Saulkrastu novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 3 Visi
Saulkrastu novada domes saistošie noteikumi Nr. SN 21/2024
Saulkrastos 2024. gada 27. novembrī
Par sociālo pakalpojumu saņemšanas un samaksas kārtību Saulkrastu novadā
Apstiprināti Saulkrastu novada domes
2024. gada 27. novembra sēdē (prot. Nr. 25/2024 § 16)
Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības
likuma
3. panta trešo daļu, Invaliditātes likuma 12. panta 6.2 daļu,
Ministru kabineta 2003. gada 27. maija noteikumu Nr. 275
"Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu
samaksas kārtība un kārtība, kādā pakalpojuma izmaksas
tiek segtas no pašvaldības budžeta" 6. punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi nosaka Saulkrastu novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) sociālo pakalpojumu veidus, kā arī sociālo pakalpojumu saņemšanas un samaksas kārtību.
2. Sociālo pakalpojumu sniegšanas mērķis ir nodrošināt dzīves kvalitātes nepazemināšanos personai, kura vecuma vai funkcionālo traucējumu dēļ to nevar nodrošināt pati saviem spēkiem, uzlabot personas, ģimenes, personu grupas un sabiedrības dzīves kvalitāti un uzlabot personu spējas sociāli funkcionēt un iekļauties sabiedrībā.
3. Sociālo pakalpojumu uzdevumi ir nodrošināt personai tiesības dzīvot pēc iespējas neatkarīgi sev ierastajā vidē, sniegt sociālo atbalstu atbilstoši personas funkcionēšanas spēju līmenim un veicināt personas atbildību par savu dzīvi.
4. Tiesības saņemt sociālos pakalpojumus ir personām, kuras savu dzīvesvietu deklarējušas un faktiski dzīvo Saulkrastu novada pašvaldības administratīvajā teritorijā (turpmāk – Saulkrastu novadā), kā arī citām personām, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
II. Sociālo pakalpojumu veidi un sociālo pakalpojumu saņemšanas kārtība
5. Pašvaldība sniedz vai nodrošina šādus sociālos pakalpojumus:
5.1. aprūpe mājās pakalpojums pilngadīgām personām;
5.2. aprūpe mājās pakalpojums personām ar invaliditāti līdz 24 gadu vecumam;
5.3. ilgstoša sociālā aprūpe un sociālā rehabilitācija institūcijā pilngadīgām personām;
5.4. īslaicīga sociālā aprūpe un sociālā rehabilitācija institūcijā;
5.5. grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojums;
5.6. specializētā autotransporta pakalpojumi;
5.7. ģimenes asistenta pakalpojumi;
5.8. pakalpojums personiskās higiēnas nodrošināšanai;
5.9. dienas aprūpes centra pakalpojums pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem;
5.10. dienas aprūpes centra pakalpojums bērniem ar invaliditāti;
5.11. specializētās darbnīcas pilngadīgām personām ar invaliditāti un personām ar garīga rakstura traucējumiem;
5.12. atelpas brīža pakalpojums institūcijā bērniem ar invaliditāti;
5.13. atelpas brīža pakalpojums mājoklī bērniem ar invaliditāti.
6. Lai saņemtu sociālo pakalpojumu, persona vai tās likumiskais pārstāvis, uzrādot personu apliecinošu dokumentu, Saulkrastu novada Sociālajā dienestā (turpmāk – Dienests) iesniedz:
6.1. iesniegumu;
6.2. ģimenes ārsta izziņu par personas veselības stāvokli, par normatīvajos aktos noteikto medicīnisko kontrindikāciju neesamību, kā arī vēlamās rekomendācijas personas aprūpei un psihiatra atzinumu personām ar garīga rakstura traucējumiem (izņemot ģimenes asistenta pakalpojumu);
6.3. ienākumus apliecinošus dokumentus, ja personai jāveic līdzmaksājums par sociālo pakalpojumu un pašvaldībai nav pieejama šāda informācija;
6.4. citus dokumentus pēc sociālā darbinieka pieprasījuma atbilstoši attiecīgā pakalpojuma veidam.
7. Dienests pēc iesnieguma un dokumentu saņemšanas:
7.1. reģistrē personas iesniegumu;
7.2. apmeklē personu dzīvesvietā, ja tas nepieciešams lēmuma pieņemšanai;
7.3. novērtē personas vajadzības, aizpildot personas vajadzību pēc sociālajiem pakalpojumiem novērtēšanas karti;
7.4. pieprasa nepieciešamo informāciju no citiem speciālistiem;
7.5. lemj par personai piemērotāko sociālā pakalpojuma veidu, apjomu, ilgumu;
7.6. nosaka samaksu par sociālo pakalpojumu;
7.7. viena mēneša laikā pieņem lēmumu par sociālā pakalpojuma piešķiršanu/atteikumu un rakstiski par to informē sociālā pakalpojuma pieprasītāju.
8. Pēc lēmuma pieņemšanas par sociālā pakalpojuma piešķiršanu Dienests izsniedz nosūtījumu sociālā pakalpojuma saņemšanai vai noslēdz līgumu ar sociālā pakalpojuma sniedzēju par sociālā pakalpojuma sniegšanu personai (ģimenei) (turpmāk – klients).
9. Sociālo pakalpojumu saturs un apjoms tiek noteikts saskaņā ar normatīvajiem aktiem, un līgumos ar sociālo pakalpojumu sniedzējiem noteikto sociālo pakalpojumu izpildes kārtību.
III. Klienta tiesības un pienākumi
10. Klientam ir tiesības:
10.1. bez maksas saņemt informāciju par sociāliem pakalpojumiem, to saņemšanas kārtību un nosacījumiem;
10.2. iesniegt priekšlikumus un sūdzības par pakalpojuma kvalitāti.
11. Klientam ir pienākums:
11.1. sniegt patiesas ziņas par sevi un savu sociālo situāciju;
11.2. ievērot sociālā pakalpojuma sniedzēja noteikto sociālā pakalpojuma saņemšanas kārtību un iekšējās kārtības noteikumus;
11.3. maksāt par sociālo pakalpojumu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;
11.4. sociālā pakalpojuma saņemšanas laikā nebūt alkohola, narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē.
IV. Aprūpe mājās pakalpojums pilngadīgām personām
12. Aprūpe mājās ir sociālās aprūpes pakalpojums dzīvesvietā, nodrošinot personas pamatvajadzību apmierināšanu, dzīves kvalitātes nepazemināšanos, palīdzību mājas darbu veikšanā un personīgajā aprūpē personai, kura vecuma vai funkcionālo traucējumu dēļ nespēj sevi aprūpēt. Pakalpojumu persona var saņemt saskaņā ar pašvaldības noslēgto līgumu ar pakalpojuma sniedzēju.
