Ministru kabineta rīkojumi: Šajā laidienā 15 Pēdējās nedēļas laikā 50 Visi
Ministru kabineta rīkojums Nr. 1061
Rīgā 2024. gada 10. decembrī (prot. Nr. 52 25. §)
Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 25. janvāra rīkojumā Nr. 45 "Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija" pases apstiprināšanu"
Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 25. janvāra rīkojumā Nr. 45 "Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija" pases apstiprināšanu" (Latvijas Vēstnesis, 2023, 20. nr.; 2024, 99. nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 2. punktu šādā redakcijā:
"2. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai uzaicināt projekta iesniedzēju iesniegt projekta iesniegumu Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.3.1.i. investīcijas "Datu pieejamība, koplietošana un analītika" ietvaros."
2. Izteikt pielikumu jaunā redakcijā (pielikums).
Ministru prezidente E. Siliņa
Tieslietu ministre I. Lībiņa-Egnere
Pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 10. decembra
rīkojumam Nr. 1061
"Pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 25. janvāra
rīkojumam Nr. 45
2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija" pase
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu
1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu (institūcija) | Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs (turpmāk – Reģistrs) |
1.2. Projekta īstenošanas partneri | Sadarbības partneru piesaiste projektā "Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija" (turpmāk – Projekts) nav plānota |
2. Saistīto projektu programma
2.1. Programmas nosaukums | Valsts pakalpojumu platformu attīstības programma |
2.2. Savstarpējās saistības ar citiem projektiem | "Uzņēmumu reģistrācijas un informācijas
pakalpojumu digitālā transformācija un pārrobežu pieejamība" – 1. kārta
(turpmāk – 1. kārta) (finansējuma avots: "Pasākumu plāns noziedzīgi
iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas
novēršanai laikposmam no 2020. līdz 2022. gadam", īstenošanas laikposms:
no 2021. gada 2. jūlija līdz 2024. gada 13. jūnijam). Projekta ietvaros tiks attīstītas Reģistra informācijas sistēmas (turpmāk – Sistēma) un to datubāzes, kas netika nodotas 1. kārtā, kā arī veikta datubāzu struktūras un datu sakārtošana. Atveseļošanas fonda finansējums tiks ieguldīts tikai Projekta īstenošanai |
3. Projekta mērķis un galvenie ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un galvenais saturs | Projekts turpina Sistēmas
attīstību, kas tika sākta 1. kārtas ietvaros, un tā mērķis ir Reģistra
datu sakārtošana, to sagatavošana biznesa analīzei, izmantojot biznesa
analīzes rīkus, un datu pieejamības procesu pilnveide. Projekta ietvaros tiks veiktas šādas būtiskākās darbības izstrādātās Sistēmas attīstībai:
Projekts un tajā plānotās darbības veicina Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.3.1.i. investīcijas "Datu pieejamība, koplietošana un analītika" mērķa sasniegšanu. Šīs darbības veicina datu koplietošanu ar publisko sektoru un starp publisko un privāto sektoru, ieviešot principu "tikai vienreiz" un nodrošinot datu koplietošanu valsts un Eiropas mērogā. Turklāt tiek izveidots augstas pieejamības datu ielādes un atgūšanas un datu objektu pārvaldības risinājums. Šis risinājums ir saistīts ar Reģistra sniegto pakalpojumu turpmāko digitālo transformāciju un datos balstītu pieeju pakalpojumu un procesu pārvaldībai, lai sasniegtu rezultatīvos rādītājus (skat. 5. sadaļu). Projekta īstenošanas rezultātā tiks izveidota kvalitatīva datu kopa, kas ļaus turpmāk pāriet pie Reģistra procesu automatizācijas un datu pieejamības un izplatīšanas gan valsts pārvaldes, gan sabiedrības vajadzībām |
