Daugavas zīmes
Turpinājums no “LV”, 06.01.2005.
30. Ako
Kopš cilvēki apmetās uz dzīvi mūsu zemē, tie dzīvojuši Daugavas krastos. No senvēstures kā milzu sargi mūsu lielākās upes lejtecē rindojas pilskalni – viens netālu no otra. Tālā pagātnē jau laiks, kad katrs no tiem bija kāda novada centrs, kad tur kūsāja dzīve, skanēja dziesmas un kaujas saucieni. Savstarpējās cīņās ik pa brīdim liesmoja kāds pilskalns, un pienāca laiki, kad tie sāka degt abos Daugavas krastos. Tas bija 12.–13.gadsimts. Vācu varai pirmās par upuri krita līvu ciltis Ikšķilē un Salaspilī, kurām bija jāstājas pretī daudz viltīgākam, gudrākam un stiprākam ienaidniekam.
Ako zīme. Autors Ģirts Burvis Foto: Vaida Villeruša |
Gauži maz ziņu nonācis līdz mums
no tiem tālajiem laikiem, un tās pašas ienaidnieku roku
rakstītas, svešinieku skatījumā redzētas un tulkotas. Taču arī
starp skopajām hroniku rindām jaušama varonība, drosme un
bezbailība. “Livonijas Indriķa hronikas” X nodaļā tādas ir
lappuses, kas stāsta par līvu sacelšanos 1206.gadā. Kristības
jūgs viņiem ar varmācību uzspiests un noturēts, saistās ar
asiņainiem notikumiem, krustnešu viltībām un nodevībām. Izmisums
spiež sacelties, nokratīt svešo kundzību, kas slēpjas aiz
kristietības vairoga.
Mēģinājumi rast kādu risinājumu miera ceļā cieš neveiksmi: līvi
atklāti piesaka karu: “... viņi sauca, ka vairs mieru ar
vāciešiem negrib un neturēs, un viņu mutes bija lāstu un rūgtuma
pilnas...” Uz pēdējo nolikto tikšanos sarunām pie Vogenas (Ogres
upes) savukārt neieradās vācieši, un karš kļuva neizbēgams.
Līviem norunātā pulcēšanās vieta ir pie Salaspils (Mārtiņsalas).
Tur, kā hronists raksta, viņi sāk lasīties vienkopus no visām
zemes daļām. Vieni no pirmajiem ar laivām lejup atbrauc Daugavas
krastu līvi, tad ciltis no Daugavas grīvas, turaidieši, leiši.
Latgaļi vēl nav baudījuši vācu varas sūrmi, tādēļ paliek nomaļus,
kriviči no Polockas kavējas. Bīskaps, uzzinājis par draudošo
uzbrukumu topošajai Rīgai, nolemj uzbrukt pirmais divos kuģos un
sūta savus karavīrus uz Salaspili. Skaitliski vāciešu nav daudz,
taču katrs no viņiem ir neievainojams – viņus sargā bruņukrekli
un bruņas, dzelzs, vairogi un ķiveres. Nekā no tā nav ne līviem,
ne viņu sabiedrotajiem. Arī hronists saka, ka līvi bijuši
“neaizsargāti” un katra vācu bulta nesusi kādam nāvi. Kauja pie
Mārtiņsalas ir smaga un ilga – tā ir cīņa uz dzīvību un nāvi,
sākumā pie Salas krastiem, pēc tam pie pils sienām. Līvi un to
sabiedrotie nepadodas, krīt kaujā cits pēc cita, līdz vairs nav
kam pili aizstāvēt – dzīvie visi ievainoti. Tos saņem gūstā,
iekaļ važās, “kā tie to pelnījuši”, bet pilī nometina vāciešus.
Kritis arī Salaspils līvu vadonis Ako, kuru vācieši uzlūko par
visas nodevības un ļaunuma vaininieku: “... kurš Polocku
mudinājis karam, leišus savācis, turaidiešus un visu Livoniju
saucis cīņā...” – tātad pirmo reizi panācis sīko cilšu
apvienošanos kopīgai rīcībai.
Ako galvu bīskaps Alberts Doma baznīcā saņem kā uzvaras
zīmi.
Traģiskā kauja pie Salaspils pāršķir mūsu vēstures nākamo lappusi
– sākas līvu zemju sadalīšana, lielākas pretestības Daugavas
lejtecē vairs nav, vāciešiem virzīšanās pa upi augšup
atvieglota.
Senajai kaujas vietai – Mārtiņsalai – pāri skalojas Rīgas
hidroelektrostacijas ūdeņi. Tie pārklāj arī citus senās varenības
lieciniekus: Rēznu kapulaukus, brīvo Vidzemes ķēniņu zemes
Daugavas krastos iepretī Mārtiņsalai un Ķēniņa salas (vēlāk
sauktas par Doles salu) augšgalu. Senā baznīca uzspridzināta,
līvu pilskalnam un vācu pilij pāri iet dambis.
Lai kaut nedaudz liecinātu par šīs vietas vēsturisko nozīmīgumu,
1994.gada rudenī te atklāta Kultūras fonda un Salaspils
pašvaldības kopīgi veidotā Ako piemiņas vieta. Deviņus metrus
augsto piemiņas zīmi kokā veidojis mākslinieks Ģirts Burvis. Zīme
ir “A” burta veidā, kura šķērslis ir laiva – Ako pārvaldītās
Salas saikne ar krastu, abu Daugavas krastu vienotāja, Kultūras
fonda simbola zīme. Uz šīs zīmes ir raksts: “Mūžīga piemiņa Ako
un visiem, kas krituši līdz ar viņu, pirms un pēc viņa brīvības
vārdā.”
Vaida Villeruša