Projekts: Finanšu nodrošinājuma likums
Saeimas dok. Nr.3550; likumprojekts Nr.1056
Finanšu ministrijas izstrādāts, Ministru kabineta 2004.gada
14.decembra sēdē akceptēts (prot. Nr.72, 2.§) un 20.decembrī
iesniegts Saeimas izskatīšanai
1.pants. Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi
termini:
1) finanšu nodrošinājums – finanšu līdzekļi vai
finanšu instrumenti, kas, pamatojoties uz finanšu nodrošinājuma
līgumu, izmantoti kā nodrošinājums finanšu saistību
izpildei;
2) finanšu nodrošinājuma līgums – līgums par finanšu
nodrošinājumu ar īpašuma tiesību pāreju vai finanšu ķīlas līgums;
3) līgums par finanšu
nodrošinājumu ar īpašuma tiesību pāreju – līgums (arī līgums
par finanšu instrumentu pārdošanu ar atpirkšanu un līgums par
finanšu instrumentu pirkšanu ar atpārdošanu) vai cits darījuma
akts, ar kuru nodrošinājuma devēja īpašuma tiesības uz finanšu
nodrošinājuma priekšmetu pāriet nodrošinājuma ņēmējam;
4) finanšu ķīlas līgums – līgums vai cits
darījuma akts, ar kuru nodrošinājuma devējs ieķīlā nodrošinājuma
ņēmējam finanšu nodrošinājumu (finanšu ķīla), saglabājot īpašuma
tiesības uz finanšu nodrošinājumu;
5) finanšu līdzekļi – nauda (izņemot banknotes un
monētas), kas jebkurā valūtā kreditēta kādā kontā (arī visu veidu
noguldījumi);
6) nodrošinātās finanšu saistības – saistības, kuru
izpilde nodrošināta ar finanšu nodrošinājumu un ļauj prasīt
finanšu līdzekļu un finanšu instrumentu saņemšanu (arī pastāvošās
vai iespējamās saistības, saistības ar atliekošiem un atceļošiem
nosacījumiem, kā arī saistības, kas pret nodrošinājuma ņēmēju ir
trešajai personai, kas nav nodrošinājuma devējs);
7) attiecīgais konts – finanšu instrumentu konts vai
reģistrs vai finanšu līdzekļu konts, kurā izdarīts ieraksts
(grāmatojums), kas apliecina finanšu nodrošinājuma sniegšanu
neatkarīgi no tā, vai šis konts atrodas pie nodrošinājuma ņēmēja
vai tā pilnvarotas trešās personas;
8) līdzvērtīgs finanšu nodrošinājums:
a) finanšu līdzekļiem – tādas pašas summas maksājums tajā
pašā valūtā,
b) finanšu instrumentiem – viena un tā paša emitenta vai
debitora viena un tā paša veida, emisijas un kategorijas finanšu
instrumenti, kuriem ir viena un tā pati vienā un tajā pašā valūtā
izteikta nominālvērtība vai citas lietas (aktīvi), ja finanšu
nodrošinājuma līgumā noteikts, ka finanšu instrumentu vietā ir
pieļaujama citu lietu (aktīvu) nodošana, ja noticis kāds ar
finanšu instrumentiem, kas izmantoti kā finanšu nodrošinājums,
saistīts vai šos finanšu instrumentus ietekmējošs notikums;
9) likvidācijas process – process, kurā atsavina
personai piederošas lietas (aktīvus) un iegūtos līdzekļus, ņemot
vērā normatīvo aktu noteikumus un faktiskos apstākļus, sadala
starp šīs personas kreditoriem, akcionāriem vai dalībniekiem
(neatkarīgi no tā, vai šajā procesā piedalās tiesa, valsts
pārvaldes iestāde, pašvaldības iestāde, aģentūra (administratīva
iestāde), kā arī no tā, vai process ir uzsākts brīvprātīgi vai
piespiedu kārtā);
10) maksātnespējas procesa
pasākumi – jebkuri pasākumi, kuri tiek veikti maksātnespējas
procesā;
11) izpildes notikums – finanšu
saistību neizpilde vai kāds cits tai pielīdzināms notikums, par
ko līdzēji vienojušies, ka, tam iestājoties, finanšu
nodrošinājuma ņēmējs ir tiesīgs atsavināt (arī sev par labu)
attiecīgo finanšu nodrošinājumu saskaņā ar finanšu nodrošinājuma
līguma noteikumiem vai normatīvajiem aktiem, kuros paredzēta šāda
iespēja, vai arī veikt izslēdzošo ieskaitu;
12) finanšu ķīlas izmantošanas tiesības – finanšu
nodrošinājuma ņēmēja tiesības saskaņā ar finanšu nodrošinājuma
līguma noteikumiem atsavināt un citādi rīkoties ar finanšu ķīlu
tāpat kā pašam īpašniekam;
13) finanšu nodrošinājuma sniegšana – visas
nepieciešamās tiesiskās darbības (arī finanšu līdzekļu vai
finanšu instrumentu pārvedums, turēšana, reģistrēšana vai
bloķēšana attiecīgajā kontā), kas nodrošina finanšu nodrošinājuma
nonākšanu finanšu nodrošinājuma ņēmēja vai tā pilnvarnieka
valdījumā;
14) dalībvalsts – Eiropas Savienības, Eiropas
ekonomikas zonas valsts vai Ekonomiskās sadarbības un attīstības
organizācijas valsts;
15) līgums par finanšu instrumentu pārdošanu ar
atpirkšanu ? līgums, ar kuru persona pārdod finanšu
instrumentus ar noteikumu atpirkt šos finanšu instrumentus vai
tiem līdzvērtīgus finanšu instrumentus par iepriekš noteiktu cenu
iepriekš noteiktā dienā nākotnē vai dienā, kuru noteiks pati
persona;
16) līgums par finanšu instrumentu pirkšanu ar
atpārdošanu – līgums, ar kuru persona pērk finanšu
instrumentus ar noteikumu pārdot atpakaļ šos finanšu instrumentus
vai līdzvērtīgus finanšu instrumentus par iepriekš noteiktu cenu
iepriekš noteiktā dienā nākotnē vai dienā, kuru noteiks persona,
kas pārdod finanšu instrumentus.
