Uz labklājības kāpnēm vieta visiem. Tikai kurā pakāpienā?
Un tā, pārvarējuši spaidīšanos un
grūstīšanos, esam visas mājsaimniecības sakārtojuši uz 10 visiem
zināmajiem labklājības kalna pakāpieniem. No pamatnes līdz
virsotnei. Uz katra pakāpiena vienu desmito daļu no visiem. Kā
jau Latvijā, katrā augstuma pakāpē iznāk raibu raibā publika: gan
pēc tautības, gan izglītības, gan sociālā, demogrāfiskā un cita
stāvokļa.
Ir jāieslēdz speciāls instruments skeinmetrs, lai saskatītu kaut
kādu kārtību šajā mudžeklī. Skein – mudžeklis, kā jau
parasti no angļu valodas.
Uzreiz kļūst redzams: gandrīz pusi no zemākā pakāpiena aizņem
zemnieku pelēkās vadmalas tērpi, turpat arī bezdarbnieki, daudz
latgaliešu; uz trešā, īpaši ceturtā, pakāpiena daudz balto
pensionāru galvu; kalna galā vai katram trešajam augstskolas
absolventa nozīme pie krūtīm. Teiksit, ka tās jau ikdienā nenēsā.
Pareizi. Bet ar statistikas skeinmetru tāpat redzams, kuriem tā
ir, kuriem nav. Un pats trakākais: uzņēmēji, darba devēji,
pašnodarbinātie ir polarizējušies. Gandrīz puse augšā, bet ap
piektdaļu – apakšā. Vidū maz. Bet nu konkrētāk un
zinātniskāk.
Kā tikām pie kārtības?
Visas Latvijas mājsaimniecības,
precīzāk – viņu reprezentatīvo izlasi – sakārtojām no
visnabadzīgākās līdz visturīgākajai. Labklājību šādā izpratnē
vērtējām ar rīcībā esošo ienākumu vidēji uz vienu mājsaimniecības
locekli mēnesī. Vērtējot demogrāfisko grupu labklājību, jārēķina
vidēji uz vienu nosacīto patērētāja vienību. Bet demogrāfiskās
grupas šajā rakstā nevērtēsim. Kad tas ir izdarīts, uz katra no
desmit labklājības pakāpieniem novietojam vienu desmito daļu
(10%) no visām mājsaimniecībām. Tādēļ šīs grupas sauc par
deciļgrupām. Pagaidām, grupu izveidošanas laikā, pilnīgi
neinteresējamies, kādas mājsaimniecības nonāk katrā grupā.
Kad tas izdarīts, katrā labklājības grupā nonākušās
mājsaimniecības tur tiek fiksētas un turpmāk no grupas uz citu
grupu pārvietotas netiek. Tādēļ kļūst iespējams izpētīt katras
grupas sastāvu atsevišķi. Gan pēc sociālā, gan demogrāfiskā
stāvokļa, pēc dzīvesvietas, izglītības utt. Var noskaidrot katras
labklājības grupas raksturīgās patēriņa īpatnības, vai zemākās
grupas pietiekami nodrošinātas ar pārtiku, mājokļiem, medicīnisko
palīdzību u.c. Tie visi ir viena liela dzīves līmeņa un
noslāņošanās pētījuma projekta temati. Šajā rakstā tikai
daži.
Ja nav titula un muižas
Jau mūsu sentēvi zināja, ka tiem,
kuriem nav dižciltības, mantojuma un muižas, vienīgais ceļš, kā
tikt dzīvē uz augšu, ir izglītība. Arī mūsdienās bez labas
izglītības panākumus gūt grūti, bet otrādi var gadīties:
izglītība labu labā, taču maizes rieciens plāns ...
Tādēļ pētījumu sāksim, noskaidrojot, kā desmit dažādās
labklājības grupas aizpilda mājsaimniecības ar dažādu izglītības
līmeni. Tā kā vienā mājsaimniecībā var būt vairākas personas ar
dažādu izglītību, mājsaimniecību pieskaita tās izglītības grupai,
kāda ir mājsaimniecības galvenajam pelnītājam.
Tādējādi iegūstam pēc divām pazīmēm kombinētu grupējumu
(1.tabula). Grupēšana ir izdarīta pēc labklājības pazīmes,
analītiskā, novērtējošā pazīme ir izglītība, precīzāk,
mājsaimniecību īpatsvars pēc izglītības.
Ja izglītības līmenis mājsaimniecību labklājību neietekmētu, abas
pazīmes nebūtu saistītas, visās tabulas centrālajās rūtiņās būtu
skaitļi tuvu 10 (procenti). Ja kādās rūtiņās skaitļi ir
ievērojami mazāki, šīs izglītības grupas pārstāvju attiecīgajā
labklājības grupā maz. Un otrādi: ja skaitļi ir ievērojami
lielāki par 10, šajās labklājības grupās attiecīgās izglītības
grupas pārstāvju ir neproporcionāli daudz. Sadalījums vairs
neatbilst vienmērīgam sadalījumam.
