Kuldīgas novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Kuldīgas novada domes saistošie noteikumi Nr. 2/2024
Kuldīgā 2024. gada 25. janvārī
Kuldīgas novada pašvaldības 2024. gada budžets
APSTIPRINĀTI
ar Kuldīgas novada domes
2024. gada 25. janvāra sēdes lēmumu (prot. Nr. 1, p. 78)
Izdoti saskaņā Pašvaldību likuma 10. panta pirmās daļas 1.
punktu
un likuma "Par pašvaldību budžetiem" 16. pantu un 17. pantu
1. Saistošie noteikumi nosaka Kuldīgas novada pašvaldības 2024. gada pamatbudžeta ieņēmumu, izdevumu, saistību apmēru saimnieciskajā gadā un turpmākajos gados, kā arī budžeta izpildītāju pienākumus un atbildību.
2. Apstiprināt Kuldīgas novada pašvaldības pamatbudžetu 2024. gadam šādā apmērā (1. pielikums):
2.1. Kārtējā gada ieņēmumi 47 887 901 euro,
2.2. Kārtējā gada izdevumi 50 753 692 euro,
2.3. Finansēšana (Naudas līdzekļi un aizņēmumi) 2 865 791 euro.
3. Apstiprināt Kuldīgas novada pašvaldības ziedojumu un dāvinājumu budžetu 2024. gadam šādā apmērā (2. pielikums):
3.1. Kārtējā gada ieņēmumi 5 000 euro,
3.2. Kārtējā gada izdevumi 20 480 euro,
3.3. Naudas līdzekļu atlikums uz gada sākumu 15 480 euro.
4. Apstiprināt Kuldīgas novada pašvaldības saistību apmēru saimnieciskajā gadā un turpmākajos trijos gados aizņēmumu pamatsummu un galvojumu saistību apmēru:
4.1. 2024. gadam aizņēmumu pamatsummu atmaksas 2 091 661 un galvojumu saistības 284 409 euro.
4.2. 2025. gadam aizņēmumu pamatsummu atmaksas 2 219 885 un galvojumu saistības 329 211 euro.
4.3. 2026. gadam aizņēmumu pamatsummu atmaksas 2 589 040 un galvojumu saistības 306 183 euro.
4.4. 2027. gadam aizņēmumu pamatsummu atmaksas 2 630 689 un galvojumu saistības 283 222 euro.
5. Apstiprināt paskaidrojuma rakstu un ziņojumu par Kuldīgas novada pašvaldības budžetu 2024. gadam.
6. Noteikt, ka Kuldīgas novada dome lemj par grozījumiem Kuldīgas novada pašvaldības 2024. gada budžeta ieņēmumu, izdevumu un finansēšanas apmērā un finansējuma mērķu maiņu.
7. Noteikt, ka laikaposmā starp Kuldīgas novada pašvaldības budžeta grozījumiem Kuldīgas novada domes priekšsēdētāja var veikt vispārējas nozīmes izdevumu pārdali no pašvaldības budžeta līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem ar rīkojumu piešķirot finanšu līdzekļus līdz 10 000 euro uz pieprasījumiem, nepārsniedzot rezervēto līdzekļu apjomu. Visus piešķīrumus iekļaujot kārtējos attiecīgā gada pašvaldības budžeta grozījumos, kurus pieņem Kuldīgas novada dome.
8. Noteikt, ka nav pieļaujama apropriācijas pārdale no izdevumiem sociālajiem pabalstiem uz citiem izdevumiem.
9. Noteikt, ka iestādes un struktūrvienību vadītāji ir atbildīgi par to, lai piešķirto līdzekļu ietvaros nodrošinātu normatīvajiem aktiem atbilstošu, efektīvu un lietderīgu pašvaldības budžeta līdzekļu izlietojumu un izdevumi pēc naudas plūsmas nepārsniedz attiecīgajai programmai, pasākumam tāmē apstiprinātos, plānotos pašvaldības budžeta izdevumus atbilstoši ekonomiskām un funkcionālām kategorijām.
10. Noteikt, ja budžeta līdzekļus nepieciešams grozīt no viena budžeta izdevuma koda uz citu kodu piešķirto asignējumu ietvaros, pašvaldības iestādes, struktūrvienības vadītājs, direktors vai aģentūru direktors iesniedz iesniegumu Kuldīgas novada pašvaldībā ar detalizētu paskaidrojumu par nepieciešamajiem grozījumiem. Kuldīgas novada pašvaldībā tiek izskatīts iesniegums un pamatotas nepieciešamības gadījumā ar domes priekšsēdētājas vai vietnieka rīkojumu pašvaldības aģentūras, iestādes vai struktūrvienības sagatavo budžeta grozījumus, kas tiek virzīti uz Kuldīgas novada domes Finanšu komiteju izskatīšanai.