2.pants. Likuma mērķis
(1) Šā likuma mērķis
ir:
1) veicināt finanšu sistēmas stabilitāti, nodrošinot finanšu
nodrošinājuma sniegšanas un izmantošanas drošību un
efektivitāti;
2) nodrošināt līdzēju – finanšu nodrošinājuma līgumu
subjektu – tiesību aizsardzību, ja notiek līdzēja likvidācijas
process vai maksātnespējas procesa pasākumi.
(2) Lai nodrošinātu šā panta pirmajā daļā minēto mērķu
sasniegšanu:
1) noteikt, ka finanšu nodrošinājumu drīkst sniegt kā
finanšu ķīlu vai ja īpašuma tiesības uz finanšu nodrošinājumu
pāriet finanšu nodrošinājuma ņēmējam;
2) noteikt, ka papildus finanšu nodrošinājuma līguma
noslēgšanai vienīgais finanšu nodrošinājuma spēkā esamības
nepieciešamais noteikums ir tā nodošana nodrošinājuma ņēmēja vai
tā pilnvarnieka valdījumā, nodrošinājuma ņēmējam vai tā
pilnvarniekam to turot, reģistrējot vai citādi valdot, vienlaikus
neliedzot nodrošinājuma devējam aizstāt sākotnēji nodoto finanšu
nodrošinājumu ar līdzvērtīgu vai tiesības saņemt atpakaļ finanšu
nodrošinājuma pārpalikumu.
3.pants. Likuma subjekti
(1) Likums regulē finanšu
nodrošinājuma sniegšanas, pieņemšanas un izmantošanas kārtību
tikai tādos gadījumos, ja līdzēji ir:
1) Latvijas Republika un tās atvasināta publiska persona,
tiešā un pastarpinātā valsts pārvaldes iestāde, pašvaldības
iestāde vai tām pielīdzināmas citas dalībvalsts personas (arī
iestādes, kas ir atbildīgas par valsts parāda pārvaldīšanu vai
piedalās tā pārvaldīšanā, un iestādes, kas tiesīgas veikt finanšu
instrumentu vai naudas kontu turēšanu klienta vārdā);
2) Latvijas Banka, citu dalībvalstu centrālās bankas,
Eiropas Centrālā banka, Starptautisko norēķinu banka,
Starptautiskais valūtas fonds, Eiropas Investīciju
banka;
3) šādas daudzpusējās attīstības
bankas:
a) Starptautiskā rekonstrukcijas un attīstības banka,
b) Starptautiskā finanšu sabiedrība,
c) Amerikas Attīstības banka,
d) Āzijas Attīstības banka,
e) Āfrikas Attīstības banka,
f) Eiropas Padomes Rekonstrukcijas fonds,
g) Ziemeļvalstu Investīciju banka,
h) Karību jūras baseina valstu attīstības banka,
i) Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības banka,
j) Eiropas Investīciju fonds,
k) Ziemeļu un Dienvidu Amerikas ieguldījumu
sabiedrība;
4) šādas finanšu institūcijas, kuru uzraudzību veic Latvijas
Republikas vai citu dalībvalstu kompetentas finanšu un kapitāla
tirgus uzraudzības institūcijas:
a) kredītiestādes,
b) ieguldījumu brokeru sabiedrības,
c) apdrošināšanas sabiedrības,
d) ieguldījumu fondi vai tiem pielīdzināmi kolektīvo
ieguldījumu uzņēmumi,
e) ieguldījumu pārvaldes sabiedrības,
f) citas finanšu institūcijas;
5) Latvijas Centrālais depozitārijs, citas Eiropas
Savienības dalībvalsts centrālais depozitārijs, centrālais
darījumu starpnieks vai norēķinu aģents.
(2) Šis likums nosaka finanšu nodrošinājuma sniegšanas,
pieņemšanas un izmantošanas kārtību arī tādā gadījumā, ja viens
no līdzējiem ir šā panta pirmajā daļā minēta persona, bet otrs –
fiziskā, juridiskā vai cita persona vai šo personu apvienība.
4.pants. Finanšu nodrošinājuma līguma noslēgšanas un finanšu nodrošinājuma sniegšanas apliecinājums
(1) Uz finanšu nodrošinājuma
līguma sagatavošanu, noslēgšanu, spēkā esamību, izpildi un
atzīšanu par pierādījumu nav attiecināmas citos normatīvajos
aktos noteiktās prasības, piemēram, noteikta līguma forma,
reģistrēšana (ierakstīšana) publiskos reģistros, paziņošana vai
reģistrēšana (ierakstīšana) uzraudzības institūcijās vai citas
tiesisko seku ziņā paziņošanai vai reģistrācijai (ierakstīšanai)
pielīdzināmas prasības.
(2) Ievērojot šā panta pirmās daļas noteikumus, šā likuma
noteikumi piemērojami tikai tādam finanšu nodrošinājumam, kura
sniegšanu var apliecināt ar finanšu instrumentu vai finanšu
līdzekļu ierakstu (grāmatojumu) kontā, kas atvērts pie finanšu
nodrošinājuma ņēmēja vai tā pilnvarnieka, un šāds apliecinājums
ļauj nekļūdīgi identificēt finanšu nodrošinājumu (arī precīzi
identificēt tā sniegšanas laiku), kā arī ir iespējams apliecināt
pašu finanšu nodrošinājuma līgumu, uz kuru pamatojoties finanšu
nodrošinājums ir sniegts.