13. Pakalpojums ietver minimāli nepieciešamo aprūpi, izvērtējot katras personas pašaprūpes spējas un tiek piešķirts pakalpojuma līmeņos:
13.1. 1. aprūpes līmenis – pakalpojuma apjoms līdz 8 stundām mēnesī, piemērojot stundu tarifa likmi;
13.2. 2. aprūpes līmenis – pakalpojuma apjoms līdz 16 stundām mēnesī, piemērojot stundu tarifa likmi;
13.3. 3. un 4. aprūpes līmenis – pakalpojuma apjoms līdz 40 stundām mēnesī, piemērojot kombinēto aprūpes pakalpojumu;
13.4. 4. aprūpes līmenis ar ļoti smagiem funkcionāliem traucējumiem, ja personai noteikta pirmās grupas invaliditāte – pakalpojuma apjoms līdz 80 stundām mēnesī, piemērojot kombinēto aprūpes pakalpojumu.
14. Aprūpe mājās pakalpojuma ietvaros, kam piemērota stundu tarifa likme, saskaņā ar sociālā darba speciālista veiktu personas individuālo vajadzību un resursu novērtējumu, persona papildus var tikt nodrošināta ar:
14.1. drošības pogas pakalpojumu (nepārtrauktas saziņas iespējas, informatīvs atbalsts un palīdzība 24 stundas diennaktī);
14.2. mobilo higiēnas pakalpojumu (aprūpes mājā pakalpojums ar specializētu un aprīkotu transportu higiēnas nodrošināšanai – reizi mēnesī, personām, kurām nav nepieciešamās infrastruktūras, lai nomazgātos mājas apstākļos);
14.3. specializētā transporta pakalpojumu (divas reizes gadā Pašvaldības teritorijā);
14.4. pēdu aprūpes pakalpojumu (vienu reizi trijos mēnešos).
15. Kombinētais aprūpes mājā pakalpojums ietver saistošo noteikumu 14.1., 14.2., 14.3., 14.4. punktos noteiktos papildus pakalpojumus.
16. Tiesības saņemt aprūpes mājās pakalpojumus ir:
16.1. pilngadīgai personai, kura vecuma vai funkcionālo traucējumu dēļ nespēj veikt ikdienas mājas darbus vai savu personisko aprūpi un kurai nav likumīgo apgādnieku vai tie objektīvu apstākļu dēļ nespēj nodrošināt personai nepieciešamo aprūpi;
16.2. pilngadīgai personai, kurai slimības laikā vai atveseļošanās periodā ir grūtības veikt ikdienas mājas darbus un personisko aprūpi un kurai nav likumīgo apgādnieku vai tie objektīvu apstākļu dēļ nespēj nodrošināt personai nepieciešamo aprūpi.
17. Aprūpe mājās pakalpojums personai tiek piešķirts uz noteiktu laiku – vienu gadu, atbilstoši klienta vajadzībām, situācijai un izvērtējot klienta apstākļus. Klientu izvērtēšana un aprūpes līmeņa noteikšana notiek Ministru kabineta 2019. gada 2. aprīļa noteikumu Nr. 138 "Noteikumi par sociālo pakalpojumu saņemšanu" noteiktajā kārtībā.
18. Aprūpe mājās pakalpojuma samaksas kārtība:
18.1. nosakot aprūpe mājās pakalpojuma samaksu, tiek vērtēti aprūpējamās personas ienākumi (vecuma pensija, invaliditātes pensija, piemaksas pie pensijas, valsts sociālā nodrošinājuma pabalsts vai citas valsts izmaksātā pensija). Pēc aprūpe mājās pakalpojuma samaksas noteikšanas personas rīcībā esošie līdzekļi nedrīkst būt mazāki par Latvijas Republikā noteiktās minimālās algas apmēru:
18.2. ja personas ienākumi pārsniedz minimālās algas apmēru, tad persona veic maksājumu par summu, kas pārsniedz minimālās algas apmēru. Pašvaldība apmaksā starpību no veiktās maksājuma daļas līdz pilnai pakalpojuma maksai;
18.3. ja personas ienākumi nepārsniedz minimālās algas apmēru, tad pakalpojuma maksu sedz pašvaldība;
18.4. no samaksas par pakalpojumu atbrīvoti personas pilngadīgie bērni, kuri atbilst kaut vienam no šādiem kritērijiem:
18.4.1. persona pensijas vecumā;
18.4.2. persona ar invaliditāti;
18.4.3. persona, kurai piešķirts trūcīgas mājsaimniecības statuss;
18.4.4. persona, kurai piešķirts maznodrošinātas mājsaimniecības statuss;
18.4.5. persona bērna kopšanas atvaļinājumā līdz 1,5 gadu vecumam;
18.4.6. persona, kuras aprūpē ir bērns ar invaliditāti;
18.5. pārējos gadījumos tiek vērtēti pilngadīgā bērna ienākumi atsevišķi no mājsaimniecības (t.i., ienākumi no algota darba, saimnieciskās darbības, uzņēmējdarbības, bezdarbnieka pabalsts), piemērojot koeficientu 1,5 no minimālās darba algas valstī un par katru apgādībā esošu nepilngadīgu bērnu piemērojot koeficientu 0,5;
18.6. ja pilngadīgā bērna ienākumi pārsniedz 18.5. punktā noteikto apmēru, persona veic maksājumu par summu, kas pārsniedz 18.5. punktā noteikto apmēru. Pašvaldība apmaksā starpību no veiktās maksājuma daļas līdz pilnai pakalpojuma maksai;
18.7. ja pilngadīgā bērna ienākumi nepārsniedz 18.5. punktā noteikto ienākuma apmēru, tad pakalpojuma maksu sedz pašvaldība.
19. Pakalpojumu nepiešķir vai pārtrauc:
19.1. ja persona noslēgusi uztura vai cita veida līgumu par aprūpi, izņemot, ja pakalpojumu finansē pati persona vai tās apgādnieks;
19.2. ja persona vai personas pilngadīgais bērns nav veikuši maksājumus par saņemtajiem pakalpojumiem vairāk kā trīs mēnešus.
20. Nosakot samaksu par pakalpojumu, netiek vērtēts personas, kurai tiek piešķirts pakalpojums, īpašums.
V. Aprūpe mājās pakalpojums personām ar invaliditāti līdz 24 gadu vecumam
21. Aprūpe mājās pakalpojums ir pasākumu kopums personai no 1,5 līdz 24 gadu vecumam ar invaliditāti un izteiktiem un smagiem funkcionēšanas ierobežojumiem. Šis pakalpojums ietver aprūpi, uzraudzību, pašaprūpes spēju attīstību un saturīgu brīvā laika pavadīšanu personas dzīvesvietā. Aprūpe mājās pakalpojums ir vērsts uz vecāku prombūtni vai citiem apstākļiem, kuras dēļ vecāki nevar aprūpēt savu bērnu.
22. Aprūpe mājās pakalpojumu ir tiesības pieprasīt par personu no 1,5 līdz 24 gadu vecumam ar invaliditāti, kurai VDEĀVK izsniedzis atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību.
23. Tiesības uz aprūpes pakalpojumu ir tad, ja personas likumiskais pārstāvis nodarbinātības vai citu objektīvu iemeslu dēļ nevar nodrošināt šīs personas aprūpi un uzraudzību nepieciešamajā apjomā.
24. Pašvaldības piešķirtā aprūpe mājās pakalpojuma maksimālais apjoms ir līdz 160 stundām mēnesī, atbilstoši MK noteikumiem Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti".
25. Aprūpe mājās pakalpojuma izmaksas ir 1,5 % no minimālās mēneša algas stundā, iekļaujot visus nodokļus, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu.
