
Ministru kabineta rīkojumi: Šajā laidienā 7 Pēdējās nedēļas laikā 17 Visi
Ministru kabineta rīkojums Nr. 164
Rīgā 2025. gada 18. martā (prot. Nr. 11 36. §)
Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" projekta "Vienotā būves datu reģistrācijas procesa transformācija" pases apstiprināšanu
1. Apstiprināt projekta "Vienotā būves datu reģistrācijas procesa transformācija" (turpmāk – projekts) pasi (pielikums) un projekta izmaksas 2 800 000 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Reģionālā attīstības fonda finansējumu 2 380 000 euro apmērā un valsts budžeta finansējumu 420 000 euro apmērā, kā arī iekļaut projektu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" (turpmāk – 1.3.1.1. pasākums) atbalstāmo projektu sarakstā.
2. Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai uzaicināt Valsts zemes dienestu iesniegt projekta iesniegumu 1.3.1.1. pasākuma ietvaros.
3. Projektu finansēt 1.3.1.1. pasākuma ietvaros, ja projekta iesniegums atbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un Ministru kabineta 2024. gada 4. jūnija noteikumiem Nr. 338 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" īstenošanas noteikumi".
4. Noteikt Valsts zemes dienestu par projekta iesniedzēju un atbildīgo par projekta īstenošanu un projekta pasē plānoto mērķu un rezultātu (tai skaitā finanšu, rezultāta un iznākuma rādītāju) sasniegšanu.
Ministru prezidente E. Siliņa
Tieslietu ministre I. Lībiņa-Egnere
Tieslietu ministrijas iesniegtajā redakcijā
Pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 18. marta
rīkojumam Nr.
164
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram"
Projekta "Vienotā būves datu reģistrācijas procesa transformācija" pase
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu
1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu (institūcija) | Valsts zemes dienests |
1.2. Projekta īstenošanas partneri (indikatīvi) |
Tiesu administrācija (Valsts vienotā datorizētā Zemesgrāmata) Būvniecības valsts kontroles birojs |
2. Saistītie projekti
2.1. Jomas (domēna) arhitektūras1 nosaukums | "Būvniecība" |
2.2. Saistība ar citiem projektiem |
Būvniecības valsts kontroles biroja īstenojamais projekts "Būvniecības
informācijas sistēmas pilnveide vienotās būves datu reģistrācijas
procesa nodrošināšana" 2014.-2020.gada plānošanas periodā īstenotais "Kadastra informācijas sistēmas modernizācija un datu pakalpojumu attīstība" projekts, kura ietvaros veiktas tādas aktivitātes kā Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas pielāgošana un sistēmas datu apmaiņas procesu pilnveidošana ar citām valsts informācijas sistēmām. Dubultā finansējuma risks nepastāv. |
3. Projekta mērķis un galvenie ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un galvenais saturs |
Projekta mērķis ir izstrādāt ilgtermiņā funkcionējošus risinājumus, kas
atvieglotu un paātrinātu būves reģistrācijas procesa transformāciju gan
personai, gan iesaistītajām iestādēm. Projekta ietvaros paredzēta
vienota būves reģistrācijas procesa izstrāde, ieviešot vienotu datu
plūsmu valsts informācijas sistēmu līmenī sākot no būvniecības
ierosināšanas līdz būves ierakstīšanai zemesgrāmatā, kā arī attiecīgi
