Vētras mācības
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta priekšnieks ģenerālis Aivars Straume intervijā “Latvijas Vēstnesim”
Aivars Straume: “Visai mūsu civilās aizsardzības sistēmai jābūt skaidrai un kā taisnai līnijai no apakšas līdz augšai, turklāt ikvienam precīzi jāzina savs uzdevums.” Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
– Orkāns izrādījās nopietna pārbaude Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD) un visu dienestu spējām strādāt neimitētos ārkārtas apstākļos. Kam bijāt un kam nebijāt gatavi?
– Šo sistēmu veidojām jau no
1998.gada, un katastrofas laikā tā strādāja labi. Protams, ir
lietas, ko vajag uzlabot. Piemēram, materiālo rezervju
pielietojuma kārtību. Tās drīkstam izdot tikai ar Ministru
kabineta rīkojumu, bet izdevām tieši uz vietas – tās pašas
dīzeļelektrostacijas no valsts uzņēmumu rezervēm. Jaunajā Civilās
aizsardzības (CA) koncepcijā paredzēts, ka materiālajām rezervēm
ir jābūt glabāšanā. Bet ar tām ir arī jādarbojas, jāprot strādāt.
Ar jau minētajām dīzeļu elektriskajām stacijām ir jāstrādā
sagatavotam elektriķim, jāprot pieslēgties elektriskajiem
tīkliem, citādi var būt cilvēku upuri. Par laimi, šoreiz viss
nostrādāja labi. Arī atbildīgie glābšanas dienesti bija gatavi,
atlika tikai sazvanīties. Valsts līmeņa glābšanas organizācijas
ir rīkojušas kopīgas mācības, tas tagad parādīja labu rezultātu.
Labi strādāja arī vietējās Ārkārtējo situāciju operatīvās
komisijas (ĀSOK), to darbs bija neatsverams. Koncepcijā esam
ietvēruši, ka pašvaldībām vairāk jāiesaistās šo komisiju darbā,
un tas izrādījās pareizi. Piemēram, Ventspilī pats Aivars
Lembergs sēdēja ugunsdzēsības un glābšanas dienesta postenī un
atbalstīja darbu, tāpat Valmierā Vitauts Staņa. Pašlaik šo
komisiju vadītāji ir vietējo VUGD struktūru priekšnieki, taču
domāju, ka tiem tomēr vajadzētu būt pašvaldību vadītājiem.
Šai darbā var izdalīt vairākas daļas, un tie pirmām kārtām ir
preventīvie pasākumi, normatīvās bāzes sakārtošana valsts līmenī,
normatīvu ieviešana pašvaldībā kopā ar būvvaldi, ugunsdzēsējiem,
veterināro dienestu u.c. Krīzes gadījumā man, kā arī Ministru
prezidentam būtu tikai jāsaņem informācija un jāspiež pogas,
jādod komandas; dienestiem ir jāstrādā. Pirms tam Ministru
kabinetam ir jāpieņem attiecīgi normatīvie dokumenti, Saeimai –
likumi. Visai mūsu civilās aizsardzības sistēmai jābūt skaidrai
un kā taisnai līnijai no apakšas līdz augšai, precīzi jāzina,
kāds uzdevums kuram ir. CA koncepciju mēs saskaņojam arī ar
Nacionālo bruņoto spēku (NBS) koncepciju.
Ievēroju, ka valstij civilās aizsardzības plāns ir, pašvaldībām
plāns ir, bet ministrijās to nebija. Katrs strādāja, kā prata. Ar
cilvēkiem, kuri realizē šos plānus, ir jāstrādā, jārīko mācības,
jāskaidro normatīvie dokumenti. Tad vadīt un koordinēt nebūs
grūti. Priecājos, ka pēdējā katastrofā, vētrā necieta daudz mūsu
cilvēku, un arī par to, ka šī valdība guva sapratni par civilo
aizsardzību kopumā.
– Cik tālu pieņemšanas procesā ir CA koncepcija?
