• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Saeima
Oficiālajā izdevumā publicē:
  • Saeimas pieņemtos un Valsts prezidenta izsludinātos likumus. Likumi stājas spēkā četrpadsmitajā dienā pēc izsludināšanas, ja likumā nav noteikts cits spēkā stāšanās termiņš;
  • Saeimas pieņemtos vispārējas nozīmes lēmumus. Lēmumi stājas spēkā to pieņemšanas brīdī;
  • Saeimas sēžu stenogrammas un rakstveidā sniegtās atbildes uz deputātu jautājumiem;
  • Saeimas parlamentārās izmeklēšanas komisiju galaziņojumus.
TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
2025. gada 6. marta Mākslīgā intelekta centra likums. Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 19.03.2025., Nr. 55 https://www.vestnesis.lv/op/2025/55.1

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Likums

Grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā

Vēl šajā numurā

19.03.2025., Nr. 55

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Saeima

Veids: likums

Pieņemts: 06.03.2025.

OP numurs: 2025/55.1

2025/55.1
RĪKI

Saeima ir pieņēmusi un Valsts
prezidents izsludina šādu likumu:

Mākslīgā intelekta centra likums

1. pants. Likuma mērķis

Likuma mērķis ir veidot mākslīgā intelekta tehnoloģiju ekosistēmu un tiesisko ietvaru publiskā sektora, privātā sektora un augstskolu sadarbībai, kā arī noteikt nodibinājuma "Mākslīgā intelekta centrs" (turpmāk — centrs) izveides un darbības mērķi, juridisko statusu, uzdevumus, tiesības, organizatorisko struktūru, finansēšanas avotus un tam piešķirto līdzekļu izmantošanas kārtību.

2. pants. Centra izveides un darbības mērķis

Centra izveides un darbības mērķis ir:

1) apvienot publiskā sektora, privātā sektora un augstskolu intelektuālos un finanšu resursus, lai sekmētu savstarpējo partnerību, inovāciju ieviešanu un attīstību;

2) veicināt mākslīgā intelekta iniciatīvu īstenošanu jomās ar augstu potenciālu atbilstoši nacionālajām interesēm;

3) veicināt valsts konkurētspēju;

4) sekmēt sabiedrības prasmes un vienlīdzību mākslīgā intelekta jomā;

5) nodrošināt to, ka mākslīgā intelekta sistēmas tiek izmantotas ētiski, atbildīgi un droši, ievērojot cilvēka pamattiesības;

6) īstenot pasākumus ar mākslīgā intelekta lietošanu saistīto risku mazināšanai.

3. pants. Centra juridiskais statuss

(1) Centrs ir nodibinājums, kas atbilstoši Biedrību un nodibinājumu likuma prasībām reģistrēts biedrību un nodibinājumu reģistrā.

(2) Centra darbībai piemērojami Biedrību un nodibinājumu likuma noteikumi, ciktāl šajā likumā nav noteikts citādi.

4. pants. Centra uzdevumi

(1) Centram ir šādi uzdevumi:

1) veicināt mākslīgā intelekta tehnoloģiju pielietojumu publiskajā un privātajā sektorā, kā arī apzināt, izstrādāt un koordinēt projektus, tai skaitā veidojot nacionālās un starptautiskās partnerības un piesaistot finansējumu inovāciju projektu īstenošanai valsts pārvaldē, tautsaimniecībā, iekšējās drošības, aizsardzības, izglītības, kultūras, labklājības, sporta, veselības un citās jomās;

2) apzināt ar mākslīgā intelekta risinājumiem saistītos drošības riskus publiskajā un privātajā sektorā un veicināt spēju un pētniecības attīstību šajā jomā;

3) sniegt atzinumu par mākslīgā intelekta sistēmu vai dziļviltojumu tehnoloģiju izmantošanas gadījumiem priekšvēlēšanu aģitācijas periodā, vēlēšanu dienā vai valsts amatpersonu ievēlēšanas, iecelšanas vai apstiprināšanas procesā Saeimā;

4) veicināt informētību un mākslīgā intelekta prasmju paaugstināšanu publiskajā un privātajā sektorā, tostarp saistībā ar risku pārvaldību;

5) sniegt konsultācijas, tai skaitā izstrādāt vadlīnijas publiskajam un privātajam sektoram mākslīgā intelekta jomā;

6) sagatavot priekšlikumus par mākslīgā intelekta jomas attīstību Latvijā, tai skaitā par riskiem, kas būtiski ierobežo cilvēktiesības, demokrātisko valsts iekārtu un sabiedrības drošību;

7) veicināt latviešu valodas ilgtspēju, kultūras datu iekļaušanu mākslīgā intelekta risinājumos un pielāgošanos tiem;

8) apzināt, veidot un organizēt datu kopas mākslīgā intelekta trenēšanai;

9) nodrošināt speciālo regulatīvo vidi mākslīgā intelekta sistēmu attīstībai;

10) īstenot citus ar likumu noteiktus uzdevumus.

(2) Attiecībā uz deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu izpildi centrs atrodas Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas pārraudzībā.