26. Lai saņemtu aprūpe mājās pakalpojumu, bērna likumiskais pārstāvis Dienestā iesniedz ar nodarbinātību apliecinošus dokumentus un iesniegumu par nepieciešamību nodrošināt aprūpe mājās pakalpojumu, kurā norāda:
26.1. bērna vārdu, uzvārdu, personas kodu un dzīvesvietas adresi, kur nepieciešams sniegt pakalpojumu;
26.2. bērna likumiskā pārstāvja kontaktinformāciju;
26.3. vēlamā aprūpes pakalpojuma sniedzēja vārds un uzvārds vai nosaukums un reģistrācijas numurs (ja tas ir zināms).
27. Dienests:
27.1. pārliecinās par bērna likumiskā pārstāvja tiesībām pārstāvēt bērnu;
27.2. pārliecinās, vai izsniegts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību bērnam sakarā ar smagiem funkcionāliem traucējumiem;
27.3. novērtē aprūpes pakalpojuma nepieciešamību un apjomu;
27.4. viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas pieņem vienu no šādiem lēmumiem:
27.4.1. par aprūpe mājās pakalpojuma piešķiršanu, nosakot aprūpe mājās pakalpojuma apjomu (stundas kalendārā mēnesī);
27.4.2. par aprūpe mājās pakalpojuma atteikumu, ja aprūpējamā persona neatbilst šo noteikumu 28.2. apakšpunktā minētajām prasībām vai bērna likumiskā pārstāvja iesniegtā informācija neatbilst šo noteikumu 28.1. apakšpunktā minētajām prasībām.
28. Izvērtējot aprūpe mājās pakalpojuma nepieciešamību, tiek ņemti vērā šādi kritēriji:
28.1. likumisko pārstāvju nodarbinātība un iespējas iesaistīties aprūpē un uzraudzībā;
28.2. skolas dienas pārklājums;
28.3. iespējas aprūpējamai personai iesaistīties dažādās aktivitātēs un pasākumos, kā arī saņemt sociālos pakalpojumus (asistenta pakalpojums pašvaldībā, dienas aprūpes centra pakalpojums, specializēto darbnīcu pakalpojums, atelpas brīža pakalpojums u.c.) un ārstniecības pakalpojumus;
28.4. mājsaimniecības sastāvs (kopā dzīvojošo ģimenes locekļu iespējas sniegt nepieciešamo atbalstu aprūpē).
29. Aprūpe mājās pakalpojumu izbeidz, ja:
29.1. bērna likumiskais pārstāvis atsakās no pakalpojuma;
29.2. netiek pagarināta invaliditāte un īpašas kopšanas nepieciešamība;
29.3. aprūpējamā persona tiek ievietota ilgstošas sociālās aprūpes institūcijā.
30. Aprūpe mājās pakalpojums netiek sniegts:
30.1. uz laiku, kamēr aprūpējamā persona atrodas stacionārā ārstniecības iestādē;
30.2. uz laiku, kamēr aprūpējamā persona saņem "atelpas brīža" pakalpojumu.
31. Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem:
31.1. Pašvaldība aprūpe mājās pakalpojuma nodrošināšanai var piesaistīt juridisku personu;
31.2. uz līguma pamata var piesaistīt fizisku personu, kurai ir darba vai personīgā pieredze saskarsmē ar personu ar invaliditāti;
31.3. Aprūpe mājās pakalpojumu nevar sniegt vienā mājsaimniecībā dzīvojoši taisnās līnijas radinieki (likumiskie pārstāvji, vecmāmiņas, vectēvi) vai citas pilngadīgās personas.
VI. Ilgstoša sociālā aprūpe un sociālā rehabilitācija institūcijā pilngadīgām personām
32. Ilgstoša sociālā aprūpe un sociālā rehabilitācija institūcijā (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) ir sociālais pakalpojums institūcijā pensijas vecuma personām un personām ar invaliditāti no 18 gadu vecuma, kuri vecuma vai veselības stāvokļa dēļ nespēj sevi aprūpēt, un personai nepieciešamo pakalpojumu apjoms pārsniedz aprūpi mājās pakalpojumu.
33. Ilgstoša sociālā aprūpe un sociālā rehabilitācija institūcijā nodrošina personu ar mājokli, sociālo aprūpi un sociālo rehabilitāciju.
34. Pakalpojuma samaksas kārtība: persona sedz izdevumus par institūcijas sniegtajiem pakalpojumiem no valsts pensijas, ieskaitot piemaksu pie pensijas vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam;
34.1. no samaksas par Pakalpojumu atbrīvoti personas pilngadīgie bērni, kuri atbilst kaut vienam no šādiem kritērijiem:
34.1.1. persona pensijas vecumā;
34.1.2. persona ar invaliditāti;
34.1.3. persona, kurai piešķirts trūcīgas mājsaimniecības statuss;
34.1.4. persona, kurai piešķirts maznodrošinātas mājsaimniecības statuss;
34.1.5. persona bērna kopšanas atvaļinājumā līdz 1,5 gadu vecumam;
34.1.6. persona, kuras aprūpē ir bērns ar invaliditāti;
34.2. ja personas pilngadīgais bērns neatbilst nevienam no 34.1. punktā minētajiem kritērijiem, nosakot samaksu par pakalpojumu, tiek vērtēti pilngadīgā bērna ienākumi atsevišķi no mājsaimniecības (t.i., ienākumi no algota darba, saimnieciskās darbības, uzņēmējdarbības, bezdarbnieka pabalsts), piemērojot koeficientu 1,5 no minimālās darba algas valstī un par katru apgādībā esošu nepilngadīgu bērnu piemērojot koeficientu 0,5.
34.3. ja pilngadīgā bērna ienākumi nepārsniedz 34.2. punktā noteikto ienākuma apmēru, tad pārējo Pakalpojumu samaksas daļu līdz pilnai Pakalpojuma maksai sedz pašvaldība;
34.4. ja pilngadīgā bērna ienākumi pārsniedz 34.2. punktā noteikto apmēru, persona veic līdzmaksājumu par summu, kas pārsniedz 34.2. punktā noteikto apmēru. Pašvaldība apmaksā starpību no veiktā līdzmaksājuma daļas līdz pilnai Pakalpojuma maksai.
35. Uzturēšanās izdevumus par ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem par tekošo mēnesi no personas ievietošanas brīža, apmaksā pašvaldība.
VII. Īslaicīga sociālā aprūpe un sociālā rehabilitācija institūcijā
36. Īslaicīga sociālā aprūpe un sociālā rehabilitācija institūcijā ir terminēts (uz laiku līdz trīs mēnešiem kalendārajā gadā) sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums institūcijā pilngadīgām personām, kurām vecuma, funkcionālo traucējumu vai veselības stāvokļa dēļ ir objektīvas grūtības nodrošināt savas pamatvajadzības un uzlabot vai atjaunot sociālo funkcionēšanu.
37. Tiesības saņemt šo sociālo pakalpojumu ir personai:
37.1. kurai vecuma, funkcionālo traucējumu vai veselības stāvokļa dēļ ir objektīvas grūtības nodrošināt savas pamatvajadzības un uzlabot vai atjaunot sociālo funkcionēšanu;
37.2. kurai nepieciešamais pakalpojuma apjoms pārsniedz aprūpes mājās noteikto pakalpojuma apjomu;
37.3. pēc operācijas atveseļošanās periodā.