– Tā ir sagatavota un iesniegta,
taču vēl divu nedēļu laikā jāsaskaņo ar pārējām koncepcijām, kas
iesniegtas valdībai, piemēram, ar NBS attīstības modeli. Sistēma
ir pareiza, tā nav balstīta tikai uz vienu dienestu. Kodols ir
VUGD, un ap to kā civilās aizsardzības sistēmas subjekti grupējas
NBS, Valsts policija, robežsardze, Katastrofu medicīnas centrs
(KMC), Zemkopības un Satiksmes ministrija, daži komunālie
dienesti, piemēram, “Rīgas dārzi un parki”, Valsts meža dienests,
kuri arī piedalījās ceļu attīrīšanā, lai mēs varētu sasniegt
glābšanas objektus.
Jau no 2002.gada rakstām Civilās aizsardzības likumu, divreiz tas
apspriests Saeimā, pašlaik – Ministru kabinetā. Tas ir kā
karsts kartupelis – teorētiski visi saprot, ka tas vajadzīgs, bet
praktiski – vēl neiznāk. No 1998.gada ir programma par
tehnisko aprīkojumu, jau sen tam plānotos 11 miljonus latu
vajadzēja realizēt, katastrofa parādīja, cik aktuāla ir šī
problēma. Dzīvē ienāk tehniskais progress un līdz ar to –
nelaimes gadījumu iespējamība. Pagaidām gan tehniskas katastrofas
mums ir gājušas garām, izņemot atsevišķus gadījumus, piemēram,
avārijas Vecumniekos un Līvbērzē. Citur pasaulē ķīmiskās
katastrofas notiek salīdzinoši bieži, tāpat vilcienu
sadursmes.
– Vai VUGD darbinieki, kas savulaik galvenokārt sagatavoti tradicionālākiem ugunsdzēsēju pienākumiem, šobrīd ir gatavi jaunajai situācijai – visdažādāko glābšanas darbu veikšanai?
– Jau no 90.gadu vidus tam veltām daudz pūļu. Tagad esam plaša profila glābšanas dienests, kura pienākumos ietilpst arī ugunsdzēsība. Ārkārtas situācijām gatavojas arī NBS, KMC, Pārtikas un veterinārais dienests.
– Vētra pierādīja, ka šādos gadījumos stipri cieš elektroenerģijas pievade un sakari. Kādi ir secinājumi un idejas?
– Iekšlietu ministrijas objektiem
gandrīz visiem bija dīzeļelektrostacijas, tāpēc sakari tika
saglabāti. Pa glābšanas dienestu tālruni 112 saņēmām kādus
14 000 zvanus. Centrālais sakaru punkts pārgāja uz divu
maiņu dežūru, pieņēmām zvanus un pa savu sakaru sistēmu ziņojām
vietējiem dienestiem, uz kurieni jābrauc.
Taču civilās aizsardzības sistēmas galvenais uzdevums ir
preventīvie pasākumi. Jāparedz, kādos objektos ir jābūt
stacionārām elektrostacijām. Piemēram, lielos, bīstamos objektos,
kuros strāvas pārtraukuma dēļ var pārtrūkt tehnoloģiskais process
un notikt ķīmiska vai cita avārija. Cilvēkiem ir jābūt gataviem
tam, ka mājās var pazust elektroenerģija. Ir, piemēram, iespējams
par 200 – 300 latiem nopirkt mazu dīzeļelektrostaciju, kuras
jaudas pietiek vienai mājsaimniecībai. Svarīgi ir zināt, ka
modernajiem apkures katliem elektrosūknis padod ūdeni un bez tā
cirkulācijas katls var uzsprāgt. Jāapmāca cilvēki, kā šādos
gadījumos rīkoties. Mums ļoti palaimējās, ka vētras laikā nebija
10 vai 20 grādu sals.
– Degvielas trūkums vētras laikā un arī pēc tam liek domāt, kā nodrošināt degvielas piegādi bezstrāvas apstākļos.