|||||||||||||||||
3.2. Projekta pamatojums
(aktualitāte/nepieciešamība/ risināmā problēma) |
Digitālās transformācijas
ietvaros Reģistrs ir sācis pārveidot savus biznesa procesus, lai
nodrošinātu gandrīz reāllaika pakalpojumu izpildi (atsevišķos gadījumos)
un pārceltu izpildes kapacitāti no reaktīviem uz apsteidzošiem
pakalpojumiem. Lai izveidotu vidi proaktīvu pakalpojumu sniegšanai, ir jāizpilda priekšnosacījumi: jāpilnveido datubāzes, jāpārskata uzraudzības, analīzes un datu pieejamības procesi, jāuzlabo Reģistra sistēmu kopējā veiktspēja un lietotāju pieredzes stāstu sistēmas lietošana, jānodrošina Reģistra uzturēto reģistru datu transformācija uz jauno moderno tehnoloģisko risinājumu, nodrošinot, ka pilnveidotās datubāzes kalpos par pamatu gan darba vides uzlabošanai sistēmu lietotājiem, gan datu pieejamībai, sniedzot datu izplatīšanas pakalpojumu. Projekta īstenošanas nepieciešamību pamato vismaz šādi pieņemtie normatīvie akti:
|
|||||||||||||||||
3.3. Projekta ieguvumi5 | Ieguvuma mērīšanas vai verificēšanas metode un mērāmais rādītājs6 | Vērtība | Sasniegšanas laiks (gads) | |||||||||||||||
3.3.1. Reģistra datubāzes migrētas uz jauno
tehnoloģisko platformu Reģistra ieguvums Notiks Reģistra biznesa datu plūsmas procesu optimizācija. Samazināsies starp sistēmām sūtīto pieprasījumu skaits un tam nepieciešamais laiks (līdz ar to samazināsies nepieciešamais notāru darba apjoms, jo visus datus saistībā ar klienta pieteikumu aizpildīs elektroniski sistēmā). Rezultāti tiek mērīti kā kopējais Reģistra sistēmu datubāzu pārmigrētais komplekts, ko izmanto Reģistra biznesa sistēmas. Sabiedrības ieguvums Samazināsies administratīvais slogs gan pakalpojumu pieteikumu izveidošanā, gan nepieciešamo dokumentu iesniegšanā. Pateicoties Reģistra veco un jauno sistēmu integrācijai un datu plūsmas uzlabošanai, klientiem samazināsies nepieciešamība datus ievadīt manuāli un līdz ar to samazināsies iespēja kļūdīties, ievadot datus |
Pateicoties Reģistra datubāzu migrācijai un
jauno tehnoloģiju atbalstam, jaunajā sistēmā varēs veikt nepieciešamos
pakalpojumus ar lielāku automatizācijas pakāpi. Piemēram, tiks
nodrošināta subjekta reģistrācija, izmaiņu veikšana subjekta datiem,
datu labošana u. c. Pēc pieteikuma izveides sistēma automātiski
nodrošinās nepieciešamo saistīto biznesa datu iegūšanu no ārējiem
reģistriem (piemēram, PMLP, CSDD, komercķīlu reģistra, maksātnespējas
reģistra u. c.), turklāt sistēma automātiski veiks nepieciešamās risku
pārbaudes. Migrētās datubāzes ļaus pāriet no novecojošas FOXPRO
desktop vērsto aplikāciju tehnoloģijas uz jaunām web vidē
orientētām tehnoloģijām, kas tiks izmantotas modernizētajā sistēmā. Tā
rezultātā notāru darbības aprobežosies tikai ar apkopotās informācijas
pārskatīšanu un lēmumu pusautomātisku pieņemšanu, pamatojoties uz
sistēmā apkopotajiem datiem. Ieguvuma mērīšanas metode – migrēto Reģistra vesto reģistru datubāzu komplektu skaits. Mērāmais rādītājs – migrēto datubāzu komplektu skaits. Sākotnējā vērtība – migrētā 1 pamata sistēmas datubāze |