38. Īslaicīgas sociālās aprūpes pakalpojumu un sociālo rehabilitāciju institūcijā par pašvaldības līdzekļiem var saņemt pilngadīga persona, kuras ienākumi atbilst trūcīgas personas ienākumu līmenim.
39. Ja personas ienākumi pārsniedz trūcīgas personas ienākumu līmeni, tad persona veic maksājumu par summu, kas pārsniedz noteikto trūcīgas personas ienākumu apmēru, nepārsniedzot faktiskās pakalpojuma izmaksas. Gadījumos, kad personas maksājums nenosedz pakalpojuma faktiskās izmaksas, starpību starp personas maksājumu un pilnu pakalpojuma maksu sedz pašvaldība.
VIII. Grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojums
40. Grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojums nodrošina mājokli un individuālu atbalstu sociālo problēmu risināšanā pilngadīgai personai ar garīga rakstura traucējumiem, kurai ir objektīvas grūtības dzīvot patstāvīgi.
41. Tiesības saņemt šo sociālo pakalpojumu ir pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem un kuras objektīvu apstākļu dēļ nevar dzīvot patstāvīgi.
42. Grupu mājās (dzīvokļa) pakalpojumu par pašvaldības līdzekļiem var saņemt pilngadīga persona, kuras ienākumi nepārsniedz valstī noteikto minimālo darba algu mēnesī.
43. Ja personas ienākumi pārsniedz valstī noteikto minimālās darba algas apmēru, tad persona veic maksājumu par summu, kas pārsniedz minimālās darba algas apmēru, nepārsniedzot faktiskās pakalpojuma izmaksas. Gadījumos, kad klienta maksājums nenosedz pakalpojuma faktiskās izmaksas, starpību starp klienta maksājumu un pilnu pakalpojuma maksu sedz pašvaldība.
IX. Specializētā autotransporta pakalpojumi
44. Specializētā autotransporta pakalpojums ir sociālais pakalpojums personām ar smagiem funkcionāliem traucējumiem, kuras nespēj pārvietoties ar sabiedrisko transportu, lai nokļūtu uz/no ārstniecības vai rehabilitācijas iestādes, vai no stacionāra pēc ārstniecības kursa beigšanās.
45. Specializētā autotransporta pakalpojums netiek piešķirts personām, kuras atrodas pilnā valsts vai pašvaldības apgādībā.
46. Specializētā autotransporta pakalpojumu par pašvaldības līdzekļiem var saņemt pilngadīga persona, kuras ienākumi mēnesī nepārsniedz minimālo darba algu valstī.
47. Ja personas ienākumi pārsniedz minimālo darba algu mēnesī, tad persona veic maksājumu par summu, kas pārsniedz minimālās darba algas apmēru, nepārsniedzot faktiskās pakalpojuma izmaksas. Gadījumos, kad klienta maksājums nenosedz pakalpojuma faktiskās izmaksas, starpību starp klienta maksājumu un pilnu pakalpojuma maksu sedz pašvaldība.
48. Specializētā autotransporta pakalpojumu finansē no pašvaldības budžeta, ja persona pārceļas uz pastāvīgu dzīvi ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā.
X. Ģimenes asistenta pakalpojumi
49. Ģimenes asistenta pakalpojums nodrošina personai atbalstu un apmācību sociālo prasmju apgūšanā, bērnu aprūpē un audzināšanā, mājsaimniecības vadīšanā.
50. Ģimenes asistenta pakalpojums nodrošina personai atbalstu un apmācību sociālo prasmju apgūšanā, bērnu aprūpē un audzināšanā, mājsaimniecības vadīšanā saskaņā ar individuāli izstrādātu sociālās rehabilitācijas plānu.
51. Tiesības saņemt ģimenes asistenta pakalpojumu:
51.1. jauniešiem pēc ārpusģimenes aprūpes, kuriem nav pietiekamu prasmju un iemaņu patstāvīgas dzīves uzsākšanai – līdz 4 stundām nedēļā;
51.2. ģimenēm, kurām ir nepieciešams atbalsts un apmācība sociālo prasmju apgūšanā, bērnu audzināšanā un aprūpē – līdz 14 stundām nedēļā.
52. Dienests var pieņemt lēmumu par ģimenes asistenta pakalpojuma piešķiršanu personām, kuras nespēj pārvarēt īpašas dzīves grūtības sociālo funkcionēšanas prasmju atjaunošanai.
53. Tiesības sniegt ģimenes asistenta pakalpojumus ir personām, kuras ieguvušas augstāko izglītību sociālajā darbā, sociālās aprūpes vai sociālās rehabilitācijas jomā, augstāko izglītību pedagoģijā vai psiholoģijā, vai profesionālo vidējo izglītību sociālās vai veselības aprūpes jomā.
54. Pakalpojumu piešķir uz laiku līdz 12 (divpadsmit) mēnešiem.
55. Ģimenes asistenta pakalpojums tiek finansēts no pašvaldības budžeta.
XI. Pakalpojums personiskās higiēnas nodrošināšanai
56. Pakalpojums personiskās higiēnas nodrošināšanai ir sociālais pakalpojums personām, kurām nav nepieciešamās infrastruktūras, lai nomazgātos un izmazgātu veļu mājas apstākļos.
57. Pakalpojumu personiskās higiēnas nodrošināšanai piešķir mājsaimniecībām krīzes situācijā un mājsaimniecībām, kas atzītas par trūcīgu vai maznodrošinātu.
58. Pirms lēmuma pieņemšanas Dienesta sociālā darba speciālists veic sociālās situācijas izvērtējumu un sagatavo atzinumu.
59. Pakalpojums personiskās higiēnas nodrošināšanai ietver: mazgāšanos dušā (siltā, aukstā ūdens padeve), veļas mazgāšanu.
60. Pakalpojumu personiskās higiēnas nodrošināšanai piešķir kopsummā līdz 20,00 euro mēnesī vienai personai mājsaimniecībā.
61. Pakalpojums personiskās higiēnas nodrošināšanai tiek finansēts no Pašvaldības budžeta līdzekļiem.
62. Lai Dienests apmaksātu saņemto pakalpojumu personiskās higiēnas nodrošināšanai, personai vai tās likumiskajam pārstāvim jāiesniedz šādi dokumenti:
62.1. iesniegums;
62.2. maksājuma apliecinošs dokuments par mazgāšanos dušā vai veļas mazgāšanu, kurā norādīts personas vārds, uzvārds, personas kods.
63. Pakalpojumu nepiešķir mājsaimniecībām, kuras saņem aprūpes mājās pakalpojumu.
XII. Dienas aprūpes centra pakalpojums pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem
64. Dienas aprūpes centra pakalpojums pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem darbspējīgā vecumā (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) tiek sniegts, lai sekmētu personu sociālās funkcionēšanas spēju uzlabošanu vai attīstību, veicinātu personu iekļaušanos sabiedrībā un nodrošinātu sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus, izglītošanu un saturīgu brīvā laika pavadīšanu.
65. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem.
