
Ministru kabineta rīkojumi: Šajā laidienā 8 Pēdējās nedēļas laikā 10 Visi
Ministru kabineta rīkojums Nr. 177
Rīgā 2025. gada 25. martā (prot. Nr. 12 26. §)
Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas
2021.–2027.
gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas
priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un
publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība
un iespēju radīšana privātajam sektoram" projekta "Būvniecības informācijas
sistēmas pilnveide vienotā būves datu reģistrācijas procesa nodrošināšanai"
pases apstiprināšanu
1. Apstiprināt projekta "Būvniecības informācijas sistēmas pilnveide vienotā būves datu reģistrācijas procesa nodrošināšanai" (turpmāk – projekts) pasi (pielikums) un projekta izmaksas 1 535 000 euro apmērā (tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda programmas 2021.–2027. gadam finansējumu 1 304 750 euro apmērā un valsts budžeta finansējumu 230 250 euro apmērā) un iekļaut Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" (turpmāk – 1.3.1.1. pasākums) atbalstāmo projektu sarakstā.
2. Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai uzaicināt Būvniecības valsts kontroles biroju iesniegt projekta iesniegumu 1.3.1.1. pasākuma ietvaros.
3. Projektu finansēt 1.3.1.1. pasākuma ietvaros, ja projekta iesniegums atbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un Ministru kabineta 2024. gada 4. jūnija noteikumiem Nr. 338 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" īstenošanas noteikumi".
4. Noteikt Būvniecības valsts kontroles biroju par projekta iesniedzēju un atbildīgo par projekta īstenošanu un projekta pasē plānoto mērķu un rezultātu (tai skaitā finanšu, rezultāta un iznākuma rādītāju) sasniegšanu.
5. Noteikt, ka pēc projekta pabeigšanas, sākot ar 2028. gadu, projekta rezultātu uzturēšanas izmaksas nepārsniedz 211 150 euro gadā. Ekonomikas ministrijai finansējumu projekta rezultātu uzturēšanas izmaksu segšanai pieprasīt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Ministru prezidente E. Siliņa
Ekonomikas ministrs V. Valainis
Ekonomikas ministrijas iesniegtajā redakcijā
Pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 25. marta
rīkojumam Nr. 177
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram"
Projekta "Būvniecības informācijas sistēmas pilnveide vienotā būves datu reģistrācijas procesa nodrošināšanai" pase
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu
1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu (institūcija) | Būvniecības valsts kontroles birojs |
1.2. Projekta īstenošanas partneri (indikatīvi) | Ekonomikas ministrija Valsts zemes dienests Tiesu administrācija |
2. Saistītie projekti
2.1. Jomas (domēna) arhitektūras nosaukums | Būvniecība |
2.2. Saistība ar citiem projektiem | Īstenojamam projektam cieša saistība ar VZD projektu "Vienotā būves datu reģistrācijas procesa transformācija" |
3. Projekta mērķis un galvenie ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un galvenais saturs | Projekta mērķis ir izstrādāt
ilgtermiņā funkcionējošus risinājumus, kas atvieglotu un paātrinātu
būves reģistrācijas procesa transformāciju gan personai, gan
iesaistītajām iestādēm, sākotnēji attiecinot to uz gadījumiem, kad zemes
īpašnieks būvē dzīvojamo māju uz savas zemes (pamata process). Ieviešot