11. Noteikt, ka budžeta izpildītājiem ir tiesības, nemainot saistošajos noteikumos apstiprinātās apropriācijas sadalījumu, izdarīt izdevumu tāmē izmaiņas izdevumiem starp izdevumu kodiem nemainot izdevumus kodiem divi zīmju robežās (mainīt tāmē apstiprināto līdzekļu izlietojumu – novirzīt līdzekļus no viena izdevumu posteņa uz citu), ja šīs izmaiņas:
11.1. nodrošina pašvaldības budžeta līdzekļu efektīvu un racionālu izlietojumu;
11.2. nerada valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu, komunālo maksājumu un citus iestādes saistību parādus;
11.3. apropriācijas pārdale atlīdzības palielināšanai, nerada iestādei atlīdzības un kopējo izdevumu apjoma palielināšanos nākamajos periodos.
12. Noteikt, ka pašvaldības budžeta plānotie ieņēmumi un izdevumi starp pašvaldības budžeta iestādēm tiek uzskaitīti kā naudas līdzekļu kustība starp iestādēm, izmantojot iestādes budžeta ieņēmumu un izdevumu plāna samazinājuma/palielinājuma finanšu instrumentu.
13. Noteikt, ka Kuldīgas novada pašvaldība 2024. gadā nodrošina pašvaldības aizņēmumu pamatsummas atmaksu un kredītu procentu samaksu, saskaņā ar noslēgtajiem aizņēmumu līgumiem un budžetā šim mērķim plānotajiem līdzekļiem.
14. Noteikt, ka pašvaldības budžeta plānotie asignējumi pašvaldības aģentūrām un iestādēm piešķirami proporcionāli pa mēnešiem no apstiprinātajiem gada asignējumiem, izņemot noteiktiem mērķiem paredzēto finansējumu.
15. Noteikt, ka no budžeta atļauts veikt tikai tādus maksājumus, kuri paredzēti apstiprinātajā budžetā vai tā grozījumos, vai kuri noteikti ar Kuldīgas novada pašvaldības rīkojumu.
16. Saistošie noteikumi par pašvaldības budžeta apstiprināšanu un budžeta grozījumiem stājas spēkā nākamajā dienā pēc to izsludināšanas Latvijas Vēstnesī.
Kuldīgas novada domes priekšsēdētāja I. Astaševska
Paskaidrojuma raksts
Kuldīgas novada saistošiem noteikumiem Nr. 2/2024 "Par Kuldīgas novada
pašvaldības budžetu 2024. gadam"
Atbilstoši likuma "Par pašvaldību budžetiem" 17. panta pirmajai daļai – ziņojums, kurā sniegta informācija par Kuldīgas novada ekonomisko situāciju, pašvaldības uzdevumiem saimnieciskajam gadam, kuram plāno pašvaldības budžetu, un tam sekojošiem diviem saimnieciskajiem gadiem.
Kuldīgas novada ekonomiskā situācija
Kuldīgas novada pašvaldības administratīvā teritorija sastāv no 20 teritoriālajām vienībām: Kuldīgas pilsēta, Skrundas pilsēta, Alsungas pagasts, Ēdoles pagasts, Gudenieku pagasts, Īvandes pagasts, Kabiles pagasts, Kurmāles pagasts, Laidu pagasts, Nīkrāces pagasts, Padures pagasts, Pelču pagasts, Raņķu pagasts, Rendas pagasts, Rudbāržu pagasts, Rumbas pagasts, Skrundas pagasts, Snēpeles pagasts, Turlavas pagasts un Vārmes pagasts.
Novada administratīvais centrs ir Kuldīga.
Kuldīgas novadā 2023. gada sākumā dzīvoja 27425 iedzīvotāji, kas ir 1,46 % no visiem Latvijas iedzīvotājiem. 36 % no visiem novada iedzīvotājiem dzīvoja Kuldīgas pilsētā. Kopš 2019. gada sākuma iedzīvotāju skaits novada teritorijā ir samazinājies par 1 204 iedzīvotājiem jeb 4,2 %.
