Meklējam sarunu biedru
Kas mūsu dzīvē bijis Latvijas Nacionālais teātris, un kas tas ir par veidojumu? Uz šiem jautājumiem mēģinu rast atbildes, jo teātrim tikko apritēja 85. gadskārta: 1919. gada 30. novembrī notika Nacionālā teātra pirmā izrāde – R. Blaumaņa luga “Ugunī”, kurā Kristīni tēloja Lilija Ērika, bet Edgars bija Jānis Ģērmanis, režisors – Aleksis Mierlauks.
Olga Lejaskalne – Lauma Lazdeniece, Anta Klints – Minna Krauze, Emma Ezeriņa – Zeltīte Jankovska. G.Priede “Tava labā slava”, 1965 |
Vai šis notikums pelna tādu
ievērību? Noteikti! Gribu atgādināt, ka līdz tam Latvijā bija
darbojušies dažādu biedrību teātri, vadošie bija divi – Rīgas
Latviešu teātris, kas pastāvēja pie Rīgas Latviešu biedrības, un
Jaunais Rīgas teātris, ko pārzināja Latviešu skatuves biedrība,
bet 1919. gada 23. septembrī izglītības ministrs izdeva rīkojumu
par Nacionālo teātri kā valsts teātri. Tā apmēram gadu pēc
neatkarības proklamēšanas Latvija iemantoja patstāvīgu valsts
teātri – tas bija kas jauns un nozīmīgs.
Šis fakts jāakcentē vēl arī tādēļ, ka tajā pašā gadā, tajā pašā
ēkā, apmēram ar tiem pašiem aktieriem 23. februārī darbību bija
sācis Padomju Latvijas Strādnieku teātris un padomju laikā
pavisam loģiski par Drāmas teātra sākotni uzlūkoja Padomju
Latvijas Strādnieku teātri, kas dzimšanas dienu svinēja 23.
februārī, taču tas bija gluži citas ideoloģiskas ievirzes
teātris. Pirmo literāri dramatisko vakaru tajā ievadīja Sīmaņa
Berģa referāts “Buržuāziskais un proletāriskais teātris”. Gluži
simboliski te tika izcelti šie divi pretstati, un nākamajā dienā
darbu sāka proletāriskais teātris.
Kopš dibināšanas – valsts teātris
Nacionālais teātris tika atklāts
1919. gada rudenī, un ir svarīgi atzīmēt, ka kopš dibināšanas tas
bija valsts teātris. Var jautāt – vai tas starptautiskā mērogā ir
unikāli, neparasti? Protams, nav. Vairākās Eiropas zemēs
pastāvēja un pastāv šādi nacionālas ievirzes teātri, vienalga,
vai nosaukumā vārds “nacionālais” ietverts vai ne. Piemēram,
Zviedrijā, Stokholmā, tāds nacionālais teātris ir
Drumaten, Parīzē – Comédie Fran?aise.
Ko nozīmē jēdzieni “nacionālais teātris”, un “nacionālais
mākslā”? Teātra vēsturnieks Arturs Bērziņš, kurš kopš 1925. gada
bija arī Nacionālā teātra direktors, rakstīja: “Nospraužot teātra
pamata principus, visiem bija saprotams, ka Nacionālajam teātrim
jābūt visas tautas teātrim un viņa pamata izteiksme jāatrod
psiholoģiskajā jaunreālismā. Repertuārā oriģināldrāmai bija
jāierāda goda vieta. Valsts teātris nedrīkstēja aizrauties
uzbāzīgi lētās laikmeta parādībās, kas vienā skatītāju daļā brīdi
var sacelt apbrīnošanu, bet kas teātra attīstībai dod maz
paliekošu vērtību.” Tātad Nacionālajam teātrim jābūt visas tautas
teātrim. Manā uztverē, tāds tas tiešām bijis. Visi tur esam
gājuši, tālab garīgi nepieņemama man ir šī teātra režisores
Gaļinas Poļiščukas izteiktā tēze: “Teātris vispār ir domāts
bagātajiem, ne nabagiem. Ja cilvēkam jādomā par maizi, viņš nevar
domāt ne par ko citu. Tas ir normāli visā pasaulē, teātris domāts
bagātajiem.”