pamata procesu, pēc projekta īstenošanas beigām pakalpojums tiks
pakāpeniski attiecināts arī uz citiem subjektiem un īpašuma formām. Attīstības aktivitātes mērķa sasniegšanai tiks īstenotas šādas darbības: 1. BIS funkcionalitātes izstrāde un ar izstrādi saistītās aktivitātes 1.1. Esošo BIS procesu pilnveidošana, veidojot jaunu funkcionalitāšu izveidi būves datu vienotā reģistrācijas procesa ieviešanai; 1.2. Esošo BIS servisu un e-pakalpojumu būtiska pilnveidošana būves datu vienotā reģistrācijas procesa nodrošināšanai; 1.3. Datu apmaiņas saskarņu izmaiņas un papildinājumi, lai nodrošinātu būves datu vienotajam reģistrācijas procesam nepieciešamo datu izgūšanu un nodošanu (BIS – ATIS (Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēma), BIS – NĪVKIS, BIS – Zemesgrāmata); 1.4. Būves pases pamatdatu un atribūtu pilnveide, nodrošinot ģeotelpisko datu pieejamību vektordatu formātā; 1.5. Kontroles mehānismu un automatizētā risku algoritma pilnveide datu kvalitātes nodrošināšanai un juridiskā spēka pārbaudei; 1.6. BIS lietotāju un būvvalžu apmācības par būves datu vienotā reģistrācijas procesa funkcionālo risinājumu; 1.7. BIS pilnveidotā procesa jaunizveidotās funkcionalitātes drošības audits. 2. Projekta administrēšana |
||
3.2. Projekta pamatojums (aktualitāte/nepieciešamība/risināmā problēma) | Jaunās ēkas būvniecības vai
pārbūves process ietver 3 pamatposmus – būvniecība, jeb būvniecības
ieceres īstenošana, ēkas un to raksturojošo datu reģistrācija Kadastrā,
t.sk. kadastrālās vērtības noteikšana, ēkas ierakstīšana Zemesgrāmatā,
t.i. īpašuma tiesību nostiprināšana. Katrs posms ir piekritīgs
atsevišķai institūcijai un tiek īstenots, izmantojot valsts informācijas
sistēmu. Saskaņā ar spēkā esošo normatīvo regulējumu būves reģistrācijas
procesam, kas sākas ar datu ievadi Būvniecības informācijas sistēmā
(turpmāk – BIS) un noslēdzas ar īpašumtiesību nostiprināšanu Valsts
vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā (turpmāk – Zemesgrāmata), šobrīd ir
iesaistītas vairākas institūcijas (būvvalde, pašvaldība, Valsts zemes
dienests, rajona (pilsētas) tiesa), kuru savstarpējā sadarbība nav
pietiekama, lai sniegtu pakalpojumu atbilstoši labas pārvaldības
principiem. Būves reģistrācijas procesa laikā būvniecības ierosinātājam,
vēlāk būves īpašniekam, ir vairākkārt jāvēršas dažādās institūcijās –
sākot ar būvvaldi būvniecības administratīvā procesa īstenošanai, Valsts
zemes dienestā būves reģistrācijai Nekustamā īpašuma valsts kadastra
informācijas sistēmā (NĪVKIS) un rajona (pilsētas) tiesā – būves
ierakstīšanai Zemesgrāmatā. Turklāt, neskatoties uz to, ka valstī ir
izveidotas un funkcionē vairākas informācijas sistēmas, tās nav
savstarpēji pietiekami sasaistītas un to datu integrācija ir ierobežota
apjomā, kā rezultātā dati par būvēm tiek iegūti un reģistrēti valsts
informācijas sistēmās neatkarīgos un paralēlos procesos, dublējoties,
radot nevajadzīgu administratīvo slogu sabiedrībai, t.sk. valsts
informācijas sistēmu pārziņiem.
