Meditācija paisuma – bēguma ritmos
Pirmais ieraksts Leona Brieža literārajā biogrāfijā parādījās 1965.gada 9.martā, kad laikraksts “Pionieris” publicēja piecpadsmitgadīgā autora dzejoli “Māmiņai”.
Ne lai īpaši apcerētu šos apaļos
40 jaunrades gadus, bet lai iepriecinātu tos, kam dzeja sagādā
prieku, Leons pagājušās nedēļas nogalē aicināja savus kolēģus un
draugus uz dzejas svētkiem Rīgas Latviešu biedrības nama Zelta
zālē. Viņa uzruna bija īsa: “Es vienmēr esmu tiecies pēc garīgi
brīviem cilvēkiem. Lai kāda arī būtu bijusi pagātne, dzejnieks
dzīvo tagadnē. Dzīvo tagadnē, domājot par nākotni. Viss plūst,
viss viļņojas paisuma – bēguma ritmā. Tāda ir arī cilvēka dzīve,
dzejnieka ceļš. Paisuma – bēguma ritms.”
Zāli paisuma–bēguma ritmā ieviļņoja mūzikas skaņas Noras Novikas
un Rafi Haradžanjana priekšnesumā. Leona Brieža dziļi
filozofiskās dzejas cilvēciskā pārdzīvojuma dziļumos dvēseli
ieveda Imanta Skrastiņa runātais un dziedātais dzejas vārds: “Ej,
māmiņ, zālē,/ej akmenī.../ Lai trīs naktis/ starp mums lieti
līst.”
Dzejnieks Leons Briedis Foto: Andrejs Krūmiņš |
Briedis kā latvis un Briedis kā
zvērs – tāds lielās līnijās bija Ulža Bērziņa nolasītā traktāta
saturiskais ietvars. Ar to viņš ievadīja sarīkojuma drastisko
daļu, jo bez labsirdīga humora un kādas ironiskas nots tikšanās
ar Leonu Briedi nebūtu īsti iedomājama. Imants Auziņš nāca klajā
ar “gandrīz balādi”, atzīstot par labu Brieža dzeju, kaut arī tai
nav dota sēļu mēle. Jānis Rokpelnis teicās atradis pasen rakstītu
veltījuma dzejoli ar tādām brīnišķām atskaņām kā “kaķa ūsa –
Dieva rūsa” un trāpīgi portretēto Leonu – miesās vāju, sirdī
bagātu, kam dzīves cīniņos “paliek vien gars un skrējiena spars”.
Pie vārda tika gan dzejnieku “varenā kopa”, kā viņus pieteica
Rolands Zagorskis, gan cilvēki no tautas, kā Arta Dumpe un
Viktors Ivbulis, kuri dzejnieku tencināja par intelektuālo
barību, ko inteliģence saņem ar viņa viedo “Kentauru”, un Juris
Zaķis, kurš ar savu fiziķa prātu un filozofa tālredzību dainoja
par dienām nākamām, kad visiem skaidrs būs, kālab Leons Briedis
nav atzinis lielos un mazos burtus un pieturas zīmes: “Viņš
rakstīja tikai ar lieliem burtiem, jo pats bija liels. Un
nelietoja pieturas zīmes, jo negribēja, lai viņu kāds pietur.
Viņš bija brīvs cilvēks.”
Gudrus vārdus drastiskā manierē teica arī Knuts Skujenieks. Bet
viņa rakstā “Paša austs krekls”, kas tapis tālajā 1981.gadā un
tagad lasāms Rakstu jaunākajā sējumā, es atradu atbildi uz
jautājumu, kāpēc katra tikšanās ar Leonu Briedi un viņa dzejas
pasauli ir tik svētīga: “Tā ir nemitīga likteņa izaicināšana, lai
ik nodzīvotais, ik izdziedātais, ik uzrakstītais mirklis būtu
augstas jēgas pilns.”
Aina Rozeniece, “LV”
Mūsu dzejnieku “varenā kopa”: Knuts Skujenieks, Jānis Rokpelnis, Leons Briedis, Imants Auziņš, Uldis Bērziņš un Māris Rungulis Foto: Andrejs Krūmiņš |