5. pants. Centra tiesības

Centram ir tiesības:

1) izsludināt un organizēt projektu konkursus;

2) piedalīties projektu konkursos, piesaistot finansējumu sava mērķa un uzdevumu īstenošanai;

3) piedalīties starptautiskās organizācijās;

4) sadarboties ar iestādēm mākslīgā intelekta jautājumos;

5) sadarboties ar nevalstiskajām organizācijām ar mākslīgo intelektu saistītos jautājumos;

6) sagatavot rekomendācijas un piedalīties normatīvo aktu izstrādē, tai skaitā identificējot mākslīgā intelekta jomas attīstību kavējošu regulējumu un sagatavojot pilnveides priekšlikumus;

7) savu uzdevumu īstenošanai normatīvajos aktos noteiktā kārtībā un apjomā apstrādāt personas datus;

8) saņemt valsts budžeta finansējumu;

9) pieņemt dāvinājumus un ziedojumus (finanšu līdzekļu, mantiskā un nemantiskā veidā), kas izmantojami centra mērķu īstenošanai;

10) iegūt savā īpašumā un valdījumā kustamas un nekustamas lietas, kā arī tiesības (tai skaitā intelektuālo īpašumu) gan Latvijā, gan ārvalstīs;

11) piesaistīt, uzkrāt, pārvaldīt līdzekļus un sadalīt tos publiskā un privātā sektora projektu īstenošanai mākslīgā intelekta jomā.

6. pants. Centra līdzekļi un darbības nodrošināšana

(1) Centra līdzekļus veido:

1) valsts budžeta līdzekļi;

2) ārvalstu finanšu palīdzības projektu finansējums;

3) fizisko un juridisko personu, tai skaitā ārvalstu fizisko un juridisko personu, dāvinājumi un ziedojumi;

4) ieņēmumi no saimnieciskās darbības, kurai nav peļņas gūšanas rakstura.

(2) Centrs valsts budžeta finansējumu izmanto tikai šajā likumā minēto uzdevumu izpildei.

(3) Kapitālsabiedrības Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma izpratnē, ievērojot minētā likuma noteikumus, ir tiesīgas dāvināt (ziedot) centram finanšu līdzekļus vai mantu tā darbības nodrošināšanai arī valsts pārvaldes, tautsaimniecības, labklājības, iekšējās drošības un aizsardzības jomās. Publiskās personas un kapitālsabiedrības Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma izpratnē, ievērojot minētā likuma noteikumus, var pieņemt lēmumu par mantas nodošanu bezatlīdzības lietošanā centram šā likuma 4. panta pirmajā daļā minēto uzdevumu īstenošanai, līgumā paredzot papildu noteikumus par bezatlīdzības lietošanas pārtraukšanu tad, ja centrs neievēro attiecīgā līguma noteikumus vai bezatlīdzības lietošanā nodotā manta centram vairs nav nepieciešama šā likuma 4. panta pirmajā daļā minēto uzdevumu izpildei.

(4) Centrs savā darbībā nodrošina finanšu līdzekļu un mantas iegūšanas un izlietošanas atklātību un caurspīdīgumu.

7. pants. Centra struktūra

(1) Centra struktūru veido centra padome, valde jeb centra direktors un centra sekretariāts.

(2) Centra padome pilda pārraudzības, tai skaitā valdes darba pārraudzības, un konsultatīvās funkcijas. Centra padomi vada tās priekšsēdētājs.

(3) Centra padomes sastāvā ir deviņi locekļi: pa vienam pārstāvim no Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas, Ekonomikas ministrijas un Aizsardzības ministrijas, kā arī privātā sektora un augstskolu izvirzīti pārstāvji.

(4) Centra valde ir centra direktors. Centra direktoru amatā apstiprina un no amata atceļ centra padome.

(5) Centra sekretariāta funkciju nodrošina Valsts digitālās attīstības aģentūra. Sekretariāts gādā par centra informācijas tehnoloģiju un telekomunikāciju, juridiskā atbalsta, materiāltehnisko, iepirkumu un lietvedības nodrošinājumu, kā arī informācijas drošības pārvaldību.

(6) Lai sasniegtu centra mērķus un uzdevumus, centra padome statūtos noteiktajā kārtībā var izveidot arī citas centra struktūrvienības.

8. pants. Speciālā regulatīvā vide mākslīgā intelekta sistēmu attīstībai

(1) Centrs sadarbībā ar kompetentajām institūcijām organizē speciālo regulatīvo vidi, kurā var darboties no spēkā esošiem normatīvajiem aktiem atšķirīgi noteikumi, lai nodrošinātu mākslīgā intelekta sistēmu izstrādi, pārbaudi un attīstību.