(3) Šā panta otrajā daļā minētajam apliecinājumam jābūt
rakstiskā veidā. Par rakstisku atzīstams jebkurš apliecinājums,
kas glabājas elektroniskos vai cita veida pastāvīgos informācijas
(datu) nesējos.
(4) Finanšu nodrošinājuma ņēmēja pienākums ir nodrošināt
finanšu līdzekļu vai finanšu instrumentu iegrāmatošanu kontā tā,
lai jebkurā laikā varētu nekļūdīgi identificēt finanšu
nodrošinājumā sniegto finanšu līdzekļu summu vai finanšu
instrumentu skaitu.
(5) Finanšu nodrošinājuma līguma un atsevišķu tā noteikumu
un nosacījumu spēkā esamību un izpildi negroza un neizbeidz
finanšu nodrošinājuma ņēmēja vai finanšu nodrošinājuma devēja
likvidācijas procesa vai maksātnespējas procesa pasākumu
uzsākšana vai turpināšana. Administratora, likvidatora vai cita
normatīvajos aktos noteikta likvidācijas procesa vai
maksātnespējas procesa pasākumu īstenotāja pienākums ir
nodrošināt finanšu nodrošinājuma līguma savlaicīgu un pienācīgu
izpildi saskaņā ar visiem finanšu nodrošinājuma līguma
noteikumiem un nosacījumiem.
5.pants. Finanšu nodrošinājuma pirmtiesības
(1) Tiesiskās attiecības,
kuras tieši vai pakārtoti izriet no finanšu nodrošinājuma līguma,
citi normatīvie akti regulē, ciktāl tie nav pretrunā ar šā likuma
noteikumiem.
(2) Ja finanšu līdzekļi vai finanšu instrumenti, kas sniegti
kā finanšu nodrošinājums saskaņā ar šā likuma noteikumiem,
ieķīlāti arī saskaņā ar citu ķīlas veidu regulējošo normatīvo
aktu noteikumiem (piemēram, Komercķīlas likuma noteikumiem),
pirmtiesības uz prasījumu apmierināšanu ar šādiem finanšu
līdzekļiem un finanšu instrumentiem ir personai, kurai sniegts
finanšu nodrošinājums saskaņā ar šā likuma noteikumiem.
(3) Finanšu nodrošinājuma līgumā un šajā likumā noteiktās
finanšu nodrošinājuma ņēmēja tiesības uz finanšu nodrošinājumu
negroza, neizbeidz un neierobežo tiesu un citu institūciju
(amatpersonu) nolēmumi, kas jāizpilda citos normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā, un pamatojoties uz šiem nolēmumiem izsniegto
izpildu dokumentu iesniegšana izpildei finanšu nodrošinājuma
ņēmējam vai tā pilnvarniekam.
6.pants. Finanšu ķīla un tās izmantošana
(1) Finanšu ķīlas ņēmējs
finanšu ķīlas līguma darbības termiņā ir tiesīgs izmantot finanšu
ķīlu tikai tādā gadījumā, ja tas noteikts finanšu ķīlas līguma
noteikumos, un tikai saskaņā ar minētā līguma un šā likuma
noteikumiem un nosacījumiem.
(2) Ja finanšu ķīlas ņēmējs finanšu ķīlas līguma darbības
termiņā izmanto finanšu ķīlu, tam ir pienākums aizstāt sākotnēji
sniegto ķīlu ar līdzvērtīgu ne vēlāk kā dienā, kas noteikta kā
attiecīgo ar finanšu ķīlu nodrošināto finanšu saistību izpildes
termiņš.
(3) Finanšu ķīlas līgumā vai citā
darījuma aktā, kas ietver līdzēju vienošanos par finanšu ķīlu,
noteiktajā saistību izpildes dienā ķīlas ņēmējs atdod atpakaļ
ķīlas devējam finanšu ķīlu vai, ja tas noteikts līgumā vai citā
darījuma aktā, izmanto tam noteiktās tiesības līgumā vai citā
darījuma aktā noteiktajā apmērā samazināt ķīlas devēja saistības
par finanšu ķīlas summu vai pilnībā dzēst šīs saistības ar
finanšu ķīlu.
(4) Ja šā panta otrajā daļā
minētajā gadījumā finanšu ķīlas ņēmējs sākotnēji sniegto finanšu
ķīlu aizstāj ar līdzvērtīgu, tad līdzvērtīgajai finanšu ķīlai
pilnībā piemēro visus finanšu ķīlas līguma noteikumus un
nosacījumus, kas regulēja sākotnēji sniegto finanšu ķīlu.
Minētajā gadījumā tiek uzskatīts, ka līdzvērtīgā finanšu ķīla
sniegta saskaņā ar sākotnēji noslēgtā finanšu ķīlas līguma
noteikumiem tajā pašā laikā, kad sniegta sākotnējā finanšu
ķīla.
(5) Tas, ka finanšu ķīlas ņēmējs izmanto šā panta pirmajā
daļā noteiktās tiesības, neietekmē finanšu ķīlas līgumā noteiktās
finanšu ķīlas devēja un finanšu ķīlas ņēmēja tiesības un
pienākumus.
(6) Ja izpildes notikums iestājas pirms līdzēju sākotnēji
noteiktās saistību izpildes dienas un finanšu ķīlas ņēmējs nevar
izpildīt šā panta otrajā daļā noteikto, finanšu ķīlas ņēmējs ir
tiesīgs saistības pret finanšu ķīlas devēju izpildīt ar
izslēdzošo ieskaitu.