1 komplekts |
2026. |
|||||||||||||||
3.3.2. URIS dokumenti tiek izvietoti
jaunajā vienotajā datubāzes krātuvē Reģistra ieguvums Reģistra sistēmas izmantos vienotu dokumentu krātuvi, tādējādi optimizējot dokumentu plūsmu starp izmantojamām sistēmām, samazinot sūtīto pieprasījumu skaitu un nepieciešamo laiku to apstrādei, kā arī nodrošinot visām sistēmām vienādu dokumentu apstrādes lietojumprogrammatūras saskarni (angļu v. – application programming interface; turpmāk – API). Tā rezultātā tiks izveidota jauna dokumentu krātuve, kas tiks izmantota visās Reģistra biznesa sistēmās. Sabiedrības ieguvums Samazināsies administratīvais slogs gan pakalpojumu pieteikumu izveidošanā, gan nepieciešamo dokumentu iesniegšanā, jo gan vecā, gan jaunā sistēma izmantos vienotu dokumentu datu avotu. Tādā veidā tiks optimizētas pastāvīgās sistēmu uzturēšanas izmaksas |
Pateicoties izvietotajai dokumentu
krātuvei, visi Reģistra reģistrācijai, izmaiņu veikšanai vai datu
labošanai iesniegtie dokumenti tiks izvietoti jaunā dokumentu krātuvē,
kura tiks izveidota, izmantojot modernās IT tehnoloģijas, kas izmantotas
modernizētās Reģistra sistēmas izveidošanai. Tā rezultātā dokumenti būs
pieejami gan no esošās IT sistēmas, gan no 1. kārtā izveidotās sistēmas.
Tas nozīmē, ka notāru darbības aprobežosies tikai ar apkopotās
informācijas pārskatīšanu un lēmumu pusautomātisku pieņemšanu,
pamatojoties uz sistēmā apkopotajiem datiem. Ieguvuma mērīšanas metode – izveidota vienota dokumentu krātuve. Mērāmais rādītājs – izveidoto dokumentu krātuvju skaits. Sākotnējā vērtība – nav |
1 gab. |
2026. |
|||||||||||||||
3.3.3. Reģistra biznesa procesu rezultatīvo
rādītāju pieejamības uzlabošana. Biznesa inteliģences risinājuma
ieviešana Reģistra datu analītikas vajadzībām
Sabiedrības ieguvums Sabiedrība un Reģistra subjekti ir informēti par aktuālajiem reģistrācijas datiem. Uzlabots mehānisms datu atlasei no Reģistra izmantotajām datubāzēm |
Reģistra vietnē pieejamās informācijas
apjoma, kvalitātes un atrādīšanas iespēju pilnveides rezultātā
informācijas izmantotājam nepieciešams mazāk laika informācijas atlasei
un izgūšanai, jo varēs izmantot paplašinātos Reģistra statistikas datu
rādītājus. Mērāmais rādītājs – sabiedrībai pieejamo statistisko rādītāju skaits, kas paplašina informācijas atlasi un izgūšanu no Reģistra datubāzēm, gab. Sākotnējā vērtība – 10 rādītāju attēlošanā sadaļā https://www.ur.gov.lv/lv/jaunumi/statistika |
20 gab. |
2026. |
|||||||||||||||
3.3.4. Reģistra informācijas izplatīšanas
servisu pieejamības uzlabošana sabiedrībai Sabiedrības ieguvums Reģistra vesto reģistru dati Latvijas atvērto datu portālā, izmantojot uzlaboto mehānismu datu atlasei no modernizētajām Reģistra datubāzēm, ir brīvi pieejami sabiedrībai saskaņā ar normatīvo aktu prasībām |
Šobrīd sabiedrībai tiek nodrošināta
kvalitatīva Reģistra datu kopa Latvijas atvērto datu portālā
(https://data.gov.lv/lv). Tiks uzlabots datu izgūšanas mehānisms, kas
ļauj atlasīt nepieciešanos datus no jaunajām projekta ietvaros
migrētajām datubāzēm un regulāri izveidot uzdevumus. Šis risinājums
kalpos turpmāko datu nodošanas servisu izstrādei, piemēram, DAGR datu
nodošanas risinājuma ieviešanai, Datu izplatīšanas tīkla (DIT) un API
risinājumiem. Ieguvuma mērīšanas metode – Reģistra vesto reģistru datu izplatīšanas komplektu skaits. Mērāmais rādītājs – datu kopu komplektu skaits. Sākotnējā vērtība – 1 datu kopa |
