Grāmatas “Latvijas vēsture: 20.gadsimts” atvēršanā Rīgas pilī 2005.gada 25.janvārī:
Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga grāmatas “Latvijas vēsture: 20.gadsimts” atvēršanas reizē Rīgas pilī 2005.gada 25.janvārī. No kreisās: izglītības un zinātnes ministre Ina Druviete, ārlietu ministrs Artis Pabriks, kultūras ministre Helēna Demakova Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Ekselences! Dāmas un kungi!
Šis – 2005.gads mums ļauj jau pašās pirmajās janvāra dienās
atskatīties uz iepriekšējo gadsimtu ar šo 100 gadu atkāpi un
perspektīvu, un mēs redzam, ka jau pašos pirmajos iepriekšējā
gadsimta gados Latvijai tie ir bijuši vētraini un daudznozīmīgi.
Galvenokārt gan ideālisma, ilgu un cerību pilni, gan arī dziļas
vilšanās, ciešanu un netaisnību piemeklēti. 100 gadu vēstures
tecējumā nav ļoti ilgs laiks salīdzinājumā ar to, kā simt gadi
iezīmējas citu tautu laika tecējuma perspektīvā. Tomēr latviešu
tautai šis ir bijis ļoti piesātināts gadsimts, un noteikti varētu
teikt, ka pats svarīgākais mūsu vēsturē, – tas pieredzēja
Latvijas valsts piedzimšanu, tās neatkarības atkalzaudēšanu, un
puse no šā gadsimta pagāja Latvijai nevis vairs kā suverēnai
nācijai, bet teju kā ērkšķrozītei, guļot dziļā miegā, atrodoties
pilnīgi svešas varas un sistēmas pilnīgā pakļautībā.
Starplaikā Latvija ir piedzīvojusi ļoti daudz cīņu gan kara
laukā, gan uz ielām, mājās, mežos, pagalmos. Latvijas zeme ir
asinīm slacīta gan tiešā, bruņotā konfrontācijā starp divām
naidīgām pusēm, gan gluži nevainīgu civiliedzīvotāju asiņu
slacīta, vai nu piektajā gadā pieliekot pie soda priedes, bez
tiesas sprieduma nošaujot, vai holokausta laikā veselus
iedzīvotāju slāņus industrializētā veidā un masveidā iznīcinot.
Šajos 100 gados Latvija, varētu teikt, ir piedzīvojusi gandrīz
visu iespējamo. Tajā pašā laikā mums ir bijušas galvenokārt
pašiem savas un savas ģimenes atmiņas par to, kas notika un kā
tas iztulkojams, ko tas nozīmē. Ir ļoti grūti bijis tādos
apstākļos nonākt pie vēsa, objektīva un arī pilnīga faktu
apkopojuma un izvērtējuma.
Vēsture, manā izpratnē, ir viena no neatkarīgas nācijas
nepieciešamībām. Savas tautas, savas valsts, savas nācijas
vēsture ir neatņemama daļa no nacionālās pašapziņas, no
nacionālās sevis izpratnes. Tā ir nepieciešama, lai uz pagātnes
kā pamata varētu veidot tagadni un nākotni. Iespējami objektīva
vēstures izpratne ir nepieciešama arī sabiedrības kopīgo
piederības sajūtu veidošanai, agrāko konfliktu vai pretrunu
nolīdzināšanai, sāpīgo pāridarījumu izpratnei un ar laiku arī ja
ne piedošanai, tad samierināšanās procesam. Tie visi ir arī
psiholoģiski procesi, kas balstās uz to, kas objektīvi notika.
Vēsturei ir savs objektīvais un subjektīvais aspekts. Ir svarīgi
zināt, kas notika, kur notiek, cik un ko katrs darīja, un arī
kāpēc. Bet tikko jau nonākam pie kāpēc, mēs nonākam pie
interpretācijas. Pats darītājs, pats aģents, kā vācieši saka,
der Täter, savējo rīcību izskaidro savas ideoloģijas, savu
mērķu, savu vajadzību kontekstā, bieži tik tālu sagrozot
realitāti, ka tā jau kļūst par brutālu propagandu, tie kļūst par
meliem, kur balts tiek veidots par melnu un melns par baltu.
Šādos apstākļos nonākt pie visiem izprotama un pēc iespējas
objektīva vēstures traktējuma ir liels izaicinājums, un tas nav
darāms vienā dienā. Tas prasa materiālu apkopošanu, tas prasa
pieeju materiāliem, kuri, piemēram, Latvijas gadījumā, vēl
aizvien mums nav visi pieejami, mums ir vēl ļoti būtiski svarīgi
arhīvi, kas ir aizvesti uz Krievijas Federāciju un mūsu
vēsturniekiem vēl arvien nav pieejami. To mums sāpīgi pietrūkst
daudzu jautājumu izvērtēšanai. Liels darbs mums vēl ir priekšā,
tie ir fakti.