– Par to jādomā Iekšlietu
ministrijai. Ugunsdzēsējiem rezerves bija, Talsos mēs degvielas
uzpildes stacijai aizdevām savu ģeneratoru. Jāparedz arī, kā
ārkārtas situācijās paēdināt cilvēkus, cept maizi, varbūt veikali
drīkst strādāt bez kases aparātiem. Informācijai par vētru jābūt
savlaicīgai, lai cilvēki var paspēt nopirkt baterijas un citas
lietas.
Sirēnas strādā vēl 24 stundas bez strāvas, ar baterijām, bet
šoreiz tās nedarbinājām, jo laikus bija informācija pa radio,
televīzijā. Tomēr izrādās, ka diezgan daudzi nezināja par vētras
tuvošanos. Šīs ziņas gan jādod bieži, varbūt ik pēc 15 minūtēm.
Citās valstīs pārtrauc visus raidījumus, izņemot prezidenta runu,
kad ziņojumus dod glābšanas dienesti.
– Pēc šīs vētras radies jautājums par “Ventamonjaka” un dažu citu potenciāli bīstamu objektu drošību. VUGD pienākums ir regulāra to kontrole. Kā turpmāk domājat nodrošināt, lai tādas ierīces kā strāvas ģeneratori šādos uzņēmumos patiešām būtu un arī darbotos?
– VUGD ir ugunsdrošības funkcijas. Civilajā aizsardzībā ietilpst gan darba drošība, gan ugunsdrošība un sprādzienbīstamība, ko kontrolē dažādas institūcijas, un “Ventamonjakam” no tām visām atļaujas darboties bija. Tādēļ kritisko infrastruktūru objektiem turpmāk būtu jānonāk visu ar drošību saistīto institūciju kopējā apspriešanā.
– Līdz šā gada 14. janvārim VUGD struktūrvienību priekšniekiem bija jāiesniedz priekšlikumi glābšanas darbu uzlabošanai.
– Tie ir iesniegti. Galvenās uzrādītās problēmas ir tehniskā aprīkojuma trūkums un nepieciešamība apmācīt ĀSOK locekļus praktiskajam darbam uz vietām.
– Jaunajā CA koncepcijā, kura ir saistīta ar kopējo valsts drošības koncepciju, paredzēta pāreja no totālās aizsardzības uz kolektīvo. Ko tas nozīmē praksē?
– Tā ir dienestu darbība plus iedzīvotāju iesaistīšana. Iestājoties NATO un ES, mēs uz to esam jau pārgājuši.
Taču jāņem vērā, ka VUGD personāls, kurš ir ļoti labi sagatavots, ir arī jāsaglabā, jo daudzi aiziet no darba. Pirmajā gadā mūsu darbinieki saņem 150–160 latus pēc nodokļu nomaksas. Varam nopirkt ideālu aprīkojumu, bet, ja nebūs, kas ar to strādā… Mums vēl vajadzētu ap 500 cilvēku ar speciālo izglītību, taču dienestam par šo darbu jāspēj viņiem drošināt iespēju uzturēt ģimeni. Jāņem vērā, ka darbs ir grūts, un daudzi no mums 60 gadu vecumā jau ir invalīdi, ar apdedzinātām plaušām, nervu vainām. Viņiem jāvelk ārā no mašīnām sakropļoti līķi, jānes apdeguši bērni. Ugunsdzēsējus brīvajā laikā pēkšņi izsauc uz darbu, un cieš ģimene. Aizejot pensijā, viņi saņem ap 150 latu mēnesī. Šobrīd tas ir salīdzinoši normāli, bet drīz, saistībā ar augsto inflāciju, tuvosies iztikas minimumam. Ja cilvēks strādā valsts darbā, viņam jāsaņem pietiekamas sociālās garantijas. Ko nozīmē normāli dzīvot? Lai nebūtu jāaizņemas no kaimiņiem pirms pensijas, lai varētu izskolot bērnus.