(7) Uz finanšu ķīlas nākamajām sastāvdaļām šā likuma
noteikumi nav attiecināmi, ja vien finanšu nodrošinājuma līgumā
nav nepārprotami noteikts citādi.
7.pants. Finanšu ķīlas realizācija
(1) Iestājoties izpildes
notikumam, finanšu ķīlas ņēmējs ir tiesīgs, ievērojot finanšu
ķīlas līguma noteikumus un nosacījumus, brīvi, bez jebkādu citu
papildu procedūru veikšanas, rīkoties ar finanšu ķīlu šādi:
1) ja finanšu ķīla ir finanšu instrumenti, atsavināt tos
trešajai personai vai par labu sev, attiecīgi par saņemto summu
samazinot vai pilnīgi dzēšot, vai izbeidzot finanšu ķīlas devēja
saistības;
2) ja finanšu ķīla ir finanšu līdzekļi, samazināt vai
pilnīgi dzēst, vai izbeigt finanšu ķīlas devēja saistības ar
ieķīlātajiem finanšu līdzekļiem.
(2) Iestājoties izpildes notikumam, finanšu instrumentu
tūlītēja nonākšana finanšu ķīlas ņēmēja īpašumā ir atļauta tikai
tad, ja finanšu ķīlas līgumā līdzēji to nepārprotami pielīguši un
vienojušies par finanšu instrumentu cenas noteikšanas
kārtību.
(3) Ja finanšu ķīlas līgumā nav noteikts citādi, finanšu
ķīlas ņēmējam šā panta pirmajā daļā noteiktajai rīcībai ar
finanšu ķīlu nav saistoši šādi vai tiem tiesisko seku ziņā
līdzīgi pienākumi:
1) iepriekšēja paziņošana finanšu ķīlas devējam par finanšu
ķīlas atsavināšanu;
2) finanšu ķīlas atsavināšanas noteikumu apstiprināšana
tiesā, saskaņošana ar tiesas vai komercsabiedrības kapitāla daļu
turētāja ieceltu personu, maksātnespējas procesa administratoru,
valsts pārvaldes iestādi, pašvaldības iestādi vai aģentūru vai ar
minēto iestāžu un aģentūru ierēdņiem, darbiniekiem vai to
ieceltām personām;
3) finanšu ķīlas pārdošana izsolē vai kādā citā tikai
normatīvajā aktā noteiktajā veidā;
4) noteikta termiņa iestāšanās sagaidīšana pēc izpildes
notikuma iestāšanās brīža vai paziņojuma par izpildes notikumu
nosūtīšanas brīža.
8.pants. Līguma par finanšu nodrošinājumu ar īpašuma tiesību pāreju spēkā esamība
(1) Līgums par finanšu
nodrošinājumu ar īpašuma tiesību pāreju ir spēkā un tam
piemērojami šā likuma noteikumi, ja noteikums par īpašuma tiesību
pāreju ir nepārprotami ietverts finanšu nodrošinājuma līgumā un
finanšu nodrošinājums sniegts, izpildot visas šā likuma 4.panta
otrās un ceturtās daļas prasības.
(2) Finanšu instrumenti un finanšu līdzekļi, kas nodoti
nodrošinājuma ņēmēja īpašumā, pamatojoties uz līgumu par finanšu
instrumentu pārdošanu ar atpirkšanu, līgumu par finanšu
instrumentu pirkšanu ar atpārdošanu, citu līgumu vai darījuma
aktu, kurā ietverti noteikumi par finanšu instrumentu pārdošanu
ar atpirkšanu vai finanšu instrumentu pirkšanu ar atpārdošanu, ir
uzskatāmi par nodotiem nodrošinājuma ņēmēja īpašumā saskaņā ar
līgumu par finanšu nodrošinājumu ar īpašuma tiesību pāreju, un
tiem piemērojami šā likuma noteikumi arī tādā gadījumā, ja
nodrošinājuma ņēmējam nodotie finanšu līdzekļi un finanšu
instrumenti nav līguma vai cita darījuma akta tekstā nepārprotami
nosaukti par finanšu nodrošinājumu.
(3) Ja izpildes notikums iestājas dienā, kad finanšu
nodrošinājuma ņēmēja saistība par līdzvērtīga nodrošinājuma
atdošanu, kas noteikta līgumā par finanšu nodrošinājumu ar
īpašuma tiesību pāreju, vēl nav pilnībā izpildīta, to var
izpildīt ar izslēdzošo ieskaitu.
9.pants. Izslēdzošais ieskaits
(1) Izslēdzošais ieskaits ir
finanšu nodrošinājuma līgumā vai citā līgumā (darījuma aktā), kas
paredz finanšu nodrošinājuma sniegšanu, ietvertie noteikumi,
saskaņā ar kuriem, iestājoties izpildes notikumam, pēc
savstarpēja pārrēķina, ieskaita vai citām tiesisko seku ziņā
pielīdzināmām darbībām:
1) līdzēju savstarpējas saistības tiek grozītas tā, ka tās
kļūst izpildāmas nekavējoties, un līdzēju maksājamās summas tiek
noteiktas, ņemot vērā līdzēju sākotnējo saistību pašreizējo
vērtību, vai līdzēju savstarpējās saistības tiek izbeigtas un
aizvietotas ar savstarpējo pienākumu samaksāt summas, kas tiek
noteiktas, ņemot vērā līdzēju sākotnējo saistību pašreizējo
vērtību;
2) tiek sagatavots aprēķins par summām, kas vienam līdzējam
jāatmaksā otram līdzējam, pamatojoties uz to savstarpējām
saistībām, un tas līdzējs, kura maksājamā summa ir lielāka,
samaksā otram līdzējam tikai otra līdzēja maksājamās summas
pārsniegumu (neto saldo).