1 datu kopa |
2026. |
|||||||||||||||
3.3.5. Mākslīgā intelekta (turpmāk – MI)
izmantošanas izpēte Reģistra biznesa procesos (skaits) Reģistra ieguvums Tiek pārbaudītas iespējamās vietas, kur varētu izmantot MI Reģistra biznesa procesos. Sagatavotas prasības MI izmantošanai Reģistrā |
Izveidotas prasības izpētes rezultāta MI
optimālai izmantošanai Reģistra ikdienas darbos. Mērāmais rādītājs – sagatavotās prasības. Sākotnējā vērtība – nav |
1 gab. |
2026. |
4. Nepieciešamā finansējuma apjoms un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un būtisko izmaksu veidiem
4.1. Atveseļošanas fonda plāna finansējums (kopā) | 4.2. Plānotais pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apjoms (kopā), ja tiks pieprasīta tā segšana7, un avansa apjoms, ja plānots to pieprasīt8 | |
2 436 000,00 euro bez PVN | 460 404,00 euro | n/a, jo Reģistrs ir valsts tiešās pārvaldes institūcija |
Projekta ietvaros veicamo darbību un būtisko izmaksu veidu raksturojošs apzīmējums |
Izmaksu apjoms (indikatīvi) |
Maksimālais apjoms9 |
Darbības iznākums |
4.3. Projekta pārvaldība un īstenošana |
243 600,00 euro |
292 320,00 euro |
Īstenots projekts – 1 gab. |
4.4. Izstrādes un ieviešanas projektu kvalitātes kontroles un atbalsta pakalpojumi |
314 804,00 euro |
377 765,00 euro |
Dokumentācijas komplekts, kas ietver
tehnisko specifikāciju un dokumentāciju, kas apliecina, ka pilnveidotā
Sistēma atbilst tehniskajai specifikācijai.
Sistēmas dokumentācija atbilst standartiem un tehniskajai specifikācijai – 1 gab. |
4.5. Sistēmas izstrāde un ieviešana |
1 877 596,00 euro |
2 253 115,00 euro |
Ieviestā Sistēma atbilst tehniskās specifikācijas prasībām, tai skaitā piegādāta Sistēmas dokumentācija un veiktas lietotāju apmācības, – 1 gab. |
5. Projekta ieguldījums reformu un investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi
Skaits |
IKT risinājuma nosaukums | Īss apraksts10 | Valsts mākonī (jā/nē) |
Termiņš IKT risinājumu attīstības saskaņošanai11 (gads, ceturksnis) | Termiņš ieviešanai produkcijā (gads, ceturksnis) | Risinājuma lietotāji (skaits) |
1 |
5.1.1. Uzņēmumu reģistra informācijas sistēma | Projekta ietvaros tiks veiktas šādas
būtiskākās darbības 1. kārtas ietvaros izstrādātās Sistēmas attīstībai: 1. Informācijas pakalpojumu attīstība Atbilstoši 1. kārtas ietvaros pārveidotajiem reģistrācijas servisiem darbības ietvaros tiks pielāgoti informācijas izplatīšanas servisi (atvērto datu līmenī), kā arī nodrošinātas nepieciešamās transformācijas normalizētai informācijas attēlošanai. Darbība skar nepieciešamās izmaiņas digitālās vārtejas darbības nodrošināšanai un atvērto datu kopu automatizētai atjaunošanai, lai nodrošinātu automatizēto datu izplatīšanu Reģistra klientiem, izmantojot augstas pieejamības (angļu v. – high availiability) datu apmaiņas sistēmas (piemēram, DAGR datu nodošanas risinājuma ieviešana, Datu izplatīšanas tīkls (DIT) un API risinājumi). 2. Uzraudzības un analīzes pakalpojumi Tiks izveidots biznesa inteliģences risinājums. Darbības ietvaros tiks ieviesti apsteidzošie pakalpojumi automatizētai saziņai ar Reģistra subjektiem, nodrošināta apsteidzošo uzraudzības pakalpojumu automatizēšana, ieviests reģistra darbības efektivitātes monitoringa risinājums, kā arī tiks veikta publisko datu kopu papildināšana un automatizācija |
Jā |