Attēls Nr. 1. Iedzīvotāju skaits Kuldīgas novadā 2018.–2023. gads1
2023. gadā sākumā 16912 jeb 62 % novada iedzīvotāju bija darbspējas vecumā, 6259 jeb 22 % – virs darbspējas vecuma un 4192 jeb 15 % līdz darbspējas vecumam. Gan Latvijā kopumā, gan Kurzemes reģionā procentuāli iedzīvotāju skaits līdz darbspējas vecumam ir par vienu procentpunktu lielāks nekā Kuldīgas novadā.
Attēls Nr. 2. Iedzīvotāju īpatsvars līdz darbspējas, darbspējas un virs darbspējas vecumam Kuldīgas novadā 2021.2023. gadā (%)2
2023. gada sākumā demogrāfiskās slodzes3 līmenis Kuldīgas novadā bija 618. Salīdzinājumam – vidēji Latvijā šis rādītājs bija 622, Kurzemes reģionā 643. Visās apskatītajās teritorijās iedzīvotāju skaits virs darbspējas vecuma būtiski pārsniedz iedzīvotāju skaitu līdz darbspējas vecumam, kas liecina par iedzīvotāju novecošanos.
Attēls Nr. 3. Demogrāfiskās slodzes līmenis Latvijā, Kurzemes reģionā un Kuldīgas novadā, 2019.–2023. gads3
Bezdarba līmenis un tā izmaiņas
Uz 2023. gada 31. janvāri bezdarbnieku īpatsvars Kuldīgas novadā par 0,4 procentpunktiem bija augstāks par vidējo līmeni Latvijā un sasniedza 5,0 % no darbspējīgo vecuma.
Pēdējo gadu laikā situācijā bezdarba jomā ir bijusi relatīvi stabila un pieaugums 2021. gadā ir saistāms ar COVD-19 pandēmijas ietekmē noteiktajiem ierobežojumiem. 2023. gada sākumā Kuldīgas novadā bezdarbnieku īpatsvars ir krities par 1,9 procentpunktiem, salīdzinājumā ar 2021. gadu un ir zemākais rādītājs kopš 2019. gada.
Attēls Nr. 4. Bezdarba līmenis Kuldīgas, novadā (% no iedzīvotājiem darbspējas vecumā)4
Ilgstošo bezdarbnieku īpatsvars Kuldīgas novadā uz 2023. gada sākumu sastādīja aptuveni 14 %. Pirmspensijas vecuma cilvēku bezdarbnieku īpatsvars kopā sastādīja aptuveni 16 %.
Attēls Nr. 5. Bezdarba sociālā struktūra (%) Kuldīgas novadā uz 2023. gada 31. janvāri5
Ekonomiski aktīvās komercsabiedrības.
Uz 2024. gada 19. janvāri pēc Lursoft datiem, Kuldīgas novadā reģistrēti un ir aktīvi 2953 uzņēmumi, no kuriem aptuveni 46 % ir sabiedrības ar ierobežotu atbildību (SIA), 42 % zemnieku saimniecības (ZS), 6 % individuālie komersanti (IK), 5 % individuālie uzņēmumi (IND) un 1 % kooperatīvās sabiedrības (KB).
Attēls Nr. 6. Ekonomiski aktīvo komercdarbības veicēju un komercsabiedrību procentuālais sadalījums pēc uzņēmējdarbības formas Kuldīgas novadā6
Ziņojums par Kuldīgas novada pašvaldības 2024. gada budžetu
Budžets 2024. gadam izstrādāts, lai nodrošinātu pašvaldības iestāžu uzturēšanas izdevumus un pamatdarbību. Izdevumi plānoti, lai nodrošinātu projektu īstenošanas nepārtrauktību. Deputātu vērtējumam ir iesniegts sabalansēts 2024. gada Kuldīgas novada pašvaldības budžets. Tas savā būtībā ir dokuments, kurš atspoguļo īstermiņā pašvaldības politiku un prioritātes, izmantojot pašvaldības rīcībā esošos finanšu resursus, kā arī lielā mērā nosaka pašvaldības struktūrvienību rīcības plānu turpmākajam gadam.