Šobrīd, jau 15 gadus pēc neatkarības atgūšanas, vismaz
neatkarības deklarācijas pasludināšanas, varam teikt, ka tieši
prezidentūras paspārnē strādājošā Vēsturnieku komisija ir ļoti
daudz spējusi šajos gados panākt, lai mēs varētu jau pierādīt
pasaulei, ka Latvija nav šajā jaunajā gadsimtenī gatava ienākt uz
seno propagandas dažādo sagrozījumu drupām, bet gan gatava ar
vēsu prātu un, lai cik tas kādreiz būtu sāpīgi, izvērtēt visu,
kas šeit ir noticis, un uz šīm pagātnes drupām censties veidot
tādu nāciju, kāda jau no seniem laikiem, tūliņ pēc Franču
revolūcijas mājoja mūsu sirdīs, – šīs ilgas pēc tiesībām,
cilvēktiesībām, cilvēka cieņas, savas nācijas identitātes
saglabāšanas iespējas un, jā, arī prasības pēc savas neatkarīgas,
suverēnas valsts.
Apstākļos, kad valsts kā suverēna nācija ir dzīvojusi tikai ļoti
īsu laiku, tieši tā pietrūkst visvairāk – šīs iespējas gādāt, lai
tās balss tiktu sadzirdēta, lai tās redzējums pievienotos tam, kā
citi skatās uz notikumiem. Man kā cilvēkam, kas lielāko daļu sava
mūža pavadīja rietumu trimdā, jau no bērnības bija ļoti būtiski,
jau sākot ar savām skolas grāmatām, sekot līdzi un redzēt ar citu
acīm, kāda izskatās Latvija no attāluma, kāda tad izskatās
Latvija franču skolu grāmatās, Kanādas skolu grāmatās, amerikāņu,
angļu un citu skolu grāmatās. Kāda tā izskatās populārās
enciklopēdijās, kāda tā izklausās dažādos publiskos medijos, vai
tā būtu televīzija, žurnāls vai kas cits. Man jau no bērnības
bija pilnīgi skaidrs, ka ziņas, kas citur ir pieejamas par
Latviju, ziņas, ko citi ir gatavi pieņemt par Latviju, ir,
pirmkārt, lielākoties vispār neeksistējošas, Latvija vienkārši
tur nefigurē un tātad ir vienkārši terra incognita, balts
laukums uz kartes. Nākamais: ja kaut kas parādījās, tad tas bija
ļoti fragmentārs un ļoti bieži arī tendenciozi prezentēts. No tā
viedokļa mums, latviešiem, kas bijām atstājuši savu zemi kā
politiski bēgļi, tas bija nepieņemams. Te nu es nerunāju par
Padomju Savienības vai par nacisma laika Vācijas propagandas
izdevumiem, es šeit runāju par brīvu, demokrātisku zemju brīvi
izvēlētiem traktējumiem no tā, kas viņiem bija pieejams.
Arī kā zinātniecei painteresējoties katrā zemē, ko apciemoju, par
to, kas viņu nacionālajās bibliotēkās un lielāko universitāšu
bibliotēku kartotēkās bija pieejams ar Latvijas vārdu, varu jums
tiešām pateikt, ka arī tur reakcija var būt ļoti sāpīga. Te nu
atkal ir tā pati situācija – vai nu vispār tur nekas nefigurē,
vai tur ir kaut kāds nenozīmīgs pamflets no 20.gadsimta
30.gadiem, kas tur nevilšus iemaldījies, vai, un tas notiek itin
bieži, ir plauktā vesela virkne ar rupju vēstures falsifikāciju,
kas izdota Padomju Savienības laikā un kas traktē to, kas notika
visās trīs Baltijas valstīs no savas absolūti komunistiskās un,
varētu teikt, Padomju Savienības imperiālistiskās politikas
viedokļa. Tā ir situācija jau būtībā mums politiski draudzīgās
valstīs, kas pat nekad nav atzinušas to, ka Latvija tika okupēta
un inkorporēta Padomju Savienībā, kur nu vēl, ja domājam par
saviem kaimiņiem visās tajās zemēs, kas ilgus šos gadus dzīvoja
zem padomju sistēmas, kam skolā, tāpat kā skolēniem un jauniešiem
un visiem šeit Latvijā, vēsture tika prezentēta izteikti
ideoloģiski iekrāsotā traktējumā.