IKT risinājuma attīstības apraksts saskaņots 07.11.2022., precizētais apraksts tiks saskaņots līdz 2024. gada III ceturksnim |
2026. gada I ceturksnis |
100 000 |
5.2. Centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumi
Skaits |
Pakalpojums (pakalpojumu grupa) | Koplietošanas pakalpojumu lietotāji (institūcijas) | Norāde uz MK lēmumu par attīstības plānu12 | Termiņš ieviešanai (gads, ceturksnis) |
0 |
5.2.1. Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 435) 4. pielikumu projekta ietvaros nav plānots attīstīt centralizētas funkcijas un koplietošanas pakalpojumus | n/a | n/a | n/a |
5.3. Centralizēti pārvaldāmās nozares būtiskās datu kopas
Skaits |
Saturu raksturojošs nosaukums | Termiņš piekļuves nodrošināšanai (gads, ceturksnis) |
1 |
5.3.1. Reģistra vestajos reģistros reģistrēto tiesību subjektu un juridisko faktu datu kopa | 2026. gada I ceturksnis |
6. Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāte13
Projekta pārvaldības un īstenošanas komandas kodolu
plāno veidot, izveidojot Projekta vadības personālu (Projekta vadītāju
un finansistu (grāmatvedi)) un Projekta īstenošanas personālu
(sistēmanalītiķi, vecāko ekspertu un datubāzu administratoru).
Attiecīgos darbiniekus Projektam plānots piesaistīt no esošajiem
Reģistra darbiniekiem uz daļēju darba slodzi, pārskatot viņu darba
pienākumus. Plānotās izmaksas Projekta vadības un īstenošanas
nodrošināšanai norādītas 4.3. sadaļā. Projekta īstenošanas komandā tiks iekļauti Reģistra departamentu pārstāvji un biznesa atbildīgie darbinieki attiecībā uz Projekta ietvaros pilnveidojamiem biznesa procesiem un pakalpojumiem, kā arī piesaistītie pakalpojumu sniedzēji (konsultanti un izstrādātāji). Projekta komanda Projekta īstenošanas laikā strādās vairākās tematiskajās darba grupās atbilstoši risināmā jautājuma specifikai (tehniskās specifikācijas sagatavošanas darba grupa, lietojamības analīzes darba grupa, IKT nodrošinājuma darba grupa, izstrādes darba grupa, biznesa procesu pārkārtošanas u. c. darba grupas). Projekta komandas darbu vadīs Projekta vadītājs. Lai nodrošinātu sekmīgu Projekta īstenošanu, Reģistrs atbilstoši MK noteikumu Nr. 435 22. punktam izveidos Projekta uzraudzības padomi (turpmāk – PUP). Uzraudzības padomē tiks iekļauti Reģistra vadības, Tieslietu ministrijas, programmas "Valsts pakalpojumu platformu attīstības programma" padomes vadītājs un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības organizācijas pārstāvji. PUP sanāksmes tiks sasauktas ne retāk kā reizi sešos mēnešos. PUP būs atbildīga par Projekta rezultātu sasniegšanu, tā uzraudzīs Projekta aktivitāšu īstenošanu un Projekta rezultātu atbilstību galalietotāju un iesaistīto pušu vajadzībām, kā arī apstiprinās ārēju faktoru ietekmē radušos izmaiņu nepieciešamību Projektā. Projekta ietvaros tiks izveidota projekta vadības darba grupa (turpmāk – PVG), kurā piedalīsies Reģistra atbildīgie darbinieki, Projekta vadītājs, piesaistītais konsultants un izstrādātāja projekta vadītāji, kā arī speciālisti un eksperti atbilstoši nepieciešamībai. PVG, veicot nepieciešamos organizatoriskos un tehniskos pasākumus, organizē Projekta īstenošanu, veic Projekta risku pārvaldību, veido sadarbību ar Projektā iesaistītajām pusēm, sagatavo vai apstiprina PUP nepieciešamās atskaites un pārskatus par Projekta virzību, ievēro PUP norādījumus attiecībā uz Projekta īstenošanu, kā arī sadarbojas