Pašvaldības 2024. gada budžeta projekts izstrādāts atbilstoši "Pašvaldību likuma 10. panta pirmās daļas 1. punktam un 48. panta pirmajai daļai, likumu "Par pašvaldību budžetiem" un Likumu par budžetu un finanšu vadību, Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma un citu likumu un normatīvo aktu prasībām. Kuldīgas novada pašvaldības 2024. gada budžets sastāv no:
1. Pamatbudžeta
2. Ziedojumiem un dāvinājumiem.
Sastādot 2024. gada budžetu, finanšu līdzekļu pieprasījumi tika balstīti plānošanas dokumentos, norādot Attīstības programmā 2022.–2028. gadam noteiktos rīcības virzienus, investīcijas ilgtermiņa ieguldījumos un aktivitāšu ieviešanu.
Pašvaldība, veidojot savu budžetu, ļoti lielā mērā ir atkarīga no valsts nodokļu politikas, kā arī valsts noteiktajiem makroekonomiskajiem scenārijiem un veiktajiem aprēķiniem pašvaldību finanšu izlīdzināšanai. Pašvaldības budžets 2024. gadam ietver visus pašvaldības plānotos ieņēmumus, izdevumus, saņemamos un atmaksājamos aizņēmumus, kā arī plānotos naudas atlikumus uz gada sākumu un gada beigām. Pašvaldību budžetam ir ieņēmumu daļa, izdevumu daļa un finansēšanas daļa.
Budžeta sagatavošanas procesā tika noteiktas 2024. gada budžeta šādas prioritātes:
•·Novada iedzīvotāju labklājība un drošība.
• Uzņēmējdarbības attīstība.
• Ilgtspējīga dzīves vide pilsētās un pagastos.
• Kvalitatīva izglītība.
• Kultūra un mantojums.
Konsolidētā budžeta ieņēmumi
Budžeta ieņēmumi plānoti 47 892 901 EUR kopsummā un tos veido pamatbudžeta ieņēmumi 47 887 901 EUR, ziedojumi un dāvinājumi 5 000 EUR, t.sk. nodokļu ieņēmumi, nenodokļu ieņēmumi (no uzņēmējdarbības, nodevām, sodiem un sankcijām), pārējie nenodokļu ieņēmumi (no pašvaldības īpašuma iznomāšanas, pārdošanas un no nodokļu pamatparāda kapitalizācijas), ieņēmumi no iestāžu sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi, kā arī transferti (mērķdotācijas, kas tiek saņemtas no atsevišķām ministrijām un pašvaldībām un paredzētas galvenokārt pedagogu darba samaksai, kā arī ES fondu finansēto projektu īstenošanai un pašvaldību maksājumiem par izglītības pakalpojumiem).
Pašvaldības pamatbudžeta kontu atlikums un kases atlikums uz 2024. gada 1. janvāri 2 335 055 EUR.
Kuldīgas novada pašvaldības ieņēmumu struktūra 2024. gadā:
• Nodokļu ieņēmumi 22 168 905 EUR;
• Nenodokļu ieņēmumi 1 710 721 EUR;
• Ieņēmumi no budžeta iestāžu sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 1 678 871 EUR;
• Valsts un pašvaldību budžetu transfertu ieņēmumi 22 329 404 EUR.
Nodokļu ieņēmumi ir būtiskākais pašvaldības ieņēmumu avots, kur lielākais īpatsvars nodokļu ieņēmumiem ir iedzīvotāju ienākuma nodoklim 2024. gadā nodokļa 40,65 % no ieņēmumiem.
Nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumi kopā ar iepriekšējo gadu parādiem plānoti 2,61 milj. EUR apmērā.
Azartspēļu nodokļa ieņēmumi plānoti 6 500 EUR apmērā.
Dabas resursu nodoklis 2024. gadā plānots saņemt 85 000 EUR apmērā.
Nenodokļu ieņēmumi plānoti saņemt 1 710 721 EUR apmērā.
Procentu ieņēmumi par atlikto maksājumu pamatsummu no īpašumu pārdošanas 30 000 EUR apmērā.
Valsts un pašvaldības nodevas 42 791 EUR apmērā.
Naudas sodi 43 500 EUR apmērā, kas ir plānoti pēc faktiskajiem ieņēmumiem 2023. gadā.
Pārējie nenodokļu ieņēmumi 111 830 EUR apmērā.
Ieņēmumi no ēku pārdošanas, mežu un zemes pārdošanas un no pašvaldību mantas realizācijas 1,48 milj. EUR apmērā.
Ieņēmumi no budžeta iestāžu sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi plānoti 1,68 milj. EUR apmērā.
Transfertu ieņēmumi 2024. gadā plānoti 22,33 milj. EUR apmērā.