Goda vietā – oriģināldrāma
Kas tad uz teātri velk arī mūs, ko
materiālā ziņā nekādi nevar pieskaitīt pie bagātajiem? Atbildes
var būt vairākas, bet viena no pirmajām ietverta Artura Bērziņa
izvirzītajā tēzē: “Repertuārā oriģināldrāmai bija jāierāda goda
vieta.” Tāda Nacionālajā teātrī tai vienmēr tikusi ierādīta. Te
bijis Rainis, Blaumanis, Saulietis, Brigadere, Aspazija, Zīverts,
Jūlijs Pētersons, Elīna Zālīte, vēlākos gados – Harijs Gulbis,
Pauls Putniņš, Jānis Jurkāns, Pēteris Pētersons. Vai tas ir tik
svarīgi? Es domāju – jā. Mūsu tauta skaitliski nav liela, tāpēc
jo svarīgi apzināties, kas mēs esam, kādas ir mūsu saknes, mūsu
mentalitāte, kādi esam un kurp ejam. Un esam bijuši priecīgi, ja
teātri esam izjutuši kā savu laikabiedru, kā savu sarunu biedru.
Padomju laikā, kad valdīja barga cenzūra, teātri kaut pusvārdos
pauda patiesības, par kurām skaļi nedrīkstēja runāt. Tā tas bija
ar H. Gulbja lugām “Viena ugunīga kļava”, “Aijā žūžū, bērns kā
lācis”, “Silta, jauka ausainīte”, ar P. Putniņa “Paši pūta, paši
dega” un “Ar būdu uz baznīcu”, ar G. Priedes lugu “Miks un
Dzilna”, ko nācās stipri īsināt.
Pēc neatkarības atgūšanas mūsu teātri, arī Nacionālais,
izskatījās it kā apjukuši – par visu nu varēja runāt, nekādu
vairs aizliegumu un cenzūras, savukārt kritizēt pašiem savu
valsti šķita tā kā neveikli. Taču drīz vien uz Nacionālā teātra
skatuves sāka dzīvot žurka Kornēlija un circenis Čirča, un
aktieri atkal runāja par to, kas sabiedrībā notiek. Teātris atkal
bija mūsu sarunu un domubiedrs, un skatītāju atsaucība bija
milzīga. Gribētos vēlēt, lai atkal Kornēlija nenolien kaut kur
pagrīdē.
Līdzās jaunām oriģināllugām Nacionālajā teātrī allaž dzīvojusi
latviešu klasika. Kopš 1955. gada par īstu kases gabalu kļuvušas
“Skroderdienas”. Sākumā arī šis uzvedums bija savdabīga protesta
izpausme, jo vajadzēja rādīt šķiru cīņu, bet te – kalpi un
saimniece Antonija sēž pie viena galda. Amtmanis-Briedītis tomēr
prata izcīnīt “Skroderdienām” tiesības dzīvot, tiesa, pirmajā
iestudējumā maksādams meslus tam laikam. Jāmin tādi klasikas
iestudējumi kā P. Rozīša “Ceplis”, brāļu Kaudzīšu “Mērnieku
laiki”, A. Upīša “Zaļā zeme”, daudzas citas lugas.
Atkal var vaicāt: nu kālab atcerēties vecus laikus?
Es domāju, ka tas mums ļoti vajadzīgs, lai apzinātos sevi kā
kultūras tautu, lai saprastu, kas mēs esam un kādi esam. Arī
Eiropai varam būt interesanti tieši ar savu savdabību. Es
priecājos, ka teātra repertuārā ir Rainis, Vulfs, Blaumanis,
Pauls Putniņš.
Elza Radziņa – Stella Kempbela, Kārlis Sebris – Džordžs Bernards Šovs. Dž. Kiltijs “Mīļais melis”, 1962; teātra apkārtne no kanālmalas puses 20.gadsimta sākumā Attēli no ilustrētā albuma “Latvijas Nacionālais teātris”, apgāds “Jumava”, 2004 |
Dzīvā tautas gara teātris
Protams, Nacionālais teātris nevar
dzīvot tikai ar latviešu oriģināllugām. Jau Rainis 1925.gadā
uzsvēra: “Nacionālam teātrim, pēc mana uzskata, jābūt garīgas,
nacionālas un universālas kultūras izplatītājam; tam bija jādod
tautai augstākās garīgas jūtu atziņu vērības, kas krājas drāmās.”