– Kā norit ugunsdzēsības struktūru pārņemšana no Valsts meža dienesta, kas VUGD pilnībā jāpaveic līdz 2011.gadam?
– Jauno depo celšanai kopā ar
pašvaldībām meklējam vietas, sākam izstrādāt projektus.
Finansējums tam ir plānots no 2006.gada, bet nav garantiju, ka
tas tiešām būs.
No 27 meža dienesta struktūrvienībām atteicāmies, jo tās dublējas
ar mūsējām. Taču ir jāizveido 33 jaunas vienības, jāceļ jauni
depo, lai nosegtu tos baltos plankumus, kur iedzīvotāji ir bez
pienācīgas aizsardzības. Patlaban cilvēkus šim nolūkam varētu
savākt. Mūsu darbinieki strādā diennakti un pēc tam trīs
diennaktis ir brīvas. Arī virsnieki, kas katru dienu ir darbā,
nepieciešamības gadījumā brauc uz glābšanas darbiem. Jā, saviem
cilvēkiem uzstādām augstas prasības – izglītību, fizisku un arī
morālu sagatavotību. Kuru katru darbā mēs neņemsim. Taču gribu,
lai mūsu cilvēki būtu motivēti strādāt, lai būtu labas atpūtas
telpas, algas, tehnika. Viņiem ir jābūt noslogotiem, jāapmāca
iedzīvotāji palīdzības sniegšanā, un to darīsim mēs paši, nevis
atļausim apmācīt kādai firmai. No 1999.gada pārbaudām dzīvojamo
sektoru, ko agrāk nedarīja. Kad iestājāmies ES, braucām uz citām
valstīm skatīties kolēģu darbu, un jāatzīst, ka gandrīz nekur no
viņiem neatpaliekam; tagad pat mācās no mums.
– Vai ugunsdzēsēju koledža sagatavo pietiekami daudz kadru?
– Jā. Pašlaik notiek akreditācija,
lai beidzēji iegūtu pirmā līmeņa augstāko profesionālo izglītību.
Viņi iegūst labas zināšanas ķīmijā, elektrotehnikā, iemaņas
glābšanā, ūdenslīdēju darbā, dzēšanā. Taču jāņem vērā, ka tas
viss tiek pieprasīts arī privātajā biznesā, kur algas ir
lielākas. Koledžas direktoram ir tikai 27 gadi, arī beidzēji ir
jauni, nāk jauna paaudze. ES nauda, ko realizē ar Skandināvijas
valstu starpniecību, tiek izmantota mūsu speciālistu
sagatavošanai šajās valstīs. Ja palaidīsim šos cilvēkus prom, tā
nauda būs vējā.
Patiesībā šai dienestā jāstrādā cilvēkiem, kuriem ir motivācija
palīdzēt citiem. Nevar skatīties tikai uz naudu. Tomēr nav jābūt
arī tā, kā ir tagad, kad mani bijušie skolotāji, labi komandieri,
izglābuši simtiem dzīvību, tagad ir nabagi un nevar samaksāt par
dzīvokli. Gaidām cilvēkus, kas šeit strādās ar sirdi un dvēseli,
bet arī zinās, ka vēlāk valsts par viņiem parūpēsies.
– Kāds bijis aizvadītais gads ugunsdrošības jomā?
– Situācija uzlabojusies, 2003.gadā bija 250 bojāgājušo, pērn – 195, diemžēl no tiem 11 bērni, kas tomēr ir par trim mazāk nekā aizpērn. Arī ugunsgrēku skaits mazinās jau trešo gadu, bet par stabilu tendenci varēs runāt vēl pēc kāda laika. Šajā ziņā svarīgs ir dzīves līmenis valstī, mūsu profilaktiskais darbs, publikācijas un pārraides plašsaziņas līdzekļos par ugunsdrošību. Savukārt jautājumi par kūlas dedzināšanu, kas arī ir nedaudz mazinājusies, vairāk ir jārisina pašvaldībām, jāatrod mehānismi, kā to novērst.
Guntars Laganovskis, “LV”