66. Pakalpojuma pieprasīšanai persona vai tās likumiskais pārstāvis, papildus 6. punktā noteiktajam, Sociālajā dienestā iesniedz psihiatra atzinumu par personas psihisko veselību un speciālajām (psihiatriskajām) kontrindikācijām sociālā pakalpojuma saņemšanai.
67. Lēmumu par Pakalpojuma piešķiršanu vai atteikumu pieņem Dienests.
68. Pakalpojumu persona var saņemt saskaņā ar pašvaldības noslēgto līgumu ar pakalpojuma sniedzēju.
69. Pakalpojums tiek finansēts no pašvaldības budžeta līdzekļiem.
XIII. Dienas aprūpes centra pakalpojums bērniem ar invaliditāti
70. Dienas aprūpes centra pakalpojums bērniem ar invaliditāti (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) tiek sniegts, lai sekmētu personu sociālās funkcionēšanas spēju uzlabošanu vai attīstību, veicinātu personu iekļaušanos sabiedrībā un nodrošinātu sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus, izglītošanu un saturīgu brīvā laika pavadīšanu.
71. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir nepilngadīgām personām ar funkcionāliem traucējumiem, kam noteikta invaliditāte.
72. Pakalpojuma pieprasīšanai bērna likumiskais pārstāvis, papildus 6. punktā noteiktajam, Dienestā iesniedz psihiatra atzinumu par personas psihisko veselību un speciālajām (psihiatriskajām) kontrindikācijām sociālā pakalpojuma saņemšanai.
73. Lēmumu par Pakalpojuma piešķiršanu vai atteikumu pieņem Dienests.
74. Pakalpojumu persona var saņemt saskaņā ar pašvaldības noslēgto līgumu ar pakalpojuma sniedzēju.
75. Pakalpojums tiek finansēts no pašvaldības budžeta līdzekļiem.
XIV. Specializētās darbnīcas pilngadīgām personām ar invaliditāti un personām ar garīga rakstura traucējumiem
76. Specializēto darbnīcu pakalpojums nodrošina personām aroda prasmju un iemaņu attīstīšanu speciālistu uzraudzībā, psihosociālo atbalstu, atslogojot personu piederīgos no uzraudzības pienākumu veikšanas (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums).
77. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir personām darbspējīgā vecumā ar invaliditāti un personām darbspējīgā vecumā ar garīga rakstura traucējumiem.
78. Pakalpojuma pieprasīšanai persona vai tās likumiskais pārstāvis, papildus 6. punktā noteiktajam, Dienestā iesniedz psihiatra atzinumu par personas psihisko veselību un speciālajām (psihiatriskajām) kontrindikācijām sociālā pakalpojuma saņemšanai.
79. Lēmumu par Pakalpojuma piešķiršanu vai atteikumu pieņem Dienests.
80. Pakalpojumu persona var saņemt saskaņā ar pašvaldības noslēgto līgumu ar pakalpojuma sniedzēju.
81. Pakalpojums tiek finansēts no pašvaldības budžeta līdzekļiem.
XV. Atelpas brīža pakalpojums institūcijā bērniem ar invaliditāti
82. Atelpas brīža pakalpojums institūcijā nodrošina bērniem ar invaliditāti īslaicīgu sociālo aprūpi līdz 30 diennaktīm gadā, aizstājot aprūpes procesā mājsaimniecības locekļus (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums). Ja papildus Pakalpojumam tiek saņemts arī XVI nodaļā minētais pakalpojums, to kopsumma nevar pārsniegt 30 diennaktis gadā.
83. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir bērniem ar invaliditāti, kuri dzīvo ģimenēs un kuriem ir izsniegts VDEAK atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību.
84. Atelpas brīža pakalpojums tiek nodrošināts 83. punktā minētājām personām vecumā no 3 līdz 18 gadiem.
85. Atelpas brīža pakalpojums tiek nodrošināts ne mazāk kā diennakti (24 stundas).
86. Pakalpojuma pieprasīšanai persona vai tās likumiskais pārstāvis, papildus 6. punktā noteiktajam, Dienestā iesniedz psihiatra atzinumu par personas psihisko veselību un speciālajām (psihiatriskajām) kontrindikācijām sociālā pakalpojuma saņemšanai.
87. Lēmumu par Pakalpojuma piešķiršanu vai atteikumu pieņem Dienests.
88. Pakalpojumu persona var saņemt saskaņā ar pašvaldības noslēgto līgumu ar pakalpojuma sniedzēju.
89. Pakalpojums tiek finansēts no pašvaldības budžeta līdzekļiem.
XVI. Atelpas brīža pakalpojums mājoklī bērniem ar invaliditāti
90. Atelpas brīža pakalpojums mājoklī sniedz bērniem ar invaliditāti īslaicīgu sociālo aprūpi sev ierastajā vidē – dzīvesvietā, nodrošinot saturīgu laika pavadīšanu mājoklī un ārpus tā atbilstoši bērna funkcionēšanas spēju līmenim, atslogojot bērna vecākus no aprūpes un uzraudzības pienākumu veikšanas (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums).
91. Tiesības saņemt Pakalpojumu ir bērniem ar invaliditāti, kuri dzīvo ģimenēs un kuriem ir izsniegts VDEAK atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību.
92. Atelpas brīža pakalpojums tiek nodrošināts 91. punktā minētājām personām vecumā no 3 līdz 18 gadiem.
93. Pakalpojumu var izmantot, ja vecākiem/likumīgajiem apgādniekiem pakalpojums ir nepieciešams šādos apstākļos – plānots brauciens, veselības uzlabošana, pasākumu apmeklēšana, atvaļinājums, mācības, darba vietas apmeklēšana klātienē (attālinātā darba veicējiem), vides maiņa, u.c.
94. Pakalpojuma sniedzējam ir sociālā aprūpētāja, aprūpētāja, aukles un citas pielīdzināmas/līdzvērtīgas profesijas kvalifikācija vai personīga pieredze bērnu ar funkcionāliem traucējumiem aprūpē.
95. Pakalpojuma sniegšanas intensitāte un apjoms ar pakalpojuma sniedzēju:
95.1. pakalpojums ietver līdz 72 stundām kalendārajā gadā ilgu iepazīšanās periodu bērnam ar Pakalpojuma sniedzēju, ja ir pirmreizēja sadarbība ar pakalpojuma sniedzēju vai gadījumos, kad pakalpojums tiek sniegts ar pārtraukumiem un bērnam atkārtoti nepieciešams adaptācijas laiks);
95.2. līdz 30 diennaktīm atelpas brīža pakalpojumu mājoklī diennakts režīmā (ne mazāk kā 24 stundas vienā reizē). Ja papildus Pakalpojumam tiek saņemts arī XV nodaļā minētais pakalpojums, to kopsumma nevar pārsniegt 30 diennaktis gadā.
96. Pakalpojumu nevar sniegt bērna taisnās līnijas radinieki (likumiskie pārstāvji, vecmāmiņas, vectēvi) vai vienā mājsaimniecībā ar bērnu dzīvojošas pilngadīgās personas.