(2) Izslēdzošo ieskaitu piemēro arī tādā gadījumā, ja tā
noteikumi nav ietverti finanšu nodrošinājuma līgumā vai citā
līgumā (darījuma aktā), kas paredz finanšu nodrošinājuma
sniegšanu, bet tā piemērošana noteikta kādā tiesību normā.
(3) Izslēdzošo ieskaitu var piemērot, un tā izpildi
neietekmē:
1) finanšu nodrošinājuma devēja vai finanšu nodrošinājuma
ņēmēja likvidācijas process vai maksātnespējas procesa
pasākumi;
2) cesija, ar tiesas nolēmumu vai citādi veikta finanšu
nodrošinājuma apķīlāšana, arests vai jebkura cita tiesiska
darbība, kas vērsta uz finanšu nodrošinājuma atsavināšanu tādas
personas prasījumu apmierināšanai, kura nav finanšu nodrošinājuma
ņēmējs.
(4) Ja līdzēji nav vienojošies citādi, uz izslēdzošo
ieskaitu attiecināmi šā likuma 7.panta trešās daļas noteikumi.
10.pants. Atsevišķu likvidācijas procesa un maksātnespējas procesa pasākumus regulējošo tiesību normu nepiemērošana
(1) Finanšu nodrošinājuma
līgumu, kā arī saskaņā ar tā noteikumiem veiktā finanšu
nodrošinājuma sniegšanu nevar atzīt par spēkā neesošu vai atcelt
tikai tāpēc, ka finanšu nodrošinājuma līgums stājies spēkā vai
finanšu nodrošinājuma sniegšana notikusi:
1) nodrošinājuma devēja likvidācijas gadījumā saskaņā ar tā
dalībnieku lēmumu par darbības izbeigšanu (brīvprātīga
likvidācija) – jebkurā termiņā pirms Uzņēmumu reģistra paziņojuma
par nodrošinājuma devēja darbības izbeigšanu un likvidācijas
uzsākšanu publicēšanas dienas;
2) nodrošinājuma devēja likvidācijas gadījumā, pamatojoties
uz administratīvās iestādes vai tiesas nolēmumu, – jebkurā
termiņā pirms Uzņēmumu reģistra paziņojuma par nodrošinājuma
devēja darbības izbeigšanu un likvidācijas uzsākšanu publicēšanas
dienas;
3) maksātnespējas procesa pasākumu gadījumā – jebkurā
termiņā pirms normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā izdarītā
paziņojuma par nodrošinājuma devēja maksātnespēju publicēšanas
dienas;
4) komercsabiedrību (arī kredītiestāžu) likvidācijas procesa
vai maksātnespējas procesa pasākumus regulējošajā normatīvajā
aktā noteiktajā termiņā pirms šo procesu un pasākumu uzsākšanas
dienas, kurā slēgtos darījumus var prasīt atzīt par spēkā
neesošiem.
(2) Finanšu nodrošinājuma līgums un saskaņā ar tā
noteikumiem nodrošinātās finanšu saistības vai finanšu
nodrošinājuma sniegšana ir spēkā un ir saistoša trešajām personām
arī gadījumos, ja finanšu nodrošinājuma līgums noslēgts un
saskaņā ar tā noteikumiem nodrošinātās finanšu saistības radušās
vai finanšu nodrošinājuma sniegšana notikusi pēc šā panta pirmajā
daļā minēto termiņu iestāšanās, ja finanšu nodrošinājuma ņēmējs
pierāda, ka tas nav zinājis un nevarēja zināt par šā procesa vai
pasākumu uzsākšanu.
(3) Ja finanšu nodrošinājuma līgums paredz pienākumu sniegt
finanšu nodrošinājumu vai papildu finanšu nodrošinājumu, ņemot
vērā izmaiņas finanšu nodrošinājuma vērtībā vai nodrošināto
finanšu saistību vērtībā, vai tiesības atsaukt finanšu
nodrošinājumu, aizstājot vai apmainot to ar citu līdzvērtīgu
finanšu nodrošinājumu, finanšu nodrošinājuma sniegšana, papildu
finanšu nodrošinājuma sniegšana vai atsaukto finanšu
nodrošinājumu aizstājošā līdzvērtīgā finanšu nodrošinājuma
sniegšana nevar tikt uzskatīta par spēkā neesošu vai tikt atcelta
tikai tāpēc, ka:
1) finanšu nodrošinājums, papildu finanšu nodrošinājums vai
atsaukto finanšu nodrošinājumu aizstājošais līdzvērtīgais finanšu
nodrošinājums ticis sniegts šā panta pirmās daļas 1., 2., 3. un
4.punktā minētajā termiņā;
2) ar finanšu nodrošinājumu nodrošinātās finanšu saistības
ir radušās pirms finanšu nodrošinājuma, papildu finanšu
nodrošinājuma vai atsaukto finanšu nodrošinājumu aizstājošā
līdzvērtīgā finanšu nodrošinājuma sniegšanas dienas.
11.pants. Tiesību normu kolīzija
(1) Ja finanšu nodrošinājums
ir finanšu instrumenti, kuri pārvedami ar ierakstu (grāmatojumu)
kontā vai reģistrā, un attiecīgais konts vai reģistrs atrodas
Latvijā, šā panta otrajā daļā minētie tiesību jautājumi
apspriežami tikai atbilstoši Latvijas likumam, neņemot vērā
jebkurus noteikumus, kuri nosaka, ka jāpiemēro kāds ārvalsts
likums.
