārvaldes iestādēm saņemto informāciju, pieņemt lēmumu par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm, ja tajās izplatītais saturs apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību.

Ar terminu "valsts drošība" ir saprotama pasākumu sistēma valsts politisko un ekonomisko pamatu un valsts robežu aizsargāšanai. Šis termins ietver arī "nacionālo drošību", kas atbilstoši Nacionālās drošības likuma 1.pantā noteiktajam ir "valsts un sabiedrības īstenotu vienoto, mērķtiecīgu pasākumu rezultātā sasniegts stāvoklis, kurā ir garantēta valsts neatkarība, tās konstitucionālā iekārta un teritoriālā integritāte, sabiedrības brīvības attīstības perspektīva, labklājība un stabilitāte." Ievērojot to, ka ir nepieciešams nodrošināt nacionālo drošību un savlaicīgi prognozēt un novērst valsts iekšējo un ārējo apdraudējumu, kā arī garantēt valsts aizsardzību, sabiedrības drošību un tās demokrātisko attīstību, nav pieļaujams, ka Latvijas informatīvajā telpā – gan elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, gan interneta vidē – tiek izplatīts tāds saturs, kas apdraud vai var radīt apdraudējumu valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai.

[6] Padome secina, ka 3.punktā minētās tīmekļvietnes tiek izmantotas, lai, piemēram, izplatītu propagandu, kara propagandu, atbalstītu karu Ukrainā (tostarp dēvējot to par "specoperāciju") un pret Ukrainas valsti un ukraiņu nāciju vērstu naratīvu, pie tam tīmekļvietnēs tiek izplatīts tiešs vai netiešs aicinājums auditorijai pievienoties Krievijas bruņotajiem spēkiem, lai to sastāvā piedalītos "speciālajā militārajā operācijā" (Krievijas karā pret Ukrainu), kas faktiski ir rekrutēšanas piedāvājums auditorijai iestāties Krievijas bruņotajos spēkos, lai piedalītos karadarbībā Krievijas bruņoto spēku sastāvā Krievijas karā pret Ukrainu. Tīmekļvietņu, kurās tiek izplatīta sagrozīta un nepatiesa informācija, kara propaganda, kā arī karu attaisnojoša informācija, izplatīšanas ierobežošana ir nepieciešama, lai nodrošinātu valsts drošību, sabiedrisko kārtību un drošību.

[7] Ņemot vērā Padomes monitoringa rezultātā konstatēto, kompetentās iestādes sniegto informāciju, tīmekļvietnēs izvietoto saturu, normatīvajos aktos noteikto, kā arī ģeopolitisko situāciju pasaulē, Padome atzīst, ka piekļuves liegšana šī lēmuma 3.punktā un tā apakšpunktos minētajām tīmekļvietnēm veicama nekavējoties. Padome norāda, ka jebkura nepamatota kavēšanās ar piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm veicinātu apstākļus, ka tīmekļvietnēs joprojām tiktu izplatīta tāda informācija, kas apdraud valsts drošību, kā arī dezinformācija un viltus ziņas, taču esošajā ģeopolitiskajā situācijā tieši pretēji – nepieciešams nodrošināt uzticamas, kvalitatīvas un faktos balstītas patiesas informācijas pieejamību.

[8] Ņemot vērā, ka lēmums par piekļuves ierobežošanu minētajām tīmekļvietnēm ir administratīvais akts, pieņemot lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnēm, jāizvērtē administratīvā akta lietderības apsvērumi.