Transfertu ieņēmumi plānoti saņemt no valsts budžeta 21 964 404 EUR apmērā mērķdotācijas pedagogu atalgojumam, speciālo izglītības iestāžu uzturēšanai, 1.–4. klašu brīvpusdienām, pašvaldības autoceļu uzturēšanai, no pašvaldības finanšu izlīdzināšanas fonda un projektu realizācijai.
Valsts mērķdotācijas budžetā plānotas, t.sk.:
• Pamata un vispārējās vidējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām ir plānota 4 544 960 EUR apmērā;
• Bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanai nodarbināto pedagogu darba samaksai un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām ir plānota 1 023 800 EUR apmērā;
• Speciālo pirmskolas izglītības iestāžu un attīstības centru pedagogu darba samaksai un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, speciālo izglītības iestāžu – attīstības centru uzturēšanai ir plānota 1 963 495 EUR apmērā;
• Interešu izglītības programmu pedagogu darba samaksai un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām ir plānota 272 233 EUR apmērā;
• Pašvaldību autoceļiem 1 401 795 EUR;
• Profesionālās ievirzes mākslas un mūzikas programmu pedagogu darba samaksai un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām ir plānota 441 108 EUR apmērā;
• Profesionālās ievirzes sporta izglītības programmā pedagogu darba samaksai un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām ir plānota 528 611 EUR apmērā;
• 1.–4. klasei izglītojamo ēdināšanai 163 393 EUR.
Ieņēmumi no Eiropas Savienības fondu un pārējo ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētajiem projektiem projektu īstenošanas un avansi projektu priekšfinansēšanai 1 185 629.
Pašvaldību saņemtie transferti no citām pašvaldībām par izglītības un sociālās palīdzības pakalpojumiem 365 000 EUR.
Attēls Nr. 7. Kuldīgas novada pašvaldības ieņēmumi 2024. gadā
Konsolidētā budžeta izdevumi
Kuldīgas novada pašvaldības 2024. gada kopbudžeta izdevumi plānoti 50 774 172 EUR apmērā un atbilstoši ieņēmumiem sastāv no pamatbudžeta izdevumiem 50 753 692 EUR apmērā un ziedojuma un dāvinājuma izdevumiem 20 480 EUR apmērā. Uz vienu iedzīvotāju novadā Valstī 2024. gadā tika palielināta minimālā atlīdzība no 620 EUR uz 700 EUR mēnesī un līdz ar to palielinājušās atlīdzības izmaksas par 239 684 EUR.
Kuldīgas novada pašvaldība 2024. gadā turpinās realizēt iesāktos Eiropas Savienības daļēji finansētos projektus, kā arī pašvaldības investīciju projektus un kultūras, sporta pasākumus.
Pašvaldības 2024. gada budžeta ieņēmumi nodrošina iespēju saglabāt pašvaldības finansēto pirmsskolas pedagogu, kā arī izglītības iestāžu vadītāju, atlīdzības palielinājumu un visu darbinieku sociālo garantiju nodrošināšanu, t.sk.:
• Naudas balvu izmaksas pašvaldības darbiniekiem;
• Veselības apdrošināšanas izdevumu segšanu darbiniekiem;
• Atvaļinājuma pabalsta izmaksas līdz 50 % no amatalgas;
• Darbinieku aizvietošanas izmaksas līdz 30 % no amatalgas.
Pašvaldības 2024. gada pamatbudžeta plānoto izdevumu sadalījums pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem:
• Atlīdzība 26 957 435 EUR;
• Komandējumiem un darba braucieniem 87 214 EUR;
• Pakalpojumiem 9 038 736 EUR;
• Krājumu, materiālu un inventāra iegādei 3 273 776 EUR;
• Periodikas iegādei 25 200 EUR;
• Budžeta iestāžu nodokļu maksājumiem 142 983 EUR;
• Dotācijām komersantiem un biedrībām 751 400 EUR;
• Procentu maksājumiem 1 427 736 EUR;
• Pamatlīdzekļu iegādei un attīstības programmu, pamatlīdzekļu izveidošanai un nepabeigtajai būvniecībai 5 040328 EUR;
• Sociāliem pabalstiem 3 037 822 EUR;
• Valsts un pašvaldību budžeta transfertiem 971 062 EUR.