nodrošinot vienotā būves reģistrācijas pakalpojuma izstrādi. Sākotnēji vienotais datu reģistrācijas modelis tiktu veidots situācijai, kad zemes īpašnieks būvē ēku uz sev piederošās zemes. Attiecīgi process, kas attiecināms uz citām situācijām varētu tikt ieviests pakāpeniski, pielāgojot to pamatprocesā izvirzītajiem nosacījumiem un veicot izvērtējumu par sākotnējā modeļa darbību. Būves ir iedalītas grupās atkarībā no būvniecības sarežģītības pakāpes, apjoma un iespējamās ietekmes uz cilvēku dzīvību, veselību un vidi, kā arī ievērojot dažādas tiesiskās situācijas, sākotnēji vienotais pakalpojums tiek modelēts uz situāciju, kad zemes īpašnieks būvē ēku uz savas zemes, bet turpmāk pakalpojuma pieejamību plānots attīstīt uz citiem īpašuma veidiem. Vienota būves reģistrācijas pakalpojuma mērķi: 1) uzlabot valsts pārvaldes sniegtos pakalpojumus, ieviešot vienas pieturas aģentūras principu; 2) nodrošināt jēgpilnu valsts institūciju rīcībā esošo datu izmantošanu būves reģistrācijas un ierakstīšanas procesos; 3) nodrošināt efektīvu valsts IS integrāciju; 4) pilnveidot iesaistīto institūciju kompetenci un procesus; 5) nodrošināt nekustamā īpašuma īpašnieku un labticīgo ieguvēju aizsardzības regulējuma ievērošanu; 6) pārskatīt, pilnveidot un efektivizēt datu apmaiņas procesus starp Būvniecības informācijas sistēmu, Kadastra informācijas sistēmu un Zemesgrāmatu, vienlaikus nodrošinot pilnīgu nepieciešamo atbilstošo teksta un telpisko datu apriti. Vienotā būves datu reģistrācijas procesa transformācijas projekta ietvaros tiks veikti šādi pasākumi: - Kadastra informācijas sistēmas pārstrāde; - Valsts vienotās zemesgrāmatas informācijas sistēmas pielāgojumi; - Portāla kadastrs.lv pilnveide – jaunas klientu saskarnes izstrāde, pašapkalpošanās sistēmas izveide. |
||
3.2. Projekta pamatojums (aktualitāte/nepieciešamība/risināmā problēma) |
Saskaņā ar spēkā esošo normatīvo regulējumu, būves reģistrācijas
procesā, kas sākas Būvniecības informācijas sistēmā (turpmāk - BIS),
turpinās Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk
– Kadastra IS) un noslēdzas Valsts vienotā datorizētā zemesgrāmatā
(turpmāk - VVDZ), šobrīd ir iesaistītas vairākas institūcijas (Būvvalde,
pašvaldība, Valsts zemes dienests (turpmāk – VZD), rajona (pilsētas)
tiesa. Būves reģistrācijas procesa laikā būvniecības ierosinātājam,
vēlāk būves īpašniekam, ir vairākkārt jāvēršas dažādās institūcijās,
sākot ar būvvaldi - būvniecības administratīvā procesa īstenošanai, VZD
- būves reģistrācijai Kadastra IS, un rajona (pilsētas) tiesā – būves
ierakstīšanai zemesgrāmatā. Valstī ir izveidotas un funkcionē vairākas
informācijas sistēmas, kas nav savstarpēji pietiekami sasaistītas un to
datu integrācija ir ierobežota, rezultātā dati par būvēm tiek iegūti un
reģistrēti valsts informācijas sistēmās neatkarīgos un paralēlos
procesos, dublējoties, radot nevajadzīgu administratīvo slogu
sabiedrībai, t.sk. valsts informācijas sistēmu pārziņiem. Minētais
process dotajā brīdī nerada iespēju uzņēmējdarbības pārstāvjiem visus
nepieciešamos jautājumus risināt digitāli, radot nepieciešamību izmantot
arī klātienes pakalpojumus.