(2) Šā panta pirmajā daļā noteiktajā kārtībā apspriežamie
tiesību jautājumi ir:
1) finanšu nodrošinājuma tiesiskais statuss un īpašuma
tiesības uz to;
2) finanšu nodrošinājuma līguma slēgšanas prasības, finanšu
nodrošinājuma sniegšanas prasības, kas jāievēro, lai attiecīgais
līgums un, uz to pamatojoties, sniegtais finanšu nodrošinājums
būtu saistošs trešajām personām;
3) personas tiesību uz finanšu nodrošinājumu iespējamā
pakārtotība attiecībā pret trešo personu tiesībām uz finanšu
instrumentiem, kas sniegti nodrošinājuma ņēmējam kā finanšu
nodrošinājums;
4) finanšu nodrošinājuma ieguvēja labticības
noskaidrošana;
5) finanšu nodrošinājuma izmantošanas noteikumi, kas
jāievēro, iestājoties izpildes notikumam.
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 6.jūnija Direktīvas 2002/47/EK par finanšu nodrošinājuma līgumiem un Eiropas Parlamenta un Padomes 2000.gada 20.marta Direktīvas 2000/12/EK par kredītiestāžu darbības sākšanu un veikšanu.
Par likumprojektu
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs?
1.Pašreizējās situācijas
raksturojums.
Pašlaik Latvijā normatīvajos aktos nav noteikta speciāla kārtība
finanšu nodrošinājuma sniegšanai un ņemšanai. Pasaules praksē
paralēli ir attīstījušies divi dažādi mehānismi: (a) finanšu
nodrošinājuma priekšmets tiek ieķīlāts nodrošinājuma ņēmējam; (b)
finanšu nodrošinājuma priekšmets uz finanšu saistību
nodrošināšanai nepieciešamo laiku pāriet nodrošinājuma ņēmēja
īpašumā. Tā kā finanšu nodrošinājumu regulējums ir būtisks
faktors finanšu tirgu attīstības un integrācijas veicināšanā,
Eiropas Savienībā 2002. gadā tika pieņemta Direktīva 2002/47/EK
attiecībā uz finanšu nodrošinājuma līgumiem, saskaņā ar kuru ES
un EEZ dalībvalstīs izmantojami abi iepriekš minētie
mehānismi.
Attīstītos finanšu tirgos viens no būtiskiem finanšu
nodrošinājuma priekšmetiem ir publiskajā apgrozībā esošie finanšu
instrumenti (akcijas, obligācijas, naudas tirgus instrumenti
u.c.). Saskaņā ar Latvijā pašreiz spēkā esošo normatīvo
regulējumu publiskajā apgrozībā esošie finanšu instrumenti nevar
būt par komercķīlas priekšmetu (skat. Komercķīlas likuma 4. panta
pirmo daļu), attiecīgi to ieķīlāšana nevar tikt reģistrēta
komercķīlu reģistrā. Tā kā Latvijā publiskajā apgrozībā laistie
finanšu instrumenti pastāv tikai dematerializētā formā, lai
nerastos pārpratumi par darījuma tiesiskajām sekām, to
ieķīlāšanai ir nepieciešams speciāls regulējums.
Lai nodrošinātu Latvijas finanšu tirgu integrāciju ES un EEZ
finanšu tirgos, ir nepieciešams noteikt tādu finanšu
nodrošinājuma sniegšanas un ņemšanas kārtību, kā arī finanšu
nodrošinājuma priekšmeta realizācijas kārtību saistību neizpildes
gadījumā, kas maksimāli samazina finanšu risku ietekmi uz
ienesīgumu un finanšu sistēmas stabilitāti.
2. Normatīvā akta projekta būtība .
1. Likumprojekts ir izstrādāts, lai ieviestu Direktīvas
2002/47/EK prasības.
2. Likumā jāiekļauj normas,
kuras regulē finanšu nodrošinājumu ar
īpašuma tiesību pāreju un finanšu nodrošinājumu finanšu ķīlas
veidā.
3. Likumā jānosaka, ka tiesiskās attiecības, kuras izriet no
vienošanās par finanšu nodrošinājumu, neietekmē likvidāciju,
maksātnespējas procesu vai citu juridisko seku ziņā līdzīgus
procesus regulējošie citi normatīvie akti, ieskaitot regulējumu,
kas varētu kavēt finanšu nodrošinājuma īstenojumu vai rada
neskaidrības par tādu darbību spēkā esamību kā izslēdzošais
ieskaits (close-out netting), papildu finanšu
nodrošinājuma noteikšana vai finanšu nodrošinājuma
aizstāšana.
4. Lai ierobežotu administratīvās formalitātes, kas jāveic
personām, kuras izmanto finanšu nodrošinājumu, Direktīva uzliek
par pienākumu dalībvalstīm nacionālajos normatīvajos aktos kā
vienīgo nosacījumu (perfection) finanšu nodrošinājuma
spēkā esamībai noteikt, ka tā ir finanšu nodrošinājuma priekšmeta
nodošana (reāli nododot, reģistrējot vai ar citām tiesiskām
darbībām) nodrošinājuma ņēmēja vai tā pilnvarotās personas
īpašumā vai valdījumā, vienlaikus neierobežojot tiesības
nodrošinājuma devējam aizstāt nodrošinājumu ar citu nodrošinājumu
vai saņemt atpakaļ nodrošinājuma pārpalikumu pēc nodrošinājuma
atsavināšanas saistību neizpildes gadījumā. Direktīva aizliedz
jau pastāvošu speciālu ķīlu reģistru izmantošanu vai jaunu ķīlu
reģistru veidošanu, ja no finanšu ķīlas iekļaušanas šādā reģistrā
ir atkarīga tās spēkā esamība vai citas tiesiskās sekas.