Attēls Nr. 8. Kuldīgas novada pašvaldības izdevumi pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem 2024. gadā
Pašvaldības budžeta iestādēs komunālo maksājumu apmaksai nepieciešamais finansējums ir aprēķināts, balstoties uz vidējo komunālo pakalpojumu patēriņu iepriekšējā gadā, pielietojot prognozēto pakalpojuma tarifu.
Pašvaldības pamatbudžeta izdevumi ekonomiskās klasifikācijas kodu griezumā 2024. gada budžets pret 2023. gada sākuma budžetu
Tabula Nr. 1
Ekonomiskās klasifikācijas koda nosaukums |
2024. gada projekts (EUR) |
2023. gada apstiprinātais (EUR) |
Izmaiņas (EUR) |
Atlīdzība |
26 957 435 |
24 818 810 |
2 138 625 |
Preces un pakalpojumi |
12567909 |
14772183 |
-2 204 274 |
Dotācijas komersantiem un biedrībām |
751 400 |
701 897 |
49 503 |
Procentu maksājumi |
1 427 736 |
587 036 |
840 700 |
Kapitālie izdevumi |
5 040 328 |
13 47 095 | -8 606 767 |
Sociālie pabalsti |
3 037 822 |
2 970 135 |
67 687 |
Transferti |
971 062 |
369 539 |
601 523 |
50 753 692 |
57 866 695 |
-7 113 003 |
Kuldīgas novada pašvaldības budžeta izdevumi pa funkcionālajām kategorijām
Tabula Nr. 2
Izdevumi pa funkcionālajām kategorijām |
2024. gada projekts (EUR) |
2023. gada apstiprinātais (EUR) |
2023. gada precizētais (EUR) |
Vispārējie vadības dienesti |
4 226 111 |
3 769 625 |
3 654 377 |
Sabiedriskā kārtība un drošība |
526 100 |
516 648 |
524 508 |
Ekonomiskā darbība |
2 580 137 |
2 299 787 |
2 428 555 |
Vides aizsardzība |
160 306 |
173 970 |
173 970 |
Teritoriju un mājokļu apsaimniekošana |
8 996 380 |
11 702 308 |
13 008 148 |
Veselība |
43 045 |
36 914 |
38 050 |
Atpūta, kultūra un reliģija |
5 376 849 |
6 061 901 |
6 274 951 |
Izglītība |
23 437 062 |
25 662 461 |
30 057 132 |
Sociālā aizsardzība |
5 407 702 |
7 643 081 |
10 176 353 |
KOPĀ |
50 573 692 |
57 866 695 |
66 336 044 |
Attēls Nr. 9. Kuldīgas novada pašvaldības izdevumi pa funkcionālām kategorijām 2024. gadā
Vispārējas vadības dienesti:
Klasifikācijas pozīcija "Vispārējas vadības dienesti" ietver, t.sk.:
• Izpildvaras administratīvie izdevumi 2 611 202 EUR;
• Pašvaldību procentu un pakalpojuma par kredīta apkalpošanas izdevumi 1 472 696 EUR;
• Vēlēšanu komisijai 7 000 EUR;
• Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem 100 000 EUR;
• Kuldīgas un Skrundas pilsētas, Alsungas pagasta klientu apkalpošanas centru izdevumi 35 213 EUR.
Salīdzinot ar 2023. gadu lielākais izdevumu pieaugums 745 662 EUR, kas plānots procentu maksājumiem 2024. gadā.
Sabiedriskā kārtība un drošība:
Pašvaldības policijas izmaksas 526 100 EUR.
Plānotā finansējumā iekļauts Pašvaldības policijas, pārējo sabiedriskās kārtības un drošības pakalpojumu nodrošināšana Kuldīgas un Skrundas pilsētā un novada pagastos, kā arī publiskās peldvietas Mārtiņsalā glābšanas dienesta uzturēšanai.
Ekonomiskā darbības nozare:
Ekonomiskās darbības izdevumus veido pilsētas un lauku satiksmes infrastruktūras uzturēšanas izdevumi, būvvaldes un tūrisma nozares izdevumus 2 580 137 EUR, kas plānoti:
• Būvvaldes darbības nodrošināšanai plānoti izdevumi 482 644 EUR.
• Kuldīgas novada tūrisma attīstības centram izdevumi 242 800 EUR.
• Autoceļu uzturēšanai un atjaunošanai Kuldīgas un Skrundas pilsētās un novada pagastos 1 854 693 EUR.