ar Projekta komandas pārstāvjiem. Projektā atbilstoši nepieciešamībai plānotas iekšējas sanāksmes ar Reģistra vadību un tematisko darba grupu, lai pārrunātu Projekta aktivitāšu īstenošanas gaitu, sasniegtos rezultātus un turpmāk veicamās darbības. Projekta vadītājs sadarbībā ar PUP un iesaistītajām struktūrvienībām veiks nepieciešamos organizatoriskos darbus sekmīgas Projekta īstenošanas, vadības un uzraudzības nodrošināšanai. Projekta īstenošanas laikā Projekta vadītājs nodrošinās Projekta iznākuma rādītāju un noteikto līgumsaistību izpildes pārraudzību, veiks Projekta īstenošanas gaitas kontroli, risku identifikāciju un eskalāciju |
7. Izmaksu/ieguvumu analīze, tai skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu
Atbilstoši Projektam ar Sistēmas izstrādi un ieviešanu
saistītās izmaksas veido 2,436 milj. euro. Papildus tām katru
gadu ir izmaksas Sistēmas uzturēšanai 0,497 milj. euro apmērā,
kas Projekta dzīves cikla (13 gadu) laikā veido 6,461 milj. euro.
Kopā Projekta dzīves cikla (13 gadu) laikā izstrādes, ieviešanas un
uzturēšanas izmaksas veido 8,897 milj. euro. Attiecīgos ieguldījumus atsver šādi būtiskākie sociālekonomiskie ieguvumi, kuri tiks sasniegti, īstenojot Projektu: 1. Šobrīd īstenotais risinājums paredz pilnībā nodalītus procesus informācijas izgūšanai un informācijas reģistrēšanai. Turklāt informācijas izgūšana šobrīd tiek īstenota dažādos atšķirīgos portālos, kas Reģistra klientiem prasa papildu laiku, lai atrastu nepieciešamo informāciju, kā arī bieži rada kļūdas pareizu reģistrācijas pieprasījumu sagatavošanā. 2. Reģistrs gadā saņem apmēram 1,5 milj. pieprasījumu informācijas izgūšanai no Infoportāla un apmēram 0,18 milj. pieprasījumu informācijas reģistrēšanai, no kuriem apmēram 30 % netiek reģistrēti ar pirmo reizi, jo trūkst pakalpojuma apstrādei nepieciešamo biznesa datu. Tas rada administratīvo slogu gan klientiem, gan Reģistra darbiniekiem. Ik gadu tiek novērots pieprasījumu skaita pieaugums par 5 %. 3. Ieviešot vienotu risinājumu uzņēmumu reģistrācijas un informācijas pakalpojumiem, plānots samazināt šīs sadaļas 2. punktā minēto nepilnīgi aizpildīto reģistrācijas pieteikumu skaitu par 10 % jeb par 24 000 pieteikumiem gadā attiecībā pret pašreizējo situāciju. Tā rezultātā: 3.1. Reģistram radīsies izmaksu samazinājums pieteikumu apstrādē. Valsts notāram vidēji dienā būs jāapstrādā 10 pieteikumi. Vienas stundas darbaspēka izmaksas valsts notāram vidēji ir 11,85 euro/h jeb 94,8 euro par 8 stundu darba dienu. Līdz ar to viena pieteikuma apstrāde indikatīvi izmaksās 9,48 euro. Palielinoties Sistēmas atbalstam pakalpojumu sniegšanā (riska personu pārbaude, komercķīlu pārbaude, mantiskais stāvoklis u. c.), notāra apstrādāto pieteikumu skaits varēs pieaugt par 10 %. Līdz ar to Reģistram veidosies iespēja atbilstoši nākotnes attīstības scenārijam transformēt valsts notāru darba ietvaru, papildinot to ar aizvien vairāk pieprasīto datu analītiku; 3.2. Reģistra klientiem radīsies laika ietaupījums pieteikumu sagatavošanā. Reģistra klienti pieteikuma sagatavošanai vidēji patērē 3 stundas. Vienas stundas darbaspēka izmaksas Latvijā 2023. gadā atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk – CSP) datiem ir 12,76 euro/h15. Ja kļūdaino reģistrācijas pieteikumu skaits samazināsies par 24 000, kopējais laika ietaupījums Reģistra klientiem, novērtējot naudas izteiksmē, būs 918 720 euro gadā jeb apmēram 9,19 milj. euro 10 gadu periodā pēc Sistēmas papildinājumu ieviešanas produktīvā lietošanā. 