Ja skaitļi no vienas rūtiņas uz otru mainās sistemātiski un šīs
izmaiņas atbilst profesionāliem priekšstatiem, esam konstatējuši
noteiktu likumsakarību. Ja izmaiņas ir haotiskas, izlase ir par
mazu, lai tik detalizēti problēmas pētītu. Jāņem vērā, ka
1.tabulā CSP Mājsaimniecību budžetu pētījuma 3631 mājsaimniecība
ir sadalīta 50 grupās (10 labklājības x 5 izglītības).
Izglītība attaisnojas, vismaz augstākā
Pirmās tabulas 1. rinda spilgti
parāda augstākās izglītības nozīmi dzīves cīņā par labklājību.
Mājsaimniecību īpatsvars, kuru galvenajam pelnītājam ir augstākā
izglītība, pieaug no 2,5% 1. deciļgrupā līdz 29,7% pēdējā. Tas ir
vairāk nekā desmit reizes. Gandrīz puse augstskolu beigušo
(47,9%) savas mājsaimniecības ir nostādījuši vienā no divām
augstākajām labklājības deciļgrupām.
Tomēr, kaut arī daudz mazāk, mājsaimniecību ar galvenā pelnītāja
augstāko izglītību ir visās labklājības deciļgrupās. Vai nu tie
ir jau gados veci cilvēki, kuri vairs nepaspēja “izpelnīt”
normālu pensiju, dzīves neveiksminieki, vai arī vienkārši ļoti
lielu ģimeņu locekļi, kur, pat relatīvi lielu ienākumu sadalot uz
visām galviņām, maz vien iznāk.
Tātad augstākā izglītība ir jau vairākkārt pierādīts fakts, kas
uzlabo mājsaimniecību dzīves līmeni un dzīves kvalitāti. Cits
jautājums: vai pietiekami, lai ieliktu lielas pūles, laiku un
tagad arī naudu šīs izglītības iegūšanai?
Mājsaimniecības, kuru galvenajam pelnītājam ir vidējā, vidējā
tehniskā vai vidējā speciālā izglītība, ir samērā vienmērīgi
sadalītas pa visām labklājības deciļgrupām, atskaitot pēdējo.
Šādu īpatnību var izskaidrot ar to, ka vidējā izglītība Latvijā
joprojām ir izplatītākā, dominējošā. Šī grupa lielā mērā
atspoguļo vispārējo stāvokli valstī.
Kā jau konstatējām pēc iepriekšējo gadu datiem, profesionālā,
arodskolas izglītība materiāli neattaisnojas, kaut gan līdz 8.
labklājības deciļgrupai ar to var tikt samērā daudzi.
Vēl sliktāks materiālais stāvoklis ir tiem, kuriem ir tikai
pamatizglītība vai vēl zemāka. Šeit gan izglītība redzami korelē
ar vecumu. Zemas izglītības mājsaimniecības dominē 3.–4.
deciļgrupā, kuras, kā jau minējām, ir raksturīgas pensionāriem.
Tomēr atsevišķas personas arī bez kādas vērā ņemamas izglītības
ir nokļuvušas augstākajā labklājības deciļgrupā. Varbūt vietā ir
sakāmvārds: “Titulu vairs nav, mantojums – ir!”
Uzņēmēji augšā, pensionāri apakšā
Mājsaimniecības sociālo grupu
statistika nosaka pēc tās galvenā pelnītāja galvenā ienākuma
rakstura. Pašreiz izdala piecas sociālās grupas. Skaidrs, ka šīm
grupām vairs nav tās nozīmes kā senatnē, jo daudz vieglāk nokļūt
no vienas grupas otrā. Taču analītiska nozīme tām saglabājusies.
(2.tabula).
Skaitliski visvairāk Latvijā ir tādu mājsaimniecību, kur
galvenais pelnītājs ir algots darbinieks (tabulā šis fakts nav
redzams). Algotu darbinieku mājsaimniecības ir samērā plaši
pārstāvētas visās labklājības deciļgrupās, taču ar vienmērīgi
augošu īpatsvaru. Līdz 6.deciļgrupai to īpatsvars ir mazāks nekā
vidēji visu sociālo grupu mājsaimniecībās (zem 10%), bet no 7.
līdz 10. deciļgrupai – lielāks.