Lai gan jau šobrīd ir panākta vairāku procesu savstarpēja integrācija, to nevar uzskatīt par vienotu procesu vai optimālu būves reģistrācijas procesu: 1) Datu reģistrācijas pamatā ir manuālā datu ievade informācijas sistēmās. Lai gan atsevišķos gadījumos ir ieviesta datu reģistrācija Kadastrā, balstoties uz būvniecības procesa ietvaros radītiem datiem un dokumentiem, tā joprojām pamatā veikta manuāli, tai skaitā sagatavojot būves kadastrālās uzmērīšanas lietu vai bez tās. 2) Personai ir jāiesniedz Valsts zemes dienestā ēkas reģistrācijai un datu aktualizācijai iesniegums, kā arī reģistrācijai nepieciešamos dokumentus, ja tie nav pieejami BIS. Viena iesnieguma iesniegšana darbībām abās sistēmās attiecas tikai uz atsevišķiem gadījumiem. Minētais process dotajā brīdī nerada iespēju uzņēmējdarbības pārstāvjiem visus nepieciešamos jautājumus risināt digitāli, jo nepieciešams izmantot arī klātienes pakalpojumus. Tādējādi nekustamā īpašuma attīstīšanā tiek identificēta pastāvoša problēma, kas veido būtisku administratīvo slogu. Ar projekta ieviešanu tiks risināti pasākumi efektīvai vienotā reģistrācijas procesa ieviešanai: 1) pilnveidot starpiestāžu sadarbību; 2) uzlabot būvniecības ieceres tiesiskuma pārbaudi būvniecības ieceres akceptēšanas posmā, mazinot risku, ka reģistrējot ekspluatācijā nodotu būvi, tiks atklāti tādi normatīvā regulējuma pārkāpumi, kas būs šķērslis būves reģistrācijai Kadastrā vai Zemesgrāmatā; 3) uzlabot sasaisti starp būvniecības ieceres īstenošanas administratīvo procesu un īpašuma tiesību nostiprināšanas civilprocesu; 4) pielāgot BIS, Kadastra un Zemesgrāmatas funkcionalitāti, nodrošinot efektīvu datu apmaiņu procesu nodrošināšanai. |
||
3.3. Projekta ieguvumi | Ieguvuma rādītāja mērīšanas vai verificēšanas metode un mērāmais rādītājs (iekļaujot norādi par to, kas un kā tiek mērīts un pārbaudīts) | Vērtība (esošā un plānotā) | Sasniegšanas laiks (gads)1 |
3.3.1. samazināts pakalpojuma sniegšanas laiks un administratīvais slogs būvniecības procesa dalībniekiem | Laika patēriņa samazinājums būvniecības
procesa dalībniekiem. BIS datos nostiprināts ierosinājums jeb vēlme attiecīgajam (vienam kopīgam) datu reģistrācijas procesam ir saistošs visām tieši iesaistītajām pusēm un aizstāj visus līdz šim definētos nepieciešamos dokumentus. Pakalpojuma izpildes laika samazinājums, kas saistīts gan ar video pamācību un rokasgrāmatas caurskati, lai lietotājs varētu izmantot pakalpojumu un paša procesa izpilde BIS. Šobrīd šis process var aizņemt vismaz 1,5 h, savukārt uzlabojot un izveidojot vienu kopīgu nostiprinājuma ierosinājumu laiks samazināsies līdz 1 stundai. |
Samazinājums patērētajam laikam vismaz par 30% |
2027 |
3.3.2. Pilnveidotā procesa ietvaros tiks radītas 4 jaunas datu kopas. | Ņemot vērā datos balstītu lēmumu stratēģisko svarīgumu, ir kritiska nepieciešamība nodrošināt pilnvērtīgu, aktuālu un brīvi pieejamu informāciju ne tikai citām institūcijām, pašvaldībām, bet arī sabiedrībai, uzņēmējiem. Projekta ietvaros ir paredzēts radīt jaunas datu kopas 1) Būvniecības ieceru skaits pa ieceres veidiem; 2) Būvniecības ieceres izskatīšanas laiks; 3) Būvniecības ieceres dokumentācijas saskaņošanas laiks; 4) Būvniecības ieceres virzības progress, kas uzskatāmi ļaus novērtēt aktuālo situāciju un plānot atbilstošo procesu pilnveidi publiskās pārvaldes efektivitātes palielināšanai. | Esošās datu kopas – 53, plānotās – 57. |
2027 |
3.4. Projektā sasniedzamie rezultāti | Mērvienība | Sasniedzamā vērtība | Sasniegšanas laiks (gads) |
3.4.1. Pārskatīti, pilnveidoti un efektivizēti datu apmaiņas procesi | Pilnveidoti un efektivizēti datu apmaiņas procesi starp BIS-NĪVKIS, BIS-Zemesgrāmata vienlaikus nodrošinot pilnīgu nepieciešamo atbilstošo teksta un telpisko datu apriti |