4. Pašreizējā situācijā vidēji 10 % no informācijas meklēšanas pieprasījumiem Infoportālā ir saistīti ar nepieciešamās informācijas atrašanu reģistrācijas pakalpojumu pieteikumu sagatavošanai, un tas veido ap 0,18 milj. informācijas meklēšanas pieprasījumu gadā. Viena informācijas pieprasījuma izveidošana, apstrāde un analīze aizņem 2 minūtes Reģistra klienta laika. Ieviešot uzlabotu datubāzu risinājumu uzņēmumu reģistrācijas un informācijas pakalpojumiem, plānots, ka šādu informācijas meklēšanas pieprasījumu skaits samazināsies līdz ne vairāk kā 1 % jeb līdz 108 000 informācijas meklēšanas pieprasījumiem gadā. Tā rezultātā Reģistra klientiem veidosies laika ietaupījums informācijas meklēšanā – kopumā 3600 stundas gadā. Vienas stundas darbaspēka izmaksas 2023. gadā Latvijā atbilstoši CSP datiem ir 12,76 euro/h15, līdz ar to laika ietaupījums Reģistra klientiem, novērtējot naudas izteiksmē, būs 45 936 euro gadā jeb apmēram 0,46 milj. euro 10 gadu periodā pēc Sistēmas papildinājumu ieviešanas produktīvā lietošanā. Atbilstoši veiktajiem indikatīvajiem Projekta ieguvumu un izdevumu analīzes aprēķiniem visā Projekta dzīves ciklā (13 gadu), tā ieguvumu un izmaksu attiecība (B/C) veido 6,62. Tas nozīmē, ka katrs ieguldītais (ar fiskālo korekciju koriģētais) 1 euro Projekta rezultātā spēs ģenerēt sociāli ekonomisko efektu 6,62 euro vērtībā, un tas liecina par Projekta sociālo nozīmīgumu un tā ekonomisko vērtību |
8. Cita būtiska informācija
Projekta ietvaros tiks attīstītas Sistēmas daļas, kas
netika nodotas 1. kārtā, līdz ar to Reģistrs apliecina, ka Projektam
nepastāv dubultā finansējuma risks ar 1. kārtas projektu. Atveseļošanas
fonda finansējums tiks ieguldīts tikai Projekta īstenošanā, un
ieguldījumi 1. kārtas aktivitātēs netiks veikti. Būtiskākie priekšnosacījumi, kas nosaka Projekta īstenošanas darbību uzsākšanu, ir sekmīga 1. kārtas īstenošana. Līdz ar to, ja aizkavējas 1. kārtas īstenošana atbilstoši plānam, pastāv risks Projekta uzsākšanai un var būt nepieciešams īstenot paralēlus izstrādes pasākumus gan 1. kārtas pabeigšanai, gan 2. kārtas izstrādei. Projekta ietvaros tiks attīstītas Sistēmas datubāzes un pilnveidota to sagatavošana biznesa analīzei un datu pieejamības procesiem. Tiks uzlabota datu pieejamība, integritāte un veiktas izmaiņas plašai datu analīzei, lai nodrošinātu sistēmu veiktspējas uzlabošanu un veicinātu līdzvērtīgu lietotāja pieredzi. Projekta ietvaros tiks attīstīts un laikus ieviests tiesiskais regulējums (ja tāds būs nepieciešams) Projekta ietvaros attīstāmās Sistēmas ieviešanai vai darbībai. Pēc Projekta pabeigšanas ik gadu Sistēmas uzturēšanas izdevumi 497 000 euro apmērā tiks segti programmai 06.01.00 "Juridisko personu reģistrācija" piešķirto līdzekļu ietvaros. Projektā tiks nodrošināti komunikācijas pasākumi, kā arī publicitātes un vizuālās identitātes prasību izpilde atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, 34. panta 2. punktam un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantam. Atbilstoši MK noteikumu Nr. 435 13.20. apakšpunktam tiks nodrošināts Projekta rezultātu audits, ko veiks Reģistrs kā finansējuma saņēmējs, neatkarīgs revidents vai iekšējais auditors, lai pārliecinātos par Projekta ietvaros veikto izmaksu