Esošais process ierobežo pilnvērtīgi izmantot digitālās vides priekšrocības, nenodrošina iesaistīto valsts informācijas sistēmu sadarbspēju un datu integritāti, kā arī kavē privātā sektora digitalizāciju. |
||
3.3. Projekta ieguvumi | Ieguvuma rādītāja mērīšanas vai verificēšanas metode un mērāmais rādītājs (iekļaujot norādi par to, kas un kā tiek mērīts un pārbaudīts) | Vērtība (esošā un plānotā) | Sasniegšanas laiks (gads)2 |
3.3.1. Samazinās VZD darbinieku darba apjoms privātmāju datu reģistrācijas pakalpojumiem, vienlaicīgi ticot datiem, kas nāk no citām IS, paļaujoties, ka BIS dati ir pareizi un atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem. | Pakalpojuma izpildes laiks dienās | 30 darba dienas pirms projekta realizācijas, plānots, ka tas samazinās līdz 15 darba dienām pēc projekta ieviešanas | 3. gads pēc projekta ieviešanas
2029. |
3.3.2. VVDZ spēj saņemt strukturētos datus no citām informācijas sistēmām, tos automātiski reģistrēt un apstrādāt, kā arī izveidot automātiskā lēmuma projekta datus aktualizācijai vai grozīšanai. Tādu datu apstrādes funkcionalitāte būtiski ietaupīs cilvēkresursus gan tiesnešiem, gan tiesu darbiniekiem | Pirms projekta 0, pēc 3 gadiem plānots ka 80% gadījumos, kad tiek saņemts e-paziņojums par izmaiņām datos, sistēma spēj sagatavot automātisko lēmuma projektu | 2029. | |
3.4. Projektā sasniedzamie rezultāti | Mērvienība | Sasniedzamā vērtība | Sasniegšanas laiks (gads) |
3.4.1. Pilnveidoti Kadastra IS darbības procesi | Skaits | 3 | 2027.g. |
3.4.2. Pilnveidota Kadastra IS datu apmaiņas ar citām VIS | Skaits | 2 | 2027.g. |
3.4.3. Veiktas izmaiņas Valsts zemes dienesta portālā Kadastrs.lv:
3.4.3.1. teksta un telpisko datu atspoguļošanas funkcionalitātes pārveide 3.4.3.2. vienotā būves reģistrācijas procesa pakalpojuma datu pieejamība lietotājam, neatkarīgi no valsts informācijas sistēmas vai institūcijas, kurā ierosināts, izpildīts vai saņemts vienotais būves reģistrācijas procesa pakalpojums vai tā posms 3.4.3.3. lietotāja pašapkalpošanās un procesā iesaistīto personu darba vides funkcionalitātes izstrāde |
Skaits | 3 | 2027.g. |
3.4.4. Papildināts VVDZ esošais serviss ar jauno nepieciešamo metodi | Skaits | 1 | 2027.g. |
3.4.5. Papildināta VVDZ pamatdarbības informācijas sistēmas funkcionalitāte atbilstoši jaunajam būves reģistrācijas procesam | Skaits | 1 | 2027.g. |
4. Projekta finansējums
4.1. Projekta finansējums |
2 800 000 euro, (t.sk. ERAF finansējums 2 380 000 euro un valsts budžeta finansējums 420 000 euro). |
4.2. Projekta īstenošanas termiņš |
30 mēneši. |
5. Projekta ieguldījums 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" mērķa rādītāju sasniegšanā
5.1. Ietekme uz Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas rādītājiem
Ietekme |
Atbilstības novērtējums (var būt vairāki varianti) |
Īss ietekmes apraksts | ||||||||||||
5.1.1. Uzņēmumu digitalizācijas veicināšana |
Vienotā būves datu reģistrācijas procesa transformācija datu
reģistrācijas posmā var skart jebkuru līdz šim reģistrētu vai nākotnē
jaunreģistrētu saimnieciskās darbības veicēju, individuālo komersantu,
juridisko vai fizisko personu, kura ir zemes īpašnieks un kurai būs