Vides aizsardzības nozare:
Izdevumi plānoti 160 306 EUR apmērā vides aizsardzības pasākumu finansēšanai pagastos un pilsētā, t.sk. Skrundas pilsētā lietus ūdens attīrīšanai un novadīšanai plānoti 53 380 EUR.
Pašvaldības teritoriju un īpašumu apsaimniekošanas nozare:
2024. gadā 8 996 380 EUR izdevumi plānoti, kas ir mazāk kā 2023. gadā apstiprinātie izdevumi 11 702 308 EUR apmērā, t.sk., ES projektu finansēšanai, ilgtermiņa ieguldījumiem, pašvaldības dzīvojamo un nedzīvojamo namu apsaimniekošanai un uzturēšanas izdevumiem, apgaismojuma nodrošināšanai pilsētā un apdzīvotās vietās, svētku noformēju izveidošanai un uzturēšanai, bērnu rotaļu laukumu uzturēšanai, teritoriju labiekārtojuma uzturēšanai.
Pašvaldība turpinās finansēt projektu:
• Daudzdzīvokļu dzīvojamo māju pagalmu labiekārtošanu 50 000 EUR apmērā;
• Kuldīgas pilsētas vēsturiskā centra teritorijā esošo ēku, kā arī Kuldīgas novadā esošu Latvijas valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā ietverto ēku restaurāciju un konservāciju 120 000 EUR;
• Kuldīgas novadā iedzīvotāju iniciatīvu konkurss "Darīsim paši" ar kopējo finansējumu 34 400 EUR, kur plānots finansējums 43 projektiem 800 EUR apmērā katram projektam.
Kuldīgas novada pašvaldības pamatbudžetā plānoti izdevumi investīciju projektiem, t.sk.:
• Pagastu un Skrundas pilsētas attīstības projektiem 130 000 EUR;
• ERAF projekts "Kuldīgas pilsētas austrumu daļas degradēto teritoriju infrastruktūras sakārtošana industriālajai attīstībai 325 926 EUR;
• Lauku ceļu atjaunošanas 4. kārtai 236 109 EUR;
• Zemeņu ielas atjaunošana, Kuldīgā, Kuldīgas novadā 196 444 EUR;
• Ceļa seguma atjaunošana, sadzīves kanalizācijas un ūdensvada inženiertīkli Dzelzceļa ielā Kuldīgā, Kuldīgas novadā 363 837 EUR;
• Strēlnieku ielas pārbūve, Kuldīgā, Kuldīgas novadā 209 526 EUR;
• Pelču ielas pārbūve, Kuldīgā 335 811 EUR;
• Skrundas vidusskolas ēkas telpu grupu atjaunošana Liepājas ielā 12, Skrundā projektēšanai 33 047 EUR;
• Kuldīgas ielas pārbūve Skrundā, Kuldīgas novadā 32 700 EUR;
• Ēkas pārbūve energoefektivitātes uzlabošanai Raiņa ielā 11, Skrundā projektēšanai 20 000 EUR.
Veselības nozare:
Veselības aprūpei izdevumi plānoti 43 045 EUR apmērā ambulatorās ārstniecības iestādes pagastu pārvaldēs darbības nodrošināšanai.
Kultūras un sporta nozare:
Atpūtas, kultūras un sporta pasākumiem un ar to saistīto funkciju nodrošināšanai 2024.gadā izdevumi plānoti 5 376 849 EUR apmērā.
Sportā paredzēts līdzfinansēt Pasaules rallija čempionātu 40 000 EUR un turpināt atbalstīt sporta komandas, sporta sacensības un sportistus plānojot 46 000 EUR finansējumu.
2024. gadā finansējums plānots kultūras pasākumu, kultūras mantojuma saglabāšanai, muzeju darbības nodrošināšanai, izstāžu rīkošanai un bibliotēkas darbībai, kultūras iestāžu uzturēšanai un pašdarbības māksliniecisko kolektīvu izdevumiem 5 253 322 EUR, t.sk.:
• Pašvaldības aģentūras Kuldīgas kultūras centram 1 421 280 EUR;
• Skrundas kultūras namam 264 112 EUR;
• Kuldīgas Galvenajai bibliotēkai 899 138 EUR;
• Kuldīgas novada muzejam 490 676 EUR;
• Mākslas un izglītības koprades telpa "Adatu fabrika" 195 000 EUR;
• Kuldīgas novada un pagastu kultūras pasākumiem un uzturēšanai 1 174 891 EUR.
Kuldīgas kultūras pasākumu un projektu izdevumos plānotas gan jaunas aktivitātes, gan turpināt iepriekšējos gados iedibinātās aktivitātes.
