Braukt vai nebraukt – vairs nav jautājums
Žaneta Ozoliņa, politoloģe, Latvijas Universitātes profesore
Atskatoties uz pagājušo nedēļu, protams, svarīgākais notikums ir joprojām virmojošās kaislības ap 9.maijā plānotajiem notikumiem Maskavā un diskusijas, vai Latvijas Valsts prezidentei vajag vai nevajag braukt uz 9.maija svinībām Maskavā.
Žaneta Ozoliņa Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Nebraucot uz Maskavu, Latvija neiegūtu neko
Argumentu spektrs ir ļoti plašs.
Sākot no tā, ka nevajag braukt, kamēr Krievija nav atvainojusies
Latvijai par okupāciju un tās nodarītajām sekām, līdz viedoklim,
ka jābrauc, jo jāskatās nākotnē, un kādreiz ir vērts pagātni
vismaz uz laiku nolikt malā.
Protams, taisnība ir gan viena, gan otra viedokļa paudējiem, jo
katrā no šiem viedokļiem ir sava daļa racionālā un sava
patiesība. Bet Latvija pēc iestāšanās Eiropas Savienībā (ES)
atrodas situācijā, kad jāskatās uz priekšu, un ne vien kā
individuālai valstij, bet arī mūsu sabiedroto kontekstā. Mēs
vairs nevaram ignorēt, kāda ir citu ES un NATO dalībvalstu
pozīcija. Bet ES un NATO dalībvalstis uz Krieviju raugās kā uz
partneri. Protams, kā uz ļoti grūtu, ļoti pretrunīgu partneri.
Taču bez šā partnera būtu ļoti grūti būvēt drošību gan pasaulē,
gan reģionā. Tādēļ Latvijas un mūsu Valsts prezidentes izvēle
bija saistīta tieši ar šo starptautisko kontekstu. Latvija vairs
nevar atrasties ārpus sabiedroto loka, kur spriež par pasaules
nākotni. Un te nu jājautā, ko Latvija iegūtu, neaizbraucot uz 9.
maija svinībām. Latvija faktiski neiegūtu neko. To neviens
neievērotu. Protams, būtu jārēķinās arī ar plašiem negatīviem
viedokļiem, apgalvojumiem un apmelojumiem, kādu nav trūcis arī
līdz šim. Un mums nav arī racionālas programmas, kā šādā gadījumā
rīkoties tālāk.
Kā ar Baltijas vienību?
Vēl viens no jautājumiem, kas
diezgan stipri saviļņoja gan Latvijas, gan Baltijas politisko
telpu, – kā šis Valsts prezidentes lēmums ietekmē Baltijas valstu
sadarbību. Patiešām, šis notikums liek paskatīties uz Baltijas
sadarbību no cita redzes leņķa. Jo Latvija vienmēr bijusi
Baltijas valstu sadarbības spēcīgākais posms. Pretēji nesen
izskanējušajam paziņojumam, ka Latvija esot Baltijas sadarbībā
“vājākais posms”, Latvija tomēr bijusi spēcīgākais posms un ir.
Jau tajos brīžos, kad Igaunija sevi pasludināja par ziemeļvalsti
un deklarēja: tās iestāšanās ES norādot, ka Igaunija nav
“atpalikusī Baltijas valsts”. Šis paziņojums, protams, skāra gan
latviešu, gan lietuviešu sirdis. Taču šis Igaunijas paziņojums
tika izprasts, jo to prasīja Igaunijas nacionālās intereses.
Savukārt, kad Lietuva pēc pirmā NATO paplašināšanās viļņa
paziņoja, ka tā no Baltijas valstīm ir stiprākā drošības un
aizsardzības jomā un vēlētos iestāties NATO pirmā – arī šis solis
pie mums tika uztverts ar sapratni, ka Lietuva aizstāv savas
nacionālās intereses. Vēl šā gada sākumā, janvārī, bija grūti
paredzēt, ar ko beigsies Baltijas asamblejas ikgadējā sēde, kurā
gan igauņiem, gan lietuviešiem bija visnotaļ skeptiska attieksme
par Baltijas sadarbības nākotni. Bet, tikko Latvijas Valsts
prezidente nāk klajā ar savu individuālu viedokli, tieši tās
valstis, kas līdz šim apšaubījušas Baltijas sadarbības
perspektīvu, pārmet Latvijai, ka mūsu valsts spērusi pirmo soli
attiecībā uz 9.maiju. Jo īpatnējāk, ka viens no lielākajiem
Latvijas Valsts prezidentes kritizētājiem bija Vītauts
Landsberģis, kurš vēl 1997.gadā runāja par to, ka Baltijas
valstis nav “trīs sēnes vienā grozā”. Ka Baltijas valstīm
“jāizbēg” no šā “baltiešu geto” un jāstartē kā individuālām
valstīm.
Lennarts Meri savukārt deviņdesmito gadu vidū publicēja rakstu
“Baltijas sadarbība: mīts vai realitāte”, kas izraisīja plašas
diskusijas. Viņa pozīcija bija, ka Baltijas valstis un Baltijas
sadarbība ir mīts. Bet šodien viņš ir viens no aktīvākajiem
Latvijas pozīcijas kritizētājiem un runā par to, ka Baltijas
sadarbība ir realitāte, tikai Latvija, lūk, šo realitāti esot
sagrāvusi.