nepieciešams veikt būves reģistrāciju. Pēc Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem uz 2025.gada 22.janvāri, zemes īpašumi pa īpašumtiesību veidiem ir sadalīti sekojoši:
Visi šie nekustamo īpašumu īpašnieki pēc Vienotā būves datu reģistrācijas procesa transformācijas būves reģistrācijas procesā tiks nodrošināti ar ieviesto vienas pieturas aģentūras principu – vienots datu un to plūsmu dizains visās iesaistītajās iestādēs. Ir pieejami arī Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas pēdējo gadu dati par no jauna reģistrētajām uzbūvētajām privātmājām (kopskaits): 2021.gads – 2 093; 2022. gads – 1 813; 2023. gads – 1 768; 2024. gads – 3 161. Vidēji rēķinot no pieejamiem datiem, prognozējams, ka gada laikā vienoto pakalpojumu izmantos 0.5% no zemes īpašumu īpašniekiem, kas ir 2347 pakalpojuma saņēmēji. Projekta kopējais finansējums tiek ieskaitīts 1.3.1.1.pasākuma iznākuma rādītāja "saimnieciskās darbības veicējiem izstrādāto digitālo pakalpojumu, produktu un procesu vērtība" vērtībā. |
1. Nekustamo īpašumu īpašnieki pēc procesa transformācijas būves
reģistrācijas procesā tiks nodrošināti ar vienas pieturas aģentūras
principu 2. Varēs iesniegt un saņemt digitālus datus no Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas. 3. Uzņēmēji varēs digitalizēt savus būvniecības un būves pārvaldības procesus ar lielāku pievienotu vērtību – vienkāršāka sadarbība ar pārvaldi. 4. Risinājuma ieviešana veicinās investīciju piesaisti, jo ir vienkāršāki un caurspīdīgāki procesi. |
||||||||||||
5.1.2. Eiropas Savienības prasību izpilde |
EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES DIREKTĪVA (ES) 2019/1024 (2019. gada 20. jūnijs) par atvērtajiem datiem un publiskā sektora informācijas atkalizmantošanu Minētā direktīva uzliek par pienākumu publicēt noteiktas datu kopas, kur nepieciešami kvalitatīvi un atkalizmantojami dati. Procesa transformācija nodrošina šo mērķu sasniegšanu. |
Minētā direktīva uzliek par pienākumu publicēt noteiktas datu kopas, kur nepieciešami kvalitatīvi un atkalizmantojami dati. Procesa transformācijas rezultātā tiks nodrošināta un uzlabota publicējamo datu kvalitāte. | ||||||||||||
5.1.3. IKT atbalsta ilgtspēja (t.sk. resursu un tehnoloģiju konsolidācija) | Neatbilst |
5.2. Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi
Skaits | IKT risinājuma nosaukums | Īss apraksts3 | Lietotāju skaits (ar atšifrējumu - saimnieciskās darbības veicēji vai iestādes) |
Termiņš ieviešanai produkcijā (gads, ceturksnis) |
5 | 5.2.1. Kadastra informācijas sistēma | Izveidota vienotās būves reģistrācijas procesa ierosināšanas un izsekošanas funkcionalitāte, nodrošinot pakalpojuma saņēmējām pieteiktā pakalpojuma izsekošanas iespējas. Datu saņemšana no Būvniecības informācijas sistēmas un datu apmaiņa par veiksmīga procesa noslēgšanu nodošana Zemesgrāmatai. | 1 iestāde (260 Valsts zemes dienesta darbinieki, kas netiek ieskaitīti 1.3.1.1.pasākuma rezultāta rādītāja "jaunu un modernizētu publisko digitālo pakalpojumu, produktu un procesu lietotāji" vērtībā) | 2026.gada 1. ceturksnis |
5.2.2. Kadastra informācijas sistēma | Izveidota strukturētu datu apmaiņu starp Kadastra informācijas sistēmu un būvniecības informācijas sistēmu, papildus nepieciešams izveidot vienotu darba kopu Kadastra informācijas sistēmā. | 1 iestāde (260 Valsts zemes dienesta darbinieki, kas netiek ieskaitīti 1.3.1.1.pasākuma rezultāta rādītāja "jaunu un modernizētu publisko digitālo pakalpojumu, produktu un procesu lietotāji" vērtībā) | 2026. gada 3. ceturksnis | |