Izglītības nozare:
Izdevumi plānoti 23 437 062 EUR apmērā, t.sk., Izglītības pārvaldes, Digitālo inovāciju centra, pirmskolas izglītības iestāžu uzturēšanai, vispārizglītojošo skolu uzturēšanai, izglītojamo ēdināšanai, mūzikas, mākslas, sporta skolu un Viduskurzemes pamatskolas attīstības centra uzturēšanai un izglītības attīstības projektiem.
Kuldīgas novada pašvaldībā plāno izmaksas:
• Pirmskolas izglītības iestādēm 4 182 659 EUR;
• Pamatizglītībai, vispārējai, speciālai un profesionālai izglītībai un attīstības projektiem 19 254 403 EUR.
Pašvaldība turpinās finansēt projektus:
• Bērnu nometņu organizēšanu;
• Stipendijas studentiem programmās;
• Licencētu aukļu pakalpojumu;
• Līdzfinansējumu Mazo bērnu skoliņai;
• Jauniešu darba prakses pie uzņēmējiem;
• Pašvaldības brīvpusdienas piecgadīgajiem un sešgadīgajiem bērniem un 5.–12. klasei 100 %, 1.–4. klasei 50 % apmērā finansējumu;
• Bezmaksas sabiedriskais transports skolēniem un tehnikuma audzēkņiem.
Sociālā nozare:
Sociālai nodrošināšanai paredzētais finansējums 2024. gadā plānots 5 407 702 EUR apmērā, kur iekļautas pašvaldības aģentūras "Sociālais dienests", Kuldīgas novada bāriņtiesas uzturēšanai, sociālo pabalstu izdevumiem un sociālās attīstības projektu īstenošanai.
Sociālai aizsardzībai līdzekļi plānoti, t.sk.:
• Kuldīgas novada Bāriņtiesas darbības nodrošināšanai 393 000 EUR.
• PA "Sociālais dienests" darbības nodrošināšanai, sociālajiem pabalstiem un deinstitucionalizācijas projektā izveidoto sociālo pakalpojumu nodrošināšanai 4 658 948 EUR;
• Dotācija SIA "Kuldīgas slimnīca" sociālās aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai 200 000 EUR.
Programma turpmākajiem diviem saimnieciskajiem gadiem
2024. gada Kuldīgas novada pašvaldības budžets vērtējams kā iepriekšējo gados uzsākto aktivitāšu turpinājums un divos turpmākajos gados plānots turpināt nākamo gadu ES fondu piesaisti, iesāktās aktivitātes un nodrošinot sociālos pakalpojumus. ES fondu apguvei plānots piesaistīt iespējamos aizņēmumu resursus.
Pašvaldības aizņēmumi un galvojumi
Kuldīgas novada pašvaldība 2024. gadā plānoti Valsts kases aizņēmumu investīciju projektu realizācijai un plānoti aizņēmumi Eiropas Savienības projektu priekšfinansēšanai.
Saskaņā ar noslēgtiem aizņēmumu līgumiem ar Valsts kasi un pirmstermiņa atmaksas no Eiropas Savienības realizēto projektu saņemtā finansējuma 2024. gadā paredzēts atmaksāt aizņēmumu pamatsummas 923 341 EUR apmērā un saņemt aizņēmumus 2 910 871 EUR. Kuldīgas novada pašvaldības sniegtos galvojumus SIA "Kuldīgas ūdens" un SIA "Kuldīgas siltumtīkli" un SIA "Skrundas komunālā saimniecība paredzēts atmaksāt 2024. gadā atbilstoši noslēgtajiem līgumiem.
1 Dati uz gada sākumu. Avots: Centrālā statistikas pārvalde (CSP), atsauces kods IRS031.
2 Avots: Centrālā statistikas pārvalde (CSP), atsauces kods IRD080.
3 Demogrāfiskā slodze ir darbspējas vecumu nesasniegušo un pārsniegušo personu skaita attiecība vidēji uz 1 000 personu darbspējas vecumā. Avots: Centrālā statistikas pārvalde (CSP), atsauces kods IRD020.
4 Avots: Nodarbinātības valsts aģentūra
5 Avots: Centrālā statistikas pārvalde (CSP), atsauces kods IRD020.
6 Avots: Lursoft. Dati uz 2023. gada martu.
Kuldīgas novada domes priekšsēdētāja I. Astaševska