[8.1] Administratīvā akta nepieciešamība leģitīmā mērķa sasniegšanai – Satversmes 100.pants paredz: "Ikvienam ir tiesības uz vārda brīvību, kas ietver tiesības brīvi iegūt, paturēt un izplatīt informāciju, paust savus uzskatus. Cenzūra ir aizliegta." Ikviens ierobežojums attiecībā uz informācijas pieejamību ir jāvērtē vārda brīvības, kas ir demokrātiskas un tiesiskas valsts pamatvērtība, ierobežošanas aspektā. Satversmes 116.pants noteic, ka vārda brīvību var ierobežot likumā paredzētos gadījumos, lai sasniegtu kādu no tajā paredzētajiem leģitīmajiem mērķiem – citu cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības drošību, labklājību un tikumību. Arī Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 10.panta otrā daļa nosaka: "Tā kā šo brīvību īstenošana ir saistīta ar pienākumiem un atbildību, tā var tikt pakļauta tādām prasībām, nosacījumiem, ierobežojumiem vai sodiem, kas paredzēti likumā un nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā, lai aizsargātu valsts drošības, teritoriālās vienotības vai sabiedriskās drošības intereses, nepieļautu nekārtības vai noziedzīgus nodarījumus, aizsargātu veselību vai tikumību, aizsargātu citu cilvēku cieņu vai tiesības, nepieļautu konfidenciālas informācijas izpaušanu vai lai saglabātu tiesu varas autoritāti un objektivitāti." Leģitīmais mērķis vārda brīvības ierobežošanai konkrētajā gadījumā nepārprotami ir valsts un sabiedrības drošība (tajā skaitā informatīvās telpas drošība), demokrātiskas valsts iekārtas saglabāšana. Demokrātiskas valsts iekārtas aizsardzība kā leģitīms mērķis sevī ietver nacionālās drošības un Latvijas teritoriālās vienotības aizsardzību. Padome uzsver, ka elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, kā arī tīmekļvietnēs internetā ir aizliegts izplatīt saturu, kas apdraud valsts drošību, un šis valsts drošības apdraudējums ir vērtējams ne vien Latvijas, bet arī citu valstu drošības kontekstā. Nav šaubu, ka apdraudējums valsts drošības interesēm tiek nodarīts arī izmantojot interneta resursus, tajā skaitā tīmekļvietnes, kurās tiek izplatītas ziņas un dažādi informatīvi materiāli. Satversmes tiesa ir atzinusi, ka ikvienam ir tiesības brīvi paust savus uzskatus jebkādā veidā – mutvārdos, rakstveidā, vizuāli, ar māksliniecisku izteiksmes līdzekļu palīdzību u.tml.1 Tomēr Satversmes tiesa ir atzinusi, ka tiesības uz vārda brīvību nav absolūtas un var tikt ierobežotas, ja tas nepieciešams sabiedrības interešu labā.2 Tāpat tiesības uz vārda brīvību nenozīmē visatļautību. Gan no Satversmes, gan arī no Latvijai saistošajiem starptautiskajiem cilvēktiesību dokumentiem izriet, ka tiesības uz vārda brīvību var ierobežot. Valsts var noteikt vārda brīvības ierobežojumus gadījumos, kad personas tiesības uz vārda brīvību tieši ietekmē citu personu tiesības, kā arī gadījumos, kad vārda brīvība rada nepārprotamus un tiešus draudus sabiedrībai.3 Ievērojot minēto, Padome uzskata, ka par leģitīmo mērķi, saskaņā ar kuru ir pieļaujams ar administratīvo aktu ierobežot personas vārda brīvību, atzīstama valsts interese aizsargāt valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Gadījumā, ja personai piešķirtās tiesības brīvi paust savu viedokli tiek izmantotas negodprātīgi – ar mērķi apzināti izplatīt kara propagandu, dezinformāciju un maldināt sabiedrību, tā nav pieļaujama vārda brīvības izpausme un konkrētajā gadījumā tās ierobežošana ir uzskatāma par leģitīmu un samērīgu.

[8.2] Administratīvā akta piemērotība mērķa sasniegšanai – Attiecībā uz vārda brīvības ierobežojuma vērtējumu jāņem vērā, ka sabiedrībai ir tiesības saņemt patiesu informāciju. Padomes ieskatā, sabiedrības interesēs nav saņemt tādu informāciju, kas apdraud valsts vai sabiedrības drošību, valsts teritoriālo vienotību, tāpat sabiedrības interesēs nav saņemt informāciju, kas ir naidu kurinoša un apzināti maldinoša. Šādas informācijas saņemšana daļā sabiedrības var radīt uztraukumu un bailes savas valsts pastāvēšanu un savu, savas ģimenes nākotni, kā arī šķelt sabiedrību. Turklāt šī informācija satur arī dezinformāciju un šādas informācijas rezultātā var rasties un aktivizēties organizācijas, kuras atbalsta radikālas idejas, kā arī to pretinieki, tādējādi neizslēdzot iespēju, ka valstu iekšienē var rasties dažādu grupu protesti un tādējādi neapšaubāmi tiek ietekmēta sabiedriskā kārtībā un cilvēku drošība, kas būtiski un nepārprotami ietekmē valsts drošību kopumā. Gadījumā, ja tīmekļvietnes, kurās tiek izplatīta informācija, kas apdraud valsts drošību, Latvijas teritorijā nebūtu pieejamas, pieejamība šai informācijai būtu krietni mazāka, tādējādi arī šīs informācijas aprite samazinātos un ir prognozējams, ka nodarītais kaitējums būtu ievērojami mazāks. Līdz ar to, Padomes ieskatā, Elektronisko sakaru likumā paredzētais instruments tiesību uz vārda brīvību ierobežošanai – tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību – ir uzskatāms par piemērotu līdzekli leģitīmā mērķa sasniegšanai.