97. Pakalpojuma izmaksas:
97.1. cena par vienu Pakalpojuma sniedzēja iepazīšanās stundu ar bērnu ir 10,51 euro, iekļaujot visus nodokļus, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu;
97.2. cena par vienu Pakalpojuma sniegšanu ir 126,12 euro/diennaktī, iekļaujot visus nodokļus, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu.
98. Pakalpojums tiek finansēts no pašvaldības budžeta līdzekļiem.
XVII. Lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzības kārtība
99. Dienesta pieņemto lēmumu par sociālā pakalpojuma piešķiršanu/atteikumu var apstrīdēt Saulkrastu novada domē.
100. Saulkrastu novada domes pieņemto lēmumu par apstrīdēto administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
XVIII. Noslēguma jautājumi
101. Ar šo noteikumu spēkā stāšanās dienu spēku zaudē Saulkrastu novada domes 2021. gada 28. jūlija saistošie noteikumi Nr. SN 6/2021 "Par sociālo pakalpojumu saņemšanas un samaksas kārtību Saulkrastu novadā".
Saulkrastu novada domes priekšsēdētājs N. Līcis
Paskaidrojuma raksts
Saulkrastu novada domes 2024. gada 27. novembra saistošajiem noteikumiem
Nr. SN 21/2024 "Par sociālo pakalpojumu saņemšanas un samaksas kārtību Saulkrastu
novadā"
Paskaidrojuma raksta sadaļas |
Norādāmā informācija |
Mērķis | Sasitošie noteikumi izstrādāti ar mērķi nodrošināt dzīves kvalitātes nepazemināšanos personai, kura vecuma vai funkcionālo traucējumu dēļ to nevar nodrošināt pati saviem spēkiem, uzlabot personas, ģimenes, personu grupas un sabiedrības dzīves kvalitāti un uzlabot personu spējas sociāli funkcionēt un iekļauties sabiedrībā. |
Nepieciešamības pamatojumu, tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi | Pašvaldību likuma 44. panta otrajā daļā
noteikts, ka dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu
pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi,
ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju
izpildes kārtību. Lai noteiktā apjomā sniegtu uz personas sociālo aprūpi
vai sociālo rehabilitāciju vērstus pašvaldības pilnībā vai daļēji
finansētus sociālos pakalpojumus un pilnveidotu atbalstu pašvaldības
iedzīvotāju sociālo problēmu risināšanā, ir izstrādāti saistošie
noteikumi "Par sociālo pakalpojumu saņemšanas un samaksas kārtību
Saulkrastu novadā" (turpmāk – saistošie noteikumi). Saistošie noteikumi nosaka pašvaldības pilnībā vai daļēji finansēto sociālo pakalpojumu veidus, saņemšanas, izbeigšanas kārtību, to personu loku, kurām ir tiesības saņemt sociālos pakalpojumus, kā arī pakalpojumu samaksas un finansēšanas kārtību. Saistošajos noteikumos noteikti šādi sociālo pakalpojumu veidi: - aprūpe mājās pakalpojums pilngadīgām personām; - aprūpe mājās pakalpojums personām ar invaliditāti līdz 24 gadu vecumam; - ilgstoša sociālā aprūpe un sociālā rehabilitācija institūcijā pilngadīgām personām; - īslaicīga sociālā aprūpe un sociālā rehabilitācija institūcijā; - grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojums; - specializētā autotransporta pakalpojumi; - ģimenes asistenta pakalpojumi; - pakalpojums personiskās higiēnas nodrošināšanai; - dienas aprūpes centra pakalpojums pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem; - dienas aprūpes centra pakalpojums bērniem ar invaliditāti; - specializētās darbnīcas pilngadīgām personām ar invaliditāti un personām ar garīga rakstura traucējumiem; - atelpas brīža pakalpojums institūcijā bērniem ar invaliditāti; - atelpas brīža pakalpojums mājoklī bērniem ar invaliditāti. Saistošajos noteikumos aktualizēti un precizēti sociālo pakalpojumu piešķiršanas, saņemšanas un izbeigšanas nosacījumi. Salīdzinot ar Saulkrastu novada domes 2021. gada 28. jūlija saistošiem noteikumiem Nr. SN 6/2021 "Par sociālo pakalpojumu saņemšanas un samaksas kārtību Saulkrastu novadā": - Lai atvieglotu aprūpes mājās pakalpojuma pieejamību, noteikta labvēlīgāka samaksas kārtība par personai sniegto aprūpes mājās pakalpojumu – aprūpējamai personai nav jāmaksā par aprūpes pakalpojumu, ja pensijas apmērs nepārsniedz minimālo darba algu valstī, savukārt, ja personas ienākumi pārsniedz minimālo darba algu – persona par pakalpojumu maksā tikai to daļu, kas pārsniedz minimālo darba algu; saistošie noteikumi paredz, ka no samaksas par pakalpojumu atbrīvoti personas pilngadīgie bērni, kuri atbilst kaut vienam no šādiem kritērijiem: persona pensijas vecumā; persona ar invaliditāti; persona, kurai piešķirts trūcīgas mājsaimniecības statuss; persona, kurai piešķirts maznodrošinātas mājsaimniecības statuss; persona bērna kopšanas atvaļinājumā līdz 1,5 gadu vecumam; persona, kuras aprūpē ir bērns ar invaliditāti; pārējos gadījumos tiek vērtēti pilngadīgā bērna ienākumi atsevišķi no mājsaimniecības (t.i., ienākumi no algota darba, saimnieciskās darbības, uzņēmējdarbības, bezdarbnieka pabalsts), piemērojot koeficientu 1,5 no minimālās darba algas valstī un par katru apgādībā esošu nepilngadīgu bērnu piemērojot koeficientu 0,5. - Noteikts, ka aprūpes mājās pakalpojums atbilstoši sociālā darba speciālista izvērtējumam tiek nodrošināts četros līmeņos, attiecīgi līdz 8, 16, 40 vai 80 stundām nedēļā. - Paredzēts nodrošināt aprūpe mājās pakalpojumu personām ar invaliditāti no 1,5 gadu līdz 24 gadu vecumam, nosakot maksimālo aprūpes apjomu līdz 160 stundām mēnesī, atbilstoši MK noteikumiem Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti", pakalpojums pilnā apmērā tiek finansēts no pašvaldības budžeta līdzekļiem. - Labvēlīgāka samaksas kārtība noteikta par personai sniegto ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu institūcijā – no samaksas par pakalpojumu atbrīvoti personas pilngadīgie bērni, kuri atbilst kaut vienam no šādiem kritērijiem: persona pensijas vecumā; persona ar invaliditāti; persona, kurai piešķirts trūcīgas mājsaimniecības statuss; persona, kurai piešķirts maznodrošinātas mājsaimniecības statuss; persona bērna kopšanas atvaļinājumā līdz 1,5 gadu vecumam; persona, kuras aprūpē ir bērns ar invaliditāti; pārējos gadījumos tiek vērtēti pilngadīgā bērna ienākumi atsevišķi no mājsaimniecības (t.i., ienākumi no algota darba, saimnieciskās darbības, uzņēmējdarbības, bezdarbnieka pabalsts), piemērojot koeficientu 1,5 no minimālās darba algas valstī un par katru apgādībā esošu nepilngadīgu bērnu piemērojot koeficientu 0,5. - Lai atvieglotu personu ar invaliditāti iekļaušanos sabiedrībā, veicinātu personas līdzdalību sabiedrības dzīvē, dienas aprūpes centra pakalpojums gan bērniem, gan pilngadīgām personām nodrošina sociālo prasmju attīstību, izglītošanu, brīvā laika pavadīšanas iespējas personai ar garīgās attīstības traucējumiem. Saistošie noteikumi nosaka, ka pakalpojums pilnā apmērā tiek finansēts no pašvaldības budžeta līdzekļiem. - Lai nodrošinātu Deinstitucionalizācijas projekta ietvaros sniegto pakalpojumu