5. Uz finanšu nodrošinājuma līguma sagatavošanu, noslēgšanu,
spēkā esamību, izpildi dalībvalstīm nav jāattiecina citos
normatīvajos aktos noteiktās formālās prasības par līguma spēkā
esamību, piemēram, noteikta līguma forma, darījuma publiska
reģistrācija (ierakstīšana) publiskos reģistros, paziņošana vai
reģistrēšana kompetentās valsts institūcijās vai citas tiesisko
seku ziņā reģistrācijai pielīdzināmas prasības.
6. Lai līdzsvarotu finanšu nodrošinājuma tirgus efektivitāti ar
šīs
finanšu nodrošinājuma vienošanās pušu drošību,
likumā jāparedz, ka tā regulējums attiecas vienīgi uz finanšu
nodrošinājumu, kurš apliecināts rakstveidā, t.sk. rakstveida
apliecinājums ietver arī elektroniski parakstītu apliecinājumu
(elektronisku dokumentu) un apliecinājumu, kas glabājas
elektroniskos vai cita veida pastāvīgos informācijas (datu)
nesējos.
7. Likumā jānosaka, ka vienošanās par finanšu nodrošinājumu nevar
tikt uzskatīta par spēkā neesošu vai tikt anulēta tikai tāpēc,
ka:
1) finanšu nodrošinājums, papildu finanšu nodrošinājums vai
atsauktā finanšu nodrošinājuma aizstājošais finanšu nodrošinājums
ticis sniegts likvidācijas procesa vai maksātnespējas procesa
pasākumu uzsākšanas dienā, bet pirms lēmuma par minēto procedūru
uzsākšanu spēkā stāšanās;
2) nodrošinātās finanšu saistības ir radušās pirms finanšu
nodrošinājuma, papildu finanšu nodrošinājuma vai atsaukto finanšu
nodrošinājuma aizstājošās finanšu nodrošinājuma sniegšanas
dienas.
8. Likumā jāparedz finanšu nodrošinājuma ņēmēja kā tā īpašnieka
tiesības atsavināt un citādi izmantot finanšu nodrošinājuma ar
īpašuma tiesību pāreju priekšmetu saskaņā ar finanšu
nodrošinājuma līguma noteikumiem.
9. Finanšu nodrošinājuma likumam jāregulē tiesiskās attiecības,
kuras izriet no vienošanās par finanšu nodrošinājumu. Citi
normatīvie akti regulē šīs attiecības tik tālu, cik tas nav
pretrunā Finanšu nodrošinājuma likuma normām.
3. Cita informācija.
Likumprojekta normu regulējums attiecas tikai uz finanšu
nodrošinājuma darījumiem, kuros kā nodrošinājuma instrumenti tiek
izmantoti finanšu instrumenti vai finanšu līdzekļi (nauda).
Finanšu līdzekļi ir naudas līdzekļi, izņemot banknotes un
monētas, kas jebkurā valūtā kreditēti kādā kontā, vai līdzvērtīgs
prasījums, kas dod tiesības uz naudas līdzekļu atmaksu, ieskaitot
noguldījumus.
Likumprojektā nav definēts termins – “finanšu instrumenti”, jo
tas likumprojektā tiek lietots Finanšu instrumentu tirgus likuma
3.pantā noteiktajā finanšu instrumentu regulējuma izpratnē.
Minētā likuma informatīvā atsauce uz Eiropas Savienības
direktīvām tiks papildināta ar norādi par Direktīvu
2002/47/EK.
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi.
Likumprojekts veicinās divpusēju finanšu nodrošinājuma līgumu
izmantošanu, kā arī citu ES, EEZ un ārvalstu finanšu tirgu
dalībnieku ieinteresētību slēgt šādus līgumus ar Latvijas
jurisdikcijai pakļautām personām, kas veicinās finanšu tirgu
tālāku integrāciju, ienesīgumu un stabilitāti, vienlaikus
nodrošinot pakalpojumu sniegšanas brīvību un kapitāla brīvu
apriti finanšu pakalpojumu vienotajā tirgū.
Likuma pieņemšana darbosies kā finanšu tirgus attīstību veicinošs
faktors, jo ieķīlātie finanšu instrumenti neatradīsies
“iesaldētā” stāvoklī. Finanšu nodrošinājuma ņēmējam būs tiesības
veikt citus darījumus ar šiem finanšu instrumentiem atbilstoši
tādiem noteikumiem, par kādiem ir vienojušās finanšu
nodrošinājuma darījuma puses.
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu.
Finanšu nodrošinājuma izmantošanas vienkāršošana, ierobežojot
administratīvās formalitātes, veicinās pārrobežu darījumu
efektivitāti, kas vajadzīgi kopējās monetārās politikas
īstenošanai.
Finanšu nodrošinājuma ātra un administratīvi neapgrūtināta
izpilde sekmēs finanšu tirgus stabilitāti un ierobežos virknes
reakcijas efektu gadījumā, kad kāda no finanšu nodrošinājuma
darījuma pusēm nepilda savas saistības.
3. Sociālo seku izvērtējums.
Likumprojekts šo jomu neskar.
4. Ietekme uz vidi.
Likumprojekts šo jomu neskar.
5. Cita informācija.
Nav.
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
Likumprojekts šo jomu
neskar.
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
1. Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti.
Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru
izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt.
“Finanšu instrumentu tirgus likumā”, likumā “Par uzņēmumu un
uzņēmējsabiedrību maksātnespēju” un “Komercķīlas likumā” tiks
iestrādātas normas, nosakot, ka tiesiskās attiecības, kuras
izriet no finanšu nodrošinājuma līguma, tiek regulētas saskaņā ar
likumu par finanšu nodrošinājumu. Ir izstrādāti likumprojekti par
šo likumu grozījumiem, kas tiek iesniegti kopā ar likumprojektu
“Finanšu nodrošinājuma likums”.