Darba devēju, uzņēmēju, pašnodarbināto sociālā grupa Latvijā
pagaidām ir samērā neliela. Tādēļ to pārstāvju arī mājsaimniecību
budžetu pētījumā ir daudz mazāk nekā iepriekšējā grupā. Taču
zināmas likumsakarības arī tā var saskatīt. Vairums uzņēmēju
nonāk divās augstākajās labklājības deciļgrupās, kopā 38,5% no
visām šīs grupas mājsaimniecībām. Tā ir piektā kvintiļgrupa pēc
CSP oficiālajām publikācijām. Taču neproporcionāli daudz uzņēmēju
un pašnodarbināto ir arī pirmajā, visnabadzīgāko deciļgrupā –
vairāk nekā 14%. Tātad ir notikusi uzņēmēju polarizācija
turīgajos un galēji trūcīgajos.
Nākamā, trešā 2.tabulas rinda ļauj izdarīt pamatotu pieņēmumu, ka
trūcīgo uzņēmēju slāni veido zemnieki. Turpat vai puse – 46,2% –
no visas valsts zemniecības pēc sava labklājības līmeņa atrodas
viszemākajā deciļgrupā, dzīvojot tālu zem iztikas minimuma. Ja
saskaita kopā pirmās divas deciļgrupas, iegūstot 1. kvintiļgrupu
(kā to dara CSP), tad zemnieku īpatsvara daļā ir jau 61,5%.
Augstākajā labklājības deciļgrupā izlasē nav nonākusi neviena
zemnieku mājsaimniecība.
Par pensionāru sociālo grupu jau runājām. Pensionāri koncentrējas
4.labklājības deciļgrupā, izplatoties arī uz 3. un 5.grupu. Ir
jau labi, ka nav pašā apakšā, taču arī šo deciļgrupu dzīves
līmenis ir nepieņemami zems. No iepriekšējā raksta atceramies, ka
4.deciļgrupas vidējais rīcībā esošais ienākums 2003.gadā, rēķinot
vidēji uz vienu mājsaimniecības locekli mēnesī, bija 62 lati, kas
ir tālu zem preču un pakalpojumu minimālā groza vērtības (94
lati). Zīmīgi, ka pensionārus grūti atrast augstākajā, desmitajā
labklājības grupā, maz viņu arī priekšpēdējā – devītajā. Kur tad
ir tie “lielie” pensionāri, par kuriem savulaik tika daudz
diskutēts, un cik viņu ir?
Ezeri zili, kāpēc dzīve nav zaļa?
Mūsu pētījumā veiktā CSP
mājsaimniecību budžetu datu bāzes papildizstrāde ļauj vērtēt arī
“turības – trūcības” izplatību Latvijas reģionos (3.
tabula).
Šajā tabulā, analogi iepriekšējām tabulām, katrā labklājības
deciļgrupā nonākušās mājsaimniecības ir sadalītas: 1) pilsētnieku
un laucinieku mājsaimniecībās un 2) pa pieciem t.s.
statistiskajiem reģioniem.
Pirmajās divās rindās spilgti redzam pilsētnieku ekonomiskās
priekšrocības, salīdzinot ar lauciniekiem. Piemēram, augstākajā
10.deciļgrupā sapulcējas 12,7% no valsts pilsētniekiem, bet tikai
3,5% no lauciniekiem. Ja būtu taisnība, “kuras nav”, vajadzētu
būt 10% un 10%.
Vēl spilgtāka nevienādība ir vērojama pa reģioniem. Ja no Rīgas
reģioniem nabadzīgo deciļgrupā nonāk tikai 4,3%, tad no zilo
ezeru zemes vai katrs piektais (19,4%). Savukārt tikai 1,8%
Latgales mājsaimniecību ir spējušas tikt līdz augstākajai,
desmitajai labklājības deciļgrupai.
Latgales specifiskās problēmas un vajadzības ir pētītas daudzos
rakstos un grāmatās. Šis raksts ir par īsu, lai tās kaut vai
ieskicētu. Tomēr jākonstatē, ka darīts joprojām ir daudz par
maz.
Pārējos Latvijas reģionos (neskaitot Rīgu un Latgali) kontrasti
ir vērojami mazāk. Tomēr lielie kontrasti starp pilsētām un
laukiem, kas vērojami visā valstī, rada nopietnas bažas. Kad tos
saskatīs ne vien pētnieki, bet arī tie, kuriem jādomā par valsts
nākotni, kuri izstrādā likumus un lēmumus, ietekmē dzīves
vidi?
Kalnā kāpa. Labāk lidot
Agrāk vienmēr teica: kalnā kāpj. Arī labklājības kalnā. Tagad dara visādi. Cits jāj ar ēzeli, cits – ar sievasmātes mantojumu. Cits brauc ar džipu un apmet kūleni. Bet viens, visgudrākais, uzlido pašā virsotnē ar helikopteru. Bez pūlēm un netērējot laiku. “Kāpēji” tikai noskatās. Daži ar skaudību, citi ar atzinību un ar saviem vēlēšanu biļeteniem pabīda šo vēl augstāk. Arī pēc uzskatiem cilvēki noslāņojas.