Pagājušais gadsimts mums ir bijis ne tikvien pretrunīgs un
dažāds, sāpīgs tīri fiziskā nozīmē, jo daudzi cilvēki nevajadzīgi
gāja bojā, tika spīdzināti, mocīti, nogalināti, izsūtīti, badā
mērdēti, bet arī patiesība ir tikusi sagrozīta, apslēpta, melns
ir padarīts par baltu. Mana māte, kad devās trimdā, teica, ka
viens iemesls, kamdēļ viņa ir gatava pamest gan visu to mazumu,
kas viņai pieder, gan arī savus tuvos cilvēkus, savu mīļo zemi,
ir tas, ka viņa vienkārši nespēj dzīvot tādā sistēmā, kur tev
oficiāli jādeklarē, katru dienu avīzēs jālasa un jāklausās arī
radio, ka melns ir kļuvis par baltu un balts par melnu. Viņa
vienkārši nebija spējīga ar ko tādu sadzīvot. Viņai jau ārsts
teica: jums, kundze, rodas sirds simptomi tamdēļ, ka jūs par
daudz uztraucaties par to, ko dzirdat. Daudziem cilvēkiem,
protams, nebija izvēles, latviešiem bija jādzīvo visdažādākajās
sistēmās. Līdz ar to ir arī trešais aspekts, par ko es tikko
runāju, – mums ir vai nu nezināšana, vai propagandiska
sagrozīšana, un starp šo propagandisko sagrozīšanu ir īpaši ļoti
īpatnējā attieksme, kas ir pret mazām valstīm vēstures kustību
vējos. Ļoti īpatnēji, ka tās lielās nācijas, kas īstenībā ir tās
darītājas, der Diktator, kā vācieši saka, tās mēģina un
arī atrod veidus, kā bieži lielu savas vainas daļu novērst it kā
uz viņu pašu upuriem, un iznāk nu tā, ka tie, kas ir bijuši viņu
rīcības upuri, ļoti veiklā propagandas pagriezienā tiek padarīti
par pašiem vainīgajiem, un upuriem vēl beigu beigās ir
jāatvainojas pasaules priekšā, ka viņi, lūk, tur ir trāpījušies
ļoti neērti lielajiem pasaules spēkiem pa kājām, un kā nu viņi tā
uzdrošinājās, kā nu viņi tur ir reaģējuši un kas viņi tādi
ir.
Ticiet man, šī cīņa, kas ir cilvēku sirdīs par to, kas pasaulē ir
svarīgs un kas nav, par to, ka jebkuras nācijas cilvēki un viņu
ciešanas ir tikpat svarīgas kā jebkuras citas, un izpratne par
to, ka katram cilvēkam būtu jāspēj atzīt, ka ne tikai manas
ciešanas un manas valsts vai manas puses pāridarījumi ir
vienīgie, kas pastāv pasaulē, bet ka cilvēks ir vērtība, ka
pāridarījums cilvēkam kā dzīvai būtnei ir pāridarījums mums
visiem kā Ādama un Ievas bērniem un viņu pēcnācējiem, ka mēs visi
esam brāļi zem saules, ne tuvu nav vēl pienākusi. Tamdēļ ir ļoti
svarīgi darīt visu, lai pirmām kārtām apkopotu vēstures faktus un
liecības, un tas ir tas, ko vēsturnieki ir izdarījuši. Paldies
vēsturnieku komandai, kas šo darbu paveikuši, paldies
ministrijām, paldies vēstniecībām, paldies visiem, paldies
izdevniecībai, kas ir atbalstījusi šo pasākumu.
Mums ir ļoti svarīgi, lai būtu vienā sējumā apkopots daudzpusīgs,
pēc iespējas objektīvs traktējums par pagājušā gadsimta Latvijas
vēsturi, un ir ļoti svarīgi, lai šis traktējums būtu pieejams arī
krievu valodā. Ir tik daudzi miljoni ļaužu, kas par to, kas šeit
notika, nav neko citu dzirdējuši kā tikai vienu vienīgu versiju
un vienu vienīgu izskaidrojumu, kam nav zināmi fakti par to, kas
šeit notika, kam visu laiku viss ir pasniegts absolūti
kategoriskas ideoloģiskas propagandas mērcē. Šeit nu beidzot ir
sējums, kur katram, kam ir interese, vismaz ir pieejama faktuāli
šī informācija. Es lūgtu arī visus interesentus, visas atbildīgās
personas gādāt par to, lai šie divi sējumi, kas mums ir divās
valodās, visdrīzākā laikā tiktu papildināti ar angļu valodas
versiju, nepieciešama būtu arī versija vācu, franču valodā, un
ideāli būtu redzēt šo sējumu arī spāņu valodā izdotu, ņemot vērā,
cik daudzi miljoni pasaulē runā spāņu valodā. Tas būtu ļoti
svarīgi, lai mēs būtu vēl veikuši kādu progresa soli uz
priekšu.
Pagājušais gadsimts ir pagājis zem ļoti daudziem un dažādiem
lozungiem un saukļiem, kuri cits par citu bijuši maldinošāki. Mēs
tūliņ dodamies uz Aušvicu, un es domāju, ka nav šausmīgāka
uzraksta par to, kas virs Aušvicas vārtiem rakstīts “Arbeit
macht frei”, “Darbs dara brīvu”. Tas ir izsmiekls un
ņirgāšanās par cilvēku, par darbu un par brīvību. Bet es gribētu
teikt, ka mūsu vēsturniekiem un mums, visiem politiķiem, ir
jāatceras Jāņa evaņģēlija vārdi un tie jāpatur sirdīs:
“Patiesība darīs jūs brīvus” – gan mūs, latviešus un visus
Latvijā dzīvojošos, gan visus mūsu kaimiņus, tuvus un tālus, un
visus citus visur pasaulē. Patiesība darīs mūs brīvus, bet bez
patiesības mēs staigāsim gan mūsu pagātnes ceļus, gan savu
ideoloģiju važās, un grūti mums būs progresēt un atrast mieru,
saticību un pārticību – to, ko mēs visi gribētu redzēt pasaulē
valdām.