5.2.3. Kadastra informācijas sistēma | Izveidotas vienotās darba kopas Kadastra informācijas sistēmā. Veikta datu kopu aktualizācija izplatīšanas tīklos. | 1 iestāde (260 Valsts zemes dienesta darbinieki, kas netiek ieskaitīti 1.3.1.1.pasākuma rezultāta rādītāja "jaunu un modernizētu publisko digitālo pakalpojumu, produktu un procesu lietotāji" vērtībā) | 2027. gada 2. ceturksnis | |
5.2.4. Valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas informācijas sistēma | Nepieciešams papildināt VVDZ pamatdarbības informācijas sistēmas funkcionalitāti atbilstoši jaunajam būves reģistrācijas procesam, kā arī papildināt VVDZ esošo servisu ar jauno nepieciešamo metodi, lai VVDZ spētu saņemt strukturētos datus no citām informācijas sistēmām, tos automātiski reģistrēt un apstrādāt, kā arī izveidot automātiskā lēmuma projekta datus aktualizācijai vai grozīšanai. | 1 iestāde (1420 VVDZ reģistrācijas sistēmas lietotāji, kas netiek ieskaitīti 1.3.1.1. pasākuma rezultāta rādītāja "jaunu un modernizētu publisko digitālo pakalpojumu, produktu un procesu lietotāji" vērtībā) | 2026. gada 1. ceturksnis | |
5.2.5. Portāla kadastrs.lv pilnveide | Nepieciešams izveidot jaunu pašapkalpošanās portālu. Tiks nodrošināta Dienesta pakalpojumu pieejamība intuitīvā un lietotājorientētā veidā primāri bez Dienesta darbinieku iesaistes. Tāpat tiks nodrošināta Portāla integrācija ar Dienesta iekšējām un ārējām informācijas sistēmām, kā arī tiks nodrošināta vienotā būves reģistrācijas procesa pakalpojuma datu pieejamība Portāla lietotājam, neatkarīgi no valsts informācijas sistēmas vai institūcijas, kurā vienotā būves reģistrācijas procesa pakalpojums ir ierosināts, izpildīts vai saņemts. | 1 iestāde (99 745 fiziskas un juridiskas personas un Valsts zemes dienesta darbinieki (2023. gadā aktīvo lietotāju skaits), kas netiek ieskaitīti 1.3.1.1.pasākuma rezultāta rādītāja "jaunu un modernizētu publisko digitālo pakalpojumu, produktu un procesu lietotāji" vērtībā)) |
2026. gada 1. ceturksnis |
5.3. Ietekme uz pārvaldes centralizētām funkcijām un koplietošanas pakalpojumiem
Skaits | Pakalpojums (pakalpojumu grupa) | Koplietošanas pakalpojumu lietotāji (institūcijas) | Norāde uz MK lēmumu par attīstības plānu |
- | - | - |
5.4. Centralizēti pārvaldāmās nozares būtiskās datu kopas
Skaits | Saturu raksturojošs nosaukums | Termiņš piekļuves nodrošināšanai (gads, ceturksnis) |
Jaunas datu kopas neveidosies šajā procesā |
6. Izmaksu un ieguvumu analīze
Valsts zemes dienestam kā finansējuma saņēmējam sniegtais atbalsts nav
kvalificējams kā komercdarbības atbalsts. Atbalsts ir plānots valsts