Dr. oec. Inta Ciemiņa,
Dr habil. oec. Oļģerts Krastiņš
1.tabula
Mājsaimniecību ar dažādu galvenā pelnītāja izglītības līmeni sadalījums pa labklājības deciļgrupām 2003.gadā, procentos
Galvenā pelnītāja izglītība |
Deciļgrupas pēc rīcībā esošā ienākuma |
Kopā |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||
Augstākā |
2,5 |
2,5 |
3,6 |
4,5 |
5,7 |
8,9 |
10,6 |
13,7 |
18,2 |
29,7 |
100 |
Vidējā, vidējā speciālā, vidējā tehniskā |
11,0 |
10,9 |
9,9 |
9,2 |
9,8 |
10,0 |
10,9 |
10,9 |
10,3 |
7,1 |
100 |
Profesionālā skola, arodskola |
13,2 |
14,7 |
9,5 |
12,4 |
7,9 |
14,3 |
8,9 |
10,2 |
4,2 |
4,9 |
100 |
Pamatizglītība |
13,9 |
12,7 |
14,5 |
15,7 |
14,9 |
10,3 |
8,0 |
4,8 |
4,1 |
1,1 |
100 |
Zemāka par pamatizglītību |
11,6 |
16,4 |
18,5 |
19,0 |
14,6 |
7,1 |
6,2 |
4,2 |
1,6 |
0,8 |
100 |
Vidēji visās mājsaimniecībās |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
100 |
2.tabula
Dažādu sociālo grupu mājsaimniecību sadalījums pa labklājības deciļgrupām 2003.gadā, procentos
Sociālekonomiskā grupa * |
Deciļgrupas pēc rīcībā esošā ienākuma |
Kopā |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||
Algots darbinieks, darba ņēmējs |
8,1 |
9,6 |
7,9 |
5,5 |
7,2 |
9,2 |
11,0 |
13,0 |
13,8 |
14,8 |
100 |
Darba devējs, uzņēmējs, pašnodarbinātais |
14,2 |
7,9 |
4,0 |
5,3 |
7,0 |
3,1 |
10,2 |
9,8 |
17,3 |
21,2 |
100 |
Zemnieks |
46,2 |
15,3 |
11,4 |
3,1 |
4,1 |
7,7 |
4,6 |
4,9 |
2,8 |
- |
100 |
Pensionārs |
5,6 |
9,4 |
14,6 |
21,2 |
17,2 |
13,2 |
9,4 |
5,4 |
2,9 |
1,1 |
100 |
Cits |
38,7 |
17,7 |
9,1 |
3,1 |
4,6 |
7,2 |
4,4 |
6,4 |
5,9 |
2,9 |
100 |
Vidēji visās grupās |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
100 |
* Nosaka pēc galvenā pelnītāja galvenā ienākuma avota
3.tabula
Dažādās teritorijās dzīvojošu mājsaimniecību sadalījums pa labklājības deciļgrupām 2003.gadā, procentos
Teritorija |
Deciļgrupās pēc rīcībā esošā ienākuma |
Kopā |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||
Pilsētās |
7,7 |
7,6 |
8,7 |
9,8 |
9,7 |
10,0 |
10,6 |
11,1 |
12,0 |
12,7 |
100 |
Laukos |
15,6 |
16,0 |
12,8 |
10,8 |
10,9 |
9,8 |
8,5 |
7,2 |
4,9 |
3,5 |
100 |
Rīgas reģionā |
4,3 |
5,2 |
6,3 |
8,3 |
9,3 |
9,8 |
10,9 |
13,5 |
14,1 |
18,1 |
100 |
Zemgalē |
9,8 |
12,3 |
12,3 |
10,9 |
9,0 |
11,4 |
9,3 |
10,2 |
7,6 |
7,1 |
100 |
Vidzemē |
11,6 |
12,6 |
10,8 |
10,5 |
11,8 |
10,1 |
11,1 |
7,9 |
9,2 |
4,4 |
100 |
Kurzemē |
13,1 |
9,9 |
14,4 |
12,4 |
10,3 |
11,2 |
10,2 |
5,4 |
8,1 |
5,2 |
100 |
Latgalē |
19,4 |
16,9 |
12,2 |
11,4 |
11,0 |
8,3 |
7,7 |
6,6 |
4,7 |
1,8 |
100 |
Vidēji Latvijā |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
100 |
Datu avots: CSP Mājsaimniecību budžetu pētījumu datu bāzes papildizstrāde. Datorizstrādi veica Dr.oec. Signe Bāliņa