Iespēja paust vēsturisko patiesību
Šobrīd jau redzams, ka Latvijas
Valsts prezidente ar savu lēmumu devusi mūsu valstij iespēju
plaši paust vēsturisko patiesību par Baltijas valstu atkārtotu
okupāciju pēc Otrā pasaules kara beigām. Atgādināt faktus. Un
runa nav tikai par Valsts prezidentes izplatīto deklarāciju vien,
kas ir būtībā pirmā bezdelīga tik plašai vēstures skaidrošanai
starptautiskajā sabiedrībā. Tai sekos vesela virkne citu
starptautisko deklarāciju un dokumentu. Piemēram, Eiropas
Parlamenta Eiropas Tautas partiju frakcija gatavo līdzīgu
dokumentu. Mūsu deputāts Eiropas Parlamentā Ģirts Valdis
Kristovskis arī apņēmies ļoti skaļi paust viedokli par okupācijas
fakta nosodīšanas nepieciešamību Eiropas Parlamentā. Tātad
Latvijas Valsts prezidentes deklarācija iegūst papildinājumu arī
Eiropas Parlamentā. Ja to apvieno ar Latvijas Ārlietu ministrijas
sākto ļoti aktīvo Latvijas vēstures skaidrošanu starptautiskajai
sabiedrībai, tad, jo ātrāk Latvija paziņoja savu lēmumu
piedalīties svinībās 9.maijā, jo vairāk mēs ieguvām laika iniciēt
aktīvu vēstures un okupācijas seku izvērtēšanu visā pasaulē.
Tātad – no janvāra vidus līdz pat maija sākumam. Šis process ir
sācies ļoti aktīvi, un es domāju, ka šī tendence arī saglabāsies
līdz 9. maijam.
Zīmīga ir Krievijas ļoti nervozā reakcija uz šo paziņojumu un
dažu Valsts domes deputātu nervozie paziņojumi Krievijas
plašsaziņas līdzekļos. Latvija pat nosaukta par nacistisku valsti
– šādi izteicieni liecina par emociju uzbangojumu pilnīgi bez
prāta līdzdalības. Jāteic gan, ka attiecībā uz Baltijas valstu
okupāciju un šīs okupācijas sekām veselais saprāts nekad nav
bijis Krievijas politiķu stiprā puse. Jo, protams, Krievijai ir
ļoti grūti atzīt šo okupācijas faktu.
Taču šajā gadījumā Krievijas attieksme bijusi arī visnotaļ
neviennozīmīga. Pirmā Krievijas mediju reakcija pēc mūsu Valsts
prezidentes paziņojuma bija visai mērena un pat pozitīva.
Negācijas nāca vēlāk, kad Krievijas pusei bija iespēja iepazīties
ar mūsu prezidentes deklarāciju. Faktiski Krievijas puse tiešām
ir nostādīta ļoti neviennozīmīgā situācijā. Latvija ir
diplomātiski izspēlējusi, manuprāt, ļoti veiksmīgu gājienu.
Akceptējot Krievijas vēsturē svarīgo notikumu, bet tajā pašā
laikā liekot vai, faktiski sakot, piespiežot Krieviju runāt arī
par šā notikuma sekām Latvijā. Patīk tas Krievijai vai nepatīk,
bet par to tiks diskutēts, un tam tiks pievērsta starptautiskās
sabiedrības uzmanība. Un tas arī ir būtiskākais šajā gadījumā. Jo
ko gan dod okupācijas seku izvērtēšana Latvijā, ja šī problēma
netiek apspriesta starptautiskā līmenī.
Lēmuma sekmīgā pārbaude pasaulē
Starptautiskā līmenī šī problēma
dominēja arī Latvijas Valsts prezidentes oficiālajā vizītē
pagājušonedēļ Nīderlandē.
Šī vizīte bija ļoti būtiska, pirmkārt, jau tādēļ, ka tā uzsāka
prezidentes deklarācijas popularizēšanu ārpus Latvijas. Visur,
kur mūsu Valsts prezidentei bija iespēja uzrunāt auditoriju, tika
minēts arī par okupācijas sekām. Tātad šī kampaņa sākusies
veiksmīgi, sastopot atsaucību.
Nīderlandes oficiālās aprindas pret šo jautājumu attiecās ar
lielu sapratni. Otrkārt, gan politiķiem, gan uzņēmējiem, gan
zinātniekiem bija interesanti izvērtēt jautājumu par mazas valsts
iespējām darboties gan starptautiskās organizācijās un globālā
tirgus līmenī. Nīderlande mums parādīja ļoti būtisku mācībstundu,
kā maza valsts var būt konkurētspējīga pasaules līmenī. Gan
attiecībā uz zinātni, gan arī attiecībā uz ekonomiku.
Protams, Nīderlandei un Latvijai ir vairāki kopīgi jautājumi, kas
saistīti gan ar dalību NATO, gan ar sabiedrības integrāciju. Bet,
manuprāt, būtiskākie bija pirmie divi jautājumi, kurus es
minēju.
Nupat mūsu Valsts prezidente Kijevā piedalījās Ukrainas jaunā
prezidenta Viktora Juščenko inaugurācijas ceremonijā. Tā ir arī
viena līnija no 9 maija tēmas. Jo, piedaloties 9.maija pasākumos,
Latvija apliecinās savu piederību ES un NATO. Bet Ukraina
noteikti būs viena no galvenajām valstīm ES tuvo kaimiņu
politikā, vismaz tuvākos piecus gadus. Un Latvija ar šo
līdzdalību inaugurācijas ceremonijā apliecināja, ka mēs esam
ieinteresēti ES kaimiņpolitikas īstenošanā. Un ka mēs varam būt
tilts starp Ukrainu un ES.
Jānis Ūdris, “LV”