deleģētas funkcijas veikšanai, kas nav saimnieciskā darbība. Vienotā būves datu reģistrācijas procesa transformācijas attīstības projekta galvenais mērķis ir transformēt valsts pakalpojumu kopumu būves reģistrācijas procesā, ieviešot vienas pieturas aģentūras principu – vienots datu un to plūsmu dizains Valsts zemes dienestā un Zemesgrāmatā. Nozīmīgs sociālekonomiskais ieguvums ir paredzēts pakalpojuma pieteicējiem veidot izmaiņas Valsts zemes dienesta portālā Kadastrs.lv, kur paredzēts: - teksta un telpisko datu atspoguļošanas funkcionalitātes pārveidei; - vienotā būves reģistrācijas procesa pakalpojuma datu pieejamība lietotājam, neatkarīgi no valsts informācijas sistēmas vai institūcijas, kurā ierosināts, izpildīts vai saņemts vienotais būves reģistrācijas procesa pakalpojums vai tā posms; - lietotāja pašapkalpošanās un procesā iesaistīto personu darba vides funkcionalitātes izstrāde. Projekta ieguvumi būs efektivizēti VZD biznesa procesi, lai izvairītos no dubultas datu ievades, kļūdām un neaktuālas informācijas un nodrošinātu pilnvērtīgus pakalpojumus iedzīvotājiem, tādējādi mazinot administratīvo slogu (piemēram, samazinot nepieciešamo laiku konkrētu pakalpojumu pieprasīšanai un saņemšanai). Pakalpojuma izpildes laiks šobrīd ir 30 darba dienas, plānots, ka tas samazinās līdz 15 darba dienām. Samazinājums pakalpojuma izpildes laikam panākams pakāpeniski - pirmajā gadā pēc projekta ieviešanas samazināsies līdz 25, otrajā gadā līdz 20, bet trešajā gadā līdz 15 darba dienām. Projekta ieviešanas rezultātā sociālekonomiskie ieguvumi un pārvaldes izdevumu ietaupījums veido 550 395 euro gadā, tajā skaitā: 1. Administratīvā sloga samazinājums sabiedrībai 171 918 euro gadā Valstī ir izveidotas un funkcionē vairākas informācijas sistēmas, kas nav savstarpēji pietiekami sasaistītas un to datu integrācija ir ierobežota, rezultātā dati par būvēm tiek iegūti un reģistrēti valsts informācijas sistēmās neatkarīgos un paralēlos procesos, dublējoties, radot nevajadzīgu administratīvo slogu sabiedrībai, t.sk. valsts informācijas sistēmu pārziņiem. Nodrošinot vienotu procesu klientiem samazinātos administratīvais slogs un tiktu nodrošināta klientiem ērta piekļuve pakalpojumiem. Pieaug portālā Kadastrs.lv veikto pieprasījumu īpatsvars no visiem Dienestā saņemtiem pieprasījumiem – 2023.gadā - 45 %, sasniedzamais mērķis 2030. gadā – 65% Administratīvā sloga samazinājuma aprēķins balstīts uz šādiem pieņēmumiem: • vidējie ceļa izdevumi Rīgā (pārvietojas ar sabiedrisko transportu vai automašīnu un izmanto stāvvietu) 7,00 euro; • vidējie ceļa izdevumi reģions (pārvietojas ar sabiedrisko transportu vai automašīnu un izmanto stāvvietu) 10,00 euro; • klātienes pakalpojumi Rīgā ir 3 672 (skaits); • klātienes pakalpojumi reģionos 9 167 (skaits); • vidējā vienas stundas darba likme Latvijā 2024. gadā – 10 euro (atbilstoši CSP datiem 2024.gada 2.ceturksnī vidējā bruto alga Latvijā 1671 euro. Pieņēmums, 2024.gada vidēji mēnesī strādā 167h. Aprēķins: stundas bruto likme 1671 euro/167h ir 10 euro/h); • patērētais laiks ceļā, pārvietošanās laiks un VZD KAC apmeklējums – 2,5h; • Plānots samazināt klātienē apstrādāto pakalpojumu īpatsvaru par 5%. Samazināts klātienes pakalpojumu skaits Rīgā 5%*3672 skaits= 184 Samazināts klātienes pakalpojumu skaits reģionos 5%*9167 skaits= 458 Ieguvuma aprēķins (7 euro * 184 skaits + 10 euro * 458 skaits)+(10 euro/h * 2.5h * 184 skaits +10 euro/h * 2.5h * 458 skaits) = 21 918 euro 2. Laika ietaupījums Dienesta klientiem Ieviešot vienotu un vienkāršotu risinājumu reģistrācijas pakalpojumiem, sagaidāms, ka kļūdaino reģistrācijas pakalpojumu skaits samazināsies par 5 000 pakalpojumiem gadā, kuriem ir nepieciešama reģistrācija no BIS iesniegtajiem