pamatotību, atskaites punktu un mērķu sasniegšanu un atbilstību investīcijas īstenošanas nosacījumiem, tai skaitā par to, ka Projektā nav konstatējamas pazīmes par pieļautu interešu konflikta, dubultfinansējumu, korupcijas un krāpšanas situāciju, kā arī pārliecinātos par sasniegto rezultātu atbilstību Projektā plānotajam. Reģistram sniegtā atbalsta ietvaros tiks veikti pasākumi, lai sasniegtu likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" un citos normatīvajos aktos noteiktos mērķus un veiktu valsts noteiktās funkcijas, kā arī piesaistītu preču piegādātājus un pakalpojumu sniedzējus, ievērojot publiskos iepirkumus regulējošos normatīvos aktus, tostarp atklātu, caurspīdīgu un konkurenci nodrošinošu procedūru, līdz ar to Projekta ietvaros netiks sniegts komercdarbības atbalsts. |
Lietotie saīsinājumi:
IKT – informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
VARAM – Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija"
1 Skat. Par Digitālās transformācijas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam (likumi.lv)
2 Skat. Par Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.–2027. gadam ieviešanas plānu (mk.gov.lv)
3 Skat. EUR-Lex - 32018R1724 - EN - EUR-Lex (europa.eu) un Latvijas Republikas Ministru kabinets: Tiesību aktu projekti (līdz 08.09.2021.) (mk.gov.lv)
4 Skat. Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi (likumi.lv)
5 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlami vismaz divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta īstenošanas laikā. Šajā sadaļā ir jānorāda būtiski ieguvumi nozarei, institūcijai un sabiedrībai, bet nav jānorāda iznākumi – ieguldījumi Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1. mērķa rādītāju sasniegšanā, ko norāda 5. punktā.
6 Piemēram, ja ieguvums ir personāla administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to izmanto, vērtība, piemēram, 10 000, un sasniegšanas laiks – 2026. gads.
7 PVN netiek attiecināts projektu īstenotājiem, kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie projektu īstenotāji var pieprasīt to attiecināt, norādot apjomu un saskaņojot ar Finanšu ministriju.
8 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas. Jānorāda apjoms, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu kopsummas un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.
9 Apjoms, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot grozījumus Ministru kabinetā. Ja ierobežojumi uz konkrēto pozīciju nav attiecināmi, tad norāda "n/a". Norādītais maksimālais apjoms piemērojams, ja pārējo minēto projekta darbību izmaksu apmērs projekta īstenošanas gaitā attiecīgi ir zemāks par indikatīvo un joprojām nepārsniedz kopējo projektam plānoto izmaksu apmēru.
10 Informācija, kas norādīta Ministru kabineta 2021. gada 31. augusta noteikumu Nr. 597 "Valsts informācijas sistēmu attīstības projektu uzraudzības kārtība" (tā sauktā IKT būvvaldes kārtība) 2. pielikuma "Valsts informācijas sistēmas attīstības aktivitātes apraksts" 6.1. apakšpunktā.
11 Tā sauktajā IKT būvvaldes kārtībā jau saņemtā VARAM saskaņojuma datums vai plānotais termiņš, kad tas tiks saņemts.
12 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns tiek iesniegts vienlaikus ar Ministru kabineta rīkojumu par projekta atlases kārtu, par to pievieno attiecīgu norādi.
13 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.