2 procesi |
2027 |
4. Projekta finansējums
4.1. Projekta finansējums |
1 535 000 euro (ERAF finansējums 85% apmērā 1 304 750 euro un valsts budžeta finansējums 15% apmērā 230 250 euro) |
4.2. Projekta īstenošanas termiņš |
36 mēneši |
5. Projekta ieguldījums 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" mērķa rādītāju sasniegšanā
5.1. Ietekme uz Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas rādītājiem
Ietekme | Atbilstības novērtējums
(var būt vairāki varianti) |
Īss ietekmes apraksts |
5.1.1. Uzņēmumu digitalizācijas veicināšana | Vienotā būves datu reģistrācijas procesa
transformācija datu reģistrācijas posmā var skart jebkuru līdz šim
reģistrētu vai nākotnē jaunreģistrētu saimnieciskās darbības veicēju,
individuālo komersantu, juridisko personu vai fizisko personu, kuram būs
nepieciešams veikt būves reģistrāciju. Transformācijas rezultātā tiek
uzlabots ne tikai pakalpojuma sniegšanas posms no valsts puses, bet tas
ļauj uzņēmējiem digitalizēt savus procesus un plānot darbības
būvniecības jomā. Kas noteikti veicinās arī investīciju piesaisti. Latvijas aktīvo būvkomersantu skaits 7 001, no kuriem prognozējams vismaz 10% (t.i. vismaz 700* saimnieciskās darbības veicējs) apmērā skars saimniecisko darbību, kas saistīta ar būvju reģistrēšanas procesiem.** Informācija no www.bis.gov.lv |
1. Atklāta informācija par pakalpojuma
izpildes gaitu un aktuālo statusu. Klientam nav jāskata Kadastra vai
Zemesgrāmatas dati atsevišķi, lai redzētu pasūtījuma izpildes statusu,
jo tas noskaidrojams BIS. Dati ir savstarpēji savietojami visās
iesaistītajās IS. Dati pieejami digitāli.
Process ietekmē visus: 2. Uzņēmēji varēs digitalizēt savus būvniecības un būves pārvaldības procesus ar lielāku pievienotu vērtību – vienkāršāka sadarbība ar pārvaldi. 3. Risinājuma ieviešana veicinās investīciju piesaisti, jo ir vienkāršāki un caurspīdīgāki procesi. |
5.1.2. Eiropas Savienības prasību izpilde | EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES DIREKTĪVA
(ES) 2019/1024 (2019. gada 20. jūnijs) par atvērtajiem datiem un publiskā sektora informācijas atkalizmantošanu. Minētā direktīva uzliek par pienākumu publicēt noteiktas datu kopas, kur nepieciešami kvalitatīvi un atkalizmantojami dati. Procesa pilnveidojumi nodrošina šo mērķu sasniegšanu. Projekta ietvaros tiks būtiski pilnveidoti dati un izveidotas 4 jaunas datu kopas: 1) Būvniecības ieceru skaits pa ieceres veidiem; 2) Būvniecības ieceres izskatīšanas laiks; 3) Būvniecības ieceres dokumentācijas saskaņošanas laiks; 4) Būvniecības ieceres virzības progress, kuras tiks publicētas Atvērto datu portālā. |
Pilnveidotā procesa rezultātā tiks nodrošināta un uzlabota datu kvalitāte, kas radīs 3 jaunas datu kopas, kas varētu interesēt saimnieciskās darbība sveicējus, investorus. |
5.1.3. IKT atbalsta ilgtspēja (t.sk. resursu un tehnoloģiju konsolidācija) | Neatbilst | - |
* norādītie lietotāji atbilstoši 1.3.1.1.pasākuma rezultāta rādītajam "jaunu un modernizētu publisko digitālo pakalpojumu, produktu un procesu lietotāji".
**projekta kopējais finansējums tiek ieskaitīts 1.3.1.1.pasākuma iznākuma rādītāja "saimnieciskās darbības veicējiem izstrādāto digitālo pakalpojumu, produktu un procesu vērtība" vērtībā.