[8.3] Vai mērķi nav iespējams sasniegt ar līdzekļiem, kas mazāk ierobežo administratīvā procesa dalībnieku tiesības vai intereses – Padomes ieskatā, piekļuves liegšana minētajām tīmekļvietnēm visefektīvāk nodrošina sabiedrības interešu aizsardzību. Padome norāda, ka, lai garantētu sabiedrības interešu aizsardzību, ir nepieciešams rīkoties nekavējoties, tādējādi Padome, pieņemot lēmumu, neuzklausa minēto tīmekļvietņu veidotājus. Atbilstoši Administratīvā procesa likumā noteiktajam Padome norāda, ka iemesls tīmekļvietņu pārstāvju neuzklausīšanai ir fakts, ka tīmekļvietnēs izplatītā informācija apdraud valsts un sabiedrības drošību, tādēļ lēmums par piekļuves liegšanu tām pieņemams pēc iespējas ātrāk. Vienlaikus Padome uzsver, ka tās rīcībā ir visa nepieciešamā informācija par tīmekļvietnēs izvietoto saturu, tāpat, Padomes ieskatā, situāciju nebūtu iespējams mainīt, tīmekļvietņu veidotājiem izņemot vai liedzot piekļuvi atsevišķām satura vienībām, jo tīmekļvietnēs izvietotais saturs kopumā apdraud valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Tāpat pat gadījumā, ja tiktu izņemtas atsevišķas satura vienības, Padomei būtu jāiegulda nesamērīgi resursi nepārtrauktam tīmekļvietņu monitoringam, lai pārliecinātos, ka tīmekļvietnēs atkārtoti netiek izvietots jau iepriekš izņemtais valsts drošību apdraudošais saturs, kā arī cits jauns saturs. Lai garantētu valsts un sabiedrības drošības interešu aizsardzību, Padome secina, ka citi, privātpersonu mazāk ierobežojoši līdzekļi, konkrētajā gadījumā nav piemērojami, jo tie nesasniegs mērķi. Mērķi – piekļuves ierobežošanu šim saturam – var sasniegt tikai liedzot piekļuvi tam.

[8.4] administratīvā akta samērīgumu – vai sabiedrības ieguvums ir lielāks, nekā privātpersonas interešu aizskārums. Tiesību piemērošanas neatņemama sastāvdaļa ir tiesisko seku konkretizēšana un šajā posmā tiesību piemērotāja pienākums ir apsvērt tiesiskās sekas un izvēlēties tās sekas, kuras sasniedz tiesību mērķi – taisnīgumu.4 Uz šādu iestādes pienākumu norāda arī APL 13.pantā nostiprinātais samērīguma princips: "Labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam. Būtiski privātpersonas tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumi ir attaisnojami tikai ar nozīmīgu sabiedrības labumu." Padomes ieskatā, konkrētajā gadījumā labums, ko iegūs sabiedrība, ir ievērojami lielāks nekā tiesību ierobežojums, jo sabiedrību vairs nesasniegs tāda informācija, kas apdraud gan Latvijas, gan Ukrainas valstu drošību un arī Eiropas drošību kopumā, kā arī apzināti maldinoša informācija un kara propaganda. Padomes ieskatā, šāds ierobežojums jo īpaši ir uzskatāms par samērīgu, ņemot vērā ģeopolitiskos apstākļus, kādos šobrīd atrodas Latvija un Pasaule. Krievija jau ilgstoši veic mērķtiecīgas dezinformācijas kampaņas Latvijā un arī citās Eiropas valstīs ar mērķi izplatīt dezinformāciju, ieviest bailes un apzināti sagrozīt gan vēstures gan mūsdienu notikumus. Ievērojot minēto ir īpaši svarīgi liegt piekļuvi šāda veida saturam un nodrošināt, ka sabiedrībai ir pieejams patiess, pārbaudīts un precīzs saturs par notikumiem Latvijā un Pasaulē. Tādējādi, Padomes ieskatā, sabiedrības ieguvums ir ievērojami lielāks nekā indivīda tiesību ierobežojums, jo sabiedrību, izmantojot šīs tīmekļvietnes, vairs nesasniegs kara propaganda, dezinformējošs un sabiedrības un valsts drošību apdraudošs saturs.

[9] Ievērojot minēto un izvērtējot lietā esošās ziņas par faktiem kopumā un savstarpējā sakarībā, Padome secina, ka tīmekļvietnēs https://nvsu.ru, https://www.zr.ru, https://mfcrd.ru, https://ndelo.ru, https://lezgigazet.ru un https://kamtoday.ru tiek izplatīts saturs, kas apdraud valsts drošību, tajā skaitā Latvijas nacionālo drošību.