Nacionālais teātris allaž iestudējis Vakareiropas rakstnieku
darbus. Lai atceramies F.Molnāra “Liliomu”, T.Viljamsa “Ilgu
tramvaju”, Dž.Fārkera “Kavalieru viltību”, A. de Misē “Lorencačo”
un daudzas citas.
Vienmēr būtisks bijis jautājums: kā aktierim darboties, kādu
dzīvi uz skatuves dzīvot? Vienu no atbildēm savā laikā formulējis
Rainis, rakstot par “reāli psiholoģisko tēlošanas momentu”. Pēc
viņa vārdiem, Nacionālajā teātrī “aktieri ar savu personisko
izjūtu tēloja dvēseles notikumus dzīvos cilvēkos”. Līdzīgu domu
paudis Arturs Bērziņš: “Jaunajam teātrim, meklējot mūsu latviskās
īpatnības, bija jātop dzīvā cilvēka un dzīvā tautas gara teātrim,
vispirms satura un tad tikai formas teātrim. Savā dabā tas centās
saskaņoti apvienot visus – autoru, aktieri, gleznotāju, mūziķi.
Kreiso mākslas virzienu atbalstītājiem šis mākas vadības
uzsāktais ceļš izlikās novecojies.”
Tieši te, man šķiet, slēpjas Nacionālā teātra spēks – tas ir
dabisks reālpsiholoģiskas tēlošanas veids, tā ir cilvēka iekšējās
pasaules atklāsme, patiess pārdzīvojums. Tas vienmēr bijis izcilu
aktieru teātris – Berta Rūmniece, Anta Klints, Jānis Osis,
Ludmila Špīlberga, Žanis Katlaps, Alfreds Videnieks, Uldis
Dumpis, Antra Liedskalniņa, Ģirts Jakovļevs, Elza Radziņa, Kārlis
Sebris, Velta Līne, Dita Lūriņa, Karina Tatarinova un tā tālāk,
un tā joprojām. “Nacionālā teātra aktieris gribēja klausītājus un
skatītājus saviļņot līdzi savam un dzejnieka dvēseles
trīsējumam,” rakstīja Rainis, un tur maz ko piebilst.
Meklējumi vajadzīgi, pelēcībai nav vietas Nacionālajā teātrī,
taču meklējumi nedrīkstētu būt samāksloti, pašmērķīgi. Man tāda
liekas Gaļinas Poļiščukas iestudētā izrāde Raiņa “Pūt, vējiņi!”.
Pati par sevi tā ir interesanta, tajā ir labi aktierdarbi,
uzteicama ir Dita Lūriņa Baibas lomā, tikai – ar Raiņa lugu šai
izrādei nav gandrīz nekāda sakara. Īstenībā Rainis Poļiščukai nav
vajadzīgs, viņa rada pati savu versiju par jauniešu attiecībām,
un šie jaunieši nosaukti Raiņa lugas varoņu vārdos. Protams,
nevienam režisoram nevar aizliegt eksperimentēt, man tikai gribas
piebilst, ka Raiņa luga ir daudz dziļāka, bagātāka, skaistāka par
to sadrumstaloto versiju, kas redzama uz skatuves. Neparasti? Jā,
neparasti. Bet vai neparastums ir galvenais izrādes
kritērijs?
Laiki mainās, valdības mainās, protams, mainīsies arī Nacionālais
teātris, taču gribētos vēlēt, lai tas paliek uzticīgs latviešu
drāmai un augstākām cilvēciskām vērtībām, lai šai teātrī aizvien
sastaptos ar spilgtām aktieru personībām un lai teātris joprojām
būtu mūsu sarunu un domu biedrs, mums visiem, tautai – ne tikai
bagātajiem, bet arī nabaga zinātniekiem, kas mīl teātri un iet uz
teātri.
Viktors Hausmanis,
LZA akadēmiķis