5.2. Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi
Skaits |
IKT risinājuma nosaukums |
Īss apraksts2 |
Lietotāju skaits (ar atšifrējumu – saimnieciskās darbības veicēji vai iestādes) |
Termiņš ieviešanai produkcijā (gads, ceturksnis) |
1 |
Būvniecības informācijas sistēma BIS | BIS – tiks mainīta un papildināta funkcionalitāte (VIRSIS Nr. 5.944). | Kā saimnieciskās darbības veicēji – 700 Būvkomersanti – (vismaz 10% apmērā no reģistrētajiem 7001 būvkomersantiem) | 2027.g 1.cet. |
5.3. Ietekme uz pārvaldes centralizētām funkcijām un koplietošanas pakalpojumiem
Skaits |
Pakalpojums (pakalpojumu grupa) |
Koplietošanas pakalpojumu lietotāji (institūcijas) |
Norāde uz MK lēmumu par attīstības plānu |
- | - | - |
5.4. Centralizēti pārvaldāmās nozares būtiskās datu kopas
Skaits |
Saturu raksturojošs nosaukums |
Termiņš piekļuves nodrošināšanai (gads, ceturksnis) |
Aktivitātes ietvaros plānots radīt 4 jaunas datu kopas: 1) Būvniecības ieceru skaits pa ieceres veidiem; 2) Būvniecības ieceres izskatīšanas laiks; 3) Būvniecības ieceres dokumentācijas saskaņošanas laiks; 4) Būvniecības ieceres virzības progress, esošo un pilnveidojamo procesu nodrošinājumam dati tiek ņemti no citām valsts informācijas sistēmām vai salīdzināti pret tajās esošajiem datiem. Esošo sistēmas datu kopu kvalitāte tiek nodrošināta atbilstoši MK noteikumu Nr.367 prasībām. Katras publiski pieejamās datu kopas apraksts ir pieejams Atvērto datu portālā: https://data.gov.lv/dati/lv/organization/buvniecibas-valsts-kontroles-birojs | 2027.g. 1.cet. |
7. Izmaksu un ieguvumu analīze
Vienotā būves datu reģistrācijas procesā būtiskākie
ieguvumi identificējami NĪVKIS un Zemesgrāmatas sistēmu procesos, līdz
ar to būtiskākie ieguvumi VZD un TA administrēšanas nodrošināšanai. BIS
esošo procesu pilnveide vairāk identificējami kā atbalstošie procesi.
Tāpēc izmaksu un ieguvumu analīzes dati balstīti uz sabiedrības
administratīvā sloga samazinājumu, kas veidosies, jo pakalpojuma
pieteicējiem būs iespēja veidot izmaiņas Valsts zemes dienesta portālā
Kadastrs.lv, kur tiks uzlabota sasaiste starp būvniecības ieceres
īstenošanas administratīvo procesu un īpašuma tiesību nostiprināšanas
civilprocesu, jo tiks pielāgota BIS, Kadastra un Zemesgrāmatas
funkcionalitāte, nodrošinot efektīvu datu apmaiņu procesu
nodrošināšanai. Kopējais ieguvums sabiedrībai gadā prognozējams EUR
259 088 apmērā. Pakalpojuma izpildes laiks VZD šobrīd ir 30 darba
dienas, plānots, ka tas samazinās līdz 15 darba dienām. Samazinājums
pakalpojuma izpildes laikam panākams pakāpeniski - pirmajā gadā pēc
projekta ieviešanas samazināsies līdz 25, otrajā gadā līdz 20, bet
trešajā gadā līdz 15 darba dienām.
|
8. Cita būtiska informācija
Projekta skatāms sinerģijā ar VZD projektu "Vienotā
būves datu reģistrācijas procesa transformācija" un projekta mērķa
sasniegšana iespējama tikai abu projektu veiksmīgas realizācijas
rezultātā.
Projekta ieviešanai būs nepieciešams veikt normatīvo aktu grozījumus. Šobrīd identificēti grozījumu nepieciešamība šādiem normatīvajiem aktiem: Ministru kabineta 2014. gada 2. septembra noteikumi Nr. 529 "Ēku būvnoteikumi", Ministru kabineta 2014.gada 19.augusta noteikumos Nr.500 "Vispārīgie būvnoteikumi", Ministru kabineta 2023.gada 7.marta noteikumos Nr.116 "Būvju kadastrālās uzmērīšanas noteikumi". |
9. Atbildīgā kontaktpersona
Vārds Uzvārds |
Amats |
Kontaktinformācija |
Iļja Zapoļskihs |
Būvniecības valsts kontroles birojs, Informācijas sistēmu departaments, Būvniecības informācijas sistēmas attīstības nodaļas vadītājs |
Ilja.Zapolskihs@bvkb.gov.lv +371 67013308 |
Lietotie saīsinājumi:
IKT – informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
MK – Ministru kabinets
VARAM – Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
1 Projekta laikā vai 2 gadus pēc projekta noslēguma, ja attiecināms
2 Iekļaujot norādi pakalpojumam, procesam vai produktam, kas izstrādāts – izveidots/pilnveidots un vai reģistrēts VIRSIS)