2. Cita informācija.
Nav.
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts?
1. Saistības pret Eiropas
Savienību.
Saskaņā ar 2003.gada 16.aprīlī noslēgto Pievienošanās Eiropas
Savienībai līgumu.
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām..
Likumprojekts šo jomu neskar.
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem Likumprojekts šo
jomu neskar.
4. Atbilstības izvērtējums.
1.tabula
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 6. jūnija Direktīva 2002/47/EK attiecībā uz finanšu nodrošinājuma līgumiem (Eiropas Kopienu Oficiālais Žurnāls L 168, 27.06.2002.) |
2.tabula
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/ |
Komentāri |
1. pants 1. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 1.4.a. pants |
Atbilst |
|
1. pants 2. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 2.1.a. pants |
Atbilst |
|
1. pants 3. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 2.1.b. pants |
Atbilst |
|
1. pants 4. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 2.1.c. pants |
Atbilst |
|
1. pants 5. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 2.1.d. pants |
Atbilst |
|
1. pants 6. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 2.1.f. pants |
Atbilst |
|
1. pants 7. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 2.1.h. pants |
Atbilst |
|
1. pants 8. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 2.1.i. pants |
Atbilst |
|
1. pants 9. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 2.1.j. pants |
Atbilst |
|
1. pants 10. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 2.1.k. pants |
Atbilst |
|
1. pants 11. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 2.1.l. pants |
Atbilst |
|
1. pants 12. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 2.1.m. pants |
Atbilst |
|
1. pants 13. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 2.2. pants |
Atbilst |
|
3. pants 1. daļa 1. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 1.2.a. pants |
Atbilst |
|
3. pants 1. daļa 2. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 1.2.b. pants |
Atbilst |
|
3. pants 1. daļa 3. punkts |
Direktīva 2002/47/EK,
1.2.b. pants |
Atbilst |
|
3. pants 1. daļa 4. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 1.2.c. pants |
Atbilst |
|
3. pants 1. daļa 5. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 1.2.c. pants |
Atbilst |
|
3. pants 2. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 1.2.c. pants |
Atbilst |
|
4. pants 1. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 3.1. pants |
Atbilst |
|
4. pants 2. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 1.5., 3.2. pants |
Atbilst |
|
4. pants 3. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 2.3. pants |
Atbilst |
|
4. pants 5. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 4.5. pants |
Atbilst |
|
6. pants 1. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 5.1. pants |
Atbilst |
|
6. pants 2. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 5.2. pants (1. rindkopa) |
Atbilst |
|
6. pants 3. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 5.2. pants (2. rindkopa) |
Atbilst |
|
6. pants 4. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 5.3. pants |
Atbilst |
|
6. pants 5. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 5.4. pants |
Atbilst |
|
6. pants 6. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 5.5. pants |
Atbilst |
|
7. pants 1. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 4.1.a,b pants |
Atbilst |
|
7. pants 2. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 4.2. pants |
Atbilst |
|
7. pants 3. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 4.4.a,b,c,d pants |
Atbilst |
|
8. pants 1. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 6.1. pants |
Atbilst |
|
8. pants 3. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 6.2. pants |
Atbilst |
|
9. pants 1. daļa 1.,2. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 2.1.n.,i,ii pants |
Atbilst |
|
9. pants 2. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 2.1.n pants |
Atbilst |
|
9. pants 3. daļa 1.,2. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 7.1. pants |
Atbilst |
|
9. pants 4. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 7.2. pants |
Atbilst |
|
10. pants 1. daļa 1.,2.,3.,4. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 8.1.a,b pants |
Atbilst |
|
10. pants 2. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 8.2. pants |
Atbilst |
|
10. pants 3. daļa 1.,2. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 8.3. pants |
Atbilst |
|
11. pants 1. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 9.1.pants |
Atbilst |
|
11. pants 2. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 9.2. a,b,c,d pants |
Atbilst |
|
Inf. atsauce |
Direktīva 2002/47/EK, 11. pants otrā rindkopa |
Atbilst |
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu?
1. Ar
kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas
konsultācijas.
Likumprojektā ir iestrādāti Latvijas Komercbanku asociācijas
ieteikumi.
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta,
iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta).
Atbalsta. Iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi.
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis.
Likumprojekts ir ievietots Finanšu un kapitāla tirgus mājas lapā
www.fktk.lv.
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav
notikušas.
5. Cita informācija.
Nav.
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde?
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas.
Likuma izpildei nav nepieciešams radīt jaunas valsts
institūcijas, kā arī nav nepieciešams paplašināt esošo
institūciju funkcijas.
Izpilde tiks nodrošināta analoģiski citu civiltiesiska rakstura darījumu izpildei un kontrolei. To veic konkrēto civiltiesisko attiecību (attiecības, kuras izriet no finanšu nodrošinājuma līguma) dalībnieki, strīdus gadījumos attiecības tiek regulētas tiesās normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Likuma izpilde iespējama uzreiz pēc tā pieņemšanas.
2. Kā sabiedrība tiks informēta
par normatīvā akta ieviešanu.
Pēc likuma pieņemšanas Saeimā tas tiks ievietots Finanšu un
kapitāla tirgus komisijas mājas lapā www.fktk.lv un publicēts
“Latvijas Vēstnesī”, kur ar Finanšu nodrošinājuma likumu varēs
iepazīties visas ieinteresētās personas.
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo.
Likums neierobežo indivīda tiesības.
4. Cita informācija.
Nav.
Finanšu ministrs O.Spurdziņš