[10] Padome saskaņā ar APL 62.panta trešo daļu un papildu 8.3. punktā norādītajam norāda apsvērumus, kāpēc tā uzskata, ka pie konkrētā lēmuma pieņemšanas nav nepieciešams uzklausīt šī lēmuma adresātu viedokli. Saskaņā ar APL 62.panta otrās daļas 1.punktā noteikto "personas viedokļu un argumentu noskaidrošana nav nepieciešama, ja administratīvā akta izdošana ir steidzama un jebkura kavēšanās tieši apdraud valsts drošību, sabiedrisko kārtību, vidi, personas dzīvību, veselību un mantu." Ievērojot minēto, secināms, ka Padomei nav pienākuma uzklausīt lēmuma adresātu viedokli, jo jebkura kavēšanās lēmums pieņemšanā rada draudus valsts drošībai un sabiedriskajai drošībai. Tāpat jāņem vērā, ka Padome pamatojusi šāda ierobežojuma atbilstību tiesību uz vārda brīvību aizsardzības kontekstā. Secinot, ka administratīvais akts samērīgi ierobežo personas, kas veido lēmuma 3.punktā (izvērstā veidā) un 9.punktā norādīto tīmekļvietņu, tiesības un šādu ierobežojumu sabiedrības interesēs ir nepieciešams noteikt bez kavēšanās, potenciālo adresātu viedokļa uzklausīšana nav nepieciešama.

[11] Ņemot vērā minēto, Padome uzskata par nepieciešamu izmantot tai Elektronisko sakaru likuma 112. pantā piešķirtās tiesības, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, "[..] pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei."

[12] Lai informētu tīmekļvietņu iespējamos lietotājus par iemeslu, kāpēc tīmekļvietne vairs nav pieejama, nepieciešams veikt minēto tīmekļvietņu lietotāju automātisku novirzīšanu uz Padomes izveidoto informatīvo paziņojumu: https://nelegalssaturs.lv.

Ievērojot minēto un saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112.panta pirmo daļu un Administratīvā procesa likuma 67.pantu, Padome

nolemj:

1. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamām tīmekļvietnēm https://яшкинскийрайон.рф, https://dagpravda.ru, https://otr-online.ru, https://sevkavportal.ru, https://nur-05.ru, https://nikatv.ru, https://informugra.ru, https://edinstvo-news.ru, https://gubtrk.ru un https://эпохагероев.рф, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdiem vai interneta protokola adresēm.

2. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamo tīmekļvietņu https://яшкинскийрайон.рф, https://dagpravda.ru, https://otr-online.ru, https://sevkavportal.ru, https://nur-05.ru, https://nikatv.ru, https://informugra.ru, https://edinstvo-news.ru, https://gubtrk.ru un https://эпохагероев.рф dublējošām spoguļlapām.

3. Pieņemto lēmumu paziņot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem.

4. Uzdot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem nekavējoties liegt piekļuvi tīmekļvietnei un tās domēna vārdiem, novirzot to lietotājus uz informatīvo paziņojumu https://nelegalssaturs.lv. Interneta piekļuves pakalpojuma sniedzējiem ir pienākums ierobežot piekļuvi konkrētajiem interneta resursiem gan izmantojot globāla tīmekļa prefiksu "www", gan bez tā.

5. Iekļaut domēna vārdus Padomes mājaslapā izvietotajā sarakstā, kurā norādīti tie domēna vārdi, kuru izmantošana ir tikusi ierobežota.

6. Atbildīgs par šī lēmuma izpildes kontroli ir Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš.

Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 188.panta otro daļu administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112.panta septīto daļu šā lēmuma apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur tā darbību.

Ņemot vērā administratīvā akta steidzamību, Padome nosaka, ka administratīvais akts jāizpilda nekavējoties. Ja administratīvais akts netiks izpildīts labprātīgi, tas tiks izpildīts piespiedu kārtā. Administratīvā akta piespiedu izpildes izmaksas sedz adresāts.


1 Satversmes  tiesas  2003.gada  5.jūnija spriedums lietā  Nr.2003-02-0106, secinājumu  daļas 1.punkts. Kā arī 2003.gada 29.oktobra spriedums lietā Nr.2003-05-01, 21.punkts.

2 Satversmes tiesas 2015.gada 2.jūlija spriedums lietā Nr.2015-01-01, 13.punkts.

3 Satversmes tiesas 2003.gada 29.oktobra spriedums lietā Nr. 2003-05-01, secinājumu daļas 22.punkts.

4 Satversmes tiesas 2007.gada 28.februāra lēmums lietā Nr. 2006-41-01, 14.2. punkts.

Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu
padomes priekšsēdētājs I. Āboliņš

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!