(2) Centrs speciālās regulatīvās vides ietvaros izdod administratīvos aktus. Pieņemot administratīvo aktu, centrs ņem vērā kompetento institūciju ieteikumus un iebildumus attiecībā uz speciālās regulatīvās vides izveidi un darbību. Administratīvajā aktā ietver speciālās regulatīvās vides noteikumus un nosacījumus, dodot atļauju nepiemērot atsevišķas spēkā esošo normatīvo aktu prasības, kā arī paredz un nosaka laika periodu, kurā persona var veikt mākslīgā intelekta sistēmas izstrādi un pārbaudi regulatīvajā vidē. Mākslīgā intelekta sistēmas izstrāde un pārbaude nedrīkst apdraudēt valsts, sabiedrības, vides vai saimnieciskās darbības drošību vai cilvēku veselību un dzīvību. Speciālās regulatīvās vides noteikumi var paredzēt atkāpes no spēkā esošo normatīvo aktu prasībām tiktāl, ciktāl tas objektīvi nepieciešams, lai nodrošinātu mākslīgā intelekta sistēmu izstrādi, pārbaudi un attīstību.

(3) Speciālajā regulatīvajā vidē nevar piedalīties:

1) komersants, kuram piemērotas starptautiskās vai nacionālās sankcijas;

2) kapitālsabiedrība, kurā tieša vai netieša izšķiroša ietekme ir Krievijas Federācijai vai Baltkrievijas Republikai, to pilsoņiem vai juridiskajām personām, kas reģistrētas Krievijas Federācijā vai Baltkrievijas Republikā (turpmāk — Krievijai vai Baltkrievijai piederīgas personas);

3) komandītsabiedrība, kuras biedri ir Krievijai vai Baltkrievijai piederīgas personas vai kurā šīm personām ir izšķiroša ietekme salīdzinājumā ar citiem biedriem;

4) komersants, kuram pēdējo piecu gadu laikā ir piemērotas krimināla rakstura soda sankcijas.

(4) Centra administratīvos aktus speciālās regulatīvās vides ietvaros var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

(5) Ministru kabinets nosaka speciālās regulatīvās vides noteikumus, tās izveidē un darbībā iesaistītās kompetentās institūcijas, kārtību, kādā centrs veic speciālajā regulatīvajā vidē iesniegto projektu iesniegumu atlasi, atlases nolikuma saturu, iesniegumu vērtēšanas kārtības un kritēriju izstrādes pamatprincipus.

9. pants. Datu apstrādes nosacījumi speciālajā regulatīvajā vidē

(1) Lai nodrošinātu mākslīgā intelekta sistēmu izstrādi, pārbaudi un attīstību speciālajā regulatīvajā vidē, centram ir tiesības zinātniski pētnieciskos vai sabiedrības interešu nolūkos pieprasīt un saņemt no valsts informācijas sistēmām personas datus un apstrādāt tos saskaņā ar šā panta nosacījumiem.

(2) Personas datus speciālajā regulatīvajā vidē apstrādā šādiem mērķiem:

1) mākslīgā intelekta sistēmu izstrāde, pārbaude un attīstība;

2) mākslīgā intelekta sistēmu validācija un atbilstība normatīvajiem aktiem un ētikas standartiem.

(3) Centrs, organizējot iesniegumu atlasi, nosaka datu subjektu kategorijas, precīzu apstrādājamo datu apjomu un informācijas sistēmas, no kurām dati var tikt iegūti.

(4) Speciālajā regulatīvajā vidē apstrādā tikai tādus personas datus, kas nepieciešami konkrētās mākslīgā intelekta sistēmas izstrādei, ievērojot datu minimizēšanas principu, un nodrošina, ka dati tiek anonimizēti vai pseidonimizēti, ja tas ir iespējams un netraucē mākslīgā intelekta sistēmas mērķu sasniegšanai.

(5) Personas dati speciālajā regulatīvajā vidē pieejami tikai tiem subjektiem, kuri ir tieši iesaistīti konkrētās mākslīgā intelekta sistēmas izstrādē un kuri ir noslēguši rakstveida vienošanos par personas datu apstrādes noteikumu ievērošanu.

(6) Personas dati, kas tiek apstrādāti speciālajā regulatīvajā vidē, nedrīkst tikt nodoti vai izpausti trešām personām.

(7) Pēc mākslīgā intelekta sistēmas izstrādes visi speciālajā regulatīvajā vidē izmantotie personas dati tiek neatgriezeniski dzēsti, izņemot gadījumus, kad normatīvie akti nosaka citādi.

(8) Ministru kabinets nosaka prasības speciālajā regulatīvajā vidē iesaistītajām personām un to pienākumus, personas datu glabāšanas termiņu, personas datu pieprasīšanas, nodošanas un dzēšanas kārtību, tehniskās un organizatoriskās prasības, kas ievērojamas datu apstrādes procesā.

Pārejas noteikumi

1. Mākslīgā intelekta centru nodibina un Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija piesaka to ierakstīšanai biedrību un nodibinājumu reģistrā līdz 2025. gada 31. martam.

2. Šā likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktā minēto uzdevumu centrs īsteno no 2026. gada 1. jūnija.

3. Ministru kabinets līdz 2025. gada 31. maijam izdod šā likuma 8. panta piektajā daļā un 9. panta astotajā daļā minētos noteikumus.

Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.

Likums Saeimā pieņemts 2025. gada 6. martā.

Valsts prezidents E. Rinkēvičs

Rīgā 2025. gada 19. martā

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!