Kritiski vērtē “Pasažieru vilciena” darbību
Vakar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) priekšsēdētāja Inna Šteinbuka nosūtīja satiksmes ministram Aināram Šleseram un ekonomikas ministram Krišjānim Kariņam vēstuli, kurā izteikts komisijas vērtējums situācijai pasažieru dzelzceļa pārvadājumu sfērā, kā arī formulēti priekšlikumi šīs situācijas uzlabošanai.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija uzskata, ka “Pasažieru vilcienam” trūkst spējas pietiekami elastīgi reaģēt uz izmaiņām pārvadājumu tirgū Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Šā gada 5.janvārī valsts akciju
sabiedrības “Latvijas dzelzceļš” meitasuzņēmums AS “Pasažieru
vilciens” iesniedza SPRK braukšanas maksas projektu. Tajā bija
paredzēts dzelzceļa iecirkņos Rīga – Tukums II un Rīga – Skulte
braucieniem līdz 39 kilometru attālumam un maršrutiem pilsētas
zonā līdz 11 kilometru attālumam saglabāt pašreizējo braukšanas
maksu, bet tālākiem braucieniem, kā arī pārējos uzņēmuma
dzelzceļa iecirkņos noteikt maksu, kas vidēji par 11,74
procentiem pārsniegtu šābrīža biļešu cenas. Uzņēmuma vadība
pamatoja projektu ar nepieciešamību konkurēt ar citiem
sabiedriskā transporta veidiem. “Pasažieru vilciena” vadība
paskaidroja, ka braukšanas maksas paaugstināšanas nepieciešamību
diktē vispārējā inflācija un degvielas cenu kāpums, turklāt
vilciena biļešu cenas esot daudz zemākas nekā maksa par braucienu
autobusā. Nepaaugstinot maksu, neizbēgami nāktos būtiski
samazināt vilcienu kustības intensitāti, pauda uzņēmuma
pārstāvji.
19.janvārī SPRK padome, iepazinusies ar “Pasažieru vilciena”
projektu, atzina to kā metodikai atbilstošu. Jāņem vērā, ka
komisijas atzinumam ir tikai rekomendējošs raksturs, tāpēc var
uzskatīt, ka braukšanas maksas paaugstināšanai šķēršļu nav. Taču
padome arī pauda skeptisku attieksmi pret pasažieru
pārvadātājuzņēmuma izstrādāto tarifu sistēmu, apšaubot tās
efektivitāti un nodēvējot to par “plāksteri nāvīgi slimajam”.
SPRK padome atzina, ka pasažieru pārvadājumu nozarē ir daudz
problēmu un novērojams ne mazums dīvainību, kuras jāizpēta un
jānovērtē.
Vēstulē A.Šleseram un K. Kariņam SPRK pauž viedokli, ka pozitīvi
vērtējama Eiropas Savienības direktīvu prasību izpilde,
pārtraucot pasažieru pārvadājumu šķērssubsidēšanu ar dzelzceļa
infrastruktūru maksu. Šo soli komisija uzskata par ekonomiski
pamatotu un tirgus principiem atbilstošu. Diemžēl šīm izmaiņām
nav sekojis pasažieru pārvadājumu efektivitātes kāpums, secina
SPRK. Atzīstot, ka dzelzceļa ekspluatācijas izmaksas tiešām ir
pieaugušas, komisija arī norāda, ka elektroenerģijas tarifi
dzelzceļam 2004.gadā tika samazināti un, sākot ar šā gada
1.janvāri, pasažieru pārvadājumiem tiek piemērota samazināta
pievienotās vērtības nodokļa likme.
SPRK uzskata, ka “Pasažieru vilcienam” trūkst spējas pietiekami
elastīgi reaģēt uz izmaiņām pārvadājumu tirgū. Piemēram, 2002.
gada novembrī vairumā iecirkņu braukšanas maksa tika samazināta,
paredzot, ka šajos iecirkņos tādējādi pieaugs pasažieru skaits.
Tas ļautu krietni palielināt uzņēmuma ieņēmumus. Taču faktiskais
pasažieru skaita pieaugums bija daudz lēnāks – plānotie apjomi
tika sasniegti ar pusotra gada novēlošanos. SPRK jau pirms
braukšanas maksas izmaiņu ieviešanas prognozēja, ka uzņēmuma
plāni nav reāli. Komisija norāda, ka “Pasažieru vilciena” plānoto
mērķu sasniegšanu apgrūtina un kavē arī morāli un fiziski
novecojusī uzņēmuma materiāli tehniskā bāze – arhaiskā kases
aparātu sistēma un sliktais ritošā sastāva stāvoklis.
SPRK atzinīgi vērtē pērnā gada 29.septembrī Ministru kabinetā
apstiprinātās sabiedriskā transporta attīstības pamatnostādnes
laikam no 2005. līdz 2014.gadam, kas paredz līdz 2007.gada
1.maijam Latvijā ieviest ES pieņemtos sabiedriskā transporta
organizēšanas un finansēšanas principus. Komisija aicina
paātrināt pamatnostādņu ieviešanu, lai varētu samazināt
neefektīvu pārvadājumu apjomu un pilnvērtīgi aizsargāt pasažieru
intereses. SPRK norāda uz nepieciešamību izvērtēt valsts dotēto
pasažieru pārvadājumu veidu un maršrutu efektivitāti un
lietderību, kā arī saglabāt tikai sociāli un ekonomiski pamatotus
pasažieru vilcienu maršrutus. Savukārt Satiksmes ministrijai būtu
jāveic skaidrojošais darbs, lai mazinātu pasažieru
neapmierinātību ar izmaiņām transporta organizācijā. SPRK uzsver:
kompleksa pieeja pasažieru pārvadājumiem ļaus palielināt kopējo
valsts finansējamo maršrutu skaitu un regularitāti, skaidri
definēt kvalitātes prasības, kā arī noteikt stabilu un adekvātu
brukšanas maksu.
Juris Bārtulis, “LV”