pēctecību, saistošie noteikumi paredz specializēto darbnīcu pakalpojumu, kura ietvaros speciāli pielāgotā darba telpā ar speciālistu atbalstu tiek veicinātas personu ar funkcionāliem traucējumiem darbspējas un nodarbinātībai nepieciešamās prasmes, kā arī attīstītas viņu sociālās un funkcionēšanas prasmes. Pakalpojumu nodrošina pilngadīgai personai ar garīgās attīstības traucējumiem, pakalpojums pilnā apmērā tiek finansēts no pašvaldības budžeta līdzekļiem. - Viena no pakalpojuma mērķa grupām ir bērni ar funkcionāliem traucējumiem, kuriem noteikta invaliditāte. Saistošie noteikumi paredz sniegt atbalstu, nodrošinot ar šādiem pakalpojumiem: atelpas brīža pakalpojums mājoklī vai institūcijā līdz 30 diennaktīm gadā un dienas aprūpes centra pakalpojums. Minētie pakalpojumi tiek finansēti no pašvaldības budžeta līdzekļiem pilnā apmērā. - Lai savlaicīgi sniegtu atbalstu jauniešiem pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās, kā arī mājsaimniecībām, kurām ir nepieciešams atbalsts un apmācība sociālo prasmju apgūšanā, bērnu audzināšanā un aprūpē, un novērstu apstākļus, kas nelabvēlīgi ietekmētu bērnu, radītu bērna aizgādības tiesību pārtraukšanu, vai lai veicinātu pārtraukto aizgādības tiesību atjaunošanu vecākiem un sekmētu bērna atgriešanos ģimenē, ne tikai bērniem, bet arī vecākiem nepieciešama profesionālu speciālistu palīdzība. Līdz ar to saistošie noteikumi paredz nodrošināt iespēju par pašvaldības budžeta līdzekļiem saņemt sociālās rehabilitācijas pakalpojumu dzīvesvietā – ģimenes asistenta pakalpojumu līdz 14 stundām nedēļā. - Lai sniegtu atbalstu trūcīgām, maznodrošinātām mājsaimniecībām un mājsaimniecībām krīzes situācijā, kurām nav nepieciešamās infrastruktūras, lai nomazgātos un izmazgātu veļu mājas apstākļos, ir iespēja saņemt sociālo pakalpojumu personiskās higiēnas nodrošināšanai, kas ietver mazgāšanos dušā (siltā, aukstā ūdens padeve), veļas mazgāšanu, pašvaldības atbalsts tiek noteikts EUR 20,00 mēnesī par saņemtajiem pakalpojumiem. SN 6/2021 paredzēja mobilā higiēnas pakalpojuma un mobilā higiēnas dušas pakalpojuma pieejamību personām pensijas vecumā, personām ar I vai II grupas invaliditāti un personām krīzes situācijā. Jaunais normatīvs paredz atbalstu higiēnas nodrošināšanai turpināšanu, sniedzot to personām ar funkcionāliem traucējumiem dzīvesvietā un personām, kurām nav izteikti funkcionālie traucējumi, to saņemt pašvaldības administratīvajā teritorijā pieejamajā higiēnas telpā, kas izveidota pašvaldības aģentūras Saulkrastu veselības un sociālās aprūpes centrā. Pakalpojumus ar pašvaldības atbalstu var saņemt trūcīgas, maznodrošinātas mājsaimniecības un krīzes situācijā nonākušas mājsaimniecības, kurām nav nepieciešamās infrastruktūras, lai nomazgātos un izmazgātu veļu mājas apstākļos. - Pašvaldība turpina nodrošināt īslaicīgas sociālās aprūpes un sociālā rehabilitācijas pakalpojumus institūcijā, nemainot pakalpojuma saņemšanas nosacījumus un samaksas kārtību: pakalpojumu par pašvaldības līdzekļiem var saņemt pilngadīga persona, kuras ienākumi atbilst trūcīgas personas ienākumu līmenim, ja personas ienākumi pārsniedz trūcīgas personas ienākumu līmeni, tad persona veic maksājumu par summu, kas pārsniedz noteikto trūcīgas personas ienākumu apmēru, nepārsniedzot faktiskās pakalpojuma izmaksas. Gadījumos, kad personas maksājums nenosedz pakalpojuma faktiskās izmaksas, starpību starp personas maksājumu un pilnu pakalpojuma maksu sedz pašvaldība. - Pašvaldība turpina nodrošināt grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojums pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem, nemainot pakalpojuma saņemšanas nosacījumus un samaksas kārtību: pakalpojums pilnā apmērā tiek finansēts no pašvaldības budžeta līdzekļiem; - Pašvaldība turpina nodrošināt specializētā autotransporta pakalpojumus personām ar funkcionāliem traucējumiem esošajā apjomā, nemainot pakalpojuma saņemšanas nosacījumus un samaksas kārtību: pakalpojumu par pašvaldības līdzekļiem var saņemt pilngadīga persona, kuras ienākumi mēnesī nepārsniedz minimālo darba algu valstī. Ja personas ienākumi pārsniedz minimālo darba algu mēnesī, tad persona veic maksājumu par summu, kas pārsniedz minimālās darba algas apmēru, nepārsniedzot faktiskās pakalpojuma izmaksas. Gadījumos, kad klienta maksājums nenosedz pakalpojuma faktiskās izmaksas, starpību starp klienta maksājumu un pilnu pakalpojuma maksu sedz pašvaldība. Specializētā autotransporta pakalpojumu finansē no pašvaldības budžeta, ja persona pārceļas uz pastāvīgu dzīvi ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā. Saistošajiem noteikumiem nav alternatīvu, jo kārtību, kā pašvaldības iedzīvotāji var saņemt attiecīgos sociālos pakalpojumus, pašvaldība nosaka pašvaldības saistošajos noteikumos. Atbilstoši 2009. gada 3. februāra Ministru kabineta noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 140. punktā noteiktajam grozījumu noteikumu projektu nesagatavo, ja tā normu apjoms pārsniegtu pusi no spēkā esošo noteikumu normu apjoma. Šādā gadījumā sagatavo jaunu noteikumu projektu, līdz ar to ir izstrādāti jauni saistošie noteikumi. |
Fiskālo ietekmi uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus (izņemot saistošo noteikumu projektu par pašvaldības nodevām, kam nenorāda plānoto ietekmi uz pašvaldības budžetu) | Sociālie pakalpojumi tiek finansēti no
pašvaldības budžeta līdzekļiem un to apjoms ir atkarīgs no pašvaldības
finansiālajām iespējām. Pašvaldības plānotais budžets saistošajos noteikumos noteikto sociālo pakalpojumu nodrošināšanai 2024. gadā kopā ir 616 553, tajā skaitā: 1. Aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai 98 175 euro; 2. Sociālās aprūpes institūciju pakalpojumu nodrošināšanai 434 878 euro; 3. Par pārējiem sociālajiem pakalpojumiem 83 500 euro. Nodrošinot sociālos pakalpojumus 2025. gadam nepieciešamais finansējums tiks plānots ar piegumu, ko ietekmēs šādi faktori: valstī noteiktās minimālās algas paaugstinājums no 700 uz 740 euro (5,7 %), valstī noteiktais trūcīgas mājsaimniecības minimālo ienākumu sliekšņu palielinājums no 343/240 euro uz 377/264 euro (9,9 %) un maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu sliekšņa palielinājums no 549/384 euro uz 604/423 euro (10,01 %), preču un pakalpojuma izmaksu sadārdzinājums, pakalpojuma saņēmēju skaita pieaugums līdz 230 personām (2024. gadā 194 personas). Prognozējamie pašvaldības budžeta līdzekļi pakalpojuma nodrošināšanai 2025. gadā – 678 000 euro (ar 10 % pieaugumu). |
Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Sociālā ietekme – plānots, ka noteikumi
pozitīvi ietekmēs mērķgrupu, uz kuru attiecināms noteikumu tiesiskais
regulējums, proti, Saulkrastu novada pašvaldībā deklarētās personas,
kuras atbilst noteikumos noteiktajām kategorijām.