dokumentiem attiecībā pret pašreizējo situāciju. Līdz šim visvairāk kļūdas pakalpojumos ir iesniedzamos dokumentos un datos, kuri tiek iesniegti BIS. Tā rezultātā radīsies sloga un izmaksu samazinājums Dienesta klientiem: Klienti konstatēto kļūdu novēršanai vidēji patērē trīs stundas. Vienas stundas darbaspēka izmaksas Latvijā 2024. gada 2.ceturksnī atbilstoši CSP datiem ir 10,00 EUR/h (1671 euro). Samazinoties kļūdaino reģistrācijas pakalpojumu skaitam par 5 000, kopējais laika ietaupījums Dienesta klientiem, novērtējot to naudas izteiksmē, veidojas 150 000 EUR gadā pēc sistēmas papildinājumu ieviešanas produktīvā lietošanā. 150 000 + 21 918 = 171 918 EUR 3. Administratīvo izmaksu samazinājums Dienestam 378 477 euro gadā Šobrīd īstenotais risinājumus paredz atvieglotu un paātrinātu būves
reģistrācijas procesa transformāciju Sagaidāms, ka gadā no BIS saņem aptuveni 20 000 pieprasījumu būvju datu reģistrēšanai no dokumentiem vai kadastrālai uzmērīšanai. Ieviešot vienotu un vienkāršotu risinājumu datu reģistrācijas
pakalpojumiem, kļūdaino reģistrācijas Administratīvo izmaksu samazinājums dienestam balstīts uz šādiem pieņēmumiem: Samazinās portālā Kadastrs.lv ierosināto pakalpojumu reģistrācijas pēcapstrāde (konsultantu manuālais darbs) - 2023.gadā – vidēji 24 min vienam pieprasījumam, sasniedzamais mērķis 2030. gadā – 12 min. • Samazinās pasūtījuma laiks par 0.2h • Vidējais pasūtījumus skaits gadā 30 000 • Darba stundas 2024.gadā 2003h • Mēnešalga 2024.gada noteiktais viduspunkts 8.mēnešalgas grupa 1471 euro Ieguvuma aprēķins (30 000 skaits*0.2h)/2003h*1471euro*12 mēneši = 52 877 euro 325 600 + 52 877 = 378 477 EUR. |
7. Cita būtiska informācija
Vienotā būves datu reģistrācijas procesa transformācijas attīstības
projektā kā sadarbības partneris tiek piesaistīts Vienotā valsts
datorizētā zemesgrāmata (Tiesu administrācija). Nepieciešamības gadījumā
citi sadarbības partneri tiks piesaistīti projekta īstenošanas laikā. Projekts ir realizējams kopā ar Būvniecības valsts kontroles biroja projektu Būvniecības informācijas sistēmas pilnveide vienotā būves datu reģistrācija, jo mērķa sasniegšanai pilnā apmērā nav iespējams projektus savstarpēji prioritizēt un kādu no tiem neīstenot. Projektā īstenošanā iesaistītā institūcija – Valsts zemes dienests, un partneri – Tiesu administrācija un Būvniecības valsts kontroles birojs, ir tiešās pārvaldes iestādes, kas projekta ietvaros savas kompetences ietvaros veiks tām normatīvajos aktos noteiktās funkcijas. Ievērojot minēto, projekta ietvaros iestādēm sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā atbalsts saimnieciskai darbībai vai komercdarbībai. |
8. Atbildīgā kontaktpersona
Vārds Uzvārds | Amats | Kontaktinformācija |
Ilze Ripa | Informācijas sistēmu attīstības departamenta direktore | Ilze.Ripa@vzd.gov.lv 64207412 |
Lietotie saīsinājumi:
IKT – informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
MK – Ministru kabinets
VARAM – Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
1 https://www.varam.gov.lv/lv/valsts-parvaldes-jomu-domenu-arhitekturas
2 Projekta laikā vai 2 gadus pēc projekta noslēguma, ja attiecināms
3 Iekļaujot norādi pakalpojumam, procesam vai produktam, kas izstrādāts – izveidots/pilnveidots un vai reģistrēts VIRSIS)