Saistošie noteikumi paredz sniegt jau esošos pašvaldības sociālos pakalpojumus, kā arī nosaka jaunus sociālo pakalpojumu veidus. Šo sociālo pakalpojumu mērķis ir uz personas sociālo aprūpi vai sociālo rehabilitāciju vērstu pakalpojumu sniegšana un pašvaldības iedzīvotāju sociālo problēmu risināšanas pilnveidošana, veicinot iedzīvotāju sociālo funkcionēšanu, līdz ar to neparedz ietekmi uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi, ietekmi uz konkurenci. |
Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām – gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām | Saistošajiem noteikumiem nebūs ietekme uz
kopējo administratīvo slogu, jo netiek veidotas jaunas institūcijas un
netiek noteikti jauni pienākumi. Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās
Sociālais dienests. Mājsaimniecībām administratīvais slogs nemainās, kā arī nav paredzamas papildu administratīvo procedūru izmaksas, jo nemainās tiesības, pienākumi un veicamās darbības. Institūcija, kurā mājsaimniecība var vērsties jautājumos par saistošo noteikumu piemērošanu, ir Sociālais dienests. Saistošajos noteikumos noteikto pakalpojumu saņemšanas kārtība neatšķiras no saistošajos noteikumos Nr. 6/2021 noteiktās kārtības, t.i., lai saņemtu sociālos pakalpojumus, persona uzrāda personu apliecinošu dokumentu un iesniedz Sociālajā dienestā: - iesniegumu; - ģimenes ārsta izsniegtu izziņu par personas veselības stāvokli, kurā norādīts funkcionālo traucējumu veids un akūtas infekcijas (piemēram, plaušu tuberkuloze aktīvajā stadijā, akūtas infekcijas slimības) pazīmes (ja tādas ir), kas var ietekmēt sociālo pakalpojumu sniegšanas kārtību. Izziņā papildus norāda rekomendācijas aprūpei un profilaksei, ja persona vēlas saņemt aprūpi mājās (tai skaitā drošības pogas pakalpojumu), pakalpojumu grupu dzīvoklī, dienas aprūpes centrā, specializētās darbnīcas pakalpojumu, ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu institūcijā; - psihiatra atzinumu par personas psihisko veselību un speciālajām (psihiatriskajām) kontrindikācijām sociālo pakalpojumu saņemšanai (attiecināms tikai uz personām ar garīga rakstura traucējumiem, ja tās vēlas saņemt aprūpi mājās (tai skaitā drošības pogas pakalpojumu), pakalpojumu grupu dzīvoklī, dienas aprūpes centrā, specializētās darbnīcas pakalpojumu vai pakalpojumu ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā; - dokumentus par ienākumiem, ja personai jāveic maksājums par sociālo pakalpojumu un pašvaldībai nav pieejama šāda informācija; - citus dokumentus, ja tie nepieciešami lēmuma pieņemšanai par atbilstoša sociālā pakalpojuma piešķiršanu. Pēc iesnieguma un citu dokumentu saņemšanas Sociālais dienests tos izvērtēs, pārbaudīs pieprasījumā norādīto informāciju un pieņems lēmumu par sociālā pakalpojuma piešķiršanu vai par personas uzņemšanu rindā sociālā pakalpojuma saņemšanai vai gadījumos, ja nav ievērotas saistošo noteikumu vai atbilstošo sociālo pakalpojumu jomas regulējošo normatīvo aktu prasības – par atteikumu piešķirt sociālo pakalpojumu vai uzņemšanu rindā sociālā pakalpojuma saņemšanai. Par pieņemto lēmumu Sociālais dienests informēs personu. Visu sociālo pakalpojumu apmērs ir noteikts saistošajos noteikumos, vai ietverot atsauci uz augstāka spēka normatīvu aktu. Saulkrastu novada pašvaldības pieņemtos lēmumus var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas – nav paredzētas. |
Ietekmi uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošie noteikumi skar pašvaldības
funkciju sociālās palīdzības jomā. Ar saistošo noteikumu apstiprināšanu
saturiski netiek veidota jauna pašvaldības autonomā funkcija, bet tiek
precizēts esošais saturs. Sakarā ar saistošo noteikumu izpildi nav paredzēts veidot jaunas amata vietas, saistošos noteikumos paredzētās darbības nodrošina esošie Saulkrastu novada Sociālā dienesta darbinieki. |
Izpildes nodrošināšana | Saistošos noteikumos paredzētās darbības nodrošina esošie Saulkrastu novada Sociālā dienesta darbinieki, nav paredzēta jaunu institūciju izveide vai esošo institūciju reorganizācija. |
Prasību un izmaksu samērīgumu pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Noteikumi ir atbilstoši iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai – veicināt personu sociālo funkcionēšanu, sniegt atbalstu personām, kura vecuma vai funkcionālo traucējumu dēļ atbilstošu dzīves kvalitāti nevar nodrošināt pati saviem spēkiem, uzlabot personas, ģimenes, personu grupas un sabiedrības dzīves kvalitāti un uzlabot personu spējas sociāli funkcionēt un iekļauties sabiedrībā. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākstāvošiem normatīviem aktiem. |
Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām (tostarp saistošo noteikumu projekta publiskās izvērtēšanas laikā saņemtos sabiedrības viedokļus) | Saistošo noteikumu projekts un tam
pievienotais paskaidrojuma raksts 13.11.2024. publicēts pašvaldības
oficiālajā tīmekļvietnē www.saulkrasti.lv sabiedrības viedokļa
noskaidrošanai, paredzot termiņu viedokļu sniegšanai līdz 27.11.2024. Norādītajā termiņā nav saņemti sabiedrības viedokļi. |
Saulkrastu novada domes priekšsēdētājs N. Līcis